Vindmåler i mastetoppen.

jamo...@gmail.com

Kan jeg måle om der kommer signal fra vindgiveren i mastetoppen?
Vindinstrumentet er advanSea S 400, se data på dette link:
https://www.absolutemarine.co.nz/advansea-wind-a-s400-analog

Som jeg ser det, er der vist ingen danske importører at spørge.

Vindvinkel virker fint, men i vindhastighedsvinduet står der 00.

Alt virkede sidste år, og ledninger/samlingerne er kontrolleret.

Har ikke den store lyst til at kravle op i masten. Jeg kan se, at rotoren kører fint rundt. - Jeg har en ide om, at den laver en vekselspænding, men kan jeg måle den?

Jørgen A.

Thorbjørn Lykkebo

Den laver korte dc-pulser, der kan ses, hvis den ikke kører alt for hurtigt. Nogle multimetre kan også måle frekvens, her kan man direkte aflæse om der er liv i toppen. Resultatet bliver sansynligvis en tur i masten efter transduceren.
Message has been deleted

Jørgen Monefeldt Andreasen

Tak Thorbjørn for svaret.
Har denne pulserende jævnspænding samme størrelse? Hvis ja, er det vel nede i det lave område, og hvor lavt mon?
Jeg gør alt for at slippe for en tur i masten......

Thorbjørn Lykkebo

Det er lidt gætteri, men de er nok 5-12 volt. Masteturen lurer stadig, for fejlen er ofte hall-giveren i "vindmøllen". Den gode nyhed er at den kun koster en tier hos den lokale elektronikpusher.

Jørgen Monefeldt Andreasen

Puh ha' - Jeg slap for masteturen.
Da jeg fik målt rigtigt efter, konstaterede jeg periodevis frekvensudslag fra rotoren. Selve stiksamlingerne fejlede ikke noget, men det viste sig, at ved samling af et stik har jeg fået vredet en ledning over som så periodevis, ved bevægelse af denne gav udslag.
Ny samling -og så virkede det igen.

Tak for hjælpen.

Thorbjørn Lykkebo

Selv tak, det er nu rart, når fejlene er systematiske.
Jeg har lige bøvlet med en lanterne på en båd, og her var der adskillige
forbindelser, der kom og gik, så det var en længere affære, der ikke blev gjort lettere af, at den nye pære, jeg satte i for en sikkerheds skyld, var defekt.