Legi urgente dela MCSI

Ioan Fericel

to tic-...@googlegroups.com
După lungi și adânci dezbateri pe forumul propriu, MCSI cere Comisiei
pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor din Camera Deputaţilor
sprijin pentru promovarea " a şase legi de importanţă majoră pentru
dezvoltarea societăţii informaţionale româneşti" !

http://www.mcsi.ro/Minister/Comunicate-de-presa/Comunicat-de-presa-(3)

I F

Doru Ilasi

to tic-...@googlegroups.com

Ioan Fericel

to tic-...@googlegroups.com
Propunerile sunt cele discutate pe forum, cu aprofundări în exemple aici: http://www.mcsi.ro/Forum?forumid=6&threadid=41 sau aici: http://www.mcsi.ro/Forum?forumid=6&threadid=42 .

Rezultatele activității MCSI sunt cam cele din conținutul paginii indicate de tine.

I F

Doru Ilasi

to tic-...@googlegroups.com
Am gasit un link ... in care nu poti ajunge din navigare ..
http://www.mcsi.ro/Minister/Domenii-de-activitate-ale-MCSI/Tehnologia-Informatiei/Initiative-legislative

Foarte interesant :

1.Speram totusi ca dupa discutiile purtate aici legate de e-romania sa
beneficiem de formate deschise (acest lucru va fi decis la ASSI):
(2) Orice document în formă electronică trebuie înregistrat în momentul
transmiterii şi al primirii, asigurându-se confirmarea primirii
acestuia, excepţie de la ultima operaţiune făcând numai documentele ce
confirmă ele însele primirea. (3) Regulile ce reglementează operaţiunile
prevăzute la alin. (2), precum şi formatul documentului electronic,
condiţiile generării, transmiterii şi stocării acestuia sunt stabilite
prin proceduri aprobate prin decizia preşedintelui ASSI, în termen de 60
de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.”

2. Informatiile sunt publice si disponibile, dar nu foarte publice si
foarte disponibile :
„Art. 20. - (1) În scopul acoperirii costurilor de operare şi utilizare
a Sistemului Electronic Naţional, orice persoană înregistrată în sistem
trebuie să plătească operatorului Sistemului Electronic Naţional un
tarif anual.” “(5) Tariful prevăzut la alin. (1) se constituie venit la
bugetul operatorului Sistemului Electronic Naţional.”

3. Registrul numerelor de ordine, o idee excelenta marca Teo nu l-am
gasit mentionat nicaieri.

4. Iara bani : lucrezi cu statul - platesti o cotizatie modica ...
„(5) Toate persoanele juridice de drept privat care prestează servicii
publice sau de utilitate publică în baza unui act normativ,
administrativ sau a unui contract au obligaţia să se înregistreze în
Sistemul Electronic Naţional în termen de maxim 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi.”

5. allmighty ASSI :
„„Art. 321. - Centrul Informatic Naţional al Ministerului Afacerilor
Interne va preda Sistemul e-administraţie Agenţiei pentru Serviciile
Societăţii Informaţionale, în termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei legi.”

6. allmighty ASSI reloaded : ouch ..
„Art. 324. – Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor prevăzute la
art. 322 este realizată de persoane anume desemnate în acest sens de
către Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale.”

7. realizari ? open ? capabilitati de interogare din alte sisteme ... CA
DE AIA PLATIM EXISTENTA ACESTOR INSTITUTII ...

Foarte interesant.
Doru

Ioan Fericel

to tic-...@googlegroups.com
Dar, Doru, musai să pun o întrebare: în urmă cu mai bine de o lună, când v-am semnalat ce se întâmplă cu acel Forum, ați mers pe acel link, ați citit mesajele (mai ales că erau foarte puține)? Citez din postul meu din primul link dat mai sus:

Concret, legat de acest subiect: există și alte detalii, mai ales tehnice, despre proiect, în afară de ce se găsește la http://www.mcsi.ro/Minister/Domenii-de-activitate-ale-MCSI/Tehnologia-Informatiei/Initiative-legislative/Registrele-Electronice-Nationale ?

Cât de mai în clar trebuie să mă exprim ca să se înțeleagă importanța acestui pas: un prim colț de perdea ridicat și un prim gest de solidaritate a celor care vor și înțeleg lucrurile, întro acțiune de îndreptare a lor?

I F

Doru Ilasi

> [...]

> v-am semnalat ce se întâmplă cu acel Forum, ați mers pe acel link, ați
> citit mesajele (mai ales că erau foarte puține)? Citez din postul meu

Atunci cand s-a postat legat de forumul MCSI am avut bunavointa asta.
Nu-mi place nici stilul lucrativ, nici ideea ca un forum cu acces
restrictionat reyolva problemele. O simpla listă pe google groups ar fi
rezolvat problema. Poate iau şi oamenii de acolo notă de asta.

> [...]
> acestui pas: un prim colț de perdea ridicat și un prim gest de
> solidaritate a celor care vor și înțeleg lucrurile, întro acțiune de

Mă scuzi, dar eu nu văd lucrurile la fel cu ridicatul perdelei. Îmi da
senzaţia că acei oameni chiar ne fac nouă, vulgilor, vre-o favoare. Nici
nu vreau să mă gândesc ce senzaţie îi crează lui Tibi, lui Mircea
(nn:... care gustă din atitudinea asta de mult mai mult timp ca mine.
Aştept opinii.).
Iar materialul rezultat pe care l-am citat mai devreme mie unul nu-mi
sună deloc a îndreptare.

După ce stai aşa în catedrală Ioane, vreme de ani buni, (chiar dacă eşti
moştenitor de loc acolo, ) şi mai scoţi capul doar când zgomotul de
afară e prea mare nu te aştepta să fii aclamat şi încoronat de mulţime.
Şi dacă vrei aclamaţii nu sălta perdeaua la un colţ de geam : realizează
o deschidere largă şi asigură transparenţa. Câştigă-ţi comunitate, etc.
Ia să vedem, ştie cineva de acolo cum funcţionează treaba asta ?

Doru

Ioan Fericel

to tic-...@googlegroups.com
Doru Ilasi wrote:

> Nu-mi place nici stilul lucrativ, nici ideea ca un forum cu acces
> restrictionat reyolva problemele. O simpla listă pe google groups ar fi
> rezolvat problema. Poate iau şi oamenii de acolo notă de asta.

Dar, așa, cum îl convingi pe domnul director și pe doamna secretară
să-ți dea explicații? Pe când în situația când ei sunt gazde ... s-or fi
simțind OBLIGAȚI!

> Mă scuzi, dar eu nu văd lucrurile la fel cu ridicatul perdelei. Îmi da
> senzaţia că acei oameni chiar ne fac nouă, vulgilor, vre-o favoare.

Chiar așa este. Întrebare: de unde au moștenit acest sânge albastru?

> Nici
> nu vreau să mă gândesc ce senzaţie îi crează lui Tibi, lui Mircea
> (nn:... care gustă din atitudinea asta de mult mai mult timp ca mine.
> Aştept opinii.).

Cred că de mai bine de zece ani se spun opinii pe această listă. Și
filozofice dar și practice. Singurul neajuns, zic eu, a fost (și este
încă, din păcate) o anumită reținere. Peste care, acum, când nu mai este
încotro, eu sper că se va trece.

> Iar materialul rezultat pe care l-am citat mai devreme mie unul nu-mi
> sună deloc a îndreptare.

Metode de îndreptare: asumarea în public (mai ales a greșelilor) sau
demisia.

> [...]
> Şi dacă vrei aclamaţii nu sălta perdeaua la un colţ de geam : realizează
> o deschidere largă şi asigură transparenţa.

Nu cred că se poate rezolva deschiderea largă, dintro dată. E nevoie să
tragem mai mulți de perdea, că-i tare groasă și ținută de către cei din
interior. Dar nu de toți! Poate fiecare cunoașteți pe câte cineva de
acolo, care încă nu are curajul, dar ar vrea să participe la ridicarea
ei. Sigur mai sunt oameni cărora li s-a făcut greață, ca și lui Teo.
Aștept să ne scrie și Andrei Săvulescu.

> Câştigă-ţi comunitate, etc. Ia să vedem, ştie cineva de acolo cum funcţionează treaba asta ?
>
> Doru

Dă-ne, te rog, niște detalii... despre cine și ce.

Cu bine,
Ioan

Adrian Colomitchi

to tic-...@googlegroups.com
On Thu, 2009-11-05 at 18:07 +0200, Ioan Fericel wrote:
> Nu cred că se poate rezolva deschiderea largă, dintro dată. E nevoie
> să tragem mai mulți de perdea, că-i tare groasă și ținută de către cei
> din interior.
Din pacate, imi pare ca ai mare dreptate in ceea ce priveste "tinerea
din interior".
Am postat un mesaj pe forumul "Legea REN", cu o analiza a catorva puncte
din lege - cam 14:00 ora Buc. "Gazdele" acelea care se presupune ca
incep sa se deschida, inca nu l-au aprobat. Mai astept putin, dar
increderea ca nu mi-am irosit timpul incepe sa aiba nivele foarte joase.

Adrian

Dan Matei

to tic-...@googlegroups.com
Am câteva întrebări la Legea Registrelor:

1. Încep cu o întrebare simplă:

<citat sursa="Legea REN">
Art.5 Registrele Electronice Naţionale sunt:
a) Registrul Civil (Populaţie);
b) Registrul Taxelor;
c) Registrul Companiilor (Agenţi Economici);
d) Registrul Proprietăţilor (Identificare teritorială, adrese şi proprietăţi);
e) Registrul Rutier;
f) Registrul Asigurărilor Sociale;
g) Registrul Sprijinului pentru Studenţi.
</citat>

De ce sunt 7 ? De ce nu unul singur ?

În „Registrul taxelor” apar persoane ? Asocierea taxă-persoană în care registru apare ? La fel cu toate celelalte.

Natural mi s-ar părea să fie un singur „registru”. Sigur, sigur, replicat în mai multe locuri. Poate unul în Noua
Zeelandă (serios).

2. Continui cu o întrebare nevinovată:

„Registrul Sprijinului pentru Studenţi” ? E în primele 7 priorități naționale ?

3. Continui cu o întrebare mai grea:

„Registrul Companiilor (Agenţi Economici)” e totuna cu Registrul Comerțului ? Ăsta cu scandalul (i.e. proaspăt
privatizat ?

4. „Registrul Proprietăţilor (Identificare teritorială, adrese şi proprietăţi)” e cadastrul ?

5. Dar unitățile administrative și localitățile, i.e. SIRUTA ?

6. „Registrul Taxelor” e cu impozitele și cotribuțiile ?

7. Dar Registrul instituțiilor publice ?

8. Dar Registrul monumentelor ?

9. Dar Registrul arheologic ? Inclusiv cu zonele descărcate de sarcină arheologică ?

Astea-s primele care-mi vin.

Dan Matei

PS. Dacă ziceți că așa de bine merge forumul, le copiez și acolo.

Adrian Colomitchi

to tic-...@googlegroups.com
On Thu, 2009-11-05 at 23:06 +0200, Dan Matei wrote:
> PS. Dacă ziceți că așa de bine merge forumul, le copiez și acolo.

Eu as zice ca, din contra, merge prost.
Dar mai ca te-as ruga sa le postezi acolo, dintr-un motiv abolut
personal: sunt curios sa vad *cat* de prost merge.

(cand zic ca "merge prost" nu ma refer la calitatea implementarii
tehnice, ma refer la procesul de moderare. Deocamdata. Inca n-am reusit
sa "spar bariera moderarii" ca sa-mi dau seama ce-i in spatele ei si cat
de bine/prost merge restul. Prin restul: ia cineva nota, au comentariile
vre-un efect? Sau forumul e doar o chestiune "de fatada" - daca
americanii l-au facut, hop si noi, ca da bine).

Adrian

Adrian Colomitchi

to tic-...@googlegroups.com
A bit Off-Topic.
Pe linia
Sau forumul e doar o chestiune "de fatada"
Nu ma pot opri sa nu "extrapolez" nitel: ar trebui sa adopt o pozitie mai optimista si sa zic "Bine cel putin ca MCSI nu incearca sa imite China?" (sau sa ma opresc in a le da idei, ca cine stie ce mai iese :) )

"Chinese Agencies Fight For Control Of Web Game"
Dintr-o perspectiva culturala (socio-psihologica), stau si ma intreb: cum Dumnezeu a ajuns jocul politic intr-o civilitatie neintrerupta de milenii sa se preocupe de "controlul asupra accesului la lumi virtuale".
Chiar n-au altceva mai bun de facut in contextul lumii reale de ajung sa se bata pe "cine controleaza Orcii si Elfii"?
Chiar ma gasesc atat de "imbatranit inainte de vreme" de mi se pare absolut anormala situatia?

Adrian

Doru Ilasi

to tic-...@googlegroups.com

> [...]

> se bata pe "cine controleaza Orcii si Elfii"?
> Chiar ma gasesc atat de "imbatranit inainte de vreme" de mi se pare

N-ai imbatranit Adi. Citeste pana la final, uite de ce doresc controlul :

The operator of the Chinese version of "World of Warcraft," Netease.com,
reported a $68.5 million profit for the three months ending June 30, up
6 percent from the same time last year.

Doru

Andrei Savulescu

to tic-...@googlegroups.com
Ideea cu fora(cel deschis si cel inchis) este venita de la cei care au participat la intalnirile cu noi, legate de eRomania, legi si servicii electronice ale SI. O sa ia niste timp sa decoleze, dar va asigur ca se va fface.

Cu greata, mai stam de vorba. Asa cum(cred ca) am mai spus, sunt deschis(personal si institutional) la orice propunere care sa rezolve problemele pe care le stim, le banuim, sau le trecem sub tacere.

Cei care cred ca nu mai este incotro, se inseala. Eu tot cred asta de prin 1994. Mai este o gramada de incotro, asa ca nu va bazati pe asta.

Mai curand va propun sa sprijiniti o initiativa a noastra care poate fi rezumata, pe scurt, asfel: industria, mediul asociativ, agentiile guvernamentale se aseaza la aceeasi masa si formuleaza, cinic, problemele reale. Odata aceste probleme recunoscute de catre toti(veti vedea ca nu e simplu), se pot gasi solutii. Va asigur ca nici industria, nici mediul asociativ, nici mediul guvernamental nu sunt unanime in a recunoaste problemele. Admit ca factorul politic este extrem de important si ca solutiile la probleme nu sunt pur tehnice.

Inca odata, va comunic ca sunt deschis la dialog cu cei mai multi dintre membrii acestei liste(inter alia). Va asigur(mai ales pe prietenii mei de pe aceasta lista) ca mie nu mi s-a facut greata, ca problemele pot fi localizate si explicitate si ca au solutii.

Ca sa nu fie off topic, va asigur ca ministrul a procedat foarte bine trimitand legile la Parlament. Legile plecasera spre ministere spre a fi analizate, dar Constitutia zice ca trebuie procedat altfel.

Andrei S.

Adrian Colomitchi

to tic-...@googlegroups.com
2009/11/6 Doru Ilasi <doru...@gmail.com>
Inteleg foarte bine de ce vor controlul.
Nu inteleg totusi cum de s-a putut ajunge intr-o situatie in care cei care au menirea sa se ocupe de *o viata reala mai buna* a cetatenilor ajung sa cheltuiasca timp/efort gramada ca sa se ocupe de o lume virtuala.
Pot sa inteleg a lumea aia virtuala ajunge sa faca parte din viata reala a cetatenilor (ca doara ei sunt cei care petrec ceva timp si platesc ceva bani sa o acceseze), dar de unde pana unde a ajuns asta prioritatea numarul 1 a politicienilor aceia?
Care-i mecanismul social a ajuns sa le permita sa-si directioneze efortul in directia aia si cat e de "sanatos" un astfel de mecanism?

Adrian

Adrian Colomitchi

to tic-...@googlegroups.com

2009/11/6 Andrei Savulescu <andr...@gmail.com>

[...]
Asta cu "o sa ia ceva timp sa decoleze" pot s-o cred: se fac approx. 24 ore de cand am postat un comentariu la textul legii (si fara nici o insinuare sau folosind un limbaj abuziv), si inca post-ul n-a trecut de faza de moderare.
Departe de mine de a sustine ca absolut tot ce-am comentat e pertinent, dar... daca un text care cere (cu ingaduinta) 5-10 minute sa fie citit cere 24 de ore sa fie aprobat... incep sa ma intreb daca momentul acela in care o sa decoleze o sa vina intr-un timp util...
Daca mai astept sa si zboare la inaltime si cu viteza, eventual sa si devina un zbor eficient ...

Eu tot cred asta de prin 1994.
Jos palaria, si sincere felicitari: faptul e remarcabil... in sine.

> [...]
> industria, mediul asociativ, agentiile guvernamentale se aseaza la aceeasi masa si formuleaza,
Scuze, poate departarea e de vina, dar eu inca nu vad o initiativa. Cel mult pot sa vad "o idee", dar de la "o idee pana la initiativa" e aceeasi distanta ca de la "idee pana la inventie" (isi aduce cineva aminte de Edison care descoperise mii de moduri in care *nu* se poate face un filament de bec?)

Pana la "initiativa", iata cateva intrebari:
In ce "cadru de discutii"? Unde?
Cine "memoreaza" si sintetizeaza ce s-a discutat?
Cine "sponsorizeaza" discutia?
Care sunt motivatiile/interesele care ar determina participantii sa se adune? Cine e "arbitrul" acestor interese?
***Care sunt "regulile jocului"?***

Daca cineva crede ca acel forum e suficient ca "suport pentru calea de la idee la initiativa"...

> si formuleaza, cinic, problemele reale.
There you have one:
orice guvern roman (nu numai) actual sau viitor va privit de cetateni cu o *imensa* neincredere. Singura sansa a unui (oricarui) guvern sa poata impinge ceva e sa-si bazeze activitatea pe premiza asta.
Exercitiu:
- indentificati un mod de comportament care sa permitaprogresul chiar in conditiile in care partenerii de discutie/afacere/drum/viata/etc  n-au incredere unul in celalalt. Care ar fi atributele/caracteristicile unui astfel de comportament?

Altfel formulat: daca incredere nu e (get over it, there is none!), ce altceva se poate pune in loc ca totusi progresul sa fie posibil si stabil pe termen lung?

E o problema destul de reala sau nu?

Adrian

tiberiu socaciu

to tic-...@googlegroups.com
> 2009/11/5 Ioan Fericel <mir...@gmail.com <mailto:mir...@gmail.com>>
bine ai revenit pe lista, andrei. vezi ca ai cateva mesaje restante.
acum, o intrebare tehnica: crezi ca mai puteti face ceva in perioada
asta de interregnum? numai bine, tuturor!

tibi

--
This mail was scanned by a trial version of BitDefender
For more informations please visit http://www.bitdefender.com

Augustin Moga

to tic-...@googlegroups.com

[...]

- Nu cred c-ar trebui să-ţi baţi capul cu aşa detalii. Singurul lucru de care ar trebui să ai grijă e ca o dată ce e în aer să nu aterizeze la Târgovişte în ajun de Crăciun.

Eu tot cred asta de prin 1994.
Jos palaria, si sincere felicitari: faptul e remarcabil... in sine.

- „1994: The New Hope”, un titlu ce ar putea continua cu succes seria orwelliană...

A.M.

ps/ Sunt un optimist. (Cu excepţia momentelor în care nu-s. :-))

Ioan Fericel

to tic-...@googlegroups.com
Bună, Andrei,

Andrei Savulescu wrote:
> [...]
> participat la intalnirile cu noi, legate de eRomania, legi si servicii
> electronice ale SI. O sa ia niste timp sa decoleze, dar va asigur ca

Cine a închis forumul și de ce?

Cine sunt cei care au participat și unde au avut loc întâlnirile - tot
după perdele? Nici rezultatele nu prea sunt la vedere!

De ce "ia niste timp sa decoleze"? Putem vorbi cu vreun liceean dintr-a
zecea să-l facă în două zile? Ce-i lipsește domnului Adrian Stănescu?

> Cu greata, mai stam de vorba.

Eu sper să fie recunoscută, dacă e, nu doar după!

> Asa cum(cred ca) am mai spus, sunt deschis(personal si institutional)
> la orice propunere care sa rezolve problemele pe care le stim, le
> banuim, sau le trecem sub tacere.

Apreciez intenția dar care sunt mijloacele? La observațiile sau
propunerile de pe această listă n-ați răspuns după luni de zile.
Forumul, organizat optim pe categorii de probleme, chiar moderat dar cu
reguli care și ele să fie dezbătute și acceptate cât mai larg (doar
pentru a reduce din zgomot), ar fi fost dela început cel mai bun loc
pentru aceasta, după cum s-a mai cerut aici, și-l țineți blocat. În ce
constă altfel deschiderea instituțională (la asta ne referim)?

> Cei care cred ca nu mai este incotro, se inseala. Eu tot cred asta de
> prin 1994. Mai este o gramada de incotro, asa ca nu va bazati pe asta.

Asta-i o veste foarte tristă! Chiar este loc și de mai rău decât atât?
Noi tot vorbim aici de limita la care a ajuns societatea românească -
contractul social cu statul - moral și material. Se poate și mai multă
neseriozitate și mizerie?

> [...]
> unanime in a recunoaste problemele. Admit ca factorul politic este
> extrem de important si ca solutiile la probleme nu sunt pur tehnice.

Cu plăcere am sprijini, ne-am declarat disponibilitatea, dar n-avem unde!

Nici nu ne dorim unanimitate ci doar să se joace cu cărțile pe față. Și
sala de joc să fie cunoscută de toată lumea, intrarea liberă și
perdelele ridicate!

> [...]
> prietenii mei de pe aceasta lista) ca mie nu mi s-a facut greata, ca
> problemele pot fi localizate si explicitate si ca au solutii.

Oare, eu, pe care față a listei o-i fi, pe aia neagră? Chiar dacă nu ne
cunoaștem personal, situație în care sunt cu majoritatea celor de pe
listă, eu sper să purtăm în continuare acest dialog colegial, chiar
prietenesc. În acest sens mi-am permis să mă adresez mereu lui Andrei,
dar cu speranța că va afla și domnul director Săvulescu!

Cred că mai suntem în stare de un comportament bărbătesc, inclusiv cei
aflați acum "dincolo de perdele", ca cel care critică constructiv să fie
apreciat mai puțin dușman decât cel care laudă lingușitor și fățarnic!

> Ca sa nu fie off topic, va asigur ca ministrul a procedat foarte bine
> trimitand legile la Parlament. Legile plecasera spre ministere spre a
> fi analizate, dar Constitutia zice ca trebuie procedat altfel.

Pentru mine, oricum nepriceput în domeniul juridic, e mai puțin
importantă procedura de depunere față de conținutul și felul în care au
fost trecute proiectele de legi prin "dezbaterea publică". La asta am
vrut să atrag atenția. Pe lângă aceste legi mai sunt o grămadă de
lucruri legate de tehnologia informației, deschidere, eficientizare și
economisire de bani publici de discutat. Și unde altundeva și-ar avea
locul mai bine decât pe forumul MCSI? Deblocarea acestei oportunități se
pare că depinde și de un director din minister. Dragă coleg, Andrei,
poți face ceva în acest sens?

Cu prietenie,
Ioan

Răzvan Sandu

to tic-...@googlegroups.com
Bună ziua,

Well...

discuția asta, mai ales cele spuse de d-nii Fericel, Ilași și Săvulescu,
mi-a trezit interesul de a citi propunerile legislative de pe site-ul
Ministerului.

Și, cu privire la "Legea privind cadrul de interoperabilitate..." v-aș
putea spune, clar, un lucru: toată vorbăria legată de implementarea de
„standarde deschise” n-are nici o relevanță, dacă nu se include *chiar
in lege* definiția „standardului deschis”.

Asta pentru ca toată lumea folosește sintagma, dar fiecare înțelege ce
vrea (ce-i convine). Spre exemplu, pentru Microsoft, standardul OOXML
(ISO/IEC 29500:2008) este un standard cât se poate de acceptabil și
„deschis”, însă toți ceilalți spun cu totul altceva: vezi
http://www.noooxml.org/argu-brief

Cu alte cuvinte, fără o definiție neinterpretabilă a standardului
deschis, ne pregătim să punem pe tapet o nouă lege proastă, „cu
portițe”, în cel mai curat stil românesc.

Din fericire, definiția standardului deschis există și este
acceptată/menționată chiar în documentele oficiale ale Uniunii Europene:

http://www.digistan.org/open-standard:eu

Alte definiții, alternative (mai bune), se găsesc la:

http://www.digistan.org/open-standard:definition

Numai bine,
Răzvan

Doru Ilasi

to tic-...@googlegroups.com
Andrei Savulescu wrote:
> [...]
> recunoaste problemele. Admit ca factorul politic este extrem de
> important si ca solutiile la probleme nu sunt pur tehnice.

Salut Andrei,

Serios acuma : adică tre să-i trmitem pe toţi la doctor să-şi admită
problemele? Nu sunt oameni maturi şi responsabili? N-au încredere unul
în altul cam aşa ca noi pe listele astea? Da, atunci nu e deloc simplu.

Iată o problemă care le-ar putea schimba puţin atitudinea şi-i va uni în
faţa nevoii : sacul cu bani, chiar dacă are gura largă, e pe terminate.

Apropo de iniţiativă, nu trebuie să-i lipsească desigur ceva instrumente
de lucru.

Uite un punct bun de plecare : http://www.mysociety.org/projects/
+ codul sursă e disponibil aici :
http://www.mysociety.org/cvs/mysociety.tar.gz
+ documentatiile de API aici : http://www.mysociety.org/api/
+ şi aici putem angaja consultanţii care să facă treaba repede şi bine :
http://www.mysociety.org/services/request-a-quote/

Luăm aşa la întamplare nişte studenţi să vedem cine şi în cât timp
descurcă o astfel de instalare ?

Doru

Dan Matei

to tic-...@googlegroups.com
2009/11/8 Răzvan Sandu <razvan...@zando.ro>:

> [...]
> „standarde deschise” n-are nici o relevanță, dacă nu se include *chiar
> in lege* definiția „standardului deschis”.

Right !

> [...]

> http://www.digistan.org/open-standard:eu
> Alte definiții, alternative (mai bune), se găsesc la:

Uite ce vă propun... Formulăm o definiție și le-o propunem. Eu am
încercat ceva, așa că rog ajutor.

Iată defiițiile de mai sus (de la care am pornit):

A. EU

the EIF v1 definition:
1) The open standard is adopted and will be maintained by a
not-for-profit organisation, and its
ongoing development occurs on the basis of an open decision-making
procedure available to
all interested parties (consensus or majority decision etc.).
2) The open standard has been published and the standard
specification document is available
either freely or at a nominal charge. It must be permissible to all to
copy, distribute and use it
for no fee or at a nominal fee.
3) The intellectual property - i.e. patents possibly present - of
(parts of) the open standard is
made irrevocably available on a royalty free basis.
4) There are no constraints on the re-use of the standard

B. Digital Standards Organization

• A free and open standard is immune to vendor capture at all stages
in its life-cycle. Immunity from vendor capture makes it possible to
freely use, improve upon, trust, and extend a standard over time.
• The standard is adopted and will be maintained by a not-for-profit
organization, and its ongoing development occurs on the basis of an
open decision-making procedure available to all interested parties.
• The standard has been published and the standard specification
document is available freely. It must be permissible to all to copy,
distribute, and use it freely.
• The patents possibly present on (parts of) the standard are made
irrevocably available on a royalty-free basis.
• There are no constraints on the re-use of the standard.

Versiunea mea:

Un standard este liber și deschis dacă întrunește cumulativ
următoarele condiții:

• poate fi folosit gratuit de oricine;
• este adoptat și întreținut de o organizație non-profit, iar
dezvoltarea sa continuă se face pe baza unui proces decizional
transparent și deschis tuturor părților interesate;
• este publicat și este în domeniul public.
• brevetele pe care eventual le cuprinde sunt făcute irevocabil
disponibile în mod gratuit.
• nu există restricții privind reutilizarea sa.

Mai fasonați, vă rog.

Dan Matei

Doru Ilasi

to tic-...@googlegroups.com
Dan Matei wrote:

> [...]

> • este adoptat și întreținut de o organizație non-profit, iar
> dezvoltarea sa continuă se face pe baza unui proces decizional

.. +care se declară+

> [...]
> disponibile în mod gratuit.
> • nu există restricții privind reutilizarea sa.

Subscriu aşa la brut (+menţiune)
Doru

> Dan Matei

Dan Matei

to tic-...@googlegroups.com

Da, da. În plus, nu-s mulțumit cu exprimarea la „irevocabil”...

> .. +care se declară+

brevetele pe care eventual le cuprinde sunt irevocabil făcute disponibile în mod gratuit.

O fi mai clar așa ?

Dan Matei

Adrian Colomitchi

to tic-...@googlegroups.com
On Mon, 2009-11-09 at 23:08 +0200, Doru Ilasi wrote:

> .. +care se declară+
Doru: de ce mentiunea asta suplimentara? Cu ce scop, adica?

Risc: statul are sansa sa mai creeze inca o "directie de inregistrare a
declaratiilor de interes in standardele publice" (ca doara legea cere
partilor interesate sa *declare* interesul. Eu, ca stat, doar n-o sa
deleg responsabilitatea inregistrarii acestui interes catre notarii
publici. Ah, da, sigur, as putea sa cer declaratia prin simpla
inregistrare pe Web, dar eRomania nu e chiar potrivita pentru asta. Mai
fac o licitatie sau mai creez o directie? Hai, nu-mi spune tu ca un
simplu Web Server merge, plimba ursul mai incolo, asta-i treaba
serioasa).

Dane: io-s mai minimalist. Nu cumva merge mai bine:

"iar dezvoltarea sa continuă se face pe baza unui proces decizional

transparent și deschis tuturor (FULL-STOP)"?

Inteleg ca ti-a placut mai mult versiune Digistan-ului... dar eu as
sugera sa mai preluam in acest caz de la coana Europa. Daca te uiti cu
atentie, coana zice:

[...]

In afara de "fee" (care nu-mi surade, mai ales daca statul ar fi acela
care sa controleze pretul), coana sa fereste sa faca vreo restrictie,
chiar numai bazata pe interes.

Dane, nu-s specialist in legi, se-ntampla cumva sa stii cum defineste
legea romana "domeniul public"?
(sa nu ne trezim ca prin asta se intelege ceva de genul "parcuri si
gradini publice" aflate in managementul "Administratiei domeniului
public de pe langa primariile de sector").

> Subscriu aşa la brut (+menţiune)
> Doru

Adrian

Dan Matei

> [...]

> fac o licitatie sau mai creez o directie? Hai, nu-mi spune tu ca un
> simplu Web Server merge, plimba ursul mai incolo, asta-i treaba

Vorba lui Rabi: și tu ai dreptate :-)

> Dane: io-s mai minimalist. Nu cumva merge mai bine:
> "iar dezvoltarea sa continuă se face pe baza unui proces decizional
> transparent și deschis tuturor (FULL-STOP)"?

Îți dau dreptate.

> [...]
>
> In afara de "fee" (care nu-mi surade, mai ales daca statul ar fi acela
> care sa controleze pretul), coana sa fereste sa faca vreo restrictie,

Păi tocmai că eu nu vreau nici restricția de „nominal fee” (apropo, ce înseamnă aici „nominal” ? preț fix ? preț
afișat ?, preț ajustat cu inflația ?).

> Dane, nu-s specialist in legi, se-ntampla cumva sa stii cum defineste
> legea romana "domeniul public"?

Un dicționar (www.answers.com/topic/public-domain) zice:

The status of publications, products, and processes that are not protected under patent or copyright.

Legea 8/1996 nu folosește de loc expresia asta !!! (Acuma văd.) Domnu' Manolea !!! Dacă „domeniu public” nu e un
concept legal românesc, cum să exprimăm corect (legal și gramatical) ceea ce înțelegem prin acest termen ?

Dan Matei

Adrian Colomitchi

to tic-...@googlegroups.com
On Tue, 2009-11-10 at 00:11 +0200, Dan Matei wrote:

> [...]
Da, dar imi mentin intrebarea catre Doru, poate ca a avut ceva in minte
care-mi/ne scapa.

> Îți dau dreptate.
Multam fain.

> Păi tocmai că eu nu vreau nici restricția de „nominal fee” (apropo, ce înseamnă aici „nominal” ? preț fix ? preț
> afișat ?, preț ajustat cu inflația ?).
Nu, din contra: e un pret "simbolic", care n-are nici o legatura cu
valoarea bunului/serviciului platit.
http://en.wiktionary.org/wiki/nominal_fee

(wikipedia are o discutie intreaga cu diferenta intre "valoarea reala"
si "valoarea nominala". Daca am timp, o s-o cetesc, pare ca teoria
economica foloseste termenul asta in ceva ecuatii... daca n-o fi cumva
vorba de o "teorie economica a chibritului"
http://en.wikipedia.org/wiki/Nominal_fee
).

> [...]
> concept legal românesc, cum să exprimăm corect (legal și gramatical) ceea ce înțelegem prin acest termen ?
:) Over-requirement: cu exprimarea gramaticala, cred ca ne descurcam.
Minimalist, Dane, ca "Tough life is, then die you do"! :)

Doru Ilasi

to tic-...@googlegroups.com
Adrian Colomitchi wrote:

> Doru: de ce mentiunea asta suplimentara? Cu ce scop, adica?

Pentru că pot exista entităţi care intră în discuţie (adopţie,
utilizare) mai târziu (de data elaborării). Este important ca o asfel de
entitate să se declare interesată pentru ca să poată participa.
Iarăşi dau un exemplu prin ANIS/ARIES care ar fi foarte normal să
intervină ca interesate dar probabil n-o vor face din primul moment.

Doru

Adrian Colomitchi

to tic-...@googlegroups.com
2009/11/10 Doru Ilasi <doru...@gmail.com>
Doru, iti vad punctul de vedere.
Chiar daca sunt minimalist, situatia cere aici mai multe cuvinte, pentru ca:
a. transparenta trebuie sa fie pentru toti (interesati sau nu, care se declara interesati sau nu);
b. paticiparea trebuie, intr-adevar, sa fie pentru cei declarati interesati (dar doar ca o chestiune de procedura in inregistrarea dorintei de a participa).

In consecinta, formularea ar deveni ceva de genul:

"Un standard este liber și deschis dacă întrunește cumulativ
 următoarele condiții:

 • poate fi folosit gratuit de oricine;
 • este adoptat și întreținut de o organizație non-profit;
* dezvoltarea sa se face pe baza unui proces decizional transparent tuturor, indiferent de afilierea la organizatia de adoptie/intretinere sau orice alta restrictie
* procesul de  dezvoltare este deschis tuturor partilor care se declara interesate
(... etc ... restul punctelor)
"
E bine asa? (minus greselile de punctuatie, diacritice si gramatica)

Adrian

Răzvan Sandu

to tic-...@googlegroups.com
Buna ziua,

Sunt niste nuante *cruciale* in definitia aia (a standardului
deschis, data de EU) pe care imi permit sa le subliniez, fiindca vad ca
nimeni pe aici nu le cunoaste/sesizeaza:

1. " on the basis of an open decision-making procedure available to all

interested parties (consensus or majority decision etc.)"

Modalitatea *preferata* de a adopta un standard este prin *consens*
tehnic (pentru ca se presupune ca toate partile sunt interesate in
binele comun).
Cand esti nevoit sa votezi - adica sa adopti standardul pe baze
numerice, ca la Parlament - se ajunge inevitabil la "nenorociri" si
coruptie, cum sa-ntamplat in cazul OOXML...

2. In acest context, "nominal fee" inseamna "taxa fixa" - mare sau mica,
dar platibila o singura data, nu bazata pe o subscriptie periodica

3. Partea de proprietate intelectuala - care, per se, e un concept
discutabil, vezi http://www.gnu.org/philosophy/not-ipr.html - este
cedata *irevocabil* catre comunitate, *gratuit* .

Aceste precizari au fost subliniate ne N ori de catre specialistii in
standarde, in diverse ocazii - vezi discutiile de la:

http://www.noooxml.org
http://robweir.com/blog

Numai bine,
Razvan

Adrian Colomitchi

to tic-...@googlegroups.com
On Tue, 2009-11-10 at 11:50 +0200, Răzvan Sandu wrote:
> 3. Partea de proprietate intelectuala - care, per se, e un concept
> discutabil, vezi http://www.gnu.org/philosophy/not-ipr.html - este
> cedata *irevocabil* catre comunitate, *gratuit* .

Nu's avocat, dar:

a. problema era "*in contextul legislatiei din Romania*, termenul de
Domeniu Public in relatie cu proprietate intelectuala nu este definit.
Cum facem ca un text de lege sa-l utilizeze?"
** Problema e inca deschisa, asteptand sugestii din partea unor persoane
calificate in legile din Romania **

b. din ce-am mai citit eu, istoric, "dreptul de autor" (ca si patentele)
au fost introduse ca un monopol temporar acordat autorului *in contra
traditiei de pana atunci* (care nu proteja nimic din ceea ce inseamna
creatie intelectuala sau artistica). Daca perceptia mea e corecta,
"cedarea irevocabila catre comunitate* e deja o denaturare: corect ar fi
"renuntarea la/expirarea monopolului temporar asupra creatiei".

Adrian

Ioan Fericel

to tic-...@googlegroups.com
Ioan Fericel wrote:

> Dă-ne, te rog, niște detalii... despre cine și ce.
>
> Cu bine,
> Ioan

Doru, insist cu rugămintea de a ne dezvolta aceste lucruri - ne-ar fi de
mare folos. În ce fel vezi comunitatea/comunitățile, făcând legătura și
cu discuția cu Mihai Șucan? La ce "treabă" te referi în această frază și
la ce "acolo"? Asta, și în așteptarea răspunsului lui Andrei!

Ioan

Dan Matei

to tic-...@googlegroups.com

Azi am avut un drum la ORDA. Și-am întrebat care-i definiția lor „de lucru” pentru „domeniu public”. N-au !

Așa că o să formulăm noi una. Îl atac și pe Herr Manolea. Poate facem un serviciu buna nației :-)

Dan Matei

Adrian Colomitchi

to tic-...@googlegroups.com
On Tue, 2009-11-10 at 17:48 +0200, Dan Matei wrote:
> Azi am avut un drum la ORDA. Și-am întrebat care-i definiția lor „de
> lucru” pentru „domeniu public”. N-au !

Lucian, cum ti se pare o situatie ca asta?
Poate aberez (ma gasesc insomniac pe moment), dar a vorbi de FOSS intr-o
tara care n-are definitie legala pentru "domeniul public" imi pare usor
paradoxal (oxymoronic, mai degraba).

> Așa că o să formulăm noi una. Îl atac și pe Herr Manolea. Poate facem
> un serviciu buna nației :-)

Deh, un exemplu din ce inteleg eu pe linia "grassroot revolution".
S-ar putea sa iasa ceva, s-ar putea sa nu iasa... in ultimul caz, cel
putin e o chestiune de la care n-am cerut (inca) sprijin de la
guvernozaurul in perioada de extinctie.

:) Ca sa termin de varsat "fierea": ii dau "serviciului catre natie" mai
multe sanse (chiar asa mici cum sunt) de a aduce ceva bun decat le dau
post-urilor noastre pe forumul MCTI.

Adrian

Tiberiu Socaciu

to tic-...@googlegroups.com
sarumana la everybody (noah, ca sunt circumspect, din motive de electii...),

orda nu are la multe definitia. imi amintesc cum i-am incuiat cu o
intrebare chitibusareasca pe vremea cand lucram pentru un holding
financiar. chiar ma mir, astia nu au fost desfiintati sau comasati cu
vreo alta agentie? tocmai de cimec si assi s-au legat??

t.

Lucian Savluc

to tic-...@googlegroups.com

2009/11/10 Adrian Colomitchi <acolo...@gmail.com>

> [...]
Poate aberez (ma gasesc insomniac pe moment), dar a vorbi de FOSS intr-o
tara care n-are definitie legala pentru "domeniul public" imi pare usor

Adrian, lipsesc multe "definitii" in Ro; totusi sunt alte tari cu o stare de "haos" destul de apropiata de Romania si in care totusi FLOSS penetreaza mai rapid decat la noi.
Personal, nu ma mai astept ca cei de la guvernare sa se "deschida" (ca sa nu zic sa se destupe la minte :) catre FLOSS ci mai degraba la cei care fac business in tara, plus la cei care folosesc software, utilizatorul de rand adica. Poate ca unii au dreptate - ar trebui pornit de jos in sus, pentru ca de sus in jos nu exista sanse - "creierul" este bolnav..

Lucian

Adrian

Tiberiu Socaciu

to tic-...@googlegroups.com
Lucian Savluc wrote:

> 2009/11/10 Adrian Colomitchi <acolo...@gmail.com
> <mailto:acolo...@gmail.com>>
guvernarea nu poate, ca are contractele semnate in avans pentru intregul
aparat de stat...
sa dezgropam mortii si sa le spalam oasele cu vin?

t.

Bogdan Manolea

to tic-...@googlegroups.com

> [...]

>pentru „domeniu public”. N-au !
>Așa că o să formulăm noi una. Îl atac și pe Herr Manolea. Poate facem un

Regret sa va informez, dar niciunde in europa si in SUA nu exista definitia
domeniului public.
De altfel termenul comporta mai multe concepte dezbatute direct de
specialisti in drept si licente deschise.
Deci zau ca nu m-as hazarda sa definesc ce inseamna.
Dar daca vrea cineva sa citeasca mai mult recomand
Sharing Access to Intellectual Property Through Private Ordering / Severine
Dusollier, 2007
a.. Séverine Dusollier: Towards a legal infrastructure for the public domain
a.. http://ws1-2008.communia-project.eu/#abstract-severine-dusollier
The Public Domain: enclosing the commons of the mind / James Boyle, 2008
(http://www.thepublicdomain.org/)

In schimb ma uit - si e pe planul meu de todo - la un calculator care sa iti
dea macar un indiciu daca o opera e in domeniul public sau nu. ( de fapt eu
o sa fac doar schema logica, o sa caut un softist cu inima larga pentru
restul :-)
De fapt e un proiect mai larg a unor engleji - vezi
http://blog.okfn.org/2009/10/07/public-domain-calculators-meeting-10-11th-november-2009/ ,
unde chiar se discuta zilele astea, dar unde nu o sa ajung.

Asa cred eu ca facem un serviciu bun natiei :-)

O zi buna
Bogdan

Dan Matei

to tic-...@googlegroups.com

> Regret sa va informez, dar niciunde in europa si in SUA nu exista definitia
> domeniului public.

Bine, frate ! Ne omori ! Uite frații, ce înseamnă să întrebi specialiștii: uiți și ce-ai întrebat ! :-)(-:

Nu mă las așa ușor în „lupta” cu juriștii. Știu că ei cuceresc lumea, dar nu mă las învins ușor :-)

> [...]
> unde chiar se discuta zilele astea, dar unde nu o sa ajung.

Cum, cum ? E o chestie algoritmică ?

> Asa cred eu ca facem un serviciu bun natiei :-)

Eu am acum probleme mari cu copyrightul (re: biblioteca digitală). E undeva o listă dedicată pt. drepturi
intelectuale ? Că dacă nu, musai să inventăm rapid una.

> O zi buna

Acuma, înainte de alegeri ? S-o crezi matale :-) Măcar nopțile să fie cumva...

Dan Matei

Răzvan Sandu

to tic-...@googlegroups.com
Discuția - cred că iar am dat-o, românește, în filozofie și în citate
din autori străini (la o halba mică, nene Iancule)... ;-)

Până una-alta, am trimis pe forumul onor minister definiția dată de EU
standardului deschis (care-i ce mai oficială posibil), iar post-ul zace
neaprobat de moderator de câteva zile.

Asta fiindcă-i vorvba de un proiect urgent, „presat” de ministru prin
comunicate de presă - altfel, ar dura ani... :-(

Numai bine,
Răzvan

Tiberiu Socaciu

to tic-...@googlegroups.com
Dan Matei wrote:
> Eu am acum probleme mari cu copyrightul (re: biblioteca digitală). E undeva o listă dedicată pt. drepturi
> intelectuale ? Că dacă nu, musai să inventăm rapid una.

adica abia ce scaparam de jdemiile de ajentii si tu vrei inca una??

t.

ps: ieri am vazut publicate lejile celea ciudate care au trecut de
gradina constitutionala. am vazut si cele 300 de ajentii desfiintate si
reorganizate. la unele din ele am zambit amar. si asa roedu e in buda cu
personalul, ii mai trage miniguvernul 2 in 1 o restrangere de
personal... asta estem... t.

Bogdan Manolea

to tic-...@googlegroups.com

> Nu mă las așa ușor în „lupta” cu juriștii. Știu că ei cuceresc lumea, dar
> nu mă las învins ușor :-)

Nu cuceresc lumea. Doar o reglementeaza. :-P

>Cum, cum ? E o chestie algoritmică ?

Cred ca se pot transpune dispozitiile legislative intr-o astfel de chestie.

>Eu am acum probleme mari cu copyrightul (re: biblioteca digitală).

De ce nu ma mira. Si tanti Reding se plingea de aceiasi chestie.

> E undeva o listă dedicată pt. drepturi
>intelectuale ? Că dacă nu, musai să inventăm rapid una.

Nu prea.
Exista una pentru chestiuni juridice - Lista Romana de Drept - LiRD -
http://groups.yahoo.com/group/lird
so una facuta de mine pt legi & internet -
http://groups.yahoo.com/group/legi-internet

> O zi buna
>Acuma, înainte de alegeri ? S-o crezi matale :-) Măcar nopțile să fie
>cumva...
>Dan Matei

Faceti parte dintr-un staff electoral ? Daca nu, apai nu vad nici un motiv
bun sa nu fie. :-)
Deci nu va uitati la televizor si dormiti linistit.

Inca o zi buna
Bogdan

Dan Matei

to tic-...@googlegroups.com

Principala (mea) problema cu Legea 8/96: a „privatizat” operele orfane ! Vreau să le „naționalizeze” la loc.

> [...]
> - LiRD - http://groups.yahoo.com/group/lird
> so una facuta de mine pt legi & internet -

M-am uitat. Faină. Dar e mare; aproape 1 K membri. Nu i-am plictisi cu chestiile de copyright (și care nu-s toate legate de Net) ?

> Faceti parte dintr-un staff electoral ? Daca nu, apai nu vad

Da ! Herta Müller președinte !

Dan Matei (mic elector)

Răzvan Sandu

to tic-...@googlegroups.com
Dan Matei a scris:

> Da ! Herta Müller președinte !

Klaus Iohannis nu e bun ? ;-)

Razvan

Adrian Colomitchi

to tic-...@googlegroups.com
On Tue, 2009-11-10 at 21:54 +0200, Bogdan Manolea wrote:
> [...]
> unde chiar se discuta zilele astea, dar unde nu o sa ajung.
In implementarea "calculatorului", fi nevoie de un "dictionar autoritati
al identitatii autorilor - cu data mortii acestora" (in esenta ceva
legat de baze de date). In acceasi zona a "informatiei auxiliare
necesare fuctionarii calculatorului duratei dreptului de autor".

a. cat e de important stabilirea "posesorului" dreptului de autor? E.g.
"work for hire". (banuiesc ca nu-i important, data de exirare a
dreptului se ia functie de cat traieste autorul/data primei
publicari/tipul operei. Se confirma banuiala?)

b. care-i regimul unei lucrari cu zilioane de autori E.g. enciclopedie
tiparita - durata copyright-ului asupra unei editii e stabilita la fel
ca la orice alta opera? (dupa momentul mortii celui din urma autor?)

c. care-i regimul unei opere cu publicare seriala? (e.g. roman literar,
cu prima publicare sub forma de "serial" intr-o revista literara. Cum se
calculeaza durata de viata a dreptului de autor asupra romanului? Nota:
vorbim de o opera unitare la care atat conceptia cat si prima publicare
merg progresiv intr-o o perioada de timp).

Exemplu "extrem" (experiment mental/flotare logica): presunand ca Homer
ar fi publicat Iliada si Odiseea "in foileton" pe tablete de piatra
(papirusul era scump, pergamentul a fost inventat mult mai tarziu si era
scump de asemenea). In plus, ignoram alte opere Homerice in afara celor
doua sus-mentionate.
http://srs.dl.ac.uk/people/pantos/Od_I_1-2LB.html

Pentru ca viata era cam scurta pe vremea aia, a lasat mostenire
"scribului familiei" resposabilitatea publicarii ambelor opere dupa
moartea sa (16000+12000=28000 hexametri = 76 de ani pentru publicare la
o rata "publicare" in piatra de un hexametru pe zi. Sa zicem ca Homer a
murit cam pe la jumatate de Iliada si cu Odiseea nepublicata=>Odiseea a
fost "publicata" complet la 54 de ani dupa mortea lui Homer)
Presupunand legea aplicabila la acel moment ar fi fost Legea 8/1996, de
cat timp ar mai fi dispus urmasii lui Homer de drepturile de autor?

---- Warning! Warning! Warning! ----
De aici incep dragonii "dreptului de autor in epoca Internet-ului".
Autodistrugere in x secunde (pacat ca X e cam mare)

d. care-i regimul unei "lucrari de anvergura in format exclusiv
electronic". E.g. Wikipedia - e considerata o "lucrare unitara" sau o
colectie imensa de articole, fiecare cu "drept de autor" considerat
separat? (presupunand ca Wikipedia NU ar fi "Creative commons", cum ar
trebui "calculatorul de expirare a dreptului de autor" s-o trateze: ca o
singura creatie sau ca un set de milioane de creatii?)

e. care-i regimul unei "lucrari evolutive" (e.g. Wikipedia -
enciclopedie in format electronic, publicata pe un site, la care se tot
adauga/rectifica in mod continuu? E fiecare "snapshot" o "opera in sine"
cu un moment de publicare propriu?

f. Ca situatia sa fie si ai "frumoasa", sa adaugam la scenariul punctlui
c si presupunerea ca la 10 ani din momentul primei publicari al unui
articol (in presupusa "non-creative commons" Wikipedia), acesta nu mai
are absolut nimic din continutul original, si autorii sunt complet altii
fata de cei initiali?

H. (ca o apoteoza la d-f) cum se stabileste "dreptul de autor" asupra
creatiei de la "The Longest Poem In The World"?
http://www.longestpoemintheworld.com/
Pentru cei care nu stiu despre ce-i vorba: un poem "creeat" continuu de
un script desteptut, care culege post-uri de pe Twitter si le
"ordoneaza" sa rimeze. Inca creste!!!!
Deci:
1. cine-i detinatorul dreptului de autor asupra cretiei rezultate?
2. cine-s autorii?
2. pentru cat timp e acordat acest drept de autor?

(personal, nu ma pot opri sa nu-mi placa ceea ce iese: are fluenta si
puterea de evocare/sugestie a unui schizofren intr-un moment de criza
puternica dar ne-agresiva. Tinand cont de cati "autori" contribuie,
schizoidismul nu ma mira: sunt surpris totusi de gradul de "coerenta
tematica" a multora dintre "pasaje" - ma asteptam sa fie cu mult mai
mic, pe baza "Shakespeare opera as a result of zillions of random typing
monkeys"
Selectia "momentului":
Take your suitcase and take your heart
And i take you back to the start ...
*Closes the front door, and walks around*
wheels on the bus go round and round.
)

Adrian

Dan Masca

to tic-...@googlegroups.com
Iohannis nu este bun.
Poate nu stiati ca Iohannis nu are nici un merit ca Sibiul a ajuns
capitala culturala europeana.
Dan

Sent from my iPhone

On Nov 11, 2009, at 1:55 PM, Răzvan Sandu <razvan...@zando.ro>

tiberiu socaciu

to tic-...@googlegroups.com
nu, caci e cam socialist
nu, caci e propus de o coalitie monstruoasa
nu, caci vreau republica parlamentara, nu republica demiprezidentiala
nu, caci vreau referendum pentru infiintarea regiunilor cu parlamente si
guverne autonome
nu, caci vreau parlament bicameral, cu o camera aleasa la
stampiliada/circumscriptiada, iar a doua camera aleasa de alesii regionali
vreau referendum pentru transformarea senatului in camera regiunilor!
deci, nu iohanis, pentru "ca e papistas", ca sa citez celebrii actori
anonimi de la tembelizor (din bucuresci) si "nu e orthodox, ca noi toti"
(sic!)

t.

ps (pentru cei care au probleme): sasii sunt preponderent protestanti,
svabii dunareni sunt preponderent catolici de rit latin.
pps: vreau ca apararea si externele sa urce de la guvernul patriei
noastre bananiere la nivel european (caci asa e moda dupa lisabona), iar
fiscul, cultura, educatia, sanatatea, transporturile la nivelul regiunii
(ca asa e moda in europa).

--
This mail was scanned by a trial version of BitDefender
For more informations please visit http://www.bitdefender.com

Iosif Fettich

to tic-...@googlegroups.com
Bună ziua,

On Wed, 11 Nov 2009, Dan Masca wrote:

> Iohannis nu este bun.
> Poate nu stiati ca Iohannis nu are nici un merit ca Sibiul a ajuns
> capitala culturala europeana.
> Dan

Johannis, nu Iohannis.

Numai bine,

Iosif Fettich

tiberiu socaciu

to tic-...@googlegroups.com
ba are... a discutat cu ministresa culturii din luxemburg in
saseste/luxemburgheza, iar cand nu se intelegeau, o treceau pe
berlineza. il vedeai pe minstrul [in]culturii publice sa fie capabil de
asa ceva? sa stii ca e foarte important sa cultivi relatiile interumane,
caci se poate sa fructifice. mai deunazi (azi??) un oarecare
prezidentiabil se lauda in fata muncitorilor de la ucm, scosi de la
productie la miting, cu relatiile lui din strainezia. probabil ca daca
ar fi dat inapoi ucm la urmasii de drept ai fostilor proprietari, acest
stat comunistoid (cel putin din punctul de vedere al mostenirii
"culturale") nu ar fi putut permite astfel de replici spuse unor oameni
scosi de la productie dintr-o societate pe actiuni cu actionar majoritar
de stat.

t.

ps: oare uzina de la resita nu e o fosta agentie desfiintata sau
reorganizata??

Dan Masca

to tic-...@googlegroups.com
Buna ziua domnule Fettich,
cum ziceti dumneavoastra.
In rest ramine cum am scris jos legat de meritele ce si le aroga pe
nedrept.
Cu 200 milioane euro de la ministerul culturii cred ca orice primar
renova cit a renovat actualul primar al Sibiului si nu ar fi indatorat
orasul la gradul la care este indatorat acum Sibiul.
Pe de alta parte as dori sa adaug ca de fapt nici o persoana cu
residenta in Romania nu are vreun merit ca Sibiul a devenit capitala
cuturala europeana alaturi de Luxemburg.
Asta pentru a nu se da omului ce nu este al lui.
Iar ca un alt amanunt

Răzvan Sandu

to tic-...@googlegroups.com
tiberiu socaciu a scris:

Pentru mine e FOARTE bun. ;-)

Razvan

Dan Masca

to tic-...@googlegroups.com
Tibi
nu conteaza ce vrea in aceasta campanie.
Conteaza ca nu este cu nimic bun decit nulitatile celelalte din
politica.
Este genul de om care dupa ce primeste ceva nu stie sa spuna multumesc.
O avut timp sa propuna legi si are timp sa guverneze primarul profesor
cu 6 case sau cite or avea din salar de primar si de fist profesor
Sa fim seriosi, omul nu este un model de urmat pentru ca de fapt nu
are cu ce
Dan

On Nov 11, 2009, at 4:55 PM, tiberiu socaciu <tiberiu...@inf.ro>

Dan Masca

to tic-...@googlegroups.com
Tibi
Cind nu stiu adevarul tac.
Iti garantez ca nu are nici un merit.
Dan

Sent from my iPhone

On Nov 11, 2009, at 5:02 PM, tiberiu socaciu <tiberiu...@inf.ro>

Dan Masca

to tic-...@googlegroups.com
Nu mi am propus sa va schimb gusturile.
Respecte.
Dan

Sent from my iPhone

On Nov 11, 2009, at 3:10 PM, Răzvan Sandu <razvan...@zando.ro>

tiberiu socaciu

to tic-...@googlegroups.com
zi-mi care din urmatorii ti se pare ca <b>merita</b> sa fie
prezidentiabil si -mai ales- <b>de ce</b>: b.t., g.m., a.c.?

daca in locul referendumului asta cu tema cretina (adica dai un sut in
cur democratiei, desfiintand o camera, numai pentru ca parlamentul e
populat cu imbecili, cretini, impotenti politic etc) ar fi dat drumul la
un referendum de federalizare a romaniei pe regiuni autonome (chiar
astea 8 regiuni cretin desenate; clujul e cu bihorul, satmarul,
maramuresul, salajul si bistrita-nasaud, astfel incat sa ajungi de la
cluj la oradea mare, satmar, baia mare ai de trecut munti...; o regiune
trebuie sa fie o "tara" in sens medieval (parca sasesc, nu?), adica
identificata in mod corect de bariere naturale, intre care sa fie o
retea de comunicatii ireprosabila, care sa faca fata necesitatilor in
cazul situatiilor de urgenta (calamitate, deplasare bolnavi la spitalul
regional etc)), atunci as fi votat cu actualul prezident. dar cum
populismul e in floare, iar minciunelele sunt inca suficient de recente,
nu prea am alternative.

cat priveste prim-ministeriabilii, mai departe e cloaca bataliilor (nu a
razboiului!) politic intre decidentii pe care i-am votat (la
stampiliada, dar si in partidele noastre, cand am ales/numit/acceptat
listele cu participantii).

t.

tiberiu socaciu

to tic-...@googlegroups.com
de ce? da-mi 3 motive. probabil ai vrut sa spui "mai bun" decat un
conferentiar titular pe constitutionalistica, decat un
inginer-matematician din zona biznisului, decat un profesor de economie
consultant si fost potential ginere de semnator pe bani, decat un (chiar
nu stiu ce este si ce a fost actualul de pe lista). deci, razvane, de ce
e "bun" iohannis? 3 motive. te rooog.

t.

ps: pana acum, actualul guvern demis/interimar/sau-cum-s-o-fi-numind 2
in 1 e cel mai slab guvern al romaniei. adevarul e ca a avut ghinion cu
criza care a venit peste ei, iar ei nu stiau de ea, caci guvernul
petrolistului a filtrat informatiile care veneau de peste ocean.
evident, cu ajutorul sts-ului. t.

tiberiu socaciu

to tic-...@googlegroups.com
dane, poti sa iti propui acest lucru, dar nu o spui direct ;)
sau "ha-ha-ha", ca sa fim in tonul alegerilor :D

t.

tiberiu socaciu

to tic-...@googlegroups.com
dane, gresesti. faptul ca au mai ramas 2,5% din populatie de origine
saseasca, ca mai exista o biserica luterana in romania destul de bine
organizata - chiar dupa desfiintarea universitatii germane (cred ca
stiti la ce ma refer, daca nu, mergeti la goagal si cautati) in
perioadele grele pre si post 1decembriste -, ca arhitectura veciului
hermanstadt nu a fost distrusa in totalitate de heirupismul constructor
sesemedist, astea ar putea fi motive destul de bune pentru accesarea
acelui grant. in rest, poate ca spiritul protestant al burgmeisterului,
face sa fie potential mai bun decat un potential omolog aflat in
subordinea religioasa a mitropolitului local.

tiberiu socaciu

to tic-...@googlegroups.com
peste tot in media apare cu I. eu am crezut ca asa e scris in buletin la
el. desi, credeam ca se scrie cam ca Johan. noah, io zic sa vedem cum
scrie in actul dumnealui de identitate. deocamdata, io vazui numa
declaratia dumnealui de avere
(http://www.sibiu.ro/ro2/declaratii/primarie/iohannis_inceput_2008.pdf),
in care m-am uitat nu la ce are sau nu, ci la cum zice ca il cheama. si
ne intoarcem inapoi la tema nationalista a pocirii numelor
nationalitatilor minoritare/tolerate/conlocuitoare/etc, indiferent ca e
vorba de unguri, maghiari transilvaneni, secui, austrieci, austro-ungari
sau ... romani, cei mai frumosi, si mai drepti, si mai cuminti, si mai
destepti, si mai pasnici, si mai nonbelicosi, si mai etc din toate
popoarele pe care le-a lasat Domnul pe pamant. cand ne facem un autodafe
public? uite o tema interesanta pentru un prezidentiabil, parca pe lista
am auzit-o (ma fac ca am uitat, ca nu vreau sa accentuez ce a zis altul,
caci poate si-a mai atenuat puseul radicalist ;)).

tiberiu socaciu

to tic-...@googlegroups.com
ca sa fie clar, numele familiei mele a fost maghiarizat undeva in
secolul 18-19 in "szakacs", care dupa 1 decembrie a devenit (musai)
"socaci", care, undeva dupa 1945, nu mai stiu cand, a devenit "socaciu",
caci trebuia pus acel "u" la toti transilvanenii (si alte rude din
familia extinsa, cu alte nume de familie, s-au pricopsit atunci cu
nemesul "u"). si s-au refacut actele de identitate... asa ca, am vazut
documente din familie cu numele ortografiat in toate modurile posibile.
ah, sa nu mai spun si de interregnumul amiralului horty...

tiberiu socaciu

to tic-...@googlegroups.com
Bogdan Manolea wrote:

> De ce nu ma mira. Si tanti Reding se plingea de aceiasi chestie.

are probleme din cauza ca le constientizeaza. poate ca sansa it&c-ului
european este ca are un ziarist la conducere si astfel e mai aproape de
zona liberala a gestionarii a drepturilor intelectuale si a
fructificarii acestora. chiar, ce ar fi fost daca in locul ministrilor
competenti de la mcti/mcsi am fi avut si noi o tanti vivi? chiar ma
gandeam acum realist ce a facut actualul ministru in ultimele lui 9
luni? ca partea cu proiectele de finantare inteleg ca au avansat foarte
greu in ultimele cateva luni. sau poate ca am inteles eu gresit si ca
m-am luat furat de niste link-uri din presa care circulau despre
dumnealui. de fapt, despre activitatile excelentei sale "de dinainte"...
spuneti-mi, ce sa cred?

tiberiu socaciu

to tic-...@googlegroups.com
Dan Matei wrote:

> Principala (mea) problema cu Legea 8/96: a „privatizat” operele orfane ! Vreau să le „naționalizeze” la loc.

dane, de ce? ca sa nu traiasca avocatii in meciurile cu "enigma otiliei"
dintre trusturile mogulilor care scot carti de culturalizare a natiei
noastre celebre?

Iosif Fettich

to TIC Lobby
Bună ziua,

> [...]
> el. desi, credeam ca se scrie cam ca Johan. noah, io zic sa vedem cum
> scrie in actul dumnealui de identitate. deocamdata, io vazui numa

Recunosc că sînt surprins că în declarația aia de avere e cu 'I' - îl știu
numai din ADZ (Allgemeine Deutsche Zeitung, cotidianul în limbă germană
editat de FDGR, pentru cine nu știe) și sînt aproape sigur că în _toate_
circumstanțele în care am văzut scris numele e cu 'J' (cum ar fi oarecum
normal, de altfel).

Și mai derutat sînt de saitul personal:

adresa este http://klausjohannis.ro/, dar din text te salută Klaus
Iohannis.

Nu prea înțeleg. E clar că 'pe românește' Io... se citește mai 'bine'
decît 'Jo...', dar ... Hm.

Numai bine,

Iosif Fettich

tiberiu socaciu

to tic-...@googlegroups.com
de ce trebuie sa sune bine in romaneste? inseamna ca poate vrea si el
ceva. parca si pe senatorul frunda il cheama gheorghe si nu gyorgy. si
multa vreme s-a complacut cu acest nume in barou, iar acum se pare ca a
uitat ca cum scrie in buletin...

Mircea Sarbu

to tic-...@googlegroups.com
On Wed, 2009-11-11 at 19:19 +0200, tiberiu socaciu wrote:

> [...]
> ceva. parca si pe senatorul frunda il cheama gheorghe si nu gyorgy. si
> multa vreme s-a complacut cu acest nume in barou, iar acum se pare ca a

Staţi liniştiţi, că după 6 luni de politică la Bucureşti tot "Ionescu"
devine :-)

> t.

Mircea

tiberiu socaciu

to tic-...@googlegroups.com
voiam sa zic si eu asa ceva, dar nu eram convins ca is = escu ;)

Augustin Moga

to tic-...@googlegroups.com

2009/11/11 Mircea Sarbu <msa...@intraweb.ro>

Staţi liniştiţi, că după 6 luni de politică la Bucureşti tot "Ionescu"
devine :-)

- Eventual „Ionescu per Decebalus”, ca să nu existe dubii... :-)

T.

Augustin Moga

to tic-...@googlegroups.com

2009/11/11 Iosif Fettich <ifet...@gmail.com>

adresa este http://klausjohannis.ro/, dar din text te salută Klaus
Iohannis.

- Pentru ca trei rânduri mai jos să fie: „În prezent funcţia de preşedinte al FDGR este îndeplinită de Klaus Johannis, primarul municipiului Sibiu.” N-or fi doi? :-)

În fine, premiul de „cea mai puţin nemţească treabă” o acord paginii de contact, de pe care citez:

„ Dacă doriţi să-mi transmiteţi un mesaj personal vă rog să completaţi formularul de mai jos şi acţionaţi butonul 'TRIMITE'”

Care buton 'TRIMITE' lipseşte cu desăvârşire, în locul lui fiind unul 'SUBMIT'. De ce nu 'SENDEN'? Şi-apoi, acţionaţi? Oare ce se-ntâmplă dacă-l apăs?

Pe lângă romgleză, mai e şi amalgamul articulat (Numele) / nearticulat (Mesaj), nişte asteriscuri fără explicaţii (dar care dacă au semnificaţia pe care o bănui eu atunci ar trebui să fie în primul rând pe câmpul de pe care lipsesc -- mesajul e mai important decât cine-l trimite, nu?), îngroşarea de text unde nu (cred că) se impune, lipsa punctului la sfârşit de propoziţie, inconsistenţa folosirii ':' (două-puncte), folosirea de culori pentru unele câmpuri de parcă acestea ar fi inactive, şi o aranjare în pagină cam fără noimă... Aduce mai mult a sait de Ionescu, decât de Johannis.

A.M.

Dan MASCA

to tic-...@googlegroups.com
Servus Titi,
Iohannis este  roman de calitate slaba 100% .
Dan

Constantinescu Nicolaie

to tic-...@googlegroups.com
Bogdane, mulțumesc pentru linkuri. Foarte interesantă informația. Să
dea Bunul Dumnezeu să am timp să o citesc...
Și totuși nu am putea aproxima o definire a domeniului public?

Cu bine

Dan Matei

to tic-...@googlegroups.com

to tic-...@googlegroups.com

Nn-tzz!

Ca o prima aproximatie merge - cel putim am ce critica, constructiv
sper:

a. ce-i aia "drept moral"? (e definit termenul asta prin vreo lege,
cumva?) Incercand sa-mi dau seama ce-ar putea insemna in contexul
"dreptului de autor" imi inchipui ca ar fi ceva "dreptul ca opera sa fie
inca recunoscuta ca fiind creata de autorul/ii original/i" (i.e. nimeni
sa nu pretinda ca opera a fost creata de altcineva). De ce e important
ca termenul de "drept moral" sa fie in mod explicit definit: pentru a
evita ca opera sa intre din nou sub incidenta (restrictiva pentru
public) a *dreptului de autor*

b. din definitie lipseste orice referinta la "public". I.e. lipseste
orice indicatie cine *are* totusi drepturi asupra operei (publicul?) si
cam ce drepturi are.
Imi e clar ca publicul (cine-o fi el?) nu va avea dreptul sa faca tot ce
vrea muschiul lui (e.g. daca posed un tablou cu "drept de autor
expirat", ma astept sa nu fiu obligat sa dau access oricui la peretele
pe care-l tin atarnat).
Ar fi posibile doua abordari in incercarea unei definitii:
- "prin excludere" - cu intelesul de "efectul protectiei temporare a
legii dreptului de autor se termina aici FULL-STOP"
- "prin afirmare" - legea ar putea sa prevada in mod explicit e drepturi
exista asupra operei dupa "perioada de protectie temporara a intereselor
patrimoniale acordata autorului"

Ma astept ca exact dilema de mai sus sa fie un punct dificil de decis
(personal, din pozitia mea relativ la legi in general - tine-le la un
minim - as prefera prima. Din pozitia mea de "consumator de creatie
intelectuala" - in special "codul sursa" ma interesaza - as prefera a
doua. Dar trebuie sa recunosc ca a doua optiune deschide o "cutie a
Pandorei" poate mai rea decat cea a "dreptului de autor").

Adrian

Dan Matei

to tic-...@googlegroups.com

> [...]

> ca termenul de "drept moral" sa fie in mod explicit definit: pentru a
> evita ca opera sa intre din nou sub incidenta (restrictiva pentru

Legea românească (8/1996) zice:

<citat>
Art. 10. - Autorul unei opere are următoarele drepturi morale:
a) dreptul de a decide dacă, în ce mod şi când va fi adusă opera la cunoştinţă publică;
b) dreptul de a pretinde recunoaşterea calităţii de autor al operei;
c) dreptul de a decide sub ce nume va fi adusă opera la cunoştinţă publică;
d) dreptul de a pretinde respectarea integrităţii operei şi de a se opune oricărei modificări, precum şi oricărei
atingeri aduse operei, dacă prejudiciază onoarea sau reputaţia sa;
e) dreptul de a retracta opera, despăgubind, dacă este cazul, pe titularii drepturilor de utilizare, prejudiciaţi
prin exercitarea retractării.
Art. 11. - (1) Drepturile morale nu pot face obiectul vreunei renunţări sau înstrăinări.
(2) După moartea autorului, exerciţiul drepturilor prevăzute la art. 10 lit. a), b) şi d) se transmite prin
moştenire, potrivit legislaţiei civile, pe durată nelimitată. Dacă nu există moştenitori, exerciţiul acestor drepturi
revine organismului de gestiune colectivă care a administrat drepturile autorului sau, după caz, organismului cu cel
mai mare număr de membri, din domeniul respectiv de creaţie.
Art. 12. - Autorul unei opere are dreptul patrimonial exclusiv de a decide dacă, în ce mod şi când va fi utilizată
opera sa, inclusiv de a consimţi la utilizarea operei de către alţii.
Art. 13. - Utilizarea unei opere dă naştere la drepturi patrimoniale, distincte şi exclusive, ale autorului de a
autoriza sau de a interzice:
a) reproducerea operei;
b) distribuirea operei;
c) importul în vederea comercializării pe piaţa internă a copiilor realizate, cu consimţământul autorului, după
operă;
d) închirierea operei;
e) împrumutul operei;
f) comunicarea publică, direct sau indirect a operei, prin orice mijloace, inclusiv prin punerea operei la
dispoziţia publicului, astfel încât să poată fi accesată în orice loc şi în orice moment ales, în mod individual, de
către public;
g) radiodifuzarea operei;
h) retransmiterea prin cablu a operei;
i) realizarea de opere derivate.
</citat>

> [...]
> vrea muschiul lui (e.g. daca posed un tablou cu "drept de autor
> expirat", ma astept sa nu fiu obligat sa dau access oricui la peretele

Uite, apare publicul la "drepturile patrimoniale" (care nu mai există pt. domeniul public). Deci accesul e perfect
liber, dacă nu mai există drepturi patrimoniale.

Dan Matei

Gigi Badoi

to tic-...@googlegroups.com
--On Wednesday, November 11, 2009 16:38 PM +0200 Iosif Fettich
<ifet...@gmail.com> wrote:

> Nu prea înțeleg. E clar că 'pe românește' Io... se citește mai
> 'bine' decît 'Jo...', dar ... Hm.

In acte este "Iohannis", pentru ca asa a inteles cel care l-a inregistrat
la starea civila. (A si explicat asta cu nu stiu ce ocazie.)

N-ati mai intalnit situatia asta? Nu-i lucru singular: de exemplu,
maica-mea e trecuta Mariea in certificatul de nastere si am un unchi
Ghiorghe. La fel si celebrii Adriean si Marean.

Corectarea este posibila, dar, pe urma, ai batai de cap.

Poate aveti curiozitatea sa va uitati in buletinele parintilor si
bunicilor. Sa vedeti surprize! Incercati?

Gigi

sebastian

to tic-...@googlegroups.com
Pe vremea aceea notarii aveau patru clase si nu dispuneau in Primarii de calculatoare de ultima generatie cu corectoare de limba ;)
Acum au studii universitare unii si tot asa scriu...
Si eu sunt trecut in acte Sevastian dar ma semnez peste tot,
Sebastian :)

Tel: 0742076399
http://ales.21classes.com/

<ifet...@gmail.com> wrote:

> [...]

Poate aveti curiozitatea sa va uitati in buletinele parintilor si
bunicilor. Sa vedeti surprize! Incercati?

Domnule Badoi,
nu este nici o problema sa iti schimbi numele.
NU cred ca fostul ministru de interne din guvernul Tariceanu, are vreo problema de cind si-a schimbat numele de familie din Troaca  in David. Din contra, ii merge foarte bine.

Daca omul Iohannis, tatal primarului prima data si dupa aceea primarul, nu a avut atita respect fata de propria persoana, astfel incit sa isi ceara corectarea numelui, atunci sa ii spunem cum il cheama pentru ca nu este frumos sa ii pocim numele.

Dan

Adrian Colomitchi

to tic-...@googlegroups.com
2009/11/12 Dan Matei <D...@cimec.ro>

> [...]

Multzam fain de citat: e o definitie mai completa.

> Uite, apare publicul la "drepturile patrimoniale" (care nu mai există pt. domeniul public). Deci accesul e perfect
> liber, dacă nu mai există drepturi patrimoniale.

No, pai spune-i asta lu' directoru' de la Luvru, ca n-a vrut sa
inteleaga ca io vreau access *liber* la "Mona Lisa".
Ca doara nu voiam s-o iau de tot, numai vroiam sa-i fac o fotografie
cu raze X sa vad daca ce-i pictat dedesupt are sau nu barba (google
after "X-ray Mona Lisa beard") . Curat "access liber" si curata
"absenta a drepturilor de patrimoniu", eh?
Ma intreb daca MNAR da voie sa fac fotografii la picturile expuse,
doar pentru unele din ele (Rembrandt, Theodor Aman) reproducerea ar
trebui sa fie libera, nu?

> Dan Matei

Adrian

Bogdan Manolea

to tic-...@googlegroups.com

Nu chiar - ar putea fi mai degraba "toate operele ce nu (mai) sunt protejate
prin drept de autor."

Exista mai multe notiuni de domeniu public (PD).

Cea restrinsa este cea referitoare la toate operele pentru care perioada de
protectie acordata de lege a expirat. Cea larga include si operele care nu
sunt protejate de drept de autor (vezi legea 8/1996 - idei, formule
matematice, etc.), dar si exceptiile si limitariile aduse prin legea
dreptului de autor.

Toate astea pe scurt.
Bogdan

PS: In cadrul proiectului european http://www.communia-project.eu/ se
discuta despre un manifest ref la domeniul public si importanta sa in EU.

to tic-...@googlegroups.com
Mulţumesc Dane, mulţumesc Bogdane!
Bună bază de discuţie, lipsă la concluzie!

nu-i bai, poate în timp se va cristaliza o opinie evizată dintr-atâtea
capete luminate de aici!

Cu bine,

2009/11/12 Bogdan Manolea <bog...@legi-internet.ro>:
--
Constantinescu Nicolaie
Information Architect

Mircea Sarbu

to tic-...@googlegroups.com
On Thu, 2009-11-12 at 09:52 +1100, Adrian Colomitchi wrote:

> [...]
> ca termenul de "drept moral" sa fie in mod explicit definit: pentru a
> evita ca opera sa intre din nou sub incidenta (restrictiva pentru

Ba poate intra din nou sub incidenţa dreptului de autor.

La modul intuitiv, *în informatică* ideea este ca pot sa fac ce vreau eu
cu un program "public domain". Inclusiv să-l vând sub o licenţă
comercială (decurge din faptul că pot să-l modific). Nu există nici un
fel de drept moral. De cele mai multe ori nici nu se cunoaşte autorul.

Păi de-aia s-au trudit atâta cei de la Free Software Foundation să facă
GPL, că altfel puteau să lase totul în domeniu public.

Mircea

Mircea Sarbu

to tic-...@googlegroups.com
On Thu, 2009-11-12 at 08:11 +0200, Dan Matei wrote:

> [...]

Dan, nu există nici un fel de "drepturi patrimoniale" în dreptul
autorului. Astea vin din contracte (vând o anumite parte din
exclusivitatea pe care dreptul de autor mi-o conferă asupra operei).

Tot articolul 10 pe care-l citezi nu face decât să definească
*exclusivitatea*. Habar n-am de ce le zice "drepturi morale" (poate nu
există o altă formă de a spune că NU sunt drepturi patrimoniale).

Mircea

Dan Matei

to tic-...@googlegroups.com

Da', dar drepturile morale sunt tot parte a drepturilor de autor. Dar, e drept, sunt și alea care nu-s de loc protejate. Așadar aș zice:

O operă e în domeniul public dacă:

a) fie nu e protejată prin drepturi de autor;
b) fie nu e protejată prin drepturi de autor patrimoniale.

sau cam așa ceva. Ați prins ideea...

Dan Matei

Gigi Badoi

to tic-...@googlegroups.com

--On Thursday, November 12, 2009 8:57 AM +0200 Dan MASCA <d...@reea.net>
wrote:

> Domnule Badoi,
> nu este nici o problema sa iti schimbi numele.

Nu, nu este.

Probleme ai cand trebuie sa prezinti, pentru cine stie ce trebuinte,
cerificatul de nastere si cartea de identitate. In situatia asta ai nevoie
si de actele care dovedesc schimbarea numelui.

La fel daca ai alte documente pe vechiul nume si vrei sa te folosesti de
ele.

Gigi

tiberiu socaciu

to tic-...@googlegroups.com
nu
tot nu am prins ideea cu b)
exista drepturi de autor, care pot genera sau nu anumite chestiuni
colaterale (care, fie vorba intre noi, sunt de cele mai multe ori
interesante)
eventualul registru de opere european ar putea fi un proiect in care
persoanele interesate pot (atentie, nu am zis sunt obligate, ca in
cretinelile de la orda cu rpc-ul) sa se inscrie, pentru a li se
certifica paternitatea asupra operelor. operele neinscrise in acest
registru sunt in domeniul public, daca nu se poate demonstra <u>fara
expertiza</u> de specialitate situatia juridica. nu e mai simplu asa?

tiberiu socaciu

to tic-...@googlegroups.com
dar cine a spus ca intrati in procedura administrativa sau juridica de
schimbare a numelui. dati in judecata autoritatea emitenta sau urmasa
acesteea legal pentru "obligatia de a face" corectura in registrele de
stare civila si reemiterea certificatului de nastere. pocirea unui nume
este o chestiune inadmisibila, indiferent ca e facuta de
semialfabetizatii care sunt functionari publici din motive de aichiu
modest sau "la ordin" cum fu moda candva in ardeal. daca adriean, marean
si iohannis accepta, e treaba lor. e doar o chestiune de verticalitate a
celui afectat, respectiv a statului nostru bananier care a ordonat sau a
tolerat astfel de practici josnice.

tiberiu socaciu

to tic-...@googlegroups.com
Dan MASCA wrote:

> [...]
dane, aia a fost o schimbare a numelui nu o rectificare a numelui. unii
(nu stiu daca in cazul celebrului se aplica) schimba numele din motive
de cazier, de urmariri penale, amenzi etc.

Dan Matei

to tic-...@googlegroups.com

Mă ! Nu te fă...

Iar îți citez din lege:

<citat sursa="L8/1996">

[...]

Așa se definesc drepturile patrimoniale. De ce patrimoniale ? Pentru că, prin tradiție, drepturile astea se cedează („cesionează”, am zis bine domn' Manolea ?) pe bani, de regulă, pe termen limitat.

> [...]
> inscrie, pentru a li se certifica paternitatea asupra
> operelor. operele neinscrise in acest registru sunt in

Legea românească nu te pune să te înregistrezi, ca să-ți recunoască paternitatea operei.

> domeniul public, daca nu se poate demonstra <u>fara
> expertiza</u> de specialitate situatia juridica. nu e mai simplu asa?

Știu eu ? Cred că americanii așa fac, cu registru. De fapt și la ORDA e un astfel de registru. Nu știu la ce folosește.

Dan Matei

Gigi Badoi

to tic-...@googlegroups.com
--On Thursday, November 12, 2009 19:54 PM +0200 tiberiu socaciu
<tiberiu...@inf.ro> wrote:

> ...dati in judecata autoritatea emitenta sau urmasa

> acesteea legal pentru "obligatia de a face" corectura in registrele de

> stare civila si reemiterea certificatului de nastere...

Imediat dupe emiterea actului se poate.
Dar mai tarziu am, pe vechiul nume:
- Diploma de bacalaureat.
- Diploma de licenta
- Actele locuintei
- Actele masinii
- Actele de constituire a firmei.
- Contul bancar
- Contractele de asigurari
- Alte zeci, poate sute de documente.

Cu acestea ce fac?

Gigi

tiberiu socaciu

to tic-...@googlegroups.com
in "obligatia de a face", faceti o extindere de actiune cu:
- ministerul instructiei publice, inspectoratul judetean al judetului
tz, scoala cu 12 clase sh;
- ministerul instructiei si cercetarii, universitatea q;
- samd

totul e posibil. trebuie sa luptati cu EI folosind armele LOR. ah, si
mai trebuie sa le aratati ca sunteti dispus sa mergeti cu apel si
recurs, iar la final sa dati statul in judecata la curtile europene.

t., satul de abuzurile analfabetilor care ne conduc si a
semialfabetizatilor din sistemul care se subordoneaza acestora.

Ioan Fericel

to tic-...@googlegroups.com
Augustin Moga wrote:

[...]

În ciuda optimismului ... n-a mai ajuns Crăciunul! Cu 4 zile înainte de aniversarea a 2 luni dela lansare - 17.09.2009 - Forumul MCSI este "Service Unavailable" !

I F

Adrian Colomitchi

to tic-...@googlegroups.com
On Fri, 2009-11-13 at 15:28 +0200, Ioan Fericel wrote:

> În ciuda optimismului ... n-a mai ajuns Crăciunul! Cu 4 zile înainte
> de aniversarea a 2 luni dela lansare - 17.09.2009 - Forumul MCSI este
> "Service Unavailable" !

Odihneasca-se in pace! S-a chinuit sa se nasca dar n-a apucat sa
traiasca, necum sa faca ceva util.

Adrian

Tiberiu Socaciu

to tic-...@googlegroups.com
Ioan Fericel wrote:
> [...]
ignat-ul forumurilor??

t.

Ioan Fericel

to tic-...@googlegroups.com
Tiberiu Socaciu wrote:

ignat-ul forumurilor??

t.

Da' io credeam că Forumu' nu-i ca porcu' ... Că nu se schimbă în fiecare an (ca bordurile!) și-și încheie menirea de Ignat!

O fi ceva legat de siguranța mediilor de înregistrare, de tehnologiile de criptare? Oricum, lucruri total independente de voința oamenilor (din sistem)!

Pe de altă parte, pentru unii oameni trăitori astăzi, cât și pentru alții ce vor urma, mai au oarece valoare moștenirile rămase de pe diverse forumuri ale înaintașilor, ca de exemplu din Agora antică sau chiar din butoiul lui Diogene! Urmele "valorilor" de astăzi trebuie șterse cât mai repede, cu ajutorul legilor TRANSPARENȚEI!?!

Suntem în zilele descrise de Umberto Eco în Numele Trandafirului, în abația ce încearcă să ascundă adevărul? Cu ce fel de perdele! Domnule Săvulescu, până unde credeți că se poate ascunde? În numele cui? Merită?

Ioan

Constantinescu Nicolaie

to tic-...@googlegroups.com
Relevant pentru discuţia despre PD:
http://version1.europeana.eu/c/document_library/get_file?uuid=f20bca6a-6267-4319-8f83-aa032cbff47e&groupId=10602

Rog administratorul să facă un split la firul despre Public Domain. Mulţumesc.

pf

to tic-...@googlegroups.com

Poate ar fi trebuit să încep un nou subiect, dar mi se pare că se potriveşte destul de bine aici micuţa întâmplare pe care doresc să vi-o povestesc.

Luni am participat la întâlnirea de început (kick-off meeting) a unui proiect european. Pe lângă multe alte detalii, coordonatorul proiectului a propus realizarea unor şabloane (template-uri) de documente şi prezentări, care (în mod firesc ?!) au fost propuse în format MS Word şi MS PowerPoint. Bine spălat la creieri în urma discuţiilor de aici, am propus ca pe lângă formatul propus să fie utilizat şi un format deschis.

Vestea proastă este că nu s-a aprobat utilizarea a două formate în paralel, iar vestea bună este că toţi au fost de acord NUMAI cu formatul Open Office.

Adevărul este că deşi au fost discuţii (putem converti în Word ? dar de salvat se poate salva din word ?), toţi au fost de acord, iar coordonatorul s-a simţit dator să mă caute ulterior şi să îmi spună că îi pare rău că nu s-a gândit de la început şi că nici lui nu ii place MS. Am mai discutat cu încă doi parteneri, dintre care unul a spus că el nici nu s-ar fi gândit la aşa ceva, dar că într-adevăr a promova un format proprietar atunci când există o alternativă gratuită este imoral, iar al doilea a spus că şi el ar fi vrut să propună acelaşi lucru, dar i-a fost frică să nu fie luat în râs.

Concluzia mea este că, cel puţin la nivel academic, situaţia este „coaptă” în Europa. Poate că trag pripit concluzii cu caracter general, dar m-a impresionat faptul că NIMENI nu s-a opus.

Să aveţi un sfârşit de săptămână liniştit.

Paul

_________________________

Dr.ing. Paul FOGARASSY

Director BAUM Engineering

+40 729 099 260

www.baum.ro

Cristian Secară

to tic-...@googlegroups.com
On Fri, 20 Nov 2009 18:36:03 +0200, pf wrote:

> [...]
> spus că el nici nu s-ar fi gândit la aşa ceva, dar că într-adevăr a
> promova un format proprietar atunci când există o alternativă

Cam trist totuși că percepția este de „format gratuit” în loc de „format
deschis”.

Cristian Secară
http://www.secarica.ro/

Constantinescu Nicolaie

to tic-...@googlegroups.com
Cristi+1

Ancu, Florin

to tic-...@googlegroups.com
Personal cred ca e cautata cu luminarea ...
Pentru ca nu am vazut sintagma "format gratuit" in mesajul comentat.

Cu adevarat trist ar fi fost daca se adopta un format proprietar ...
In rest ...
Tristeti de dupa-amezi ploioase
Si de nostalgice obsesii,
Cand stai cu storurile trase