Første sadestik på højhastighedsbanen i Ishøj (Ringstedbanen)

Erik Olsen

14. januar 2014.
http://www.youtube.com/watch?v=8QhcNegGnVo

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Herluf Holdt, 3140

Erik Olsen skrev:
Det er rigtig fint at borgmesteren er så positiv.
Hans kommune får jo nogle sidegevinster, som
han nævner, men togene skal jo køre fuldstændig
nonstop mellem Ny Ellebjerg og Ringsted - mindst.

--
Herluf :·)

Erik Olsen

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Det er rigtig fint at borgmesteren er så positiv.
> Hans kommune får jo nogle sidegevinster, som
> han nævner, men togene skal jo køre fuldstændig
> nonstop mellem Ny Ellebjerg og Ringsted - mindst.

Der bliver velsagtens standsning i Køge Nord for en del passagertog.

Ole Bjørstorp er generelt meget opmærksom på kommunernes fælles ansvar,
meget i modsætning til visse andre borgmestre.

Bertel Lund Hansen

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Det er rigtig fint at borgmesteren er så positiv.
> Hans kommune får jo nogle sidegevinster, som
> han nævner, men togene skal jo køre fuldstændig
> nonstop mellem Ny Ellebjerg og Ringsted - mindst.

Kommer der ikke til at køre andre tog end hurtigtog på sporene?

--
http://www.skrivunder.net/nej_tak_til_statens_salg_af_dong_til_goldman_sachs

Erik Olsen

Bertel Lund Hansen wrote:

> Kommer der ikke til at køre andre tog end hurtigtog på sporene?

Jeg regner med at der også kommer til at køre godstog. Det vil være
transittog som kører 120 km/h (jeg mener at man dag ikke må køre
hurtigere med godstog).

Det bliver på længere sigt en udfordring at blande tog med høj hastighed
(i dag maks. 180 km/h, på længere sigt op til 250 km/h) og tog med
lavere hastighed (godstog med 120 km/h). Det betyder naturligvis at man
må indlægge ekstra tid i køreplanen så de langsomme tog ikke generer de
hurtige.

Der bliver anlagt et nyt overhalingsspor ved Ringsted som de langsommere
tog kan benytte.

På lang sigt hvor trafikken stiger, kan man forestille sig to
udviklinger: a) at visse godstog får lov at køre hurtigere, f. eks. 160
km/h) og b) at man henviser de langsommere tog til at køre ad den gamle
bane for at frigøre kapacitet på den nye.

Herluf Holdt, 3140

Bertel Lund Hansen skrev:

> Kommer der ikke til at køre andre tog end hurtigtog på sporene?

Det var jo meningen at den kommende station,
Køge Nord, skulle være sådan et opsamlingssted
for pendlere til København, men jeg kan ikke se
nogen steder, hvor mange af regionaltog der
bliver plads til. Alle fjerntog skal i hvert fald køre
på den nye højhastighedsstrækning, og som jeg
har forstået det, skal resten køre over Roskilde.

Jeg håber at Erik eller andre kan sige noget mere
om det. Ingeniøren har i hvert fald bragt nogle
kritiske artikler om den nye bane:
<
http://ing.dk/artikel/plojemarks-stationen-ved-koge-den-naeste-hoje-tastrup-fiasko-102779

<
http://ing.dk/artikel/prestige-jernbanens-eneste-station-en-plojemark-fem-kilometer-fra-koge-102767

<
http://ing.dk/artikel/tunnel-sparet-vaek-ny-jernbane-smadrer-rekreativt-omrade-102190

--
Herluf :·)

Erik Olsen

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Jeg håber at Erik eller andre kan sige noget mere
> om det. Ingeniøren har i hvert fald bragt nogle
> kritiske artikler om den nye bane:

Kritikken er vist ikke sat ind i en større sammenhæng, jeg forstår den i
hvert fald ikke.

Det er meningen at strækningen Køge-Næstved skal elektrificeres, og der
skal bygges en forbindelse Køge Nord-Køge (ligeledes elektrificeret)
således at der kan køres elektriske tog København-Køge
Nord-Køge-Næstved.

Strækningen Roskilde-Køge skal derimod ikke elektrificeres. Man tænker
sig vel at den kan trafikeres i sammenhæng med strækningerne
Køge-Hårlev-Fakse Ladeplads/Rødvig.

Jeg har indtryk af at placeringen af Køge Nord i væsentlig grad er
bestemt i forhold til ovennævnte, og at der skal kunne være
omstigningsmulighed til S-tog. Vejanlæg, parkeringsplads og omlagte
busruter kommer til. Desuden er byggegrunden billig!

Nuværende Ølby station er placeret lidt for sydligt i forhold til dette.
Den nye bane kommer til at ligge på motorvejens vestside, så er det vel
rimeligt at placere en ny station nordligere selvom der bliver lidt
gangafstand til S-banen som ligger på motorvejens østside.

http://www.bane.dk/db/filarkiv/8524/Kge%20Nord%20Station.pdf

Herluf Holdt, 3140

Erik Olsen skrev:

> Kritikken er vist ikke sat ind i en større sammenhæng, jeg
> forstår den i hvert fald ikke.

De tre Ingeniøren-artikler er jo også snart fem år gamle.

Fra dit link til Banedanmark, på side 13:
<
http://www.bane.dk/db/filarkiv/8524/Kge%20Nord%20Station.pdf

står der jo at der bliver mulighed for standsninger af
to regionaltog og et IC-tog i timen pr. retning på
Køge Nord Station (Ringstedbanen). Det er jo helt fint.

--
Herluf :·)