glazen huis

Johan P

Hoi,

Ik ben een persoon met een visuele beperking (volledige blindheid) en volg
dus ook Music For Life.
Ik kan echter het Glazen Huis dus niet zien en het is moeilijk een beeld
ervan te vormen.

kan iemand me eens uitleggen wat jullie concreet zien, hoe ziet het eruit?
Hoe wordt er radio gemaakt? Lopen die presentatoren rond en kunnen ze mobiel
presenteren hoe starten ze hun muziek; zijn er technici die dat doen of is
dat met pc?
Kan je aan hen eigenlijk zien dat ze na enkele dagen toch nog niet gegeten
hebben?
Kunnen ze contact houden met de studio in Brussel en mensen aanspreken ter
plaatse die de techniek verzorgen.
Horen ze de muziek eigenlijk ook als ze moeten slapen?

Zijn er dokters die hun gezondheid kunnen nakijken enz?
Het is moeilijk het me voor te stellen maar misschien wordt het duidelijker
na deze mail?
groetjes,
Johan

Erik Creugers

"Johan P" <zak...@zaklamp.invalid> schreef in bericht

Beste Johan,

Serious Request zoals de actie hier in Nederland heet, is exact het zelfde
als Music for Life zoals dat bij jullie in Vlaanderen heet. Het Glazen Huis
dat in Gent staat is precies hetzelfde als het Glazen Huis dat in Breda
staat. Beide Glazen Huizen zijn opgebouwd uit containers waarmee tijdelijke
kantoren, scholen etc van kunnen worden samengesteld. Zowel in Gent als in
Breda doen de presentatoren de techniek geheel zelfstandig, met behulp van
Dalet (een computerprogramma speciaal voor de omroepen ontwikkeld, waarmee
niet alleen muziek kan worden gedraaid, maar ook interviews, reportages en
dergelijke mee kunnen worden afsgepeeld en gemonteerd.).

De DJ's zijn mobiel, en kunnen gewoon door het huis lopen met hun
hoofdtelefoon en microfoon. Uiteraard kunnen de jocks contact houden met
Hilversum en Brussel. In Breda is in het stadhuis, dat vlakbij het Glazen
Huis ligt in een kantoor een complete radioregie ingericht. Hier worden alle
lijnen binnengehaald, waaronder ook een lijnverbinding met Gent, waarmee
regelmatig de Studio Brussel collega's op 3FM kunnen worden binnen gehaald.
In Gent zal ongetwijfeld dezelfde voorziening aanwezig zijn. Achter de
containers die het Glazen Huis vormen staan zowel in Breda als in Gent
reportagewagens die zorgen voor de live televisiebeelden. In Nederland
worden beeld- en geluid opgestraalt naar een satelliet die het signaal naar
de studio in Hilversum zendt, van waaruit het signaal de zender op gaat. Hoe
het signaal in Vlaanderen de zender opgaat is mij niet bekend, maar dat zal
wel op een soortgelijke manier gebeuren. Overigens zijn de studio's in
Hilversum en Brussel gewoon bemand, dit in het uitzonderlijke geval dat de
lijn verbinding met Breda of Gent uitvalt. Dan wordt in de "gewone" studio
een noodprogramma uitgezonden. Daarnaast is er ieder uur vanuit de 3FM
studio een Serious Request Update, waar een samenvatting wordt gegeven van
wat er allemaal is gebeurd in het Glazen Huis. Zowel in Breda als in Gent
zijn technici aanwezig. In Breda zie je geregeld Sybrand Verwer door het
beeld lopen. Sybrand is hoofdtechnicus bij 3FM, en werkt voor het bedrijf
Technicolor (vroeger NOB Audio), dat de technische faciliteiten levert voor
radio- en televisie. De televisietechniek wordt in Breda overigens verzorgd
door United Broadcast Facilities, en in Gent (waarschijnlijk) door
Videohouse.

Je ziet niet aan de DJ's dat ze al die dagen niets mogen eten. De DJ's
krijgen iedere dag sapjes toegediend die een normale maaltijd vervangen. Op
deze manier krijgen ze toch voldoende voedingsstoffen in hun lichaam.
Natuurlijk merken ze dat ze geen vast voedsel krijgen, want hun maag krimpt
toch een beetje, en kunnen soms duizelig worden. Daarom mogen ze nadat ze
het Glazen Huis hebben verlaten niet meteen 'aanvallen' met eten, en moeten
dit langzaam weer opbouwen. Als eerste vast voedsel krijgen ze dan een
appel. Gezondheid is ontzettend belangrijk voor de DJ's, daarom is er
constant een arts in de buurt die toeziet op de lichamelijke conditie van de
DJ's.

Of ze de muziek horen als de DJ's moeten slapen moet ik je het antwoord
schuldig blijven. Maar ik neem aan van wel, want de studio is zoals gezegd
opgebouwd uit losse containers. Maar neem maar van mij aan dat 's nachts het
geluid een stuk zachter staat als overdag.

Het is een complexe uitzending waarin veel geschakeld wordt met Hilversum,
Brussel, Kenia (waar ook een Glazen Huis staat) en DJ's in den lande die ook
een bijdrage leveren aan de actie. Ik hoop dat ik je een beetje wegwijs heb
kunnen maken in de totstandkoming van dit unieke radioproject dat Serious
Request, Musikhjälpen en Music for Life heet.

Veel luisterplezier nog!

Johan P

"Erik Creugers" <erik.c...@kpnplanet.nl> schreef in bericht
Dag Erik,

Dat heb je uitstekend opschreven; nu heb ik tenminste een idee hoe het
allemaal loopt.
Over dat daletsysteem heb ik nog wat vraagjes; werken ze met mp3 en hoe
functioneert dat eigenlijk?
groetjes,
Johan

Erik Creugers

"Johan P" <zak...@zaklamp.invalid> schreef in bericht

Beste Johan,

Dalet is een automatiseringssysteem dat wereldwijd gebruikt wordt door
omroepen, productiebedrijven etc.
Thuis gebruik je mp3 als standaard, omroepen daartegen gebruiken mp4 als
standaard. Nu is mp4 tegenwoordig ook in de huiskamer aan het doordringen,
maar mp4 kent een hogere samplefrequentie dan mp3, dus is het geluid
kwalitatief beter dan mp3.
De 'muziekcomputer' die Dalet gebruikt maakt gebruik van speciale
geluidskaarten. Deze kaarten kun je niet zomaar aansluiten op je
stereoinstallatie thuis, maar enkel op de mengtafel. Verder kun je met Dalet
geheel op automatische wijze een programma maken. Zo kun je bijvoorbeeld
gebruik maken van voicetracks, kun je een compleet non-stopprogramma maken
en het systeem een playlist dusdanig laten samenstellen dat de platen
precies in het uur passen, zodat automatisch het nieuws in de uitzending kan
worden 'geschoven' door de computer.
Ik weet dat de Nederlandse omroepen, inclusief de regionalen en enkele
lokale stations, en in Vlaanderen de VRT Dalet gebruiken als standaard
radioautomatisering. Uiteraard zijn er ook andere merken te verkrijgen zoals
PC Radio van Broadcast Partners en tal van andere systemen. Dalet is geen
stand-alone systeem. Het is in feite een verzameling van losse modules die
je koopt naar gelang wat je ermee wil gaan doen. Zo is er een module waarmee
het systeem ook voor televisie is te gebruiken. Maar bij radio gebruikt men
Dalet dus om vanaf de harde schijf muziek te draaien, te monteren en om
reclame mee uit te zenden. Technicolor Radio (voorheen NOB Audio) gebruikt
voor het automatisch uitzenden van complete programma's en de STER-reclame
voor Radio 1 t/m 6 overigens RadioMan. Dit is ongeveer hetzelfde als Dalet,
met als voordeel dat je vanaf verschillende werkplekken complete programma's
kunt uploaden naar de server voor automatische uitzending, iets wat met
Dalet (nog) niet mogelijk is.

Groetjes

Erik

Johan P

"Erik Creugers" <erik.c...@kpnplanet.nl> schreef in bericht
Hoi Erik,

Intressant; ik vraag dus verder.
Nu het toch over radiotechniek gaat; welke mengtafels gebruiken ze eigenlijk
en ik vernam ook dat de microfoons van Neumann zijn maar waarom precies
neumann?
Ik zie trouwens op de site van Neumann dat die dingen gigantisch veel geld
kosten; er moet dan toch iets zijn dat die microfoons uniek maakt?
groetjes,
Johan

K13

> [...]
> Ik zie trouwens op de site van Neumann dat die dingen gigantisch veel geld
> kosten; er moet dan toch iets zijn dat die microfoons uniek maakt?

Beste zaklamp, Johan,
ik heb als ict'er ook een professionele vraag : met welke software lees jij
de nieuwsgroepen ?
Bestaan daar specifieke programma's voor en dan bedoel ik voor mensen met
een visuele handicap; lijkt me interessant om te weten ? Tot op heden wordt
daar nog te weinig rekening mee gehouden (websites, kiosken op
administratieve diensten)

Dirk

kustfanaat

Johan P wrote:

Hoi Johan,
Vlaanderen hangt al jaaaren vast aan Neumann, zeer goede micro's maar zeer
prijzig. Neumann is al jaren standaard bij de VRT. Vandaar misschien ? In
Nederland gaat men meer voor Röde Broadcasters en vroeger voor Shure sm7.
Die Shure's gebruikt men nog vaak, soms ook in Vlaanderen (Q-music) voor
uitzendingen op locatie. Je moet er echt tegen plakken, want veel
omgevingsgeluid vangt ie niet op. Dus fantastisch voor locatiewerk: Q
Beachhouse Oostende bijvoorbeeld.

Kerstgroet

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Posted from http://www.iRadio.be
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Johan P

"K13" <katr...@hotmail.com> schreef in bericht

Ikzelf werk met Jaws For windows (job Acces with Speach) die zowel
brailleondersteuning voorziet op brailleleesregels en brailleklavieren en
ook spraak aan boord heeft.
kijk eens op www.jawsplein.nl en www.freedomscientific.be maar er zijn nog
andere progs zoals het populaire
haal-supernova en virgo en windows eyes zijn ook dergelijk weliswaar erg
dure paketten.
Je moet rekenen dat zo een programma nooit kan aangeschaft worden zonder
tussenkomst van het vaph www.vaph.be want je betaalt al snel rond de 2000
euro.
maximum want voor 1700 euro heb je een volledige versie. Spaarksoftware is
ook erg duur en kost rond de 600 euro.
Een leesregel heb je niet onder de 6000 euro.
Een sprekende gsm kost (toestel niet meegerekend) 500 euro.
Dergelijke toepassingen zijn erg duur omdat het marktsegment laag is en de
productiekosten amper terug te verdienen zijn.
meer informatie:
www.sensotec.be www.erocos.be en www.vaph.be/koc
surf ook ne keer naar:
www.anysurfer.be want zoals je al zegt; er is nog veel werk te doen voor
sitebouwers.
macromedia Flash is al helemaal uit den boze en helaas zijn veel
mediabedrijven nog te vaak met fvlash bezig; het is leuk om te zien maar het
bemoeilijkt wel de werking voor mensen zoals ik die moeten afgaan op gewone
tekst.
Afbeeldingen worden ook niet van alt-tags voorzien en je weet dus nooit wat
er op foto's staat.
Welke sites van radiostations er wel goed zijn?

www.radio2.be www.nostalgie.eu en www.stubru.be kunnen er wel mee door.
Donna is voor de vuilbak en Q-music kunnen we helemaal niet consulteren en
ook 4fm geeft soms problemen.
Klara is redelijk hoewel er veel grafische elementen op staan.
De site van music For Life?
Ik hoop dat daar niet teveel flash op staat want dan moet ik misschien ook
op de vlucht naar een andere site maar ze bedoelen het wel goed en ach; in
tijden van crisis zouden die politici een voorbeeld moeten nemen aan de
gewone Belgen die het beter doen dan de wetstraat lol maar da's andere
discussie.

Hopelijk ben met die info over pc-aanpassingen al wat meer?
groetjes,
Johan

K13

Met dank Johan !

"Johan P" <zak...@zaklamp.invalid> schreef in bericht

for

Johan P wrote:

Waarom geen Linux met BRLTTY ? Ondersteunt heel goed de ALVA van Sensotec
of Papenmeier/Baum/Tieman.

De Accessability onder Gnome is tegenwoordig zeer goed. Best dan wel een
PC met minimum 4GB ram, tegenwoordig is dat echter niet meer zo duur. Ik
merk ook dat de uitgebreide tekst-mode applicaties voor blinden een sterk
voordeel opleveren.

Erik Creugers

K.v.K. Limburg: 14107559

> [...]
> Ik zie trouwens op de site van Neumann dat die dingen gigantisch veel geld
> kosten; er moet dan toch iets zijn dat die microfoons uniek maakt?

Hoi Johan,

Vraag maar gerust verder....
Zowel in Gent als in Breda gebruiken ze een DHD RM2200D digitale mengtafel.
(In de 3FM studio in de Peperbus op het Mediapark in Hilversum gebruiken ze
de DHD RMD4200 mengtafel met zeer uitgebreide presets, en is aangepast om de
zogenaamde 'feestschakelingen' (oftewel de specifieke wensen van
DJ's aan een radiostudio) met een druk op de knop in- en uit te schakelen).
Bij Studio Brussel gebruiken ze sinds enige tijd eveneens een DHD RMD4200
mengtafel, hoewel men ten tijde van een bezoek van mij aan Donna en Studio
Brussel enige jaren geleden pas was overgestapt op een Studer mengtafel uit
de On Air serie. Misschien leuk om te weten is dat de Nederlands Limburgse
regionale omroep L1 als enigste omroep in Nederland geen DHD mengtafels
gebruikt, maar gekozen heeft voor het veel duurdere Mandozzi G-Mix systeem.
(In Belgiė maakt alleen de RTBF gebruik van Mandozzi mengtafels). Je eerste
vraag ging in feite om hoe het Glazen Huis eruit ziet, en hoe de uitzending
eigenlijk tot stand komt. Zoals je weet stond ook ik Zweden, in Malmö een
Glazen Huis.

De Zweedse omroep R3, die de Zweedse variant uit heeft gezonden van Serious
Request of Music for Live zoals de Vlaamse tegenpool heet, gebruikte in het
Zweedse Glazen Huis ook een G-Mix systeem van het Zwitserse merk Mandozzi.

Om terug te komen op de DHD mengtafels. Voordat 3FM in 2004 geheel digitaal
ging uitzenden, nou ja geheel digitaal.... het laatste stukje van de
zendlijn tussen 3FM en hetverbindingscentrum is nog van koper, dus analoog,
gebruikte men een analoge mengtafel van het Britse merk Clyde. Deze
mengtafel, een Clyde Prima, was toen 3FM overging op digitale mengtafels pas
vijf jaar oud. Voordien stond in de 3FM studio een MBI Series 24 mengtafel
die van 1988 tot 1999 in gebruik is geweest. Weer daarvoor gebruikte men bij
3FM (of Hilversum 3 zoals de zender heette destijds) een door de NOS
zelfgebouwde 6 kanaals mengtafel met filters van het Duitse merk Lawo. In
Brussel gebruikte men vroeger veelal mengtafels van het merk Studer of
Telefunken.

Heb je nog meer vragen? Stel maar gerust! Privé mailen mag ook

Fijne kerstdagen, en niet teveel eten!
Geniet van Sissi deel 1 tot en met oneindig.....

Erik

Johan P

"for " <freedom...@hotmail.com> schreef in bericht
U bent osvaldo La Rosa?
Indien ja; stop er dan maar mee.
gr

Johan P

> [...]
>
> Fijne kerstdagen, en niet teveel eten!
> Geniet van Sissi deel 1 tot en met oneindig.....

En waarom mics van Neumann?
Zijn die speciaal?
gr
Johan

Erik Creugers

> Hoi Erik,
>
> En waarom mics van Neumann?
> Zijn die speciaal?
> gr
> Johan

Tja, waarom microfoons van Neumann....?
Lastig te beantwoorden vraag. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met
bepaalde voorkeur bij technici, presentatoren maar ook kwaliteit en
betrouwbaarheid. In de spreekcellen in Hilversum kom je nog vrij regelmatig
een AKG C451 Condensator microfoonmodule met een CK5 kapsel. De C451/CK5 was
jarenlang DE standaardmicrofoon in iedere Hilversumse studio. Dit was nog in
het tijdperk dat de radiotechnici nog de dienst uitmaakte, en min of meer
bepaalden hoe een programma programmatechnisch klonk. Met andere woorden: er
was toen nog geen sprake van een vette soundprocessing, zoals het klonk, zo
ging het de zender op. Bij de zendlijn stond enkel een EMT 266 Limiter en
thats all.

De VRT gebruikt over het algemeen Neumann microfoons uit de TLM serie.
Persoonlijk vind ik het grote, logge en onhandelbare microfoons, die (naar
mijn persoonlijke mening) het zicht met de technicus belemmeren, omdat er
zo'n grote zwarte bol voor je neus bengelt aan de microfoonhengel. Wat je
ook steeds vaker ziet is dat DJ's hun eigen koptelefoon en microfoon in hun
koffertje meeslepen naar de studio. Bij 3FM is het zelfs zo dat in de
Eindregie radio van iedere discjockey de presets van de microfoonversterker
zijn opgeslagen, en dat de dienstdoende technicus met één druk op de knop de
gewenste presets kan oproepen.

Maar om op je vraag terug te komen.... Waarom rijdt de een uitsluitend in
een Volkswagen en weer iemand anders wil van zijn leven nooit in een Opel
rijden? Zo ongeveer moet je ook denken bij de keus voor een microfoon. Bij
de NIR, BRT, BRTN en later VRT hebben ze destijds goede ervaringen opgedaan
met Neumann, zodat dit merk is gebleven. In Nederland heeft men jarenlang
gezworen bij AKG, terwijl sinds het facilitair bedrijf van de NOS is
afgesplitst van de NOS en dus zelfstandig verder is gegaan, ook gekeken
moest worden naar de prijs/kwaliteitsverhouding. Maar als zelfstandig
bedrijf bepaal je niet meer wat jij de klant levert. Als de klant
uitsluitend met Neumann microfoons wil werken, zul je daarin moeten
investeren.

Wellicht dat hier op de nieuwsgroep programmatechnici van de VRT meelezen
die de keus voor Neumann beter kunnen verklaren dan ik.

Groet

Erik

Johan P

"Erik Creugers" <erik.c...@kpnplanet.nl> schreef in bericht
Hoi Erik,

Ok, dan nog enkele kleine vraagjes: welke hoofdtelefoons gebruiken ze
eigenlijk.?
En wat deden zeezenders in het verleden met apparatuur? Welke units hadden
zij om radio te maken want in die tijd was dat nog anders.
grtzzz
Johan

K13

"Erik Creugers" <erik.c...@kpnplanet.nl> schreef in bericht

Klopt Eric maar die mogen van het management niet reageren in de NG's of
diverse fora.

greetings.

Erik Creugers

> [...]
> En wat deden zeezenders in het verleden met apparatuur? Welke units hadden
> zij om radio te maken want in die tijd was dat nog anders.

Hoofdtelefoons..... Ook dit is een persoonlijk iets. De VRT gebruikt(e) (al)
jarenlang hoofdtelefoons van Beyerdynamic, terwijl Hiversum weer koos voor
Pioneer. Tegenwoordig is Sony heel erg in gebruik.
De zeezenders werkten veel met vooraf opgenomen programma's. Radio Veronica
bijvoorbeeld draaide hoofdzakelijk alleen op bandopnames.
Natuurlijk weet ik wel het een en ander over de zeezenders te vertellen,
maar daar is weer een aparte nieuwsgroep voor: nl.media.radio.zeezenders.
Daar zitten veel ex-medewerkers van o.a. Veronica, Radio Noordzee, Radio
Monique, Radio Mi Amigo en anderen.

Ik heb een followup geplaatst naar deze nieuwsgroep.

Fijne kerstdagen.

---> Inleiding: Op de nieuwsgroep be.radio plaatste Johan, een
nieuwsgroepgebruiker met visuele beperkingen vragen over de radiotechniek
die gebruikt werd voor de uitzendingen van het radioprogramma Serious
Request van 3FM en Music for Live van Studio Brussel. Voor iemand die geheel
blind is, en grote interesse toont in radiomaken toch al een hele opgave om
een beeld te vormen over wat zich allemaal afspeelde op de Grote Markt in
Breda, en het Zuid in Gent. Nadat ik Johan zoveel mogelijk zijn vragen heb
beantwoord, kwamen er van zijn kant steeds weer nieuwe vragen die met het
onderwerp te maken hebben, deze heb ik wederom allemaal beantwoord, maar nu
er vragen komen over zeezenders, wil ik graag het estafettestokje overdragen
aan diegenen die daadwerkelijk actief een steen(tje) hebben bijgedragen aan
deze jaren van vrijheid op de radio. Ik heb met mijn 37 jaar de zeezenders
nog net bewust meegemaakt (hoofdzakelijk Caroline en Monique), en hetgeen ik
ervan weet kom ook uit de nieuwsgroepen en internet, maar de vragen van
Johan kunnen beter beantwoord worden door mensen die echt op een schip
hebben gezeten of gewerkt hebben in één van de landstudio's.

Prettige kerstdagen!

Erik en Tamara

lomperik

Johan P wrote:

Ze gebruiken Byerdynamic DT770pro's en een paar DT150's