Køl på Albin Ballad

Tobias petersen

Jeg har købt en Albin Ballad som står på land.
i toppen af kølen er jeg i tvivl om hvorvidt der er en skade eller ej
Det er som om der er et lag spartel som er ved at slippe fra kølen? jeg kan umiddelbart ikke se nogen form for skade.

min umiddelbare tanke er at slibe det ned spartle det pænt op igen og eventuelt male med et lag epoxy? Burde jeg gå i gang med glasfiber arbejde og ligge nogle lag?

Mvh Tobias

Bent E.

Tobias, til lykke med din Ballad. Jeg har sejlet Ballad i mere end 40
år. Jeg kan fortælle dig at kølen ikke er boltet til skroget, som det er
normalt i dag på de fleste både. Så risikoen for at der er
revner mellem skrog og køl er lig med nul.
Kølen er støbt ud i et med skroget, hvorefter den hule køl er fyldt
op med ca. 1500 kg. bly.
Det er en meget solid måde at lave køl på.
Jeg tror at den skade du ser blot er en revne i gelcouten.
Og den kan du jo spartle ud for et syns skyld.

Mvh Bent E. (ex Ballad 895).