Sayma

Muallime Mat

IMG_20220628_122502.jpg

Beyhan Çataklı

792 -1

28 Haz 2022 Sal 12:40 tarihinde Beyhan Çataklı <beyhan...@gmail.com> şunu yazdı:
Sekiz kişiye 32 bilye dağıtılan sonra onlardan 5 bilye geri alma sorusu cevap 792

28 Haz 2022 Sal 12:27 tarihinde Muallime Mat <yasemi...@gmail.com> şunu yazdı:

IMG_20220628_122502.jpg

Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/993954dc-efed-418a-bdaf-0aa943d03dfdn%40googlegroups.com adresini ziyaret edin.

Beyhan Çataklı

Muallime Mat

Evet cevap (12,7) lisi. Ama mantığı nedir bu soruların?

Şuayip KILIÇ ögretmen

Çözüm yazabilir misiniz acaba

Muallime Mat

Hocam, soru X1+X2+...+X8=5 sorusuna dönüşüyor buradan cevap (12,7) li kombinasyonu.
Fakat, bu şekilde 5 bilyeyi nasıl geri almış oluyoruz ya da dağıtımı nasıl yapmış oluyoruz pek anlayamadım.
Konuya ait detaylı açıklama yapan hocam olursa çok sevinirim.

Beyhan Çataklı

29 Haz 2022 Çar 16:21 tarihinde Muallime Mat <yasemi...@gmail.com> şunu yazdı:
Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/cfd3e301-a62d-427a-8d5b-ab433ec9ba46n%40googlegroups.com adresini ziyaret edin.
Screenshot_2022-06-29-17-26-21-875_com.twitter.android.jpg

brkd...@gmail.com

[Sorunun cevabı C(12, 7)'den daha büyük ve eğer cevap böyle verilmişse sorunun hatalı olduğunu düşünüyorum. Asıl cevabı bilgisayar yardımıyla 3717643 buluyorum. Soruyu çözemedim ama benzer bir soru türü için açıklama yaptım.]

Bu tür sorularda, soruyu dümdüz çözmeye çalışmak zor olduğu için şu bakış açısına ihtiyaç duyuyoruz: Değişkenlere 1'leri dağıtmak yerine önce hepsine sınırları kadar 1 verip sonra onlardan 1 almak.

Mesela x1, x2, x3, x4 <= 2 için x1 + x2 + x3 + x4 = 6'i çözmeye çalışmak zor oluyor, çünkü sınırlar yokken C(9, 3) farklı durum oluyor ve bu durumların çoğu sınırları ihlal ediyor. Bunun yerine başta 4'üne de 2'şer adet 1 verip sonra toplamda 2 tane 1'i geri almak çok daha kolay oluyor çünkü herhangi bir sayıdan geri alabileceğimiz 1 sayısı 2'yi aşmıyor, yani aslında g1 + g2 + g3 + g4 = 2'yi çözüyoruz (g1, g2, g3, g4 <= 2 -> her biri geri alacağımız 1 sayısını ifade ediyor).

Tabii ki bu sorular, bu şekilde tersten çözmeye çalışınca kolay olacak şekilde hazırlanıyor. Mesela tersi düzüyle aynı zorlukta olan bir soru şu şekilde olabilirdi: x1, x2, x3, x4, x5, x6 <= 3 ve x1 + x2 + x3 + x4 + x5 + x6 = 9.

Genelde bu tür sorularda her bir değişkenin bir üst sınırı oluyor ve dolayısıyla her bir değişkene sınırı kadar 1 verip sonra her bir değişkenden toplamda belli bir sayıda 1 almaya çalışıyoruz.

Ama bu soruda bazılarının üst sınırı var, bazılarının yok. Bu durumda ters denklem olan x1 + x2 + ... + x8 = 5'in her bir çözümündeki ilk 3 değişkenin değeri, o değişkenlerden o kadar 1'i geri almayı, kalan değişkenlerin değeri de o değişkenlere o kadar 1 vermeyi temsil edecek desek bu aynı soruyu çözmüyor çünkü mesela x8 = 5 için düz denklemi 27 yerine 37 için çözmüş oluyoruz. Bunun yerine aslında yapmamız gereken ilk 3 değişkenden a + 5 tane 1'i geri alıp kalan değişkenlere a tane 1'i dağıtmak olmalı (a, değişen bir değer), onu da çözemedim açıkçası.

Şuayip KILIÇ ögretmen

Madeni para dağıtma sorusunda geri alınan 2 tl en fazla dağıtılan para olan 3,4 ve 5 i geçmedigi için sorun olmuyor
Ancak bu soruda geri alınan 5 tane 1 sayısı en fazla olan 4 ü geçiyor
Yanı x3 'ün eksi olduğu durumlar var

30 Haz 2022 Per 05:22 tarihinde brkd...@gmail.com <brkd...@gmail.com> şunu yazdı:
Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/bf60a601-2aa5-4343-9612-fde16404986an%40googlegroups.com adresini ziyaret edin.

Serdar

Ben de üşenmedim ve polinom yöntemiyle cevabı brkd Hocamla aynı buldum.
Cevap 3.717.643 :))

Şuayip KILIÇ ögretmen

Polinom yöntemi nasıl acaba anlatabilir misiniz?

30 Haz 2022 Per 16:32 tarihinde Serdar <serdarda...@gmail.com> şunu yazdı:
Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/9eeece4b-ae58-4ee8-9a7a-b09f5061422en%40googlegroups.com adresini ziyaret edin.

Serdar

Hocam şu metni aratınca güzel bir çalışma çıkıyor.

ÖZDEŞ NESNELERİN FARKLI KUTULARA DAĞILIMINDA
POLİNOM KULLANIMI