Olasılık

Muallime Mat

IMG_20220828_183657_778.jpg

Muharrem Şahin

A'dan A'ya bire bir fonksiyon sayısı 5! = 120 olur.

fof fonksiyonunun bire bir olduğu fonksiyonlardan
(1,1) ikilisini bulunduranların sayısı 10'dur.

fof fonksiyonunun bire bir olduğu fonksiyonlardan
(1,2) ikilisini bulunduranların sayısı 4'tür.
(1,3), (1,4), (1,5) ikililerini bulunduranların sayısı da 4 olur.

fof fonksiyonunun bire bir olduğu fonksiyonların sayısı
10 + 4.4 = 26 olur.

İstenen olasılık, 26/120 = 13/60 bulunur.

Açıklama:
fof fonksiyonunun birim fonksiyon olması için
f(a) = b ise f(b) = a olması gerekir.

Message has been deleted

erdal

çözümm.png

Rasim Zencir

herşeyden önce harika bir soru. hazırlayanı kutluyorum ama sorunun doğru yanıtı şıklarda yok gibi.
yanılmıyorsam diyeyim. çünkü böyle bir soru hazırlayanın şıkları yanlış koyma olasılığı da az. ya da çok.   :)))

 f(f(x))=x olacaksa  f^(-1)(x)=f(x)  demektir. yani fonksiyonun tersi kendisine eşit olacaktır. bu da grafiği
y=x doğrusuna göre simetrik olacak. yani (x,y) varken (y,x) de olacak.

A={1,2,3,4,5} kümesinde tanımlı fonksiyonumuzun bu koşulu sağlaması bazı koşullara bağlı tabi ki...

fonksiyon grafiğinin 5 noktadan oluştuğunu göz önünde bulundurursak,

1) bir noktası y=x üzerinde olmalı. yani f(a)=a olmalı. bu noktayı 5 farklı şekilde seçebiliriz.
geriye kalan 4 noktayı da 2 şerli gruplara ayırırız. (4,2).(2,2)=6 farklı şekilde.
 böylece {(a,a),(b,c),(c,b),(d,e),(e,d)} şeklindeki f(x) fonksiyonların saymış oluruz. 5.6=30 tane,

2)üç noktası  y=x üzerinde olmalı. (5,3)=10. {(a,a),(b,b),(c,c),(d,e),(e,d)} şeklindeki f(x) ler için.

3)5 noktası y=x üzerinde olmalı.  o da bir tane...

toplamda 30+10+1=41 tane f(x) fonksiyonu vardır. öyleyse istenen olasılık

41/120 olur.

rasimZENCİR

erdal <erdaler...@gmail.com>, 29 Ağu 2022 Pzt, 17:51 tarihinde şunu yazdı:

Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/593843fa-3c49-468b-bdca-ea8174ebfaa6n%40googlegroups.com adresini ziyaret edin.

Muharrem Şahin

30 dediğin yer 15 olacak Rasim'ciğim.
Böylece 13/60 'ta buluşuruz.

Rasim Zencir <rsm...@gmail.com>, 29 Ağu 2022 Pzt, 18:35 tarihinde şunu yazdı:

--
.

Rasim Zencir

haklısın muharrem hocam. son anda farketmiştim. ve maili sildim ama nasıl olduysa yine de ulaşmış.
bir de erdal hocamaın çözümü ile aynı olmuş.

selamlar.

rasimZENCİR

Muallime Mat

IMG_20220830_135313.jpg

Muharrem Şahin

Paylaştığınız problem
ekteki 2. probleme çok benziyor.
Tek farkı
24 saatin başlangıç anının belirsiz olması.
Bunun üzerinde düşüneceğim.
Bu problemler de yararlı olabilir.

Muallime Mat <yasemi...@gmail.com>, 30 Ağu 2022 Sal, 13:54 tarihinde şunu yazdı:

.
Bulusmaprobcoz.pdf

Serdar

30 Ağustos 2022 Salı tarihinde saat 15:16:31 UTC+3 itibarıyla Muharrem Şahin şunları yazdı:
IMG_20220830_153648.jpg

Serdar

Muharrem Hocam paylaşım için teşekkürler. Şimdi inceledim ve kafama takılan bir bölüm oldu. Mesela ilk soruda örnek uzay 90*90 değil de 120*120 olmalı diye düşünüyorum. Bu sorularda örnek uzayı hep bu şekilde alıyoruz diye biliyorum. Teşekkürler

Muharrem Şahin

Çözümünüz için teşekkürler Serdar Hocam.

.

Muharrem Şahin

Muharrem Şahin

Benim paylaştığım soruda
kişilerin hangi aralıkta geleceği belirli.

Buradaki soruda
24 saatlik aralığın her anı olabilir.
O konuda çözümünüz yararlı oldu.
Tekrar teşekkürler.

Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com>, 30 Ağu 2022 Sal, 15:48 tarihinde şunu yazdı:

--
.

Muharrem Şahin

Şöyle açıklayayım:
"14.00 - 16.00" arasında orada oturacaklar.
Gelme saatleri buna uygun olmalı.

.

Muharrem Şahin

Yasemin Öğretmenim;
24 saatin başlangıç anı hiç sorun yaratmıyor.
Koordinat sisteminin (0,0) noktası,
örneğin; 2. problemde 14.00'e karşılık getirilmişken,
her başlangıç anına karşılık getirilebilir.
(24,0) ve (0,24) x ve y için son değerler olur.

Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com>, 30 Ağu 2022 Sal, 16:09 tarihinde şunu yazdı:

--
.

Muallime Mat

Muharrem Hocam,  kıymetli paylaşımlarınız ve sorulara yaklaşım tarzınız için çok teşekkür ederim, istifade etmeye çalışıyorum..

Serdar Hocam çözüm için çok teşekkür ederim, zihninize sağlık..

Muharrem Şahin

Yasemin Öğretmenim;
Sorunuz
"0.00 - 24.00" aralığına dönüştürülürse
paylaştığım
"Problem -2" ye dönüşür.
x ekseni üzerindeki sınır noktası (23,0),
y ekseni üzerindeki sınır noktası (0,22) olur.

Muallime Mat <yasemi...@gmail.com>, 30 Ağu 2022 Sal, 20:12 tarihinde şunu yazdı:

Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/5933fc9d-b6c8-4610-9630-aa7efac0cce1n%40googlegroups.com adresini ziyaret edin.

--
.