OLASILIK

erhan erhan

BİR ATICININ BİR HEDEFİ VURMA OLASILIĞI 2/3 TÜR EN AZ KAÇ ATIŞ YAPAR İSE HEDEFİ VURMA OLASILIĞI 99/100 OLUR??

Ahmet Elmas

 HİÇBİR ZAMAN.....

--
Yanlış anlaşılmalara ve polemik oluşturacak durumlara meydan verecek mesajlardan kaçınalım lütfen...

EKLEDİĞİNİZ RESİMLERİN BOYUTLARINA LÜTFEN DİKKAT EDİNİZ!!!...

YOLLADIĞINIZ MESAJLARA LÜTFEN KONU BAŞLIĞI YAZINIZ!!!...

http://www.facebook.com/pages/Matematik-Geometri/150709609688?ref=mf

--
http://ahmetelmas.wordpress.com/
ahmetelmas-ahmetelmas.blogspot.com

Önemli olan birşeyleri nereden aldığın değil, nereye götürdüğündür.
                          Jean-Luc Godart

Sevmek yetmez, sevdirmek gerek !
Bilmek yetmez, öğretmek gerek !
!

360.gif

erhan erhan

BANA DA SORULDU ANLAMADIM BİŞİ ACABA EN AZ KAÇ ATIŞ YAPILIRSA VURMA OLASILIKLARI TOPLAMI EN AZ  99/100 OLUR ŞEKLNDE Mİ OLMALI

bluace bluace

hedefin vurulma olasılığı deseydi 5 derdim sanırım

erhan erhan

OLABİLİR HOCAM SORU ÖYLE CEVABI YAZARMISINIZ SAYGIAR

bluace bluace

1-(1/3)^n =99/100 şeklinde düşündüm..1 den n tane atışın hepsini vuramama ihtimalini çıkardım.5.atışta 99 un üzerine çıkıyor ihtimal..yaklaşım yanlışsada büyüklerimiz düzeltirler zaten.

Muharrem Şahin

Hüseyin Hocam;
Ben de senin gibi düşünüyorum.

Senin verdiğinin uzun bir ifadesi şu:
   2/3 + 1/3.2/3 + 1/3.1/3.2/3 + 1/3.1/3.1/3.2/3 + 1/3.1/3.1/3.1/3.2/3
= 2/3.(1+ 1/3 + 1/3^2 + 1/3^3 + 1/3^4)
= 1 - 1/243 = 242/243

İlk 4 atışta vurulma olasılığı
1 - 1/81 = 80/81 olacaktı.

Ahmet Elmas

Muharrem Şahin

Ahmet Hocam;
Sizin düşüncenizi anlıyorum.
İfadede bir bozukluk var tabi.
Herhangi bir atışta vurma olasılığı
hiçbir zaman 2/3 ten farklı olamaz.
Ama; herhangi bir atışa kadar olan
vurulma olasılığını sormak istediği belli.
Yine de; vurgulamanız iyi oldu.
Ben, hatalı soruları kazanma yanlısı
olduğum için hep hoş görüyorum.
Böylece; soru da düzeltilmiş oldu.
Sevgiler, saygılar.

Ahmet Elmas

600 sayısının pozitif tamsayı bölenlerinden seçilen bir sayının
3 ün katı olma olasılığı kaçtır?

Can eşine gül almak üzere bir çiçekçiye girer.
Çiçekçide özdeş 7 kırmızı gül ve 5 beyaz gül vardır.
Can ın çiçekçiden bir beyaz, bir kırmızı gül almış olarak çıkma olasılığı kaçtır?

Yorumlarınızı alabilirmiyim?

özgür yıldıran(paradoks_78)

1.si 1/2

24 Mart 2012 22:12 tarihinde Ahmet Elmas <ahmetel...@gmail.com> yazdı:
--
[...]

Ulubatlı Hasan Anadolu Lisesi  BURSA

DNZKRDG

ikincisi 1/47 mi öyle düşünesim geldi :)

M.Şah EKİN

600=3.2^3.5^2
sE=2.4.3=24
sA=4.3=12
p=1/2

[...]

YORUMLAMADAN YORMAYALIM

KOLAY diye birşey, ZOR diye hiçbirşey yoktur...

eylem (talebe)

600 sayisinin pozitif tam bolenleri arasindan bir tane 3 un kati, bir
tane de 5 in kati olmak uzere iki tanesinin secilme olasiligi kactir?
Peki ben bu soru hakkindaki yorumlarinizi alabilir miyim?

Ahmet Elmas

Teşekkürler hocalarım.....

özgür yıldıran(paradoks_78)

1/47 düşünüyorum.

24 Mart 2012 22:16 tarihinde M.Şah EKİN <msek...@gmail.com> yazdı:
600=3.2^3.5^2

M.Şah EKİN

2) 1/47  değil mi.
bu arada Deniz Hocam nerelerdesiniz.Yoksa devamsozlık hakkınızı mı kullanıyorsunuz..:)
saygılar

24 Mart 2012 22:16 tarihinde M.Şah EKİN <msek...@gmail.com> yazdı:
600=3.2^3.5^2

Mistik

600=3.2uzeri3.5uzeri2 iken
Pozitif bölen sayısı 2.4.3=24 olur
3un katı olmayan bölen sayısı 4.3=12
3un katı olanlar 24-12=12
Sonuc 12/24 den 1/2 olur...

özgür yıldıran(paradoks_78)

eylem hocam sizin sorduğunuzun cvbı 1/220 olsa gerek

DNZKRDG

Hep buradayım M.Şah Hocam , arka sıralarda olduğumuzdan pek varlığımız hissedilmiyor.

eylem (talebe)

Ben sadece ornek uzayin telasindayim. Bence, benim sordugum sorunun
ornek uzayi 2^24 olur. Istenen bulunmasina bulunur ama en onemlisi
ornek uzay. Diger sorudaki ornek uzayin da , Ahmet Hoca'min gul
sorusu, 2^12 oldugu kanaatindeyim hala ve daima:))

DNZKRDG

2^12 olmaz çünkü gül almaya niyetlenmiş (sorudan anlaşılan bu) en az bir gül alacak bu adam yoksa kız kafasını yer bu çocuğun :)))

iskender tökel

Ahmet hocam ikinci sorunuzun cevabı 1/47 sanırım ama Can çiçekleri "görünce" bunları beğenmedim deyip çıkarsa 1/48 de olabilir :D. Nede olsa can görsede görmesede adımın hissiyatına bizler karışamayız. Tabi bu çiçekçi "arkadaş ben çiçeklerimi torbaya atarım sende  ne kadar istersen çekebilirsin ama baştan diyeyim torbada birbirinin aynısı 7 kırmızı gül ve birbirinin aynısı 5 beyaz gül var"  C(7,1).C(5,1) / 2^12 derim.
Ama çiçekciye giderken yolda Can'a rastlasam ve iki hoşbeşten sonra " Ömrümün gülü için iki gül alacağım" dese, bende o çicekcinin "rafında" birbirinin aynısı 7 kırmızı gül ve birbirinin aynısı 5 beyaz gül olduğunu bilsem 1/3 derim ki ben ilk soruda bu manayı çıkartıyorum. Tabi bizim çiçekçi torbadan gül çektiriyorsa C(7,1).C(5,1)/C(12,2) derim.
Saygılarımla..

Ahmet Elmas

Eylem hocam
Sorunuzun yanıtı 1/24 diyorum.
Çünkü elindeki 24 tane bölenden birini 3 ün katı, diğerini 5 in katı olmak üzere iki tanesini SEÇİYOR.
Torbadan ÇEKMİYOR.

Ayrıca 3 ile bölünebilenler derken yalnız 3 ile bölünebilenlermi, 3 veya 5 ile böşünebilenlermi .....
diyerek belirtilmesinde yarar var sanırım.
Selamlar.

2012/3/24 iskender tökel <iskend...@gmail.com>

[...]

eylem (talebe)

Ben de benim sordugum soruya cevap olarak 12.16-20 / 2^24
yani 172/2^24 diyorum. Cunku sayi verilmemis, ve bolenler ozdes degil.

Muharrem Şahin

İskender Hocam;
Ahmet Hocam;
Diğer başlıkta bu konu ile ilgili olarak
yaptığım son açıklama ve çözümlerim için
yorumlarınızı beklerdim.
Başka bir köşeye çekilmenize üzüldüm.

iskender tökel

Değerli Muharrem hocam;
Ben bu mesajı diğer mesajın devamı olduğunu düşünerek yazdım. Başka bir köşeye çekilme olarak düşünmenize sebep olacak bir iş yaptığım için kendime kızdım açıkçası. (Bu kendine kızma "sinme" olarak algılanılması değil sizin beni sizin yazdıklarınızı ciddiye almadığımı düşünmenize sebep olmam). O soruda daha evvel bir sorum vardı "Nasıl oluyor da tüm durumların sayısını farklı düşünerek hesapladığımız iki olayın belirli durumlar altında kalan  olayları aynı türlü hesaplıyoruz?" Ben hala orada kaldım açıkçası. Kendimi ikna edemedim açıklamanız ile.
Bir husus daha var ki ben şimdiye kadar cevap yazdığım iletilerde  "doğrusu budur" şeklinde algılanmıyacak cümleler kurmaya çalıştım. Dikkat ederseniz bu mail altındaki cevaplarımda da hala " ....derim" diye bitmektedir. Sürç-i lisan etti isem cürretimi cehaletime verin.
Saygılarımla...

Ahmet Elmas

Muharrem hocam;
DİĞER BAŞLIK ALTINDA TARTIŞMA DÜĞÜMLENDİ.
Kimin neyi savunduğu anlaşılmaz oldu,
Amacım soru ve yanıtları netleştirmek.
Torbadan top çekme olayı ile Açık şekerlikten şeker seçme olayını aynı görüyorsanız bu konuda söyleyecek sözüm kalmıyor.
Saygılarımla....

24 Mart 2012 23:12 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

[...]

Muharrem Şahin

İskender Hocam;
Gülleri seçmek için torbaya koymak gerekmez.
Bir olasılık probleminde rastgele bir seçim söz konusu olmalıdır.
Bu da, hangi sapın hangi güle ait olduğunun bilinmemesi
ve saplarından çekilip alınması ile mümkün olur.
Bu durumda da "iki sarı çekme" olayı ile "bir sarı ve bir kırmızı çekme" olayı
eş olumlu olmaz.
Siz ancak her farklı seçimi eş olumlu sayarsanız,
"5 sarı 7 kırmızı gülden 1 sarı 1 kırmızı çekme olasılığı" 1/47 olur.
Diğer başlıkta bu durumları açıklayan örnekler vermiştim.
Sevgiler.

Ahmet Elmas

Bir olasılık probleminde rastgele bir seçim söz konusu olmalıdır.
Sayın hocam:
Can ın içerideki gül seçimi bizim istemimiz dışında gerçekleşiyor.
Biz onun kapıdan çıkarken elindeki güllerin sayısını tahmin etmeye çalışıyoruz.
Saygılarımla
24 Mart 2012 23:55 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

[...]

iskender tökel

İlginiz için teşekkürler Muharrem hocam. Yukarıda yazanlardan Ahmet hocamın sorusunun şu hali için

Can eşine gül almak üzere bir çiçekçiye girer.
Çiçekçide özdeş 7 kırmızı gül ve 5 beyaz gül vardır.
Can ın çiçekçiden gül veya güller almış olarak çıkma olasılığı kaçtır?

cevabınızın (2^12-1)/2^12 olacağı sonucunu çıkartabilirmiyim
Saygılarımla...

Muharrem Şahin

Ahmet Hocam;
2 tane naneli 8 tane bademli şekerin bulunduğu
bir kaptan bir çocuk şeker alacaksa, bunu rastgele
yapmıyorsa daha çok sevdiği şekeri alacaktır.
Bir şeker aldığında "ya nanelidir; ya bademlidir." diyerek
"naneli çekmesi" olasılığını 1/2 dir diyemeyiz.
Rastgele -yani bakmadan- seçtiğinde bu olaylar eş olumlu  olmaz.
Örnek uzayın elemanlarının her zaman eş olumlu
olmayabileceğini biliyoruz.

Ahmet Elmas

Muharrem Şahin

Ahmet Hocam;
O seçimler eş olumlu değil.
Tartışmamızın özü bu.

Muharrem Şahin

İskender Hocam;
Son sorunuzun cevabını 1/2 olarak vermek de mümkün.
Çünkü; örnek uzay "Gül almış, Gül almamış"
biçiminde de sunulabilir.
Bu soruda, her seçimin eş olumlu olduğu belirtilmelidir.
Bu belirtilirse; 47/48 diyeceğimi hep söyledim.

Ahmet Elmas

Peki hocam;
Örneğin 600 doğal sayısının pozitif tamsayı bölenleri kaç tanedir sorusunun gerekçeli
açıklaması nedir acaba?
Eş olumlu luk olasılık işin içine girdiğinde vardır.
Ben olasılık dışında kaç değişik seçim yapılabilir diyorum.
Seçim işine karışmıyorum.
Zevkler ve renkler tartışılmaz:)))
Seçim işinde olasılık devreye girer....

25 Mart 2012 00:17 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:
Ahmet Hocam;
O seçimler eş olumlu değil.
Tartışmamızın özü bu.

[...]

iskender tökel

İlginiz için teşekkürler Muharrem hocam. Fakat ben iyice dipsiz kuyulara gireceğim şimdi :D Açı yayınlarının sorusunda belirtilmemiş fakat (x,y) seçimlerinin eş olumlu olduğunu varsayarsak o sorunun cevabına;
(1/48).C(5,1).C(7,1)/2^12 diye bilirmiyiz?
Saygılarımla....

iskender tökel

(3/48).C(5,1).C(7,1)/2^12  olacaktı :D

Muharrem Şahin

Ahmet Hocam;
600'ün pozitif bölenleri kümesinde duygusal
bir taraf yok.:)))
Bu küme 24 elemanlı olup 12 tanesi de 3'ün katıdır.

iskender tökel

Tabiki diyemeyiz 2 gül seçtiğini biliyoruz zaten:D

Muharrem Şahin

Ben sizleri bu akşam yormayayım isterseniz.
Yarın, bu eş olumlu olmayan örnek uzay
problemlerinden araştırıp getireyim.

Muharrem Şahin

İskender Hocam;
O soruyu cevapladım sanıyorum.
Ama; cevaplamadıysam, soruyu tam olarak yazın.
Siz cevap önermeyin; ben cevabımı vereyim.
Ve bu akşam mesaiye son verelim.:))

Muharrem Şahin

Bu arada aklıma bir soru geldi.:)

"Bir zarın bir yüzü sarı, iki yüzü yeşil,
üç yüzü mavi boyalıdır.
Bu zar atıldığında mavi gelmesi olasılığı kaçtır?"

Burada, nasıl 1/3 diyemiyorsak;
2 sarı, 8 kırmızı gülden 2 tanesini alacak birinin,
1 sarı 1 kırmızı çekme olasılığına da 1/3 diyemeyiz.

Ahmet Elmas

2 sarı, 8 kırmızı gülden 2 tanesini alacak birinin,
1 sarı 1 kırmızı çekme olasılığına da 1/3 diyemeyiz
Sayın hocam,
Soruyu boş yere tartışıyoruz.
Ben 2 sarı,8 kırmızı gül arasından kaç değişik seçim yapılır diye soruyorum. Yanıt 27
Siz 1 sarı ,1 kırmızı gül çekme olasılığından söz ediyorsunuz.
 Can beyin sorusu için:
iki gülle çıkma olasılığı 1/48
İki gülle çıktığı bilindiğine göre birinin sarı diğerinin kırmızı olma olasılığı 1/3 tür.
Dilerseniz yarın devam edelim.
iyi geceler.....
25 Mart 2012 01:00 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

[...]

Muharrem Şahin

Ahmet Hocam;
İskender Hocam;
Bizim anlaşamadığımız yer,
örnek uzayın eş olumlu olup olmadığı.
Eş olumlu olmayan örnek uzaylarda
bir A olayının olasılığının,
P(A) = s(A)/s(E)
olmadığını biliyoruz.
Örneğin;
Bir yüzü sarı, iki yüzü yeşil, üç yüzü mavi
boyalı zarın atılmasında örnek uzay,
E = {sarı, yeşil, mavi} dir.
Ancak; mavi gelmesi olasılığı 1/3 değildir.

Örnek uzay kavramını ya ben ya da siz
hatalı algılıyoruz.
Orada birleşme sağlamadan yol almamız
mümkün görünmüyor.
Bununla ilgili bir başka soruyu
yeni bir başlıkta vereceğim.
İlgi duyarsanız, beklerim.:))
Sevgiler, saygılar.

kemal aydin(ÖĞRETMEN) <mukeye@gmail.com>

"Hocam,olasılığı katmaksızın 5 naneli şeker, 7 limonlu şeker arasından seçim yapmak isteyen bir kişi kaç değişik seçim yapabilir? sorusunun yanıtını alabilirmiyim" bu sorunuz için (6.8-1=47 olduğu açık

25 Mart 2012 11:38 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

--
[...]

Edep ilimden önce gelir.  Gavsi sani(ks)

çaydanlık  ve  bardak

 Ne kadar  kibirli dursada
bardağın önünde eğilir  çaydanlık.
Öyle ise  bu  büyüklenme niye
bu kibir,bu gurur niçin?
mütavazi ol,hatta bir adım bile
geçme gurur  kapısından.
Bardağı  insan bunun için
öper   daima  alnından...
                                        Erkin  VAHİDOV

Ahmet Elmas

Bu kadar açık ve net !!!
Teşekkürler Kemal hocam.
Şimdi buna bir de olasılık ekleyelim:
Bu seçimi yapmış kişinin 1 nanali bir de limonlu şeker alma olasılığı ?  ((1/47 olmaz mı ? )))
Selamlar

25 Mart 2012 12:01 tarihinde kemal aydin(ÖĞRETMEN) <muk...@gmail.com> <muk...@gmail.com> yazdı:

Namruni

Ahmet Hocam özdeş olmakla farklı olma ayrıcalığı ortadan kalmış olmuyor mu size durum biaz garip gelmiyor mu acaba?

Muharrem Şahin

Ahmet Hocam;
Örnek uzay 47 elemanlı ama,
eş olumlu değil.
Siz, "Bu uzay eş olumludur." derseniz 1/47 olur.
Benim verdiğim zar örneğini ve diğer örnekleri
niye dikkate almıyorsunuz?
Israrımın, doğruya ulaşma ve arkadaşlarımı yanlış
yönlendirmeme isteğimin sonucu olduğunu
söylememe gerek yok sanıyorum.

iskender tökel

Hocam herşey den önce bu kzımız çiçekçide tüm çiçekleri gördüğünü varsayıyorum. Ve daha ilk mesajımda, diğer başlık altında kaldı sanırım ama, da dediğim gibi "bence soru bu hali ile 1/3". Soru cümlesinde "seçme" kelimesi geçiyor. Seçim yapmak, tercihte bulunmak karar vermekdir. Tercihini yaparken 1. sırada duran kırmızı gül ile atıyorum 5. sırada duran kırmızı gül bu şahsı farklı yönlere kanalize edemez.(özdeşliklerinden dolayı). Dolayısı ile 2K, 2B ve 1K1B durumları muhtemel durumlar olduğundan bizden bu Fatmagül'ün seçiminin, tercihinin ne yönde olduğunu öngörmemizi istiyor diye düşünüyorum. Uzun lafın kısası benim ısrarımın sebebi hep o kelime :D:D.

Muammer Koç

valla sonuca ulaşılsa ya da aydınlansak iyi olacak. Bildiğim konuda kafam karıştı :)

25 Mart 2012 13:13 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

--
[...]

‎''Çalışmak hayat, düşünmek ışıktır...''

Muharrem Şahin

İskender Hocam;
Dediğiniz durumun örneğini vermiştim.
"Çiçekçide sarı ve kırmızı güllerden
istediğiniz kadar bulunmaktadır.
İki gül alacak birinin farklı iki gül
seçme olasılığı kaçtır?"   1/3

Ama; sayı verilince olay değişiyor.
Bu sayıları dikkate alın denmek isteniyor.
Halbuki; sizin örnek uzayınızın çiçekçideki
durumla ilgisi yok. O uzay zihninizde.
Sayılar dikkate alındığında "rastgele çekme"
söz konusu olmalı.
Olasılık da orada zaten.
Sevgiler.

iskender tökel

Hocam daha evvel de yazdığım gibi seçim yapmak ve rastgele çekim yapmak bence aynı şeyler değil.(ısrarla vurgulayayım bence :D) seçimi yaparken bu seçimin farklı türde olmasını sağlayan durumlar göz önüne alınmalıdır. mesela kırmızı ısparta gülü ile kırmızı x gülü gibi...
Aynen dediğiniz gibi yeterki 2 den fazla olsunlar benim seçimi adetleri hiç bir şekilde etkilemez. Ama gözüm kapalı dükkana dalıp "seçme" gibi bir hakkım yok ise rastgelelik vardır ve bu nokta da sizin ile aynı fikirdeyim.
(bu arada diğer mesaj da gördüm, Ahmet hocamın zehrini bilmem ama sanırım benim ki Karadenizli inatçılığı olabilir :D:D )
Saygılarımla...

Muharrem Şahin

"Seçim" dediğinizde kişiyi o seçimlere iten
etkenler söz konusu edilmelidir.
Siz, seçim yapan kişinin yerine düşünmemelisiniz.
Örnek uzayın eş olumlu olduğunu -SS, KK, SK seçeneklerine
aynı uzaklıkta olduğunu- belirtmelisiniz.
Bu belirtilmeyince, hesap yapılamaz.

Bu arada; ben de Ünyeli olduğumu tekrarlayayım.
Ama, ben bildiğimin doğruluğundan emin olduğum
sürece inat ederim.
Doğruyu görünce, kolayca dönerim.
Doğru; benden daha önemli.:))))

iskender tökel

Hocam aynen dediğiniz gibi seçimi yapanı yaptığı seçimlere iten etkenlerden dolayı ben hala 1/3 diyorum. 1 kırmızı gülün 1,2,...,7 sıralardan herhangi birinden 1 beyaz gülün 1,2,...,5 sıralarından herhangi birinden seçilmesi, herşeyleri ile özdeş olduklarından o kişiyi tercihini yapmada etkileyemez diye düşünüyorum. Ahmet hocamın da dediği gibi kelimeler....
Saygılarımla....

mustafa sapmaz

OLASILIK.JPG

kemal aydin(ÖĞRETMEN) <mukeye@gmail.com>