De wondere wereld van fritzbox marketing t.a.v. training DSL snelheden

Peerke

Gezien de problemen die ik al geruime tijd had na de overschakeling op
de fritz-boxen, (wij gebruiken internet hoofdzakelijk voor VPN
thuiswerken), ging ik onlangs nu toch maar eens eens op onderzoek uit.

Leende later zelfs twee andere voor controle, bij kennissen, buiten de
twee die ik zelf heb, een engels-talige van xs4all en een duits-talige
oosterijkse versie met de nieuwe AVM-LABOR firmware 29.04.86-19138 , dit
alles om zeker te weten dat het effect niet in mijn fritzboxen zit.

Van ieder modem werd meerdere dagen de gegevens gemonitord en tenslotte
vergeleken.
Heb de vier verschillende Fritzbox 7170 annex-B kistjes vergeleken,
zowel 2x engels -talige als twee duits-talige, met een speedtouch 546
Alle direct en via splitter aangesloten op isra.
Verbinding: Adsl-start annex b adsl-2+ verbinding ongeveer 2200 meter
van centrale, dus VDSL zit er helaas kennelijk voorlopig niet in, al
doet een postcode test, je anders vermoeden totdat je daadwerkelijk wil
bestellen en de ziggo-kabel willen wel ze doortrekken, maar de aanleg
moet 240.000 euro kosten, hetgeen ook geen optie is.

Mij valt op dat de duits-talige versies minder CRC errors en hogere snr
melden en iets hogere effectieve snelheid, alsmede in-train waarden in
het DSL-scherm, waarover later meer, voor de rest weinig verschil.

Wat echter sterk opvalt, de oude speedtouch 546 traint veel hoger in, op
minimaal 9600-9800 down en 1024 up max up (bandbreedte up leiding groter
> 1300) signaal ruis-verhoudingen snr 12dB down, 10dB up en haalde
gemiddeld zo'n 85-90% van deze bandbreedte bij een effectief stabiele
verbinding van enkele FEC's per week, nimmer crc's
(Overigens ook gecheckt op invloed aansluitkabel invloed met kortere
kabel, voeding problemen, door het inzetten van een laboratorium voeding
i.p.v. adapter, invloed ISDN-aansluitkastje (nieuwe geplaatst, alsmede
zonder vergeleken), met andere splitter en zonder spitter, dit alles had
geen merkbare invloed)

Een kenmerkend probleem was: dat zodra er veel verkeer was, streamings
beluisteren/bekijken bijna onmogelijk werd, laat staan sip-telefoneren
nagenoeg onmogelijk werd. Echter geen resyncs, herstarts of iets dergelijks
Dus maar eens spelen met de priorisering instellingen, na hier in de
nieuws-groepen rond-gesnuffelt te hebben en op het bekende duitse forum.

Hetgeen niet echt hielp totdat ik de maximale opgave van de snelheid van
priorisering van de automaat afhaalde en handmatig lagere waarden begon
in te vullen, om een referentie te vinden, keek ik eens rondt in het
systeem en vond ik tot m'n verbazing twee geheel verschillende waarden
in het systeem:

Er blijken er twee in-trainings waarden in de fritzboxen te bestaan:

De bekende uit het DSL-menu:
Empfangsrichtung Senderichtung
DSLAM-Datenrate Max. kBit/s 10008 1032
DSLAM-Datenrate Min. kBit/s 4512 512
Leitungskapazität kBit/s 8132 1021
Aktuelle Datenrate kBit/s 8119 1021

Latenz 8 ms fast
Trägertausch (Bitswap) an an
Nahtlose Ratenadaption aus aus
Impulsstörungsschutz (INP) 1.1 0.0
Stromsparmodus L2 NA - -

Störabstandsmarge dB 8 7
Leitungsdämpfung dB 31 23
Leistungsreduzierung dB 0 0

--------------------------------
Er is echter ook een opgave onder systeem ereignisse:

17.02.11 12:44:01 DSL ist verfügbar (DSL-Synchronisierung besteht mit
7744/896 kbit/s).
17.02.11 12:43:44 DSL-Synchronisierung beginnt (Training).
17.02.11 12:43:35 Internetverbindung wurde getrennt.
--------------------------------

Op alle vier de boxen trainde deze volgens systeem ereignissen lager in:

Op de duitse-talige boxen 896 k UP, de engels-talige 768k UP,

T.a.v. download snelheden hetzelfde verhaal.

In het dsl scherm wordt echter een waarde tussen 912 en 1021 bij Up
getoond t.a.v. Download hetzelfde verhaal, wel altijd een stabiele
intraining bij dezelfde box met dezelfde instelling en dezelfde
firmware, altijd min of meer dezelfde ingetrainde waarden.
De gemelde in-train waarde voor download en upload is onder erreignissen
is ook lager bij alle boxen.

De waarden uit de duits-talige box, welke de beste resultaten gaf, (de
XS4all versie van de box gaf nog wat minder en toont onder ereignissen
een intraining van download 6800 en 768 up.

Doet men een serieuze snelheid meting met de beste duitstalige versie
levert dit modem levert dit effectief 7012 down 781 up op, bij de xs4all
versie nog veel minder, 5514 down en 670 up. Wel wat karig voor wat met
een ander modem haalbaar is op dezelfde lijn, het is tenslotte al zo weinig.

Overigens zolang men maximale snelheid voor priorisering handmatig
ingevoerd wordt blijft het modem stabiel ook vol belast:

D.W.Z. op een waarde ongeveer 10-15% lager dan de waarde welke vermeld
wordt onder ereignissen (= theoretische in-train snelheid) blijven de
verbindingen stabiel en treden er geen problemen op, afgezien van het
feit dat het langzamer is.

De conclusie die ik uit dit alles trek, is dat de waarden uit
ereignissen kennelijk de werkelijke intrain snelheden zijn , de
automatisch ingevulde waarden bij prorizering zijn kennelijk de ten
onrechte de intrain waarden van de adsl verbinding. i.p.v. effectieve
max. snelheid
De waarden in het DSL-scherm zijn kennelijk marketing.

Heeft u dezelfde ervaringen? Graag correctie als ik het fout zie.

Moet dus gewoon weer een ander los modem in gaan zetten, vindt de
fritzbox verder een leuk apparaat.

ter vergelijking effectief behaalde snelheden:
modem down/ up / opmerkingen

speedtouch 8800 / 921

Duitse standaard firm 7022 / 761
29.04.80

Duitse fritzbox labor 7712 / 781
29.04.86-19138

xs4all fritzbox 1 5514 / 670 lagere snr, meer CRC's
29.04.78

xs4all fritzbox 2 5152 / 670 lagere snr, meer CRC's
29.04.82

Heeft iemand ervaring met het vigor 120 annex-B modem op grotere
afstanden t.o.v. centrale?
Wil namelijk liever een kaal transparant modem zonder nat en w-lan
i.p.v. een speedtouch, liefst ook nog geschikt voor native IPV6.
Andere suggesties t.a.v. goed modem voor deze toepassing zijn ook van
harte welkom.

Peerke

Siert Wolters

Op 17-02-11 15:59 uur, Peerke schreef:
Begrijp ik nou goed dat je op grond van deze ervaringen (goed
beschreven, bedankt!) gaat kiezen voor DrayTek?
Ik blijf graag op de hoogte van je vervolg ...

Peerke

Op 17-2-2011 16:13, Siert Wolters schreef:

> [...]
KNIP>

> Begrijp ik nou goed dat je op grond van deze ervaringen (goed
> beschreven, bedankt!) gaat kiezen voor DrayTek?
> Ik blijf graag op de hoogte van je vervolg ...

Nog geen idee, maar zoek een goed modem annex b adsl2+:

Liefst zonder toeters en bellen zoals nat, wlan etc, wel liefst ook
geschikt voor ipv6, las op diverse plaatsen over dit modem dat deze ook
transparant kan werken voor ipv6, dual-stack ipv4/ipv6 verbinding kan ik
wel vanaf de server opbouwen.
Helaas echter nergens gebruikers ervaringen gevonden voor toepassing van
het apparaat op langere leidingen met een lagere snr.
Wie weet het antwoord?