Üç top

aaabcdefg910 aaabcdefg910

Bir torbada üç top var. Toplardan biri kırmızı, biri mor, diğeri de mavi renkte. Kırmızı ve mavi top renkleri hariç özdeş iken, mor top daha büyük. Bu torbadan bir top çekildiğinde kırmızı top 1/10, mavi top 1/10, mor top ise 8/10 olasılıkla gelebilir.

Ali bu torbadan iki top çekmeye karar veriyor. Buna göre,

1) Ali torbadan iki topu aynı anda çekerse büyük topun Ali'nin eline gelme olasılığı kaç olur?
2) Ali torbadan iki topu tek tek çekerse büyük topun Ali'nin eline gelme olasılığı kaç olur?

aaabcdefg910 aaabcdefg910

Bu iki sorunun cevapları arasında bir fark var gibi hissediyorum.

Rasim Zencir

1) birlikte çekersek,

[(K,X)+(M,X)]  / [(K,X)+(M,X)+(K,M)]        MOR=X
(9 +9 ) / (9+9+2) = 18 / 20 =9/10

2) tek tek seçersek,

KX+XK+MX+XM
1/10.8/9 +8/10.1/2 +1/10.8/9 +8/10.1/2 =44/45

bulunur.

rasimZENCİR

aaabcdefg910 aaabcdefg910 <aaabcd...@gmail.com>, 2 Mar 2023 Per, 19:18 tarihinde şunu yazdı:

Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/e2ee1daa-59e2-43d7-a015-968df6d27635n%40googlegroups.com adresini ziyaret edin.

aaabcdefg910 aaabcdefg910

Cevabınız için teşekkür ederim hocam. Neden (K,X) 9 oluyor ve (K,M) 2 oluyor açıklayabilir misiniz?
Bu arada ben de birlikte çekmek için farklı bir mantık yürütmüştüm. Mor topun gelme olasılığı diğerlerinin 8 katı olduğu için 8 özdeş top olarak varsaydım. Amacım o sekiz toptan birinin elimde bulunmasıydı. Ama aynı anda ikisi bulunamazdı çünkü aslında o 8 top aynı toptu. Bunu düşünerek C(8,1) . C(2,1) / [C(10,2) - C(8,2)] = 16/17 bulmuştum.

Son olarak da bu soruda aynı anda ve tek tek seçtiğimizdeki olasılıkların farklı olması neden kaynaklanıyor? Tek tek çekince büyük topun gelme olasılığı neden artıyor?

Rasim Zencir

Genel olarak senden farklı düşünmedim. Deneyimiz eşit olasılıkla değil, bu yüzden 10 topun 8 i mor, 1 i kırmızı, 1 i mavi diye düşünüp eşit olasılıkla gibi çözdüm. Elbette 2 tane mor seçme söz konusu değil ama olasılık olarak ona denk olur diye düşündüm.
Elbette benim çözüm mutlak doğru diye bir şey yok.  Sadece benim düşüncem bu.  Burası farklı çözümlere ve düşüncelere açık.

Kolay gelsin.

2 Mar 2023 Per 22:55 tarihinde aaabcdefg910 aaabcdefg910 <aaabcd...@gmail.com> şunu yazdı:
Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/f97b649c-9ff6-4655-aedd-d826317b2ee6n%40googlegroups.com adresini ziyaret edin.

aaabcdefg910 aaabcdefg910

Benzer bir mantık kurdunuz demek, bu mantığa göre (K,X) durumu 8 tane, (M,X) durumu 8 tane ve (K,M) durumu 1 tane olmuyor mu?

Teşekkür ederim, size de kolay gelsin.

Muharrem Şahin

Sevgili "abc" hocam;
Çok güzel bir soru sormuşsunuz.
Buradan önemli sonuçlar çıkarabiliriz.
Rasim'ciğim ile ben çok sık kavga ederiz.
Çok seyrek aynı doğruda buluşabiliyoruz.
Ama; burada Rasim Hocamın yorumuna katılıyorum.
Özünde, sizin yorumunuzla da benzerliği açık değil mi?
Art arda çekişte sorun görünmüyor.
Ama; birlikte çekişte ufacık yorum farkları
sonuçlara büyüyerek yansıyor.
Dolayısıyla; "birlikte çekmek" ile
"art arda çekmek" aynı sonucu vermiyor.
Bu, "eş olumlu olmayan olaylar"ın getirdiği bir sonuç da olabilir.
Fırsat buldukça düşüneceğim.

aaabcdefg910 aaabcdefg910 <aaabcd...@gmail.com>, 3 Mar 2023 Cum, 22:00 tarihinde şunu yazdı:
Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/dcdfc82e-49e4-4d72-8285-e20651dc30ddn%40googlegroups.com adresini ziyaret edin.

--
.

aaabcdefg910 aaabcdefg910

Evet Muharrem Hocam. Yorumlarımız oldukça benzer. Ben Rasim Hoca'nın yorumunda (K,X)'i K ve X'in geldiği durumlar olarak anladım, 8 tane X var olarak varsaymıştık. Bu durumda (K,X)'in sayısı C(8,1) . C(1,1)'den 8 oluyor sanki. Aynı şekilde (M,X) için de bu böyle. Ve (K,M) de C(1,1) . C(1,1)'den 1 oluyor, 2 değil. İşte bu yüzden "birlikte çekişte" (8+8)/(8+8+1) = 16/17 olması gerektiğini düşünüyorum, 9/10 değil.

Yorumunuz için teşekkür ederim.

Muharrem Şahin

Parçaları alan ölçüleri ile eşleştirelim.
Rasim Hocam, "R,X" derken 1+8 = 9 toplamı
olarak düşünüyor.
Aslında; birlikte çekmeyi
tek tek çekmenin bir biçimi gibi düşünebiliriz.
İki çekimin aynı ana denk gelmesi olasılığı sıfırdır.
Elimiz önce birine değer, sonra diğerine.
Birlikte çekerken de
önce birini, sonra diğerini çekeriz aslında.

aaabcdefg910 aaabcdefg910 <aaabcd...@gmail.com>, 4 Mar 2023 Cmt, 17:06 tarihinde şunu yazdı:
Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/114d59e5-c658-40e5-8d9f-10e93dbdb841n%40googlegroups.com adresini ziyaret edin.

--
.

Muharrem Şahin

Ekteki örnek
son açıklamamı doğrular nitelikte.

Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com>, 4 Mar 2023 Cmt, 17:22 tarihinde şunu yazdı:

--
.
OlasılProb.png

Rasim Zencir

abc hocam,

çözümüme karşı itirazlarınızda yukarda da belirttiğim gibi haklı olabilirsiniz.

şimdi soru ve çözümüme tekrar baktığımda sizin de söylediğiniz gibi birlikte çekimde
hata olabileceğini düşünüyorum. çünkü bu gibi hileli deneylerde birlikte çekimlerde nasıl çözüm yapılacağını
belirten herhangi bir not ile karşılaşmadığımı farkettim. çözüm yaparken çektiğim sıkıntının nedeni bu olsa gerek diye düşünüyorum.

soruyu siz mi hazırladınız?  bahsettiğim türden bir ders notu ile karşılaştınız mı?
ayrıca muharrem hocamın da hazırlamış olduğu benzer soru olduğunu görüyoruz.
bu tür soruların çözümünde uygulanabilecek bir genel yöntem varsa ve açıklarsa sevinirim.

selamlar, saygılar.

not: adını bilmediğimiz kişilerle yazışmak zor. o yüzden yazmak istememiştim.

rasimZENCİR

Muharrem Şahin

Rasim'ciğim;
Hocamız beni de çok yordu.
Ben de burada öğrenmeye çalışıyorum.
Yakın gelen yorumum şu:
Birer birer çekmede sorun yok.
Ben de
birlikte çekmenin
aynı sonucu vereceğini düşündüm.
Verdiğim problem de yorumumu doğrular nitelikte.
Benim yanıtlarım 7/10 oluyor.
Sevgiler, selamlar.

Rasim Zencir <rsm...@gmail.com>, 4 Mar 2023 Cmt, 23:32 tarihinde şunu yazdı:

--
.

Muharrem Şahin

a maddesini
iki kırmızı çekilmesi olasılığını
1'den çıkararak buluyorum.
Sorun kalmıyor.
.

Rasim Zencir

yani çözüm yöntemi veren bir kaynak görmediniz.

rasimZENCİR

Muharrem Şahin

Görmedim.

Rasim Zencir <rsm...@gmail.com>, 4 Mar 2023 Cmt, 23:48 tarihinde şunu yazdı:
yani çözüm yöntemi veren bir kaynak görmediniz.

rasimZENCİR

.

Muharrem Şahin

Yorumlarım üzerinde