[IPv6] Fritzbox 7170 voorzien van IPv6 (Freetz met aiccu, radvd) ... :-)

de Kameel

Hoi,

Misschien is dit al bekend, maar ik was zelf wel verbaasd en vermeld het
dus even:

Ik heb vanavond mijn Fritzbox 7170 voorzien van IPv6 op basis van een
eigen Freetz-image met daarin aiccu & radvd.
Dat werkt heel goed: alle apparatuur op mijn (W)LAN heeft nu een publiek
IPv6 adres. Inclusief mijn HTC Wildfire met Android 2.2 :-)

Het leuke: je kan aiccu en radvd gewoon via de WebGUI op de Fritzbox
instellen. Ik heb daar de sixxs-gegevens ingevuld.

Het maken van het freetz-image met daarin aiccu & radvd was voor mij wel
even puzzelen. Als iemand dat image wil hebben, laat het dan even weten.

de Kameel

Operator

In article <4d473565$0$30722$5fc...@news.tiscali.nl>,
de Kameel <kam...@appelboor.com> writes:
[...]

> eigen Freetz-image met daarin aiccu & radvd.

Goed werk Kameel.

Ik wil er toch even een opmerking over maken:
Ook zonder aiccu en radvd kan men IPv6 gebruiken,
iig kan ik dat.

Jan Ehrhardt

de Kameel in xs4all.adsl (Mon, 31 Jan 2011 23:19:17 +0100):

>Ik heb vanavond mijn Fritzbox 7170 voorzien van IPv6 op basis van een
>eigen Freetz-image met daarin aiccu & radvd.

Draait die 7170 nog als ADSL-modem of heb je LAN1 als Wanpoort? Is dat
laatste mogelijk met jouw image? Zo ja, dan wil ik wel een kopietje...

Jan

de Kameel

On 02/01/2011 04:07 AM, Operator wrote:
> [...]

> Goed werk Kameel.
>
> Ik wil er toch even een opmerking over maken:
> Ook zonder aiccu en radvd kan men IPv6 gebruiken,

Je bedoelt op een PC? Ja, dat weet ik, dat heb ik ook gedaan, maar dat
wilde ik niet meer: de andere PCs op het LAN zijn dat afhankelijk van
die ene gateway-PC.

de Kameel

de Kameel

On 02/01/2011 05:37 AM, Jan Ehrhardt wrote:
> de Kameel in xs4all.adsl (Mon, 31 Jan 2011 23:19:17 +0100):

> Draait die 7170 nog als ADSL-modem of heb je LAN1 als Wanpoort?

Ik draai de 7170 als ADSL-modem.

> Is dat laatste mogelijk met jouw image?

Ja, volgens mij is dat mogelijk: zoals ik het nu begrijp, is zo'n
freetz-image een uitbreiding op het fritzbox-image, en blijven alle
fritz-features gewoon beschikbaar, waaronder dus de fritz-feature om als
gateway op een bestaand (kabel/DSL)modem te koppelen.

Ik heb dat even gecheckt op mijn modem met mijn freetz-image erin, en er
zijn twee WebGUIs:

http://fritz.box/ toont de gewone fritz-GUI met daarin "Internet
connection via LAN 1 ... Select this kind of connection if FRITZ!Box is
to be connected to an already existing network (LAN), a cable modem or a
DSL router."
Dus dat is wat jij wil

http://fritz.box:81/ toont de freetz-interface. Initieel inloggen met
admin / freetz (en wacht al dan niet wijzigen). Na het inloggen kan je
via de WebGUI aiccu en radvd configureren. :-)

> Zo ja, dan wil ik wel een kopietje...

Via http://goo.gl/6YJDN kom je op de dropbox-link voor het freetz-image
met aiccu en radvd ingebakken.

Ik heb een brute-force methode gevonden om te controleren dat de aiccu
en radvd packages erin zitten:

sander@lifebook:~/Downloads$ strings
7170_04.82freetz-devel-6483M.en_---AICCU-RADVD---20110131-204552.image |
grep -i -e radvd -e aiccu
FREETZ_PACKAGE_AICCU=y
FREETZ_PACKAGE_RADVD=y
aiccu-20070115
radvd-1.6
sander@lifebook:~/Downloads$

Laatste opmerking: voordat je zo'n freetz-image erin kan zetten, *moet*
je de fritzbox-GUI een password geven. Zonder dat password weigert de
firmware-upgrade-GUI te updaten.

de Kameel

PS:

Alle pacakges in dit image:

sander@lifebook:~/Downloads$ strings
7170_04.82freetz-devel-6483M.en_---AICCU-RADVD---20110131-204552.image |
grep -i -e FREETZ_PACKAGE | grep -vi -e "^#"
FREETZ_PACKAGE_MOD=y
FREETZ_PACKAGE_AICCU=y
FREETZ_PACKAGE_DNSMASQ=y
FREETZ_PACKAGE_INETD=y
FREETZ_PACKAGE_RADVD=y
FREETZ_PACKAGE_FSTYP=y
FREETZ_PACKAGE_OPENSSH=y
FREETZ_PACKAGE_OPENSSH_SSHD=y
FREETZ_PACKAGE_AUTHORIZED_KEYS=y
FREETZ_PACKAGE_GW6=y
FREETZ_PACKAGE_HASERL=y
FREETZ_PACKAGE_MODCGI=y
sander@lifebook:~/Downloads$

de Kameel

On 02/01/2011 10:05 AM, de Kameel wrote:

> http://fritz.box:81/ toont de freetz-interface. Initieel inloggen met
> admin / freetz (en wacht al dan niet wijzigen). Na het inloggen kan je
> via de WebGUI aiccu en radvd configureren. :-)

... en hier even wat screendumps van de aiccu en radvd config WebGUI
interfaces:

http://goo.gl/ySDBg
http://goo.gl/LCnCn

Ziet er keurig uit, toch? Complimenten aan de freetz-ontwikkelaars!

de Kameel

henry

He dat is leuk om iets over freetz te horen, ben al een tijd aan het
kijken of freetz iets is voor mijn problemen.
Dit omdat ik niet meer verwacht dat men voor de 7170 niet meer met een
officiele firmware uit komt.
Wat me van de fritz tegen valt is de qos kwaliteit(dwz stoterige
geluidskwaliteit), en de voip connectiviteit (zoals bereikbaarheid
vanaf buiten naar binnen als binnen naar buiten) Ik weet niet deze
zaken bij de freetz minder problemen geven.
Heb nu een ander oud modem in gebruik die het beter doet op
stabiliteit, maar met beperkte functionaliteit en dus hogere telefoon
kosten.

On Jan 31, 11:19 pm, de Kameel <kam...@appelboor.com> wrote:
> Het maken van het freetz-image met daarin aiccu & radvd was voor mij wel
> even puzzelen. Als iemand dat image wil hebben, laat het dan even weten.

Wat m'n een beetje belemmerd is de Duitstalige instructies en welke
keuze moet je maken.
Ik moet dit waarschijnlijk zelf doen omdat mijn probleem niet het
zelfde de jouwe ook al zal ik later ook wel over moeten naar ip6.
Daarom zijn enige hints wel prettig om te weten, bv wat beslist wel en
wat niet te doen. Als je daar iets meet over kwijt wil dan graag.

Heb nu al een paar keer met de Speed-to-fritz scripts een nieuwe 7170
image met een recovery gebouwd maar heb nog enigs zins wat drempel
vrees.

Henry

de Kameel

On 02/01/2011 10:32 AM, henry wrote:
> [...]
> vanaf buiten naar binnen als binnen naar buiten) Ik weet niet deze
> zaken bij de freetz minder problemen geven.

Zoals in mijn andere post gezegd: de freetz lijkt additioneel/parallel
te draaien aan fritz. Basis-functionaliteit (zoals DSL en VoIP) wordt
gewoon afgehandeld door standaard-fritz, en ik betwijfel dus of freetz
daar verandering of verbetering in aanbrengt.

> [...]
> kosten.

> Wat m'n een beetje belemmerd is de Duitstalige instructies en welke

Ja, dat vond ik ook een hele klus en behoorlijk ingewikkeld. Het goede
nieuws: *achteraf* blijkt het eenvoudig en is het maken van de toolchain
en het aiccu-radvd-image nu een paar regels werk.

> [...]
> Daarom zijn enige hints wel prettig om te weten, bv wat beslist wel en
> wat niet te doen. Als je daar iets meet over kwijt wil dan graag.

Ik kan posten hoe ik het freetz-image maak op Ubuntu. Heb je daar iets aan?

> Heb nu al een paar keer met de Speed-to-fritz scripts een nieuwe 7170
> image met een recovery gebouwd maar heb nog enigs zins wat drempel
> vrees.

En werken die images voor jou?

de Kameel

henry

> Ja, dat vond ik ook een hele klus en behoorlijk ingewikkeld. Het goede
> nieuws: *achteraf* blijkt het eenvoudig en is het maken van de toolchain
> en het aiccu-radvd-image nu een paar regels werk.
Dat is inderdaad vaak zo

> Ik kan posten hoe ik het freetz-image maak op Ubuntu. Heb je daar iets aan?

Dat zou heel zou erg mooi zijn, werk zelf met Debian via commandline
maar dat is bijna het zelfde neem ik aan.

> En werken die images voor jou?

Nog niet getest, eerst wat test tav het compileren en mogelijkheden
gedaan.
Moet hier nog wat vaker mee stoeien om wat verantwoorde keuze te
maken.
Wil wel weten wat ik doe en voor zeker gaan.

Borduurt freetz verder op de laatst beschikbare fritzbox7170-source-
files-04.80.tar.gz en dus niet de laatste officiele 04.82 of de 04.86
beta mee kan nemen ?

de Kameel

On 02/01/2011 11:51 AM, henry wrote:
> [...]
> Moet hier nog wat vaker mee stoeien om wat verantwoorde keuze te
> maken.
> Wil wel weten wat ik doe en voor zeker gaan.

En wil/kan je wel het image erin zetten dat ik gemaakt heb?

> Borduurt freetz verder op de laatst beschikbare fritzbox7170-source-
> files-04.80.tar.gz en dus niet de laatste officiele 04.82 of de 04.86
> beta mee kan nemen ?

Het image heet
7170_04.82freetz-devel-6483M.en_---AICCU-RADVD---20110131-204552.image,
dus dat lijkt me 7170_04.82 dus 04.82

de Kameel

Chasalin

Op 31.01.2011 23:19, de Kameel schreef:

> Het maken van het freetz-image met daarin aiccu & radvd was voor mij wel
> even puzzelen. Als iemand dat image wil hebben, laat het dan even weten.

Kan het ook native ipv6 van xs4all aan? of alleen tunnels?
Ik zit nu met het punt dat de fritz firmware niet echt verkeer naar
interne v6-hosts kan routen. Dat kan freetz neem ik aan wel?
Is dit ook geschikt voor de 7340 met dect-station?

kortom: vragen, vragen, vragen, maar op zich heel erg geinteresseerd!

Maarten

de Kameel

On 02/02/2011 02:44 PM, Chasalin wrote:

> Kan het ook native ipv6 van xs4all aan? of alleen tunnels?

Weet ik niet. Volgens mij wordt door freetz de linux-kernel 2.6.13
gebruikt. Dat is oud. En volgens mij gebruikt Xs4all wat nieuwe
IPv6-DHCP-PD-features ... ?

> Ik zit nu met het punt dat de fritz firmware niet echt verkeer naar
> interne v6-hosts kan routen. Dat kan freetz neem ik aan wel?

Bij mij werkt alles prima.

> Is dit ook geschikt voor de 7340 met dect-station?

Dit image is voor een 7170. Het modem-type moet je in de "make
menuconfig" kiezen, waarna het image gebouwd wordt.

> kortom: vragen, vragen, vragen, maar op zich heel erg geinteresseerd!
>
> Maarten

de Kameel

henry

> Weet ik niet. Volgens mij wordt door freetz de linux-kernel 2.6.13
> gebruikt. Dat is oud. En volgens mij gebruikt Xs4all wat nieuwe
> IPv6-DHCP-PD-features ... ?

Constateer helaas dat de 7170 preview release voor IP6 nog geen
opties heeft en helaas alleen Duits talig is.
De 7170_04.82 heeft dit inderdaad wel en is met veel opties in te
stellen.
Omdat ik me nu concentreer op de voip problemen neem ik de preview
maar kom al heel snel ruimte te kort, moet dus iets ruimte maken(in
deze uitgave).
Omdat ik het toch maar als verkapte pbx en ethernet hub gebruik denk
ik er sterk aan of ik iets de modem/router/brigde hoek kan opruimen.
Suggesties in dit opruimen?

EJvdB

Op 31-1-2011 23:19, de Kameel schreef:
Dat klinkt niet verkeerd. Ik hik nog aan tegen het re-flashen van de
7170 of 7270. Als je Freetz laadt, heb je dan dezelfde QoS voor allle
real time traffic (VoIP!) Dat is namelijk een van de weinige dingen die
in de FB goed is...

Egbert jan

de Kameel

On 03/20/2011 05:32 PM, EJvdB wrote:
> [...]
> 7170 of 7270. Als je Freetz laadt, heb je dan dezelfde QoS voor allle
> real time traffic (VoIP!) Dat is namelijk een van de weinige dingen die

Ja: Freetz draait parrallel aan de Fritz-functionaliteit, dus alle
Fritz-spul blijft beschikbaar.

de Kameel

henry

Dit klopt en de firmware van de kameel werkt ook, alleen heb ik
naderhand de IPv6 gateway naar m'n server toe getrokken vanwege de
firewall.
Heb wel ervaren sixxs account gegevens gelijk in een keer goed moet
aanvragen,later wijzigen is lastig.
Waarom zou die QoS tbv voip van de FB goed werken, hoe kan ik dat
nagaan ?

rez...@gmail.com

Op maandag 31 januari 2011 23:19:17 UTC+1 schreef de Kameel:
In het licht van de recente hack op de Fritzboxen, kun je alsnog posten hoe je het image maakt op ubuntu? Ik wil de fix van AVM voor de 7170 even afwachten en dan een freetz versie maken voor mijn 7170;

Bijvoorbaat dank
R. Zoet

Julius Schwartzenberg

rez...@gmail.com wrote:
> In het licht van de recente hack op de Fritzboxen, kun je alsnog posten hoe je het image maakt op ubuntu? Ik wil de fix van AVM voor de 7170 even afwachten en dan een freetz versie maken voor mijn 7170;

Op de website van Freetz zelf staan goede instructies om een image te
maken. Ik heb zelf al tientallen 7170 en 7390 images gemaakt op Ubuntu.

http://freetz.org/

Mijn advies is om dat eerst te proberen en als je ergens tegenaanloopt
je specifieke probleem hier te posten.

Groeten,
Julius