PowerShot S40:ensivaikutelmia

Matti Vierula

Olen pari päivää yrittänyt perehtyä uuteen otsikossa mainittuun
kameraani. Tämä on ensimmäinen digikamerani ja nämä alkutunnelmat
ovatkin olleet monella tavalla hämmentäviä, osittain ristiriitaisiakin.
Jonkinlaisen kameran olen omistanut koulupojasta lähtien ja viimeiset 10
vuotta kuvaillut lähinnä Canon EOS 10:llä. Filmiskannerinkin hankin
parisen vuotta ja sen kautta olen joutunut hieman perehtymään
digitaalisten kuvien maailmaan. Kovin olen kuitenkin vielä amatööri
näissä digiasioissa.

En ollut vielä vakavammin edes harkinnut digikameran hankkimista, mutta
kun vaimoni parisen kuukautta sitten alkoi vihjailla olevansa
sellaisesta kiinnostunut, innostuin itsekin vähän selvittelemään meille
sopivia vaihtoehtoja. S40:een päädyin luettuani monia testejä ja
saatuani edullisen tuntuisen tarjouksen esittelykäytössä olleesta
kamerasta.

Seuraavassa joitakin vaikutelmia parin päivän kameralla leikkimisen
jälkeen. Kaikki kommentit, neuvot ja mahdollisten väärinkäsitysten
oikomiset ovat tervetulleita.

S40 on pieni ja jämäkän oloinen, metallisen tyylikäs (makuasia). Pieni
koko ei kuitenkaan ole pelkästään etu: myös kaikki painikkeet ja
kytkimet ovat pieniä. Tuota ristikytkintä on moitittu lähes kaikissa
testeissä ja se on kieltämättä epämääräisen tuntuman takia jotenkin
vaikea käyttää, ehkä siihen tottuu. Isokätiselle miehelle S40 voi
kuitenkin olla aika hankala käsitellä.

Kameran päällä on kuvaustilan valitsin, jossa vaihtoehtoina ovat
suunnilleen kaikki nykyaikaisesta SLR-kamerasta tutut kuvaustavat (Auto,
valmisohjelmia eri tilanteisiin, P, Tv, Av, M). Joitakin perusasioita
voi säätää tai valita suoraan kytkimillä, mutta monet asiat (mm.
resoluutio, ISO, itselaukaisin) on säädettävä nestekidenäytöllä
näkyvästä valikosta, mikä on ainakin näin alkuun aika hidasta ja
kömpelön tuntuista. Lukuisten erilaisten säätöjen ja toimintojen
opiskelu vie oman aikansa (on vielä kesken minullakin).

Ensimmäinen kuvani otin oikeastaan vahingossa, kamera laukesi sitä
hypistellessäni ja fokusoinnin toimivuutta kokeillessani. Tulos oli
kuitenkin positiivinen: työpöydän rojut näyttivät kuvassa yllättävän
hienoilta ja muutenkin kuva oli laadukkaan tuntuinen. Tämähän on
helppoa! Lisää satunnaisia otoksia työhuoneesta kameran automatiikalla.
Edelleen ihan kelvollisia kuvia.

Ulkona paistoi kirkas kevätaurinko. Ei siis mikään ihanteellinen
kuvaussää, mutta kokeilemaan piti takapihalle kuitenkin mennä. Muutaman
otoksen jälkeen kuvat koneeseen ja tulosta arvioimaan. Auto-asennosssa
otetut kuvat olivat omaan makuuni ehkä aavistuksen ylivalottuneita,
muuten ihan hyvän näköisiä. Sitten löytyi ehkä se suurin pettymys:
joissakin kuvissa näkyi aika selvää kromaattista aberraatiota (jos tämä
termi nyt on aivan oikea). S40:ssähän sitä ei testien mukaan juurikaan
pitänyt olla. Erityisesti kuvassa jossa aurinko paistoi suoraan tummaksi
maalatun leikkimökin kuistilla olevan valkoisen tuolin selkänojaan,
esiintyi selvä selkänojan ääriviivan myötäinen sininen huntu. Ehkä nämä
olivat sellaiset ääriolosuhteet, joissa kromaattisia virheitä syntyy jos
niitä on syntyäkseen. Pieni pettymys kuitenkin.

Muutaman kymmenen eri tyyppisen otoksen jälkeen on syntynyt vaikutelma,
että valkotasapainon kanssa saa olla aika tarkkana. Automaattinen WB
toimii helpoissa olosuhteissa suhteellisen hyvin, mutta aika usein
korjaus (Levels) Photoshopissa parantaa kuvaa. Kamerasta löytyy
kuitenkin useita WB-vaihtoehtoja eri olosuhteisiin, jopa manuaalinen
mittausmahdollisuus. Tätäkin pitää siis vielä opetella.

Minulle onkin jäänyt hieman epäselväksi se, ovatko hyvällä digikameralla
otetut kuvat yleensä käyttökelpoisia sellaisenaan, vai onko useinkin
tarvetta tehdä kuviin jotakin hienosäätöä jälkikäteen. Jos kuvissa
jotakin korjaillaan, mitä erityisesti.

Kirkkaassa auringonpaisteessa nestekidenäytöstä ei näe juuri mitään.
Tämä on harmillista, sillä optisessa etsimessä ei näy mitään
informaatiota kameran asetuksista.

Kameran liittämisestä tietokoneeseen käyttöoppaassa sanotaan, että on
SUOSITELTAVAA käyttää erikseen myytävää (kallista!) verkkolaitetta.
Ohjelmisto-oppaassa sanotaan samasta asiasta: "Kun kamera on kytketty
tietokoneeseen, sen virtalähteenä TULEE käyttää verkkovirtaa.
.....vaihtovirtamuunninsarja on VÄLTTÄMÄTÖN". Oppaissa ei kuitenkaan
mitenkään perustella, miksi verkkovirtaa pitäisi käyttää. En oikein
tiedä miten tuohon pitäisi suhtautua, kun tuo verkkolaite maksaa 80-90
euroa. Tietenkin se akkua säästäisi.

16M muistikortti ei pitkälle riitä, muistia on heti hankittava lisää.
Toinen akkukin (kallis sekin) on melkein välttämätön vähänkin enemmän
kuvaavalle.

Muistikortin lukija on ilmeiseti myös lähes pakollinen hankinta jossakin
vaiheessa.

Laukkukin kameralle pitäisi hankkia. Onko ehdotuksia?

Sitten vielä yksi harmillinen asia. Kamerassani ei nimittäin pysy
asetukset (kieli, päiväys, kellonaika ym.) muistissa, kun akun poistaa
latausta varten. Ymmärtääkseni S40:ssä on sisäinen akku, jonka pitäisi
säilyttää asetukset muistissa useiden viikkojen ajan. Ilmeisesti
kamerani sisäinen akku on viallinen eikä lataudu, joten on kai heti
alkuun tarve ottaa myyjään tai huoltoon yhteyttä.

Edellä on tullut ehkä painotettua enemmänkin kameran pieniä puutteita ja
joitakin sen aiheuttamia pettymyksiä. S40 on kuitenkin menestynyt
kaikissa testeissä hyvin, joten ennakko-odotukset olivat tietenkin kovin
korkealla.

Vähäisen kokemuksen perusteella uskon, että näppäilykamerana
(automatiikalla) S40:llä saa helposti onnistuneita kuvia.
Kunnianhimoisempi kuvaaminen vaatiikin sitten enemmän paneutumista ja
opiskelua, mutta kamerassa riittää kyllä ominaisuuksia.

Perinteiseen valokuvaukseen verrattuna digikameralla kuvattaessa pitää
miettiä aivan uusiakin asioita, kuten resoluutiota, pakkaustapaa,
tiedostomuotoa, valkotasapainoa jne. Alkuun ne vähän hämmentävät ja
usein unohtuvatkin, mutta eiköhän nekin opi kokemuksen myötä
hallitsemaan.

Kun tuo S40 nököttää tuossa Manfrotto 055:n nokalla, on se oikeastaan
aika huvittavan näköinen. On vähän vaikeaa ottaa sitä aivan vakavasti,
vaikka se kovin terhakasti yrittääkin olla kamera. Vanha kunnon EOS 10
vaikuttaa tuossa vieressä hieman vaivautuneelta. Ehkä se johtuu suvun
nuoren nousukkaan kovin itsetietoisesta olemuksesta.

Tällaisia ajatuksia.

Matti Vierula

Janne Savolainen

"Matti Vierula" <mav...@utu.fi> wrote in message

> 16M muistikortti ei pitkälle riitä, muistia on heti hankittava lisää.

Itse ostin 128Mt kortin lisäksi ja hyvin tuntuu riittävän

> Toinen akkukin (kallis sekin) on melkein välttämätön vähänkin enemmän
> kuvaavalle.

Toinen akku olisi kyllä tarpeen, en ole vielä katsonut hintaa

> Muistikortin lukija on ilmeiseti myös lähes pakollinen hankinta jossakin
> vaiheessa.

Helpottaisi paljon mutta vaihtoehtona ladata reissussa kuvat läppärille ja
tyhjentää kortti

> Laukkukin kameralle pitäisi hankkia. Onko ehdotuksia?

Jossain kuvissa näin Canonin oman laikun mutta en ole vielä hypistellyt, oli
myös Waterproof-pussi saatavana

> [...]
> kamerani sisäinen akku on viallinen eikä lataudu, joten on kai heti
> alkuun tarve ottaa myyjään tai huoltoon yhteyttä.

On syytä ottaa yhteyttä huoltoon,minulla kyllä pysyy kaikki tiedot muistissa

> [...]
> Kunnianhimoisempi kuvaaminen vaatiikin sitten enemmän paneutumista ja
> opiskelua, mutta kamerassa riittää kyllä ominaisuuksia.

Näin olen myös ymmärtänyt, itsekin vasta automatiikkaa käyttäneenä.
Toiminnot muuten ovat varsin selkeitä, ei paljon tarvitse perustoiminnoissa
käyttöohjetta ;)

Matti Leppänen

> Jossain kuvissa näin Canonin oman laikun mutta en ole vielä hypistellyt,
oli
> myös Waterproof-pussi saatavana

Onko kukaan hankkinut vielä tuota vesitiivistä koteloa? Olisi kiva kuulla
miten
toimii ja mistä sen saisi 'kohtuuhintaan'. Vaihtoehtoisesti olisin
kiinnostunut
ideoista miten tuollaisen veneilykäyttöön soveltuvan suojakotelon voisi
valmistaa kotikonstein? Joillekkin videokameroille olen nähnyt sellaisia
ilmeisesti silikokista tahi kumista valmitettuja 'minigrip' pusseja joissa
on kirkas lasi objektiivin eteen kiinnitettäväksi.

t. Masi

Matti Raustia

Ostin G1:lle sopivan suojapussin, jonka mainosten mukaan pitäisi olla
vesitiivis 10 m asti. Valmistaja on Ewa-marine Saksassa ja Suomessa niitä
kauppaa Foto Bögelund, p. (09) 633 838. En ole koteloa vielä suuremmin
kokeillut purjehduskäytössä, mutta vesitiivis se tuntuu kyllä olevan.

Itse koteloista löytyy lisätietoa osoitteesta http://www.ewa-marine.de

matti

--
"China is a big country, inhabited by many chinese." - Charles de Gaulle

Hanna T.

Minäkin olen opetellut digitaalikameralla kuvaamista viikon verran (Canon
S40) ja on siinä kyllä omat kommervenkkinsä... Sisäkuvissa tuntuu että
oikeata valoisuutta on _todella_ vaikea saada kohdalleen, salama on todella
kirkas ja lähes poikkeuksetta kuvat ovat aivan ylivalottuneita
(auto-modessa). Jos salaman ottaa pois päältä niin sitten tulee varoitus
alivalotuksesta. Tuskin osaan vielä hyödyntää kameran kaikki hienosäätöjä,
joten uskon että kyllä sillä saa hyviä sisäkuvia, mutta olen kyllä jo
yrittänyt vaikka minkälaista säätöyhdistelmää. Toinen seikka mikä minua myös
askarruttaa, on kuvien terävyys. Olen kuvaillut ulkona hmm... "maisemakuvia"
ja tuntuu etteivät ne ole aivan tarkkoja. Joitain kuvia löytyy osoitteesta
http://cs.joensuu.fi/~htahvana/kuvia . Muuten värit sun muut tuntuvat olevan
hyviä, mutta jotenkin sellainen terävyys puuttuu. Resoluutio noissa kuvissa
on 1600x1200, onko se sitten liian pieni...? Minuakin kiinnostaa että onko
kuvia tarkoitus käsitellä, että ne saadaan lopulliseen muotoon vai onko
säädöissäni nyt jotain vikaa...

Hanna

Matti Leppänen

> [...]
> kuvia tarkoitus käsitellä, että ne saadaan lopulliseen muotoon vai onko

Ainakin tuossa viimeisessä kuvassa on 'asetukset' sikäli pielessä että se
on tarkentunut jostain syystä ihan liian lähelle (2,8m) vaikka kohde on
selvästikkin lähen 'äärettömän' kaukana. Liekö sitten automatiikka
hämääntynyt jostain.

Itse yleensä käytän 'varmuuden vuoksi' (maisema)kuvissa manuaalista
tarkennusta. Itse asiassa yleensä aina muutenkin jos on vähänkin
enemmän aikaa 'räpsästä' kuva. Joskin tuo manuaalinen tarkentaminen
vaatii hivenen sormiharjoittelua sillä paria nappia pitää painaa yhtä aikaa
(kts. ohjekirja)

Ohessa vikan kuvan EXIF tiedoist joista päättelin että tarkennus on
mittarinkin mukaan ihan liian lähellä: "Subject distance: 2,804 m"

Edelleen kuitenkin suosittelisin kuvaamaan 'varmuuden' vuoksi aina
tarkimma resoluutiolla ja sitten kotona koneella pienentää kuvat
sopiviksi loppukäyttöä silmällä pitäen. Siinä jää vähän varoja jos
kuvaa tarvitsee vielä rajata uudelleen.

Aluksi ei ehkä liene suurtakaan eroa tarkimman jpg muodon ja
crw (raw) formaatin vällillä. Mutta aikain saatossa jos kuvankäsittely
kiinnostaa enemmänkin tahi muuten vaan haluaa esim säätää kuvien
valkotasapainon (värit) mieleisekseen niin se onnistuu parhaisen
pakkaamattomasta (tai siis häviöttömästi pakattu) tiedostosta.
Tällöin kuintekin kannattaa hankkia kuvien konvertointiin crw=>jpg/tif
(=välttämätöntä) Canonin omia työkaluja paremmin käytettäviä
ohjelmistoja...

t. Masi

---------------
Shutter speed: 1/800 sec
Aperture: 4.0
Exposure mode: Auto
Flash: Off
Metering mode: Evaluative
Drive mode: Single frame shooting
ISO: Auto
Lens: 7,0 to 21,0 mm
Focal length: 14,0 mm
Subject distance: 2,804 m
AF mode: Single AF
Focus point: [Left + Right]
Image size: 1600 x 1200
Image quality: Fine
White balance: Auto
---------------

Aku

Ihan vaan mielenkiinnosta, että mikä on tuo ufo savupiipusta hieman oikealle
kuvassa 100-0063_IMG.JPG ??

"Hanna T." <htah...@cs.joensuu.fi> wrote in message

Jori F Airamo

> [...]
> alivalotuksesta. Tuskin osaan vielä hyödyntää kameran kaikki hienosäätöjä,

olen 0,5 vuotta käyttänyt vastaavaa kameraa ja muistaakseni jossain
ohjekirjan sivulla kerrottiin, että auto-modessa salama on aina kirkkain
mahdollinen tms. mutta kuitenkin kirkkaampi kuin esim. p-modessa
otettaessa salaman kanssa. kannattaakin varmaan ottaa sisäkuvia
p-modella (aloittelija kun olen, niin en käytä m-modea vielä) ja
kokeilla eri iso-lukuja salaman kanssa. itse otan yleensä p-modella
sisäkuvia ilman salamaa. ihan hyviä tulee riippuen vähän valaistuksesta,
vaikka kamera valittaakin mahdollisesta tärinähaitasta lcd:llä. pitää
pitää vain kädet vakaana.

> [...]
> kuvia tarkoitus käsitellä, että ne saadaan lopulliseen muotoon vai onko

laita joku 1600x1200 kuva nettiin, niin katsotaan sitä.

hieno kupla!

--
Geen idee

- Jori