Elisan Tietoturvapalvelu Windows 2000:ssa

1 view

Tero Lehto

Tämä menee nyt vain puoliksi oikeaan ryhmään, kun tämä on kai tavallaan
enemmänkin tietotekniikka- kuin yhteystarjoaja-asia, vaan toisaalta liittyy
olennaisesti Elisan ADSL:ään.

Nykyisin kotikoneessa on Windows 2000 ja sen kanssa käytössä Elisa ADSL:n
(Premiumin) Tietoturva-palvelu eli F-SOS:n palomuuri- ja
virustorjuntasoftat. Kone on muuten vakaa, mutta F-SOS:in BackWeb Client
tuntuu menevän tilttiin jatkuvasti. Windows 98:ssa tätä ei tapahtunut juuri
koskaan, nyt Windows 2000:ssa jatkuvasti. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Minulla oli kone jonkin aikaa ilman näitä ohjelmia ja kaikki toimi vakaasti,
joten kovasti epäilyt kohdistuvat F-SOS:n softiin. Harkitsen nyt tilalle
Norton Anvirusta ja palomuuriksi maksuttomia Tiny Personal Firewallia tai
ZoneAlarmia.

--
Tero Lehto
http://lehto.net/tero/

Antti Tolamo

Tero Lehto wrote:

Toiminut ihan hyvin Windows 2000:ssa,
mutta epäilys on että tehnyt mm. IE:stä epävakaamman.

Ainakin kaikki selaimet tuntuvat nykyään menevän
tilttiin yllättävän helposti. Muut ohjelmat eivät.
--

Antti

suomalainen unelma:
pieni punainen mökki, perunamaa ja laituri
afganistanilainen unelma:
pilvenpiirtäjä, lentokone ja lentolupakirja

Tero Lehto

"Antti Tolamo" wrote:
> Toiminut ihan hyvin Windows 2000:ssa,
> mutta epäilys on että tehnyt mm. IE:stä epävakaamman.

IE on tunnetusti herkkä ottamaan nokkiinsa, jos mitkä tahansa
verkkosovellukset tai näytönohjaimen, äännikortin tms. ajurit bugaavat.

Miten epävakaus sinulla näkyy, eli jäävätkö ne vain idlaamaan paikoilleen ja
saatko ikkunat suljettua Task Managerissa? Itselleni on nyt käynyt usein
niin, että joudun sulkemaan näin monia IE-ikkunoita ja viimeiseksi päälle
jää aina se BackWeb Client, enkä saa tilannetta purkauutumaan kuin
loggautumalla ulos tunnukselta tai buuttaamalla koneen kokonaan.

Antti Tolamo

Tero Lehto wrote:

> [...]
>
> Miten epävakaus sinulla näkyy, eli jäävätkö ne vain idlaamaan
paikoilleen ja
> saatko ikkunat suljettua Task Managerissa?

Juuri noin. Ärsyttävää on että se tapahtuu yllättävän helposti joskus
ja tuo palautuminen siitä jotensakin raju(esim. koko destoppi päivittyy
ruudulla)
Tuo Task Managerkin joskus temppuilee. Esim, ei tule
heti, ei pysty päivittämää muutoksen jälkeen vaan menee ikuisuus.

Noin vuoden tuo IE ja muut olivat kyllä vakaita. Nyt ero on selvä IE:n
tappioksi. Käytän hieman bugista mozilla 0.9.4:sta linuxissa ja
IE 6.0:asta Windows 2000:ssa. Netscape 4,76 ja Mozilla
0.94 on Windowissa myös asennttuna.
IE on kyllä minulla viimeisenä vaihtoehto nykyään noista
kaikista tuon Linuxin Mozillan ollessa ykkönen. Epävakaus
ja Nimda tekivät tuon IE:n käytön huonoksi
vaihtoehdoksi.

Huonompi juttu vaan että MS mediaplayer ja toimiva realplay
plugit ovat tuossa IE:ssä . :(

> [...]
> jää aina se BackWeb Client, enkä saa tilannetta purkauutumaan kuin
> loggautumalla ulos tunnukselta tai buuttaamalla koneen kokonaan.

Aika paha. Minulla ei noin ole käynyt Backwebin kanssa.
Mutta vaikka olen asentanut Windows 2000 backupista 2 kertaa, niin
minusta ongelmat alkoivat olla ärsyttäviä vasta kun asentelin F-Protin
Voi olla myös SP2 joka tekee. Tai molemmat. Virusohjelma
on kumminkn loogisin syntipukki. Varsinkin niin kankean
oloinen kuin F-Securen.

Heivaisin sen F-Protin pois, mutta kun se on tavallaan maksettu,
enkä ole vakuuttunut että kaikki antivirus vaihtoehdot ovat
vähemmän bugisia.

Muuten mikö profiili sinulla on käytössä? Itse kikkailin sen
standardin profiilin kanssa jossa avasin kaikki firewall portit.
Firewallia en ole viitsinyt lähtetä irroittelemaan, en ota riskiä.

Tero Lehto

"Antti Tolamo" wrote:

> Aika paha. Minulla ei noin ole käynyt Backwebin kanssa.
> Mutta vaikka olen asentanut Windows 2000 backupista 2 kertaa, niin
> minusta ongelmat alkoivat olla ärsyttäviä vasta kun asentelin F-Protin

Itse en kyllä katsele kovin pitkään epävaakata käyttistä. Windows 2000 on
mahdollista saada erittäin vakaaksi ja varmatoimiseksi, jos mikäään softa
tai laiteajuri ei tolkuttoman kehnoksi.

> Heivaisin sen F-Protin pois, mutta kun se on tavallaan maksettu,
> enkä ole vakuuttunut että kaikki antivirus vaihtoehdot ovat
> vähemmän bugisia.

F-Securen softista on pitkään sanottu, että tuppaavat yhden tai pari
käyttisversiota jäljessä kehityksestä. Nortonin ja McAfeen
Antivirus-ohjelmien olen ymmärtänyt olevan huomattavasti vakaampia.

En itse pidä tuon F-SOS-palvelun hintaa olennaisena, koska liittymä on sen
kanssa tai ilman joka tapauksessa samanhintainen. Ainahan on ollut niin,
että laadusta saa maksaa ja vakiona mukava tulevat sälät ovat sekundaa.
Elisalla tämä ei varmaankaan ole ollut ajatuksena, mutta käyttäjän kannalta
voi olla..

Elisahan on kovasti mainostanut tuota tietoturvapalvelua ammattilehdissäkin,
jossa Win2000 lienee jo suosittu käyttis. Varmaankin siellä muutama kehitys-
ja tuotepäällikkö hikoilee tämän kanssa odotellessaan F-SOS:n pätsäävän
softaansa.

> Muuten mikö profiili sinulla on käytössä? Itse kikkailin sen
> standardin profiilin kanssa jossa avasin kaikki firewall portit.
> Firewallia en ole viitsinyt lähtetä irroittelemaan, en ota riskiä.

Profiili oli Custom, eli muokkasin sen niistä oletusasetuksista. Lähinnä
lisäsin sinne sallituksi työpaikan ja muutaman muun subnetin. Ei ole
kuitenkaan enää, tilasin netistä Norton Antivirusin ja heitän palomuuriksi
Tiny Personal Firewallin.

Antti Tolamo

Tero Lehto wrote:

> Itse en kyllä katsele kovin pitkään epävaakata käyttistä. Windows 2000 on
> mahdollista saada erittäin vakaaksi ja varmatoimiseksi, jos mikäään softa
> tai laiteajuri ei tolkuttoman kehnoksi.

Olen ihan samaa mieltä.

Kyllähän tuo Windows 2000 vakaa *minulla*
edelleenkin on, pieni osa softasta vaan ei ole niin vakaa
kuin ennen.

> F-Securen softista on pitkään sanottu, että tuppaavat yhden tai pari
> käyttisversiota jäljessä kehityksestä. Nortonin ja McAfeen
> Antivirus-ohjelmien olen ymmärtänyt olevan huomattavasti vakaampia.

Varmasti osaksi totta. Mutta toisaalta noista kummastakin olen kuullut
huonoa. Jossaiin vaiheessa McAfeen virustutka aiheutti uudelleen
installointeja
ja Nortonin firewalll muistaaksi jumitti internetyhteyksiä.

Nyt kyllä vaikuttaa siltä että tuo F-Securen Windows 2000 versio on
huono verrattuna noihin mainitsemiisi.

> [...]
> Elisalla tämä ei varmaankaan ole ollut ajatuksena, mutta käyttäjän kannalta

Minä en vain haluaisi maksaa mitään virus suojasta. Olen kyllä
samaa mieltä että laadusta saa maksaa, mutta minusta jos on pakko
hankkia antivirusohjelma(niinkuin oikeastaa on), sen pitäisi tulla
käyttiksen mukana ikuisella tukena. OS:n heikkouksiahan nuo viruksen
tekijät käyttävät hyväksi, ja silloin softwaren tekijähän niistä vastuussa.

Nyt homma korvaa jälkikäteen Microsoft patcheilla ja kolmannet
osapuolet maksullisilla anti-virus ohjelmilla. Kuluttaja maksaa kaiken tuon
verkkoyhteydellä jolla noita patcheja haetaan, vahinkojen ja
maksullisten
antivirus ohjelmien kautta.

> [...]
> ja tuotepäällikkö hikoilee tämän kanssa odotellessaan F-SOS:n pätsäävän

No jaa. Eiköhän yleisin edelleen ole Win98 ja NT?

> [...]
> lisäsin sinne sallituksi työpaikan ja muutaman muun subnetin. Ei ole
> kuitenkaan enää, tilasin netistä Norton Antivirusin ja heitän palomuuriksi

Fiksut valinnat, ainakin mitä olen kuullut kommentteja molemmista.
Linuxia nykyään pääasiassa käyttävänä ei tarvitse
onneksi miettiä viruksia.

Harmi vaan että tuota Windows 2000 pitää silti
jotenkin suojata. Siksi F-Prot pysyy minulla ainakin
toistaiseksi.

Teemu Järvinen

"Tero Lehto" <tero-...@lehto.net> wrote in message

BackWebin uusimman saa imuteltua F-Securen saitilta. Tietääkseni Elisan
käyttämä build on ensimmäinen joka vain saatiin jotenkin toimimaan
Windows2000 käyttiksen kanssa. Tuossa BackWebissä on vain "ongelmana" se
että se ei enään imuttele päivityksiä Arenanetistä, vaan suoraan
F-Securelta.

Yleisesti ottaen ainakin 6.11 build 195 vaikuttaisi ihan vakaalta ja
toimivalta vehkeeltä.

http://www.europe.f-secure.com/products/backweb/fsbw611.exe tuossa viellä
suora urli ohjelmaan.

Teemu Järvinen