Hinnanero Suomen ja Saksan välillä (on aivan karmea...)

Timo Inkinen

Asiaa eurohinnoista eli näin meitä täällä "nyljetään"...

Ajattelin eilen tilata Canon EF20mm / F2.8 objektiiviin vastavalosuojan
(72mm suodinkierteellä) ja tiedustelin sen hintatasoa paikalliselta
jälleenmyyjältäni Hyvinkäällä. Leukani loksahti lattiaan kun kuulin hinnan
tuohon objektiiviin sopivasta Canon EW-75/II vastavalosuojasta täällä
Suomessa: n. 81€ (=482mk).

Tarkistin myöhemmin illalla saman vastavalosuojan hinnan New York Cameran
www-hinnastosta Saksasta ja tulos oli vajaa kolmasosa (!) Suomen hinnasta
eli n. 25€ (=149mk). Toimituskuluineenkin tuo tulee reilusti halvemmaksi
Saksasta tilattuna kuin suomalaisesta kameraliikkeestä virallisen
maahantuojan kautta ostettuna.

Ostajan kannattaa näemmä yhä useammin ja useammin siirtää kauppansa pois
kalliista Suomesta muualle yhdentyvälle euroalueelle, koska maahantuojat
eivät ole ottaneet euro-ajasta opikseen ja hinnoittelevat yhä itsensä ulos
näin räikeästi. Ja jos asiaa ajattelee mitenkään raaka-aine- ja valmistus-
kustannuksien osalta, niin tuollainen muovista valettu vastavalosuoja
(myyntikatteineenkaan!) ei voi millään olla melkein 500mk:n arvoinen...
(n.200-300mk voisi olla sietokyvyn ylärajoilla).

Alla on sitten Canonin vastine yllä olevaan huomiooni ja kysymykseen
hinnoittelun järkevyydestä Suomessa:

---- Clip ----
"Kiitos palautteestasi liittyen EW-75II vastavalosuojan hinnoitteluun
Suomessa. Euron tulon myötä hinnoittelu on läpinäkyvämpää ja sitäkautta
kuluttajien mahdollisuus vertailla tuotteiden hintoja eri maissa helpompaa.
Vertaillessa kannattaa kuitenkin muistaa ottaa huomioon toimituskulut sekä
arvonlisäverokäytäntö, joka vaihtelee maittain.

Maahantuojana myymme tuotteita jälleenmyyjillemme nettohintaan, jonka
perusteella jälleenmyyjät itse määrittelevät oman myyntihintansa
kuluttajille. Hinta, jonka viestissäsi mainitsit, on erittäin edullinen.
Jälleenmyyjät Suomessa eivät pysty yhtä edullista hintaa tarjoamaan, joten
sinun kannattanee tilata vastavalosuoja mainitsemastasi nettikaupasta."
---- Clap ----

Arvonlisäverokin on Saksassa pienempi kuin Suomessa ja toimituskulut ovat
luokkaa 100mk, joten kannattaa tosiaan ottaa huomioon nämäkin asiat
Saksasta tilattaessa. Jo tällainen pikkutilauskin tulee noin 250mk
halvemmaksi Saksasta tilattaessa, joten kiitos vain neuvoista Canon!

PS. Pitänee odottaa tilaukseeni vielä jotain muutakin tarvetta, niin
säästöä syntyy vielä lisää :-)

--
Timo Inkinen
email: timo.i...@removethispart.pp1.inet.fi

Juha Makkonen

Samaa voin sanoa Minolta Dimage 7:kasta (ja muuten 5 myös). Suomen halvimmat
hinnat ovat siinä 1250?, kun New York Camera pistää tiskiin 1013,90?. Ei
ihan pennikauppaa, erot kasvavat aika suuriin summiin (vai missasinko
jotain?).

T: Juha Makkonen

Timo Nikki

Timo Inkinen wrote:

> PS. Pitänee odottaa tilaukseeni vielä jotain muutakin tarvetta, niin
> säästöä syntyy vielä lisää :-)

Äänestetään jaloillamme ja perustetaan samantien "Suomi-Saksa" kameraseura! ;)

Itsekin tarttisin kaikenlaista pikkutilpehööriä, kuten suodattimia ja
kuiluetsimen yms.
Ei välttämättä typerämpi ajatus tilata kimpassa noita optisen muovin
taidonnäytteitä ja muuta pikkukamaa. Porukassa olisi myös aina joku viisaampi
neuvomaan ongelmatilanteissa ja isommista filmipunteista voisi irrota pikku
alennuksia! :D

Olen mukana heti!!

Timo

Juzu

Huomasin saman kun meinasin tilata Canon TL-46 telelisäkkeen. Hinta saksassa
computeruniversessa 91euroa kun suomessa samainen olisi maksanut 165euroa.
Tilasin saksasta, mutta en kylläkään samaa tuotetta.

-
Juzu

"Timo Inkinen" <timo.i...@removethispart.pp1.inet.fi> wrote in message

> [...]

> eli n. 25? (=149mk). Toimituskuluineenkin tuo tulee reilusti halvemmaksi

Panu Halva

Asia ei ole ihan niin yksikertaista, että tuotteet vain hinnoiteltaisiin
samalla tavalla kuin Saksassa. Ostan itsekin kameratavarani Saksasta, mutta
silti ymmärrän, miksi hinnat ovat Suomessa niin kalliita. Jo pelkästään Suomen
liikevaihtovero on 5% suurempi kuin Saksassa. Mutta ehkäpä tärkeimpänä
yksittäisinä asiana vaikuttaa kysyntä. Markkinat ovat Suomessa Saksaan
verrattuna oikeastaan olemattomat, jolloin kauppiaat joutuvat ottamaan
tuotteistaan suuren katteen kattaakseen kaikki kulut. Saksassa, jossa tavaraa
menee tonneittain, voi kateprosentti olla todella pieni. Tuo kate voi olla jopa
niin pieni, ettei joitakin tavaroita saa ostettua luottokortilla, koska
korttifirmat perivät muutaman prosentin veloituksen yritykseltä kortin
laskuttamisesta. Ja tämä muutama prosentti voi viedä loputkin katteet.

On ihan ok tilata tavarat Saksasta, mutta pyydän oikeasti, että älkää tehkö
niin, että käytte kokeilemassa jotain tuotetta liikkeessä Suomessa ja sitten
tilaatte sen halvalla muualta. Tämä on ehkä sikamaisinta mitä kuluttaja voi
tehdä: käyttää liikkeen palveluita (jotka maksavat ja paljon) ja sitten
antavatkin rahansa muualle, eivätkä suinkaan sille, joka ne oikeasti olisi
ansainnut.

Panu Hälvä

Juha Makkonen

Totta turiset... Vaikka säästöä aina haetaan, niin joku moraalinen taso
pitää vielä säilyttää - tuskin sitä aina tarvitsee viimeiseen asti säästää,
raha on kuitenkin tehty kulutettavaksi ja palvelu on asiakkaita varten -
eikä missään nimessä turhaa.

-Juha Makkonen
"Panu Halva" <panu....@helsinki.fi> kirjoitti viestissä

Cameran
hinnasta

Timo Inkinen

Olisin itse tilannutkin tuon vastavalosuojan Suomesta (ihan vain tukeakseni
paikallista liikettä), jos vain tuo hinnanero ei olisi tullut näin
kohtuuttomaksi. Olisin ollut valmis maksamaan melkein kaksinkertaisen
hinnan verrattuna Saksan kokonaishintaan tällaisesta "pikkuhippulasta",
mutta kun tuokaan ei riitä täkäläiselle myyntiketjulle.

Johonkin raja on vedettävä hyväntekeväisyydessäkin paikallisia
liikkeitä+maahantuojaa kohtaan ja minulla kipupiste tuli vastaan tuossa
tapauksessa. Nyt tiedän, ettei paikallista liikettä kannata "vaivata" edes
näissä parin-kolmen sadan pikkuhankinnoissakaan, kun niistä näyttää tulevan
liki viiden sadan rahanreikiä... <snif> :-(

On Fri, 25 Jan 2002 21:36:05 +0200 "Panu Halva <panu....@helsinki.fi>"

Matti Grönroos

Panu Halva wrote:

> Jo pelkästään Suomen
> liikevaihtovero on 5% suurempi kuin Saksassa.

Arvonlisävero. Mutta arvonlisävero 22 % vs 17 % nostaa hintaa vain 4,3
%.

> [...]
> verrattuna oikeastaan olemattomat, jolloin kauppiaat joutuvat ottamaan
> tuotteistaan suuren katteen kattaakseen kaikki kulut.

Ja maahantuojat. Varsinkin halvempien tuotteiden osalta jo
suomenkielisen käyttöohjeen tuottaminen voi olla suhteellisesti hyvin
merkittävä kustannus myytyä laitetta kohden.

Matti

--
Matti Grönroos - http://www.iki.fi/mjg

Harri Ahola

In article <3C51C90F...@iki.fi>, Matti Grönroos
<matti.g...@iki.fi> wrote:
> Ja maahantuojat. Varsinkin halvempien tuotteiden osalta jo
> suomenkielisen käyttöohjeen tuottaminen voi olla suhteellisesti hyvin
> merkittävä kustannus myytyä laitetta kohden.

Ainakin ne rokottavat niistä aika reilusti.
Nikonin Coolpix 5000-kameran FIN-manuaali Suomen Nikonilta ostettuna
olisi maksanut 500 mk.
En ostanut.

-Harri, valokuvaaja

Panu Halva

Matti Grönroos wrote:

> Ja maahantuojat. Varsinkin halvempien tuotteiden osalta jo
> suomenkielisen käyttöohjeen tuottaminen voi olla suhteellisesti hyvin
> merkittävä kustannus myytyä laitetta kohden.

Kirjallisen oheismateriaalin tuottaminen onkin aivan julmetun hintaista.
Varsinkin kun ne vielä käännetään. Eli totta turahtelet.

Panu Hälvä

Saku Elovaara

Juzu <ju...@www.fi> wrote:
> Huomasin saman kun meinasin tilata Canon TL-46 telelisäkkeen. Hinta saksassa
> computeruniversessa 91euroa kun suomessa samainen olisi maksanut 165euroa.
> Tilasin saksasta, mutta en kylläkään samaa tuotetta.

Ja jotta olisi niitä sääntöjä vahvistavia poikkeuksia niin ei siellä
saksanmaalla nyt ihan kaikki ole 10-30% halvempaa kuin Suomessa.
Esimerkkinä Hasselblad Xpanin optiikat jota olin juuri hankkimassa,

30mm/f5.6 Ny-camera: 3220,90 EUR, Finlandia Kuva: 2989 EUR
90mm/f4 Ny-camera: 740,90 EUR, Finlandia Kuva: 695 EUR

Ja noista FK:n hinnoista vielä paikallinen fotoliike antaa pienen
käteisalennuksen niin ei liene vaikea päätellä mistä tälläkertaa
kannattaa tavara hankkia.

Ja vielä vertailuhinta amerikan onnenmaasta, BH photovideo
30mm -> $2585 ja 90mm -> $599 ja tuohon päälle 4% tulli, rahti $80
ja sitten päälle koko läjästä alvi 22%.

--
sa...@porkkanasorvaamo.fi

Jaakko Pitkäjärvi

Panu Halva <panu....@helsinki.fi> kirjoitti
viestissä:3C51B3A5...@helsinki.fi...

> [...]
Suomen
> liikevaihtovero on 5% suurempi kuin Saksassa.

Ihan asiaa

> [...]
> korttifirmat perivät muutaman prosentin veloituksen yritykseltä kortin
> laskuttamisesta. Ja tämä muutama prosentti voi viedä loputkin katteet.

Linssien ja kameroiden hinta ei Suomen ja Saksan välillä oli kuitenkaan niin
suuri kuin noilla rihkamoissa, ymmärrän hyvin 20-30% eron hinnoissa tuolla
perusteella minkä selvitit. En kuitenkaan voi tajuta, miksi se raha pitää
ottaa hinnoittelemalla joku vvs 300-400% kalliimmaksi kuin Saksassa! Kun
ostin 28-135 linssiä EOSiin, kysyin samalla vvs:n hintaa. 29 DM Saksassa,
Fotoyksillä 400 mk. Eli yli neljä kertaa kalliimpi Suomessa. Eikä pahemmin
käyttöohjeita tarvitse tuohon muovipalaan eikä ero menekin suhteen
laskettuna voi aiheuttaa noin järjetöntä eroa hinnassa. Sitä en tajua, miksi
jotkut kamat pitää hinnoitella aivan tähtitieteelliseksi ettei niitä kukaan
voi täältä ostaa. Itsellä on sellainen reunaehto, että hintaeron painuessa
10% rajaan Saksan ja Suomen välillä hankin kamat Suomesta, kunhan olen
saanut kaikki tarjoukset kokoon. Läheskään aina ei tarvitse tilata
ulkomailta, mutta joiden tavaroiden kanssa on aivan turha yrittää saada
kohtuutarjousta kotimaasta.

--
Jaakko Pitkäjärvi
jaa...@pitkajarvi.net

Timo Iivonen

> Ja jotta olisi niitä sääntöjä vahvistavia poikkeuksia niin ei siellä
> saksanmaalla nyt ihan kaikki ole 10-30% halvempaa kuin Suomessa.
> Esimerkkinä Hasselblad Xpanin optiikat jota olin juuri hankkimassa,

Ja vielä lisää.

Taannoin kyselin tietoja kamerarepuista. Katselin erityisesti lowe pron
photo trekker aw-mallia. Hinta oli silloin saksassa yli 2000mk Nytkin se on
342?. Ajattelin jo luopua koko ideasta mutta vielä joku ääni päässä kehoitti
kääntymään kotimaisen liikkeen puoleen. No mitäpä siitä seurasi. Eipä muuta
kuin erittäin nopea vastaus SÄHKÖPOSTIVIESTIIN joka kertoi hinnaksi 1440mk
ja toimitusajaksi pari päivää. Heh.. se siitä hintakisasta. Välitön soitto
tähän joensuulaiseen liikkeeseen ja reppu tilaukseen!
Ikävä kyllä sama liike antoi nikonin sb-28 salamalle niin kovan hinnan ettei
sillä ole mahdollista pärjätä saksan hinnoille. En vain tiedä kumpaan nämä
matalat päivärahat sijoittaisin; halpaan hintaan vai varmasti? toimivaan
takuuseen.
Kun en tiedä onko nikonilla maailman tai euroopan laajuinen takuu ja kuinka
se toimii.

-Timo-

Petri Kekkonen

> tuohon objektiiviin sopivasta Canon EW-75/II vastavalosuojasta täällä
> Suomessa: n. 81€ (=482mk).

Minä kun luulin että Nikonilla on kaikkein kalleimmat vastavalosuojat
kun eräs mallis olisi maksanut noin 420 mk.... :)

> Saksasta tilattaessa. Jo tällainen pikkutilauskin tulee noin 250mk
> halvemmaksi Saksasta tilattaessa, joten kiitos vain neuvoista Canon!

Kiitos tosiaankin, eipä tarvitse sitten miettiä mistä tässä itsekin
ostaa Canon-tuotteensa. Viime aikoina olen pohtinut Canon XM-1
-videokameran hankintaa ja siinä hintavertailu näyttää tältä:

MikroBitin Hintavertailun mukaan halvin hinta Suomessa 2822 euroa,
keskihinta (12 kaupasta) 3051 euroa. New York Camera puolestaan
pyytää 1940 euroa ja TopVision Luxemburgissa 1861 euroa.

Postikuluineen hintaeroksi halvimpien kauppojen välillä jää 949 euroa
eli noin 5600 mk!

- Petri

--
/ Petri.K...@oulu.fi - RockFord - http://spaceweb.oulu.fi/~petri/ \
| PGP public key http://spaceweb.oulu.fi/~petri/pk.asc - ICQ# 8997422 |

Tapani Tarvainen

Panu Halva <panu....@helsinki.fi> writes:

> On ihan ok tilata tavarat Saksasta, mutta pyydän oikeasti, että
> älkää tehkö niin, että käytte kokeilemassa jotain tuotetta
> liikkeessä Suomessa ja sitten tilaatte sen halvalla muualta.

Jos jokin vekotin on hyllyssä paikallisessa liikkeessä olen
valmis maksamaan siitä aika paljon lisää, mutta (kuten lähes
aina kameratavaran kanssa) hekin joutuisivat sen tilaamaan
eikä toimitusaikakaan ole nopeampi kuin suoraan Saksasta
tilatessa niin lisähinnan sietoraja hupenee nopeasti.
Tilanne muuttuu kyllä taas jos olen epävarma ja liike
suostuu hankkimaan sen sillä puheella että kokeilen sitä
ennen päätöstä, se on taas palvelua josta olen valmis
maksamaan (olkoonkin että postimyynnissä on ainakin viikon
ja monessa liikkeessä kahden palautusoikeus, Saksaankin).

Mutta jos kyseessä on härveli jonka paikallinen liike suostuu
tilaamaan vain jos sitoudun sen ostamaan tai jonka olen joka
tapauksessa päättänyt ostaa ja toimitusaika on suunnilleen
sama, niin kovin suurta hintaeroa en kärsi. Hiukan lisää voin
maksaa ihan paikallisen liikkeen kannattamiseksi, helpommasta
takuuasioiden hoidosta voin maksaa jotakin mutta en satoja
euroja, suomenkielisestä manuaalista on lähinnä haittaa kun ne
on liian usein suomennettu sikamaisen huonosti - sellaisten
merkkien kanssa joiden mukana tulee täällä _vain_ suomenkielinen
manuaali suosin saksalaista kauppaa jo sen takia.

--
Tapani Tarvainen

Timo Nikki

Petri Kekkonen wrote:

> Minä kun luulin että Nikonilla on kaikkein kalleimmat vastavalosuojat
> kun eräs mallis olisi maksanut noin 420 mk.... :)

Luulo ei ole tiedon väärti!

Canon ET 160 (600mm f4 IS) 512.90 EUROA!!
Tämä oli sitten Saksan hinta...(NYC)
Että se siitä vastiksen kalleudesta... 100 juroa on vielä tosi halpa... 8)

Timo

Timo Nikki

Timo Iivonen wrote:

> Heh.. se siitä hintakisasta. Välitön soitto
> tähän joensuulaiseen liikkeeseen ja reppu tilaukseen!

Tilasin itsekin juuri Lowepron Rower AW Setin paikallisesta hintaan 200 juroa.
Meinasin jo tilata Saksasta, koska aikaisemmin ei tuota erittäin
käytännölliseltä vaikuttavaa reppua saanut kotimaasta.

Nuo Lowepron tuotteet taitavat olla kaikki 25% halvempia Suomessa!?
Valitettavasti maahantuojan valikoima on turhan suppea...

Timo

Timo Nikki

Panu Halva wrote:

> On ihan ok tilata tavarat Saksasta, mutta pyydän oikeasti, että älkää tehkö
> niin, että käytte kokeilemassa jotain tuotetta liikkeessä Suomessa ja sitten
> tilaatte sen halvalla muualta.

Jos käyn katsomassa jotakin tuotetta ja se alkaa kiinnostaa, niin pitäisikö se
sitten ostaa tuotteen esittelijältä??
Jos tiedän laitteen maksavan huomattavasti vähemmän toisessa paikassa, mutta he
eivät voi laitetta esitellä, enkö muka saisi pyytää laitetta nähtäville toisaalla??

Kuulostaa verkostomarkkinoinnin pelisäännöiltä...

> [...]
> antavatkin rahansa muualle, eivätkä suinkaan sille, joka ne oikeasti olisi

Ymmärrän hyvin yrittäjän näkökannan, mutta...
Yrittämiseen kuuluu olennaisena osana sellainen riski, että joku toinen kilpaileva
yritys voi viedä sinun ostajasi. Kilpailija voi kosiskella myös halvemmilla
hinnoilla. Tarvitessani palveluita maksan niistä mielihyvin, mutten kyllä maksa
satasia minkään vastiksen tilaamisesta!!

Minua henkilökohtaisesti ärsyttää joidenkin kauppiaiden asenne. Löytäessäni jonkun
mielenkiintoisen tuotteen ja kauppiaan havaitessa tämän, alkaa mieletön sumutus ja
kusetus: "mistään ei saa näin halvalla, paras malli, plaa plaa plaa"
Vanhentuneita malleja kehutaan ja kaupataan viimeisenä huutona ja homma haisee
muutenkin tosi pitkälle... Lopulta väläytän myyjälle "korttini", jolloin alkaa
kauhea anteeksipyytely tai selittely tyyliin "miten muistinkin noin väärin, tämä
olikin tuo toinen malli- kappas vaan..."
Säälittävää tässä onkin se, että mikäli paikalla olisi ollut tietämättömämpi
asiakas, joka todella olisi tarvinnut oikeaa palvelua, olisi hän luultavasti mennyt
pahasti vipuun.
Kauppahan perustuu aina "petokseen"! Myyjä voi hyvinkin jättää kertomatta, että
huomenna olisi tulossa parempi malli puoleen hintaan.

Minusta on rehellisesti sanottuna ihan oikein, että nämä "yliahneet
paikalliskauppiaat" menettävät parhaat asiakkaansa nettikaupoille ja postimyyjille
omaa tyhmyyttään. Keskittykööt sellaisiin palveluihin, joita pitää ostaa/kannattaa
tuottaa paikallistasolla, mikäli järkevä hinnoittelu tuottaa noin paljon
ongelmia...

Timo

Miika Kahelin

Timo Inkinen wrote:

> Asiaa eurohinnoista eli näin meitä täällä "nyljetään"...

Juuu no tuo nyt on tavallaan aika ymmärrettävää että joku nettipuoti
pystyymymään kamaa pienemmällä katteella varsinkin jos sitä myyntiä
riittää. Toinen pointti on se että onko maahantuojien maakohtaiset
hinnat samoja. Mukavahan sitä kamaa on halvalla postimyynnin kautta
ostaa. Ongelmien sattuessa niiden selvittely vopi olla hankalampaa ja
sinne postimyyntipuotiin ei voi marssia hypistelemään vekottimia eikä
jututtamaan asiantuntevaa myyjää.

Miika

Panu Halva

Timo Nikki wrote:

> [...]
> eivät voi laitetta esitellä, enkö muka saisi pyytää laitetta nähtäville toisaalla??

No tuo juuri sitä sikamaisuutta mistä puhuin. Et ole tullut ajatelleeksi, että se
tuotteiden esitteleminen vaatii aikaa ja aika on rahaa? Myös tuotteiden pitäminen
esille maksaa suhteellisen paljon (varastoarvot, hyllytila, somistukset jne. jne.). En
edes yritä perustella tällä kaksinkertaista hintaeroa, vaan pointtini on se, että jos
haluat ostaa halvalla, niin hanki tietosi jostain ns. ilmaisesta palvelusta
(kevereilta, lehdistä, netistä). Nimittäin jos menet palveluliikkeeseen kokeilemaan
tuotetta ja kuulemaan myyjän näkökantaa, niin käytät maksullista palvelua, joka on
mukana jokaisen tuotteen hinnassa. Ostaessasi tuotteen halvasta mestasta (joista saa
järjestään huonosti tietoa tuotteesta ja vielä todella surkeaa palvelua - yllätys)
puuttuu nuo tietenkin hinnasta, jolloin tuote on automaattisesti halpa. Ja vielä kun
tuo mesta sijaitsee jonkun autotallissa perähikiällä, niin onhan se nyt selvä, että
tavarat ovat selkeästi halvempia kuin kaupungin keskustassa sijaitsevassa
palveluliikkeessä.

Asiakkaat ovat aina vaatimassa parasta mahdollista palvelua, mutta eivät koskaan ole
valmiita maksamaan siitä. Ja fakta kuitenkin on, että sehä siinä tuotteessa juuri
maksaa.

> [...]
> Kauppahan perustuu aina "petokseen"! Myyjä voi hyvinkin jättää kertomatta, että
> huomenna olisi tulossa parempi malli puoleen hintaan.

Tälläisiä myyjiä valitettavasti riittää ja eivät ne olekaan ansaineet rahojasi. En
missään vaiheessa ole niin väittynytkään.

Timo Nikki

Vastaan tähän huolimatta siitä, että kuluttajaryhmä olisi varmaan oikeampi paikka tälle
"kinaamiselle" :)

Panu Halva wrote:

> No tuo juuri sitä sikamaisuutta mistä puhuin. Et ole tullut ajatelleeksi, että se
> tuotteiden esitteleminen vaatii aikaa ja aika on rahaa?

Mitäs sikamaista siinä on, jos pyytää tuotetta nähtäville, koska liikkeessä sellainen jo
on!!?? Se on sikamaista, että tilaa sellaisen nähtäville ja ostaa muualta!!
Itse olen sikäli joustava asiakas, että ymmärrän olla kuluttamatta liikaa yrittäjän aikaa,
mikäli en aio ostaa tuotetta häneltä.
Hyvin harvoin tuote on nähtävä ennen ostopäätöksen syntymistä!!
Lähinnä mieleen tulee laukku, jonka istuvuus olisi hyvä kokeilla kuormattuna...

> [...]
> tuotetta ja kuulemaan myyjän näkökantaa, niin käytät maksullista palvelua, joka on

Ymmärrät varmaan, että yrittäjän aikaa kuluttavat paljon enemmän sellaiset asiakkaat,
jotka eivät tiedä mitä ovat ostamassa!!
Tällaisten asiakkaiden viemä aika on toki lisätty tuotteiden hintoihin ja yrittäjä itsekin
tietää ettei työskentele missään suojatyöpaikassa!!

Edellisellä kommentillasi yrität vetää maton kaikkien kriittisten kuluttajien jalkojen
alta, koska sisällöltään tuo "kieltää" sen edullisimman tuotteen etsimisen ja terveen
hintavertailun!! Tuskin itsekään ostat ylikallista tuotetta, jos tiedät viereisessä
kaupassa samaa olevan halvemmalla?

Itse äänestän jaloillani jatkossakin. Riippumatta siitä, haluaako myyjä ehdottomasti
esitellä jotain kivaa juuri minulle...

> Ostaessasi tuotteen halvasta mestasta (joista saa
> järjestään huonosti tietoa tuotteesta ja vielä todella surkeaa palvelua - yllätys)

Täh? Asia ei ole aina näin!

> Asiakkaat ovat aina vaatimassa parasta mahdollista palvelua, mutta eivät koskaan ole
> valmiita maksamaan siitä. Ja fakta kuitenkin on, että sehä siinä tuotteessa juuri
> maksaa.

Itsekin maksan palvelusta, koska tiedän saavani sitä.
Siis kameraliikkeessä myydään palvelua ihan sellaisenaan: kehityksiä, suurennoksia...
Mitäs palvelua sellainen on, että menet liikkeeseen katsomaan jotakin laitetta jota saa
vain tilaamalla hirveään hintaan?
Tällaisesta laitteesta ei aiheudu myyjälle mitään muita kuluja, kuin soitto maahantuojalle
ja hinnan etsiminen asiakkaalle!! Tästä juuri oli kysymys!!!
Jos joku haluaa elättää paikallista kituvaa kuvaamoa omantunnonsyistä niin siitä vaan.
Itse tilaan optista muovia sieltä mistä sitä halvimmalla saa...

Timo

Timo Inkinen

On Sun, 27 Jan 2002 09:40:32 +0200 "Panu Halva <panu....@helsinki.fi>"
wrote:
> [...]

>tuotetta ja kuulemaan myyjän näkökantaa, niin käytät maksullista palvelua, joka on

Kerropas jokin ilmainen maanlaajuinen paikka, josta saa tietoa edes
kameralaitteiden ja tarvikkeiden hinnoista eri puolilla Suomea. Tai edes
useita liikkeitä, joilla on hinnat esillä webissä jotta niitä voisi verrata
keskenään. Tällä hetkellä on karu tosiasia, että joudut menemään tai
soittamaan paikalliseen (palvelevaan) liikkeeseen saadaksesi edes tietää
hintatietoja koska niitä ei saa mistään muualta kuin sieltä!!!

Jos verrataan tätä esim. atk-tarvikkeisiin, niin tällaisen hintatiedon saa
vaikka http://www.mbnet.fi/hintaseuranta -osoitteesta tai surffaamalla
lukuisten mikroliikkeiden www-sivustoilla. Ilmeisesti Suomen kamera-
laitteiden hinnat ovat kauttaaltaan niin törkeitä, ettei niitä kerta
kaikkiaan kehtaa laittaa nettiin esille kuluttajan verrattaviksi, vai
kuinka?

Valokuvausliikkeillä on ilmeisesti maahantuojien yleishinnastoja, joihon
lasketaan aina myyjän katteita päälle. Aina kun menet kysymään hintoja,
niin paikallisen liikkeen myyjä tarttuu laskimeen laskeakseen
"tarjoushintaa" juuri sinulle. Tai soittaa maahantuojalta "päivän hinnan"
ostajan pärstäkertoimen mukaan. Et voi siis olla käyttämättä tuollaista
palvelua, koska muita vaihtoehtoja ei ole.

Panu Halva

Timo Inkinen wrote:

> [...]
> soittamaan paikalliseen (palvelevaan) liikkeeseen saadaksesi edes tietää
> hintatietoja koska niitä ei saa mistään muualta kuin sieltä!!!

Hintatiedot eivät suinkaan olleet se, jota tarkoita palvelulla tässä tilanteessa.
Palvelulla tässä tilanteessa tarkoitin sitä, että menet liikkeeseen kyselemään
tuotteesta tietoja ja ehkä jopa hypistelemään sitä ennen kuin menet ostamaan sen sitten
muualta. Tämä oli pointtini. Tottakai hintavertailua saa ja pitääkin tehdä, mutta
mielestäni on väärin mennä katsomaan ja kokeilemaan tuotetta johonkin myymälään ja sen
jälkeen ostaa se paikasta halvemmalla, jolla sitä ei edes ole mahdollista nähdä.

Äh, antaa olla. Puhutaan sujuvasti eri asioista, ettekä tajua pointtiani. Tuhlattua
aikaa...

Panu Hälvä

Timo Nikki

Panu Halva wrote:

> menet liikkeeseen kyselemään
> tuotteesta tietoja ja ehkä jopa hypistelemään sitä ennen kuin menet ostamaan sen sitten
> muualta.

Eri ketjujen liikkeissä on erilaisia tuotteita. Jos haluat ostaa hyvät kengät, pitää
varmaan kokeilla ja katsella useampia eri malleja.
Ensimmäistä kameraansa ostava joutuu myös etsimään "kenkiä".
Pitäisikös häntä sitten syyllistää ostamaan kaikki kengät??

> Äh, antaa olla. Puhutaan sujuvasti eri asioista, ettekä tajua pointtiani. Tuhlattua
> aikaa...

Kyllä me varmasti sun pointtisi tajutaan!! Itsekin olen aloittanut yrittäjänä 80-luvulla,
joten "turha opettaa isiä _kuvaamaan_"!!

Asia ei vaan ole ihan noin yksioikoista!! Kunhan tutustut paremmin erilaisten
liiketoimintojen nyansseihin niin varmasti ymmärrät minunkin pointtini! :D

Timo

vilukissa

Mitäs muita kuluja noihin tuotteissa (jos esim. digikameran tilaa) olevissa
hinnoissa tulee?
_______
t. sss

Tapani Tarvainen

"vilukissa" <viluk...@luukku.com> writes:

> Mitäs muita kuluja noihin tuotteissa (jos esim. digikameran tilaa) olevissa
> hinnoissa tulee?

Posti- ja toimituskulut, joiden pitäisi selvitä ao. firman
www-sivuilta. Esim. TechnikDirekt rokottaa 15.95EUR paketin
koosta riippumatta, joillakin se riippuu paketin painosta jne.
Postiennakosta menee yleensä lisämaksu.

Mitään tulleja tai veroja ei EU:n sisällä tule (paitsi tietysti
myyjämaan alv, mutta ainakin saksalaisten firmojen ilmoittamissa
hinnoissa se tuntuu olevan aina mukana). EU:n ulkopuolelta
tilattaessa tilanne on toinen, silloin menee tulli ja alv.

--
Tapani Tarvainen

Timo Inkinen

On Tue, 29 Jan 2002 15:25:31 GMT ""vilukissa" <viluk...@luukku.com>"
wrote:

>Mitäs muita kuluja noihin tuotteissa (jos esim. digikameran tilaa) olevissa
>hinnoissa tulee?
>"Timo Inkinen" <timo.i...@removethispart.pp1.inet.fi> kirjoitti viestissä

Ei tule muita kuluja kuin liikkeen perimät pakkaus- ja postikulut.

Esim. mainitsemani NYC hinnoittelee näin:
(http://www.ny-camera.net/language/finnish/orders.htm)

In addition to the list price, we will calculate a shipping cost.
alle 1 kg alle 2.5 kg alle 5 kg yli 5 kg
EU, Norja, Sveitsi 15.- EUR 21.- EUR 32.- EUR ---

Postikulut EU-ssa sisältävät ALV-maksut.