Tastaturi românești conforme cu standardul ASRO !!!

223 показвания
Преминаване към първото непрочетено съобщение

Cristian Adam

непрочетено,
29.08.2013 г., 13:59:2829.08.13 г.
до Diacritice
Astăzi am aflat de "The CODE Keyboard" [1], tastatură „făcută” de
Jeff Atwood (creatorul Stackoverflow).

The CODE Keyboard este produsă de WASD Keyboards [2], firmă
care face tastaturi cu aranjamente de la client, aranjament tras în
plastic cu LASER !

Eu mă gândesc să renunț la Das Keyboard și să-mi fac propria
tastatură Romanian PRO! :-)

Prețul ar fi 150$, preț care nu rupe buzunarul!

O să țin lista la curent cu progresul.

--
Cristian.

Cristian Adam

непрочетено,
29.08.2013 г., 16:05:2529.08.13 г.
до Diacritice
Am făcut aranjamentul pentru Romanian Programmers [1]

Am folosit fontul Roboto pentru o clonă de Helvetica, se poate vedea o schiță în fișierul
pdf atașat.

I-am contactat pe cei de la WASD pentru că am avut niște dubii.

--
Cristian.

2013/8/29 Cristian Adam <cristi...@gmail.com>
ropro-inkscape.pdf

Cristian Secară

непрочетено,
29.08.2013 г., 16:57:2529.08.13 г.
до diacr...@googlegroups.com
În data de Thu, 29 Aug 2013 22:05:25 +0200, Cristian Adam a scris:

> Am făcut aranjamentul pentru Romanian Programmers [1]

Iată o bună ocazie de a auzi și o altă părere: dacă ar fi după mine, ar
trebui ca separatorul zecimal să fie cel pe care l-am precizat în
standard, unde la rândul meu am luat de bună recomandarea cuprinsă în
ISO/IEC 9995-7, respectiv U+2396
http://www.tresor.gouv.qc.ca/fileadmin/PDF/ressources_informationnelles/standard_clavier_quebecois/ISO_9995-7.pdf
(simbolul 62 la pagina 22)

În cazul nostru (sau mai ales în cazul nostru) chiar are sens:
- pentru aranjamentul 1 din standard, reprezentarea grafică a
separatorului zecimal este virgula prin tastare directă și punct cu
AltGr
- pentru aranjamentul 2 din standard, reprezentarea grafică a
separatorului zecimal este punctul prin tastare directă și virgula cu
AltGr
- în Calc sau Excel, separatorul zecimal este în primul rând o funcție,
abia după aia un semn grafic; în Windows cel puțin, funcția este
stabilă, pe când semnul grafic punct sau virgulă este dependent de
setările de locale ale utilizatorului

Hm ?

Cristi

--
Cristian Secară
http://www.secarica.ro

Cristian Adam

непрочетено,
30.08.2013 г., 16:10:1730.08.13 г.
до diacr...@googlegroups.com,Cristian Secară
Când am făcut aranjamentul m-am tot uitat la [1] și nu am realizat că
separatorul zecimal ar suferi o schimbare.

În plus eu m-am decis pentru tastatura cu 87 de taste, fără blocul numeric,
bloc pe care nu-l folosesc niciodată :)

Am actualizat aranjamentul, am atașat noua schiță.

--
Cristian.

[1] http://www.secarica.ro/kbdro_help_romanian_programmers_ro.pdf

ropro-inkscape.pdf

Cristian Adam

непрочетено,
1.09.2013 г., 18:02:061.09.13 г.
до diacr...@googlegroups.com,Cristian Secară
Am făcut și aranjamentul Romanian Standard [1]. Fișierul rostd-inkscape.svg
este numai bun de pus în formularul de comandă a unei tastaturi de
la WASD Keyboards.

Aranjamentul Romanian Standard se pretează cel mai bine
la varianta cu taste colorate în culorile tricolorului :)

Prețul unei asemenea tastaturi este cam 160€ (cu transport),
definitiv mai ieftină decât 1.000 de tastaturi comandate de
la Chinezi :)

--
Cristian.

[1]
https://www.assembla.com/code/cristianadam/subversion/node/blob/keyboard/wasd/rostd/rostd-inkscape.svg?rev=79

On 29.08.2013 22:57, Cristian Secară wrote:
rostd-inkscape.pdf
104.png
105.png

Cristian Adam

непрочетено,
1.09.2013 г., 18:22:161.09.13 г.
On 02.09.2013 0:02, Cristian Adam wrote:
> Aranjamentul Romanian Standard se pretează cel mai bine
> la varianta cu taste colorate în culorile tricolorului :)

Soția a venit cu o semnătură mai elegantă a viitoarei tastaturi!

Ar trebui să iasă în evidență foarte ușor caracterul românesc :)

--
Cristian.
104_ropro.png

Cristian Secară

непрочетено,
2.09.2013 г., 4:39:092.09.13 г.
до diacr...@googlegroups.com
În data de Fri, 30 Aug 2013 22:10:17 +0200, Cristian Adam a scris:

> [...]
>
> Când am făcut aranjamentul m-am tot uitat la [1] și nu am realizat că
> separatorul zecimal ar suferi o schimbare.

Scopul paginii mele de ajutor pentru tastatură a fost de a familiariza
utilizatorul cu amplasarea semnelor pe o tastatură în zona principală
și de a arăta și ce generează combinațiile pe bază de taste moarte.
Toate semnele de pe zona principală (precum și combinațiile de taste
moarte) sunt definite low-level în driverul tastaturii respective.

Pe de altă parte separatorul zecimal nu este bătut în cuie, cel puțin
pentru aplicațiile care țin cont de setările de locale (de obicei cele
care au treabă cu calcule numerice).

Fă un test (mă refer la Windows): treci localele pe US English, dar
lasă tastatura RO primară, adică cea care în Notepad (să zicem)
generează virgulă la folosirea tastei separator zecimal. Când folosești
Calc sau Excel, separatorul zecimal reprezentat grafic generat prin
folosirea tastei separator zecimal devine punctul, pentru că așa este
la nord-americani. Nu contează cum este tastatura ta fizică.

De fapt este valabil și invers: cu setările de locale pe RO, dacă
folosești tastatura RO pentru programatori, adică cea care în Notepad
(să zicem) generează punct la folosirea tastei separator zecimal, în
Calc sau Excel ea va genera grafic virgula.

Excelul este și mai strict: dacă modific explicit (doar) sepratorul
zecimal cu un sem ales la întâmplare (am testat cu punct și virgulă),
Excelul va folosi de-atunci încolo acel semn pe post de separator
zeciumal, inclusiv la afișarea datelor dintr-un tabel existent. Calc în
schimb nu, cred că are propriile lui setări pe care le cheamă după ce
se uită global la variabila de locale a sistemului pe care rulează.

Deci, consider util (și așa au considerat și alții care au elaborat
standardul de la ISO) ca tasta aia să sugereze că nu este doar virgulă
(sau doar punct, sau ce vrei tu), ci că este „separator zecimal”.
Am doar o singură reținere: în situația folosirii aplicațiilor din
nori, socoteala cu setările de locale ale separatorului zecimal nu se
mai aplică, acolo contează doar cum este configurat browserul, care la
rândul lui ține cont de obicei de setările de locale ale sistemului,
etc.. Chiar și așa însă, parcă nu aș face rabat de la principiul de la
care am plecat inițial (cu simbolul 62 din ISO).

> [1] http://www.secarica.ro/kbdro_help_romanian_programmers_ro.pdf

Vezi extrasul din anexele standardului atașate la acest mesaj.
Recunosc că în afară de simbolul acela triunghiular ar fi trebuit să
figurez și semnul corespunzător (virgulă sau punct) pe nivelul 2 (cu
Shift), așa cum ai reprezentat tu, pentru ca lumea să și știe de acea
facilitate.

În standardul în sine, dacă ai unde să îl consulți, la paginile26 și 27
(tabelul 12 și 13) sunt menționate codurile caracterelor generate de
separatorul zecimal, distinct pe nivelul 1 (făsă Shift) și distinct pe
nivelul 2 (cu Shift).

Scopul pentru care am introdus subtilitatea cu Shift are la bază
o situație din viața cotidiană: știu că foarte mulți IT-iști se folosesc
de blocul numeric pentru a introduce adresele de IP. Atunci când acei
IT-iști se așează la biroul cuiva (prin firme) și configurează sau
repară ceva pe-acolo, sunt șanse foarte mari să își bage picioarele în
tastatura RO care le generează virgulă la adresele lor de IP, să
configureze respectivul calculator cu US English la tastatură și să îl
lase așa sau chiar să convingă pe utilizatorul sau utilizatoarea de
acolo că „e mai bine așa”. Pe când așa cu Shift au o alternativă la
îndemână pentru a-și genera punctul lor de IP. Ce-i drept, trebuie să
și știe de chichița asta ...
sr_13392_2004_pag_32.pdf
sr_13392_2004_pag_37.pdf

Cristian Adam

непрочетено,
2.09.2013 г., 8:46:572.09.13 г.
до Diacritice
2013/9/2 Cristian Secară <li...@secarica.ro>

> [...]
> acolo că „e mai bine așa”. Pe când așa cu Shift au o alternativă la
> îndemână pentru a-și genera punctul lor de IP. Ce-i drept, trebuie să

Am testat pe Windows 8 și comportamentul este astfel:

Wordpad:
* Romanian Standard: Separator Zecimal -> , (virgulă)
AltGr + Separator Zecimal -> . (punct)

* Romanian Programmers: Separator Zecimal -> . (punct),
AltGr + Separator Zecimal
-> , (virgulă)

Excel, Libre Office Calc:
* Romanian Standard:
* Romanian Programmers: doar virgulă.

Pe Nulix (Ubuntu 12.04.02 la mine) separatorul zecimal este
doar punctul, nu se întâmplă nimic când apăs Shift sau AltGr.

--
Cristian.

Mișu Moldovan

непрочетено,
2.09.2013 г., 16:11:492.09.13 г.
до diacr...@googlegroups.com
On 02/09/2013, Cristian Adam <cristi...@gmail.com> wrote:
[...]
> Pe Nulix (Ubuntu 12.04.02 la mine) separatorul zecimal este
> doar punctul, nu se întâmplă nimic când apăs Shift sau AltGr.

O să verific când ajung la un calculator, zilele astea îs plecat cu
cortul. E posibil să fie nevoie de adăugat ceva prin xkeyboard-config.

Cristian Secară

непрочетено,
2.09.2013 г., 16:59:252.09.13 г.
до diacr...@googlegroups.com
În data de Mon, 2 Sep 2013 14:46:57 +0200, Cristian Adam a scris:

> [...]
> AltGr + Separator Zecimal -> .
> (punct)
>
> * Romanian Programmers: Separator Zecimal -> . (punct),

Ai dreptate cu AltGr, aici am greșit eu: comutarea de la separatorul
zecimal implicit la cel alternativ se face pe bază de AltGr, *nu* Shift.

Regret dezinformarea.

Cristian Adam

непрочетено,
10.10.2013 г., 8:43:4110.10.13 г.
до Diacritice
Astăzi am primit tastatura. Este superbă!

Tastele colorate sunt acolo pentru a evidenția că avem de-a face cu o
tastatură românească :)

--
Cristian.

2013/9/2 Cristian Secară <li...@secarica.ro>:
WP_20131010_13_54_40_Pro.jpg

Cristian Secară

непрочетено,
10.10.2013 г., 9:09:5810.10.13 г.
до diacr...@googlegroups.com
În data de Thu, 10 Oct 2013 14:43:41 +0200, Cristian Adam a scris:

> Astăzi am primit tastatura. Este superbă!

Cui îi place aranjamentul 2, da, e reușită.

> Tastele colorate sunt acolo pentru a evidenția că avem de-a face cu o
> tastatură românească :)

Bleah ... cred că ar prinde la primăria de la Cluj :)

Cât ai zis, 150 € ?
Hmm ...

(aia cu tricolorul a fost cerința ta sau a fost impus de ei ?)

Cristian Adam

непрочетено,
10.10.2013 г., 10:40:5710.10.13 г.
до Diacritice
2013/10/10 Cristian Secară <li...@secarica.ro>:
> În data de Thu, 10 Oct 2013 14:43:41 +0200, Cristian Adam a scris:

> Cui îi place aranjamentul 2, da, e reușită.

> Bleah ... cred că ar prinde la primăria de la Cluj :)

Când ești printre străini nu mai este așa de „bleah” :)

> Cât ai zis, 150 € ?
> Hmm ...

Tastatura a costat: 149,99 $
Contacte maro: 5$
Transport: 46,80$
Vamă la nemți: 22€
-------------------------------------
~ 763 ron

> (aia cu tricolorul a fost cerința ta sau a fost impus de ei ?)

Tricolorul l-am adăugat eu în mod special. WASD pe lângă metodele
diferite de inscripționare au și diferite culori pentru taste.

--
Cristian.

Cristian Adam

непрочетено,
13.10.2013 г., 11:53:2713.10.13 г.
до Diacritice
Am scris pe blog pe tema tastaturii:
http://cristianadam.blogspot.de/2013/10/ro-tastatura-ro-pro.html

Am luat tastatura la un test de viteză:
http://www.invatasingur.ro/joculete/viteza_tastare.php

Astăzi am reușit să ies pe locul 6 :)

--
Cristian.

2013/10/10 Cristian Adam <cristi...@gmail.com>:

Mișu Moldovan

непрочетено,
14.10.2013 г., 3:48:5614.10.13 г.
до diacr...@googlegroups.com
2013/10/13 Cristian Adam <cristi...@gmail.com>:
> Am scris pe blog pe tema tastaturii:
> [...]

La cum arată topul ăla, io zic că ai ieșit pe locul 2, pe primele
patru poziții îs niște trișori, e imposibil să tastezi peste 20.000 de
caractere pe minut.

Mișu Moldovan

непрочетено,
28.04.2014 г., 4:33:1128.04.14 г.
до diacr...@googlegroups.com
Din păcate abia acuma am pus mâna acasă pe o tastatură cu bloc numeric
și am verificat chestia asta, într-adevăr este așa cum zici tu în ce
privește separatorul zecimal în Linux. Dar nu mai găsesc standardul
după care am implementat aranjamentele de tastatură din
xkeyboard-config. Cred că aveam un document făcut de Cristian Secară
pentru ASRO, după care am implementat totul. Parcă era o versiune
preliminară, dar finală din punct de vedere al aranjamentelor de
tastatură.

Cristi Secară, ne poți spune te rog cum ar trebui să fie? Acuma în
Linux când se apasă acea tastă din blocul numeric în aranjamentul
standard se generează virgulă, iar în aranjamentul pentru programatori
e punct. Cristi Adam zice că ar trebui în plus să se genereze ceva
diferit când se combină tasta cu AltGr, adică punct pentru
aranjamentul standard și virgulă pentru cel secundar. Înțeleg că în
Windows așa e…

Mulțumim!

Cristian Secară

непрочетено,
28.04.2014 г., 7:32:4528.04.14 г.
до diacr...@googlegroups.com
În data de Mon, 28 Apr 2014 11:33:11 +0300, Mișu Moldovan a scris:

> [...]
> pentru ASRO, după care am implementat totul. Parcă era o versiune
> preliminară, dar finală din punct de vedere al aranjamentelor de

A fost, dar între timp am scos-o ca să nu iasă discuții cu cei de la
ASRO.

> Cristi Secară, ne poți spune te rog cum ar trebui să fie?

În standard încrucișarea este definită în mod expicit.
Adică alocarea în dispunerea „7-8-9” a tastelor blocului numeric este
așa:
- pentru aranjamentul 1, grupa 1 / nivelul 1 și 2 este virgula (asta
înseamnă tastare directă și Shift + tastare)
- pentru aranjamentul 1, grupa 3 / nivelul 1 și 2 este punctul (asta
înseamnă tastare cu AltGr și Shift + AltGr + tastare)
- pentru aranjamentul 2, grupa 1 / nivelul 1 și 2 este punctul (asta
înseamnă tastare directă și Shift + tastare)
- pentru aranjamentul 2, grupa 3 / nivelul 1 și 2 este virgula (asta
înseamnă tastare cu AltGr și Shift + AltGr + tastare)

De-aia am și insistat cu simbolul dedicat de separator zecimal în loc
de virgulă sau punct (dar nu numai de-asta, unele aplicații generează
simbolul vizual pe baza declarării lui în configurările sistemului).

> [...]
> se genereze ceva diferit când se combină tasta cu AltGr, adică punct
> pentru aranjamentul standard și virgulă pentru cel secundar. Înțeleg

Păi așa și trebuie :)

Mișu Moldovan

непрочетено,
29.04.2014 г., 0:44:3229.04.14 г.
до diacr...@googlegroups.com

> [...]
> de virgulă sau punct (dar nu numai de-asta, unele aplicații generează
> simbolul vizual pe baza declarării lui în configurările sistemului).

Din ce văd în sursele xkeyboard-config, chestia asta mi-a scăpat. Ceea
ce înseamnă că avem un prim bug în tastaturile românești din X. La 10
ani de la implementare, nu-i așa rău, nu? :)

Mulțam fain lui Cristi Adam pentru observație și lui Cristi Secărică
pentru confirmare. O să fac rost de o tastatură cu bloc numeric pentru
a repara problema. Cu prilejul ăsta voi elimina cele două aranjamente
ce generează sedile, acuma că nici XP-ul nu mai are suport din partea
Microsoft pentru utilizatorii de rând. Vede cineva argumente
împotrivă?

Andrei POPESCU

непрочетено,
1.05.2014 г., 7:50:261.05.14 г.
до diacr...@googlegroups.com
On Ma, 29 apr 14, 07:44:32, Mișu Moldovan wrote:

> Cu prilejul ăsta voi elimina cele două aranjamente ce generează
> sedile, acuma că nici XP-ul nu mai are suport din partea
> Microsoft pentru utilizatorii de rând. Vede cineva argumente
> împotrivă?

Nu, dar n-ar strica să fie menționat acest fapt cât de vizibil se poate.

Salutări,
Andrei
--
http://nuvreauspam.ro/posts/2010/neticheta-pe-mail/