anoniem surfen en wwwproxy

landloper

Hallo,

Als ik in de instellingen in firefox en konqueror instel dat ik via de
proxyserver wwwproxy.xs4all.nl wil werken, dan zie ik op sites waar mijn ip
zichtbaar wordt niet het ip van de proxyserver (194.109.6.13), maar mijn
eigen statische ip. Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn ?

Bvd, Rik

--
Het is GEEN fictie dat IK in MIJN huis woon.
Stop de huurexplosie ! http://www.sash.nl

Louis Sweere

"landloper" <mambo...@xs4all.nl> schreef in bericht

Da's normaal. De proxy van XS4All is geen anonieme proxy.
Als je anoniem wilt surfen (en ik kan me niet indenken waarom je dat zou
willen) zul je een andere proxy moeten zoeken, bijv the cloak

Louis

Kritisch

landloper wrote:
> [...]
> zichtbaar wordt niet het ip van de proxyserver (194.109.6.13), maar mijn
> eigen statische ip. Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn ?

http://tor.eff.org
Anoniem (vaak zo vlug als dikke .....) mits je Java en Javascript uitzet.
Testen kan je op:
http://www.stilllistener.addr.com/checkpoint1/index.shtml

landloper

Louis Sweere wrote:

> "landloper" <mambo...@xs4all.nl> schreef in bericht

> Da's normaal. De proxy van XS4All is geen anonieme proxy.

Mijn persoonlijk archief zegt dat dit dan blijkbaar een verandering van
policy is geweest. Zal wel met bommen en granaten van doen hebben.

> Als je anoniem wilt surfen (en ik kan me niet indenken waarom je dat zou
> willen)

Ach iedereen heeft zo zijn redenen om soms eens anoniem te zijn, niet ;)

--
The Appalachian trail is not merely a footpath through the wilderness,
but a footpath of the wilderness. -- Benton Mackay

J.B.

http://www.checker.freeproxy.ru/checker/last_checked_proxies.php

landloper

landloper wrote:

> [...]
> ip zichtbaar wordt niet het ip van de proxyserver (194.109.6.13), maar
> mijn eigen statische ip. Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn ?

Probleem opgelost ! Soms kan je zo zoeken naar iets waarvan je zeker wist
dat je het ooit eens geregeld had ;)

Groet, Rik
(die weer vrolijk anoniem verder surft )

Paul

landloper wrote:

> Probleem opgelost ! Soms kan je zo zoeken naar iets waarvan je zeker wist
> dat je het ooit eens geregeld had ;)
>
> Groet, Rik
> (die weer vrolijk anoniem verder surft )

Hoe dan? Nu wordt ik nieuwsgierig.
Paul

landloper

Paul wrote:

> Hoe dan? Nu wordt ik nieuwsgierig.

Dat mag ik van de stasi niet doorgeven aan anoniem postende lieden ;)

Goed dan een hintje: Een beetje gevangene graaft een ..... tunnel.

houghi

landloper wrote:
> Goed dan een hintje: Een beetje gevangene graaft een ..... tunnel.

Geef gewoon de hele oplossing. Je verwachte die tenslotte ook van
anderen. Nu vraag ik hulp aan jou.

--
houghi Please do not toppost http://houghi.org
Let's not be too tough on our own ignorance. It's the thing that makes

Roel

houghi schreef:

> Geef gewoon de hele oplossing. Je verwachte die tenslotte ook van
> anderen. Nu vraag ik hulp aan jou.

Als ik dat hintje zo lees begin ik te vermoeden dat ie er een shellserver
voor misbruikt ofzo.

houghi

ssh naar xs4all en dat lynx, of wat? Wel een mailtje gekregen dat hij
het mij wel wou vertellen. Mail is ondertussen alweer gedelete. Ik heb
meer intresse in een algemene oplossing, niet iets wat illegaal is,
strafbaar of waar ik eerst een soort van NDA voor moet afsluiten.

Ik dacht trouwens dat een anonieme proxy nog niet voldoende is, omdat je
nooit weet of ze je IP adres wel dan niet bijhouden. Komen ze alsnog te
weten wie je bent.

Op het internet is paranoia onnodig, je weet gewoon dat je gevolgd
wordt. Ook ben je traceerbaar. Vaak neemt men de moeite niet om je te
traceren, maar dat is wat anders.

Herbert Groot Jebbink

landloper wrote:

> [...]
> zichtbaar wordt niet het ip van de proxyserver (194.109.6.13), maar mijn
> eigen statische ip. Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn ?

over proxies gesproken, weet iemand of er een API of webservice is
waarmee je serverside kan checken of iemand via een anonieme proxy op je
site surft? Ik heb wat problemen met een figuur die via een anonieme
proxy post op mijn WebNews.

hgj

--
www.w2k6.nl - De leukste WK voetbal site
o.a. met een pool en een trivia spel met 275 vragen.

houghi

Herbert Groot Jebbink wrote:
> Ik heb wat problemen met een figuur die via een anonieme
> proxy post op mijn WebNews.

Dat IP adres blokken of naar een andere pagina doorsturen met uitleg
waarom er via die site niets gepost mag worden (of heel de site niet
gezien kan worden).

verder kun je natuurlijk ook zijn account sluiten. Indien het gewoon een
pestertje is dal hij iedere keer een nieuwe account aan moeten maken en
jij kan sneller afsluiten dan hij kan aanmaken, neem ik aan.

landloper

houghi wrote:

> [...]
>
> Ik dacht trouwens dat een anonieme proxy nog niet voldoende is, omdat je
> nooit weet of ze je IP adres wel dan niet bijhouden. Komen ze alsnog te

Het is ook niet primair mijn bedoeling om anoniem te zijn. Maar ik heb in
het verleden nogal kwistig met mijn ip-adres rond gestrooid en ik heb geen
zin dat iedereen met e1n druk op de knop mijn doopceel kan lichten. Voor
illegale doeleinden heeft mijn workaround (?) geen functie, omdat ze de
logs toch wel via xs binnen krijgen.

Bozweb

On Sat, 15 Apr 2006 23:47:10 +0200, landloper <mambo...@xs4all.nl>
wrote:

>houghi wrote:

>Het is ook niet primair mijn bedoeling om anoniem te zijn. Maar ik heb in

>het verleden nogal kwistig met mijn ip-adres rond gestrooid .

Nu weer dus xs3.

--
Posted by
http://news.bozweb.net

Message has been deleted

J.B.

landloper wrote:

> [...]
> zin dat iedereen met e1n druk op de knop mijn doopceel kan lichten. Voor
> illegale doeleinden heeft mijn workaround (?) geen functie, omdat ze de

Wireless antennetje aanschaffen, even in de auto stappen,
of op de fiets, nieuwbouwwijkje uitkiezen en draaien maar.
Who needs proxies?

Ik zeg niet dat ik dit doe, maar het scenario is vrij aanwezig.

J.B.

houghi wrote:

> Ik dacht trouwens dat een anonieme proxy nog niet voldoende is, omdat je
> nooit weet of ze je IP adres wel dan niet bijhouden. Komen ze alsnog te
> weten wie je bent.

Mwoa, in veel gevallen weet de proxyhouder niet eens dat 'ie aan
het proxyen is, laat staan dat alles ter plaatse gelogged zal worden,
of dat een slimme Rus zich zorgen gaat maken over een dreigende
westerse admin die om log-files vraagt.

> Op het internet is paranoia onnodig, je weet gewoon dat je gevolgd
> wordt. Ook ben je traceerbaar. Vaak neemt men de moeite niet om je te
> traceren, maar dat is wat anders.

Donner en zijn euro-kornuiten hebben nog nooit gehoord van open
wireless access points, of de kraakbaarheid van WEP. Best jammer,
het zou ze zoveel zinloze investering schelen. Heel die bewaarplicht
is daarmee knap waardeloos. Kan iemand hen dat niet eens tonen?
Of moet ik dat voor ze doen?

Operator

In article <slrne42s3a.1...@xs3.xs4all.nl>,
Eric <eric...@xs4all.nl> writes:
[...]
> Er is ook een patch in omloop voor Apache om IP's die op blacklists
> staan te weren, maar die kan ik zo gauw niet terugvinden. Als ik hem
> weer vind kom ik er nog op terug.

Dat lijkt mij ook wel wat.
Geen patch maar gewoon een mod_rbl.
Einde aan gekloot met eigen acls.
Ik had er zelf op kunnen komen.

Minister Donner

J.B. wrote:

> [...]
> het zou ze zoveel zinloze investering schelen. Heel die bewaarplicht
> is daarmee knap waardeloos. Kan iemand hen dat niet eens tonen?

Geachte heer,

Wilt u oppassen met het uiten van dit soort subversieve taal in deze
nieuwsgroep. Als dit zo doorgaat hier stuur ik de Internet politie op u
af !

Hoogachtend

mr. P.H. Donner
min. van Justitie

houghi

Bozweb wrote:

> Nu weer dus xs3.

Het werkt als volgt:
ssh -l username -L <jouwpoortno>:proxy.example.net:port \
sshserver.example.com

Op je eigen bak dan het volgende als proxy:
localhost:<jouwpoortno>

J.B.

Minister Donner, in staat vanaf 194.109.21.4 te posten ;) schreef:

> Geachte heer,

Toch nog wel een beetje geacht?

> Wilt u oppassen met het uiten van dit soort subversieve taal
> in deze nieuwsgroep. Als dit zo doorgaat hier stuur ik
> de Internet politie op u af !

Ik leg nu juist uit dat uw Internet politie het moeilijk krijgt
als mensen op andermans wireless APs het internet kunnen gebruiken.
En dat zulks helemaal niet lastig is mag blijken uit bijv.
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&q=cracking+wep+wireless&btnG=Search

Ik ben overigens zelf de mening toegedaan dat anonimiteit als dat
voor de overgrote meerderheid helemaal niets kwaads in zich draagt,
want de mensen die čcht hun anonimiteit 'nodig hebben' omdat ze
kwaad in de zin hebben vinden die heus wel.
(net als met 't plegen van een terroristische aanslag weetuwel)

> Hoogachtend
>
> mr. P.H. Donner
> min. van Justitie

Verbazingwekkend dat mijn logica uw hersenpan maar niet
lijkt te bereiken, terwijl u mij zo Hoog acht. ;)

Roel

houghi schreef:

> Het werkt als volgt:

Dat bedoelde ik dus ;-)

houghi

J.B wrote:

> Toch nog wel een beetje geacht?

Nog even en het is:
Verdachte heer,

(En zeg nu later niet: Wir haben keinen Durst!)

Albert Zonneveld

"landloper" <mambo...@xs4all.nl> wrote

> Ach iedereen heeft zo zijn redenen om soms eens anoniem te zijn, niet ;)

Je hebt anoniem en anoniem.
Ik wil niet alles wat ik op het internet doe traceerbaar hebben via
bijvoorbeel Google.
Dus ik gebruik nicknames bij registraties voor websites, forums en
emailadressen.
Zo blijf ik anoniem voor 99,999% van de internetgebruikers
Echter een anonieme proxyserver gaat over het algemeen veel verder.
Het gaat dan niet alleen meer om anoniemiteit maar ook om het niet meer
traceerbaar zijn door bijvoorbeeld de politie/justitie.

Aan een dergelijke mate van anonimiteit zullen de meeste mensen dus geen
behoefte hebben.

Gerard van Beusekom

houghi schreef:
<...>

> Op het internet is paranoia onnodig, je weet gewoon dat je gevolgd
> wordt. Ook ben je traceerbaar. Vaak neemt men de moeite niet om je te
> traceren, maar dat is wat anders.

Das toch mooi. Nu ik internet heb, heb ik dus eindelijk een volgeling.
Toen ik nog off-line leefde is me dat nooit gelukt.

Message has been deleted

landloper

J.B. wrote:

> [...]
> als mensen op andermans wireless APs het internet kunnen gebruiken.
> En dat zulks helemaal niet lastig is mag blijken uit bijv.

Ik kan u ongerustheid gelukkig weg nemen. Ik heb de gehele internet politie
macht vorige week nog op een cursus 'zoeken met Google' gestuurd. Ik ben
nog wel op zoek naar een cursusleider voor de cursus 'crypto prietpraat in
nieuwsgroepen'. Ik krijg namelijk sterk de indruk dat tussen al deze
onzinnige prietpaat slechts een dekmantel vormt voor het doorgeven van
subversieve codetaal.

> Verbazingwekkend dat mijn logica uw hersenpan maar niet
> lijkt te bereiken, terwijl u mij zo Hoog acht. ;)

Ik leer graag van iemand die zichzelf hoog acht in de zuivere leer der
logica. Weet u mischien ook wat dat 'ssh -L ...' gebeuren in vredesnaam
voorstelt en waar dit soort geheimtaal gedoceerd wordt ?

Donner

Oh en by the way, ik zou zelf graag een curus 'handtekening vervalsen op
internet' willen volgen bij u.
----

Theo v. Werkhoven

The carbonbased lifeform Herbert Groot Jebbink inspired xs4all.general with:

http://tools-on.net/

Theo
--
theo at van-werkhoven.nl ICQ:277217131 SuSE Linux
linuxcounter.org: 99872 Jabber:muadib at jabber.xs4all.nl AMD XP3000+ 1024MB

frans

"J.B." <Thy...@de.modem> schreef in bericht

> http://www.checker.freeproxy.ru/checker/last_checked_proxies.php

Probleem bij proxies kan zijn dat de eigenaar hiervan al het verkeer zou
kunnen screenen....ook op inlognamen en wachtwoorden en zo. Dus bruikbaar
uitsluitend voor niet kritisch gebruik....

Bozweb

Hm, ik zou eens willen vragen waar vandaan ik dan post?

Eddy

houghi wrote:

> Het werkt als volgt:
> ssh -l username -L <jouwpoortno>:proxy.example.net:port \
> sshserver.example.com
>
> Op je eigen bak dan het volgende als proxy:
> localhost:<jouwpoortno>

motd van een shell server
----------------------------- belangrijk! ---------------------------------
Misbruik van deze shell server zal leiden tot het ontzeggen van de toegang.
Dit omvat o.a. het sturen van spam, TCP-flooding, hacken, poortscannen, het
draaien van zogenaamde distribueerde rekenprogramma's (zoals seti@home),
etc.
Het is niet toegestaan om IRC proxies (zoals PsyBNC of EZBounce) of andere
proxy-programma's te draaien op deze server. Gelieve SSH poort-forwarding
enkel en alleen voor POP3-verbindingen te gebruiken. Ongeoorloofde proxies
of poort-forwarding-sessies zullen drastisch worden beperkt of zelfs
worden afgeschoten als de server weinig systeembronnen heeft.
Ook zijn alle vormen van peer-to-peer programma's niet toegestaan

houghi

Eddy wrote:
<snip>

> motd van een shell server

Van een andere:
Any or all uses of this system and all files on this system may be
intercepted, monitored, recorded, copied, audited, inspected, and
disclosed to authorized site and law enforcement personnel.

Op weer drie andere was er helemaal geen mededeling (twee daarvan zijn
mijn eigen bakken. :-)
Op de ene die niet van mij is, is het zelfs niet duidelijk vermeld of
het wel of niet mag. Proberen dus. :-)

Ik kan me van de OP wel voorstellen dat hij liever niet heeft dat overal
zijn eigen IP komt rondt te slingeren. Je zou verwachten dat een
provider als XS4All die toch privacy gericht is daar een oplossing voor
heeft.

landloper

houghi wrote:

> [...]
> zijn eigen IP komt rondt te slingeren. Je zou verwachten dat een
> provider als XS4All die toch privacy gericht is daar een oplossing voor

Gelukkig heeft OP zojuist de juiste shellserver gevonden ;)
$ motd
$ -bash: motd: command not found

Mischien ook maar eens de algemene voorwaarden hierop doorspitten. Of me
toch maar eens verdiepen in dat IPv6 verhaal, zodat ik met een nieuw leven
met een maagdelijk ip-no kan beginnen.

landloper

landloper wrote:

> [...]

Hoop ik voor jouw dat die shellserver ook een proxyserver in zijn netwerk
heeft. xs staat namelijk niet toe dat je vanuit een vreemde shell naar de
xs-prox gaat.
ERROR
The requested URL could not be retrieved
While trying to retrieve the URL: http://xxx
The following error was encountered:
* Access Denied.
Access control configuration prevents your request from being allowed
at this time. Please contact your service provider if you feel this is
incorrect.

> [...]
> toch maar eens verdiepen in dat IPv6 verhaal, zodat ik met een nieuw leven

<quote>
- Enige vorm van criminele activiteiten, zoals die gelden in Nederland.
- Beperkingen omzeilen die op Servicez.org gelden.
- Het in gevaar brengen van de kwaliteit van de geboden service.
- Andere gebruikers lastig vallen.
- Het sniffen van wat dan ook.
- Enige vorm van hacking/cracking/attacking op/naar/vanaf Servicez.org.
- Enige vorm van warez/mp3/cracks, of andere copyrighted materiaal waarvoor
je geen toestemming van de auteur hebt.
- Programma's en/of scripts die een van bovenstaande regels kunnen
overtreden zijn ook niet toegestaan op Servicez.org.
</quote>
Klinkt niet alsof men daar moeite heeft met port-forwarding. Alleen wat moet
je ermee als je toch weer terug wilt naar het netwerk van xs.

Overigens kwam ik bij het zoeken naar de voorwaarden in het admin-scherm
terecht waarmee ik de alg. voorwaarden lijk te kunnen bewerken. Dat heb ik
maar niet gedaan, want ik weet niet of ik daarmee mischien regel 6
overtreedt. Het is wel lastig om je aan de wet te houden als je een cursus
'zoeken met google' hebt gevolgd, zucht :)

houghi

landloper wrote:

> Hoop ik voor jouw dat die shellserver ook een proxyserver in zijn netwerk
> heeft. xs staat namelijk niet toe dat je vanuit een vreemde shell naar de
> xs-prox gaat.

Uiteraard heeft die een proxy. Ik neem aan dat je ook direct zou kunnen
tunnelen, of zie ik dat verkeerd? Ik ben helemaal niet vertrouwd met
tunneling, dus geen idee.

> [...]
></quote>
> Klinkt niet alsof men daar moeite heeft met port-forwarding.

Die derde regel zorgd ervoor dat ze eigenlijk kunnen doen wat ze willen.

> Alleen wat moet
> je ermee als je toch weer terug wilt naar het netwerk van xs.

Je moet er mee naar een proxy doe dit toelaat. Dat moet niet XS zijn.
Tenzij er een manier is om niet via de proxy te gaan, maar direct door.

> [...]
> overtreedt. Het is wel lastig om je aan de wet te houden als je een cursus
> 'zoeken met google' hebt gevolgd, zucht :)

:-)

Martin P. Hellwig

Donner wrote:
<knipske>

> Weet u mischien ook wat dat 'ssh -L ...' gebeuren in vredesnaam
> voorstelt en waar dit soort geheimtaal gedoceerd wordt ?

Pas op hoor dit is een hacker en niet onze aller Minister Donner, hij
zou nooit weten wat ssh is en zeer zeker niet dat er nog een optie -L
is, als je het mij vraagt is het een of ander duister lid van de Mossad
of de AIVD, niet dat het veel uit maakt zijn toch allemaal dubbele ;-)

--
mph

landloper

houghi wrote:

> Je moet er mee naar een proxy doe dit toelaat. Dat moet niet XS zijn.
> Tenzij er een manier is om niet via de proxy te gaan, maar direct door.

Schiet lekker op zo. Hosting is al eeuwigheid weg bij xs, mail sinds een
jaar, nou ook de proxy. Wat houden we nog over ? Oh ja, de experimentele
diensten.

houghi

landloper wrote:
> Schiet lekker op zo. Hosting is al eeuwigheid weg bij xs, mail sinds een
> jaar, nou ook de proxy. Wat houden we nog over ? Oh ja, de experimentele
> diensten.

proxy kun je nog steeds gebruiken. Je mag het alleen niet misbruiken.

J.B.

Albert Zonneveld wrote:

> Aan een dergelijke mate van anonimiteit zullen de meeste mensen dus geen
> behoefte hebben.

Dat zijn de mensen die genoeg vertrouwen hebben in politie/justitie.
Dat is echter voor velen niet meer zonder meer het geval, en
voor hen kan de mogelijkheid van anonimiteit ook rust geven.
Het verband dat vaak gelegd wordt tussen iemand die lijkt iets te
verbergen te hebben en crimineel of onbetrouwbaar zijn is verkeerd;
het zijn juist vaak de mensen die een goed geweten hebben die
behoefte hebben aan anonimiteit, ook t.a.v. justitie/politie.
Helaas is dat niet onterecht, met oorzaak, met reden.

J.B.

frans wrote:

> Probleem bij proxies kan zijn dat de eigenaar hiervan al het verkeer zou
> kunnen screenen....ook op inlognamen en wachtwoorden en zo. Dus bruikbaar
> uitsluitend voor niet kritisch gebruik....

Dat geldt ook voor de rest van het internet. Je providert, je AMS-IX,
je telefooncentrale, die rookglazen wagen bij je voor de deur ;)

De oplossing voor dat (gezonde) wantrouwen en het gebruiken van
inlognamen en wachtwoorden is simpel: snelheid en schakelen.
Een wachtwoord kun je wijzigen, dat vaak doen via je trusted
kanalen (je ISP, LAN) wil veel helpen. Best meteen na het
gebruikt te hebben via zo'n proxy. Kans is vrij klein
dat proxy-admin in questie eerder zal zijn dan jij zelf.

Herbert Groot Jebbink

Eric wrote:

> Een officiele mod_rbl van Apache is er blijkbaar nog niet.
>
> Maar met Google kan ik wel de nodige pogingen in die richting vinden:
> http://www.blars.org/mod_access_rbl.html

dank allemaal voor de suggesties, ik heb er voor gekozen om de check op
RBL in de post pagina te doen met onderstaande PHP code. Geen
performance verlies op de rest van de site.

$blackListed = FALSE;
if ( blackList('dnsbl.sorbs.net') or blackList('list.dsbl.org') )
$blackListed = TRUE;

function blackList($blackList) {
$work = explode('.', $_SERVER['REMOTE_ADDR']);
$reverseIp = "{$work[3]}.{$work[2]}.{$work[1]}.{$work[0]}";
return checkdnsrr("{$reverseIp}.{$blackList}.", 'A');
}

hgj

--
www.w2k6.nl - De leukste WK voetbal site
o.a. met een pool en een trivia spel met 275 vragen.
Gratis deelname, 4 MP3 spelers van 4 GB te winnen.

HenkW

J.B. schreef:

Ik vindt dat u gelijk heeft, want niemand hoeft te weten welke sites ik
bezoek en vooral sites die op de achtergrond bijv. ad. doubleclick of
iets dergelijks genereren.
Zelf gebruik ik SurfGhost van Tenebril, een uitstekend middel om
spionnen op een dwaalspoor te brengen wat betreft mijn eigen ip nummer.
Voor welke reden dan ook zijn er altijd mensen die willen weten welke
machine men gebruikt en daarbij is het verbergen van je eigen ip een must.
Als ik nieuws wil lezen op de site van nu.nl, wil ik niet dat
verzamelaars zoals bovenstaande weet dat ik die site bezoek.
Dan is Tenebril Privacy een uitstekend progje om via vele proxys het ip
nummer van je machine te verbergen.
Echt anoniem kan ik het niet noemen maar wel erg beschermend voor
spionnen die je surfgedrag willen weten.
Mocht u het programma willen proberen en u heeft het geinstalleerd, ga
dan eens naar een site die IP nummers kan controleren, dan blijkt dat u
opeens een ander ip nummer hebt en werkelijk met dat nummer kunt surfen
zonder uw eigen ip te belasten.
Mocht u echt bang zijn voor spionnen dan kunt u zelfs dat programma
instellen zodat er encryptie onstaat.

HenkW

Ruben van der Leij

On 2006-04-17, HenkW <no...@none.nl> wrote:

> Zelf gebruik ik SurfGhost van Tenebril, een uitstekend middel om
> spionnen op een dwaalspoor te brengen wat betreft mijn eigen ip nummer.

Zwetskous.

--
Ruben

We don't believe this to be a coincidence. -- Jeremy S. Anderson

Rob van der Putten

Moguh

"J.B." wrote:

> [...]
> gebruikt te hebben via zo'n proxy. Kans is vrij klein
> dat proxy-admin in questie eerder zal zijn dan jij zelf.

Passwords encript je toch gewoon. Dus ssh en https ed.
Met lieden waar je ongeencript passwords moet invoeren doe je gewoon geen
zaken.

Vr.Gr,
Rob
| Rob van der Putten, r...@sput.nl |
| http://www.sput.nl/spam/spam-policy.html |

Edwin Kremer

In <4440fd58$0$31637$e4fe...@news.xs4all.nl> "Louis Sweere" <nos...@innoxia.com> writes:

> Als je anoniem wilt surfen (en ik kan me niet indenken waarom je dat zou
> willen)

Er zijn zeker valide redenen om dat te willen, waarbij aangetekend dat
"anoniem" dan vooral betekent dat je herkomst niet direct te herleiden
is door de website die je bezoekt - uiteraard ben je niet anoniem bij de
proxy die je gebruikt.

Bedrijven presenteren afhankelijk van je herkomst (= IP adres en/of
domeinname) soms/vaak een andere web site. Het meest treffende voorbeeld
speelde eind jaren negentig: als je naar de 3Com site ging en je kwam
van een Cisco IP adres, kreeg je slechts een "Jobs offered!" pagina te
zien...
Meer recent is gebleken dat de hotelreserveringen bij hotels.com hogere
prijzen hanteren voor precies dezelfde kamer afhankelijk of je vanaf een
IP adres uit Europa komt of vanaf een IP adres is de US.

Je hoeft dus niet 'anoniem' te (willen) surfen omdat je iets te
verbergen zou hebben, maar omdat je gelijk behandeld wilt worden.

Edwin

--
Edwin Kremer <edwin+...@xinu.nl> http://www.xinu.nl/edwin/
pgp: BB70 549B C32B DFF9 03C5 7327 61FE AADC 17BF 2201 (KeyID: 0x17BF2201)

houghi

Edwin Kremer wrote:
> Meer recent is gebleken dat de hotelreserveringen bij hotels.com hogere
> prijzen hanteren voor precies dezelfde kamer afhankelijk of je vanaf een
> IP adres uit Europa komt of vanaf een IP adres is de US.

Ook bij de verschillende pornosites zie je het tegenwoordig vaak.
Ik kan zo ineens van Merelbeke in Belgiė naar Diemen in Nederland
verhuizen en dat met een identiek plaatje van de twee.

De ene een wget thuis en de andere een wget bij xs4all.nl
Ik kan nu net op dit moment geen voorbeeld vinden. het gaat dus wel
degenlijk om een plaatje en niet om pure text. Ik neem aan dat die er op
het moment zelf op gezet worden.

Hans

> [...]
>
> Je hoeft dus niet 'anoniem' te (willen) surfen omdat je iets te
> verbergen zou hebben, maar omdat je gelijk behandeld wilt worden.

Tja het is de bedoeling omdat in een voordeel uit te laten pakken.
B.v. omdat je informatie van een server dichtbij kunt laten komen.

Maar zoals altijd kun je het ook gebruiken in een vorm die na misbruik riekt

hwh

"Louis Sweere" <nos...@innoxia.com> schreef in bericht
> Da's normaal. De proxy van XS4All is geen anonieme proxy.

> Als je anoniem wilt surfen (en ik kan me niet indenken waarom je dat zou
> willen) zul je een andere proxy moeten zoeken, bijv the cloak

Een goede reden is bv. het beluisteren van Engelse radiostations. Veel
daarvan zijn sinds kort afgeschermd voor gebruikers van buiten Engeland.

gr, hwh