[Wikipl-l] Znaczki

Piotr "Derbeth" Kubowicz

to Polish Wikipedia mailing list
Mam pytanie w związku ze znaczkami pocztowymi poczty polskiej. Czy nie jest tak, że są to znaki urzędowe/symbole podpadające pod {{symbol}}? Sugerował tak Julo, podpierając się przykładem z niemieckiej wiki:
http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:DFB-Marke.jpg
gdzie znaczki są public domain.

--
Piotr 'Derbeth' Kubowicz
Jabber id: der...@jabber.wp.pl

Pomóż Wikibooks stworzyć największy zbiór otwartych podręczników! http://pl.wikibooks.org/

Opera - the fastest browser on Earth! http://www.opera.com/

Ejdzej Wikipedysta

06-09-15, Piotr Derbeth Kubowicz <der...@wp.pl> napisał(a):

> Mam pytanie w związku ze znaczkami pocztowymi poczty polskiej. Czy nie jest tak, że są to znaki urzędowe/symbole podpadające pod {{symbol}}? Sugerował tak Julo, podpierając się przykładem z niemieckiej wiki:
> [...]

Nie jest tak. Usiłowałem kiedyś z [[Wikipedysta:Slav]] coś na ten
temat wywalczyć w zarządzie poczty polskiej (np. zgodę na reprodukcję
w niskiej rozdzielczości), ale to się rozbiło o biurokrację molocha...

--
Wikipedysta:A.J.

zero

Dnia 15-09-2006 o godz. 15:08 Ejdzej Wikipedysta napisał(a):
> [...]
> temat wywalczyć w zarządzie poczty polskiej (np. zgodę na reprodukcję
> w niskiej rozdzielczości), ale to się rozbiło o biurokrację molocha...

a slowa znak (znaczek to oficjalnie znak pocztowy), urzedowy (urzad
pocztowy) nie graja roli? szkoda
pewnie cytat z prawa pocztowego na was wrazanie nie zrobi

"Znaczkom pocztowym przysługuje ochrona przewidziana w przepisach
Kodeksu karnego dla urzędowych znaków wartościowych, zaś innym znakom
i oznaczeniom służącym do potwierdzania opłacenia usługi pocztowej,
ochrona przewidziana w przepisach Kodeksu karnego dla dokumentów."

nic o prawach autorskich

zero

A.P.W.

> [...]

> i oznaczeniom służącym do potwierdzania opłacenia usługi pocztowej,
> ochrona przewidziana w przepisach Kodeksu karnego dla dokumentów."

Ten brak nie przesądza bynajmniej o braku ochrony według prawa
autorskiego. Cytowany art. 31 ust. 7 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. -
Prawo pocztowe (Dz.U. Nr 130, poz. 1188, z późn. zm.) został umieszczony
dlatego, że rozszerza ochronę znaczków pocztowych (tj. zgodnie z art. 31
ust. 3 pkt 1 Prawa pocztowego - znaków opłaty pocztowej emitowanych przez
"Pocztę Polską" i spełniających pewne szczególne kryteria), nadając im
_taką_samą_ ochronę jak urzędowym znakom wartościowym. Fakt ustanowienia
takiego przepisu zdaje si raczej wskazywać na to, że ustawodawca nie uznał
jakoby znaczki pocztowe były symbolami urzędowymi, co zresztą nie byłoby
bezzasadne - "Poczta Polska" obecnie nie ma statusu organu władzy publicznej
ani też jednostki organizacyjnej takiego organu. Jest przedsiębiorstwem
państwowym użyteczności publicznej, posiadającym odrębną osobowość prawną
(art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 30 lipca 1997 r. o państwowym
przedsiębiorstwie użyteczności publicznej "Poczta Polska" (Dz.U. Nr 106,
poz. 675, z późn. zm.).

Stąd choćby z ostrożności przychylałbym się do opinii, że znaczki
pocztowe pozostają pod ochroną majątkowego pawa autorskiego "Poczty
Polskiej".

> zero

Z poważaniem,
A.P.W.

Przykuta

to Ejdzej Wikipedysta, Polish Wikipedia mailing list

> [...]
> temat wywalczyć w zarządzie poczty polskiej (np. zgodę na reprodukcję
> w niskiej rozdzielczości), ale to się rozbiło o biurokrację molocha...

a z błogosławieństwem stowarzyszenia, czy bez?

Przykuta

A.P.W.

to Polish Wikipedia mailing list
> a z błogosławieństwem stowarzyszenia, czy bez?

To jest właśnie znakomita myśl, by takie kwestie wzięło na siebie
Stowarzyszenie. Jestem za i w miarę możliwości mógłbym chyba choć trochę
pomóc, przynajmniej "na zapleczu" :-)

> Przykuta

Z poważaniem,
A.P.W.

zero

Dnia 15-09-2006 o godz. 16:28 A.P.W. napisał(a):

> Stąd choćby z ostrożności przychylałbym się do opinii, że
znaczki
> pocztowe pozostają pod ochroną majątkowego pawa autorskiego "Poczty
> Polskiej".

widze, ze adwokat odwaznego umieszczania (czyli ja) nie bedzie
mial lekko, ale dalej uwazam, ze uznano znaczek za urzedowy znak
wartosciowy, tak samo uwaza policja
http://www.policja.pl/index_wai.php?dzial=36&id=633
ale pewnie wszyscy beda woleli dmuchac na zimne, niby dla dobra wiki

zero

A.P.W.

> [...]

> http://www.policja.pl/index_wai.php?dzial=36&id=633
> ale pewnie wszyscy beda woleli dmuchac na zimne, niby dla dobra wiki

Ależ nie ma nic złego w dobrej adwokaturze :-) Wychodzę z ostrożnego
założenia, bo nie chcielibyśmy przecież zwalać Wikipedii na głowę sporu z
"Pocztą Polską". Nawet gdyby akcja PP miała dotknąć tylko osobę, która
bezpośrednio daną grafikę wprowadziła do Commons, to przecież jesteśmy
społecznością i dotknęłoby nas to w jakiś sposób wszystkich.

Co do tego linku - to jest tak rażące uproszczenie, że aż bije po oczach
zwłaszcza gdy wcześniej wszyscy mieliśmy możność poznać stosowny tekst
ustawy. Znaczek pocztowy podlega ochronie tak jak urzędowy znak wartościowy,
ale nim nie jest. Tak samo, jak Oktawian posiadał uprawnienia trybuna
ludowego, ale nim nie był, bo nie mógł - jako ekwita - nim być.

> zero

Z poważaniem,
A.P.W.

Piotr "Derbeth" Kubowicz

to Polish Wikipedia mailing list
Podsumowując dyskusję: od tej pory przyjmujemy, że wszystkie znaczki pocztowe na polskiej Wikipedii podpadają pod {{ek}}?

Będę też musiał zrobić trochę porządków na Commons. Gdy rozmawiałem z Julo ten stwierdził, że nie da znaczków usunąć i nie powie mi, jakie znaczki widział użyte na polskiej Wikipedii, żebym ich nie usunął. Zaczął też ładować znaczki na Commons. Zaraz po nim znaczki zaczął ładować http://commons.wikimedia.org/wiki/User:Hiuppo.