tastatură cu diacritice românești

David Stroe

to Diacritice
Au apărut recent în Metro tastaturi cu caractere românești.
http://www.shopmania.ro/magazin~online-tastaturi-si-mousi~produs-a4-tech-kl-5u~p-7792204.html

(îmi cer scuze pentru dublarea mesajului, dar n-am reușit să adaug
nimic la discuția inițială pe tema asta; i-am scris direct și lui
Mihai Cristescu, cel care a inițiat-o)

Cristian Adam

2010/11/29 David Stroe <david...@gmail.com>

Foarte enervante siturile astea online care nu-ți afișează o poză decentă la tastatura cu pricina.

Se pare că Dell are o tastatură multimedia USB cu caractere românești (QWERTY) DK_580-13630.
Genesys.ro este partener Dell pentru distribuție, păcat că au un sit care lasă de dorit.

Cauți.ro prezintă o poză cu o tastatură generică pentru DK_580-13630, iar Bit Sistem prezintă
componenta DK_580-13630 la laptopuri. Este posibil să achiziționezi un laptop Dell cu tastatură
românească? Faptul că se specifică QWERTY indică o tastatură conform standardului.

--
Cristian.

Cristian Adam

2011/3/10 Cristian Adam <cristi...@gmail.com>

Am găsit-o pe situl Dell aici.

--
Cristian.

Cristian Adam

2011/3/10 Cristian Adam <cristi...@gmail.com>

După o pălăvrăgeală cu cei de la Dell am aflat că Dell oferă două tastaturi românești:
  1. Tastatură multimedia 580-13630
  2. Tastatură normală 580-14797
Eu prefer o tastatură normală. În Germania tastaturile pot fi comandate doar telefonic
sunând la numărul 0 800 33 55 66 1 (număr fără taxă)

Eu îmi voi comanda una pentru a crește cererea, și pentru faptul că Dell face produse de
calitate, spre deosebire de A4-Tech :)

Voi reveni cu poze mai târziu.

--
Cristian.

Cristian Adam

[...]

Tastatura 580-14797 costă 20,22€ (cu TVA).

--
Cristian.

Mișu Moldovan

Cristian Adam <cristi...@gmail.com> a scris:

> Tastatura 580-14797 costă 20,22€ (cu TVA).

Și cică ar fi QWERTZ...

--
mișu

signature.asc

David Stroe

2011/3/10 Cristian Adam <cristi...@gmail.com>

Este posibil să achiziționezi un laptop Dell cu tastatură românească? Faptul că se specifică QWERTY indică o tastatură conform standardului.

Am văzut și folosit un laptop Toshiba cu tastatură românească Standard. Nu rețin modelul.
Dar probabil sunt și alte variante de la alți producători.

Mai greu cu tastaturile pentru desktop.

Cristian Adam

to Diacritice
On Mar 10, 7:10 pm, Mișu Moldovan <du...@gnome.org> wrote:
> Și cică ar fi QWERTZ...

Ups.

Se pare că Dell are mult mai multe testaturi Românești:

1. Tastatură multimedia 580-13630 (QWERTY)
2. Tastatură normală 580-14797 (QWERTZ)
3. Tastatură multimedia extra 580-14246 (QWERTY)
4. Tastatură normală 580-15060 (QWERTY)

Mersi Mișu pentru vigilență. O să-mi schimb comanda pentru 580-15060

1. http://accessories.euro.dell.com/sna/products/Laptop_Notebook_Accessories/productdetail.aspx?c=ed&l=en&s=corp&sku=580-13630
2. http://accessories.euro.dell.com/sna/products/Laptop_Notebook_Accessories/productdetail.aspx?c=ed&l=en&s=corp&sku=580-14797
3. http://accessories.euro.dell.com/sna/products/Laptop_Notebook_Accessories/productdetail.aspx?c=ed&l=en&s=corp&sku=580-14246
4. http://accessories.euro.dell.com/sna/products/Laptop_Notebook_Accessories/productdetail.aspx?c=ed&l=en&s=corp&sku=580-15060

Cristian Adam

to Diacritice
On Mar 10, 7:30 pm, Cristian Adam <cristian.a...@gmail.com> wrote:

> 4. Tastatură normală 580-15060 (QWERTY)

> [...]

Linkul de mai sus nu conținea o poză cu tastatura, situl Dell din
Africa de Sud are și poze:
http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=za&l=en&s=corp&sku=580-15060

Scuze de trafic, dar discuția poate va veni în ajutorul celor care vor
să achiziționeze
tastaturi românești.

Strainu

În data de 10 martie 2011, 20:44, Cristian Adam
<cristi...@gmail.com> a scris:

> Linkul de mai sus nu conținea o poză cu tastatura, situl Dell din
> Africa de Sud are și poze:
> http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=za&l=en&s=corp&sku=580-15060

Poate-mi scapă mie ceva, dar... ce e românesc în tastatura aia? Mie
îmi pare o tastatură QWERTY normală.

Strainu

Cristian Adam

to Diacritice
2011/3/10 Cristian Adam <cristi...@gmail.com>

> [...]

Am atașat o poză cu tastatura. Din păcate este modelul vechi chiar dacă în titlu scrie QWERTY.

O voi returna și sper că Dell va înțelege că din 2004 avem un alt standard de tastatură.

--
Cristian.
tastatura_dell.jpg

Mihai Cristescu

to Diacritice
Cum sunt diacriticile desenate pe tastatură? Cu sedile sau cu
virgulițe?
Când o conectezi la calculator tastează default cu diacritice sau
trebuie setat driver-ul ca la cele standard?

Mihai

Cristian Adam

On 24.03.2011 13:49, Mihai Cristescu wrote:
> [...]
> Când o conectezi la calculator tastează default cu diacritice sau
> trebuie setat driver-ul ca la cele standard?

Am atașat o poză mai acătării. Diacriticele sunt cele cu sedilă, dat
fiind că avem
de-a face cu o tastatură „Romanian Legacy”.

Conectarea la un Windows XP nu a determinat nicio schimbare a tastaturii
din sistem (am lăsat doar tastatura Engleză US)

Ar merita să menționez faptul că modelul multimedia are două porturi USB
(lângă intrarea cablului) și că prețul este de 33€.

Tastatura este foarte plăcută la tastat, dacă era conform standardului aș fi
fost foarte mulțumit de ea :-)

Vă rog să contactați distribuitorul local Dell și să faceți să crească
cererea
pentru tastaturi românești!

Vânzătorul de la Dell (Germania) mi-a comunicat că am fost prima
persoană care a comandat / reclamat o tastatură românească în cei cinci ani
de când lucrează la Dell :-)

Dell sunt prezenți în toată lumea, ar fi păcat să nu-și actualizeze
șablonul de
tastaturi românești.

--
Cristian.

tastatura.jpg

Mihai Cristescu

Ok, mulțumesc. Există deja proiectată și o tastatură românească cu diacritcele corecte? Are cineva o schemă?
Dacă nu există încă, nu ar fi o idee bună să ne gândim noi cum am vrea să arate și să facem o recomandare producătorilor?

În pagina referitoare la tastatură pe site-ul Wikipedia ( http://ro.wikipedia.org/wiki/Tastatură ) se face referire la o tastatură Popak, unde apar și ceva poze cu o astfel de tastatură gândită pentru diacriticele românești (http://ro.wikipedia.org/wiki/Tastatura_Popak). Poate pornim de la această variantă sau oricare alta numai să existe un producător dispus să fabrice și un model pentru România.

--
Mihai.

Mișu Moldovan

Mihai Cristescu <mihai.c...@gmail.com> a scris:

> [...]
> Dacă nu există încă, nu ar fi o idee bună să ne gândim noi cum am
> vrea să arate și să facem o recomandare producătorilor?

Există deja un standard oficial.

> [...]
> http://ro.wikipedia.org/wiki/Tastatură ) se face referire la o
> tastatură Popak, unde apar și ceva poze cu o astfel de tastatură

Astea sunt cele două aranjamente din standardul oficial:

http://ro.wikipedia.org/wiki/Tastatur%C4%83#Configura.C8.9Bia_tastaturii_rom.C3.A2ne.C8.99ti

Io am văzut doar laptopuri Toshiba ce aveau tastatura conform primului
aranjament din standardul oficial. Am atașat o poză făcută cu telefonul
prin Car/Fur anul trecut, când am observat că erau pe cale de
dispariție laptopurile Toshiba ce se lăudau cu tastatură românească.

Tot respectul pentru aranjamentul Popak, dar nu cred că vom vedea
vreodată tastaturi hardware cu acest aranjament ergonomic, făcut
special pentru oameni ce oricum nu se uită la tastatură când scriu.

--
mișu

toshiba_ro.jpg
signature.asc

Daniel Șerbănescu

În data de Vi, 25-03-2011 la 09:37 +0200, Mihai Cristescu a scris:

> [...]
> (http://ro.wikipedia.org/wiki/Tastatura_Popak). Poate pornim de la
> această variantă sau oricare alta numai să existe un producător dispus
Referitor la tastatura Popak... de mult m-am întrebat dacă există un
DVORAK pentru limba română... dacă aș tasta doar în limba română
probabil că aș avea nevoie de tastatura aia, dar cum mai tastez în
spaniolă și de puțin timp și în daneză ... nu există nimic mai bun decât
aranjamentul meu personalizat ce include toate diacriticele necesare pe
aranjamentul meu de bază (latin-4/es_es)...

O întrebare de curiozitate... ce reprezintă tasta NB ( dreapta lui
zero) ?

David Stroe

to diacr...@googlegroups.com, Daniel Șerbănescu
> O întrebare de curiozitate... ce reprezintă tasta NB ( dreapta lui
> zero) ?
Non-Breaking Hyphen. cratima obișnuită :-)

Daniel Șerbănescu

În data de Vi, 25-03-2011 la 09:50 +0200, Mișu Moldovan a scris:
> Astea sunt cele două aranjamente din standardul oficial:
>
> http://ro.wikipedia.org/wiki/Tastatur%C4%
> 83#Configura.C8.9Bia_tastaturii_rom.C3.A2ne.C8.99ti

Poziția ghilimelelor din aranjamentul primar mi se pare foarte
anevoioasă... eu mi le-am pus pe [altgr + ?] [altgr + ¿] {taste situate
în stânga lui backspace} cred că sunt mai accesibile așa.. folosind mâna
dreaptă: arătătorul pe alt iar următoarele 2 degete pe ? respectiv ¿

Mai văd ceva ciudat la tastatura primară... văd ceva ce pare a fi
„dead-cedilla” (stânga lui backspace) este nevoie de așa ceva în limba
română?

Mi se părea mai eficient implementarea a 2 sau 3 taste moarte
(dead-comma, dead-acute și una pt căciulița lui ă (dead-breve -
facultativă în cazul în care ă = altgr + a), și așa exista mai mult
spațiu... exact cum sunt majoritatea tastaturilor latine. De exemplu [1]
pe tasa dead-acute (dreapta lui P) s-ar putea înlocui accentul ascuțit
cu dead-cedilla ... și Ă introdus pe AltGr+A ... așa se rezolvă foarte
ușor probelemele de spațiu și adaptare.

Așa arată tastatura mea personalizată:
[1] http://solutiiinfinite.x10.mx/test/es-ro-dk.png (nu m-am obosit să
șterg ce nu-mi trebuie de pe ea... diacriticele å ø æ și cele românești
sunt introduse de mine... celelalte erau în standard)

Cum vi se pare ideea cu dead-keys / taste moarte ?

Cristian Adam

to Diacritice
2011/3/23 Cristian Adam <cristi...@gmail.com>

O voi returna și sper că Dell va înțelege că din 2004 avem un alt standard de tastatură.

Dell mi-a returnat banii pe tastatură, iar pentru neplăcerile create au hotărât
să-mi facă cadou tastatura.

Acum am o tastatatură Romanian „Legacy” nou nouță pe care nu o folosesc.
Există un doritor / doritoare pentru ea?

Contactați-mă separat pentru detalii, oferta este limitată! :)

--
Cristian.

Cristian Adam

to Diacritice
2011/3/31 Cristian Adam <cristi...@gmail.com>

Contactați-mă separat pentru detalii, oferta este limitată! :)

Se pare că standardul vechi nu este dorit de nicio persoană de pe
listă :)

Am uitat să menționez că dau tastatura gratis, trebuie acoperite
doar costurile de transport, deoarece ar fi păcat să țin în beci
o tastatură nou nouță.

--
Cristian.

David Stroe

to diacr...@googlegroups.com, Cristian Adam
> Se pare că standardul vechi nu este dorit de nicio persoană de pe
> listă :)

am să-ntreb eu într-o redacție, poate sunt mai receptivi :-)

Mihai Cristescu

to diacr...@googlegroups.com, Cristian Adam
Salut Cristi,

Esti din Bucuresti? M-ar interesa pe mine.

Mihai

Cristian Adam

to Diacritice
Am „bloguit” pe tema tastaturilor românești:
http://cristianadam.blogspot.com/2011/05/ro-tastaturi-romanesti.html

Am adunat informația de pe listă într-un singur loc, sper să fie de
folos
cuiva.

--
Cristian.

Cristian Secară

Ar mai fi de ajustat sau comple unele detalii.

De exemplu la „Aranjamentul era cel promovat de Microsoft în acei
ani.” cred că în loc de promovat trebuie folosit „oferit”. Știi tu ca
Microsoft să fi _promovat_ așa ceva ?

ASRO (IRS pe vremea aia) a scos un standard în 1998 (SR-13392:1998),
care de fapt a stat la baza variantei revizuite de mine în 2003-2004.
( http://www.secarica.ro/std/sr_13392_1998.pdf )

Faptul că Unicode a standardizat ș și ț cu virgulă are de-a face cu
caracterele generate, dar nu prea cu aranjamentul caracterelor pe
tastatură. Standardul din 1998 nu preciza nimic cu privire la codurile
caracterelor (era doar descriptiv), însă ș și ț erau tot acolo ca și
după aia în aranjamentul primar din 2004.

La un standard, beta este cam impropriu, poate ar fi mai potrivit
„draft”. La ISO așa ceva se cheamă FDIS (Final Draft International
Standard), însă ăsta fiind național nu știu dacă poartă vreun acronim
consacrat.

Probabil că ar mai fi unele gâdilături, dar nu am timp și stare acum.

Cristian Secară
http://www.secarica.ro

Cristian Adam

On 28.05.2011 11:40, Cristian Secară wrote:
ASRO (IRS pe vremea aia) a scos un standard în 1998 (SR-13392:1998),
care de fapt a stat la baza variantei revizuite de mine în 2003-2004.
( http://www.secarica.ro/std/sr_13392_1998.pdf )

Am actualizat articolul. Am aflat și care a fost prima versiune de Windows care a adus
aranjamentul „legacy” - Windows 3.1 pentru Europa Centrală și de Est în 1993.

Nu am scris nimic despre produsele firmei Apple pentru că nu cunosc nimic despre ele.
Respectă standardul ASRO 13392:2004?

--
Cristian.

Sorin Sbarnea

Legat de Apple este ceva mai "funny" in sensul ca suporta si tastatura
standard dar ei livreaza doar vairanta proprie de tastatura romaneasca
(care nu este standard).
--
/sorin
http://blog.i18n.ro

Cristian Adam

PC Fun are o secțiune dedicată tastaturilor cu aranjament românesc.

În poza cu tastatura Serioux SRXK-9400M-ROCBSB black-silver se poate
vedea o tastatură QWERTY care la prima vedere ar semăna cu tastatura
standard.

Dar la Q se vede \ și alte taste sunt la nealocul lor, ceea ce mă face să
cred că nu este o tastatură standard.

Tastatura RPC PHKB-U660RO-AC01A are o poză cu o tastatură engleză.

Dacă cineva comandă o tastatură îl rog să trimită o poză pe acest fir
de discuție

--
Cristian.
328.png

Cristian Secară

On Thu, 18 Aug 2011 12:57:50 +0200, Cristian Adam wrote:

> [...]

> În poza cu tastatura Serioux SRXK-9400M-ROCBSB black-silver se poate
> vedea o tastatură QWERTY care la prima vedere ar semăna cu tastatura

Pe tasta V este semnul @, deci (în poză cel puțin) este aranjamentul
nesatandard de la Microsoft.

Cristian Adam

2011/8/18 Cristian Adam <cristi...@gmail.com>

Tastatura RPC PHKB-U660RO-AC01A are o poză cu o tastatură engleză.

Am întrebat producătorii / distribuitorii tastaturilor și până acum cei responsabili
de tastatura RPC mi-au răspuns:

Buna ziua,

Va multumim ca sunteti interesat de produsele noastre.

Tastatura RPC PHKB-U660RO-AC01A foloseste aranjamentul de taste Romanian (Standard).

Cu stima,

Echipa RPC

Dar, până nu vedem o poză nu credem

--
Cristian.

328.png

Cristian Adam

2011/8/18 Cristian Adam <cristi...@gmail.com>

Dar, până nu vedem o poză nu credem

Am  atașat o poză. Am impresia că nu este o poză
adevărată a unei tastaturi RPC PHKB-U660RO-AC01A,
ci o poză alterată digital.

Îmi cer scuze pentru mărimea atașamentului.

Cine vrea să arunce 20lei pe o tastatură din asta și
să trimită o poză „reală”?

--
Cristian.
328.png

Cristian Secară

On Thu, 18 Aug 2011 17:52:37 +0200, Cristian Adam wrote:

> Am atașat o poză. Am impresia că nu este o poză
> adevărată a unei tastaturi RPC PHKB-U660RO-AC01A,
> ci o poză alterată digital.

Este posibil să fie o poză reală, în decursul timpului am mai văzt din
astea. Nu este niciun standard, pur și simplu au pictat (doar) ăâîșț pe
tastele unde „se știe” că sunt pe Windows, ignorând orice alt detaliu.

Ș este cu sedilă.
€ este pe 5, care în afară de „Greek Latin” nu are corespondență cu
nicio limbă și niciun standard (US English International este un
aranjament microsoftian, fără legătură cu nimeni și nimic):
http://www.secarica.ro/arhive/sr_13392/eukeyb.pdf

> Cine vrea să arunce 20lei pe o tastatură din asta și
> să trimită o poză „reală”?

Nu-mi plac tastaturile cu insert/home/etc. înghesuite peste săgeți, așa
că din partea mea nicio șansă.

Mișu Moldovan

> Am  atașat o poză. Am impresia că nu este o poză
> adevărată a unei tastaturi RPC PHKB-U660RO-AC01A,
> ci o poză alterată digital.

Mi-am adus aminte de o tastatură românească pe care am văzut-o la
intrarea în muzeul de arheologie din Mangalia, era parte dintr-un
info-chioșc nefuncțional. Pun și poze pentru curioși. :)

--
mișu

exotic_ro_keyboard.jpg
exotic_ro_keyboard2.jpg

Cristian Adam

[...]

Am primit o poză cu o tastatură Serioux în acțiune.

--
Cristian.
serioux.jpg

Cristian Adam

Se pare că există o tastatură conformă cu standardul și anume o tastatură produsă de firma Fujitsu.
Am scris despre asta la: http://cristianadam.blogspot.com/2012/04/ro-tastaturi-romanesti-ii.html

"Dorin" a aflat de tastatura asta și a scris pe forum la www.secarica.ro, m-am gândit că n-ar strica
să știe cât mai multă lume :)

Nu m-am interesat de oferta de laptopuri Fujitsu, poate vând și cu tastatură românească.

Până acum avem:
  * Laptopuri de la firma Toshiba
  * Tastaturi de PC/Mac de la Fujitsu

--
Cristian.

Cristian Secară

În data de Fri, 20 Apr 2012 07:52:18 -0700 (PDT), Cristian Adam a scris:

> [...]
> http://cristianadam.blogspot.com/2012/04/ro-tastaturi-romanesti-ii.html
>
> "Dorin" a aflat de tastatura asta și a scris pe forum la

Aia este pe standardul din 1998, are sau avea și Dan Matei una de la
Siemens parcă (adică tot zona Fujitsu), am și eu una Cherry pe care o
păstrez așa, de muzeu.

Principala diferență față de cel din 2004 este că ; și : sunt
accesibile doar cu AltGr pe pozițiile din US English (iar în cel din
2004 sunt și cu Shift pe , și . în detrimentul < și >), iar ghilimelele
românești sunt pe nivelul 3 și 4 (iar în cel din 2004 pe nivelul 1 și 2
în detrimentul ` și ~). În rest în 2004 sunt doar completări sau
precizări, nu modificări.

Cele de Siemens/Fujitsu au și ceva în plus față de standardul strict
din 1998, anume accentele de tip tastă moartă (mai puțin pe 0). Cea de
la Fujitsu văd că are și o problemă, anume Alt din dreapta scrie doar
Alt (în loc de AltGr ca la orice tastatură europeană).

> Până acum avem:
> * Laptopuri de la firma Toshiba
> * Tastaturi de PC/Mac de la Fujitsu

Am impresia că Toshiba a renunțat să mai echipeze laptopurile cu
tastaturi românești, sau asta am remarcat de curând la un magazin.
Le-or fi scăzut vânzările din cauza tastaturii :)

Cristian Secară

În data de Fri, 20 Apr 2012 22:48:30 +0300, Cristian Secară a scris:

> [...]

> Aia este pe standardul din 1998, are sau avea și Dan Matei una de la
> Siemens parcă (adică tot zona Fujitsu), am și eu una Cherry pe care o
> păstrez așa, de muzeu.

Că tot vorbeam de lup – la Selgros din Pantelimon:
http://www.secarica.ro/misc/kbd_ro_hama_sr_13392_1998.jpg

Probabil că cei de la Hama au ceva prieteni la Fujitsu/Siemens și îi
întreabă pe ăia despre cum e prin Românoa în loc să întrebe pe ASRO.

Cristian Adam

Am actualizat articolul, mersi. Cei de la Hama sunt nemți, aș putea să-i întreb dacă știu de existența noului standard :)

--
Cristian.