ENUM

Henk de Jong

In mijn FRITZ!Box 7170 heb ik de optie ENUM aangevinkt.
(ENUM is een soort peer to peer telephony, zonder tussenkomst van je
provider)

Vervolgens heb ik het eerste test telefoonnummer 0043 720 0101011 gebeld dat
op http://enum-test.at/index_en.html te vinden is en voila: Ik maak een
gratis internationale telefoonverbinding over VOIP zonder dat sip.xs4all.nl
daar tussen zit. Ook wordt dit "gesprek" niet in het VOIP Selfcare Centre
van XS4ALL gelogd.

Hulde: iedereen, waar ook ter wereld, kan ik gratis bellen, als zijn voip
telefoonnummer tenminste gerigistreerd staat bij e164.org of e164.arpa (de
twee "public enum directories of telephone numbers" die default in de
FRITZ!Box zijn ingesteld).

Maar nu wil ik mezelf registreren bij het e164.org enum domain. Ik heb daar
met succes een account aangemaakt. Het enige enum record qua telefoon dat ik
kan aanmaken is "tel://". Een "sip://" lukt niet, omdat sip.xs4all.nl geen
controle toelaat: "An attempt to verify your SIP address was rejected
because the remote end only accepts authenticated users".

Ben ik nu ook gratis te voipen, omdat mijn telefoonnummer in de database
staat (denk het niet)?
Of moet daar een SIP adres in staan? En als sip.xs4all.nl geen check
toestaat, hoe krijg ik dat adres in de database van e164.org?

Met vriendelijke groet,
Henk de Jong

http://www.hsdejong.nl
Nepal and Myanmar (Burma) - Photo Galleries

Christian

> [...]
> Of moet daar een SIP adres in staan? En als sip.xs4all.nl geen check
> toestaat, hoe krijg ik dat adres in de database van e164.org?

Nee, je bent nu niet gratis te VOIPen. Daarvoor moet er echt een SIP-adres
in de ENUM-database staan. En met het XS4ALL-SIP-adres lukt dat inderdaad
niet, XS4ALL staat geen "peering" toe (is al eens uitgelegd in deze
nieuwsgroep). XS4ALL is z'n wilde haren een beetje verloren en is bang voor
SPIT en gedoe met de Opta ;-)

Een oplossing is om een 2e SIP-account aan te maken bij een andere
VOIP-provider. Ik gebruik hiervoor met succes Voxalot, maar ook de
Betamax-providers (VoipBuster, VoipCheap, etc) en Budgetphone staan gewoon
"peering" toe. Testen of het werkt is inderdaad simpel, e164.org doet dat
netjes voor je :-)

Christian

Ton

Christian schreef het volgende op 24-8-2008 19:02:

Beste Christian,

Via enum kun je je laten opbellen op een sip nummer, bv
31531...@mijndomein.nl
Als je zorgt dat de fritzbox daar ook naar luistert, dan werkt het. Met
een truc kun je eventueel ervoor zorgen dat fritzbox dat nummer niet
registreert bij een registrar.

Anders gezegd: je hoeft helemaal geen provider te hebben om gratis via
voip rechtstreeks gebeld te worden.

Groet,

Ton

Message has been deleted

Christian

Ton, je hebt gelijk, maar Henk (de originele poster) wil vanaf e164.org zijn
record laten wijzen naar sip:gebruik...@sip.xs4all.nl . Hij schrijft
immers

Hij wil dus een ENUM-record laten wijzen naar een SIP-proxy waar hij met
zijn telefoon op ingelogd is. Dat staat XS4ALL niet toe, maar veel andere
providers dus wel.

Rechtstreeks doorverwijzen naar je eigen IP-nummer c.q. hostnaam (zoals Chel
ook al schrijft) werkt natuurlijk wel. Je bent dan alleen wat minder
portable met je SIP-account (doet 't alleen maar vanaf je eigen IP), maar
da's met een ENUM-verwijzing voor een vaste lijn meestal niet zo'n punt :-)

Ik heb zelf gekozen om 't via een Betamax-account te doen waar ik toch ook
al op ingelogd was. Dat scheelde in mijn situatie gedoe met NAT (bij een
Fritzbox is dat geen issue).

Christian

Henk de Jong

Christian, Ton en Chel hebben mij de oplossing gegeven:

Ton schreef:

> [...]
>registreert bij een registrar.

>Anders gezegd: je hoeft helemaal geen provider te hebben om gratis via voip

Mijn FRITZ!Box Fon WLAN 7170 oplossing:

Zorg dat je een hostname instelt in het XS4ALL service centre, zodat je een
DNS naam hebt die is gekoppeld met je IP address van je FRITZ!Box DSL kant,
bijvoorbeeld pietjepuk.xs4all.nl

1) Maak een "new Internet Number" aan in je FRITZ!Box onder Settings ->
Telephony -> Internet Telephony.
2) Vul je telefoonnummer in bij Internet number, bijvoorbeeld 31201234567.
3) Kies een willekeurige user name.
4) of een Password verstandig is weet ik niet, maar het kan ook geen kwaad.
5) vul bij Registrar je hostname in (pietjepuk.xs4all.nl).
6) vink alleen "Use Internet Number" en "Use Internet number for
registration" aan.
7) ken het nieuwe internet number eventueel toe aan je extension(s).
8) onder het tabblad "Advanced settings" vink je "Perform ENUM requests"
aan.
9) klaar

Het nieuwe internet number zal op de "Overview" pagina te zien zijn als "Not
registered", wat zoveel wil zeggen als dat het nummer niet staat
geregistreerd bij een voip provider. Maar dat wil je juist ook niet.
Je hebt nu een sip address in je FRITZ!Box gemaakt die
"sip:31201...@pietjepuk.xs4all.nl" heet.

Het enige wat je nu nog moet doen om alles werkend te krijgen is je
telefoonnummer +31 20 1234567 en het sip address registreren (gratis, maar
donatie is welkom) bij http://www.e164.org. Eerst moet je een account
aanmaken met een geldig e-mailadres. Daarna maak je een telefoonnummer aan
met bijbehorende sip addres dat vervolgens wordt gebeld. Je krijgt een 5
cijferige PIN code te horen waarmee je op de website aangeeft eigenaar te
zijn van dat telefoonnummer.

En voila: je kunt gratis over de hele wereld bellen en gebeld worden op je
eigen telefoonnummer (voip en/of pots) met iedereen die ook geregistreerd is
bij e164.arpa of e164.org.

Nog 1 opmerking:
Je event log van de FRITZ!Box gaat vollopen met foutmeldingen die
uiteindelijk elke 30 minuten worden herhaald dat het niet lukt om dit
internetnummer te registreren. Maar ook daar is een oplossing voor, maar dan
moet je wel met telnet de file /var/flash/voip.cfg in de FRITZ!Box
aanpassen.
Wijzig onder het betreffende internettelefoonnumer de regel "do_not_register
= no;" in "do_not_register = yes;"

Ik weet niet zoveel van voip, dus als iemand opmerkingen heeft over
bovenstaande methode, dan lees ik dat graag.

Henk de Jong

> [...]
> "peering" toe (is al eens uitgelegd in deze nieuwsgroep). XS4ALL is z'n
> wilde haren een beetje verloren en is bang voor SPIT en gedoe met de Opta

Ik heb het XS4ALL standpunt gevonden in een xs4all.voip tread in juli 2007:
http://groups.google.nl/group/xs4all.voip/browse_thread/thread/7469f89455c39a3b/2a4c6884ac3c2b70

Simon Hania heeft daar drie redenen aangegeven om sip.xs4all.nl niet open te
stellen voor bijvoorbeeld e164.org en/of e164.arpa. Zie onderaan deze
posting.
Maar na wat experimenteren en hulp van anderen in deze tread blijk je met
een FRITZ!Box het helemaal zelf te kunnen regelen. Ik zal in een andere
posting in deze tread aangeven hoe ik dat heb gedaan.

Met vriendelijke groet,
Henk de Jong

http://www.hsdejong.nl
Nepal and Myanmar (Burma) - Photo Galleries

-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-

Ik citeer:

On 2007-07-06 19:56:27 +0200, "Christian"
<myfirstnamehere.2...@xs4all.nl> said:

> Het fijnste zou natuurlijk zijn als XS4ALL zich met hun SIP-proxy net zo
> vrij en open zouden opstellen als het imago dat ze graag willen uitstralen
> als "open" provider. Misschien dat iemand van XS4ALL hier nog eens kan
> uitleggen waarom ze dit niet gewoon toelaten.

Er zijn 3 redenen waarom we willekeurige derden geen directe toegang
geven tot sip.xs4all.nl om sessies op te bouwen tussen een XS4ALL klant
en zijn eigen eindpunten/klanten/gebruikers:
- Het werkt onvermijdelijk allerlei misbruik (w.o. spit, stalking.
spoofing etc.) in de hand, als je het zonder meer voor iedere
willekeurig iemand op internet open zet. En omdat de dienst ook moet
kunnen dienen als vervanging voor gewone telefonie is dat ongewenst.
- Als dochter van KPN staan ook wij onder regelgevngstoezicht voor
telefonie(tarieven). Gewoon een feit. Als wij iemand zouden toestaan
zonder meer (lees: zonder terminating vergoedingen te vragen) verkeer
bij ons af te leveren (want daar hebben we het in interconneactieland
o.a. over) heeft dat (vanwege aanmerkelijk marktmacht redenen) allerlei
effecten op bestaande interconnetie regimes en afspraken, niet alleen
voor ons maar mogelijk ook voor KPN. Effecten die operationeel en
financieel niet op voorhand te voorspellen zijn, maar wel extreem
heftig kunnen zijn. Telefonie interconnectie is een commercieeel,
juridisch en regelgevingsmijnenveld, waar je echt eerst je route(s) in
moet plotten. Daar denken we beslst over na, maar we gaan daar zeker
geen snelle stappen in zetten. Hier moet prudentie prevaleren boven
pragmatisme.
- Wij hebben een niet mis te verstane verplchting om ViOP-gesprekken
100% aftapbaar te maken. Onder bedreiging van allerlei stevige
sancties. En onze dienst is daar dan ook op ingericht :( Als wij
directe toegang door willekeurige derden tot sip.xs4all.nl zouden
toestaan, kunnen wij niet in alle gevallen aan deze verplichting
voldoen. Eerder vroeg dan laat zijn ij dan het haasje.

Kortom: ik acht de kans vrijwel 0 dat wij sip.xs4all.nl open zullen
kunnen stellen voor "gespreksbemiddeling" tussen XS4ALL SIP-accounts.
en SIP-clients "aangesloten" bij andere SIP-servers.

--
Saluut
$imon

Message has been deleted

Rotaluclac

On 20080825T2017, "Henk de Jong" wrote:

> [...]

> Simon Hania heeft daar drie redenen aangegeven om sip.xs4all.nl niet open te
> stellen voor bijvoorbeeld e164.org en/of e164.arpa.

[...knip...]

> Maar na wat experimenteren en hulp van anderen in deze tread blijk je met
> een FRITZ!Box het helemaal zelf te kunnen regelen.

Je bent dus iets aan het doen waarvan XS4All goede redenen heeft om
het /niet/ te faciliteren.

Is geen probleem; je loopt echter het risico dat XS4All deze
mogelijkheid van het ene moment op het andere zal afsluiten. Omdat ze
ellende voorzien, of omdat ze worden gedwongen door een
toezichthouder. Anders gezegd: slapende honden blaffen niet, maar of
dat zo zal blijven...

Op dat moment ben jij dus, wellicht zonder dat je wordt gewaarschuwd,
plotseling onbereikbaar. En laat dan maar eens al je vrienden en
kennissen weten dat ze je op een andere manier moeten bellen...

Of zie ik nu spoken op de weg?

Rotaluclac

Miquel van Smoorenburg

In article <af182502-7e20-4231...@l64g2000hse.googlegroups.com>,

Rotaluclac <rotal...@gmail.com> wrote:

> [...]
>ellende voorzien, of omdat ze worden gedwongen door een
>toezichthouder. Anders gezegd: slapende honden blaffen niet, maar of

Nou, het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat het wettelijk verboden
wordt om je eigen SIP verkeer te termineren.

En voor de rest valt wat je zelf met je SIP verbinding thuis
doet, zolang het niet via sip.xs4all.nl loopt, volgens mij niet
onder enige OPTA regelgeving.

Mike.

Henk de Jong

> Je bent dus iets aan het doen waarvan XS4All goede redenen heeft om het
> /niet/ te faciliteren.
XS4ALL faciliteert mij alleen maar een ADSL verbinding.
Dat mijn FRITZ!Box eerst een ENUM check doet bij e164.org om te kijken of
het niet slimmer is om de andere partij direct te voipen ipv via
sip.xs4all.nl daar heeft XS4ALL naar mijn mening niets mee te maken. Net zo
goed als dat ze bijvoorbeeld Skype niet kunnen verbieden, of dat ik een
andere voip provider kies ipv die van XS4ALL.

> Is geen probleem; je loopt echter het risico dat XS4All deze
> mogelijkheid van het ene moment op het andere zal afsluiten.

Er valt niks "af te sluiten", of ze moeten voip en sip over mijn ADSL lijn
gaan verbieden.

> Of zie ik nu spoken op de weg?

Ik denk het wel...

Wat Simon aangaf is dat ze sip.xs4all.nl niet willen openstellen voor derden
zoals e164.org. Daarom kan e164.org je sip address via sip.xs4all.nl niet
checken.

Je ziet dat bellen over de hele wereld niet meer via de gevestigde
monopolisten loopt, zoals vroeger de PTT. De tarieven zullen dus steeds
lager worden en uiteindelijk goeddeels verdwijnen. Dankzij internet
telefonie.

Philippe Deleye

"Chel van Gennip" <chel...@vangennip.nl> schreef in bericht

> Mijn Fritz heeft overigens bij het uitbellen naar een ENUM nog wel een
> eigenaardigheidje: mijn Fritz gebruikt default 49 als landnummer, ook als
> je landnummer 31 als default hebt ingesteld. Bel je naar 0123456789, dan
> zoekt hij naar 0049123456789. Het gaat wel goed als je belt naar
> 0031123456789. Kan lastig zijn bij het uittesten.

Blijkbaar toch wel iets verkeerd ingesteld in je VOIP settings.
Indien goed ingesteld, dan bel je naar 0123456789, en je FritzBox maakt daar
automatisch 0031123456789 van

Philippe

Message has been deleted

TheFug

Chel van Gennip schreef:
> Philippe Deleye schreef:
> Wat de Fritz doet is een ENUM query voor 9.8.7.6.5.4.3.2.1.9.4.e164.org
> en daarna een voip invite voor 0031123...@voipbuster.com
>
> Daarom ga ik er van uit dat mijn instellingen kloppen en de Fritz een
> foutje maakt.

omdat je eerste cijfer geen nul is, draait de Fritz! het kengetal, dat
bij de instalatie is ingesteld, dit kun dmv de radio-button
uitschakelen, of het kengetal veranderen..

--
Bedankt, Thanks,

The Fug.

VoIP/SIP switched by: www.mysipswitch.com

TheFug

Rotaluclac schreef:

> [...]
> plotseling onbereikbaar. En laat dan maar eens al je vrienden en
> kennissen weten dat ze je op een andere manier moeten bellen...

Het is allemaal niet zo erg, want er zijn genoeg alternatieven, als je
bijvoorbeeld, je je dialplan op een online service hebt, zoals
MySipSwitch, of Voxalot, dan heb je altijd een online backup, dus mocht
je offline zijn, kun je een online voicemail instellen, of zelfs ook een
folow-me plan,(volgens tijdschema) waar je zelfs ook nog ENUM in kunt
passen, dan maakt het dus niet uit, of XS4ALL wel of niet peering toe
staat. Helemaal in de "geest" van een vrij Internet.

Philippe Deleye

"Henk de Jong" <news...@nospam-hsdejong.nl> schreef in bericht

Tenzij je echt perse wil weten of iemand je via ENUM belt, vind ik het
on-nodig om speciaal voor ENUM een "nieuw Internet nummer" aan te maken.
Je kan gewoon één van je bestaande internetnummers van je FritzBox voor ENUM
registreren

Met andere woorden:
* je moet inderdaad ervoor zorgen dat je een DNS naam hebt die is gekoppeld

met je IP address van je FRITZ!Box

bijvoorbeeld "pietjepuk.xs4all.nl", maar misschien beter
"pietjepuk.dyndns.org" (je FritzBox kan ervoor zorgen dat de DNS ge-updated
wordt bij wijziging van IP)
* als één van je bestaande internummers 31 20 1234567 is (dit mag een nummer
zijn dat bij een provider, vb xs4all, geregistreerd is), dan is je SIP adres
31201...@pietjepuk.dyndns.org
* dan heb je ook niet het probleem dat je FRITZ!Box gaat vollopen met
foutmeldingen dat het niet lukt om dit internetnummer te registreren.

PS. Nog een misverstand: bij registreren van je sip nummer bij
http://www.e164.org wordt NIET jouw SIP nummer gebeld, maar jouw
telefoonnummer. Er wordt gecheckt of je eigenaar bent van dit telefoonnummer
.... niet of je eigneaar bent van hert SIP adres.
Met andere woorden: je kan je eigen telefoonnumer linken aan een WILLEKEURIG
SIP adres

De enige reden waarom je eventueel een aparte account in je FritzBox wil
aanmaken voor binnenkomende ENUM oproepen, is om via de gespreksgeschiedenis
deze oproepn apart te kunnen zien

Philippe

Philippe Deleye

"Rotaluclac" <rotal...@gmail.com> schreef in bericht

> [...]
> ellende voorzien, of omdat ze worden gedwongen door een
> toezichthouder. Anders gezegd: slapende honden blaffen niet, maar of

Dit is onjuist
a) Wat XS4All niet faciliteert is SIP oproepen van buiten het netwerk naar
je XS4All SIP adres door te geven
b) Wat je hier met je FritzBox doet is iets anders: SIP opropen komen
rechtsreeks op je eigen FritzBox binnen (die ook een eigen SIP adres heeft),
deze worden dus niet via XS4All doorgegeven

> Of zie ik nu spoken op de weg?

Inderdaad :)

Henk de Jong

> PS. Nog een misverstand: bij registreren van je sip nummer bij
> http://www.e164.org wordt NIET jouw SIP nummer gebeld, maar jouw
> telefoonnummer.

Het sip address wordt eerst gebeld om te testen of het wel bestaat...

> De enige reden waarom je eventueel een aparte account in je FritzBox wil
> aanmaken voor binnenkomende ENUM oproepen, is om via de
> gespreksgeschiedenis deze oproepn apart te kunnen zien

Het is ook nodig om je telefoonnummer van de analoge KPN lijn als
internetnummer in te voeren, omdat deze standaard niet als internetnummer in
de FRITZ!Box bekend is, maar alleen als "Fixed-Line network" nummer.

Philippe bedankt voor je bijdrage!

Henk de Jong

Ik schreef:

> Het is ook nodig om je telefoonnummer van de analoge KPN lijn als
> internetnummer in te voeren, omdat deze standaard niet als internetnummer
> in de FRITZ!Box bekend is, maar alleen als "Fixed-Line network" nummer.

Bij nader inzien heeft Philippe gelijk: ook dat laatste is niet echt nodig.
Je kunt je plain old telephone system nummer van KPN in de database van
e164.org koppelen aan elk willekeurig sip address. Dus ook aan het adres van
je al bestaande internetnummers die in je FRITZ!Box zijn gedefinieerd. Ook
daar hoef je geen apart internetnummer in je FRITZ!Box voor aan te maken.

't Wordt steeds eenvoudiger...

Wim J

Aan de andere kant wordt de door sommigen zo prettige gewenste
aftapbaarheid lastiger. Maar ja, met
een eigen Asterix server, eventueel draaiend op alternatieve
poortnummer is dat nog lastiger. Zeker als je ook nog encryptie
er overheen doet.

Wim

TheFug

Wim J schreef:

...Die beide kanten wel moet ondersteunen, encryptie ? het is soms al
moeilijk genoeg een goede verbinding tot stand te brengen.... laat staan
daar nog eens encryptie "overheen doen".... dan vraag je om problemen...