Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Visa Electronin varmennus takkuilee

1 view
Skip to first unread message

Ilona Uotila

unread,
Nov 1, 2003, 4:05:13 PM11/1/03
to
Janne Pa wrote:

> Kassaneiti höyläsi kolme kertaa Nordean korttia koneessa, mutta bitti
> ei liikkunut ja syyksi ilmoitettiin palvelun ruuhkaisuus. Osuuspankin
> korttien kanssa ei ole kuulemma ollut samanlaisia ongelmia, ainoastaan
> Nordean.
>
> Ovatko tällaiset ongelmat yleisempiä pienissä liikkeissä missä ei
> välttämättä ole kiinteää yhteyttä kyseiseen palveluun, vai temppuileeko
> Visa Electron samalla lailla myös isoissa marketeissa?

Itselläni ei Visa Electronia ole, mutta kassalla aina välillä on
sattunut eteen sellaisen omistava ihminen, siinähän sitten odottelemme
koko jono kiltisti kun kone yrittää tarkistaa että löytyykö sitä
katetta, ja yleensä aina kassat tosiaan toteavat että näin tapahtuu vain
Nordean pankkikorteilla. Eli taitaa olla aika yleistä.
Niin, ja käyn siis yleensä joko Prismassa tai Citymarketissa

Ilona

Jussi Paju

unread,
Nov 2, 2003, 3:27:08 AM11/2/03
to

Itselläni on ollut n. 1,5v Nordean Visa Electron melko säännöllisessä
käytössä (3-4 tapahtumaa/viikko) eikä yhdessäkään isossa kaupassa ole
koskaan ollut mitään ongelmaa. Tähän asti ainoa kerta, kun kortti ei ole
käynyt, tapahtui kuukausi-pari sitten eräässä S-Marketissa mutta silloin
kuulemma kaikkien muidenkin korttien (siis _kaikkien_) varmistukset tai
katevaraukset olivat kuulemma joko äärimmäisen hitaita tai eivät
onnistuneet lainkaan.

Citymarketeissa katevaraukset teko onnistuu pääsääntöisesti noin
kahdessa-kolmessa sekunnissa joten en sanoisi sitä merkittäväksi
"odotteluksi". =)

--
Jussi

"Olen ollut havaitsevinani riippuvuutta elämästä.
Ilman sitä kuolisin varmasti."
- Mikael Halminen Duuni.netissä 13.6.2003

Tero Markus Ronkko

unread,
Nov 2, 2003, 5:02:44 AM11/2/03
to
In article <fe58qvs8medo861u6...@4ax.com>, Janne Pa wrote:

> Ovatko tällaiset ongelmat yleisempiä pienissä liikkeissä missä ei
>välttämättä ole kiinteää yhteyttä kyseiseen palveluun, vai temppuileeko
>Visa Electron samalla lailla myös isoissa marketeissa?

Viime perjantaina satuin asioimaan ruuhkien välttämiseksi kuuden aikoihin
hieman pienemmässä S-ryhmän marketissa täällä Kuopiossa. Edellä asioinut
rouva oli ostanut hieman enemmän sapuskaa (yhteissumma ~170euroa)
ja yritti maksaa oikealla visa kortilla. En nähnyt minkä pankin
kortti oli kyseessä mutta Visat tarkistetaankin kai luottokunnan
palvelimilta? Joka tapauksessa varmistus ei toiminut ja rouva
joutui lopulta maksamaan osan ostoksista käteisellä ja osan
luottokortilla koska tarkistus ei jostain syystä toiminut.
Olisiko perjantaina ollut jotain pankkiyhteysongelmia laajemmaltikin?


--
Tero-Markus C Rönkkö | "If i could change something in my life,
di...@batmud.bat.org | I would definitely do more mistakes to feel
www.oivalla.net | sorry about"

Asko Ikävalko

unread,
Nov 2, 2003, 5:43:58 AM11/2/03
to

"Tero Markus Ronkko" <tro.rem...@oivalla.net> wrote


> Olisiko perjantaina ollut jotain pankkiyhteysongelmia laajemmaltikin?

Kirkkonummen Prisman kassaneidiltä kuulin, että illansuussa oli muutaman
tunnin ajan häiriöitä. En nyt ole varma, koskiko vain visa electroneja vaiko
kaikkia kortteja. Tämänpä takia en itse visa electronia käytä, välillä on
yhteydet poikki ja monissa pikkuliikkeissä ei kelpaa ollenkaan.

-Asko

Mikko Peltoniemi

unread,
Nov 2, 2003, 8:13:47 AM11/2/03
to
Janne Pa wrote:

> Ovatko tällaiset ongelmat yleisempiä pienissä liikkeissä missä ei
> välttämättä ole kiinteää yhteyttä kyseiseen palveluun, vai temppuileeko
> Visa Electron samalla lailla myös isoissa marketeissa?

Aikoinaan vuosina 1997-2000 oli jatkuvasti samanlaisia ongelmia kun
yritti nostaa kortilla rahaa ulkomailla automaatista. Tavallinen
suomalainen Visa kyllä toimi, mutta Electron vain ilmoitti
tietoliikennehäiriöistä...

--
Mikko Peltoniemi; Film & Video Editor, Avid Technician
Thank you and goodbye.
http://editor.is.dreaming.org

Mikko Peltoniemi

unread,
Nov 2, 2003, 8:15:39 AM11/2/03
to
Tero Markus Ronkko wrote:

> palvelimilta? Joka tapauksessa varmistus ei toiminut ja rouva
> joutui lopulta maksamaan osan ostoksista käteisellä ja osan
> luottokortilla koska tarkistus ei jostain syystä toiminut.

Kumma etteivät soittaneet varmistusta... Samoihin aikoihin
minä olin lähikaupassa, ja pistin merkille että viereisellä kassalla
joku yritti maksaa kortilla, ja kassa joutui soittamaan varmistuksen.

Eikä ostoksen summa ollut mikään älyttömän suuri, muutama kymmenen
euroa. Panin vain merkille, koska en ole pitkään aikaan nähnyt,
että kassa olisi soittanut varmistussoittoa, ainakaan niin pienillä
summilla.

Tero Markus Ronkko

unread,
Nov 2, 2003, 12:03:13 PM11/2/03
to
In article <cs7pb.280$gj5...@reader1.news.jippii.net>, Mikko Peltoniemi wrote:

>> palvelimilta? Joka tapauksessa varmistus ei toiminut ja rouva
>> joutui lopulta maksamaan osan ostoksista käteisellä ja osan
>> luottokortilla koska tarkistus ei jostain syystä toiminut.

>Kumma etteivät soittaneet varmistusta... Samoihin aikoihin
>minä olin lähikaupassa, ja pistin merkille että viereisellä kassalla
>joku yritti maksaa kortilla, ja kassa joutui soittamaan varmistuksen.

Sepä siinä olikin hauskaa kun se kassakone ilmoitti sille kassanei-
dille että 'soita varmistus' niin se varmistuspuhelin ilmeisesti oli
niin ruuhkainen että asiakas ehti ehdottaa käteismaksua.

Kaisa Krannila

unread,
Nov 2, 2003, 12:28:30 PM11/2/03
to
Tero Markus Ronkko <tro.rem...@oivalla.net> wrote:

: Olisiko perjantaina ollut jotain pankkiyhteysongelmia laajemmaltikin?

Paikallisessa K-marketissa perjantaina kuuden maissa odoteltiin jonossa
minuuttitolkulla, kun edellisen asiakkaan Diner's-kortin yhteydenotto
takkusi. Kassan mukaan linjat olivat olleet todella ruuhkaisia.


--
Kaisa Krannila
kran...@cc.Helsinki.FI

Hanna-Kaisa Lammi

unread,
Nov 2, 2003, 12:13:07 PM11/2/03
to
Mikko Peltoniemi <mikk...@hotmail.com> writes:

> Kumma etteivät soittaneet varmistusta... Samoihin aikoihin
> minä olin lähikaupassa, ja pistin merkille että viereisellä kassalla
> joku yritti maksaa kortilla, ja kassa joutui soittamaan varmistuksen.

Perjantai-iltana paikallisessa marketissa edellä oleva yritti
maksaa visa electronilla. Varmistusta odoteltiin minuuttikaupalla,
sen jälkeen kassaneiti yritti soittaa puhelimella varmistusta,
mutta myös puhelimitse oli ruuhkaa. Lopulta edellä olevan kanssa
kaupassa ollut henkilö kävi hakemassa automaatilta rahaa ja
maksoivat ostokset käteisellä.

Harvinaisen hankalalta vaikuttaa ja perjantai-iltaa viettäisi
toki mielummin muualla kuin kassajonossa!

haka

SOS

unread,
Nov 3, 2003, 2:10:11 PM11/3/03
to
Joo. Met kans laitoimme tuommoiset VISA elektronit ja joka jumalan kerta
kuin maksaa niin kylläpä kestää. Kuulemma jokainen ostos varmistetaan
tililtä!

Mutta löytyi konsti siihenkin. Lataa automaatista siihen sirulle
virtuaalirahaa niin johan loppuu takkuilu.

t:S


Mikko Tynkkynen

unread,
Nov 3, 2003, 3:47:00 PM11/3/03
to
"Hanna-Kaisa Lammi" <ha...@muumi.lnet.lut.fi> wrote in message
news:vjyn0be...@muumi.lnet.lut.fi...

> Perjantai-iltana paikallisessa marketissa edellä oleva yritti
> maksaa visa electronilla. Varmistusta odoteltiin minuuttikaupalla,
> sen jälkeen kassaneiti yritti soittaa puhelimella varmistusta,
> mutta myös puhelimitse oli ruuhkaa.

Visa Electroneja ei saa varmentaa soittamalla, vaan varmennus pitää tehdä
elektronisesti. Näin ainakin urheiluliikkeessä jossa olen töissä, ja
ymmärtääkseni muissakin paikoissa.

Mikko Tynkkynen


Mikko Tynkkynen

unread,
Nov 3, 2003, 3:49:57 PM11/3/03
to
"Tero Markus Ronkko" <tro.rem...@oivalla.net> wrote in message
news:slrnbq9li4.7cku...@hytti.uku.fi...

> Joka tapauksessa varmistus ei toiminut ja rouva
> joutui lopulta maksamaan osan ostoksista käteisellä ja osan
> luottokortilla koska tarkistus ei jostain syystä toiminut.

Ja näin vältyttiin että kone ei halunnut ostosta tarkastaa... Jos nyt
kuitenkin olisi käynyt että mummo olisi ollut rahaton huijari, ei liike
olisi luultavasti koskaan saanut rahoja pankilta, koska se katsoisi että
käteismaksu on tehty jotta vältyttäisiin katteen tarkastamiselta. (sama jos
asiakas ostaa 2x 30e ostoksen peräkkäin, eikä henkkareita katsota vaikka 50e
raja ylittyy)

Mikko Tynkkynen


Eeropekka Hakkarainen

unread,
Nov 3, 2003, 5:02:18 PM11/3/03
to
SOS wrote:

> Mutta löytyi konsti siihenkin. Lataa automaatista siihen sirulle
> virtuaalirahaa niin johan loppuu takkuilu.

Toinen ratkaisumalli asiaan on, että hommaa *oikean* kotimaisen
pankkikortin eikä mitään "kansainvälinen pankkikortti" -viritystä joka
ei edes toimi kaikkialla.

--
Eeropekka Hakkarainen <e...@epmh.com>

Eeropekka Hakkarainen

unread,
Nov 6, 2003, 4:41:37 PM11/6/03
to
Mikko Tynkkynen wrote:

> Visa Electroneja ei saa varmentaa soittamalla, vaan varmennus pitää tehdä
> elektronisesti. Näin ainakin urheiluliikkeessä jossa olen töissä, ja
> ymmärtääkseni muissakin paikoissa.

Tänään näin ohimennen ohjeistuksen S-Ryhmään kuuluvasta kaupasta, että
vuoden loppuun tehdään kokeilu jossa online-varmennuksen takkuillessa,
ei tarvitse tehdä puhelinvarmistusta, mikäli summa on alle 100e.

--
Eeropekka Hakkarainen <e...@epmh.com>

Jussi Paju

unread,
Nov 7, 2003, 1:01:46 AM11/7/03
to

Siis nimenomaan _Visa Electronin_ varmennuksesta kyse? Jos jossain on
tuollainen ohje niin huh-huh. VE:tä markkinoidaan nimenomaan online-
korttina jota ei missään tilanteessa voi käyttää väärin ja tuollainen
ohjeistushan romuttaa koko kortin idean.

Kortti pitäisi nykysääntöjen mukaan olla aina myyjän hallussa
ostotilanteessa, eikä siitä esim. saa näpyttää korttinumeroa käsin vaan
jos magneettinauhan luku ei onnistu, korttia ei saa veloittaa. Eli siis
toisin sanoen myöskään puhelinvarmennus ei ole hyväksyttävää, kuten
ensimmäisessä lainauksessa kerrottiin.

Kerropa nyt missä kaupassa tuo oli, veikkaisin että ainakin Luottokuntaa
kiinnostaa.. ;)

Matti Grönroos

unread,
Nov 7, 2003, 2:26:22 AM11/7/03
to

"Jussi Paju" <Jussi.Paj...@iki.fi> wrote in message
news:a3pr71-...@internetti.org...

> Siis nimenomaan _Visa Electronin_ varmennuksesta kyse? Jos
jossain on
> tuollainen ohje niin huh-huh. VE:tä markkinoidaan nimenomaan
online-
> korttina jota ei missään tilanteessa voi käyttää väärin ja
tuollainen
> ohjeistushan romuttaa koko kortin idean.

Ei välttämättä, jos kauppa itse kantaa vastuun väärinkäytöstä.
Kysehän on kaupan tietoisesti ottamasta riskistä: Kauppa arvioi,
että väärinkäytöksistä aiheutuneet korvauskulut ovat pienemmät
kuin saamatta jääneen liikevaihdon aiheuttama voiton menetys.

Se tietysti ihmetyttää, että koska Luottokunta vaatii aina
varmennuksen VE-ostoksesta, miten yleensä on mahdollista tehdä
varmentamattomia ostoja. Ilmeisesti järjestelmässä on reikä.

Matti

--
Matti Grönroos - http://www.iki.fi/mjg


Jussi Paju

unread,
Nov 7, 2003, 2:46:44 AM11/7/03
to
In sfnet.keskustelu.kuluttaja, Matti Grönroos <matti.g...@iki.fi> wrote:
>
> > Siis nimenomaan _Visa Electronin_ varmennuksesta kyse? Jos
> > jossain on tuollainen ohje niin huh-huh. VE:tä markkinoidaan
> > nimenomaan online-korttina jota ei missään tilanteessa voi käyttää
> > väärin ja tuollainen ohjeistushan romuttaa koko kortin idean.
>
> Ei välttämättä, jos kauppa itse kantaa vastuun väärinkäytöstä.
> Kysehän on kaupan tietoisesti ottamasta riskistä: Kauppa arvioi,
> että väärinkäytöksistä aiheutuneet korvauskulut ovat pienemmät
> kuin saamatta jääneen liikevaihdon aiheuttama voiton menetys.

IMO tuollaiselta kaupalta pitäisi purkaa kaikki Luottokunnan kanssa
tehdyt sopimukset, kärvistelköön sitten pelkkien pankkikorttien kanssa.
(Jokainen varmaan arvaa mitä tuollainen aiheuttaa esim. ruokakaupalle..)

> Se tietysti ihmetyttää, että koska Luottokunta vaatii aina
> varmennuksen VE-ostoksesta, miten yleensä on mahdollista tehdä
> varmentamattomia ostoja. Ilmeisesti järjestelmässä on reikä.

Kassajärjestelmissä ja irrallisissa korttipäätteissä on puutteita
(esim. järjestelmä sallii näppäillyn VE:n korttinumeron vaikka ei saisi)
ja sen takia VE:n ehtojen mukainen käyttö onkin monin osin sen
kassahenkilön (ja hänen saamansa koulutuksen) varassa.

Seppo

unread,
Nov 11, 2003, 3:30:55 AM11/11/03
to
Höpöhöpö, näin saman lapun paikallisessa S-marketissa. Kyse oli nimenomaan
Visa Electronista ja ohje oli: _luottokunnan_.
Tuon Electronin "läpilyöminen" on iso juttu Luottokunnalle ja pankeille, ne
"tekee mitä vaan", että kortti yleistyisi.

Pankki kyllä kertoo, että tää Electron on sitten kauhean hyvä kortti ja
turvallinen ja kuin pankkikortti.
Syy siihen miksi pankit niitä niin kärkkäästi tuputtaa on se, että tällöin
pankilta häviää kaikki riski ja kulut maksaakin kauppa.
Electronissa on samanlailla aika iso(toimialasta riipuen sietämättömän
suuri) provisio Luottokunnalle kuin normaalissa Visassakin.
Eli kaikki maksavat kaupassa lisähintaa siitä, että jotkut käyttävät
Visa-korttejaan.

t. Seppo

"Jussi Paju" <Jussi.Paj...@iki.fi> kirjoitti
viestissä:48vr71-...@internetti.org...

Jouni Kolehmainen

unread,
Nov 11, 2003, 11:55:41 AM11/11/03
to
> Citymarketeissa katevaraukset teko onnistuu pääsääntöisesti noin
> kahdessa-kolmessa sekunnissa joten en sanoisi sitä merkittäväksi
> "odotteluksi". =)

Tossa paikallisessa pikku alepassa kestää usesti muutamia minuutteja
ennenkuin kone hyväksyy kortin. Muutaman kerran on käynnyt että saldon
varmistus ei ole onnistunut mutta kassajärjestelmä on silti hyväksynyt
ostokset. Tällöin pystyy ylittämään tilinsä mikä ei pitäisi olla
mahdollista. Tilille tulee kyllä 'varaukset' mutta saldon voi ylittää silti.

Tonttu

unread,
Nov 11, 2003, 4:23:43 PM11/11/03
to
>> Citymarketeissa katevaraukset teko onnistuu pääsääntöisesti noin
>> kahdessa-kolmessa sekunnissa joten en sanoisi sitä merkittäväksi
>> "odotteluksi". =)

No Jumbon ja Myyrmäen vastaavissa, onnistuu pääsääntöisesti noin
kahdessakymmenessä-kolmessakymmenessä sekunnissa, joten sanoisin sitäkin
merkittäväksi odotteluksi.
--
T.T.J


Jussi Paju

unread,
Nov 12, 2003, 1:14:47 AM11/12/03
to

Olen käynyt Jumbon Citymarketissa säännöllisesti aina sen avaamisesta
lähtien, VE-kortin haltija olen ollut noin 1,5 vuotta eikä Nordean tai
Sammon VE:n varmistus ole itselläni *ikinä* kestänyt yli 10 sekuntia,
viisikin on hyvin harvinaista.

Tonttu

unread,
Nov 12, 2003, 3:07:21 AM11/12/03
to
Jussi Paju wrote:
> Olen käynyt Jumbon Citymarketissa säännöllisesti aina sen avaamisesta
> lähtien, VE-kortin haltija olen ollut noin 1,5 vuotta eikä Nordean tai
> Sammon VE:n varmistus ole itselläni *ikinä* kestänyt yli 10 sekuntia,
> viisikin on hyvin harvinaista.


Lucky you :)
--
T.T.J


Timo Voipio

unread,
Nov 16, 2003, 7:39:04 AM11/16/03
to
SOS wrote:

> Mutta löytyi konsti siihenkin. Lataa automaatista siihen sirulle
> virtuaalirahaa niin johan loppuu takkuilu.

Kun näkis vaan. Itsellä oli kaksi vuotta rahaa sirulla, kertaakaan ei tullut
käytettyä (ei kelvannut ei).

-Timo

--
Timo Voipio | Helsinki, Finland | ICBM at: 60 11.800 N 024 52.760 E
GeekCode ver 3: GU>CC d s-: a--- C++ UL(+)$>+++$ P+>+++ L++(+) E- W++ N++
o? K? w O M- V- PS PE Y+ PGP+ t 5++ X R tv- b++(++++) DI+ D G e- h! r !y
Remove +newsharvested to e-mail me | Poista +newsharvested jos meilaat

x

unread,
Nov 23, 2003, 1:58:31 PM11/23/03
to
Luottokunnassa on liian vähän koneita korttien määrään nähden. Tämä odottelu
on vielä vähäistä, odottakaapa jouluruuhkia... sittenpä odotellaan. Ja
kaikki pankkikortti ostokset, jotka ylittävät varmennusrajan.... Kiitos,
luottokunnan... Eivät sitten jakaisi kortteja niin paljon, jos ei kestä
kerran resursit...


Tonttu

unread,
Nov 23, 2003, 2:39:15 PM11/23/03
to
x wrote:
> Luottokunnassa on liian vähän koneita korttien määrään nähden.

Eikös nuo varmenneta suoraan ao pankin tietokannasta, eikä Luottokunnasta?
--
T.T.J


Jerker Hardon

unread,
Jan 15, 2004, 10:40:16 AM1/15/04
to
Juu, niinpä on. Nyt sen tiedän minäkin, muuta kautta sain tiedon. Ihmettelen
vaan, ettei sitä osattu Nordeasta eikä Säästöpankista kertoa.
Säästöpankissa lupasivat selvittää, kun seuraavana päivänä soittivat,
vastaus oli: juu kyllä siinä vissiin on provisio, prosentista ei tietoa,
epäilivät , että olisi sama kuin Visassa. Aika luottamuksellista taitaa
olla, kun eivät itsekään tiedä, mitä tarjoavat :-) Ne on vissiin vaan töissä
siellä.

t. Seppo


"Zorlim (Sami Lehtinen)" <zorlim...@suespammers.org> kirjoitti
viestissä:i6a000l9j39r9cmk8...@4ax.com...


> On Tue, 11 Nov 2003 08:30:55 GMT, "Seppo" <seppo@.fi> wrote:
>
> >Electronissa on samanlailla aika iso(toimialasta riipuen sietämättömän
> >suuri) provisio Luottokunnalle kuin normaalissa Visassakin.
>

> EU:n alueella myönnettyjen Electron kortin provisio on 0,25% onko tuo
> sitten sietämätöntä? Eihän nuo tiedot ole edes luottamuksellisia.
>


0 new messages