[Wikipl-l] Superłącza

Kpjas

to Polish Wikipedia mailing list
Witajcie,

Moim zdaniem bardzo pożyteczna jest strona Wikipedia:Zgłoś błąd w artykule
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Zg%C5%82o%C5%9B_b%C5%82%C4%85d_w_artykule
mam nadzieję że również swoje zadanie spełniają SDU i poczekalnia.

Zastanawiam się czy nie byłoby dobrze mieć coś na kształt superłącz,
które przekazywałyby informacje np. do Wikiprojektów.

Np. przy zgłaszaniu na "Wikipedia:Zgłoś błąd w artykule", SDU, czy w
Poczekalni użytkownik miałby opcję (np. w postaci checkboksu)
powiadomienia określonego Wikiprojektu/panelu eksperckiego/etc. (lub
kilku na raz) np. Zoologia, Historia, Nauki medyczne itp itd
wtedy na określonej podstronie Wikiprojektu (ang. noticeboard)
pojawiałaby się informacja+link do sekcji z "Wikipedia:Zgłoś błąd w
artykule".

Pozdrowienia,
Kpjas.

--
Wikipedia - [[world]] by [[people]].
Blog: http://okowiki.blogspot.com/

McMonster

to wiki...@lists.wikimedia.org
Dnia 2008-05-20, o godz. 07:43:45
Kpjas <k...@gower.pl> napisał(a):

> [...]
> wtedy na określonej podstronie Wikiprojektu (ang. noticeboard)
> pojawiałaby się informacja+link do sekcji z "Wikipedia:Zgłoś błąd w

Kiedyś bot Dodka obsługiwał dodawanie zgłoszeń do WP:ZB, dziś już go
nie ma. Wtedy istniał specjalny formularz (na polskim toolserverze),
gdzie użytkownik wypełniał kilka pól, a bot sam dodawał w odpowiednim
formacie zgłoszenie.

Można by przywrócić takiego bota i dodać mu formularz z checkboksami,
ale trzebaby się zastanowić, w jaki sposób bot by powiadamiał projekty?
Link w dyskusji do diffa? Na ZB trafia bardzo dużo zgłoszeń, może to
doprowadzić do sytuaji, gdzie np. użytkownicy zaznaczaliby co popadnie,
albo zaznaczaliby jak najwięcej licząc, żę szybciej by ich zgłoszenie
ktoś zauważył. To z kolei doprowadziłoby do zbędnego spamowania
projektom w dyskusjach.

Chyba, że ktoś ma inny pomysł na te powiadomienia.

--
Pozdrawiam, Greetings, Gashi - McMonster

Przykuta

> [...]

> Chyba, że ktoś ma inny pomysł na te powiadomienia.
>
> --
> Pozdrawiam, Greetings, Gashi - McMonster

Na ZB siedzi mało osób. Gdyby to trafiało do wikiprojektów szybciej by można zareagować - link do diffa, albo można robić ZB na podstronach. Patrząc na Propozycje tematów, gdzie tez jest informacja - zgłoś na podstronie - może ktoś szybciej napisze hasło, specjalnie tłumu ludzi zgłaszających hasła na tych podstronach nie widać. Raczej zakładałbym, że "spamerzy" chcieliby jak najszybciej "zaspamować", a osoba, której zależy na jakości więcej czasu poświęciłaby, aby zgłosić hasło pod konkretną kategorię. Testowo można by wypróbować. W tej restauracji noże raczej latać nie będą :) Wspólne podstrony to byłoby jeszcze lepsze rozwiązanie. Można by zacząć, jak na SDU, od biografii.

przykuta

McMonster

to wiki...@lists.wikimedia.org
Wymyśliłem jeszcze, że skoro i tak byłby potrzebny bot, to może pójść o
krok dalej i stworzyć cały system zgłaszania błędów w formie skryptu na
toolserverze (coś na wzór bugzilli[1], tyle że w uproszczeniu)?

Wtedy ludzie z osobnych projektów sami obserwowaliby jedną stronę,
gdzie skrypt wyświetlałby im zgłoszenia z ich kręgu zainteresowania.
Teoretycznie mógłbym coś takiego napisać, ale za słabo znam
pythona/php, więc może jacyś chętni skrypciarze?

[1] http://pl.wikipedia.org/wiki/Bugzilla

--
Pozdrawiam, Greetings, Gashi - McMonster

Picus viridis

to Polish Wikipedia mailing list
Zawracanie głowy - 1/3 zgłoszeń to są "wszystko źle", "macie błąd";
drugie tyle nie zawiera linka do przedmiotowego artykułu.

Picus viridis

Marcin Cieslak

to wiki...@lists.wikimedia.org
McMonster wrote:

> [...]
> nie ma. Wtedy istniał specjalny formularz (na polskim toolserverze),
> gdzie użytkownik wypełniał kilka pól, a bot sam dodawał w odpowiednim

Przepisaliśmy bota w Javascripcie, obecny formularz "Zgłoś błąd" robi
mniej więcej to samo, co bot tylko nie potrzebuje działającego
toolservera. I nad kodem mogą pracować wszyscy admini, a nie tylko jedna
osoba (uwaga administratorzy: "Zgłoś błąd" nie ma w menu skórki standard!).

> Chyba, że ktoś ma inny pomysł na te powiadomienia.

Kpjas napisał o ogólnym problemie "workflow" - przepływu pracy na
Wikipiedii. Inaczej mówiąc, przepływ pracy odpowiada na problemy:
- "Skąd wiem, że mam coś zrobić?"
- "Jak wysłać zgłoszenie, żeby trafiło do właściwej osoby?"
- "Skąd wiemy, że zadanie zostało załatwione?"
- "Jeżeli obsługujący zadanie go nie wykonał, co robimy?"

Uważam, że jedną z największych zalet wiki jest inna odpowiedź na to
pytanie niż w przypadku systemów typu trouble ticketing jak Bugzilla i
inne. W Wiki podstawą są mechanizmy typu "Ostatnie zmiany",
"Obserwowane" i ewentualnie "moja edycja".

Zgłoszenia dostajemy w kilku miejscach - nie tylko w OZ ale często też w
Kawiarence (na wszystkich stolikach). Kawiarenka działa lepiej, bo chyba
jakość zgłoszeń jest lepsza.

Ponieważ trudno wymagać od ekspertów subskrybowania tych wszystkich
miejsc na zasadzie "zajmuję się botaniką, muszę mieć w obserwowanych
wszystkie kawiarenki i zgłoś błąd bo a nuż ktoś coś zgłosi", tylko
raczej grupa patrolujących (to zadanie jest podobne do patrolu na OZ) i
znająca mniej więcej geografię Wikiprojektów i specjalistów może
rozdzielać zadania w odpowiednie miejsca - na dyskusje Wikiprojektów,
dyskusje jakiś osób lub w inne zwyczajowo przyjęte miejsca.

Jako informatyk proponuję odpalanie systemu opartego na ludziach :)

--M

signature.asc

Kpjas

2008/5/20 Picus viridis <@>:

> Zawracanie głowy - 1/3 zgłoszeń to są "wszystko źle", "macie błąd";
> drugie tyle nie zawiera linka do przedmiotowego artykułu.

Chciałbym poruszyć trochę poboczny temat ale być może istotny.

Czy nie należałoby jednak w szerokim spektrum zastosowań wprowadzić
jakiś kanał szybkiego informowania danej zainteresowanej grupy.

Mówimy tu nie o nowicjuszu tylko o "starym" Wikipedyście.
Powiedzmy że znam się co nieco na medycynie, ale widzę art. z
Zoologii, Biologii, Weterynarii co nieco pokrewne na tyle że
podejrzewam że coś nie tak i chciałbym to poddać pod ocenę ludziom
siedzącym w temacie. Co robię ? Zgłaszam w dyskusji Wikiprojektu. Czy
nie dałoby się tego zrobić jakoś prościej żebym z poziomu arta lub
ewent. specjalnej strony mógł dać link do arta i parę słów komentarza
i żeby to trafiło do odp. ludzi.

Jakaś fikuśna javascriptowa Podstrona Wikiprojektów ?
Osobne kanały irca dla Wikiprojektów ?
Mailingowe Listy dyskusyjne Wikiprojektów ?
Kanał RSS Wikiprojektu ?
Wspólne konto na delicious ?

Pozdrowienia,
Kpjas.

--
Wikipedia - [[world]] by [[people]].
Blog: http://okowiki.blogspot.com/

McMonster

to wiki...@lists.wikimedia.org
Dnia 2008-05-20, o godz. 20:57:09
Kpjas <k...@gower.pl> napisał(a):

> Jakaś fikuśna javascriptowa Podstrona Wikiprojektów ?
> Osobne kanały irca dla Wikiprojektów ?
> Mailingowe Listy dyskusyjne Wikiprojektów ?
> Kanał RSS Wikiprojektu ?
> Wspólne konto na delicious ?

Mnie osobiście się podoba (a jakże inaczej) mój pomysł z "wikizillą".
Na pewno kiepski jest irc, bo jest mało wygodny i ktoś by musiał z
danego projektu cały czas na nim siedzieć i obserwować, a stare
zgłoszenia by znikały. Lista mailingowa musiałaby działać na takiej
zasadzie chyba, jak OTRS, czyli każda z list miałaby operatorów
(przynajmniej jeden z danego projektu), którzy by obsługiwali
poszczególne zgłoszenia. Kanały RSS wydają się dobre, trzeba by
do nich tylko napisać system zgłoszeniowy, ale RSS ma ograniczone
możliwości pod względem komentowania poszczególnych zgłoszeń (tak, jak
to się teraz dzieje na ZB). O delicious nie napiszę nic, bo wiem tylko,
że coś takiego istnieje.

Wracając do "wikizilli" - tak czy siak, ktoś
musi zaprogramować jakiś system obsługi, formuła ta ma kilka zalet,
system przechowuje zgłoszenia, można je komentować, przypisywać
kategorie oraz inne właściwości (np. kto się zgłosił do naprawy, jaki
jest stan zgłoszenia), możliwe jest selektywne wyświetlanie zgłoszeń z
poszczególnych kategorii, zgłoszenia załatwione można przenosi do
archiwum i wszystko, co tylko ludzie sobie wymarzą, a programiści
napiszą (no poza zamawianiem pizzy pod wskazany adres). Może to chyba
być w formie zaimplementowanego gdzieś na wiki javascriptu, może też
jako osobny skrypt php/pythona + mysql na toolserverze.

--
Pozdrawiam, Greetings, Gashi - McMonster

PMG

to Polish Wikipedia mailing list

Albo po prostu pozapraszać kilka osób z różnych projektów które będą
oceniały które zgłoszenia są sensowne i w razie czego będą podawały na
projekty specjalistyczne.

PMG

Doładuj się nagrodami! Zgarnij nawet 3.000 zł
Każdy wygrywa! Sprawdź ofertę telefonii komórkowej WPmobi - Kliknij:
http://klik.wp.pl/?adr=http%3A%2F%2Fwpmobi.pl%2Fkonkurs&sid=361

ABX

W dniu 20 maja 2008 20:57 użytkownik Kpjas <k...@gower.pl> napisał:
> Jakaś fikuśna javascriptowa Podstrona Wikiprojektów ?
> Osobne kanały irca dla Wikiprojektów ?
> Mailingowe Listy dyskusyjne Wikiprojektów ?
> Kanał RSS Wikiprojektu ?
> Wspólne konto na delicious ?

IMO wystarczy kontekstowy obszar zwykłej stronie wypełniany w
zależności od wyświetlanego artykułu. Jego zawartość powinna być
budowana mniej więcej tak:
1) sprawdź stronę dyskusji artykułu czy jest na nim szablon opieki
przez jakiś wikiprojekt - jeśli tak to wyświetl to co definiuje dany
wikiprojekt dla artykułów ze swojej dziedziny - link do potrzebnych
szablonów, link do standardów artykułów, link do dyskusji wikiprojektu
do "Zgłoś błąd")
2) jeżeli nie ma wikiprojektu opiekującego się to spróbuj go odgadnąć
analizując kategorie - dla każdej załączonej podkategorii znajdź
kategorie nadrzędne - wybierz tę która na jakiejś podręcznej liście ma
dopisany wikiprojekt opiekujący a znajduje się najbliżej miejsca
artykułu w całym drzewie kategoryzacji.
3) w przypadku nie znalezienia wikiprojektu opiekującego się, wyświetl
stary dobry "Zgłoś błąd"

IMO mamy zbyt małe (i zbyt potrzebne do innych celów) moce ludzkie
żeby obsługiwać ten rozdział ręcznie wiecznie a mnożenie kanałów
komunikacji nie pomoże bo te które są niespecjalnie działają. Żadne
nowe kanały irc czy wikizille nie zadziałają jeśli o ich wdrożeniu bo
o ich istnieniu będziemy musieli powiadomić a właśnie to powiadamianie
nie działa :-) Trzeba usprawnić te kanaly które już się przyjęły -
czyli właśnie kontekstowy "zgłoś błąd" w tym samym miejscu w którym
jest teraz wdrożony tak by jego użycie nie wymagało przez użytkowników
uczenia się czegoś nowego czy zapisywania się do nowych kanałów
komunikacji.

ABX

me...@op.pl

to Polish Wikipedia mailing list

"
> [...]
> projektom w dyskusjach.
>
> Chyba, że ktoś ma inny pomysł na te powiadomienia.

Może tak Bot wykrywa artykuł z szablonem Poczekalnia, SDU, DoWeryfikacji sprawdza kategorie na jej podstawie szuka kategorii głównej a następnie lub od razu szuka odpowiedniego tematycznie portalu lub wikiprojektu. i wstawia informacje na stronę dyskusji? Chyba jest to do zrobienia a unikamy wpisywania czegokolwiek przez zgłaszającego Pozdr Adamt

Adam Dziura

Dnia 20-05-2008 o 07:43:45 Kpjas <k...@gower.pl> napisał(a):

> [...]
> wtedy na określonej podstronie Wikiprojektu (ang. noticeboard)
> pojawiałaby się informacja+link do sekcji z "Wikipedia:Zgłoś błąd w

W kawiarence dyskusja na ten temat. Skrypt już jest:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Kawiarenka/Kwestie_techniczne_dyskusja#Zg.C5.82o.C5.9B_b.C5.82.C4.85d_na_kilka_stron_na_raz

--
Pozdrowienia, Adam Dziura | http://adas.jogger.pl |
http://wikipedystyczny.blox.pl