mat 41. soru da proble yok mu sizce?

Gokhan Kececi

herkese göre  doğru  o zaman

matematikçe

ne gibi bir yanlışlık düşündünüz hocam

20 Haziran 2010 00:13 tarihinde Gokhan Kececi <gokhan...@gmail.com> yazdı:

herkese göre  doğru  o zaman

--
* Tmoz üyeliği için gmail kullanmanız önerilmektedir.
* Kitap yazarları veya yayın sorumlusu arkadaşların piyasaya çıkardıkları yeni kitaplarını tmozda duyurmasından memnun oluruz. Aynı yayının sık sık afişe edilmemesi gerekmektedir.
* Kitap doküman istekleri için kişisel bilgilerinizi guruba göndermeyiniz. İlgili kişiye özelden bildiriniz.
* Soru veya çözümler için jpg, gif, png gibi sıkıştırılmış resim formatları kullanmalısınız. Özellikle soru için pdf, bm p, doc, ppt, gibi yer kaplayan dosyalar kullanmayınız.
* Haklı veya haksız hiçbir nedenle kişisel hakaretlerde bulunmayınız.
* Sorumluluğunu almayacağınız hiçbir mesaj göndermeyiniz.
* Konu başlığına sadece içerik tanımlayıcı kısa bir ifade yazınız. Küçük harf kullanmaya özen gösteriniz.
* Aynı mesajı defalarca göndermeyiniz.
* Spam mail gönderen adresler google tarasından yasaklanmaktadır.

iskender tökel

gökhan hocam hata gördüğünüz kısım nedir acaba?

Gokhan Kececi

hata.GIF

matematikçe

fonksiyon sadece bu aralıkta tanımlı değilki istediği yalnızca bu aralıktaki max değer fakat aralığı çok dar tutmuş zaten bulunan 3  x değerinden sadece 0 bu aralığa düşüyor hangisi max hangisi min bakmaya gerek kalmamış:)

murat yalcin(öğretmen)

evet gokan hocam bu aralıkta kı max değerini soryor....:) yoksa oyle sormamısmı

20 Haziran 2010 00:34 tarihinde matematikçe <matemat...@gmail.com> yazdı:

--

........Dünyanın lezzetleri, zevkleri ve zinetleri Halıkımızı, Mâlikimizi ve Mevlamızı bilmediğimiz takdirde Cennet de olsa Cehennemdir..........

Gokhan Kececi

hocam anlatmak istediğimi anlatamadım herhalde tanımlı olduğu [-1/2,1/2] aralığındaki dese sorun yok zaten bu aralıktaki maksimum değeri diye birşey yok varda o zaman benim anladığımda anlaşılıyor

iskender tökel

hocam daha evvelki senelerde bu tip sorularda kullanılan dile bakmak lazım. ben eski sınavlara  tam anlamı ile hakim olamadığımdan doğrudur yada yanlıştır diyemem. ama verilen aralığın tanım kümesinin alt kümesi olduğu açık bir şekilde söylenmelimidir bilemiyorum. ama öğrenci olsanız diye sormuşsunuz, değer kümesi olarak alırmıydım, sanmam, alsam bile 1/2 şıklarda olmadığından yanlış düşündüğümü fark ederdim herhalde. fakat bu sene uyguladığım bir sınavda sizin belirttiğiniz gibi düşünen 10. sınıf öğrencilerimde olmuştu. öğrenciyi yanlış yönlendiren bir anlatım olabilirde fakat terminoloji olarak soruda belirtilmesi gereken bir bilgi olduğuna da açıkçası rastlamadım.

zeynep cigdem bal

bende gökhan hocama katılıyorum, ifade bozuk....

2010/6/20 iskender tökel <iskend...@gmail.com>
[...]

behzat erbıçakcı(ÖĞRETMEN)

ewet bencede hatalı olmuş.bu adamlar ne zaman doğru dürüst soru hazırlayacaklar acaba...

20 Haziran 2010 09:59 tarihinde zeynep cigdem bal <z.cigd...@gmail.com> yazdı:

--
Behzat ERBIÇAKCI
Matematik Öğretmeni

sevcan şahin

hatta birden çok maksimum değeri varmış da bizden o aralıktaki isteniyomuş gibi bir anlamda var...
Bence seneye anlatım bozukluğu sorusu olarak sorulabilir ama cevabı iki tane olur:))

RASİM.ZENCİR-DENİZLİ

sorunun ifadesi net ve hatasız bence.
RASİM ZENCİR

EVRENİN MEYVASI BEYİN,
BEYNİN MEYVASIDIR
MATEMATİK.

20 Haziran 2010 10:31 tarihinde sevcan şahin <ssev...@gmail.com> yazdı:

[...]

Gokhan Kececi

Rasim hocam karşı fikrine saygı duymakla birlikte net olan yeri  neresi onu açar mısın?

Ahmet Elmas

2009 sorusuna ne dersiniz?

20 Haziran 2010 12:20 tarihinde Gokhan Kececi <gokhan...@gmail.com> yazdı:

[...]

http://ahmetelmas.wordpress.com/

www.ahmetelmas.com

ahmetelmas.blogspot.com
matematikdefteri.blogspot.com
http://ahmetelmas-geo-geo-antonio.blogspot.com/

Önemli olan birşeyleri nereden aldığın değil, nereye götürdüğündür.
                         Jean-Luc Godart

Sevmek yetmez, sevdirmek gerek !
Bilmek yetmez, öğretmek gerek !

2009.JPG

murat yalcin(öğretmen)

ben sana katılıyom gokhan hocam burda kelime oyununda ziyade mantık hatası var

birde unutmadan yazayım belki sonuc bilg. eklenir... geoda 26 soruda kare demesine gerek yok sekli...(soruyı hatalı kılmasada fazla bilgi barındırıyor...)

20 Haziran 2010 12:40 tarihinde Ahmet Elmas <ahmetel...@gmail.com> yazdı:

RASİM.ZENCİR-DENİZLİ

Gökhan Hocam,
aslında senin demek istediğini tam anlamış da değilim. evet bence soru gayet net. şöyle dünyanın en yüksek tepesi everest tepesi olabilir. ege bölgesinin en yüksek tepesi neresidir diye sorulabilir.

soruda istenilen aralıkta fonksiyonun aldığı en büyük değer soruluyor.

RASİM ZENCİR

EVRENİN MEYVASI BEYİN,
BEYNİN MEYVASIDIR
MATEMATİK.

h.yaşayacak(savaş kubaş anadolu lisesi öğretmen ESKİŞEHİR)

gökhan hocam  bana görede haklısın... rasim abi f(x)=x+7 nin [5,7] de en büyük değeri nedir gibi soru olsa refleks sahibi bizler bunun tanım kümesi olduğunu düşünerek çözüm yapıyoruz ama fonksiyon konusuna yabancı bir öğrenci bunun türkçesini [5,7] de en büyük değer nedir anlar ve 7 dir der geçer...

--
Farkli Olmak İstiyorsan FARKLİ Ol...

RASİM.ZENCİR-DENİZLİ

"verilen aralık, değer kümesinde bir aralık  olarak anlaşılıyor"  mu demek istiyorsunuz?

RASİM ZENCİR

EVRENİN MEYVASI BEYİN,
BEYNİN MEYVASIDIR
MATEMATİK.

20 Haziran 2010 18:07 tarihinde h.yaşayacak(savaş kubaş anadolu lisesi öğretmen ESKİŞEHİR) <yasa...@gmail.com> yazdı:

[...]

sinan aşık

[s.a]

Soru çöze çöze, ne kastettiğini biz matematikçiler anlıyoruz galiba ama öğrenci için ekteki gibi anlaşılıyor olabilir (gibime geldi);bir tamlama olduğu için "fonksiyonun ... aralığı'ndaki değeri"
değer kümesinin aralığı verilmiş gibi de anlaşılıyor.
mu.PNG

eky

Fonksiyonlar söz konusuyken "fonksiyon değeri" kavramı geleneksel
olarak herkeste tek çağrışım yapar. Bunun nedeni fonksiyon tanımından
gelir. f, A dan B'ye ifadesinde B nin değer kümesi olarak
tanımlanmasından kaynaklanır.

Matematikçilerin zaman zaman buna aykırı davranışlar sergilediğine de
şahit oluyoruz. Benim ilk aklıma gelen şey "Ortalama Değer
Teoremidir." Ülkemizde matematik öğretimine şekil veren ilk ustalar
temeli iyi atmış olsalardı bugün her terim yerli yerinde kullanılıyor
olurdu.

Okuduğu matematik probleminden herkes farklı farklı anlamlar ve
yorumlar çıkarabilir, matematik öğretiminin amaçlarından biri de
problemlerin doğru anlaşılmasını sağlamaktır. Tmozda defalarca
kalıplaşmış soru ifadelerinden söz edildi. Özellikle permütasyon -
kombinasyondaki abartılı örnekler verilerek.

Güncel yaşam üzerine matematik problemi yazmaya çalışanlar, eğer
geleneksel bir alt yapı yoksa, sorunun doğru anlaşılması için cümleyi
uzatmak zorunda kalırlar. Yeni olan etkinlik sisteminin temeli de
özellikle böyle atılıyor. "Ucu açık sorular olmalı" derken aslında kim
ne anlıyorsa anladığına göre yorumlasın, konuşsun, tartışsın
isteniyor. Test sınavları bunun uygulanmasını büyük ölçüde engellediği
için doğal olarak yadırgıyoruz, kabullenmek istemiyoruz.

Bu sorunun kusurlu olduğunu iddia etmek gelenekselleşmiş matematik
anlayışını benimsemiyor, kabul etmiyorsunuz demektir. Gökhan hocamın
soru kökündeki değişiklik önerisi doğru bir öneridir ama gerekli
(olmazsa olmaz) bir değişiklik değildir.

Matematik anlayışımıza özellikle 90 lı yıllarda bazı yeni anlayışlar
da girdi. "Matematiksel ifadelerin eksiksiz ifade edilmesi" modası
diye tabir edeyim. Örneğin; "ABC açısının ölçüsü 30 derecedir."
bilimsel bir yazılış kabul edilirken daha sade olan "ABC acısı 30
derecedir" ifadesi bilgisizliğin cahilliğin neticesi olarak konuşulur
oldu. Oysa her iki cümlede kusursuz ve ikisi de zihinlerde aynı anlamı
çağrıştırıyor. Bilimlerde esas olan şey kısalık, öz ve
anlaşılabilirlik esastır. bu yüzden terim ve tanımlarda kısalığa önem
verilmiştir. Tüm amaç, bilim ile ilgilenenlerin aralarındaki iletişimi
sağlıklı, kısa ve öz hale getirmektir. Kalıplaşmış soru kökleri,
tipleri bu yüzden matematik öğretimine yerleşmiş durumdadır. Müfredata
sahip çıkma çabamızın temelinde de bu vardır. Ne yazık ki bir şeyi
ifade etmek için aynı anlama gelen farklı farklı terimler üretmek veya
farklı anlama gelen aynı terimi olmadık yerlerde kullanma
hastalığından kurtulamıyoruz...

Soruda geleneksel anlayışa aykırı bir durum sergilemiş olsaydı
tereddütsüz gökan hocama hak verenler arasında olurdum. Soru kusurlu
farklı anlaşılmalara açık derdim. Aksine biz bundan yanlış çıkarımlar
yapıyorsak matematik anlayışımızı, matematik kültür bakış açımızı
masaya yatırmalıyız diye düşünüyorum...
>  mu.PNG
> 15KGörüntüleİndir

Ahmet Elmas

efradını cami, ağyarını mâni

    "ne eksik ne fazla, eksiği artığı olmayan" anlamında kullanılan bir söz.
                                                                                                                                                            tdk.gov.tr.
Yıllar boyu sıkıntısını çektiğimiz bir konuyu açtığınız için teşekkürler.
İyi bir tanım nasıl olmalıdır?
Bir problemin ifadesinde nelere dikkat edilmelidir?
Yukarıdaki sorulara verilecek yanıtlarda hemfikir olmadığımız sürece aynı karmaşa ile karşılacağımız açıktır.
Üçgen, üçgensel bölge
Çember, daire
ve, veya bağlaçları
örnekler çoğaltılabilir.
Soruyu kısaca ifade ederken, okuyan kişinin farklı yorumlarda bulunabileceği düşünülerek açıkça isteneni apaçık ve kuşkuya yer vermeyecek şekilde yazmak daha doğru olmaz mı?
Örneğin ÜÇGENİN ALANI derken, üçgen tanımını düşünerek ÜÇGENSEL BÖLGENİN ALANI demek soruyu uzatmakmıdır?
Özellikle Olasılık, Kombinasyon ve Sıralama sorularında soruyu kısaca soralım derken acaba okuyan kişiye neleri isteyip, neleri istemediğimizi tam olarak anlatmış oluyormuyuz?
Geometri sorularında noktaların şekil üzerinde doğrusal gösterilmiş olmasına karşın, ifadesinde noktaların doğrusal olduğu söylenmemiş diye soru iptali istemiyormuyuz?
Arkadaşların bu konudaki göstereceği titizlik, karşı tarafın yanlış çıkarımlarının da önüne geçecektir kanısındayım.
Saygılarımla.

21 Haziran 2010 19:48 tarihinde eky <eky...@gmail.com> yazdı:
[...]

barbaros gur

Eyüp hocam selamlar,
yazınızın bütününü genel bir bakış ve değerlendirme bakımından benimsemekle beraber 41. soruyla doğrudan ilişkilendiremiyorum.
basın kopyasının matematik testindeki 11. sorunun yazılışına dikkat ettiğimde gösterilen özeni yerinde buluyorum..şüphesiz bilim
dili hafifletilmelidir ancak ösym yetkilierinin '' adaylar ne sorulmak istendiğini anlamıştır, karıştrımayın otalığı'' söylemininin de sanırım bununla ilgisi yoktur..
çalışmalarınızı ilgiyle izleyen biri olarak....

derin saygılarımla....

[...]

İradene hakim, vicdanına mahkum ol...

tmoz komisyon

Barbaros hocam doğrusallık konusunda sizinle hemfikirim. ÖSYM bu
doğrusallık konusunda diretiyor, geri adım atmıyor, benim de bu
konudaki düşüncem net, şekle göre karar verilmesini doğru bulmuyorum.

Ahmet hocam, terimlerin yerli yerinde kullanılması farklı, kısaltma
diye ifade ettiğim şey farklı. Eğer bir anlam karmaşası oluşacaksa
elbette kısaltma yapmak doğru değildir.

Örneğin,
Ali, 45 kg dır.
Ali, 164 cm dir.
Ali, 15 yaşındadır.
Bu cümleler eksiksizdir.
Ali'nin ağırlığı 45 kg dır.
Ali'nin boy uzunluğu 164 cm dir.
Ali'nin yaşı 15 tir.
Cümlelerin yanlış anlaşılmasına meydan vermemek için en doğru yazılış
bunlardır, olmazsa olmaz böyle olmalıdır denilmesin diyorum.
Ali 45 tir.
Bu cümle de eksik değildir demeye çalıştığım sanılmasın. Yoksa ki
Üçgen, üçgensel bölge vs. her terim yerli yerinde kullanılmalıdır.

Ben karenin alanı denildiğinde şunu anlarım; Bir kare var (tanımı
gereği içi boş) bu kare bir bölge sınırlamıştır bu sınırlandırılmış
bölgenin alanından bahsediliyor. Yok ben başka anlam çıkarıyorum
karenin alanı sıfırdır diyorsanız belli bir matematik kültürünü kabul
etmiyorsunuz demek istedim. Karesel bölge dediğimizde iki şey akla
gelir 1. kareye yakın, kareye benzeyen bir şekil. 2. içi dolu kare (bu
ise uydurma bir kavram olur çünkü böyle bir kavram tanımlı değil.)

Karenin alanı 16 cm^2 dediğimizde herşey ortadadır.
Üçgenin alanı 16 cm^2 dediğimizde de herşey ortadadır.
Prizmanın alanı 16 cm^2 dediğimizde de öyle.

Büyük ihtimalle yazdıklarımı benim ifade penceremden değil, düşünmek
istediğiniz anlam çercevesinde bir solukta okudunuz. Eğer herkes böyle
algılayacak biçimde eksik ifade etmişsem beceriksizliğime
verilmesin...

On 21 Haziran, 20:36, barbaros gur <bhgu...@gmail.com> wrote:
> [...]
> bununla ilgisi yoktur..
> çalışmalarınızı ilgiyle izleyen biri olarak....

eky

Bir önceki mesajı yanlış mail adresi ile göndermişim. Kusura
bakmayınız...

> - Alıntıyı göster -

sinan aşık

[s.a]

Eyüp hocama belli noktalarda katılıyorum. Mesela "saat kaç?" sorusunu sorduğumuzda: "aceba türkiyede mi hangi ülkede saat kastediyorsunuz" gibi bir tepki gülünç olurdu. Yani "belirleyicilik" denilen durumun derecesi ne kadar olmalı? ve de bu ne ile ölçülüyor (ne zaman standartlaşıyor?) ve ne ile ölçülüyor gibi sorular aklıma geliyor. Saat kaç denildiğinde herkes bilir ki karşısındaki kişinin olundaki saatin kaçı gösterdiği kastedilir. Bu "didaktik" bir anlaşmadır kişiler arasında. Ama bu anlaşma ne zaman girmiştir insanların hayatlarına o bilinemze. Doğrusallık konusuna baktığımızda bu didaktik anlaşmanın hayatımıza nasıl girdiğini ve nasıl olduğunu görmek kolay. ÖSYM bir yılda soruduğu sorularda doğrusallığı söylemez biz de artık ösym nin böyle bir kabul içine girdiğini dolayısıyla bizim de dolaylı olarak bu anlaşmanın içerisine girdiğimizi buluruz bir anda. İşte olay bitmiştir. Ahmet hocamın dediği gibi, aceba birisi bana saati sorduğunda ona "hangi ülkede saati kastediyorsunzu mu demeliyim" (yani üçgenin alanı yerine üçgensel bölgenin alanı mı demeliyim) bu da ayrı bir tartışma konusu.

Bence geometri sorularının altına küçük bir notla ya da soru içerisinde bir satır ile "A,B,C doğrusal olmak üzere" yazılabilirdi; fakat düşünüldüğünde o şekilde yazılsa soru seçeneklerde yazılmasa seçeneklerdeki herhangi bir cevap çıkmıyor o halde doğrusal anlasınlar gibi bir mantık çıkıyor. Bu ne derece etiktir tartışılır.

Fikrimce, ÖSYM nin bu tarz standarlarının peşinden koşmak yerine (ki didaktik anlaşma karşılıklı yapılmalıdır etik olarak) ÖSYM kabullerini önceden bildirmelidir basın yoluyla. Bunun getireceği fayda ne kadardır denilirse, doğrusallık konusunda, doğrusal vermese de biz onu doğrusal kabul edip şıklardan uygun cevabı işaretleriz olur biter, peki; ÖSYM bu davranışını farklı soru tarzlarında da devam ettirirse işte o zaman bu durum ciddi bir hal alır. Çok iyi biliyoruz ki ÖSYM ye itiraz için gelen sorulara gülücük şeklinde bir maille cevap vermekte.

Bir sorunun anlaşılabilirliği o sorunun güvenirliğini etkiler. Bu konudan bu kadar yazı çıkar mı dersek, çıkar.Çünkü küsüratla binlerce kişinin elendiği bir sınavdan bahsediliyorsa, bu binlercesininin okuduğundan aynı şeyi anlayıp soru üzerindeki doğru cevapla ilgili sonuç davranışlarını ödüllendirmek (değerlendirmek) gerekir.

Çok yazdım boş yazmamışımdır inşallah. Kusuruma bakmayın uzun zamandır gruba yazmayınca birden elim klavyede kayıverdi:)

Muharrem Şahin

Burada, Sevgili Rasim Zencir Hocam çok haklı.