Uzay

memet okur(Öğretmen)

 Arkadaşlar Uzay terimi tanımlı mı tanımsız mı iki farklı kitapta iki farklı sonuçla karşılaşıyorum.Benim düşüncem tanımlıya yakın ama kitabın birinde de tanımsız terim demiş şimdiden herkese teşekkürler
--
mokur(öğretmen)

Muharrem Şahin

Memet Hocam;
"Uzay" da tanımsız terimlerdendir.
"Tüm noktaların kümesidir." önermesi
bir tanım gibi görünse de, açık değildir.
O tanım ile kavram tam örtüşmez.

"Pitagoras" Hocam;
İlk bakışta, sözleriniz doğru gibi görünüyor.
Çoğu öğretmenimizin zihnini çelebilir.
Ama; özünü hatalı buluyorum.
"Aksiyom", "tanımsız terim" gibi kavramlar
mantıkta ve matematikte vazgeçilemez kavramlardır.
Bu derslerde mutlaka sözü edilir.
Edilmesi de gereklidir.
Bazı öğrencilerine öğretemese bile,
öğretmenin bu kavramlara hakim olması gerekir.
Öğrenciler bu terimlerle ilgili sözler ederken,
öğretmeni iyi bir yol gösterici konumunda olmalıdır.
Düşünmeyi öğretme buralardan başlar.
Yoksa; matematiği, bakkalda işimize  yarayacak
düzeylere kadar indirmenin yolu açılır.

Yeni program, özünde son derece yararlı bir programdır.
Ayrıntılarda eksiklikler vardır.
Ama, birlikte çalışarak bunları giderebiliriz.
Yakınıp durmanın yerine çok çalışmayı koymalıyız.
"Geometri-12'nin sarsıntısı"nı böyle durdurabiliriz.

Sevgiler, saygılar.

alper

Matematik demek bir yerde belki de yarı yarıya tanım demek.Tanımları
özel olarak tanımlı tanımsız terimlerini öğretmenler olarak bu kadar
gereksiz ve boş görürsek öncelikle kendimize sonra öğrencilere
matematiksel düşünmeyi nasıl öğreteceğiz?Aslında sadece çoktan seçmeli
bir ölçme sistemine odaklı bir sınav yaklaşımında bu tür eğilimler
gayet normal gözüküyor.

memet okur(Öğretmen)

Pitagoras Hocam nokta, doğru ve düzlem gibi kavramları tanımsız terim olarak belirtip te uzay için birşey demeyince öğrenci soruyor Hocam bu nasıl terim diye? ben de cevap vermem gerektiğini düşünüyorum.Muharrem abi uzay denince içinde yaşadığımız boşluk akla gelmez mi? başka evren olmadığına göre bu tektir ve tanımlıdır gibi geliyor bana da
--
mokur(öğretmen)

Muharrem Şahin

Sevgili Memet;
Bu "tanımsız terim" kavramı genellikle yanlış anlaşılıyor.
Tanımsız terimlere karşılık gelen kavramlar
sisler içinde kalmış, zihinde canlandırılması zor kavramlar değildir.
Aksine; çoğu zaman, apaçık kavramlardır.
Hadi "nokta"yı canladırmak zor diyelim.
Ama; "doğru" deyince, "düzlem" deyince
Öklit Geometrisinde apaçık nesneler zihnimizde canlanır.
"Tanımsız" derken, "bu kavramı bir tek önerme ile tanıtamayız" demek isteriz.
"Uzay" denilince, Öklit Geometrisi içinde düşünen birinin aklına
genellikle, o tarif ettiğin, tüm varlıkları kapsayan üç boyutlu sonsuzluk gelir.
Bunun içinden varlıkları attığımızda geriye "üç boyutlu Öklit uzayı" kalır.
Bu da; dediğin gibi apaçık bir kavramdır.
Ama; "Uzay tüm noktaların kümesidir." önermesi tek başına bu kavramı tanımlayamaz.
Bu önermeyi söze dökerken, belki de, bir yandan elinle o uzayı gösteriyorsundur.
Sözler yetmemekte, soyutlamadan yardım beklemektesindir.
Kaç boyutlu uzaydan söz ettiğimiz belli değildir.
Hangi uzaydan söz ettiğimiz belli değildir.
İfade, bir çok gizli kabule dayanır.
Bu yüzden tanımsız diyorum.
Sevgiler.

yasin

Muharrem hocam,bu konuyu çok fazla bilmememle beraber,uzayın boyutları da mı var?Benim bildiğim R^3 uzayı var..Yanlış anlamayın ,bilmiyorum..:)
Bunun haricindeki uzay nedir?
Kaç boyutlu uzay var?Bilgilendirirseniz sevinirim...
Saygılarımla...

yasin

Uzay tanımı için verilen ''tüm noktalar kümesidir.'' ifadesi neden yetersiz oluyor?Anlayamadım...

memet okur(Öğretmen)

  O zaman "üç boyutlu uzay içinde bulunduğumuz boşluktur." önermesi içinde bulunduğumuz uzayın tanımıdır desek olur mu?
--
mokur(öğretmen)

barbaros gur

konuyu dağıtmam umarım, ancak sormadan geçemeyeceğim,
tembelliğimi bağışlayın.

bir mantık terimi olarak '' açık önerme ''  matematikte
ne anlam taşır?

teşekkür ederim.

25 Eylül 2012 23:58 tarihinde memet okur(Öğretmen) <mok...@gmail.com> yazdı:

  O zaman "üç boyutlu uzay içinde bulunduğumuz boşluktur." önermesi içinde bulunduğumuz uzayın tanımıdır desek olur mu?
--
mokur(öğretmen)

Yanlış anlaşılmalara ve polemik oluşturacak durumlara meydan verecek mesajlardan kaçınalım lütfen...

EKLEDİĞİNİZ RESİMLERİN BOYUTLARINA LÜTFEN DİKKAT EDİNİZ!!!...

YOLLADIĞINIZ MESAJLARA LÜTFEN KONU BAŞLIĞI YAZINIZ!!!...

http://www.facebook.com/pages/Matematik-Geometri/150709609688?ref=mf

--
İradene hakim, vicdanına mahkum ol...

DNZKRDG

Ne güzel sorular geliyor. Keyifle izliyorum. Matematik de neye tanım denir kıstasları nelerdir noktası biraz boşlukta duruyor...

memet okur(Öğretmen)

Barbaros Hocam çok açık önermeler dermişim ::))) Yalnız bu ifade bir açık önermemidir ki bunu söylediniz tam kavrayamadım değişkenimiz ne olacak söyleseniz de faydalansak bu gece bu önermeyi yemeden yanında yatardım::))

--
mokur(öğretmen)

deniz yasar

matematikte uzay çok boyutludur. 3 boyutunu algılayabildiğimizden diğerleri hakkında somut bilgimiz yok. sadece teorik.
sayı doğrusu bir boyutlu uzay,
analitik düzlem iki boyutlu uzay,
duyu organlarımızın algıladığı içinde yaşadığımız 3 boyutlu uzay,
sonra 4 ve diğerleri geliyor.

R bir boyut,
RXR=R^2  iki boyut,
RXRXR=R^3 3 boyut
RXRXRXR=R^4   dört boyut,
CXC=C^2   4   boyut,
CXR= ?

anlamında değişkenler ve bu değişkenler için birer değer kümesi olan, bu değişkenlere  değer kümelerinden değerler verdiğimizde doğru ya da yanlış kesin hüküm bildiren cümlelere açık önerme denir. açık önermeyi doğru yapan değerler kümesine çözüm kümesi, çözüm kümesinin bulma işlemine açık önermeyi çözmek denir.

örnek:1

A={Türkiyenin şehirleri}
P(X):  X şehri ege bölgesindedir.   (açık önerme)

P(muğla) : muğla şehri ege bölgesindedir.   d(P(muğla))=1  (doğru)
ÇÖZÜM KÜMESİ={MUĞLA,AYDIN,İZMİR,...AFYON}

ÖRNEK 2
R de P(x): 2x+1=3   (açık önerme)

2x+1=3
2x=2
x=1   (çözüm)

Ç={1}

26 Eylül 2012 00:16 tarihinde DNZKRDG <karada...@gmail.com> yazdı:
Ne güzel sorular geliyor. Keyifle izliyorum. Matematik de neye tanım denir kıstasları nelerdir noktası biraz boşlukta duruyor...

memet okur(Öğretmen)

Deniz Hocam sanırım " CXC=C^2   4   boyut,  CXR= ?" bu ifadeler işi bitiriyor.Şimdi tanımsız terim kavramını yerleştirdim teşekkür ediyorum size ve tüm ilgilenen arkadaşlara

--
mokur(öğretmen)

Muharrem Şahin

Gözlerim yoruldu.
Böyle olunca, ertesi gün gözlerim ağrıyor.
Yatmak üzere iken mesajları gördüm.
İlk aklıma gelenleri söyleyeyim:

Memet Hocam;
İçinde bulunduğumuz bu sonsuz boşluk,
üç boyutlu Öklit Uzayının soyutlandığı fiziksel uzaydır.
Ama; tüm madde katkılarını yok saydığımızda,
üç boyutlu Öklit Uzayının tam bir modeli olur.

Barbaros Hocam;
Ben tam "Açık önerme henüz önerme değildir." diyecekken
Deniz Hocamın katılacağım açıklamaları geldi.

Deniz Karadağ Hocam;
"Tanım" bir "kavram"ı tam olarak karşılayan "önerme"dir
Öyle ki; o tanım geçtiğinde karşılık geldiği kavram
tam olarak zihnimizde oluşmalıdır.
Kavrama karşılık gelen "terim" geçtiğinde de
aklımıza o tanım gelmelidir.
Sevgiler, saygılar.

Bunları sizlerin de bildiğinizi biliyorum.
Ama; söze dökmekte yarar var.

barbaros gur

memet okur(Öğretmen)

Ne yapalım Sayın Hocam seni de deşmeyince bizim seviyemize inmiyorsun, bizi ciddi ciddi matematik bilen biri gibi kabul ediyorsun bizde hem kendimizi tatmin ediyoruz.Hemde bu konuda kafasında soru işareti olanlar faydalanır diye düşündüm.

--
mokur(öğretmen)

Muharrem Şahin

Memet Hocam;
"Uzay tüm noktaların kümesidir." önermesinin
bir tanım olmadığını tam olarak anlatamadığımın farkındayım.
Ama; tanım ve boyut kavramlarını da ekleyerek düşündüğümüzde
bana katılabileceğini umuyorum.

Cahil cesareti ile şöyle olabilir mi acaba, diye düşündüm; hemen vazgeçtim:
"RXRXR kümesinin  elemanları ile bire bir eşleştirilebilen noktaların kümesidir."
Böyle bir önerme de akla Öklit Uzayını getirmez.
İnşallah anlatabilmişimdir.

imran sığırcı

benımde kafama takılan bır soru var çok saçma olabilir ama hayırlısı dıyerek soruyorum... Dogrunun bır parcası alıp bunu ölçebiliyoruz ,tahtaya çzerkende iki ucuna ok koyuyoruz ki sınırsız uzandıgını gostermek ıcın fakat düzlemde klasık bır paralel kenar ciziyoruz sankı sınırlı bır parca gıbı kalıyor  adına da düzlem diyoruz düzlemde dogrulardan olustugu ıcın onunda sınırsız olması gerekmıyor mu ?bizim gosterdıgımız duzlem parcası mı olur netıcesınde
mesela tahta duzlemı derken tahtayı ıcıne alan tek duzlem oldugunu bıldıgımız ıcın mı tahta duzlemmıs gıbı bahsedıyoruz
sacmalıyorsam sabah sabah kusuruma bakmayın hocalarım

Muharrem Şahin

İmran Hocam;
Dediklerine katılıyorum.
"Paralelkenar" bir düzlem parçasıdır.
Düzlemin bu parçası, düzlemi temsil etmek üzere çizilir.
Dört yanında okların varlığı kabul edilir.
Sevgiler.

Not : Bu başlık benim için de yararlı oluyor.
        Söyleyeceklerim var.
        Ama; konu üzerinde düşünmüş arkadaşlarımın
        yardımları da gerekli.

imran sığırcı

Allah razı olsun hocam bazen en basit şeyler en zormuş gibi gözüküyor...

Mustafa Özdemir

Benim acizane tanımsız kavramlarla ilgili düşüncem şu.Bu kavramları tanımlayamamak onların sis bulutlarının arasında olmasından kaynaklandığını düşünmüyorum.Tanımlayamama sıkıntısının tanımın içinde kullanacağımız alt kavramlarında tanımlanması gereği oluşacak sıkıntıları gidermek adına ortaya çıktığını düşünüyorum.Hilbertin 1905 de tanımsız kavramlar için öne sürdüğü gerekçenin bu olduğuna inanıyorum...
saygılarımla..
26 Eylül 2012 10:48 tarihinde imran sığırcı <imrans...@gmail.com> yazdı:

--
Matematik en açık olanı , en anlaşılır yolla ispatlama işidir.

Muharrem Şahin

Katılıyorum Mustafa Hocam.

Şunları da ekleyeyim:

"Nokta, doğru, düzlem, uzay, ... terimleri
tanımsız terimlerdir." demek yerine;
"Bu terimler genellikle tanımsız olarak alınırlar."
demem gerekirdi.
Bu daha kolay anlaşılır olurdu.
Bir tanımda geçen tüm terimlerin tanımlanmış ya da
bilinen terimler olması gerekir.
Bir tanımı ele alıp buradaki terimleri tanımlaya tanımlaya
gittiğimizde, bir yerde tıkanırız.
Eldeki son tanımda geçecek bazı terimleri tanımlayacak
terim bulamayız. İşte bu noktada o terimi tanımsız olarak alırız.
Nokta, doğru, düzlem, uzay terimlerinin tanımsız olarak alınması;
diğer kavramları tanımlayabilmemizi kolaylaştırır.
"Bunlar; zihinde tasarlanması çok kolay olan apaçık kavramlara karşılık gelirler.
Tanımlamaya kalkışarak işleri zorlaştırmanın gereği yoktur." diye düşünülür.
Nasıl, "aksiyom"lar "apaçık doğru"lar olarak kabul edilip ispat gerektirmiyorsa;
"tanımsız terimler" de "apaçık kavramlar" olarak kabul edilip tanım gerektirmez.

Tanımsız terimleri, daha üst kavramlarla, tanımladığımızı düşünebiliriz.

Örnekler:
1. Uzayda, farklı iki noktadan eşit uzaklıkta bulunan
    noktaların kümesine düzlem denir.
   (Burada, "uzay" terimi tanımsız olarak alınmıştır.
    "uzaklık" terimi "uzaklık aksiyomu"na dayanılarak tanımlanmıştır.
    "eşit" terimi tanımsız olarak alınmıştır.)

2. Paralel olmayan farklı iki düzlemin kesişim kümesine doğru denir.
   (Burada "düzlem" terimi tanımsız olarak alınmıştır.
    "paralel olma" teriminin tanımlandığı düşünülmüştür.)

3. Kesişen iki doğrudan birinin üzerindeki noktalardan
    diğerine çizilen paralel doğruların kümesi ile bu doğruların kümesinin birleşimine
    düzlem denir.

4. Bir doğrunun üzerindeki noktalardan,
    bu doğruyu kesen bir düzleme paralel olarak çizilen düzlemlerin kümesi ile
    o düzlemin birleşimine uzay denir.

Bu tanım denemelerini ben yaptım.
Ama; hepsi kusurludur.
Merak edenler üzerlerinde düşünsün.
Kusur bulunamayanlar olursa tanım olarak kabul ederiz.:)

Şunu söylemek istiyorum:
Nokta, doğru, düzlem, uzay gibi terimlere karşılık gelen,
geometrinin temel kavramlarını tanımsız olarak alırız.
Bunlar apaçık kavramlardır.
Tanımlamaya kalkıştığımız zaman hata yapabiliriz.
Önemli olan, bir terimin karşılık geldiği kavramın
ne olduğunun zihinlerde tam olarak tasarlanmasını sağlamaktır.
Fazlası, laf ebeliği olur.

Sevgiler, saygılar.

Muharrem Şahin

Düşünen arkadaşlarımın,
son yazdıklarım üzerine eleştirilerini
ve katkılarını bekliyorum.
Hele; yanlış yönlendirdiğimi düşünenler
mutlaka uyarmalıdırlar.
Okulumuzun binlerce üyesinin
yanlış yönlendirilmesine göz yummak
günah olur.

yasin

Muharrem hocam;
Bu tanım denemelerini ben yaptım.
Ama; hepsi kusurludur.
Merak edenler üzerlerinde düşünsün.
Kusur bulunamayanlar olursa tanım olarak kabul ederiz  ,diyorsunuz..

Ama ben sizin yaptığınız tanımlarda bir kusur bulamıyorum.:)
Bu tanımlarda kusur nerede?Hepsi bana doğru geldi yani..

1. Uzayda, farklı iki noktadan eşit uzaklıkta bulunan
noktaların kümesine düzlem denir.
Yukarıdaki düzlem tanımında ne gibi bir hata var?
(Örnek olsun diye söyledim..Uzay tanımında da hata bulamadım.)
Paralel olmayan farklı iki düzlemin kesişim kümesine doğru denir...Burada da bir hata bulamadım..
Açıklarsanız sevinirim....

Muharrem Şahin

Yasin Hocam;
1. tanımda benim bulduğum bir kusur şu:
Burada düzlemi üç boyutlu uzaydan bağımsız olarak
tanımlamış olmuyoruz. Üç boyutlu uzayın bir alt kümesi
olarak tanımlıyoruz.
Halbuki; düzlemi tanımlamak için üç boyutlu uzaya
ihtiyaç duymamalıyız.
Sevgiler.

Not : Düzlemde doğruyu da bu biçimde tanımlayabileceğimize dikkat edin.

yasin

Muharrem hocam ,sağolun...

yasin

Ama 3. ve 4. tanımlarda kusur bulamadım..:)
Üzerinde baya düşündüm fakat hata göremiyorum...
Yani 3.tanımda düzlemi,doğru üzerinden tanımlıyor..
4.tanımda ise uzayı,düzlem üzerinden tanımlıyor...
Bir sıkıntı göremiyorum...Saygılarımla...

Muharrem Şahin

3. tanımda benim bulduğum kusur:

Bir doğruya dışındaki bir noktadan çizilen paralel doğruyu,
bu doğru ile bu noktanın belirttiği düzlemde tanımlarız.
Yani; tanımladığımı düşündüğüm düzlem kavramını,
farkına varmadan, kullanmış oluyorum.

2. tanımdaki kusurun 1. ile aynı olduğu;
4. tanımdaki kusurun da 3. ile aynı olduğu görülür.

Benim göremediğim başka kusurları belirtecek olan
arkadaşlarım, önemli katkı yapmış olurlar.

yasin

Muharrem hocam,3.tanım bana pek hatalı gelmiyor..şöyle:
 Kesişen iki doğrudan birinin üzerindeki noktalardan
diğerine çizilen paralel doğruların kümesi ile bu doğruların kümesinin birleşimine
düzlem denir.

 Yani a ile b doğruları A noktasında kesişsin..
a doğrusunun üzerindeki her noktadan b doğrusuna paralel çizebiliriz.
a doğrusu üzerindeki her noktadan çizilen paralel doğruların birleşim kümesine düzlem denir,dersek bu tanımı aslında düzlem kelimesini kullanmadan tanımlamış olmuyor muyuz?Yani bu tanımda düzlem kelimesi geçmiyor..Sadece paralel doğrular kelimesi geçiyor...Ayrıca paralelliği tanımlamak lazım diye düşünüyorum..
Zaten a doğrusu üzerinden çizilen paralel doğrular uzay belirtemez,düzlem belirtir..

Bence tanım eksik değil gibi...Yorumlarınızı bekliyorum.Saygılarımla...

Muharrem Şahin

a doğrusunun üzerindeki bir noktadan
b doğrusuna paralel çizebilmek için,
a doğrusu üzerindeki nokta ile b doğrusunun belirttiği
düzlemden söz etmek gerekir.

Yasin Hocam;
Tanımları yazarken, ben de bir hata bulabileceğimden emin değildim.
"Arkadaşlarım bulurlar nasıl olsa."  deyip yazdım.
Sen sorunca da kusur aradım.
Katkın için teşekkürler.

yasin

Şimdi anladım..Sağolun..

Hasan ILGAZ

tartışılanların,
matematiği
biz öğretmenler için
bulmaca çözer gibi
soru çözmekten
öteye götüren
üzerinde çok
kafa yorulması
gereken konular
olduğunu düşünüyorum.
katkı yapamıyorum
ama
üzerinde düşünmemi ve
çok şey öğrenmemi sağlıyor.
bu tür tartışmaların
uzaması dileğiyle
teşekkürler
saygılar..

Muharrem Şahin

Hasan Hocam;
Boşa kürek sallamadığımı göstermen çok iyi geldi.
Bu yazışmaları yararlı bulan çok sayıda öğretmenimin bulunduğunu biliyorum.
Ama; olumlu ya da olumsuz hiç tepki almayınca da
"Acaba; kendi kendime mi konuşuyorum?" diye düşünmekten
kendimi alamıyorum.
İnsanım sonuçta.
Tek başıma hiçbir şeyim.
Ama;
Senin gibi insan güzelinin yanında çok şey olduğumu hissediyorum.
Sevgiler.

celal işbilir

Olur mu Muharrem Hocam,
her satırı mükemmel ve olgun yazılarınızı elbette takip ediyoruz,
herkes bunlardan yararlanıyor buna emin olun
saygı ile....

27 Eylül 2012 11:54 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

[...]

skype: geometri49
'' Şah Hatayim muhabbete bakarım, ben doluyum ben dolana akarım, güzel pirim bir dert vermiş çekerim bir derdim var bin dermana değişmem ''

"İyi bir öğretmen tatmin edici bir açıklama sunar; büyük bir öğretmen ise huzursuzluk yaratır, rahatsızlık verir ve tartışmaya davet eder."
Richard Sennett

Muharrem Şahin

Sağ ol Celalciğim. :)

Yaptığımı büyütmek olarak görülmesin lütfen;
Dikkatlere sunmak için söylüyorum:
Yaptığım kusurlu tanımların yararlı olacağını düşünüyorum.
Üzerlerinde düşünülmesini öneriyorum.

memet öztürk

muharrem ��retmenim sizi seviyorum.eme�inize sa�l�k

Date: Thu, 27 Sep 2012 11:54:01 +0300
Subject: Re: [TMOZ:549960] Re: Uzay
From: muhar...@gmail.com
To: tm...@googlegroups.com

Hasan Hocam;
Bo�a k�rek sallamad���m� g�stermen ï¿½ok iyi geldi.
Bu yaz��malar� yararl� bulan �ok say�da ��retmenimin bulundu�unu biliyorum.
Ama; olumlu ya da olumsuz hi� tepki almay�nca da
"Acaba; kendi kendime mi konu�uyorum?" diye d���nmekten
kendimi alam�yorum.
�nsan�m sonu�ta.
Tek ba��ma hi�bir �eyim.
Ama;
Senin gibi insan g�zelinin yan�nda �ok �ey oldu�umu hissediyorum.
Sevgiler.

Yanl�� anla��lmalara ve polemik olu�turacak durumlara meydan verecek mesajlardan ka��nal�m l�tfen...

EKLED���N�Z RES�MLER�N BOYUTLARINA L�TFEN D�KKAT ED�N�Z!!!...

YOLLADI�INIZ MESAJLARA L�TFEN KONU BA�LI�I YAZINIZ!!!...

http://www.facebook.com/pages/Matematik-Geometri/150709609688?ref=mf

Muharrem Şahin

Çok teşekkürler Memet Öztürk Hocam.
Sevginiz çok değerli.
Sizin de sevgiler içinde olmanızı diliyorum.

zekeriya duru

tanımsız terimlere ihtiyacımızı sanırım Ali Nesin şöyle açıklamıştı:
hiç Macarca kelime bilmeyen bir insan Macarcadan Macarcaya bir sözlükten herhangi bir kelimenin anlamını öğrenemez.  Ama elinde birkaç kelimenin anlamı olsaydı
onlar sayesinde daha fazla kelimeyi aynı sözlükten öğrenebilirdi.
 ilk birkaç kelime=tanımsız terimler

memet okur(Öğretmen)

Muharrem Hocam öncelikle bu uzayın tanımlılığı ya da tanımsızlığı ile ilgili bilgiye birçok kitapta rastlayamıyoruz bu yüzden sizin gibi değerli insanlardan TMOZ sayesinde öğreniyoruz keşke sizin yazdıklarınıza katkıda bulunacak birşeyler yazamasam da yazdıklarınızdan çok faydalandığımdan ve bir çok kişinin de benim gibi faydalandığından eminim iyiki varsın.

                Ve İYİ Kİ VARSINIZ TMOZ AİLESİ
--
mokur(öğretmen)

Muharrem Şahin

Memet Okur Hocam;
Diğer bir başlıkta yeni bir şey öğrenmenin
mutluluğunu yaşıyorum şu anda.
Gerçekten; birlikte çok zevkli öğreniyoruz.
Gerçekten; TMOZ AİLESİ iyi ki var.
Bunu ortaya koyanlara minnettarım.
Sevgiler.

engin guner

Arkadaşlar yeri değil belki ama bu iletide üstat çok olunca sormak istedim;

Düzlem geometride eğim kavramı vardır ve x ekseniyle yaptığı pozitif yönlü açının tanjantıdır.
Peki uzayda yani R^3 te eğim kavramı var mıdır?

28 Eylül 2012 18:53 tarihinde memet okur(Öğretmen) <mok...@gmail.com> yazdı:

[...]

matematik bir sevdadır...

Muharrem Şahin

Haklısın Engin Hocam.
R^3 te doğrunun doğrultusundan söz ederiz.
İstenirse, "doğrunun xoy düzlemi ile yaptığı açının tanjantı"
eğim olarak tanımlanabilir.
Ama; ne gerek var.
"Doğrultu vektörü" o görevi yapıyor.
Sevgiler.

engin guner

Muharrem Şahin

Engin Hocam;
Öyle bir tanım var mı bilmiyorum.
"Olabilir." dedim.
Ama; yaptığım o tanıma göre,
verdiğin vektörün eğimi 3/(kök5) olur.
O tanıma göre, eğim negatif olmuyor.

Tabi; bunlar hep varsayım.
Böyle bir tanım yok.

engin guner

Anladım Muharrem Hocam, teşekkür ederim, iyi ki varsınız, ellerinizden öpüyorum.

Mehmet AKSU

bu aralar çok takip edemiyorum ama daha dün lise 1 matematik dersinde öğrencim sordu uzay küme neden tanımsız diye.keşke daha önce okusaydım çok faydalı bir ders olacakmış neyse pazartesi öğrendiklerimi öğrencilerime aktarırım.çok sağolun özellikle de siz muharrem hocam.bu arada muharrem hocam eklediğiniz testleri derslerimde öğrencilerime çoğaltarak sınıfta çözüyorum.umarım sakıncası yoktur.

Muharrem Şahin

Teşekkür ederim Mehmet Hocam.
Öğrencilere iletmen beni mutlu eder.

Hasan ILGAZ

tenzih edilecek
çok öğretmenimiz var
müsterih olun :)

Muharrem Şahin

Bu mesajınıza çok sevindim Hocam.
Gerisini el ele vererek hallederiz.:)
Sevgiler, saygılar.

murat alagoz

Hocalarım ben kişisel düşüncemi yazayım.
eğer geometri postulatları sırasına göre ez-
berlemekse,süsleme oluşturmaksa,güze-
lim sentetik geometrinin içine vektör koy-
maksa,çocukların kafalarını yok kaç doğru
paraleldir kaç doğru değildir gibi sorularla
doldurmaksa,ispat biçimlerini vererek geo-
metriyi ezberleştirmekse,uzay ve düzlemi
doğrunun kaç bölgeye ayırıp ayırmadığını
bulmaksa gerçekten ben geometriyi sevme-
yenlerdenim.
Bunun ne kadar zararlı bir değişim olduğunu
kendime şöyle açıklıyorum.ben bir postulatı
bir süslemeyi öğrenmeden geometriyi yapa-
biliyorsam çocuklarda yapar.Ama bunun için
orta okulun eski orta okul olması ve oyuncak-
lardan uzaklaşılması gerekir.İnşallah yanılıyo-
rumdur ama çok basmakalıp bir yeni nesil ge-
liyor gibi hissediyorum.öyle bir nesil gelecek-
kifen lisesi öğrencileri bizim zamanımızın 6.
sınıf sorularını çözemeyecek.

30 Eylül 2012 21:50 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:
Bu mesajınıza çok sevindim Hocam.
Gerisini el ele vererek hallederiz.:)
Sevgiler, saygılar.

BAŞAK SALIK

bizim zamanın 6. sınıf sorularını da eleştirmek gerek :) düz taşımayla
kapıdan geçmeyen koltuğu neden dışarıda bırakalım :)) yan çevir
giriyor düşüncesi yeter de artar:))

30 Eylül 2012 23:52 tarihinde murat alagoz <murata...@gmail.com> yazdı:
--
Başak Salık

DNZKRDG

Murat Hocam biraz korkularımızın üzerine gitmekte fayda var. Ama iç içe geçmesi kötü oldu zannımca... Konular artık daha sürede anlatılmıyor anlatılamıyor vektör-analitik düzlem-sentetik geo iç içe hepsine  hakim olmalı öğrenci ihtiyaç duyduğunda birine ait bilgiyi diğerine çözümlerinde alet etmeli.... Bu daha bağımsız düşünmeyle mümkün ki şimdiki nesilin bu yetilere kavuşturulması eskisinden daha zor...

Hasan ILGAZ

Murat hocam
hem bir arkadaş olarak
hem de bir öğretmen olarak
ne kadar değerli birisi olduğunu
herkes biliyordur sanırım.
ama yukarıdaki düşüncelerine
katılmadıgımı ifade etmeliyim.
geometri proğramının eksiklerine
rağmen ezber bozan faydalı
bir hal aldıgını düşünüyorum
zamanla eksikleri giderilecektir.
biraz zamanda sıkıntı var.
10, 11 ve 12. sınıfta ders saati
haftalık 3 saat zorunlu olsa
herşey daha güzel olacak.
umarım sen de en kısa sürede
ısınırsın yeni proğrama :)
saygılar sevgiler..

Muharrem Şahin

Murat Hocam;
"Güzelim sentetik" diyerek,
diğer bir sürü "güzelim matematik yapıları"nı
dışlaman çok çok yanlış.
Bu konuda çok fazla konuşabilirim.
Ayaklarımız yere basmalı.
Gerçek eksiklerimizi görürsek daha kolay ilerleriz.
Matematiğin bütünündeki güzellikleri
yakalayabilirsek herşey çok daha güzel olur.
Sevgiler.

30 Eylül 2012 23:58 tarihinde DNZKRDG <karada...@gmail.com> yazdı:

[...]

Durmuş DOĞDU

Muharrem Hocam ben bu başlığı 10 dakika önce farkettim.
Biraz gözlerim ve kafam ağrısa da sonuna kadar okudum.
Ama aklıma takılan bir yer var.

RXRXR=R^3 ifadesi uzaya tam olarak karşılık geliyor mu?

murat alagoz

Deniz hocam bizler sorulara hem analitik
hem sentetik hemde vektörel çözümleri
birilerinden öğrenerek değil kendi çaba-
mızla bulduk.Bir geometri sorusunu bu
yolla ilk çözdüğüm günü hatırlıyorumda
o ana kadar bana kimse bir geometri so-
rusu üç yoldanda bulunur demedi.benim
demek istediğim bu yolları yine öğretelim
ama iç içe geçirerek değil sıra ile yapalım.
Yemin ederim bu gün postulatları süsle-
meleri anlatırken utandım.Çünkü anlatacak
birtek şey bulamadım.her bir postulatta öğ-
rencilerin bunları biliyoruz sadede gel hoca
dediklerini hissettim.
 Değerli üstatlarım iki noktadan bir tek doğru
geçer demesek öğrenci bunu bilmeyecekmi?
gerçekten anlayamıyorum

[...]

betul tasci

her yeni konu yeni ezberdir, ezberbozan nasıl olabilsin.

peki verilen matematik eğitiminin ne kadarı gerekli ???
eğer her öğrenci matematik öğretmeni olmayacaksa ???

BAŞAK SALIK

farketmiyor hocam. bilmek uyguladığın zaman bilmek oluyor. duvara iki işaret yaptın mı raf için çizmen gereken düz çizgi için yeterli olur ama 4-5 yerden çizen çok kişi var.

1 Ekim 2012 00:20 tarihinde murat alagoz <murata...@gmail.com> yazdı:

--
Başak Salık

Muharrem Şahin

Sevgili Murat;
Aramızdaki sevgi bağına güvenerek
biraz sert çıktım.
Beni bağışlayacağını biliyorum.
Senin dediğin gibi yaklaşan çok öğretmenimin
bulunduğunu bildiğim için yorulmadan yazacağım.
"İki noktadan bir tek doğru geçer." demekle;
tanımlayamadığımız "nokta"nın ve "doğru"nun
ne olduğunu kavratmada bir adım atmış oluruz.
Noktanın boyutsuz, doğrunun kalınlıksız olduğunu
daha derinden hissettirmiş oluruz.
Matematik, bulmaca çözer gibi, bilinmeyenleri bulma
becerisi değildir.
Kavramsal gelişimi amaçlar.
Aksiyomların ne olduğunu kavrayabilen bir öğrenci
daha demokrat, daha çağdaş olabilmenin ip uçlarını
elde etmiş olur.
Düşüncede gelişme sağlamadıktan sonra,
masasında kalacak problem çözümleri
öğrenciye, insanımıza hiçbir şey kazandırmaz.

murat alagoz

Muharrem hocam hiç sertlik sezmedim sezsemde sizi seviyor ve saygı duyuyorum.acaba benim son mesajım sertmi oldu diye düşünmeden edemedim.bunların hepsini buraya yazarken herkesin fikirlerini alma heyecanı ile yazdım.birazcık postulata kızdım ama:)))

deniz yasar

ben de murat hocam gibi düşünenlerdenim. ayrıca murat hocamın söyledikleri muharrem hocamın söyledikleri ile çelişmez diye düşünüyorum. geometriyi yeni öğrenen birine, hem sentetiğini hem analitiğini hem de vektörünü nasıl öğretecez?

Hasan ILGAZ

siz kapıyı aralayın yeter
çocuklarımız gerisini halledecektir..

barbaros gur

güzelliklerini keşfederek, keşfettirerek olabilir,
Muharrem hocamın bu ortamda her yeri geldiğinde yapmaya çalıştığı gibi.

Saygılar,Sevgiler.

1 Ekim 2012 00:47 tarihinde deniz yasar <deniz1...@gmail.com> yazdı:

--
İradene hakim, vicdanına mahkum ol...

Muharrem Şahin

"postulat"a kızalım ama; "aksiyom"u hoş görelim.:))

Bir de bu Deniz Yaşar Hocam
kavga çıkarmak istiyor gibi.
Üstelik; daha misafirliği bitmeden.:)))

murat alagoz

:))))

1 Ekim 2012 00:51 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

saban derya

Bu tmoz kardeşliği beni titretiyor
kardeşlik bu olsa gerek dedittiriyor
bir tarafta abimiz diyeceğimiz hocalarımız
bir tarafta  abilerimizin kardeşleri ...(kardeşler sınıfında olmakta güzel benim için )

deniz yasar

derse giren hocalarıma soruyorum. 11. sınıflarda dörtgenleri işlerken analitiğe veya vektörlere girmenin var mı gereği?

Muharrem Şahin

Programda bunların birlikte nasıl
öğretileceği anlatılıyor.
Bir bakıma haklısınız;
yeterince güçlü kaynaklar henüz yok.
Ama; el ele verildiğinde ulaşacağımız yerin
bizi önceki programlardan çok daha mutlu
edeceğine inanıyorum.

Bir de;
Matematiğe müthiş çözüm kolaylıkları,
kavram zenginlikleri getiren "vektör" kavramına
bu kadar karşı durmak,
onu henüz kavramamış olmaktan kaynaklanıyor.
Biraz yorulacağız ama; dinlenirken keyfini süreceğiz.

Dörtgenleri anlatırken "vektör" kullanılmazsa,
"vektör"ün sağlayacağı kolaylıklardan yararlanılmamış olur.

Muharrem Şahin

Sevgili Barbaros;
O güzel sözlerinin muhatabı olmak çok güzel.
Çok teşekkürler.

kemal aydin(ÖĞRETMEN) <mukeye@gmail.com>

maşallahınz var:)))

1 Ekim 2012 01:10 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

[...]

Ey Yolcu,

Dikkatini kendi adımlarına yönelt.
Bırak başkası koşsun, öteki geride kalsın. Ko yolun kenarında oturanlar otursun. Ko yoldan çıkanlar gitsin, dilediği yere. Sen
adımlarını sabit, yürüyüşünü kavi (güçlü, sıkı, zorlu) kıl. Başkası laf ile güzaf (boş laf).

                                            Ş.N(ks)ve AHG(ks)

kemal aydin(ÖĞRETMEN) <mukeye@gmail.com>

Euclidin paralleik aksiyomu, elemanlar adlı yapıtta '' Bir  doğru iki doğruyu keserse ve aynı tarafta ,bunlarla toplamları iki dik açıdan  küçük olan iç açılar meydana getirirse, ikidoğru sonsuz olarak  uzatıldıklarında  bu açıların bulunduğu tarafta  kesişirler'' bunu çzimle  açıklayarak  gösterirsek sevinirim!!  ayrıca  bu aksiyom için lobachevski ve  Bolyainin vardığı sonuçlarda    çok yerinde

kemal aydin(ÖĞRETMEN) <mukeye@gmail.com>

yani paralellik aksiyomu öteki aksiyomlardan bağımsız. lobachevski ve  Bolyainin  euclid  dışı geometride  herşey aynı  yalnız  bu aksiyom  hariç:)   lobacveski bir doğruya  dışındaki  bir  noktadan  birden  fazla  paralel çizilebilir  diyor    ,

Muharrem Şahin

Sevgili Kemal;
Adı üzerinde.
Öklit dışı geometrilerde yapılar çok farklılaşıyor.
Düşünme, bir tek aksiyom yüzünden bile olsa,
farklı temele  dayanıyor.
Öklit geometrisinin sorunlarını halledelim de;
diğerlerini, ömrüm olursa, birlikte çalışır öğreniriz. :))

Muharrem Şahin

Durmuş Hocam;
Sorunuzu henüz farkettim.
RXRXR kümesi reel sayı üçlülerinin kümesidir.
Öklit'in üç boyutlu uzayına dik koordinat sistemi oturtulursa
bu uzayın her noktasına bir reel sayı üçlüsü,
her reel sayı üçlüsüne de bu uzayda bir nokta karşılık gelir.
Dolayısıyla; R^3,  Öklit uzayının reel sayı üçlülerinin
kümesi olarak, karşılığıdır.
Artık yatayım.:)
İyi geceler.

DNZKRDG

Kemal hocam, öklidi bitirdin kaldı öklit dısı geometri :) Basak Hocam
duymasın görmesin... Ne der bilmem artık o gün büyük gün o güne
hazırlanırsın artık :)
> [...]
>
> EKLEDİĞİNİZ RESİMLERİN BOYUTLARINA LÜTFEN DİKKAT EDİNİZ!!!...
>
> YOLLADIĞINIZ MESAJLARA LÜTFEN KONU BAŞLIĞI YAZINIZ!!!...

*Tek korkusu paradokslar olan bilim dalı. Matematik tek doğru yanıt ister.*

BAŞAK SALIK

;))))  Kemal hocam 5. Boyutta geçiniyor biz 3 te takıldık kaldık ;) az kaldı zaten ben afin ya da projektif  uzaydayım sizi tanımıyorum diyecek

1 Ekim 2012 Pazartesi tarihinde DNZKRDG adlı kullanıcı şöyle yazdı:
Başak Salık

saban derya

ben sizlere R üzerine n den sesleniyorum arkadaşlar. :)

1 Ekim 2012 08:13 tarihinde BAŞAK SALIK <basak...@gmail.com> yazdı:
;))))  Kemal hocam 5. Boyutta geçiniyor biz 3 te takıldık kaldık ;) az kaldı zaten ben afin ya da projektif  uzaydayım sizi tanımıyorum diyecek

Muharrem Şahin

Durmuş Hocamın sorusu ile ilgili
bir kaç söz daha edeyim:

Cetvel aksiyomu, R'nin elemanları ile
bir doğrunun noktaları arasında bire bir eşleme
yapabilmemizi mümkün kılıyor.

Bunun üzerine iki boyutlu Öklit Uzayının
aksiyomlarını ve ilgili teoremlerini koyarak;
RXR kümesinin ikilileri ile bir düzlemin noktaları arasında
bire bir eşleme yapabileceğimiz teoremini ispatlayabiliyoruz.

Bu sayede, düzlemsel şekilleri cebirsel ifadelerle gösterebiliyoruz.
(Doğru denklemi, Çember denklemi, ... gibi)

Bunun üzerine de üç boyutlu Öklit Uzayının
aksiyomlarını ve ilgili teoremlerini koyarak;
RXRXR kümesinin üçlüleri ile üç boyutlu Öklit Uzayının
noktaları arasında bire bir eşleme yapabileceğimiz teoremini ispatlayabiliyoruz.

Bu sayede de, üç boyutlu şekilleri cebirsel ifadelerle gösterebiliyoruz.
(Uzayda doğru ve düzlem denklemleri, kürenin denklemi, ... gibi)

R, doğrunun;
R^2, düzlemin;
R^3, uzayın birer karşılığıdır.
Bunların her biri, nokta kümelerinin sayı kümeleri ile anlatımlarıdır.

Ama; karşılık geldikleri nokta kümelerinin birer tanımı değildir.

osman...@gmail.com

Sekilde verilen kupte fd ve ag kosegenleri birbirine dik midir? Bir ogrencimin hocasi dik oldugunu soylemis ancak ben olmadigini goruyorum. Yaniliyor muyum acaba?
kerem altinorak
Şişli-20121001-00618.jpg

saban derya

yok hocam o şekil bir dikdörtgendir
köşegenler eşit ama
dik kesişmezler

1 Ekim 2012 15:22 tarihinde <osman...@gmail.com> yazdı:
Sekilde verilen kupte fd ve ag kosegenleri birbirine dik midir? Bir ogrencimin hocasi dik oldugunu soylemis ancak ben olmadigini goruyorum. Yaniliyor muyum acaba?
kerem altinorak

hakan®öğretmen

konuyu başından sona okudumda paralel evrende kaç dakika geçti :)

Mustafa Erkek

Dik olmaz.
Uzay.jpg

sebahattin soylu

AFGD şeklini birleştirdiğinde şeklin bir dikdörtgen oldugunu görürüz. Dikdörtgende köşegenler dik kesişmez. İdeal dikdörtgen yani kare konumuzun dışındadır.

1 Ekim 2012 17:41 tarihinde Mustafa Erkek <asmac...@gmail.com> yazdı:

Dik olmaz.

Muharrem Şahin

Güncel

Fehmi Kayrak

Ben de inran hocam gibi takildigim 1 konu da (sizin tartistiklarinizin yaninda cok kkucuk olmasina ragmen soracagim;))

duzlem parcasi ile ilgili. Duzlem parcasi cizmemiz istenince niye paralel kenar ciziyoruz. Ust ve alttan siniri olmayan bir yapi duzlem parcasi olamaz mi? Yani sagdan soldan sinirli yukaridan asagidan sinirsiz.

24 Kas 2012 18:44 tarihinde "Muharrem Şahin" <muhar...@gmail.com> yazdı:
--
https://groups.google.com/forum/?hl=tr&fromgroups#!categories/tmoz

Tüm üyelerimiz, kendi gönderilerini ve arşivdeki diğer gönderileri etiketleyebilir. TMOZ arşivinden herkesin daha iyi istifade etmesi için her üyemiz yetkilidir. Yeni üyelerin mesajlarını denetleme ve onaylama yetkisi ve görevi her üyenin gruba bir minnet borcudur. Hem mesleki bilgi, hemde mesleki duyuru ve öneriler genel ahlak kurallarına uygun olduğu sürece paylaşılabilir, yine ahlaki ve medeni çerçevede karşıt görüşlerle insanların olaylara bakış açısının gelişmesine katkı sağlanabilir. Öğretmenlik mesleğine yakışır davranıldığı sürece hiçkimse bir başkasının paylaşımlarını, fikirlerini aşağılayamaz fakat medenice eleştirmesi de doğaldır burası kamuya açık bir platform olduğu için takdir ya da eleştiriye açık olduğu dikkate alınmalıdır.

Fehmi Kayrak

Ya da duzlemi bir dogru araciligiyla iki parcaya ayirdigimizda duzlem parcalari olusmaz mi? Duzlem mecburiyetten p.kenar ile gosteriliyorsa bu parcalardan hrhangi birisi nasil gosterilir.

Muharrem Şahin

Fehmi Hocam;
Düzlemi herhangi bir  düzlem parçası ile gösterebiliriz.
Paralelkenar kullanarak, düzlemin konumunu da
kolaylıkla belirtebileceğimiz için paralelkenar kullanmak
daha işlevseldir.
Örneğin; tam karşımızdaki duvar konumundaki düzlemi
bir dikdörtgen ile gösteririz.
Düzlemi hangi şekille gösterirsek gösterelim,
o şekillerin şeklin düzlemi içinde sınırsız olduğu düşünülür.
Çizilen şekil ile, o şekli kapsayan tüm düzlem kastedilir.
Düzlemi  bir düzlemsel şekil ile gösterme zorunluluğu,
sınırsız bir şekli sınırlı bir sayfada gösterebilmenin
imkansızlığından kaynaklanır. Dolayısıyla; sınırsız bir şekil
olan düzlemi, yine sınırsız bir şekil olan yarı düzlemle
göstermek düşünülemez.
Sevgiler.

DNZKRDG

Bazen üçgensel bölge ile de göstermek zorunda kalıyoruz sadece paralelkenar olsa yine iyi :)

Fehmi Kayrak

Tskkurler... Muh. Hocam.

24 Kas 2012 20:51 tarihinde "DNZKRDG" <karada...@gmail.com> yazdı:

Bazen üçgensel bölge ile de göstermek zorunda kalıyoruz sadece paralelkenar olsa yine iyi :)

Fehmi Kayrak

Deniz hocam sen de yangina korukle gidiyosun;-)