PPP en NAT

Menno van Schaik

Kan iemand mij het volgende uitleggen?

Zoals jullie hieronder hebben kunnen lezen, ben ik in volle verwachting van
mijn 3,5 maanden zwangere telefoonlijn. We hebben al een echo gedaan en het
wordt een fast icm netspeed advanced.

De site van PLANET zegt, dat het mogelijk is om een server te draaien. (die
ook remote te benaderen zou zijn). Dat snap ik niet, want overal klaagt
iedereen steen en been over het feit dat er NAT gebruikt wordt. Hoe kan je
dan in vredesnaam die server bereiken???

Of krijg je bij de advanced variant vaste publieke IP adressen???

Branko

PPP is point to point protocol.
Nat is een manier om je private network ipadres om te zetten naar je
publieke ip adres. (dit gebeurd aan de andere kant van je verbinding)

Via je virtual private network connectie (dmv. protocl PPP) krijg je
een adres toegekent uit het "virtuele netwerk", je server werkt met
dat ipadres.
De nat router zal bij upload bij al je ip pakketjes je "virtuele"
adres vervangen in publieke ip adres, en omgekeert bij download.

Je server is dus prima te bereiken op je publieke adres...

nadeel, sommige software pakketejes werken er niet mee of zijn
moeilijk in te stellen...
Naar verwachting gaat het "nat" gebeuren er in april uit...

grt, Branko

Menno van Schaik

Ehh, Ja en Nee.

Ja, ik ben met je eens dat NAT zo werkt. Zeker als ik vanuit mijn PC naar
buiten ga.

Wat mijn point is:

Stel (ik heb geen id, wat de IP range is die toegewezen wordt). De IP
adressen die vanuit mijn LAN ge-NAT worden zijn:
10.1.1.1 t/m 10.1.1.4 (Ik geef server 10.1.1.1)
De NAT server/router (cisco 72xx?) heeft misschien publiek adres
222.222.222.222. Hartstikke leuk. Als ik met mijn PC naar buiten ga, werkt
alles perfect. Echter, als iemand vanaf het internet mijn server wil
bereiken ??? Werkt niet! Want wat zijn de mogelijkheden:
222.222.222.222 Staat hij lekker tegen de router aan te schoppen
10.1.1.1 Private IP, wordt op LAN 100000 keren gebruikt en onbereikbaar.

Dus ik begrijp het nog steeds niet :) Waar ga ik fout?

"Branko" <branko.h...@neptunenet.com> schreef in bericht

Branko

Huh??? Sorry, ik snap niet helemaal wat je bedoeld...
Ik begrijp dat je fast abo hebt, dus 4 publieke ip-adressen.
Je hoeft je nergens zorgen over te maken want dat publieke adres wordt
vertaald naar je ip adres die je van je dhcp server gekregen hebt...

dat private ipadres kan je bekijken door in commandbox:
ipconfig of ipconfig /all
te tikken... en zoek de ppp adapter op

voorbeeld:
3 Ethernet adapter :

Description . . . . . . . . : PPP Adapter.
DHCP Enabled. . . . . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . : 10.194.15.145
Subnet Mask . . . . . . . . : 255.0.0.0
Default Gateway . . . . . . : 10.194.15.145

je netwerkadapter heeft in jouw geval 10.1.1.1 t/m4
Nu zet je een virtueel netwerk op via je router/modem met een dialup
connectie. Via de dhcpserver aan de overkant krijg je een prive adres
(bij mij dus 10.194.15.145)
De nat router zorgt voor vertaling van prive naar publiek adres...

gebruik dus je publieke adres om van buitenaf je pc te bereiken....

test even door je publieke adres te pingen...
op https://service.xs4all.nl/ vind je je eigen host namen... gebruik
tracert xxxxxxxxx.XS4ALL.NL van BUITEN af... dus niet binnen het vpn
mxstream netwerk, want daar krijg je door de dns server dat prive
adres te zien voor je hostnaam...

Werkt echt hoor...

Heb je al adsl ??? En weet je je publieke adressen ??

On Wed, 10 Jan 2001 21:58:49 +0100, "Menno van Schaik"

Sander

Umm ik begrijp het niet helemaal, immers je hebt een vast IP adres en
daarbij een vaste dns.

zoiets als : 213.10.103.XXX ipxxxxxxxx.speed.planet.nl

Ik heb geen probleem hoor om mijn boxje van een host vanaf internet te
bereiken.

Let wel op dat de computer waar het modem aan hangt zijn echte publieke IP#
niet weet!

Gr.

Sander

"Menno van Schaik" <Me...@vschaik.com> wrote in message

Peter Kleynjan

Op Wed, 10 Jan 2001 21:58:49 +0100 schreef "Menno van Schaik":

>222.222.222.222 Staat hij lekker tegen de router aan te schoppen
>10.1.1.1 Private IP, wordt op LAN 100000 keren gebruikt en onbereikbaar.
>
>Dus ik begrijp het nog steeds niet :) Waar ga ik fout?

NAT in MXstream is statische 1-op-1 NAT tussen jouw vaste publieke IP
en je vaste jip-en-janneke KPN IP.

Client stuurt pakketje naar jouw vaste publieke IP, wordt door KPN
ergens vertaald naar jouw vaste jip-en-janneke IP. Bob's your uncle.
(Althans, dat was hij, tot hij zijn MXstream abonnement opzegde en dit
forum verliet. Maar dat is lang geleden.)

Volgens mij denk jij aan dynamische NAT, ook bekend als PAT, NPAT etc
etc -- in elk geval met portnummervertaling. Klopt dat? Helpt dat?

-P

MatthewRotterdam - Hotmail

Een server draainen met vast ip nummer klopt allemaal. Het is bij mij alleen
nog niet mogelijk geweest om de webserver langer dan 3 uur online te houden.
Daarna valt de verbinding tussen de modem en KPN.Planet weg. De verbinding
tussen de webserver en de modem blijft bestaan. Beide kpn en planet zoeken
uit wat er mis is. Ik wacht al 1,5 maand en nog steeds werkt het niet......

Matthew

Peter Kleynjan <kley...@xs4all.nl> schreef in berichtnieuws
3a5cf0ce...@news.xs4all.nl...

Menno van Schaik

Ja, dit helpt. Dit begreep ik dus niet.

Ik wist niet, dat er 1-1 vertaald werd.

tnx

"Peter Kleynjan" <kley...@xs4all.nl> wrote in message

Jeroen-bart Engelen

> [...]

> 10.1.1.1 Private IP, wordt op LAN 100000 keren gebruikt en onbereikbaar.
>
> Dus ik begrijp het nog steeds niet :) Waar ga ik fout?

Jij gaat ervan uit dat er alleen 1-op-N NAT is, maar dat is dus niet zo. In
het geval van MxStream wordt er gebruik gemaakt van 1-op-1 NAT. Oftewel, de
router (Cisco 64000) vertaald voor elke ingelogde MxStreamer een apart
IP-addres. Het NAT is ook niet bedoeld om IP-adressen uit te sparen, maar om
multi-ISP inloggen mogelijk te maken.

--
Jeroen-bart "Yeep" Engelen
yeep<at>xs4all.nl / yeep<at>planet.nl

* All opinions, remarks and information in this post are not *
* necessarilly the same as/appreciated by my company. *
* All flames, typo's and inaccurate facts are transmission errors. *

Maarten Bodewes (remove mapson)

> Ja, dit helpt. Dit begreep ik dus niet.
>
> Ik wist niet, dat er 1-1 vertaald werd.

Er is echter soms 1 probleem, die zich echter normaal niet met bijvoorbeeld
web servers voor zal doen. Programma zoekt op welk IP address er gebruikt
wordt door jouw computer, en komt terug met bijvoorbeeld 10.128.1.1, je
prive IP adres. Dit stuurd ie in een pakketje naar een internet computer
toe. Het prive IP adres van het pakketje wordt prima vertaald, maar het IP
adres IN het pakketje NIET. Software aan de kant van de internet computer
kan nu dus gaan proberen met je prive IP adres te gaan praten, en dit gaat
natuurlijk gewoon nooit lukken (en hiermee ook het internet belasten, maar
dat terzijde).

Vooral spelletjes kunnen hier problemen mee hebben, maar ook dingen als ICQ
en andere sharing sw heeft er problemen mee.

FTP, www, telnet, etc is prima op te zetten vanwege de 1 op 1 vertaling.

Maarten