Tour de France via IPv6

bggp

Vanaf vandaag is het ook mogelijk om de Tour de France en Radio 1 streams
via IPv6 te bekijken/beluisteren via de volgende links:

http://www.omroep.nl/live/test/ipv6/nos_tour2009.asx
http://www.omroep.nl/live/test/ipv6/radio1.asx

Deze dienst is experimenteel en alleen voor Xs4all gebruikers.

Vriendelijke groet,

Bart Poort
NPO ict

Frits Letteboer

bggp schreef:

> Vanaf vandaag is het ook mogelijk om de Tour de France en Radio 1 streams
> via IPv6 te bekijken/beluisteren via de volgende links:

Prachtig initiatief! Hoe meer IPv6, des te beter!

> Deze dienst is experimenteel en alleen voor Xs4all gebruikers.

Waarom deze, in mijn optiek kansloze, beperking?

Miquel van Smoorenburg

In article <4a5dd6ef$0$197$e4fe...@news.xs4all.nl>,

Rechten, natuurlijk. Die zijn door de omroep alleen ingekocht
voor Nederland. Bij IPv4 zijn er allerlei geo-locatie diensten
waardoor je op basis van IP adres de streams kan afschermen
zodat ze alleen door nederlandse IPv4 adressen bekeken kunnen
worden. Voor IPv6 heb je dat nog niet, dus moet je het selectief
aanzetten. Voor de XS4ALL IPv6 ranges is iig bekend dat ze alleen
binnen Nederland gebruikt kunnen worden omdat ze gekoppeld zijn
aan een nederlandse XS4ALL DSL aansluiting.

Mike.

Koos van den Hout

bggp <bg...@xs4all.nl> wrote in <slrnh5rkqs...@xs3.xs4all.nl>:

> Vanaf vandaag is het ook mogelijk om de Tour de France en Radio 1 streams
> via IPv6 te bekijken/beluisteren via de volgende links:

> http://www.omroep.nl/live/test/ipv6/nos_tour2009.asx

Meldingen uit mplayer:

Playing http://goosey.omroep.nl/nos_tour2009-public.
Resolving goosey.omroep.nl for AF_INET6...
Connecting to server goosey.omroep.nl[2a02:458:101:33::92]: 80...
STREAM_ASF, URL: http://goosey.omroep.nl/nos_tour2009-public
Resolving goosey.omroep.nl for AF_INET6...
Connecting to server goosey.omroep.nl[2a02:458:101:33::92]: 80...
Server returned 500:Internal Server Error
Failed to parse header.
Failed, exiting.
Resolving goosey.omroep.nl for AF_INET6...
Connecting to server goosey.omroep.nl[2a02:458:101:33::92]: 80...
Cache size set to 320 KBytes
Cache fill: 0.02% (76 bytes)

Iets te enthousiast bezoek?

> http://www.omroep.nl/live/test/ipv6/radio1.asx

Doet het ;)

> Deze dienst is experimenteel en alleen voor Xs4all gebruikers.

Laat me raden, iets met rechten?

Koos

--
Koos van den Hout Homepage: http://idefix.net/~koos/
PGP keyid DSS/1024 0xF0D7C263 or RSA/1024 0xCA845CB5

Shakespeare

Frits Letteboer schreef:

Tsja.... zit je net lekker op te scheppen over je snelheid bij Ziggo,
krijg je dit weer.... ;-)

Shakespeare

Frits Letteboer

Shakespeare schreef:

Muhahaha. Inderdaad. Ik heb geen toegang met mijn, Nederlandse, SixXS
account ;)

Frits Letteboer

Miquel van Smoorenburg schreef:

Maar, natuurlijk. Ik zie nu ook dat er TV bijzit. Excusez-moi.

Frits Letteboer

to Shakespeare
Shakespeare schreef:

Mja. Daarentegen kan ik het ook kijken in (bijna) Full HD op Nederland 1
HD, via diezelfde aanbieder ;)

Frits Letteboer

bggp

bggp

On 2009-07-15, Koos van den Hout <koos+new...@kzdoos.xs4all.nl> wrote:

> [...]
> Failed, exiting.
> Resolving goosey.omroep.nl for AF_INET6...
> Connecting to server goosey.omroep.nl[2a02:458:101:33::92]: 80...

Nee, de stream staat buiten de uitzending van de Tour uitgeschakeld.
Vanavond tijdens de avondetappe (vanaf ongeveer 23:00) en natuurlijk
morgen staat de stream weer aan.

> Doet het ;)

:-)

> Laat me raden, iets met rechten?

Dat is correct.

Wietse Muizelaar

Nou, voor zover ik SixXs goed begrijp; kun je ook als je in het
buitenland zit zomaar per ongeluk op een NL-SixXs-adres uitkomen. En dat
mag dus niet, in dit geval...

--
Met vriendelijke groet,
Wietse Muizelaar

Operator

In article <slrnh5s98t...@xs3.xs4all.nl>,

bggp <bg...@xs4all.nl> writes:
> On 2009-07-15, Koos van den Hout <koos+new...@kzdoos.xs4all.nl> wrote:

[great Internet firewall]

> Dat is correct.

Als het jouw uitkomt vergeet je jouw plichten.

> NPO ict

Kut tent.

Koos van den Hout

bggp <bg...@xs4all.nl> wrote in <slrnh5s98t...@xs3.xs4all.nl>:

> Nee, de stream staat buiten de uitzending van de Tour uitgeschakeld.

Ah. Iets andere melding was handig geweest ;) Of een testbeeld met 'nu geen
uitzending' natuurlijk.

> Vanavond tijdens de avondetappe (vanaf ongeveer 23:00) en natuurlijk
> morgen staat de stream weer aan.

Vandaar. Overdag tijdens werktijd heb ik geen xs4all-ipv6 (dus als ik dan
erg graag TdF wil volgen gebruik ik een dvb-t stick). Ik zal het eens
proberen tijdens de avondetappe.

> Dat is correct.

Het is altijd hetzelfde. Mooi om te zien dat dat jullie niet tegen kan
houden om toch innovatief bezig te zijn.

Koos van den Hout

--
Koos van den Hout, PGP keyid DSS/1024 0xF0D7C263 via keyservers
ko...@kzdoos.xs4all.nl or RSA/1024 0xCA845CB5

Bart Poort

On 2009-07-16, Koos van den Hout <koos+new...@kzdoos.xs4all.nl> wrote:

> Ah. Iets andere melding was handig geweest ;) Of een testbeeld met 'nu geen
> uitzending' natuurlijk.

Snap ik. Ik heb vanochtend een tweede link opgenomen in de asx, welke een "geen
uitzending" stream laat zien. Op dat moment dat de Tour stream uit
staat, zal er een een rollover gedaan worden naar deze stream.

> Vandaar. Overdag tijdens werktijd heb ik geen xs4all-ipv6 (dus als ik dan
> erg graag TdF wil volgen gebruik ik een dvb-t stick).

Je kunt natuurlijk dan wel de IPv4 stream bekijken.

> Ik zal het eens proberen tijdens de avondetappe.

Ja, ik hoor het graag.

> Het is altijd hetzelfde. Mooi om te zien dat dat jullie niet tegen kan
> houden om toch innovatief bezig te zijn.

Bedankt voor je input :-)

Vriendelijke groet,

Bart Poort

Benno

"Frits Letteboer" <n...@thanks.invalid> schreef in bericht

> Mja. Daarentegen kan ik het ook kijken in (bijna) Full HD op Nederland 1
> HD, via diezelfde aanbieder ;)

Zie bieden ook alle kanalen over IP aan.
Ik weet zo geen urs's maar mijn Eminent media player kan ze afspelen (als ik
bij ziggo zou zitten)

Benno

Benno

Ik heb ze ff voor je opgezocht.
Werkt alleen vanaf ziggo IP adressen :-(

"mms://83.80.17.52/casema wmstream-12" - Nederland 1
"mms://83.80.17.52/casema wmstream-13" - Nederland 2
"mms://83.80.17.52/casema wmstream-14" - Nederland 3

"mms://83.80.17.52/casema wmstream-02" - SBS 6
"mms://83.80.17.52/casema wmstream-04" - Veronica / Jetix
"mms://83.80.17.52/casema wmstream-07" - RTL 8
"mms://83.80.17.52/casema wmstream-01" - Net 5

"mms://83.80.17.52/casema wmstream-09" - BRT1
"mms://83.80.17.52/casema wmstream-10" - BRT2

"mms://83.80.17.52/casema wmstream-15" - Nickelodion

"mms://83.80.17.52/casema wmstream-06" - Discovery
"mms://83.80.17.52/casema wmstream-05" - Animal Planet
"mms://83.80.17.52/casema wmstream-16" - Travel Channel

"mms://83.80.17.52/casema wmstream-03" - TMF
"mms://83.80.17.52/casema wmstream-08" - MTV
"mms://83.80.17.52/casema wmstream-11" - TV Oranje

"mms://83.80.17.52/casema wmstream-17" - Etalagekanaal

Joop

"Koos van den Hout" <koos+new...@kzdoos.xs4all.nl> schreef in bericht

> [...]
> Failed, exiting.
> Resolving goosey.omroep.nl for AF_INET6...
> Connecting to server goosey.omroep.nl[2a02:458:101:33::92]: 80...

Doet het hier uitstekend....

Joop

"Joop" <joopp...@invalid.com> schreef in bericht

> "Koos van den Hout" <koos+new...@kzdoos.xs4all.nl> schreef in bericht

> Doet het hier uitstekend....

Trouwens... de beelden via internet liggen wel iets van 10 a 15 seconden
achter...

Shakespeare

Joop schreef:

En dat kan je mooi de gele trui kosten....

Shakespeare

U.P.

Wietse Muizelaar schreef:

Nou, niet per ongeluk hoor. Dan moet je wel kiezen voor een Nederlandse
SixXS tunnel. Of dat een goeie keuze is, is voor ieder buitenland
natuurlijk weer anders.

--
UP

Wietse Muizelaar

Lol! Maar ja, dat is een bekend fenomeen bij streamen via internet. Het
signaal moet door een encoder/transcoder/zoiets heen, en dat betekent
dat er stevig aan gerekend wordt om het om te zetten in
$moeilijk_formaat. Dat kost tijd. En dan heb je nog de delays die de
windowsmediaserver toevoegt, buffertijden, etcetera. 10 a 15 seconden is
nog best weinig, zeg maar... (ik heb het wel eens meer gezien).

Wietse

Wietse Muizelaar

Ik zal me er nog eens wat meer in verdiepen; wellicht dat we dan de
toegestane adresreeksen wat uit kunnen breiden.

Wietse

Frits Letteboer

Wietse Muizelaar schreef:

Bij SixXS kun je niet zomaar terecht. Je moet in ieder geval uitleggen
waarom je een account wilt.

Vervolgens dien je een aanvraag in voor een tunnel en moet je motiveren
waarom je die specifieke PoP wilt. Bovendien kun je alleen bij PoP's
terecht in je eigen land:

"Public PoPs are available based on the origin of the user and the country
where the tunnel endpoint is located."

Zie ook http://www.sixxs.net/faq/connectivity/?faq=whichpop

Wietse Muizelaar

Kijk, dat is de informatie waar ik naar op zoek was. Ik ga het morgen in
de groep gooien. Thnx. (Hoe meer mensen via IPv6 kunnen kijken, hoe
beter, natuurlijk)

Wietse

de Kameel

Wietse Muizelaar wrote:

> Ik zal me er nog eens wat meer in verdiepen; wellicht dat we dan de
> toegestane adresreeksen wat uit kunnen breiden.

Kan je dan de Teredo-adressen (2001:0:...) ook meenemen? Je kan daar
makkelijk het IPv4-adres uithalen, en dus bepalen of het NL is. Het
whois-commando doet dat al automatisch voor je:

ubuntu@ubuntu:~$ whois 2001:0:53aa:64c:10b6:ae0a:ad55:e84a

Querying for the IPv4 endpoint 82.170.23.181 of a Teredo IPv6 address.

% This is the RIPE Database query service.
% The objects are in RPSL format.
%
% The RIPE Database is subject to Terms and Conditions.
% See http://www.ripe.net/db/support/db-terms-conditions.pdf

% Note: This output has been filtered.
% To receive output for a database update, use the "-B" flag.

% Information related to '82.170.20.0 - 82.170.23.255'

inetnum: 82.170.20.0 - 82.170.23.255
netname: NL-TELFORT-DSL
descr: Telfort internet
descr: Internet Service Provider
descr: DSL Customer Network
country: NL
admin-c: GITR1-RIPE
tech-c: GITR1-RIPE
status: ASSIGNED PA
mnt-by: WOLTECH-MNT
source: RIPE # Filtered

role: Green ISP Technical Role
address: ------------------------------------------------------------
address: Telfort NOC - For Routing DDOS Issues only!
address: ------------------------------------------------------------
address: Telfort B.V.
Network Operations Centre
Postbus 23079
1100 DN Amsterdam Zuidoost - The Netherlands

phone: +31-20-200.2000
fax-no: +31-30-275.2220
remarks: ------------------------------------------------------------
We are an Internet Service Provider
These IP-numbers are in use by our customers.
In case of Spam/Virus/Portscan/Attack/Etc.
please send an e-mail to ab...@tiscali.nl
containing the IP-numbers involved and timestamps.

abuse-mailbox: ab...@tiscali.nl
admin-c: MH6157-RIPE
admin-c: RK3325-RIPE
tech-c: RP1269-RIPE
tech-c: MH6157-RIPE
tech-c: RK3325-RIPE
nic-hdl: GITR1-RIPE
mnt-by: WOLADM-MNT
source: RIPE # Filtered

% Information related to '82.168.0.0/14AS5615'

route: 82.168.0.0/14
descr: Telfort B.V.
origin: AS5615
mnt-by: WOLADM-MNT
source: RIPE # Filtered

ubuntu@ubuntu:~$

Wietse Muizelaar

On 2009-07-16, de Kameel <kam...@prik.net> wrote:

> Kan je dan de Teredo-adressen (2001:0:...) ook meenemen? Je kan daar
> makkelijk het IPv4-adres uithalen, en dus bepalen of het NL is. Het
> whois-commando doet dat al automatisch voor je:

True. Maar dat zal in dit stadium nog niet mogelijk zijn; de enige
manier om 'NL-content' aan te kunnen bieden op dit moment is voor
adresblokken waarvan we 100% zeker weten dat dat NL-blokken zijn.

Per IPv6-adres een query doen of het Teredo is en of het bijbehorende
v4-adres een NL-adres is, dat is op dit specifieke moment helaas nog
niet mogelijk. Er moet nog een hoop gebeuren; tis echt experimenteel :)

Wietse

Danny Terweij

"Wietse Muizelaar" <wietse.m...@xs4all.nl> schreef in bericht

> niet mogelijk. Er moet nog een hoop gebeuren; tis echt experimenteel :)

Maar het werkt wel goed. de kwaliteit is super hoor. )full screen is ook
zeer goed te bekijken.
Tijdens downloaden van data op 1150kbps ging de stream vlekkeloos door. Dat
kun je met andere stream content niet zeggen.. Dat stottert en buffert nog
wel eens.

Ga zo door!

Julius Schwartzenberg

Wietse Muizelaar wrote:

> Kijk, dat is de informatie waar ik naar op zoek was. Ik ga het morgen in
> de groep gooien. Thnx. (Hoe meer mensen via IPv6 kunnen kijken, hoe
> beter, natuurlijk)

Als het enkel nodig is dat adressen Nederlands zijn, dan kunnen jullie
ook de Surfnet prefix erbij doen. Dan kunnen ook alle Nederlandse
universiteiten erbij.

Dat lijkt om 2001:610::/32 te gaan. Hier staat meer info:
http://www.surfnet.nl/nl/diensten/netwerkinfrastructuur/Pages/IPadressenextra.aspx

Groeten,
Julius

Frits Letteboer

Wietse Muizelaar schreef:

> Kijk, dat is de informatie waar ik naar op zoek was. Ik ga het morgen in
> de groep gooien. Thnx. (Hoe meer mensen via IPv6 kunnen kijken, hoe
> beter, natuurlijk)

Handig overzichtje van PoPs[1] (en welke ranges ze hebben):

nlams04.sixxs.net (Scarlet Internet B.V.)
Location: Amsterdam, Netherlands, The Netherlands, The
This PoP provides tunnels from the following prefixes:
* 2001:960:2::/48 of size /64
Subnets are allocated out of:
* 2001:960:600::/40 of size /48
* 2001:960:700::/40 of size /48

nlams05.sixxs.net (SURFnet)
Location: Amsterdam, Netherlands, The Netherlands, The
This PoP provides tunnels from the following prefixes:
* 2001:610:600::/48 of size /64
Subnets are allocated out of:
* 2001:610:600::/40 of size /48
* 2001:610:700::/40 of size /48

nlams01.sixxs.net (Concepts ICT BV)
Location: Breda, Netherlands
This PoP provides tunnels from the following prefixes:
* 2001:838:300::/48 of size /64
Subnets are allocated out of:
* 2001:838:300::/40 of size /48

nlede01.sixxs.net (BIT BV)
Location: Ede, Netherlands, The
This PoP provides tunnels from the following prefixes:
* 2001:7b8:2ff::/48 of size /64
Subnets are allocated out of:
* 2001:7b8:300::/40 of size /48

nlhaa01.sixxs.net (Leaseweb B.V.)
Location: Haarlem, Netherlands, The Netherlands, The
This PoP provides tunnels from the following prefixes:
* 2001:1af8:fe00::/48 of size /64
Subnets are allocated out of:
* 2001:1af8:fe00::/40 of size /48
* 2001:1af8:ff00::/40 of size /48

[1] https://www.sixxs.net/pops/

de Kameel

OK, begrijp ik. Slechts voor de fun dan nog wat technische info: in een
Teredo / Miredo IPv6 adres (te herkennen aan 2001:0:...) zijn de
_laatste_ 4 bytes je IPv4 adres geXORed met FFFFFFFF. Dus je hoeft geen
whois te doen; gewoon een maskertje op de laatste 4 bytes, XORen, en dan
je standaard-IPv4-lookup of ie Nederlands is. :-)

de Kameel

Wietse Muizelaar

True. Maar daarvoor moeten er nog wat andere systemen v6-enabled worden
(daar draait die logica namelijk), en dat is nu nog niet het geval.

Wietse

Richard Bos

Shakespeare <wha...@xs4all.nl> wrote:

> En dat kan je mooi de gele trui kosten....

Ach, dan zet je toch een spuitje extra? Of geef die server even een
zakje bloed.

Richard

Bart Poort

Ha Julius,

> [...]
> universiteiten erbij.
>
> Dat lijkt om 2001:610::/32 te gaan. Hier staat meer info:

We overwegen om Surfnet inderdaad ook toegang te geven. Zoals Wietse al
schreef: "Hoe meer mensen via IPv6 kunnen kijken, hoe beter,
natuurlijk".

:-)

Groet,
Bart

MarcoH

de Kameel <kam...@prik.net> wrote:

> Kan je dan de Teredo-adressen (2001:0:...) ook meenemen? Je kan daar
> makkelijk het IPv4-adres uithalen, en dus bepalen of het NL is. Het
> whois-commando doet dat al automatisch voor je:

Waarom zoek je niet gewoon een provider die iets met IPv6 doet, zoals een
tunnel server :)

MarcoH

--
who used to be at Demon NL

MarcoH

Frits Letteboer <n...@thanks.invalid> wrote:

> [...]
> terecht in je eigen land:
>
> "Public PoPs are available based on the origin of the user and the country

Maar kan SIXXS dat ook garanderen ? Ik wil het feestje niet verzieken maar
een country attribute in de ripe database zegt niet zoveel en hoe checken
ze dat je bent wie je zegt ?

Boonie...

"MarcoH" <bitb...@example.com> schreef in bericht

> Waarom zoek je niet gewoon een provider die iets met IPv6 doet, zoals een
> tunnel server :)

En dan zit je bij Hurricane Electric en dan kun je nog niet naar de IPv6
stream kijken omdat weer niet te garanderen is dat je in NL zit. Niet te
geloven dat rechten gedoe.

Boonie

Frits Letteboer

MarcoH schreef:

Maar kan XS4ALL ook garanderen dat hun verkeer echt allemaal vanuit
Nederland geinitieerd wordt en niet via (VPN)-tunnels in hun netwerk...

Kijk, ik snap dat hele rechtengeouwehoer wel maar niemand kan iets
garanderen; behalve dat je dood gaat en dat je belastingen moet betalen...

Bovendien zullen er waarschijnlijk niet heel veel niet-nederlands
sprekenden in het buitenland zijn die interesse hebben in tig man op een
fiets door Frankrijk met Nederlands commentaar.

Susan Walker

Frits Letteboer wrote:
> Bovendien zullen er waarschijnlijk niet heel veel niet-nederlands
> sprekenden in het buitenland zijn die interesse hebben in tig man op een
> fiets door Frankrijk met Nederlands commentaar.

Jawel hoor, een heleboel. Amerikanen met name; die hebben het vaak niet
op tv en een apentaaltje maakt dan niet uit. (Eurosport levert een vrij
toegankelijke Engelstalige audiostream.)

Wietse Muizelaar

Als ik zie hoeveel er geblockt wordt op IPv4-level vanuit het
buitenland? Ja, er is -veel- belangstelling voor deze stream.

Wietse

Gerard van Beusekom-Fretz

Ja, ik zou ook liever een tunnel nemen, dan over zo�n berg fietsen.

--
Er is niets tegen continental drift
als je hem op de terugweg maar mee hebt.

Zie desnoods ook mijn weblog Onzichtbare inkt http://gerardvb.com

de Kameel

Thuis gebruik ik aiccu met sixxs: enig configuratiewerk, maar werkt dan
wel voor alle systemen (via RADVD)

Onderweg gebruik ik Teredo / Miredo: geen configuratie nodig, werkt
altijd ... heerlijk.

De tunneltechniek van Xs4all vond ik erg lastig te configureren: veel
files te editen, port-forwarding, etc.

de Kameel

Richard Bos

Susan Walker <myful...@xs4all.nl.invalid> wrote:

> Jawel hoor, een heleboel. Amerikanen met name; die hebben het vaak niet
> op tv en een apentaaltje maakt dan niet uit.

Wat, de Tour niet? Nu Armstrong weer meedoet? Dat verbaast me.

Richard

Jan Hugo Prins

On Wed, 15 Jul 2009 13:02:21 +0000, bggp wrote:

> [...]

> http://www.omroep.nl/live/test/ipv6/radio1.asx

> Deze dienst is experimenteel en alleen voor Xs4all gebruikers.

Er is volgens mij op dit moment een etappe aan de gang maar toch krijg ik
de melding dat er geen uitzending is. Gaat er iets fout?

De radio 1 stream lijkt het wel te doen, maar daar krijg ik een frans
zeurliedje.

Jan Hugo

Jan Hugo Prins

De asx file even opgehaald en de goede url daar uit gehaald.
De url http://goosey.omroep.nl/nos_tour2009-public in mythtv gezet en nu
werkt het.

tcp 0 0 2001:888:1049:1:216:1:54582
2a02:458:101:33::92:80 ESTABLISHED 31136/mplayer

JHP

Wietse Muizelaar

Heb net toen ik je ding las ook wat gerichte trappen verkocht richting
windowsmedia-doos (die is duidelijk nog niet zo v6-ready) en ik zie je
nu connected, iig. Dus dat klopt.

Wietse

U.P.

Richard Bos schreef:

Is er gewoon te zien hoor, komt op Versus en dat is een basic cable
station (m.a.w. als je kabel hebt, heb je dat station). Je moet dus
kabel of satelliet hebben maar dat is tegenwoordig eigenlijk weinig
bijzonders. Zonder kabel heb je eigenlijk niets (ja, de grote netwerken).

--
UP