omgangsrecht voor kinderen

Rebel

ik zal proberen om het verhaal zo kort en duidelijk mogelijk te
beschrijven.

meer dan 6 jaar hebben wij een kind opgepast van een koppel dat weinig
of niets aantrok van hun kind.
het kind verbleef 6 van de 7 dagen bij ons.
zowel dag als nacht.
de ouders hadden weinig intresse voor hun dochter maar hadden het te
druk met zichzelf en met uitgaan en feesten.
de relatie van de ouders heeft 12 jaar geduurd en toen zijn ze met
serieuze ruzie uit elkaar gegaan.
de vrouw had namelijk een nieuwe vriend.
de eerste 2 jaar dat ze bij haar nieuwe vriend was, is het kind steeds
bij ons geweest.
een enkele keer kwam ze haar dochter is halen maar bracht ze na een
uurtje of wat terug naar ons.
het was een te grote last, zo zei ze.
alle redenen waren goed om van het kind vanaf te zijn.
nu hebben wij woorden gehad met haar vriend en hij heeft nu gezegd dat
wij het kind niet meer te zien krijgen.
we hebben het kind al enkele weken niet meer gezien en als we hun
opbellen, nemen ze de telefoon niet op.
wanneer we het kind proberen te bezoeken doen ze zelfs de deur niet
meer open.
wij krijgen het kind dus niet meer te zien.
het kind is nu 7 jaar.
wat misschien ook belangrijk is, is dat wij het kind ook altijd naar
school brachten en van school gingen halen.

mijn verhaal is vrij kort maar er zijn zoveel dingen gebeurt die mij
ervan overtuigen dat ze zeker niet het beste voor hebben met het kind.
ze gebruiken het kind enkel als drukkingsmiddel.
dat hebben ze ook bij de natuurlijke vader gedaan.
haar vriend besliste erover of het kind naar haar vader mocht of niet.
hij had wel bezoekrecht maar ze hebben het kind meerdere keren thuis
gehouden, zogezegd omdat het ziek was.

nu heb ik op het internet iets gelezen van omgangsrecht.
is er hier iemand die hier meer van weet.
hoe groot is de kans dat wij omgangsrecht krijgen voor het kind en
hoeveel dagen zou dat dan zijn?

Werner

"Rebel" <nominones...@hotmail.com> schreef in bericht
Ik mees nergens dat het kind familie is van jullie
misschien http://www.sbo.be/
en anders zal je naar de rechter of advocaat moeten stappen
probeer eerst hier gratis online
http://www.google.be/search?hl=nl&ie=UTF-8&q=gratis+advies+online+advocaat&spell=1

Jan

"Rebel" <nominones...@hotmail.com> schreef in bericht

kortgeding inspannen op basis van art. 375bis bw lijkt me voor de hand
liggend als ik het verhaal lees. Best een advocaat raadplegen.

Hoeveel dagen het wel zal wezen zal ook afhangen hoeveel dagen je zal
vragen, de kans is wel groot dat je een omgangsrecht krijgt, maar als ze dit
gaan boycotten sta je nergens tenzij je de moed hebt om een rechtstreekse
corectionele dagvaarding, dan maak je een kleine kans dat de (straf)rechters
toch enig druk zetten achter de onwillige moeder. (niet te lang mee
wachten).

Jan

Jan

Antibody

> [...]

> is er hier iemand die hier meer van weet.
> hoe groot is de kans dat wij omgangsrecht krijgen voor het kind en

Na het lezen van het verhaal vrees ik dat je weinig of niks kan doen.
Het is jouw kind niet en er is zelfs geen sprake van een familieband.
Het ziet of lijkt er gewoon op dat u het werk gedaan heeft van een
kinderoppas.

U kan natuurlijk proberen via gerechtelijke wegen het kind terug te
zien maar let dan wel op welke middelen die ouders gaan gebruiken.
U schreef "ze gebruiken het kind enkel als drukkingsmiddel", ze kunnen
u beschuldigen van seksueeel misbruik en schadevergoeding vragen.
--
---[ http://users.pandora.be/antibody ]---
Niet dat het interessant is, maar sommigen

peter govaere

"Antibody" <Anti...@geenjunkmail.istzogoe?> schreef in bericht

> [...]
> Het is jouw kind niet en er is zelfs geen sprake van een familieband.
> Het ziet of lijkt er gewoon op dat u het werk gedaan heeft van een

Toch denk ik dat de jeugdrechter (in het belang van het kind) een zekere
vorm van omgangsregeling kan opleggen.

> [...]
> U schreef "ze gebruiken het kind enkel als drukkingsmiddel", ze kunnen
> u beschuldigen van seksueeel misbruik en schadevergoeding vragen.

Alsof dat zo simpel gaat....

J De Moor

> [...]

> wij het kind niet meer te zien krijgen...

> nu heb ik op het internet iets gelezen van omgangsrecht.
> is er hier iemand die hier meer van weet...

"Art.375bis.De grootouders hebben.het recht persoonlijk contact met het kind
te onderhouden.Datzelfde recht kan IEDER ander persoon worden
toegekend,indien hij AANTOONT dat hij met het kind een bijzondere AFFECTIEVE
band heeft.Bij gebreke van een overeenkomst tussen partijen,wordt over de
uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de
partijen...beslist door de jeugdrechtbank.",B.W.(=Burgerlijk Wetboek).

Dit verzoek wordt gedaan bij 'verzoekschrift op tegenspraak' overeenkomstig
art.1034bis-1034sexies Ger.W.(=Gerechtelijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in
http://just.fgov.be . Klik in de balk 'Juridische aard' op het driehoekje
uiterst rechts en zoek daar de nodige Wetboeken.Op 'afkondigingsdatum' vindt
u de overige akten.

Rebel

On Sat, 10 Jul 2004 08:48:53 GMT, "Antibody"
<Anti...@geenjunkmail.istzogoe?> wrote:

> [...]
>

>U schreef "ze gebruiken het kind enkel als drukkingsmiddel", ze kunnen
>u beschuldigen van seksueeel misbruik en schadevergoeding vragen.

ik heb inderdaad gelezen dat de weigering van omgangsrecht om bepaalde
redenen kan gebeuren.
mishandeling is er één van en sexueel misbruik een ander.
en ik vrees dat ze dat inderdaad zullen aanhalen om het omgangsrecht
te dwarsbomen.
zelfs de vernedering van al die onderzoeken zou ze het kind laten
ondergaan.
dat is nog een reden dat ons tegenhoud.
wij willen dit het kind niet aandoen.
het onderzoek zal zeker uitwijzen dat er niks van die aard is gebeurt
maar ondertussen heeft het kind dit toch moeten doorstaan en wij
vrezen ook dat het kind hier blijvend slechte herinneringen aan
overhoud

Rebel

On Sat, 10 Jul 2004 16:36:31 GMT, "J De Moor" <j.de...@pandora.be>
wrote:

wij kunnen aantonen dat het kind hier al die tijd was.
wij hebben video-opnames van al die jaren evenals opnames van snachts
wanneer het kind hier bleef slapen.
wij hebben verscheiden getuigen (buren, familieleden, onze huisdokter,
vrienden en kennissen enz..) die ons verhaal kunnen bevestigen.
wij zijn jaren geleden enkele malen gaan praten met verschillende
maatschappelijk assistenten, en zij adviseerde ons om het hoederecht
aan te vragen voor het kind.
ook de huisdokter zei ons dat.
hij zou ons daarbij steunen.
maar de schrik dat het verkeerd zou aflopen, hield ons tegen.
wij hadden het kind elke dag bij ons en als de zaak slecht zou aflopen
zouden wij het kind nooit meer zien.