Nieuwe Freetz IPv6 (4.76) firmware voor 7170 Annex A/B

Frits Letteboer

Dirk T. Verbeek

Frits Letteboer schreef:

En wat zijn de ervaringen?

Maarten te Paske

On Mon, 05 Oct 2009 17:51:47 +0200, Frits Letteboer
<inv...@invalid.invalid> wrote:

Dank. Ik heb de config-file gebruikt als uitgangspunt voor een eigen
firmware met een kleine wijziging in de package-selectie (aiccu er uit,
ipmaccfg er in).

Ik moet eea. nog configureren, maar het image werkt iig.

Groet,

Maarten

Robin Harmsen

Heeft er iemand misschien ook screenshots van de WebInterface van
Freetz.
Ziet deze er een beetje het zelfde uit als de originele firmware.

En wat is (naast IPv6) het verschil met de AVM firmware?

Frits Letteboer

Robin Harmsen wrote:
> Heeft er iemand misschien ook screenshots van de WebInterface van
> Freetz.
> Ziet deze er een beetje het zelfde uit als de originele firmware.

Freetz is de standaard AVM firmware met extra's; het is dus geen
compleet andere firmware zoals OpenWRT/DD-WRT, etc.

> En wat is (naast IPv6) het verschil met de AVM firmware?

In deze versie niets. In je eigen Freetz kun je allerlei extra's opnemen
zoals complete webservers met PHP-ondersteuning, etc.

Robin Harmsen

Dus dit is precies de zelfde Firmware met als extra's IPv6?
Misschien dan toch maar eens proberen.

Een webserver met php draai ik wel ergens anders, maar IPv6 afhandelen
is wel prettig.
Al is het alleen maar omdat ik protocol 41 (6in4) niet gemapped krijg
met de standaard firmware.

Maarten te Paske

On Tue, 06 Oct 2009 16:38:42 +0200, Frits Letteboer
<inv...@invalid.invalid> wrote:

> In deze versie niets. In je eigen Freetz kun je allerlei extra's opnemen
> zoals complete webservers met PHP-ondersteuning, etc.

Frits, je hebt in je image iptables en ip6tables toegevoegd, maar mist
volgens mij de bijbehorende kernel modules. Als ik de benodigde modules
zelf aanzet en een nieuw image maak kan ik hem vervolgens niet meer in
de Fritzbox zetten. Na het uploaden krijg ik de melding:

The firmware update failed:
No error.

Ben jij dit probleem wel eens tegengekomen?

Maarten

Jaap Winius

On Tue, 06 Oct 2009 16:38:42 +0200, Frits Letteboer wrote:

> Freetz is de standaard AVM firmware met extra's; het is dus geen
> compleet andere firmware zoals OpenWRT/DD-WRT, etc.

IPv6 ondersteuning is mooi, maar is het met deze firmware ook mogelijk om
daarnaast de modem in bridging mode te draaien voor IPv4?

Frits Letteboer

Voorzover ik weet niet, maar daarvoor is de Fritz!Box ook niet bedoeld.
Voor een betaalbare ADSL bridge:

http://www.routershop.nl/products/modem-router/bekabeld-netwerk/adsl-over-analoog/draytek-vigor-120-adsl2-2-modem-annex-a.htm

Jaap Winius

On Thu, 08 Oct 2009 13:41:25 +0200, Frits Letteboer wrote:

> [...]
>
> http://www.routershop.nl/products/modem-router/bekabeld-netwerk/adsl-
over-analoog/draytek-vigor-120-adsl2-2-modem-annex-a.htm

Inmiddels heb ik wat ervaring met de Draytek Vigor 120. Ik heb getest met
een typische KPN-XS4ALL Only verbinding op basis van PPPoA. Op de
webconfig pagina met de DSL Modem Settings staat ook een optie voor:

PPPoE Pass-through
(select) For Wired LAN
Note: If this box is checked while using the PPPoA
protocol, the router will behave like a modem
which only serves the PPPoE client on the LAN.

In dit geval is "(select)" een vakje dat je aan kan vinken. Ik had mijn
Debian laptop bij me en heb het getest met het pakket "pppoeconf." Binnen
een minuut of twee was ik met het publieke IP adres op het Internet.

Dit weekend probeer ik via een MPoA (ex-Cistron) verbinding met een Vigor
120 in bridging mode te werken: kijken hoe dat gaat.

Verder ben ik vorige week bij de RouterShop in De Meern op bezoek
geweest. Ik zou er o.a. een paar Vigor 120 annex B versies hebben
opgehaald, maar kreeg toen te horen dat deze pas in november beschikbaar
zouden zijn.

Rob

Jaap Winius <jwi...@umrk.nl> wrote:
> [...]
> Debian laptop bij me en heb het getest met het pakket "pppoeconf." Binnen
> een minuut of twee was ik met het publieke IP adres op het Internet.

Kan dat ding geen PPPoA omzetten in gewoon ethernet (dus geen PPPoE maar
de frames direct als IP over ethernet)?

Dan moet je gewoon kunnen werken met de netwerkkaart ingesteld op je
vaste adres en het modem als default gateway.

Jaap Winius

On Fri, 09 Oct 2009 16:42:21 +0000, Rob wrote:

> Kan dat ding geen PPPoA omzetten in gewoon ethernet (dus geen PPPoE maar
> de frames direct als IP over ethernet)?

Kennelijk is daar geen optie voor.

> Dan moet je gewoon kunnen werken met de netwerkkaart ingesteld op je
> vaste adres en het modem als default gateway.

Tja, het kost in dit geval iets meer moeite om de WAN interface van de
host juist in te stellen, in tegenstelling tot b.v. een oudere SpeedTouch
met sip spoof, maar daar ga ik niet over klagen. Na al dat gezeur met de
SpeedTouch 546v6 en z'n NAT dat mogelijk niet uitgeschakeld kan worden
geeft de PPPoE oplossing van de Vigor 120 mij meer zekerheid.

Rob

Jaap Winius <jwi...@umrk.nl> wrote:

> Kennelijk is daar geen optie voor.

Jammer...

> [...]
> SpeedTouch 546v6 en z'n NAT dat mogelijk niet uitgeschakeld kan worden
> geeft de PPPoE oplossing van de Vigor 120 mij meer zekerheid.

Ja het is inderdaad een oplossing. Soms kan het nog wel voordelen
hebben ook.

Rob van der Putten

Moguh

Jaap Winius wrote:

> [...]
> Debian laptop bij me en heb het getest met het pakket "pppoeconf." Binnen
> een minuut of twee was ik met het publieke IP adres op het Internet.

Dit ding geeft transparant PPP door?
Dan zou je er dus ook Ipv6 over PPP mee moeten kunnen doen doen. Je hebt
dan dus EN je IPv4 adres in je PC EN IPv6 zonder tunnel.

Vr.Gr,
Rob
--
There are 725 days until Central Registry IPv4 address exhaustion.

Winfried Tilanus

On 10/09/2009 Jaap Winius wrote:

Hoi,

> Inmiddels heb ik wat ervaring met de Draytek Vigor 120. Ik heb getest met
> een typische KPN-XS4ALL Only verbinding op basis van PPPoA.

Dank voor het op de hoogte houden. Ik hoop dat de annex-B versie snel
beschikbaar komt: ik wacht met smart op de dag dat een modem gewoon weer
een dom kastje is, en alle slimme functies door mijn echt slimme router
uitgevoerd kunnen worden. (En nu nog ipv6 via ppp...).

groet,

Winfried