Bir olasılık problemi

Muharrem Şahin

.
BirOlasProb.png

Serdar

Hatalı gibi ama atayım dedim Hocam 🙂

29 Ağustos 2022 Pazartesi tarihinde saat 20:10:34 UTC+3 itibarıyla Muharrem Şahin şunları yazdı:

.
IMG_20220829_210522.jpg

Muharrem Şahin

Doğru anahtarın bulunması için
4. denemenin doğru olması gerekmez hocam.
4. deneme yanlış ise son anahtar doğrudur.

İsyenen olasılık = P(YDY) / P(YD) = 2/3

İlgilendiğiniz için teşekkürler.

Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/ee40532d-16e1-44d8-9f15-bfac70e33f8fn%40googlegroups.com adresini ziyaret edin.

--
.

Rasim Zencir

muharrem hocam,

olasılık konusunda sizinle gerçekten farklı düşünüyoruz.   :)
sıra ile denenerek .....  demişsiniz. sıra ile denemelerde olasılık olmaz. rastgele denemelerde olur.

1.ve 2. denemeler gerçekleşmiş. olasılık olmaz. geriye 3 anahtar kalmış. tüm durumları 6,  2. doğru anahtarın
ikinci denemede gelme durumu 2, istenen olasılık 2/6= 1/3 olur diye düşünüyorum.

nerde hatalıyım?

rasimZENCİR

Serdar

Muharrem Hocam açıklamanızı tam olarak anlayamadım. Dördüncü yanlışsa son anahtar doğrudur. Zaten olasılığa bir katkısı olmuyor Hocam. 1 ile çarpıyoruz.

Serdar

Ben de Rasim Hocam gibi cevabın 1/3 olduğunu düşünüyorum Hocam. Benim çözüm biraz daha uzun.
-++ olasılığı 1/10
-+-+ olasılığı 1/10
-+--+ olasılığı 1/10
İstenen 1/10 / 3/10=1/3

Muharrem Şahin

Rasim'ciğim;
Farklı düşünüyorsak
birimiz yanlıştayız demektir.
Gördüğüm kadarı ile
yanlışı hep sen yapıyorsun. :)
"Sıra ile" derken
"anahtarlıktaki sıra" anlaşılmıyor mu?

İlkinin yanlış ikincinin doğru anahtar olması koşuluyla,
4. denemede doğru anahtarın bulunması olasılığı soruluyor.

3. denemede yanlış anahtar bulunursa
4. denemede doğru anahtar kesinlikle bulunacaktır.
(Serdar Hocam doğru düşünüp yanlış uyguluyor.)

P(YD) = 3/5. 2/4   (koşul olayının olasılığı)
P(YDY) = 3/5. 2/4. 2/3  (4. denemede doğrunun bulunması olasılığı)

İstenen olasılık = (3/5. 2/4. 2/3) / (3/5. 2/4) = 2/3

Serdar <serdarda...@gmail.com>, 29 Ağu 2022 Pzt, 23:00 tarihinde şunu yazdı:
Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/fe31f4af-5adc-4cf2-a8ee-5d263697fe43n%40googlegroups.com adresini ziyaret edin.

--
.

Serdar

Muharrem Hocam gece vakti diye idrak edemiyorum sanırım 😅
3. Denemede yanlış anahtar bulunursa geriye iki anahtar kalıyor. Dördüncü denemede doğruyu hemen nasıl bulduğumuzu anlayamadım.

Muharrem Şahin

Rasim'ciğim;
Senin açıkladığın gibi de düşünülebilir:
"1. deneme yanlış ve 2. deneme doğru" gerçekleşmiş.
Elimizde 2 yanlış ve 1 doğru anahtar var.
3. denememiz yanlış olursa
4. denememizde doğru anahtar kesinlikle bulunacaktır.
3. denemenin yanlış olması olasılığı da 2/3 'tür.

Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com>, 29 Ağu 2022 Pzt, 23:51 tarihinde şunu yazdı:

--
.

Serdar

Anladım Hocam şimdi. Tamamdır. Anahtarı illa denememiz gerekiyor gibi hissettim.

Muharrem Şahin

Serdar Hocam;
Yazarken mesajınız geldi.
Sevgiler, selamlar..

Rasim Zencir

Bir de ben anlayabilsem!

2/3.1/2=1/3  neden değil?

30 Ağu 2022 Sal 00:05 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> şunu yazdı:
Serdar Hocam;
Yazarken mesajınız geldi.
Sevgiler, selamlar..

Muharrem Şahin

Rasim'ciğim;
4. deneme doğru anahtarla yapılsa doğru bulunur;
Yanlış anahtarla yapılsa da doğru bulunur.
1/2 dediğin yer 1/2 + 1/2 olur.
Günün güzel olsun.

Rasim Zencir <rsm...@gmail.com>, 30 Ağu 2022 Sal, 03:11 tarihinde şunu yazdı:

--
.

Rasim Zencir

4. Deneme yapılmasa da doğru anahtar bulunur yani, diyorsunuz.

Neyse, şerhimi koyuyorum.
Güzel günler diliyorum muharrem hocam. Teşekkür ederim.

Muharrem Şahin

Rasim'ciğim;
4. deneme yapılır.
Ama; sonucu ne olursa olsun