nieuwe IPv6 enabled dienst: UUCP

Miquel van Smoorenburg

Sinds geruime tijd biedt XS4ALL aan UUCP klanten de mogelijkheid
om het UUCP protocol te spreken over IP in plaats van dial-up,
zodat het tried-and-tested UUCP protocol gebruikt kan worden over
het moderne Internet.

Door nu ook UUCP over het IPv6 protocol aan te bieden [*] bewijst
XS4ALL dat het mogelijk is proven technology te combineren met
bleeding edge innovatie.

Instellingen voor deze dienst:

host: uucp.ipv6.xs4all.nl
port: 540/tcp

[*] uucp-over-ipv6 is een experimentele dienst

Miquel van Smoorenburg
XS4ALL

AVee

Miquel van Smoorenburg wrote:

Cool, nou hebben we iets heel ouds dat niemand gebruikt werkend met iets,
erm anders (nieuw kun je 't ook al niet echt meer noemen) wat niemand
gebruikt.
Facinerend, ik moet toch eens gaan kijken of ik dat aan de praat kan
krijgen :)

AVee

Koos van den Hout

In xs4all.uucp AVee <use...@avee.org> wrote:
> Cool, nou hebben we iets heel ouds dat niemand gebruikt werkend met iets,
> erm anders (nieuw kun je 't ook al niet echt meer noemen) wat niemand
> gebruikt.

Bijna niemand! ;)

(het nadeel van IPv6: zodra je het werkend hebt is het niet meer spannend)

> Facinerend, ik moet toch eens gaan kijken of ik dat aan de praat kan
> krijgen :)

Ik moest diep nadenken in welke file het ook al weer staat (/etc/uucp/sys
dus), maar toen:

port type TCP
address uucp.ipv6.xs4all.nl
chat ogin: \L word: \P

Volgens de docs van taylor uucp kun je zelfs nog v6 of v4 forceren (voor
wanneer uucp.xs4all.nl gewoon een AAAA record krijgt).

Ik heb maar een alternate opgezet voor het v4 IP adres ;)

(ik kwam nog allerlei comments tegen in de sys file over lage
telefoontarieven. Ooit, vroegah, het vreselijke tikkenmonster..)

system xs4all

call-login *
call-password *

time any
port type TCP
address uucp.ipv6.xs4all.nl
chat ogin: \L word: \P

# protocol selection: i is optimized for tcp/ip

protocol ti

alternate

time any

port type TCP
address uucp.xs4all.nl
chat ogin: \L word: \P

protocol ti

Koos

--
The Virtual Bookcase, the site about books, book | Koos van den Hout
news and reviews http://www.virtualbookcase.com/ | http://idefix.net/~koos/

Eric Veldhuyzen

In article <4741cb5f$0$228$e4fe...@news.xs4all.nl>,

AVee <use...@avee.org> wrote:

>Cool, nou hebben we iets heel ouds dat niemand gebruikt werkend met iets,
>erm anders (nieuw kun je 't ook al niet echt meer noemen) wat niemand
>gebruikt.

Hoe bedoel je, wat niemand gebruikt? Ik heb het meteen aangepast!

--
#!perl # Life ain't fair, but root passwords help.
# Eric Veldhuyzen http://terra.nu/

Jan Hugo Prins

Dat is balen, nu heb ik net een jaar terug mijn UUCP account eindelijk
opgeheven, na het al 3 jaar niet meer gebruikt te hebben ;-)

Jan Hugo

Hans

On 19 Nov 2007 16:56:33 GMT, "Miquel van Smoorenburg"
<mik...@xs4all.nederland.invalid> wrote:

> [...]
> om het UUCP protocol te spreken over IP in plaats van dial-up,
> zodat het tried-and-tested UUCP protocol gebruikt kan worden over

1998 of zoiets? Of was 't toen nog gewoon 't BBS waar 'k m'n Usenet ophaalde..

> Door nu ook UUCP over het IPv6 protocol aan te bieden [*] bewijst
> XS4ALL dat het mogelijk is proven technology te combineren met
> bleeding edge innovatie.

Wel geinig. Ik zal eens kijken of ik UUCICO aan de praat krijg :-)

--
Constant change is here to stay..

Hans

On Mon, 19 Nov 2007 23:29:58 +0100, Hans <pri...@usenet4all.org> wrote:

> 1998 of zoiets?

Hola.. 1992 :-)

Adri Verhoef

Het pakket iptables-ipv6-1.3.8-2.1.fc7 staat als pakket op m'n Fedora
Linuxsysteem. Ik heb ook radvd-1.0-3.fc7 erop staan. Ik heb de aan-
wijzigingen gevolgd via het Service Centre en de experimentele dienst
IPv6 aangezet.

Ik krijg nu:
$ telnet uucp.ipv6.xs4all.nl 540
Trying 2001:888:0:13::540...
telnet: connect to address 2001:888:0:13::540: No route to host

$ ping6 -c 1 tunnel193.ipv6.xs4all.nl
PING tunnel193.ipv6.xs4all.nl(tunnel193.ipv6.xs4all.nl) 56 data bytes
64 bytes from tunnel193.ipv6.xs4all.nl: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.040 ms

--- tunnel193.ipv6.xs4all.nl ping statistics ---
1 packets transmitted, 1 received, 0% packet loss, time 0ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.040/0.040/0.040/0.000 ms

$ ping6 -c 1 uucp.ipv6.xs4all.nl
PING uucp.ipv6.xs4all.nl(uucp.ipv6.xs4all.nl) 56 data bytes
From tunnel193.ipv6.xs4all.nl icmp_seq=1 Destination unreachable: Address unreachable

--- uucp.ipv6.xs4all.nl ping statistics ---
1 packets transmitted, 0 received, +1 errors, 100% packet loss, time 0ms

$ /sbin/route -A inet6
Kernel IPv6 routing table
Destination Next Hop Flags Metric Ref Use Iface
*/96 * U 256 0 0 sit0
2001:888:10:c1::/64 * U 256 0 0 sit0
2001:888:10c1::/64 * U 256 0 0 eth1
fe80::/64 * U 256 0 0 eth1
fe80::/64 * U 256 0 0 sit0
*/0 * U 1 0 0 sit0
::1/128 * U 0 0 1 lo
localhost/128 * U 0 0 1 lo
::192.168.1.33/128 * U 0 0 1 lo
::192.168.100.1/128 * U 0 0 1 lo
2001:888:10:c1::/128 * U 0 0 2 lo
tunnel193.ipv6.xs4all.nl/128 * U 0 6 1 lo
2001:888:10c1::/128 * U 0 0 2 lo
2001:888:10c1::1/128 * U 0 0 1 lo
fe80::/128 * U 0 0 2 lo
fe80::216:17ff:fecd:b233/128 * U 0 0 1 lo
ff00::/8 * U 256 0 0 eth1
ff00::/8 * U 256 0 0 sit0

$ /sbin/ifconfig sit0
sit0 Link encap:IPv6-in-IPv4
inet6 addr: 2001:888:10:c1::2/64 Scope:Global
inet6 addr: ::127.0.0.1/96 Scope:Unknown
inet6 addr: ::192.168.1.33/96 Scope:Compat
inet6 addr: ::192.168.100.1/96 Scope:Compat
UP RUNNING NOARP MTU:1480 Metric:1
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b)

Wat nu?