Zorlu bir polinom

Ekrem K

Screenshot_2021-10-28-09-22-17~2.png

brkd...@gmail.com

P(x) =
Pay: a*x(x-1)(x-2)(x-3)(x-4) + x
Payda: x+1

Olacak şekilde tanımlayabiliriz, pay 5. dereceden ve payda 1. dereceden olduğu için bölümün sonucu 4. dereceden olacaktır.
Tabii pay, paydaya tam bölünebilmeli ki sonuç bir polinom olmalı.
Bunun için Pay(-1) = 0 olmalı (çünkü pay, (x+1) çarpanı içermeli).
-120a - 1 = 0 -> a = -1/120
a'nın uygun değerini bulduktan sonra polinomu düzenleyip kesirsiz halini bulmaya gerek yok, bölünebildiğini kesinleştirmiş olmamız yeter.
P(5) de (-1 + 5)/6 = 2/3 gelir.

Ekrem K

Teşekkürler. Çok. İyi👍

28 Eki 2021 Per 16:36 tarihinde brkd...@gmail.com <brkd...@gmail.com> şunu yazdı:

Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/3608751f-74ad-4119-b40e-8353aadc9392n%40googlegroups.com adresini ziyaret edin.

brkd...@gmail.com

Önemli değil, bu tür sorularda genellikle verilen değerleri bir örüntü olarak düşünüp (burada x/(x+1)) onun üzerinden gitmek gerekiyor.
Bu soruda P(x) = G(x) + x/(x+1) (kesri ayrı olarak ekleme) olamayacağı için P(x) = (G(x) + x)/(x+1) olarak düşünmek gerekiyordu.

Turgay İyisabancı

to tmoz
Polinomun tanımına uygun mu ?

28 Eki 2021 Per 17:00 tarihinde brkd...@gmail.com <brkd...@gmail.com> şunu yazdı:
Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/d38a7d34-89bc-4505-b882-aa759a9045b2n%40googlegroups.com adresini ziyaret edin.

brkd...@gmail.com

Sorunun çözümünün bir kısmı, payın paydaya bölünebilmesini sağlamak için gereken katsayıyı bulmak oluyor hocam.
Örneğin P(x) = x^2+x+1'i (x^3-1)/(x-1) olarak ifade ediyormuşuzcasına işlem yapıyoruz.

Ekrem K

Hocam p(5)=2/3 bulmuştuk
Cramer metodu ile verilenlerden denklemi bularak sağladım.
Fakat grafiğine baktığımda sizin yöntemle polinom bulamadım. Yani x +1 çarpanı olur diyerek a katsayısını -1/120 bulduk ama işlemde sanki x+1 çarpan ı yok gibi bir durum oluyor. Anlayamadım?

28 Eki 2021 Per 19:03 tarihinde brkd...@gmail.com <brkd...@gmail.com> şunu yazdı:
Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/fbf6fc13-869c-4c44-9f92-3817ae5a1c92n%40googlegroups.com adresini ziyaret edin.
20211028_195946.jpg

Ekrem K

Polinom dşündüğümüz fonksiyon

28 Eki 2021 Per 20:05 tarihinde Ekrem K <ekre...@gmail.com> şunu yazdı:
20211028_195813.jpg

Muharrem Şahin

Berke hocamızın güzel çözümü
verilen sayıların özel durumlarına dayandırılmıştır.
Örneğin;
diğer verilenler aynı iken
P(4) = 1 verilmiş olsaydı,
bu yol geçerli olmayacaktı.
P(x) = ax^4 + bx^3 + cx^2 + dx
alınarak yapılacak çözümü
tüm ilgililer yapabilirler.

Ekrem K <ekre...@gmail.com>, 28 Eki 2021 Per, 20:05 tarihinde şunu yazdı:

--
.

brkd...@gmail.com

Kesri 120 ile genişlettiğinizde pay kısmındaki +x'i de +120x olarak güncellemelisiniz hocam. Bu güncellemeyi yapınca aynı fonksiyon grafiği çıkıyor.

brkd...@gmail.com

Elinize sağlık Muharrem hocam, güzel bir açıklama.

brkd...@gmail.com

Dediklerinizi ne kadar doğru anladım bilmiyorum ama P(x) polinomunda x+1 çarpanı olduğunu varsaymadık, P(x) = G(x)/(x+1) için G(x) polinomunda x+1 çarpanı olduğunu varsaydık (daha doğrusu gerektirdik).
Grafik G(x)'e değil P(x)'e ait olduğu için -1'de x eksenini kesmemesi olağan dışı bir durum değil.

Muharrem Şahin

Sevgiler, selamlar Berke'ciğim.
"Berke Hoca'mız" derken
seni unuttuğumu sanma. :)

Ekrem K

Teşekkürler.

29 Eki 2021 Cum 02:38 tarihinde brkd...@gmail.com <brkd...@gmail.com> şunu yazdı:
Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/2f95242e-d04e-41de-b9ac-335b260a6fben%40googlegroups.com adresini ziyaret edin.

brkd...@gmail.com

Sevgiler Muharrem hocam,
"Ayrılıp geri dönme" durumunda olmadığım ve sadece biraz uzun aralar verdiğim için ben de sizleri unuttum sanmayın :)
Zamanında gördüğüm/karşılaştığım çoğu hocamı hala görüyor olmak keyif verici.

Kolay gelsin Ekrem hocam.

Bu arada, hepimizin Cumhuriyet Bayramı kutlu olsun. Nice 29 Ekim'lere.

Turgay İyisabancı

to tmoz
Mustafa hocamızın kitabından bir örnek vereyim  sizin yaptığın çözüme göre belirsizlik oluşmuyor mu hocam

[...]
SmartSelect_20211029-150436_Drive.jpg

Muharrem Şahin

Turgay Hocam;
x bir belirsiz ise
(x^2 - 4) / (x+2)  bir polinomdur.

Bu konuda
uzun yazışmalardan sonra
bu sonuçta buluştuğumuzu hatırlıyorum.

TMOZ Facebook grubunda bulabilirsiniz.

.

Turgay İyisabancı

to tmoz
Bir bakayım hocam teşekkürler

Muharrem Şahin

Polinom ve Polinom Fonksiyon Üzerine;
Soru
P(x) = (x^2 - 4) / (x - 2) eşitliği ile verilen
P(x) polinom mudur?
Ben
bu kavramı
1970'lerde
Modern Matematiği öğrenirken
öğrenmeye çalıştım.
"Polinom" kavramı
"fonksiyon" kavramından çok farklıdır.
"Ama;
öğrenciye
Lisede mi söyleyelim,
yoksa üniversitede
gerektiğinde mi?"
Lise öğrencisine
kavramı olduğu gibi verebilmek için gerekli olan
"Halka" kavramını veremediğimiz için,
en azından
polinom ile polinom fonksiyonun
farklı kavramlar olduğunu söyleyebilmeliyiz.
Zihne
yanlış bir temel atmamalıyız.
Sevgili Arkadaşlarım;
"Polinomlar" konusunu 40 gün önce didiklemiş
ve fikir birliğine vardığımızı büyük bir mutlulukla
görmüştüm.
Yanlış görmüşüm.
Ben öyle sanmışım.
Bir tartışmada doğrular ortaya konulunca, artık
yanlış düşünenlerin düşüncelerini değiştirmeleri
beklenir.
Tartıştığımız konular, öyle özel üretim konuları değil.
Üniversitelerimizde bunların doğruları söz konusu
ediliyor. Onların sunduğu kaynaklarda doğruları
yazılıyor.
Burada da, sağ olsun İbrahim Kuşçuoğlu Hocam
kavramı tam olduğu gibi aktarmış.
Artık farklı bakış olmamalı.
Farklı bakanlar, nerede hata yaptıklarını sorgulamalı.
Konuya tam hakim olamayan arkadaşlarımızı da
yanlış etkilememeli.
Tartışılanları şöyle özetleyeyim:
- "Polinom" ve "polinom fonksiyon" kavramları
farklı kavramlardır.
P(x) = a0 + a1.x + a2.x^2 + ... + an.x^n
ifadesi bir polinom ise, x belirsizi kısıtsız ve tanımsızdır.
Buradaki "kısıtsızlık" ve "tanımsızlık" en geniş anlamıyladır.
Yani; x, kat sayıların yazıldığı kümenin elemanı değildir.
"x" o kümeye dışarıdan katılmış kısıtsız ve tanımsız bir belirsizdir.
"x" e kat sayılar kümesinden değerlerin verilmesi ile
"polinom fonksiyon" kavramı ortaya çıkar.
Kat sayılar kümesi R ise ve x de R'nin elemanı olarak alınırsa
R'den R'ye P(x) fonksiyonu elde edilir. "Polinom fonksiyon"
terimindeki "polinom"; ifadenin bir polinomdan türetilmiş
olmasından başka bir anlam taşımaz. İki kavramın "x"e yüklediği
anlamlar tamamen farklıdır.
- Herhangi bir sayı kümesine bir x belirsizinin katılması ile
polinomlar elde edilemeyebilir.
Bir x belirsizi ile (ya da x, y, z, ... belirsizleri ile) genişleterek
polinom elde edebileceğimiz sayı kümeleri;
- toplama ve çarpma işlemlerine göre kapalı,
- bu işlemlerin değişme ve birleşme özeliklerinin bulunduğu,
- bu işlemlere göre birim elemanları bulunan,
- toplama işlemine göre ters elemanların da bulunduğu
sayı kümeleri olmalıdır.
Buna göre; kat sayılar kümesi "Tam sayılar", "Rasyonel sayılar",
"Reel sayılar", "Z/5", ... kümeleri olarak alınabilir.
Örneğin; "Doğal sayılar" kümesi "x" ile genişletilirse, elde edilen
elemanlara polinom denilemez.
- A(x).B(x) = C(x) eşitliğini sağlayan A(x) ve B(x) polinomları için
A(x) = C(x) / B(x) ve B(x) = C(x) / A(x) yazılabilir.
A(x) = C(x) / B(x) eşitliği, A(x).B(x) = C(x) anlamında kullanılır.
Şurasını netleştireyim:
Pay ve payda birer polinom olmak üzere; "P(x) = (x^2 -4) / (x+2)"
ifadesi, hiç kısıtlamasız, P(x) = x - 2 polinomunun aynısıdır.
Doğal olarak; x = -2 için de geçerlidir. P(-2) = -4 olur.
Verilen ifade bir polinom bölmesini gösterir. Bir kesre karşılık gelmez.
x'in bir reel sayı olarak düşünüldüğü f(x) = (x^2 -4) / (x+2) fonksiyonu
ise bir polinom fonksiyon değildir. Burada, f(-2) tanımsızdır.
Sevgiler, saygılar
x = 2 denirse, eşitlik fonksiyonlara taşınmış olur.
Daha geniş bakıldığında
(x'in bir reel sayı olmadığı da düşünüldüğünde)
P(x) = x+2 bir polinom olur.
"Polinomlar R'den R'ye tanımlıdır." yorumu hatalıdır.
O "polinom fonksiyon"lardan biridir.
(x-2).P(x) = x^2-4 eşitliği verilip de
x üzerine hiçbir kısıtlama getirilmemişse,
P(x)'in polinom olacağı kesindir.
x'in bir reel sayı olduğunun düşünülmesi bir kısıtlamadır.
Bu, kavramı "polinom fonksiyon" kavramına indirger.
Örneğin;
(x-2).Q(x) = x^2+1 eşitliğinde
tam bölme yapılamadığından
Q(x) polinom değildir..
Diğerinde, kalansız bölme mümkün olduğundan
x'in kısıtsız olduğu düşünülebilir.
P(x) = (x^2 - 4) / (x - 2) polinomdur.
Soruyu veren
"(x-2).P(x) = x^2 - 4
eşitliğinde
P(x) bir fonksiyonun kuralıdır."
dememişse
yani, x kısıtlanmamış bir belirsiz ise
P(x) bir polinomdur.
2) P(x) = (x^2-4)/(x-2)
eşitliğinin dayandığı ilk eşitlikte
P(x)'in bir fonksiyon olduğu verilmişse
P: R - {2} --> R bir fonksiyondur.
İlk eşitlikte P(x)'in bir fonksiyon olduğu verilmemişse
P(x) = (x^2-4)/(x-2) = x+2 polinomudur.
3) Polinom kavramı
programda
Modern Matematiği
tam anlamıyla işlediğimiz dönemdeki gibi
ele alınmamıştır.
Bu durumda
verilen eşitlikteki P(x)'in
bir polinom olduğunun belirtilmesi yararlı olur.
4) Polinomlar
R'den R'ye veya Z'den Z'ye diye verilmez.
Öyle verebileceğimiz "Polinom fonksiyon"lardır.
x belirsiz iken
P(x) = x+2,
(x-2).P(x) = x^2-4,
P(x) = (x^2-4)/(x-2)
eşitliklerindeki P(x) 'ler aynı polinomdur.

Turgay İyisabancı <turga...@gmail.com>, 29 Eki 2021 Cum, 15:17 tarihinde şunu yazdı:

--
.

brkd...@gmail.com

Bu konuda bir itirazda bulunulmadığı sürece açıklama yapma gereği duymamıştım.
Kendimce yorum yapmam gerekirse, aslında P(x) polinomu G(x)/(x+1) polinomuna eşittir demedik.
Muharrem hocamın önceden belirttiği gibi aslında P(x), ax^4 + bx^3 + cx^2 + dx formunda bir polinom.
Fakat soruyu, bu formu kullanarak çözmektense G(x)/(x+1) formunu kullanarak çözdük, tıpkı H(x) = x^2 + x + 1'in (x^3 - 1)/(x-1)'e denk olması gibi.
Bu bir eşitlik değil, denklik. x'in tanım kümesini önemsemeksizin işlem yapıyoruz.
Aslında burada da "denklik" kelimesini yanlış kullandığımı düşünüyorum, ve hatta üstteki satırlarda da bazı kavramları yanlış kullanmış olabilirim.

Muharrem hocamın yazısındaki şu parça, düşüncelerimi güzel bir şekilde aktarmış:

"""
[...]

Yine de Muharrem hocam, hatırladığım kadarıyla sorularda bir polinom kesir olarak tanımlandığında, P(x) = (x^2 -4) / (x+2) üzerinden gidelim, P(-2)'yi tanımsız olarak kabul ediyorlardı galiba. Bunu bir "polinom fonksiyon" olarak mı tanımlıyorlardı, hatırlamıyorum ama.

Muharrem Şahin

Yazımda ayrıntılı açıkladım Berke'ciğim.

x bir belirsiz ise,
P(x) = (x^2 - 4) / (x+2) = x - 2
polinomu olur.
P(-2) = -4 olur.

Ama; daha başından, x bir gerçel sayıdır denirse,
o zaman P(-2) tanımsız olur.

brkd...@gmail.com <brkd...@gmail.com>, 29 Eki 2021 Cum, 16:55 tarihinde şunu yazdı:
Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/dbbbd721-fc75-4ff6-bdad-7e9c35a24027n%40googlegroups.com adresini ziyaret edin.

--