olasılık meraklısına zambak

Mehmet Akan

Bir çift zar, zarlardaki sayıların toplamı 5 veya 7 gelinceye kadar atılacaktır.
Buna göre , önce 5 gelme olasılığı nedir . ( cevap : 0,4 )
şimdiden teşekkürler.

Hasan ILGAZ

ilk atışta toplamın kesin 5 veya 7 geleceğini varsayalım
5 gelmesi (1,4),(2,3),(3,2),(4,1)
yani 4/36
aynı mantıkla 7 gelmesi 6/36
istenen
(4/36) / (4/36 + 6/36)=4/10

Eyüp Bulut

1.atışta 5 gelir: 4/36
2.atış için:1.de 5 veya 7 gelmez:(1-(10/36)).4/36=26/36.4/36
3 atış iiçin: 1 ve 2 de 5 veya 7 gelmez:(26/36)^2.4/36
n. Atışt için:şlk n-1 atılta 5 veya 7 gelmez:(26/36)^(n-1).4/36
Toplam geometrik seri yeadımıyla 0,4 olur
şimdiden teşekkürler.

yusuf sevilgen

zihnine sağlık hasan hocam...

Mehmet Akan

çok sağolun iyiki varsınız.

Muharrem Şahin

Bu soruyu ben de Eyüp Hocamın çözdüğü gibi çözerim:

Zarların toplamının 5 olması olasılığı = 4/36 = 1/9;
Zarların toplamının 7 olması olasılığı = 6/36 = 1/6;
Zarların toplamının 5 ya da 7 olmaması olasılığı = 26/36 = 13/18;

İstenen olasılık = 1/9 + 13/18.1/9 + (13/18)^2.1/9 + ...
                       = 2/5

Ama; Hasan Ilgaz Hocam
"Yorum böyle yapılır." dercesine
harika bir yorum yapmış.
"52 karttan herbirinin kupa ası olması olasılığı 1/52 dir."
mantığını buraya uygulamış.
Nefis uygulamış!
Zihnine sağlık Hasancığım.

Örnek soru

Bir çift zar, gelen sayıların toplamı 3, 5 ya da 7
oluncaya kadar atılacaktır.
Buna göre; toplamın önce 3 olması olasılığını bulunuz.

Uyarayım; Hasan Hocamın yöntemiyle çok kolay.:)

yusuf sevilgen

selamlar
toplamın 3 gelme durumları: (1,2) (2,1)................................olasılığı 2/36
toplamın 5 gelme durumları:(1,4),(4,1),(2,3),(3,2)..................olasılığı4/36
toplamın 7 gelme durumları:(1,6),(2,5),(3,4),(4,3),(5,2),(6,1)...olasılığı6/36 olur

örnek uzayı bunların toplamı olarak alabiliriz. 2/36+4/36+6/36=12/36
istenen ise 2/36 olur.

bu olasılık (2/36)/(12/36)=2/12=1/6

hasan hocam'ın zihnine sağlık... sayesinde bir şey daha öğrendik

Temel Gökçe

to tmoz
çok güzel bir paylaşım, harika çözümler, herkesin zihnine sağlık...

3 Mart 2013 23:38 tarihinde yusuf sevilgen <sevilg...@gmail.com> yazdı:

--
https://groups.google.com/forum/?hl=tr&fromgroups#!categories/tmoz

Tüm üyelerimiz, kendi gönderilerini ve arşivdeki diğer gönderileri etiketleyebilir. TMOZ arşivinden herkesin daha iyi istifade etmesi için her üyemiz yetkilidir. Yeni üyelerin mesajlarını denetleme ve onaylama yetkisi ve görevi her üyenin gruba bir minnet borcudur. Hem mesleki bilgi, hemde mesleki duyuru ve öneriler genel ahlak kurallarına uygun olduğu sürece paylaşılabilir, yine ahlaki ve medeni çerçevede karşıt görüşlerle insanların olaylara bakış açısının gelişmesine katkı sağlanabilir. Öğretmenlik mesleğine yakışır davranıldığı sürece hiçkimse bir başkasının paylaşımlarını, fikirlerini aşağılayamaz fakat medenice eleştirmesi de doğaldır burası kamuya açık bir platform olduğu için takdir ya da eleştiriye açık olduğu dikkate alınmalıdır.

Bu e-postayı Google Grupları'ndaki "TMOZ" adlı gruba abone olduğunuz için aldınız.
Daha fazla seçenek için, https://groups.google.com/groups/opt_out adresiniz ziyaret edin.

--
Kemal Hasoğlu Lisesi
Bahçelievler İstanbul

HAYDAR DOOOST

Temel Gökçe

to tmoz
Hasan Hocam gerçekten mükemmel bir yorum yapmışsınız...

Hasan ILGAZ

Sevgili Hocam sadece açtığınız yolda yürüyoruz.
çok teşekkür ederim.
Yusuf hocam ve Temel hocama da ayrıca teşekkürler.
saygılar sevgiler..

kemal aydin(ÖĞRETMEN) <mukeye@gmail.com>

madem böyle güzel bi konuda çok güzel sorular geldi ben de bir soru paylaşmak istiyorum bir torbada 6 kırmızı 8 mavi 11 yeşil top vardir torbadan geriatilmamak koşulu ile
7 top çekiliyor 5. top un kırmızı veya yeşil geldi bilindiğine göre önce kırmızı gelme olasılığını bulunuz?
Samsung Galaxy W

04 Mar 2013 09:18 tarihinde "Hasan ILGAZ" <hasan...@gmail.com> yazdı:

Hasan ILGAZ

bu sorunun pratik çözümü merakla bekliyorum..

Hasan ILGAZ

Kemal hocam çözümü paylaşmayacak mısın?

kemal aydin(ÖĞRETMEN) <mukeye@gmail.com>

inşaallah:) daha yazdığım soru ile  ilgilenemdim ilk fırsatta  bakacam dostum:)

4 Mart 2013 19:46 tarihinde Hasan ILGAZ <hasan...@gmail.com> yazdı:
[...]

Ey Yolcu,

Kalbin hallerini bil  ,bil ki kalp ikidir. Biri kalbi hayvani diğeri kalbi insanidir. Biri bir et parçası diğeri iki dünya mutluluğunun anahtarıdır

                                                                                        Şahı NAKŞIBEND ve      Abdulhaluk GÜCDEVANİ (ks)

Hasan ILGAZ

yapma Kemalim ya :(
sorunun güzel bir çözümü varda ben göremedim sandım
epey emek harcadım.
güzel şeyler gelmiyor
madem henüz bakmadın
boşuna bakma bence :)

Köksal yiğit

Bende baktım biraz çok fazla şey hesaplanması lazım.

4 Mar 2013 20:30 tarihinde "Hasan ILGAZ" <hasan...@gmail.com> yazdı:

Muharrem Şahin

Kemal Hocamın sorusunu şöyle ifade edeyim:

Bir torbada 6 kırmızı, 8 mavi, 11 yeşil top vardir.
Torbadan,
geri atılmamak koşulu ile,
toplar sonuna kadar birer birer çekilecektir.
Aşağıda verilen koşullara göre,
Kırmızı topun yeşil toptan önce çekilmesi olasılığını bulunuz.
    a. Koşulsuz.
    b. 5. çekilişte mavi geldiği bilindiğine göre.
    c. 7. çekilişte mavi gelmediği bilindiğine göre.
    d. 23. çekilişte kırmızı geldiği bilindiğine göre.

Muharrem Şahin

Kemalciğimin bize oynadığı oyunun
bir benzerini ben de sizlere oynayayım;
henüz üzerinde düşünmediğim
"e" maddesini de ekleyeyim:

e. 10. çekilişte sarı geldiği bilindiğine göre.

Muharrem Şahin

Gerçekten merak edenlere soruyorum:

1- İp ucu vereyim mi?
2- Cevapları vereyim mi?
3- Çözümleri vereyim mi?

Bence düşünülmesi keyifli olur.
Yeni keşifler yapılır.
Açıkladığım zaman,
"ahlar vahlar" yükselebilir.:))
Gökhan Hocamın başlattığı yazışma
çok güzel sonuçlar doğurdu.
Ben de öğrendim.
Kendisine çok teşekkür ediyorum.

yusuf sevilgen

a şıkkı için yorumum
kırmızı ile yeşil arasındaki olasılık durumunu inceliyorum.
önce kırmızı gelme olsalığı sorulmuş.
ilk çekilen topun kırmızı olma olasılığı 6/25 ,  yeşil olma olasılığı ise 11/25 tir.
örnek uzayı 6/25+11/25=17/25 olarak düşünüp
önce kırmızı gelme olasılığı (6/25)/(17/25)=6/17 diye düşünüyorum
ilk top diyelim ki kırmızı ya da yeşil gelmedi.
sorun değil paydalar gideceğinden dolayı olasılığı değiştirmeyecektir.
yani bu kez de istenen olasılık (6/24)/(17/24) olacaktır
sonuç yine 6/17
muharrem hocam umarım yanlış düşünmemişimdir

Muharrem Şahin

Evet Yusufcuğum.
Bir süre katılamayacağım.
Grip ve şiddetli baş ağrısı.
Sevgiler.

yusuf sevilgen

geçmiş olsun üstadım. tez zamanda atlatın inşallah. çok bekletmeyin.
hocam mantık doğru bir mantık ise diğer şıklar için düşüncemi yazayım.

Rifat GÖRGÜN

Çok geçmiş olsun hocam..
Bilmediklerimi ayağımın altına alsaydım başım göğe ererdi.(İmam-ı Azam)

5 Mart 2013 14:24 tarihinde yusuf sevilgen <sevilg...@gmail.com> yazdı:
geçmiş olsun üstadım. tez zamanda atlatın inşallah. çok bekletmeyin.
hocam mantık doğru bir mantık ise diğer şıklar için düşüncemi yazayım.

Muharrem Şahin

"d" maddesine pratik bir çözüm yolu
bulduğumu sanmıştım.
Çözebildiğim yolla baktığımda
"d" ve "e" maddelerinin çözüm yolları aynı.
Ama; pratik bir yol bulabiliriz gibi görünüyor.
Öğretmenlerimi boşuna uğraştırmış olmamak için
yatağımdan kalkıp yazdım.
Bir de;
Güzel bir soru tipinin ortaya çıkmasında
harika yorumu ile büyük katkı yapan
Hasan Ilgaz Hocama bir kere daha
teşekkür etmek istedim.

Hasan ILGAZ

est. canım Abim.
ilham kaynağımız sizsiniz.
asıl biz teşekkür ederiz tüm kattıklarınız için.
geçmiş olsun ayrıca. kendinize dikkat edin lütfen.
sevgiler..

Muharrem Şahin

"e. 10. çekilişte yeşil geldiği bilindiğine göre."  olacaktı.

Sevgili öğretmenlerim;
"d" ve "e" maddelerinin çözümünde de
Hasan Ilgaz Hocamın yaklaşımını uygulanabiliyor.
Burada, bir hakkı sahibine teslim etmem gerekiyor:
Kemal Aydın Hocam, o soruyu sormasaydı,
Hasan Hocamın çözüm yönteminin böylesine
işlevsel olduğunu göremeyecektim.
Şu anda soruyu daha da geliştirip
çözümünü yazıyorum.
Soru ile ilgilenecek öğretmenlerimin
kazançlı çıkacaklarına inanıyorum.
Saat 20.00 den önce çözümleri göndereceğim.
Sevgiler, saygılar.

Muharrem Şahin

Bu başlığın incelenmesi yararlı olabilir.