Metro -forbindelse til fjernbanenettet?

Carsten Overgaard

"Jacob" <jac...@x.dk> skrev i en meddelelse
news:3db55788$0$97633$edfa...@dspool01.news.tele.dk...
> Findes der et sted på metroen et spor med forbindelse til Banestyrelsens
> net? Og I givet fald hvor? Da de byggede anlægget ude på Amager var der
> indtil flere store ladvogne, der transporterede grus. Man har vel ikke
> løftet dem ind på anlægget?
> Jacob

Sporplanen på http://dk.trackmap.net/m (hvis den er korrekt) viser ingen
forbindelse. Hvis der har været en nogensinde er den væk nu.

Hele system er også designet som et lukket system.

Da jeg sidst så kontrolcentralen var styresystemet leveret i en version med
den nu opgivet station i indenrigslufthavnen og den station, som ikke er
bygget (og som måske aldrig bliver bygget) mellem Vestamager og Ørestad.

Den sidstnævnte station kan dog genfindes i Ørestaden, hvis man kigger godt
på niveauhøjden på banestrækningen.

Systemet er lukket og der er forsket i alle tænkelige og utænkelige
udvidelser (F.eks metro på ringbanen og en metro-forgrening ud af
Nørrebrogade) med resultater, som tyder på at man nok lader være af
logitiske grunde.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Jacob

Henning Makholm

Scripsit "Carsten Overgaard" <in...@carstenovergaard.dk>

> Sporplanen på http://dk.trackmap.net/m (hvis den er korrekt) viser ingen
> forbindelse.

Den bygger på tegninger jeg har fået tilsendt direkte fra
Metroselskabet. Jeg har endnu ikke selv været ude at køre for at
tjekke korrektheden, men ihærdige rygter siger at stationsnavnene i
mine tegninger er forkerte, og at "Ørestad Syd" slet ikke findes i
virkeligheden.

Det eneste sted hvor man med rimelighed kunne forestille sig en
sporforbindelse til det almindelige jernbanenet, er i Vanløse, men
dér bygges der stadig, og en eventuel forbindelse vil være i åbent
dagslys og ikke sådan kunne skjules.

--
Henning Makholm "NB! Benbrud er et symptom, ikke en sygdom. Hvis du
har brækket benet bør du gå til lægen for at få fastslået

Carsten Overgaard

"Henning Makholm" <hen...@makholm.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> tjekke korrektheden, men ihærdige rygter siger at stationsnavnene i
> mine tegninger er forkerte, og at "Ørestad Syd" slet ikke findes i

Den findes ikke idag, men hvis man ser på strækningen mellem Ørestad og
Vestamager, så kan man se at der er gjort plads til den. Det kan være at jeg
kan tage nogle billeder af stedet, jeg har fået udpeget, når jeg gæster
strækningen på et tidspunkt i weekenden.

Den fandtes også i "kontroltårnet"'s computersystem så sent som i foråret
2001. Nu er der ikke adgang for almindelige dødelige idag, men måske kan en
af metro-fyrene se om indenrigslufthavnen og Ørestad syd stadig er med i
systemet.

Med hensyn til dit kort, så er der som bekendt gået politik i tredje etape.
Også selv om beboere og lokalpolitikkere siden 1992 har kunnet læse hvor de
bliver rendt henne, når de plukker jordbær. I Ørestadsloven står der hvor
strækningen skal tunnellægges og hvor lokalbefolkningen får fingeren.

> [...]
> sporforbindelse til det almindelige jernbanenet, er i Vanløse, men
> dér bygges der stadig, og en eventuel forbindelse vil være i åbent

Jeg tror ikke at et sådan forbindelse har været der.

Carsten S. Lundsten

Henning Makholm wrote:

> [...]
> tjekke korrektheden, men ihærdige rygter siger at stationsnavnene i
> mine tegninger er forkerte, og at "Ørestad Syd" slet ikke findes i

Korrekt, Ørestad Syd er kun forberedt. Den skulle ellers være lige uden for
Metroens eget center.

> [...]
> sporforbindelse til det almindelige jernbanenet, er i Vanløse, men
> dér bygges der stadig, og en eventuel forbindelse vil være i åbent

Der er ingen forbindelse til det øvrige jernbanenet. Nogle af ballastvognene er
blevet løfter på blokvogn i Herlev. I øjeblikket står en nuttet norsk ex.
malmvogn i Vanløse. Den er to-akslet, og den ene aksel har sågar egerhjul.

Carsten

Kim

> Det er vanskeligt at forstå hvorfor det ikke kan lade sig gøre at
> forgrene strækningen nord for Nørreport, når der i forvejen er
> kalkuleret med at den forgrener sig syd for Christianshavn. Hvis der
> er nok tog til at køre mod både Vestamager og Lergravsparken, må de
> samme tog da også kunne køre mod både Nørrebro og Vanløse i den
> modsatte retning.

Sådan kan man ikke helt stille regnestykket op. Man skal jo også medregne
hvor mange passagerer, der vil tage de forskellige forgreninger. På
strækningen Vanløse-Christianshavn tror man måske på et passagergrundlag,
der er dobbelt så stort som på forgreningerne på Amager. Til det behøves
dobbelt så mange toge. Når man nu regner med at Flintholm bliver den 3.
største station kan det tyde på at de flere toge behøves på Frederiksberg
strækningen. Hermed kan man umuligt få glemt flere toge ind i "røret 2"
(alias metrostrækningen Nørreport-Christianshavn).

Hilsen
Kim

Carsten Overgaard

"Carsten Overgaard" <in...@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
P.S. I en rapport, som skulle hedde 9/5.00/9077HE97 "Kan der opstå
kapacitetsproblemer på minimetroen ved udbygning af basisnettet" findes
Ørestad syd stadig. Hvornår det blev besluttet at lade den stå og vente i
klargjort stand, vides ikke. Men det må være efter den dato.

Det menes i øvrigt, men der er kun tale om teorier, at det netop var den
rapport, som aflivede Nørrebroforgreningen (Nørreport-Blågårds Plads -
Nørrebros Runddel - Hillerødgade - Nørrebro Station). Istedet startede
lobby-arbejdet for ringbanen. Man konkludere at man ville "løbe tør tog",
når de to grene skal konkurrere om togsættene og at et EDB-system, som kan
sende togsæt afsted med 75 sek. istedet for 90 sek. først ville være
opfundet i 2010.

Men det er kun teorier. Rapportens eksistens vil man nok ikke bekræfte.

Peter

> [...]

> er nok tog til at køre mod både Vestamager og Lergravsparken, må de
> samme tog da også kunne køre mod både Nørrebro og Vanløse i den

Jo, men hvis man ser på http://www.m.dk/straekningsbelastning.htm
og navnligt http://www.m.dk/straekn.belastn_281.gif giver det vel
meget god mening at Vanløse-grenen har dobbet så mange tog
som hver af de 2 Amager-grene. Hermed ikke sagt, at der ikke
ville være tilsvarende stor trafik på en Nørrebro-gren - det ville
der måske netop. Men så har Frederiksberg måske bare været
god til lobbyisme...?

Helge Erlandsen

Svar til Carsten m fl

Der findes ikke og planlægges ikke anlagt nogen sporforbindelse til
Banestyrelsens spornet. På et meget tidligt tidpunkt blev det
overvejet at anlægge en sådan forbindelse for at kunne overføre
indlejede arbejdskøretøjer. I praksis leveres sådanne køretøjer, f eks
slibetog, imidlertid på blokvogn. Det samme gælder de nye metrotog,
der ankommer på blokvogne fra Ansaldo-Breda.

En station i Indenrigsgården var vist på Ørestadslovens kortskitse.
Iht loven fastlægges den endelige linjeføring og de endelige
stationsplaceringer i regions- og kommuneplanlægningen. I denne
planlægning for lufthavnsområdet er den nugældende ordning med
endestation ved nordspidsen af Terminal 3 fastlagt (så vidt jeg husker
i 1997). Ordningen er et direkte ønske fra Københavns Lufthavne.

De stationer, der etableres på etape 1 og 2 er følgende: Vanløse
(Van), Flintholm (Fl), Lindevang (Lit), Solbjerg - Fasanvej (Sot),
Forum (For), Nørreport (Kn), Kongens Nytorv (Kgn), Christianshavn
(Khc), Islands Brygge (Isb), Universitetet - DR BYEN (Uni), Sundby
(Khs), Bella Center (Bc), Ørestad (Øre), Vestamager (Vea), Amagerbro
(Amb) og Lergravsparken (Lgp).

Endvidere er følgende stationer forberedt i varierende grad:
Landbohøjskolen (Lhs), Ørestad Nord (Ørn) og Ørestad Syd (Ørs).

Stationsnavnene på etape 3 er ikke fastlagt. Derfor benyttes termen
"stationen v/Øresundsvej". Følgende stationsforkortelser er reserveret
hos DSBs koordinator: Øsv, Ams, Feø, Ksa og Cph. Så har I vist fået
det hele med.

med venlig hilsen

Helge Erlandsen
"metrofyr"

Peter

"Helge Erlandsen" <helge.e...@get2net.dk> skrev

> Endvidere er følgende stationer forberedt i varierende grad:
> Landbohøjskolen (Lhs), Ørestad Nord (Ørn) og Ørestad Syd (Ørs).

Hvad betyder "forberedt i varierende grad"?
Hvad findes der/mangler der på de pågældende "stationer"?

Der er vist en del lokalpolitikere på Frederiksberg, der er helt
vilde med en station ved Landbohøjskolen (eller vilde med de
stemmer, det giver). Kan de let få opfyldt deres ønske?

Peter

> [...]

> (Khc), Islands Brygge (Isb), Universitetet - DR BYEN (Uni), Sundby
> (Khs), Bella Center (Bc), Ørestad (Øre), Vestamager (Vea), Amagerbro

Et spørgsmål på grænsen mellem dk.fritid.jernbaner og
dk.teknik.telefoni.mobil :

Med celleinformation slået til, kan man mellem Nørreport
og Kgs. Nytorv få følgende i mobiltelefonens display:
"TDC METRO SJB xG" (hvor x er et 1-cifret tal).

Er SJB Metroens forkortelse for Sjæleboderne?

Hvad sker der på Sjæleboderne i Metro-regi?

Hvis der er sammenhæng mellem Metroens forkortelser og
TDC Mobils celleinformation, hvad mon så HG står for?
Det optræder tilsyneladende mellem Kgs. Nytorv og
Christianshavn.

Opfølgning er sat til dk.fritid.jernbaner hvorfor svar havner dér.

Thomas Thorsen

Peter skrev:

> Hvis der er sammenhæng mellem Metroens forkortelser og
> TDC Mobils celleinformation, hvad mon så HG står for?
> Det optræder tilsyneladende mellem Kgs. Nytorv og
> Christianshavn.

Det må betyde Havnegade.

TT

Thomas Thorsen

Helge Erlandsen skrev:

> Vanløse (Van), Flintholm (Fl), [...]

Tak for listen.

På Amagerbro Station så jeg et mærke hvorpå der stod "8,9 km". Hvor er
det målt fra? Vanløse?

TT

Arne Melby Pedersen

Helge Erlandsen <helge.e...@get2net.dk> skrev

> Solbjerg - Fasanvej (Sot),
> Forum (For)

Hvad med Frederiksberg, (Fb)?
Med venlig hilsen
Arne Melby Pedersen

Helge Erlandsen

> Hvad med Frederiksberg, (Fb)?
Tak for hjælpen. Selvfølgelig mangler Frederiksberg (Fb) i opremsningen.

Helge Erlandsen

> På Amagerbro Station så jeg et mærke hvorpå der stod "8,9 km". Hvor er
> det målt fra? Vanløse?
Ja. Km 0,0 er ud for midte perron i Vanløse, og kilometreringen er
målt langs en teoretisk "midtlinje" for banen, ikke spor 1 (højre spor
fra Vanløse mod Amager) som man måske kunne forestille sig. Både
kilometreringen på øst- og vest-grenen har 0-punkt i Vanløse.

Helge Erlandsen

> Hvad betyder "forberedt i varierende grad"?
> Hvad findes der/mangler der på de pågældende "stationer"?

På Ørestad Syd er teknikrummet med de fleste elektrotekniske
installationer på plads og stationen er således forberedt i alle
styresystemer. Tilbage står fysisk at opføre perronkonstruktionen
mellem de to broer inkl alle installationer på denne.

De to øvrige stationer er kun forberedt i banestrækningernes geometri,
dvs at de to hovedspor, hvor stationerne evt skal etableres forløber
vandret med rette spor i en afstand svarende til den fornødne
perronbredde.

I Ørestad sikrer Ørestadsselskabet selv mulighederne ved planlægningen
af omgivelserne. Fsa Landbohøjskolen har Frederiksberg Kommune sikret
mulighederne på overfladen ved at vedtage en lokalplan for området.
Reservationen ligger på Landbohøjskolens P-plads på nordsiden af
Thorvaldsensvej, hvor der er placeret en af metroens nødskakte.

> Der er vist en del lokalpolitikere på Frederiksberg, der er helt
> vilde med en station ved Landbohøjskolen (eller vilde med de
> stemmer, det giver). Kan de let få opfyldt deres ønske?

Nej! Anlægget er dyrt og vil medføre store gener for driften i
anlægsperioden.

Carsten Overgaard

"Helge Erlandsen" <helge.e...@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Det er da altid noget, at I fik aflivet Sjæleboderne. Det er ellers ikke så
få, der gerne vil have den.

Når man kører turen mellem Nørreport og Kongens Nytorv føles tiden så kort
at det vil være vanskeligt at forestille sig, at der skulle presses et stop
ind der.

Anders Pihl Knudsen

> [...]

> (Khc), Islands Brygge (Isb), Universitetet - DR BYEN (Uni), Sundby
> (Khs), Bella Center (Bc), Ørestad (Øre), Vestamager (Vea), Amagerbro

Hvad med Frederiksberg centeret (ved den gamle Fr. Berg station), skal der
ikke placeres en metro station der? Eller mener man, at Fr. Berg har fået
rigeligt med stationer, fra Vanløse t o m Forum?
--
Mvh. Anders Pihl Knudsen
a...@post7.tele.dk

Helge Erlandsen

Thomas Thorsen skrev:
Formentlig for TDC, men der er ikke sammenhæng. På metroen er
Havnegade-skaktens forkortelse Hag.