Gearskifte med eller uden kobling??!

Benz...

> Ville bare lige høre hvor mange der egentlig bruger koblingen ved
> gearskifte?
>

> Benzon

--
> ----

Når er der virkelig slet ikke nogen som skifter gear her!??

Jonas Holt

> Når er der virkelig slet ikke nogen som skifter gear her!??

Nej - hun står stille nu :-(

- men når hun kører er det da meget yderst sjældent at jeg ikke bruger koblingen.

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2

Bo-gsx-R

jeg bruger koblingen ca. 60% af tiden ved skift op, og altid ved
skift ned.

bo-gsxR750 '99

Claus Rittig

"Bo-gsx-R" <gs...@ofir.dk> skrev i en meddelelse

På gaden: Næsten altid.
På motocross banen og enduro sporet: Næsten aldrig. Og dog: Hvis det skal gå
RIGTIG stærkt, fx. i motocross starter, så bruger jeg koblingen ved
gearskift - men så bruger jeg ikke gassen, den er bare i bund hele tiden.

Rittig

Hans Joergensen

Benz... wrote:
> Når er der virkelig slet ikke nogen som skifter gear her!??

Jeg bruger altid koblingen på RD'eren .. men jeg har heller ikke specielt
travlt :o)

mvh Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk
"Vejen til den totale løsning."

Thomas

Min XS 400 seca skifter gear flydende uden kobling, men har dårlig
samtvittighed hver gang jeg gør det. Men sidder kobling ikke anerledes end
på en bil? En bil har den da mellem motor og gearkasse og en mc mellem
gearkasse og træk, korrekt? eller vrøvler jeg bare lige nu......

Thomas

Danteknik

"Thomas" <tho...@ikketilgaengelig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på en bil? En bil har den da mellem motor og gearkasse og en mc mellem
> gearkasse og træk, korrekt? eller vrøvler jeg bare lige nu......

Ja, du vrøvler ))))))

Principperne er ens på bil og mc.

Jeg bruger iøvrigt stort set aldrig kobling ved gearskift.

Mvh

KD Bandit 600 S

M. G. Nielsen.

> Jeg bruger iøvrigt stort set aldrig kobling ved gearskift.
>
> Mvh
>
> KD Bandit 600 S

Er jeg den enedte som har min gearkasse kært og bruger kobling hver gang
både op/ned?
Det må da give et stort slid på tænderne hvis man ikke bruger kobling. Man
kan vel ikke ramme precist hver gang...

Mvh. Morten og adskilt NX650

Mikkel Christensen

Fra http://www.dmc-org.dk 's FAQ:

"Brug eller ikke brug af kobling ved gearskift er noget der diskuteres ofte.
Og generelt vil gearskifte uden brug af kobling være den bedste løsning,
hvis det bliver gjort korrekt. En mc gearkasse er i modsætning til bil
gearkasser ikke syncroniserede. Denne mangel på synkronisering medfører
at..."

Resten af den glimrende forklaring kan læses på http://www.dmc-org.dk
FAQ/Gearkasse og kobling

Det har været debatteret tit - jeg holder mig til ovenstående.

--
Mikkel
motortosse.dk - The revolution will not be televised.

Mads Lund

Det her er jo et lidt svært spørgsmål, for det afhænger meget af en masse
ting, om man bør bruge kobling eller ej.

Først og fremmest er det vigtigt at forstå, at motorcykel gearkasser
(muligvis undtaget nye bmw'er og goldvings) er usynkroniserede. Det betyder
at indkobling af de forskellige gear ikke foregår vha synkromesse ringe, men
ved at nogle tappe på siden af tandhjulene låses sammen. Derfor er det
vigtigste for slidtagen/holdbarheden at man forsøger at tilpasse gear
akslernes hastighed til det gear man ønsker at skifte til, så
hastighedsforskellen er så lav som mulig når to tandhjul skal låses sammen.

Lad os tage et lille eksempel. Nås man holde i frigear, og skal skifte til
1. så holder udgangsakslen stille, mens 1. gears tandhjulene roterer
svarende til motorens hastighed. Hvis man trækker koblingen, og primærakslen
kunne finde på at stoppe dens rotation ville man kunne sætte i 1. helt
lydløst. Men pga friktionen selv ved trukket kobling, vil primær akslen
rotere og når man sætter i 1. vil sammenlåsningen betyde at primær akslens
rotation stoppes meget pludselig, hvilket giver den karakteristiske "klonk"
lyd.

Når man så kører og skal skifte fra eks 3. til 4. så er sagen lidt en anden.
Nu roterer både primær og sekundær akslerne, med et indbyrdes forhold
svarende til udvekslingen i 3. Når man vil skifte til 4. skal man forsøge at
bremse primær akslen en lille smule, så man henover skiftet (3. - kort
frigear - 4.) idéelt set bremser primær akslen en lille smule, så de to
akslers indbyrdes rotationer netop passer med udvekslingen i 4.

Det kan man så gøre på 2 måder. Hvis man kobler fri og skifter, vil det
svare til situationen ved fri->1. og den belastning man giver gearene vil
komme fra at primærakslen pludselig ændre omdrejnings tal. Men da koblingen
er trukket er det en begrændset masse det skal ændres. Men hvis man ikke
spekulere så meget i motorens omdrejningstal, kan belastningen være der, da
der stadig vil være nogen friktion i koblingen, som vil forsøge at tilpasse
primær akslens omdrejningstal til motorens omdrejninger.
Alternativt, kan man øve sig i at tilpasse gasgivningen, så motoren i fri
sekvensen (3. -> kort fri -> 4.) netop bremser kobling og primæraksel, så
udvekslingen passer til 4. gear. Og kan man det, vil denne metode give
mindre belastning end koblings metoden (især hvis man med koblingsmetoden
ikke tilpasser motoromdrejningerne).

Det var kort teorien bag en mc gearkasse. Lad os så gå i praktik mode.
På en alm. gadecykel er den mest hensynsfulde måde at skifte op i gear på,
at bruge den koblingsfri metode. og det er ganske let at lære. Man kører i
eks 3. med træk på motoren. Dette træk vil låse 3. gearet fast. Derfor man
man trykke let på gear pedalen, uden at der skiftes gear, dernæst slipper
man gassen og nu vil motoren skifte fra træk til bremsning, hvilket medfører
at trykket på 3. gear slippes. Da man stadig har et let pres på gear
pedalen, vil skiftesekvensen starte og gearkassen går kortvarigt i frigear,
mens motoren stadig bremser primærakslen. Og tilfældighederne vil, at når 4.
gear kobles ind passer nedbremsningen faktisk meget fint til 4. gears
udvekslingen. og man har lavet et gearskift helt uden belastning af
gearkassen. Og med lidt øvelse kan denne sekvens gennemføres meget hurtigt,
hvorfor den altid bruges i dragrace og RR.

Lad os så gå i mudder mode, her bruger man en noget anden metode, nemlig
fuldgas - tryk på pedalen og så et lille dap med koblingen. Herved skifter
man ved fuld omdrejningstal, og lader gearkassen tage skraldet når næste
klinge lægges ind. Herefter slippes koblingen (stadig med fuld gas) og så
får koblingen en tur, indtil baghjulet spinner med et nyt omdrejningstal. Og
derfor er det jo heller ikke så sjældent at der går en gearkasse på
crosserene. Men man vinder nogle meter ved at køre på denne måde, hvorfor
man gør det, og accepterer værkstedsregningerne når de kommer. Det er ikke
unormalt at A kørerne når at smadre gearkasserne op til flere gange på samme
sesson.

Mads Lund
Ninja9RT

Henrik H. Jensen

"Mikkel Christensen" <m...@rrxnord.dk> wrote in message

> [...]
> hvis det bliver gjort korrekt. En mc gearkasse er i modsætning til bil
> gearkasser ikke syncroniserede. Denne mangel på synkronisering medfører

Hmm, i manualen til min Yamaha Thundercat står følgende:

"Always use the clutch when changing gears. The engine, transmission, and
driveline are not designed to withstand the shock of forced shifting and can
be damaged by shifting without using the clutch."

Jeg sammenligner lidt "koblingsfrit gearskift" diskussionerne, som med
"doppelt udkobling, og mellemgas" diskussionerne - de hører fortiden til.

Hvis du mener at forskellen på en hurtig og en langsom omgang, afhænger af
om man bruger kobling ved gearskift - tjaee så er du sku en rigtig rigtig
god rytter. Hvis du som jeg har mange andre ting at lære, så brug dog
koblingen (og glem de 100 dele af et sekund du sparer der).

En ting er sikker: Du ødelægger ikke din gearkasse ved at benytte koblingen
!

--
Regards
Henrik H. Jensen, CDM A/S

Mads Lund

> [...]
can
> be damaged by shifting without using the clutch."

Som man vil kunne læse udaf min anden post, medfører skift med kobling en
lille påvirkning, mens skift uden brug af kobling kan gøres belastningsfrit.
Dog kan skift af gear uden brug af kobling med den forkerte teknik
selvfølgelig give gearkassen et ordentlig smæk. Og fabrikkerne mener jo nok,
at det er sikrest at anbefale den lille påvirkning, fremfor risikoen der er
forbundet med tumper der ikke behærsker teknikken ved skift uden brug af
kobling.

> Jeg sammenligner lidt "koblingsfrit gearskift" diskussionerne, som med
> "doppelt udkobling, og mellemgas" diskussionerne - de hører fortiden til.

Det er helt ritigt. Men en mc gearkasse fungerer nøjagtig som
bilgearkasserne fra "fortiden". Så det er måske stadig en relevant
diskussion for os mc'ister. Og os, som har kørt traktorer med uynkroniserede
gearkasser ved at det kan være en nødvendig teknik for at skifte gear i det
hele taget.

> [...]
> god rytter. Hvis du som jeg har mange andre ting at lære, så brug dog
> koblingen (og glem de 100 dele af et sekund du sparer der).

Hmm, det er nu ikek helt rigtigt. Kørsel uden brug af koblingen giver nogle
meget roligere gearskift, og skal man skifte på vej ud af kurver er det ikke
lige uro i cyklen man ønsker sig mest af alt. Og i overhalings situationer
er der ret betydende at komme hurtigt op i fart, for holder man 2 kmt
hurtigere hastighed hele vejen ned af langsiden, så kan man passere
kompetanden uden meget besvær. Desuden er rytme utroligt vigtigt i RR og jo
færre ting man skal rykke i, jo hurtigere er det at finde en rytme i
kørslen.

Og når man bliver rigtig skrap kan man begynde at skifte ned i gear med
samme metode. Og imho giver det en væsentlig bedre føling med baghjulets
hastighed når man går ind i kurven. Hvis man triller ind med koblingen
trukken, så kan man godt blive lidt overrasket når man slipper koblingen,
hvis man eks lige var kommet i 2. istedet for 3. Og en pludselig blokering
(næsten) af baghjulet giver som regel sådan en ubehagelig følelse af at
kurre istedet for at køre RR ;-)

> En ting er sikker: Du ødelægger ikke din gearkasse ved at benytte
koblingen
> !

Næ, men man slider på den. Og dem der har cykler med mange km på bagen, kan
ikke sjældent berette om "..den springer ud af 2. ...." eller lign. tegn på
slidte gearkasser.

Mads Lund
Ninja9RT

SLP/JM

"Henrik H. Jensen" <h...@cdm.dk> skrev i

> [...]
> god rytter. Hvis du som jeg har mange andre ting at lære, så brug dog
> koblingen (og glem de 100 dele af et sekund du sparer der).

Det har nu en del at sige i RR, om man skifter gear med eller uden brug af
kobling.

Performance Bikes lavede en test i april 2002, hvor gearskift med kobling
tog 0.09-0.34 sekunder længere end skift uden kobling.

På store baner som fx Val de Vienne kan man sagtens komme ud for at skulle
skifte gear over 20 gange på en omgang på en 250'er og så begynder det at
løbe op. Jeg synes selv, en forskel på 2 sekunder pr. lap er meget, og det
kan bl.a. hentes ved at optimere gearskiftet.

--
Susanne
der netop har fået nylakerede kåbedele til RS'eren hjem

Mikkel Christensen

"Henrik H. Jensen" <h...@cdm.dk> writes:

> [...]

> driveline are not designed to withstand the shock of forced shifting and
> can be damaged by shifting without using the clutch."

Kodeordene her er: "hvis det bliver gjort rigtigt". Det er da klart at
Yamaha ikke vil anbefale at man tramper sin gearkasse ihjel.

Gearskifte uden kobling vil jeg ikke kalde "forced shifting"

> Jeg sammenligner lidt "koblingsfrit gearskift" diskussionerne, som med
> "doppelt udkobling, og mellemgas" diskussionerne - de hører fortiden til.

Hmmm... Det hører i høj grad min nu- og fremtid til. Dobbelt udkobling har
jeg ikke nogen mening om - jeg har aldrig kørt lastbil og mellemgas
bruger jeg hvergang bilen, igen, står for lavt i tomgang :-)

> Hvis du mener at forskellen på en hurtig og en langsom omgang, afhænger
> af om man bruger kobling ved gearskift

Hvem? Mig?

> En ting er sikker: Du ødelægger ikke din gearkasse ved at benytte
> koblingen

Sikkert ikke. Men man ødelægger den heller ikke hvis man skifter
_rigtigt_ uden kobling.

Henrik H. Jensen

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> wrote in message

> [...]
er
> forbundet med tumper der ikke behærsker teknikken ved skift uden brug af
Tjae og så er det vel op til ens temperament om man vil have "normalt slid
ved hvert gearskift" eller vil have "intet slid ved de skift hvor jeg får
det hele til at passe, men risiko for STORT slid de få gange hvor det
kikser" :-)

<snip en lang række fordele ved ikke at bruge kobling ved RR>

du har (som vanligt) forstand på hvad du skriver om. Min pointe var ikke at
det ikke har betydning ved RR, men at hovedparten af d.f.m læsere (mig incl)
kan forbedre omgangstider på mange mange andre måder.

> [...]

kan
> ikke sjældent berette om "..den springer ud af 2. ...." eller lign. tegn

ja ? og folk der skifter gear uden kobling slider ikke på deres maskiner :-)

Jeg tror egentlig at vi overordnet er enige. Ja koblingsfrit gearskifte er
"bedst/hurtigst", men kræver at det udføres korrekt. Brug af kobling "kan
alle finde ud af" - så ved normal kørsel er det et spørgsmål om temperament.
Ved (mere eller mindre pro) banekørsel findes en lang række grunde til ikke
at benytte kobling, men at bruge disse argumenter iforbindelse med "normal
hverdags kørsel" mener jeg ikke holder - det ville være det samme som at
skrive noget ala: "kør med slicks - de står meget bedre fast" :-)

/Henrik

Henrik H. Jensen

> Hvem? Mig?

Nej - jeg bruge "du" i meningen "man" - sorry at det kunne misforstås.

Min pointe er at jeg har hørt rigtig mange som har diskuteret gearskift i
forbindelse med banedage, fordi man kunne vinde 1 sek på en omgang. Ofte har
selvsamme personer skåret 5-10 sekunder af deres tider i løbet af en dag -
"bare ved at lære banen af kende".

At skifte gear "korrekt" giver bedre omgangstider, men der er altså en
laaang række andre ting som har meget større indflydelse på omgangstiderne.
Mit råd til andre er derfor: lær de andre ting først, så kan du træne
perfekte gearskift senere.

/Henrik

Mikkel Christensen

"Henrik H. Jensen" <h...@cdm.dk> writes:

> "Mikkel Christensen" <m...@rrxnord.dk> wrote in message

> Nej - jeg bruge "du" i meningen "man" - sorry at det kunne misforstås.

Æv. Jeg havde ellers håbet på at kunne lufte min mening :-)

> [...]
> selvsamme personer skåret 5-10 sekunder af deres tider i løbet af en dag -

Tjah. Min pointe er at det ikke bare er noget der hører hjemme på
racerbanen, men at det også kan bruges på gaden som et led i at få en
roligere og mere flydende kørestil.

Men nevermind - du passer på din gearkasse som du har lyst, så passer jeg
på min :-)

lange

> [...]
> gearkassen. Og med lidt øvelse kan denne sekvens gennemføres meget
hurtigt,
> hvorfor den altid bruges i dragrace og RR.

Jeg tror nu nok at de fleste RR kørere har en quickshifter monteret. På
denne måde er man fri for at få ødelagt gasflowet i indsugningsrøret. Ved
tryk på gearpedalen afbrydes tænding eller indsprøjtning. Dette får
motoromdr til at falder tilstrækkeligt til at den ryger i næste gear, hvor
gasflowet allerede er oppe. Såsnart gearskiftet er gennemført indkobles
tænding/indsprøjtning igen. Fordelen er her at mc'en er i langt bedre
balance under/efter gearskiftet end ved andre former for gearskift. Det har
stor betydning for gearskift med stor nedlægning af mc'en.
Det er også skånsomt for gearkasse/kobl/kæde da der næsten ikke er noget
slup der skal strammes op efter gearskiftet.

I dragrace monterer mange en powershifter hvor man trykker på en knap på
stytet istedet for at bruge gearpedalen. Nogle af dem er endvidere udstyret
så de selv skifter når motoren når et forudindstillet omdrtal. Den udgave er
totalt uanvendelig til alt andet end drag.

Lange

SLP/JM

"lange" <morten...@postman.dk> skrev

> Jeg tror nu nok at de fleste RR kørere har en quickshifter monteret.

Nej, for det er ikke tilladt i alle klasser, herunder std-klasser og
supersport 600.

--
Susanne

Jonas Holt

> Næ, men man slider på den. Og dem der har cykler med mange km på bagen, kan
> ikke sjældent berette om "..den springer ud af 2. ...." eller lign. tegn på
> slidte gearkasser.

At den springer ud af gear kommer vel af at gearkassen sommetider har været belastet mens gearet ikke har
været lagt helt ind. Det kan ske både med og uden brug af kobling. Det er alene et spørgsmål om at få bevæget
foden mens gearkassen ikke er belastet.

Mads Lund

> [...]
været belastet mens gearet ikke har
> været lagt helt ind. Det kan ske både med og uden brug af kobling. Det er

Tjo men det kommer også af at gearene bliver lagt ind, mens der er stor
forskel på hastigheden af tandhjulene, hvorved tappenes spidser måske lige
når at få et par dask, før de går i indgreb. og efterhånden som kanterne på
tappene bliver slidt runde stiger sansynligheden for fejlskift og dermed
endnu større slidtage. Helt galt bliver det, når tappen er slidt så meget,
at den får negativ indgrebsvinkel, hvorved den begynder at springe ud af
gearene. Normalt er disse indgrebs tappe konstrueret med nogle få ° positiv
anlægsflade, hvorved tandhjulene selv trækker sig helt sammen hvis man kun
får den sat halvt i gear. Og jo større træk på motoren jo mere trækker låser
tandhjulene sig sammen. Der er af samme grund at man ved koblingsfrit skifte
kan presse på pedalen mens man har træk på motoren, uden at den springer til
næste gear. Først når gassen slippes og dette låsesystem aflastes, vil
gearkassen skifte.

MAds Lund
Ninja9RT

Mads Lund

> Æv. Jeg havde ellers håbet på at kunne lufte min mening :-)

Ja og jeg havde lige fundet småkager og kaffe frem, for at følge batlen fra
ringside ;-)

Mads Lund
Ninja9RT

Jes Vestervang

Henrik H. Jensen wrote:

> [...]
> "bedst/hurtigst", men kræver at det udføres korrekt. Brug af kobling "kan
> alle finde ud af" - så ved normal kørsel er det et spørgsmål om

Nu får jeg lige lyst til at blande mig :-)
Det der med koblingsfri gearskift er faktisk ret let at lære, hvis man
læser ordentligt på lektien inden man starter og har overskud til at
koncentrere sig om det. Så kan det faktisk læres helt uden fæle smuttere -
de kommer kun når man sjusker. Inden jeg flyttede til Aalborg bestod 95% af
min kørsel af landevejskørsel, hvor der var god tid til at koncentrere sig
om at skifte rigtigt osv., så dengang brugte jeg stort set kun koblingen
fra frigear->1. Nu har det dog ændret sig en hel del, for nu er halvdelen
af min kørsel bykørsel, med mere eller mindre impulsive gearskift. Altså
dem hvor man koncentrerer om trafikken istedet. Derfor er jeg igen begyndt
at bruge koblingen stort set altid, for der gør det ikke så meget hvis
motoromdrejningerne er lidt ved siden af.
Det jeg vil sige er at hvis ens kørselsmønster tillader en at ofre lidt
koncentration til gearskiftet, så er det en alletiders måde at få et bedre
glid i sin kørsel.
Et udmærket sted at starte er at lægge et jævnt pres gearskifteren inden
man tager koblingen. Derved vil man opdage at den skifter gear når
gearhjulenes hastighed passer sammen. Det burde egentlig at være det man
lærte på køreskolerne, men af en eller anden grund lærer alle at skifte
gear på bil-måden, på bekostning af gearkassen.

> [...]
> iforbindelse med "normal hverdags kørsel" mener jeg ikke holder - det
> ville være det samme som at skrive noget ala: "kør med slicks - de står

Hæ! :-) Jeg synes nu ikke at det kan sammenlignes :-)
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

armand

Henrik H. Jensen <h...@cdm.dk> skrev i en news:askjkc$pnb$1...@sunsite.dk...

> En ting er sikker: Du ødelægger ikke din gearkasse ved at benytte
koblingen
> !

Men på den anden side, så er der aldrig nogen der har lært dig hvorledes den
korrekte gearskifte-sekvens er, vel?
Som Jes var inde på er det nok lidt mere ligetil for en bils vedkommende:
Kobl ud - skift - kobl til, og denne sekvens er ligeledes blevet annekteret
i MC-undervisningen :-/

Mange moderne motorcykler har ikke ligefrem et silkeblødt gearskifte: Yamaha
FZR er notorisk berygtet for deres traktor-gearkasser, ligesom at Kawa ZXR
og ZX -gearkasser har det bedst med højere omdrejninger. Specielt for ejere
af sådanne modeller kan det være en åbenbaring at lære det simple trick(*),
som det koblingsfrie gearskifte er, derved at same trick, blot understøttet
(måske endda kun delvist) med koblingen vil forbedre det daglige gearskifte
væsentligt.
Kan man spare sig for mange daglige klonks v.h.a. en ændret teknik, vil
indlæring af denne kun kunne være til gavn for gearkassens levetid :-|

*)
Min forklaring af "det simple trick" er som følger:
- Luk af for gassen i et hvilket som helst gear og ved et hvilket som helst
omdrejningstal, og modellen motorbremser efter det korte slask der er (og
skal være!!) i hele transmissionen => Ganske harmløs operation som man
udfører hele tiden under daglig brug!
- Gør det samme, men belast lige inden gearpedalen let i opadgående retning,
og akkurat det samme vil ske, dog med det resultat at motorbremsningen nu
foregår i det næst overliggende gear, som under slasket er lagt lydløst ind!
- Efter lidt øvelse vil man kunne afstemme nedgasningen således at man
akkurat ikke ender i en motorbremsning; men derimod under neutral gas - Og
så er den ged kneppet!

--
Armand
(der vist aldrig gør andet end at snippe (hvilket udtryk var det nu Mads så