Problem

hüseyin tektaş

İlgilenen arkadaşlara şimdiden teşekkürler
20221012_095216.jpg

berfin

Aslında problemi çözmek için şu dört adım uygulanmalı
1.vites ile çark arasındaki bağıntı bulunmalı
1665590481426.jpg
2. çarklar ve diş sayısı arasındaki bağıntı bulunmalı
1665590481419.jpg
3. pedalın tur sayısı ile arka teker tur sayısı arasındaki bağıntı bulunmalı
4.bulunan arka teker tur sayısından gidilen yol bulunabilir
ilk 2 adımı yapabiliyorum ama 3. adımda takılıyorum hep belki siz bir çözüm bulabilirsiniz

12 Ekim 2022 Çarşamba tarihinde saat 11:10:50 UTC+3 itibarıyla nete...@gmail.com şunları yazdı:
İlgilenen arkadaşlara şimdiden teşekkürler

hüseyin tektaş

6 çarkın diş sayıları 6 şar, 3 çarkın diş sayıları 12 şer artıyor.Bu bilgiyi kullanmamız da
gerekmiyor mu acaba? Bir bağlantı kuramadım ben de.Cevap 240 metreymiş.9.viteste
pedal bir tur döndüğünde ön teker kaç tur atar kısmına bir türlü gelemedim.İlginize teşekkür ederim.

berfin

işte en son benim bulduğuma göre tabii yanlış olabilir 18.viteste arka 1.çarkta ve diş sayısı x iken ön 3. çarkta ve diş sayısı 4x(çünkü soruda 18.viteste pedal 1 tur çevrilirken tekerlek 4 tur dönmekte diyor)
ve bizden istenen 9.viteste zincir arka 4. çarkta ve ön 2. çarkta olmalı arka için fark 6 idi ön için fark 12 idi
buna göre 9. viteste diş sayısı arka çarkta x+18 iken ön çarkta 4x-12 olmalı
tabii hepsi yanlış büyük ihtimalle çünkü sonuç çıkmıyor.:D

hüseyin tektaş

Tekrar teşekkürler hocam

berfin

soru nereden? hangi deneme

hüseyin tektaş

Hangi yayın bilmiyorum hocam.Öğrencim sordu bugün

berfin

anladım hocam bizi de bilgilendirirsiniz çözerseniz

berfin

sorunun çözümü şöyle
önce vites mantığını anlamaya çalışalım. toplam 9 çarkımız var ve soruda verilen 13. vites örneğinde bu çarkların hepsi kullanılmış. arka tekere eklenen 5 çarkı çıkarırsak 1-3 olarak yazdığım 18 vitesli bisikleti elde ederiz. ön çarklardan 2 tanesini çıkarırsak ise her biri 6 artırdığı için 6-1 olarak yazdığım 1. vites seviyesini elde ederiz.
soruda çarkların yarıçapıyla ilgili bize iki bilgi vermiş bunlara bakalım. 1. viteste ön çarkın yarıçapı arkadakine eşit olmalı çünkü pedalın tur sayısı ön çarkın tur sayısını, tekerin dönme sayısı da arka çarkın tur sayısını ifade eder. bu yüzden kuracağımız ilk denklem arka çarkları r₁, r₂... r₆, ön çarkları da R₁, R₂, R₃ olarak isimlendirirsek;
r₆=R₁ olur.
çarkların kendi aralarında nasıl büyüyüp küçüldüğüyle ilgili ilişkilerine bakarsak arkada 6 önde 12 bu. Yani r₂=r₁+6 r₃=r₂+6... R₂=R₁+12 R₃=R₂+12
soruda verdiği 2. öncülü de kullanarak bu çarkların diş sayılarını sayısal olarak bulalım. 18. viteste iken ön çarkın dişli sayısı arka çarkın dişli sayısının 4 katı olmalı çünkü diş sayın artarsa daha az tur atarsın bu sistemde. 18. vitesi 1-3 olarak yazdığımızdan 4(r₆-30)=R₁+24 bağıntısını elde ederiz. buradaki iki değişkeni az önce birbirine eşit bulduğumuzdan kısaca x koyup denklemi çözersek x=r₆=R₁=48 buluruz.
son olarak soruda istenen vites seviyesini bulalım artık. 9. vites olduğu için arkada 4 çark, önde 2 çark bırakırsak bunu elde ederiz.
r₄=48-12=36
R₂=48+12=60
pedal 60 tur çevriliyorsa pedala bağlı çark olan ön çark da 60 tur atar. Arka tekerin tur sayısını bulmak için de arka çarkın tur sayısını bulmalıyız. bunu da 60.60=36.? eşitliğinden elde ederiz. ? 100 gelir. Arka teker 100 tur dönecek dolayısıyla bisiklet 2π.120.100/100.π kadar yol alır bu da 240 metre eder

hüseyin tektaş

Hocam çok teşekkür  ederim.(Sonuç yayınlarının deneme sınavında sorulmuş)

Zihninize sağlık

Mustafa Mustafa

Bakarmısınız rica etsem
20221016_204508.jpg