Re: 1995 ulusal matematik olimpiyat sorusu

ibrahim Kuscuoglu

Yanıt1/8 diyor

16 Temmuz 2012 21:44 tarihinde ibrahim Kuscuoglu <ikus...@gmail.com> yazdı:
2 mavi,2kırmızı,2 beyaz top bir çember etrafına rastgele dizildiğinde, aynı renkli topların hep yanyana gelme olasılığı kaçtır?  yanıt 178  DİYOR KAFAYI  YİYECEĞİM. Ben 2/15 buluyorum birileri bana yardım eder mi?

ibrahim Kuscuoglu

Nihat Akgün

İbrahim hocam soruyu farklı şıklarla gördüm.

16 Tem 2012 21:45 tarihinde "ibrahim Kuscuoglu" <ikus...@gmail.com> yazdı:
Yanlış anlaşılmalara ve polemik oluşturacak durumlara meydan verecek mesajlardan kaçınalım lütfen...

EKLEDİĞİNİZ RESİMLERİN BOYUTLARINA LÜTFEN DİKKAT EDİNİZ!!!...

YOLLADIĞINIZ MESAJLARA LÜTFEN KONU BAŞLIĞI YAZINIZ!!!...

http://www.facebook.com/pages/Matematik-Geometri/150709609688?ref=mf

Screenshot_2012-07-16-21-59-13.png

Sezgin Öner

Bende sizle ayni sonucu buluyorum hocam.

ibrahim Kuscuoglu

arkadaşlar şu soruyu bir çözelim ben birinin çözümüne bakmıştım 1/8 demiş onun için yazmıştım. Ama şıklarda yok dediğin gibi. Ama 2/15 te yok

16 Temmuz 2012 22:02 tarihinde Nihat Akgün <xne...@gmail.com> yazdı:

Nihat Akgün

hocam aynı sonucu bulduğumdan sesim çıkmadı....

16 Tem 2012 22:06 tarihinde "Sezgin Öner" <matemati...@gmail.com> yazdı:

Bende sizle ayni sonucu buluyorum hocam.

Sezgin Öner

Ibrahim hocam mustafa hocanın kkitabindan baktim o da ayni sonucu bulmuş ve sonuc siklarda yyok demiş.

ibrahim Kuscuoglu

  zaten kitabın düzeltmesini yapıyorum bu yıl benimde adım çıkacak kitapta :) Hatalı çözüm olup olmadığına bakıyorum zaten :)
Birde özdeş denmemiş ona dikkat çekeyim. Bir daha düşünelim.

ibrahim Kuscuoglu

Sezgin Öner

Hocam ben iyi düşündüm özdeş denmediyse farklı almalıyız s(e)=(6-1)!=5!=120 istenilende ayni renkler yan yana olacaksa onları bağlar tek bir tane düşünürsek 3 eleman olur.(3-1)!.2!.2!.2!=16 olur.16/120=2/15 olur.

kemal aydin(ÖĞRETMEN) <mukeye@gmail.com>

cevap 2!.2.2.2/5!=2/15 olması gerek sanırım

16 Temmuz 2012 22:22 tarihinde Sezgin Öner <matemati...@gmail.com> yazdı:

[...]

Nefis üç köşeli dikendir, ne türlü koysan batar.

                                       (H.Z Mevlana(ks) )

Gokhan Kececi

yanıt.GIF

ibrahim Kuscuoglu

ibrahim Kuscuoglu

RASİM.ZENCİR-DENİZLİ

topların özdeş olduğunu söylemesine gerek yok. çünkü renk sıralaması yapılıyor ve soru dairesel sıralama sorusu. 2 kırmızı top derken toplardan biri küre şeklinde, diğeri küp şeklinde olabilir. hiç önemli değil. soru değişmez.

istenen durum, aynı renkli topların yan yana olması. aynı renkli topları bir tane sayarsak, 3 renk var. dairesel sıralamaları 2 farklı şekilde.

tüm durumlar,
önce bir K koyalım 1 şekilde,
sonra 2. K yı koyalım yine 1 şekilde,
sonra bir M koyalım. yine 1 şekilde,
sonra 2. M yi koyalım 2 şekilde,
sonra B koyalım 2 şekilde,
sonra 2. B yi koyalım 4 şekilde koyabiliriz.
hepsini çarparsak,
1.1.1.2.2.4=16 olur.

bu durumda istenen olasılık   2/16=1/8 bulunur.
RASİM ZENCİR

EVRENİN MEYVASI BEYİN,
BEYNİN MEYVASIDIR
MATEMATİK.

17 Temmuz 2012 07:53 tarihinde ibrahim Kuscuoglu <ikus...@gmail.com> yazdı:
olasılık.PNG

ibrahim Kuscuoglu

hocam çözümünüzü anlayamıyorum.1. K yı koyalım 1 şekilde derken ,ya da 1. M yi koyalım 1 şekilde 2.M yi koyalım 2 şekilde derken ne kastediyorsunuz?

17 Temmuz 2012 12:49 tarihinde RASİM.ZENCİR-DENİZLİ <rsm...@gmail.com> yazdı:

--

olasılık.PNG

RASİM.ZENCİR-DENİZLİ

yuvarlak masa gibi düşünüyorum ve belli bir yön belirleyip  sıralamaya bakıyorum.

örneğin,
bir kişi bir yuvarlak masa etrafında 1 şekilde sıralanabilir.
ikinci kişi geldiğinde nereye oturursa otursun, sıralama açısından yine 1 şekildedir.
3. kişi  geldiğinde sıralamayı değiştirecek 2 farklı yer vardır.
4. kişi          "                     "                        "           3     "        "         ".
n. kişi           "                      "                     "         (n-1)  "     "            "

bu yüzden n kişi yuvarlak masa etrafında (n-1)! farklı şekilde sıralanabilir.

mantığına dayandırdım.

RASİM ZENCİR

EVRENİN MEYVASI BEYİN,
BEYNİN MEYVASIDIR
MATEMATİK.

17 Temmuz 2012 12:55 tarihinde ibrahim Kuscuoglu <ikus...@gmail.com> yazdı:
olasılık.PNG

ibrahim Kuscuoglu

Rasim hocam benim çözümü incelediniz mi ? Ben nerede hata yapıyorum?

17 Temmuz 2012 13:02 tarihinde RASİM.ZENCİR-DENİZLİ <rsm...@gmail.com> yazdı:

--

olasılık.PNG

behzat erbıçakcı(ÖĞRETMEN)

İbrahim hocam m1 sabir iken kalan toplar 5! farklı şekilde sıralanmaz çünkü özdeşlik durumu var...

17 Temmuz 2012 13:08 tarihinde ibrahim Kuscuoglu <ikus...@gmail.com> yazdı:

--
Behzat ERBIÇAKCI
Matematik Öğretmeni

RASİM.ZENCİR-DENİZLİ

ibrahim hocam, çözümünüzü inceledim.
hemen şunu söyliyeyim ki  özdeş nesnelerin dairesel sıralaması hep sıkıntılı olmuştur. sanırım bunların kesin çözümü saymanın polyo teoremi ile yapılıyor. o da oldukça karmaşık.

benim yöntem sayılar küçük olduğu için geçerli olabilir.
sizin çözümünüzde özdeşlik göz ardı edilmiş oluyor.
ama aslında iki sonuç da birbirne çok yakın.  :)

kısaca sizin çözüm yanlış diyemiyeceğim. çünkü benim çözümün doğruluğundan emin değilim.

selamlar.

RASİM ZENCİR

EVRENİN MEYVASI BEYİN,
BEYNİN MEYVASIDIR
MATEMATİK.

17 Temmuz 2012 13:08 tarihinde ibrahim Kuscuoglu <ikus...@gmail.com> yazdı:
olasılık.PNG

Ismail Sulan

ibrahim hocam mustafa töngemenin olimpiyat sorularının çözümlerini
yaptığı kitabında da 2/15 bulmuş.
olympic.png

barbaros gur

değişiklik olsun 1/6 diyeyim :):)

17 Temmuz 2012 13:58 tarihinde Ismail Sulan <ismai...@gmail.com> yazdı:
[...]

İradene hakim, vicdanına mahkum ol...

Barış Demir

Ben saydım :))
her iki durumda da 2/15...
Özdeşlik olmadan İbrahim hocamin cozumu temiz,
özdeş iseler Töngemen hocanın çözümü temiz...
İki durumun da ayni cikmasi Rasim hocamin dedigi gibi renk uzerine
yogunlasmaktan kaynaklaniyor.
Bicim onemini yitiriyor...

On 17 Temmuz, 17:30, barbaros gur <bhgu...@gmail.com> wrote:
> değişiklik olsun 1/6 diyeyim :):)

behzat erbıçakcı(ÖĞRETMEN)

bende sayarak 4/15 buluyorum.4 sene öncede uğraşmıştım aynı soru ile ama bir formüle oturtamamıştım.

17 Temmuz 2012 18:36 tarihinde Barış Demir <baris...@gmail.com> yazdı:

RASİM.ZENCİR-DENİZLİ

ben töngemen hocamın çözümünden de şüpheliyim. 15 sayısını bulurken biraz kolay bulmuş.  :)

üstelik ibrahim hocam farklı,
töngemen hocam özdeş kabul edip aynı yanıtı bulmalarında bir gariplik var.

tam emin değilim ama nedense bana 1/8 daha mantıklı geliyor.

RASİM ZENCİR

EVRENİN MEYVASI BEYİN,
BEYNİN MEYVASIDIR
MATEMATİK.

behzat erbıçakcı(ÖĞRETMEN)

teker teker yazdım kontrol ettim birde siz değerli hocalarım kontrol ederlerse cevap 2/16=1/8 çıkıyor gibi ...

17 Temmuz 2012 22:36 tarihinde RASİM.ZENCİR-DENİZLİ <rsm...@gmail.com> yazdı:
daireesel permütasyonda özdeşlik.JPG

ibrahim Kuscuoglu

özdeş almışsın behzat hocam. Ama soruda özdeş dememiş. Şu tür soruları nasıl çözüyoruz? örneğin bir torbada 5 mavi 2 kırmızı top var rastgele bir top çekildiğinde topun mavi gelme olasılığı nedir? toplar aynı ve özdeş olsa bile yanıtı 2/7 diyoruz değil mi? yani kalkıp ya mavi ya kırmızı geilir o yüzden 1/2  dir demiyoruz. O zaman AABBCC de ilk A ile ikinci A nın yer değiştirmesini göz ardı edemeyiz böylesi sorulan bir soruda:(

18 Temmuz 2012 00:25 tarihinde behzat erbıçakcı(ÖĞRETMEN) <behz...@gmail.com> yazdı:

hasanalihoca(öğretmen)

ben geçen yıl bu soruyu 1/7 buldum. Hemde sınıfta:))) hemde sınıfın ok. alarak...

RASİM.ZENCİR-DENİZLİ

behzat hocam, çözümünüze katılıyorum.

RASİM ZENCİR

EVRENİN MEYVASI BEYİN,
BEYNİN MEYVASIDIR
MATEMATİK.

Sezgin Öner

Benim kafama yatmayan bende Ibrahim hocamda ayni cozumu yaptik ,islem iceren cizimsiz cozumler,burda yanlislik nerde?birde hepimiz bu kalip sorularla karsilastigimizda Ibrahim hocamin yaptigi cozumu uygulamiyormuyuz ?

Muharrem Şahin

Barış Hocamın açıklamalarına katılıyorum.
Özdeş sayılsa da sayılmasa da, ben de 2/15 buluyorum.
Evrensel kümenin eleman sayısı uygun biçimde değiştiği
için sonuç aynı çıkıyor.
Behzat Hocamın şekillerinde eksikler var.

Özdeş sayılmadığında evrensel kümenin eleman sayısı, 5!;
   "                "            istenen durum sayısı, 2!.2!.2!.2!;
   "                "            istenen olasılık  (2!.2!.2!.2!) / (5!) = 2/15.

Özdeş sayıldığında evrensel kümenin eleman sayısı, (5!) / (2!.2!.2!) = 15;
    "             "         istenen durum sayısı, 2;
    "             "         istenen olasılık 2/15.

Not : Ben de problemi -İbrahim Hocam ve O'na katılanlar gibi-
        özdeş saymadan çözerdim.
        Örneğin; "2 erkek, 2 kadın, 2 köpek bir yuvarlak masa
        etrafında dizileceklerdir.
        Aynı cinslerin yan yana olmaları olasılığı kaçtır?"
        sorusunda, bu cinsleri özdeş sayamayacağımız gibi.

behzat erbıçakcı(ÖĞRETMEN)

Muharrem Şahin

Behzat Hocam;
Haklısınız.
Ben yanlış görmüşüm.
Özdeş sayıldığı durumda çözümünüzde bir hata görünmüyor.
Özdeş durumlar üzerinde yeniden düşüneceğim.
Ama; bu soruda ancak "özdeşlik" vurgulanırsa,
özdeş olduklarını düşünürüm.
İbrahim Hocamın sorduğu soruyu, ben O'nun gibi çözerdim.
Sevgiler, saygılar.

Muharrem Şahin

Özdeş durumlar için verdiğim çözüm hatalıdır.
Dikkate almayınız.

RASİM.ZENCİR-DENİZLİ

o zaman netleştirmemiz gereken iki konu var.

1- m tane kırmızı, n tane mavi, r tane sarı nesnenin dairesel sıralama sayısını veren bir formülümüz var mı?  yani özdeş nesnelerin dairesel sıralaması hakkında ne biliyoruz?
mustafa töngemen hocamızın verdiği formül doğru mu?

2-behzat hocamın çözümü somut ve net gözüküyor. hatası  veya eksiği var mı?  varsa nedir?

RASİM ZENCİR

EVRENİN MEYVASI BEYİN,
BEYNİN MEYVASIDIR
MATEMATİK.

19 Temmuz 2012 11:45 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:
Özdeş durumlar için verdiğim çözüm hatalıdır.
Dikkate almayınız.

Muharrem Şahin

Sevgili Rasim Hocam;
Doğru düşüncelerin nedeniyle saygılarımı
iletmem gerekirdi.
Gecikmeli olsa da kabul et.:)
Soruyu da çok açık koymuşsun.
Ben düşünmeye devam ediyorum.
Sevgiler, saygılar.

Barış Demir

12. ve 16. durumları ben aynı olarak saymışım. Oysa farklılar tabii
ki.
Behzat hocanın çözümü doğru görünüyor. Tabii öncesinde Rasim hocanın
da çözümü doğru oluyor.
Renk üzerine kurulu bir soru olduğundan özdeş nesne gibi çözümü daha
anlamlı buluyorum.
Farklı nesne gibi üretilen çözümde elde edilen 120 farklı durumun bize
görsel olarak sunacağı 16 yanyana aynı renkli durumlar aslında Behzat
hocanın ilk iki durumundan farklı değildir. Örneğin mavi kalem ile
mavi silgi, kırmızı zar ile kırmızı ceket, yeşil elma ile yeşil
kurbağanın oluşturacağı 16 durum aslında özünde 2 farklı renk dizilimi
verecektir. Benzer biçimde 120 durum da 16 farklı renk dizilimi
verecektir.

On 18 Temmuz, 00:25, behzat erbıçakcı(ÖĞRETMEN) <behza...@gmail.com>
wrote:
> teker teker yazdım kontrol ettim birde siz değerli hocalarım kontrol
> ederlerse cevap 2/16=1/8 çıkıyor gibi ...

>  daireesel permütasyonda özdeşlik.JPG
> 92KGörüntüleİndir

Barış Demir

İbrahim hocam,
verdiğin top çekme örneği ile bu soru aynı değil diye düşünüyorum. Top
çekme örneğinde çekilebilecek top sayısı olan 7 yi 5 mavi ve 2 kırmızı
oluşturuyor. 7 top bir bütün olarak rol oynamıyor, bir top çekildiği
için tek tek rol oynuyor. Asıl soruda ise 6 topun bir bütün olarak
oluşturduğu durumlar arasından şarta uygun olana bakıyoruz.
Top çekme yerine 7 top bir çember etrafına sıralansa ve aynı renkte
olanların yanyana gelme olasılığı kaç olur desek?

Aslında verdiğin top çekme örneği için "toplar aynı ve özdeş
olsa bile yanıtı 2/7 diyoruz değil mi?" cümlen bu sorudaki mantığı çok
güzel açıklıyor. Çekilen topun şekline bakmıyoruz, rengine bakıyoruz.
1995 sorusunda da dizilimdeki renk durumuna bakmalıyız, topların
şekillerine değil...

On 18 Temmuz, 11:44, ibrahim Kuscuoglu <ikus1...@gmail.com> wrote:
> [...]
> nın yer değiştirmesini göz ardı edemeyiz böylesi sorulan bir soruda:(
>
> 18 Temmuz 2012 00:25 tarihinde behzat erbıçakcı(ÖĞRETMEN) <

RASİM.ZENCİR-DENİZLİ

özdeşlik konusunda biraz durmak istiyorum. çünkü burada   yazılanlar benim de kafamı karıştırdı.

 2 beyaz top deyince, toplar  özdeş midir?  hayır. renkleri özdeştir.
3 kırmızı top deyince de toplar özdeş değil, renkler özdeştir.
 peki 2 beyaz top ile 3 kırmızı top düz bir sırada kaç farklı şekilde sıralanabilir?  denirse ne deriz?

ben soru tam ifade edilmemiş diyorum.  ama  yine de emin olamıyorum.  çünkü eğer sıralanması istenen şeyler toplar ise ifade doğru ve cevabı  5!  dir.

"2 beyaz top ve 3 kırmızı top ile düz bir sırada kaç farklı renk sıralaması yapılabilir?" denirse  o zaman cevap tekrarlı permütasyondan  5!/2!.3!=10 olur.

bu son ifadede  "kaç farklı renk sıralaması " kısmı pek kullanılmıyor biliyorsunuz. ama 2 beyaz, 3 kırmızı denmişse söz konusu olan topların kendisi değil, renkleri diyoruz ve çözümü renk sıralaması olarak yapıyoruz.

tıpkı "2 kız, 3 erkek düz bir sırada kaç farklı şekilde otururlar?"  ifadesinde olduğu gibi. oturma biçimleri henüz sınıflandırılmadı. yan oturur, düz oturur, kıytırık otururuz. oturma biçimleri bunlardır ve sayıları belli değildir.

2 kız deyince, kızlar özdeş midir? hayır. insanlar özdeş olamazlar. hatta aynı yumurta ikizleri olsalar bile. ama cinsiyetleri özdeştir.

3 tane 1 TL deyince, paralar özdeş midir? hayır. birisi eski, birisi yeni, birisi de zedelenmiş olabilir. değerleri özdeştir.

işte bu yüzden bu konudaki sorular sorulurken çok dikkatli ifade edilmeli diyorum.
iyi akşamlar diliyorum.

RASİM ZENCİR

EVRENİN MEYVASI BEYİN,
BEYNİN MEYVASIDIR
MATEMATİK.

ibrahim Kuscuoglu

Hocam benim derdimde bu zaten 1995 olimpiyat sorusu olunca NİYE BÖYLE SORULUDU? Bu soru daha iyi ifade edilebilirdi. Demek istiyorum bak bunca arkadaş kuyudan çıkaramadık taşı gönül rahatlığı ile.

20 Temmuz 2012 02:01 tarihinde RASİM.ZENCİR-DENİZLİ <rsm...@gmail.com> yazdı:

RASİM.ZENCİR-DENİZLİ

:)

size katılmamak mümkün mü ibrahim hocam.  olimpiyat soruları içinde doğru ifade edilmemiş yüzlerce soru bulunabilir.

hazır yeri gelmişken ifade etmek isterim. olimpiyat sorularının çıktığı konular hangileridir ve hangi okulun müfredatında vardır?

örneğin güvercin yuvası ilkesi hangi okullarda öğretilir?

olimpiyatlar neden belirlenen müfradatlarda yapılmaz?

aslında dokunsak orda da bir sürü sorun olduğunu görecez.
neyse....

RASİM ZENCİR

EVRENİN MEYVASI BEYİN,
BEYNİN MEYVASIDIR
MATEMATİK.

Muharrem Şahin

Şimdilik vardığım sonuçları paylaşmak istiyorum:

- Olimpiyat sorusu olarak, özdeşlik vurgulansa idi daha doğru olurdu.
 (Ki; tüm arkadaşlarım aşağı yukarı aynı görüşte.)
- Soru, bir genellemeye ulaşma amacıyla değil; özel bir durumun irdelenmesi
  amacıyla sorulmuştur.
  (Rasim Hocamın ve Behzat Hocamın çözümleri amaca uygundur.)
- Özdeş nesnelerden en az birinin sayısı tek ise toplam n elemanın
  dizilişleri sayısının bulunması için, (n-1)! sayısının tekrar faktöriyellerine
  bölümü doğru sonuç vermektedir. Özdeş nesnelerin tamamı çift ise,
  bu bölümün 1 fazlasının tam değeri doğru sonuç vermektedir.
  (Bunun nedenini bulamadım. Bu yüzden; bu genelleme doğru olmayabilir.
   Ama; en azından benim denediğim örnekler bu genellemeye uydu.)
- Aşağıda verilen harflerin bir yuvarlak masada dizilişlerinin :) sayısını bulunuz.
  1. AABB       2. AAAB        3. AAABB       4. AAABBB         5. AABBCC
  6. ABBCCC   7. AAAABB   8. AAAABBB   9. AAAAABBB   10. AAABBCC

Çözümler

1. [3!/(2!.2!) + 1] = 2     2.  3!/3! = 1      3.  4!/(3!.2!) = 2    4. [5!/(3!.3!) + 1] = 4    5. [5!/(2!.2!.2!) + 1] = 16
6. 5!/(2!.3!) = 10       7. [5!/(4!.2!) + 1] = 3       8. 6!/(4!.3!) = 5     9. 7!//5!.3!) = 7   10. 6!/(3!.2!.2!) = 30

RASİM.ZENCİR-DENİZLİ

muharrem hocam,
yine büyük bir caba, bir yığın emek. size hayranım.

özdeş nesnelerin dairesel sıralaması daha çok kimya açısından önemli olmuş sanırım. onlar bu konuda baya ilgilenmişler.

daha önce bir arkadaşımızın paylaştığı polya teoremi diye bir sayfalık bir çalışma vardı. sanırım bu tür sorular bu teoremle çözülüyor. ama bana çok karmaşık geldi. o yüzden üzerinde fazla durmadım. üstelik lise müfredatında da yok.   :)

burda da bu konuda biraz uzun ama bir çalışma yapılmış. umarım güzeldir.

RASİM ZENCİR

EVRENİN MEYVASI BEYİN,
BEYNİN MEYVASIDIR
MATEMATİK.

21 Temmuz 2012 01:09 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

RASİM.ZENCİR-DENİZLİ

bu ara şunu belirtmeden edemicem.

hayranım bizim akademisyenlere. yarı ingilizce, yarı türkçe ile öyle güzel makaleler çıkarıyorlar ki, anlayanlara aşk olsun. hatta kendilerinin bile anladıklarını sanmıyorum.

:)

RASİM ZENCİR

EVRENİN MEYVASI BEYİN,
BEYNİN MEYVASIDIR
MATEMATİK.

barbaros gur

Muharrem hocam müthiş bir çalışma olmuş anladığım.Çok teşekkürler.

Muharrem Şahin

Sevgili Dostlarım;
Çok teşekkürler.
Ancak; yaklaşımım geçerli ise
ve ispatlayabilirsek tam sevineceğim.
Sevgiler, saygılar.

Ayrıca; Nihat Hocamın verdiği sorunun cevabı 1/4 olmalı.
Biz, genellikle yuvarlak masa dizilişleri üzerinde durduk.
Halkadaki dizilişlerin sayısı yuvarlak masa dizilişleri
sayısının yarısı kadar olmalı.
(Bu sayı tek olduğunda nasıl yorumlayacağımı henüz düşünmedim.)

RASİM.ZENCİR-DENİZLİ

:) muharrem hocam,

belirtmeye çalıştım, yaklaşımınız bir genelleme yapma açısından geçerli değil.

başka bir yöntem bulmalı.

RASİM ZENCİR

EVRENİN MEYVASI BEYİN,
BEYNİN MEYVASIDIR
MATEMATİK.

21 Temmuz 2012 08:48 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

Muharrem Şahin

Haklısın Rasim Hocam;
Zor bir problemi kolayca çözmüş olacaktık.
Yazık oldu.:))
Tatil yerinde, elimde kaynak desteğim olmadığı için
tam bir alaylı yaklaşımı ile ilerlemeye çalışmıştım.
Küçük sayılarda tutması ilginç değil mi?
Polya'nın teoremini öğrenmek lazım.
Sevgiler, saygılar.

Muharrem Şahin

Pazartesi günü görüşmek üzere.

RASİM.ZENCİR-DENİZLİ

:) tatilin tadını çıkarmaya bakın bence de.

RASİM ZENCİR

EVRENİN MEYVASI BEYİN,
BEYNİN MEYVASIDIR
MATEMATİK.

21 Temmuz 2012 12:14 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:
Pazartesi günü görüşmek üzere.

Muharrem Şahin

Burada ele almamız gereken asıl sorunu
Rasim Hocam ortaya koymuş.
"Özdeş nesnelerin çembersel, farklı sıralamalarının
sayılarının bulunması."
Bu da bizi, henüz öğrendiğim, Polya'nın sayma teorisine götürüyor.
Bu başlıkta, başta ben olmak üzere, çok sayıda yanlış yaptığmız için
başka bir başlıkta konuyu yeniden getireceğim.

Sercan Koçak

Muharrem hocam,
Polya'nın sayma teorisini incelemiştim. Ama teoremin sorulara
uygulaması biraz zaman alıcı olabilir diye düşünüyorum..
Saygılar, sevgiler..
Polya Enumeration Thereom

On 23 Temmuz, 11:34, Muharrem Şahin <muharre...@gmail.com> wrote:
> [...]
> *sayılarının bulunması.*"
> Bu da bizi, henüz öğrendiğim, *Polya'nın sayma teorisi*ne götürüyor.

Muharrem Şahin

Haklısın Sercan Hocam.
Ama; Teorinin anlaşılması çok yararlı olacak.
Lise müfredatı ile ilgili olmasa da, ufuk açıcı.
Hem; periyodik olarak aynı soruların hep
tartışmalara sebep olması, bu teorinin
anlaşılamamış olmasından kaynaklanıyor.
Anlamış olanlar, açacağım başlığa
katkıda bulunurlarsa çok yararlı olur.
Sevgiler.

RASİM.ZENCİR-DENİZLİ

tez konusu olacak kadar karmaşık olduğunu da unutmayalım yanlız.

eldeki notlara bakılırsa, o notlar da biraz ezbere hazırlanmış gibi. saygın hocamın notu da kendisinin belirttiği gibi yabancı bir kaynağın baş kısmının tercümesi. devamında işler baya karışıyor.

eldeki notlar hep teoride kalmış. hatta bazı yerler yabancı kelimelerle geçiştirilmiş. ne dediği anlaşılmıyor.

umarım muharrem hocam başarır   da anlaşılır hale getirir.

RASİM ZENCİR

EVRENİN MEYVASI BEYİN,
BEYNİN MEYVASIDIR
MATEMATİK.

incilay yorgancı

Muharrem hocam
bu teoremi kullanacağımız şekilde bir kaç problemle bizlerle paylaşabilir misiniz?
saygı ve selamlarımla.

Muharrem Şahin

İncilay Hocam;
Zihnimde son düzenlemeleri yapıyorum.
Tam istediğiniz gibi olacağını umuyorum.
Sevgiler, saygılar.

incilay yorgancı

Değerli Hocam size ve değerli diğer hocalarımıza herzaman kalbi şükranlarımı arz ediyorum.
saygılarımla

lokman gökçe

Konuyu tekrar gündeme getirmek istedim. Özdeş nesneler ile ilgili olasılık konusunda yabancı bir kitaptan okuduğum önemli bulduğum bir bilgiyi paylaşmak istiyorum: OLASILIKTA ÖZDEŞ NESNE YOKTUR anlamında bir cümledir. Aynı ifadeyi, sonlu matematikte derinleşmiş Azer Kerimov'dan da duymuştuk. Acaba OLASILIKTA ÖZDEŞ KONUMLAR da yoktur,dersek doğru mudur diye aklıma geldi.

lokman gökçe

Birkaç gün önce 1995 TÜBİTAK lise mat olimpiyat sorusunu aşağıdaki linkte sordum. Muhtemel bazı cevapları da verdim. İlk çözüm olan 2/15 cevabını desteklediğimi ifade ettim.

https://math.stackexchange.com/questions/2620488/probability-of-6-balls-around-a-circle/2620503#2620503

Birkaç resim dosyası da ekliyorum. Gelen çözümlerden biri iki farklı yolla 2/15 e katıldığını ifade ediyor. Birinde, özdeş nesne ve özdeş konumlar olasılıkta hesaba katılır fikri, diğerinde olasılıkta hiçbir simetri özdeşlik vs yoktur fikri benimseniyor. Ben şu anda olasılıkta ne özdeş nesne alınır ne de dairesel permütasyon gibi özdeş konumlar hesaba katılır fikrini benimsiyorum. Özetle, olasılıkta soru yazarı özdeş nesne veremez, yazar nesneleri özdeş verse bile özdeş olmadan alınarak çözülmelidir. Çember etrafına özdeş nesne dizme yöntemleri kolye-bilezik Polya'nın sayma metodu vs kullanılamaz. Benim kanaatim bu şekildedir.
Screenshot_20180128-110809.png
Screenshot_20180128-110818.png
Screenshot_20180128-111118.png

rasimzencir

sadece olasılıkta değil doğada özdeş nesne yoktur lokman hocam.   sadece nesnelerin bazı özellikleri ortaktır.  2 kırmızı 3 sarı bilye derken bilyelerin değil, renklerinin aynı olduğunu belirtiyoruz. nesne sıralaması değil renk sıralaması yapıyoruz.

özdeş konumlara gelince,  koordinatları aynı olan farklı iki nokta yoktur ki nesne olsun.  katsayıları oranı aynı olan doğrulara çakışık doğrular deniyordu.  çakışık doğruların aynı doğrular olduğunu yıllar sonra öğrendim.

herkese iyi akşamlar.

rasimZENCİR

28 Ocak 2018 21:48 tarihinde 'lokman gökçe' via TMOZ <tm...@googlegroups.com> yazdı:
[...]

Bu e-postayı Google Grupları'ndaki "TMOZ" adlı gruba abone olduğunuz için aldınız.

Muharrem Şahin

Lokman Hocam;
Bir hatamı görmemi sağladığınız için
çok çok teşekkürler.
Polyanın sayma teorisini,
sayarken
doğru uygulamışım.
Yalnız;
değişik sıralamaların
eş olumlu olmadıkları durumları
dikkate almadığım için
bu sayımlara bağlı olasılıkları
yanlış hesaplamışım.
Siz de
eminim,
bunun farkına vardığınız için
bu başlığı güncellediniz.
Ve sabırla,
bunun farkına varmamı beklediniz.
Ne desem az gelir.
İçimden geçenleri hissedebileceğinizi umuyorum.
Sevgiler, saygılar.

Not
İlgili başlıkta
çözümümü düzelteceğim.

29 Ocak 2018 00:01 tarihinde rasimzencir <rsm...@gmail.com> yazdı:

Bu gruba yayın göndermek için, tm...@googlegroups.com adresine e-posta gönderin.

Bu grubu https://groups.google.com/group/tmoz adresinde ziyaret edebilirsiniz.
Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/CAHCo00TSF4y20TsD32htygeN9hXqwhQ9_MnouGVn8sdgRu8Xww%40mail.gmail.com adresini ziyaret edin.
Daha fazla seçenek için https://groups.google.com/d/optout adresini ziyaret edin.

--
.

Muharrem Şahin

Lokman Hocam;

Gündeme getirmek istediğiniz sorun
bu örnekte
daha kolay görülebilir sanıyorum:

"2 kırmızı ve 2 mavi bilye
bir halkaya
rastgele diziliyor.

Aynı renklilerin yan yana gelmiş olmaları
olasılığı kaçtır?"

31 Ocak 2018 13:32 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

--
.

Muharrem Şahin

İki önceki mesajımda
bilmeden
"hüsn-i talil" yapmışım.

Olsun.
Öyle kalsın.

31 Ocak 2018 17:35 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

--
.

Muharrem Şahin

Bu başlıktaki yazışmaların çok önemli olduğunu düşünüyorum.

Muharrem Şahin

Burada, "özdeş sayılması" durumunun olasılık değerini değiştirmeyeceğini
gözden kaçırmışım. "Eş olumlu olmayan dizilişler" söz konusu.

Muharrem Şahin

Önceki yazdıklarımda
yer yer hatalı yorumlar yapmışım;
yer yer hatalı yorumlara katılmışım.
Özdeş sayılsa da sayılmasa da, ben de 2/15 buluyorum.
Çünkü; olasılıkta özdeş nesne yoktur.
Özdeş sayılsalar da
örneğin; iki kırmızıyı
K1, K2 diye adlandırmalıyız.

Bu durumda K1, K2, M1, M2, B1, B2 toplarının
sıralanma sayısı 5!;
istenen durum sayısı (3-1)!.2!.2!.2!;
istenen olasılık  (2!.2!.2!.2!) / (5!) = 2/15 bulunur.