Avregleringar

Ken

oläst,
11 aug. 2011 07:40:292011-08-11
till

Avregleringen har också påverkat underhållet negativt.
Trafikverkets (tidigare Banverket) underhåll är numera konkurrensutsatt.
Resultatet har blivit att allt fler arbetar bakom skrivborden
med upphandlingar medan antalet personer som jobbar ute i verksamheten
har minskat kraftigt.
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.694786-ny-tagordning-for-sj-kan-stoppa-kaoset

Hakvinius

oläst,
11 aug. 2011 08:07:052011-08-11
till

Sent ska syndarna vakna... Banverket konkurrensutsattes redan 1998, men
i större skala 2001, av artikelförfattarnas egen lilla allian(s)partner...

Avregleringen av verksamheten i sig (s)kedde redan 1988...

Ken

oläst,
11 aug. 2011 09:55:242011-08-11
till
On Thu, 11 Aug 2011 14:07:05 +0200, Hakvinius <hakv...@hotmail.com>
wrote:

Skandal!

11 aug. 2011 11:06:452011-08-11
till
Hakvinius använde sitt tangenbord för att skriva :

Det är tydligen något som din högerregering gillar skarpt, antingen
hycklar du, eller tycker du det är dåligt med avregeleringen. Vilket?
Eller du rent av anammat socieldemokratrenas politik? Det måste bära
emot av en sådan inbiten moderat som dig.

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,

Hakvinius

oläst,
11 aug. 2011 15:48:322011-08-11
till
kjell skrev 2011-08-11 17:06:

> [...]
> Eller du rent av anammat socieldemokratrenas politik? Det måste bära
> emot av en sådan inbiten moderat som dig.

Nej, jag varken hycklar eller ogillar avregleringar. Jag tycker det är
bra med avregleringen, och konstaterar lite skadeglatt att sossarna
delar min uppfattning. Tänk, ditt socialdemokratiska arbetarparti delar
en fundamentalt borgerlig uppfattning så till den milda grad att de gör
verklighet av den! Mohahahahaha!

Ken

oläst,
11 aug. 2011 23:09:592011-08-11
till
On Thu, 11 Aug 2011 21:48:32 +0200, Hakvinius <hakv...@hotmail.com>
wrote:

> Nej, jag varken hycklar eller ogillar avregleringar.
> Jag tycker det är bra med avregleringen,

Vad är de för bra med den?
Den gör det extremt struligt för alla och så blir det
förfärligt mycket dyrare för hela samhället.

12 aug. 2011 00:55:462011-08-12
till
Ken sände denna ide :

> Vad är de för bra med den?

Det är oftast bra för de välbeställda, de kan då få utlopp för sina
egna utsvävningar, som de kallar valmöjligheter.

> Den gör det extremt struligt för alla och så blir det
> förfärligt mycket dyrare för hela samhället.

--

Hakvinius

oläst,
12 aug. 2011 02:04:232011-08-12
till

För det första. "Alla" är ett lite väl brett begrepp. Jag åker t ex
traditionella tåg några gånger per år, och har aldrig upplevt "struligt
för alla" (det har tvärtom fungerat riktigt bra). De som har det
struligt är de som tågpendlar, medan det stora antalet sällanresenärer
knappast lider (även om det förekommer).

Ett problem är väl att bidraget till järnvägsunderhållet har varit
eftersatt de senaste 20 åren, även om det så sakteliga börjar vända upp
igen. Generellt sett gjordes det ett och annat annat misstag när
sossarna avreglerade järnvägen; Man styckade upp "SJ" i alltför många
delar och bolag. Detta har gjort samordningsarbetet nästan omöjligt. Det
behövs en kader av byråkrater bara för att den ena ska kunna hålla reda
på vad de andra gör.

Titta t ex på Arlanda Express och Arlandabanan. Den fungerar
exemplariskt (man får pengarna tillbaks om tåget är mer än 3 minuter
försenat). Där sköts underhållet och driften helt och hållet av A-Train.
Banan byggdes av NCC, Siab och Vattenfall.

Hakvinius

oläst,
12 aug. 2011 02:06:202011-08-12
till
kjell skrev 2011-08-12 06:55:
> Ken sände denna ide :

> Det är oftast bra för de välbeställda, de kan då få utlopp för sina egna
> utsvävningar, som de kallar valmöjligheter.

Jag ser att du fortsätter snacka ditt skit! Varför tror du sossarna
avreglerade järnvägen? För att "de välbeställda" skulle få utlopp för
sina egna utsvävningar"? Eller tror du det fanns en annan anledning?

12 aug. 2011 02:28:032011-08-12
till
Hakvinius placerade detta på skärmen :

> [...]
> gjort samordningsarbetet nästan omöjligt. Det behövs en kader av byråkrater
> bara för att den ena ska kunna hålla reda på vad de andra gör.

Tycker du inte detta är bra, eftersom din högerregering mig veterligen
inte har någon avsikt attändra på detta? Varför kritiserar du inte
högerpolitiken som fortsätter i samma spår, nu när man upptäckt att det
inte fungerar? Är du alldeles oförmögen att se att vi haft en
högerregering under fem år och inte har gjort något åt detta. De sittur
ju och administrerar det systemet som du klagar på. Du är något enormt
enkelspårig i din framtoning, kan även kallas för skitprat helt enkelt.

> [...]
> underhållet och driften helt och hållet av A-Train. Banan byggdes av NCC,

Nu är väl inte dessa järnvägar så pass gamla som det övriga
järnvägsnätet, otroligt korkad jämförelse, men det gjorde du säkert för
att det är privatiserat!

Ken

oläst,
12 aug. 2011 02:39:042011-08-12
till
On Fri, 12 Aug 2011 08:04:23 +0200, Hakvinius <hakv...@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> struligt är de som tågpendlar, medan det stora antalet sällanresenärer
> knappast lider (även om det förekommer).

Inte sant alls. Märkligt om problemen skulle vara riktade mot de
som åker ofta :-) Du verkar inte följa med i samhällsdebatten.

> Ett problem är väl att bidraget till järnvägsunderhållet har varit
> eftersatt de senaste 20 åren,

Ja absolut är det ett jätteproblem.

> även om det så sakteliga börjar vända upp igen.

Nej det har det inte alls.

> [...]
> delar och bolag. Detta har gjort samordningsarbetet nästan omöjligt.
> Det behövs en kader av byråkrater bara för att den ena ska kunna

Sant. Sossarnas högerpolitik har blivit en katastrof.

> [...]
> försenat). Där sköts underhållet och driften helt och hållet av A-Train.
> Banan byggdes av NCC, Siab och Vattenfall.

Där smugglas pengar ut till girigbukar utomlands.
Än så länge är Arlanda Express och Arlandabanan fräscha och nästan
nytt, men vänta till dess att det behövs en massa underhåll där.

Hakvinius

oläst,
12 aug. 2011 02:50:552011-08-12
till

Visst kan jag kritisera regeringen för att de inte rivit upp de
stelbenta organisationer som hanterar järnvägsnätet. Det som behövs är
en rejäl omorganisation som leder till färre parter. Den ena handen
måste veta vad den andra gör!

> Nu är väl inte dessa järnvägar så pass gamla som det övriga
> järnvägsnätet, otroligt korkad jämförelse, men det gjorde du säkert för
> att det är privatiserat!

Jag vet inte om den är så korkad. Även om rälsen råkar vara nyare än
resten av järnvägsnätet (banan sattes i trafik för 12 år sedan), så
kräver den minst lika mycket underhåll, snöröjning etc som andra
bandelar. Vidare drabbas den i samma utsträckning av tjällossning,
rälsbrott, kontaktledningsbrott, solkurvor etc. Vi kan ju jämföra med
västkustbanan mellan Halmstad och Varberg. Den är i huvudsak nybyggd,
men inte fungerar underhållet särskilt bra på den sträckan...

Hakvinius

oläst,
12 aug. 2011 02:59:172011-08-12
till
Ken skrev 2011-08-12 08:39:

> Inte sant alls. Märkligt om problemen skulle vara riktade mot de
> som åker ofta :-) Du verkar inte följa med i samhällsdebatten.

En stor del av befolkningen åker aldrig eller sällan tåg. Därför menar
jag att du inte kan skriva "alla". Förra hösten/vintern
(oktober-december) tog jag tåget till Göteborg vid 6 tillfällen. Inte en
enda gång drabbades jag av en försening större än 10 minuter. Sedan
inser jag ju att andra som bara åkte tåg en gång drabbades hårt.

> Ja absolut är det ett jätteproblem.

> Nej det har det inte alls.

Nja, 800 miljoner extra är väl mer än "inte alls"....

> Sant. Sossarnas högerpolitik har blivit en katastrof.

Sossarna i sig har varit en katastrof. Hade de sökt sig mer åt vänster,
hade de inte haft några väljare kvar.

> Där smugglas pengar ut till girigbukar utomlands.

Det vet jag inget om, jag vet bara att syftet är uppnått - fungerande
tågtrafik, och det var väl det som var meningen?!

> Än så länge är Arlanda Express och Arlandabanan fräscha och nästan
> nytt, men vänta till dess att det behövs en massa underhåll där.

De är 12 år gamla nu. Jämför med Västkustbanan (Halmstad-Varberg) som
har ungefär samma ålder. Den har redan drabbats av en massa strul!

Underhåll (reparation/utbyte) är en sak. Att snöröja,
tjällossningsreparera etc, är åtgärder som behövs direkt. Där har
A-Train lyckats.

Roger Eriksson

oläst,
12 aug. 2011 06:02:062011-08-12
till
Ken <ke...@telia.com> wrote in news:d969479bapt85ldvam0qu9eoj6sqf7t4be@
4ax.com:

Så det var därför Sovjetunionen klarade kapplöpningen så bra mot de fria
marknadskrafterna? Eller vänta nu..

--
/RE

Roger Eriksson

oläst,
12 aug. 2011 06:05:132011-08-12
till
Hakvinius <hakv...@hotmail.com> wrote in news:j22fpg$rvk$1
@speranza.aioe.org:

> [...]
> försenat). Där sköts underhållet och driften helt och hållet av A-Train.
> Banan byggdes av NCC, Siab och Vattenfall.

Senast jag åkte med den så kostade det mer att åka från Stockholm och kliva
av på Arlanda än att köpa en biljett till Uppsala. Nu skulle jag
visserligen till Uppsala men nästa gång så kommer jag att kolla
biljettpriserna en extra gång.

--
/RE

Roger Eriksson

oläst,
12 aug. 2011 06:09:132011-08-12
till
Ken <ke...@telia.com> wrote in

> Inte sant alls. Märkligt om problemen skulle vara riktade mot de
> som åker ofta :-) Du verkar inte följa med i samhällsdebatten.

Menar du att risken för att den som åker ofta skall drabbas av problem är
mindre än den som åker någon enstaka gång?

För ett par några år sedan så skar mototn på den buss jag åkte med. Tror
du att risken för att vi som åker den turen dagligen skulle drabbas av
det stilleståndet var större än den som åker en resa per år eller så?

Sedan så har vi ju haft missöden med bussarna på annat sätt men det där
var det mest spektakulära eftersom det tog tvärstopp.

--
/RE

Charlie R

oläst,
12 aug. 2011 06:49:082011-08-12
till
Fri, 12 Aug 2011 06:55:46 +0200, kjell ba:

> Det är oftast bra för de välbeställda, de kan då få utlopp för sina
> egna utsvävningar, som de kallar valmöjligheter.

Är det inte både sossarnas och de andra partiernas mål att alla ska
bli välbeställda? Är det något parti som har som mål att ingen ska
vara välbeställd i framtiden?

Charlie.
--
He who laughs last hasn't been told the terrible truth.

Henrik Bengtsson

oläst,
12 aug. 2011 07:56:142011-08-12
till
"Charlie R" <spam_sp...@chroot.yi.org> skrev i meddelandet

> Är det inte både sossarnas och de andra partiernas mål att alla ska
> bli välbeställda? Är det något parti som har som mål att ingen ska
> vara välbeställd i framtiden?

Man ser ju med jämna mellanrum politiker och folk som argumenterar för att
alla skall ha det lika dåligt vilket borde vara tillräckligt närma.

Mvh
Henrik

Hakvinius

oläst,
12 aug. 2011 09:03:002011-08-12
till

Visst kan du köpa biljett till Uppsala, men om du stiger av på Arlanda,
kommer du drabbas av en "stationsavgift" på 75:- (Luftfartsverket brukar
ha kontrollanter som vid avstigning ser om man verkligen löst biljett
till Arlanda) som knappast gör det lönsamt:

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=4685&a=26675&l=sv&l=sv

Sedan får du ju också leva med SJ:s osäkra tidtabeller :)

12 aug. 2011 09:04:192011-08-12
till
Charlie R placerade detta på skärmen :

> Fri, 12 Aug 2011 06:55:46 +0200, kjell ba:

> Är det inte både sossarnas och de andra partiernas mål att alla ska
> bli välbeställda? Är det något parti som har som mål att ingen ska

Tja, men inte välbeställd och skattekverulant! Har du räknat dina
pengar idag?

> Charlie.

12 aug. 2011 09:06:062011-08-12
till
Henrik Bengtsson skrev pᅵ 2011-08-12 :
> "Charlie R" <spam_sp...@chroot.yi.org> skrev i meddelandet

> Man ser ju med jï¿œmna mellanrum politiker och folk som argumenterar fï¿œr att
> alla skall ha det lika dï¿œligt vilket borde vara tillrï¿œckligt nï¿œrma.

Sagt av den mest egotrippade personen jag trᅵffat pᅵ swnet.politik! Har
du rï¿œknat dina pengar idag?

--
Akademiker,hï¿œgutbildade, vï¿œlavlï¿œnade mï¿œnniskor hï¿œgt upp i
vï¿œlstï¿œndsligan har plï¿œtsligt blivit de som har det svï¿œrt i samhï¿œllet,

12 aug. 2011 09:08:292011-08-12
till
Roger Eriksson förklarade :

Du menade nog Nordkorea.

Roger Eriksson

oläst,
12 aug. 2011 11:05:372011-08-12
till

Nej.

--
/RE

Henrik Bengtsson

oläst,
12 aug. 2011 10:27:182011-08-12
till
"kjell" <pet...@yuyuy.se> skrev i meddelandet

> Sagt av den mest egotrippade personen jag träffat på swnet.politik! Har du
> räknat dina pengar idag?

Jag har varit upptagen med att småflina medan jag väntar på att du skall
svara på mitt inlägg där jag kommenterade ditt påstående om att du inte tog
till mattflykt gång på gång.

Mvh
Henrik

Avos

oläst,
13 aug. 2011 05:04:342011-08-13
till
Charlie R<spam_sp...@chroot.yi.org> wrote:
> [...]
> Är det inte både sossarnas och de andra partiernas mål att alla ska
> bli välbeställda? Är det något parti som har som mål att ingen ska

Alla ska bil jämlika och dela lika med de dom har mer.

> --
> He who laughs last hasn't been told the terrible truth.

--
Android Usenet Reader
http://android.newsgroupstats.hk

Avos

oläst,
13 aug. 2011 05:06:252011-08-13
till

Man ska vara jämlik med de som har mest.

Avos

oläst,
13 aug. 2011 05:12:122011-08-13
till
Roger Eriksson<roger....@gmail.com> wrote:
> Ken <ke...@telia.com> wrote in

> Menar du att risken f�r att den som �ker ofta skall drabbas av problem �r
> mindre �n den som �ker n�gon enstaka g�ng?
> F�r ett par n�gra �r sedan s� skar mototn p� den buss jag �kte med. Tror
> du att risken f�r att vi som �ker den turen dagligen skulle drabbas av
> det stillest�ndet var st�rre �n den som �ker en resa per �r eller s�?
> Sedan s� har vi ju haft miss�den med bussarna p� annat s�tt men det d�r
> var det mest spektakul�ra eftersom det tog tv�rstopp.
> --
> /RE

Rävhonan sitter på gården och nosar sig i ändan.

Avos

oläst,
13 aug. 2011 05:14:342011-08-13
till

Jag ska åka till råneå och tömma soporna.

Hakvinius

oläst,
13 aug. 2011 07:08:202011-08-13
till
Avos skrev 2011-08-13 11:14:

> Jag ska åka till råneå och tömma soporna.

Hann du? De stängde ju redan kl 13...

Charlie R

oläst,
13 aug. 2011 12:45:132011-08-13
till
Fri, 12 Aug 2011 15:04:19 +0200, kjell ba:

> Har du räknat dina
> pengar idag?

Tror du att det tar mindre än en dag att räkna dem, så att jag kan göra
det varje dag?

Jag kan nog inte räkna till mer än hundratusen på ett dygn, om jag så
stannar uppe hela natten. Hur många pengar kan du räkna på en timme?

Charlie.
--
Nirvana? That's the place where the powers
that be and their friends hang out.

Charlie R

oläst,
13 aug. 2011 12:48:042011-08-13
till
Sat, 13 Aug 2011 11:04:34 +0200, Avos ba:

> Alla ska bil jämlika och dela lika med de dom har mer.

Det blir ju inte rättvist för henne eller honom som har mest.
Det finns ju ingen som har mer som de kan dela med.

Charlie.

Charlie R

oläst,
13 aug. 2011 12:50:042011-08-13
till
Fri, 12 Aug 2011 15:03:00 +0200, Hakvinius ba:

> [...]

> http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=4685&a=26675&l=sv&l=sv

> Sedan får du ju också leva med SJ:s osäkra tidtabeller :)

Nåja, man kan åka med Upptåget också, fast det är inte lika lustigt som
det låter...

Charlie.

13 aug. 2011 12:50:172011-08-13
till
Charlie R har framfört detta till oss :

> [...]
>
> Jag kan nog inte räkna till mer än hundratusen på ett dygn, om jag så
> stannar uppe hela natten. Hur många pengar kan du räkna på en timme?

Nu när du räknat, kan du äta dem?

Charlie R

oläst,
13 aug. 2011 12:51:542011-08-13
till
Sat, 13 Aug 2011 11:14:34 +0200, Avos ba:

> Jag ska åka till råneå och tömma soporna.

Varför åker du inte till Byske i stället? Är det inte gratis där?

Charlie.

Charlie R

oläst,
13 aug. 2011 13:17:122011-08-13
till
Sat, 13 Aug 2011 18:50:17 +0200, kjell ba:

> Nu n�r du r�knat, kan du �ta dem?

N�, men jag kanske kan betala av p� mina skulder, men dem skiter du i
om jag kan r�kna eller inte, din lille hypokrit.,,

Charlie.

Björn Westling

oläst,
13 aug. 2011 15:16:142011-08-13
till
On 13 Aug, 18:45, Charlie R <spam_spam_s...@chroot.yi.org> wrote:
> [...]
>
> Jag kan nog inte räkna till mer än hundratusen på ett dygn, om jag så
> stannar uppe hela natten. Hur många pengar kan du räkna på en timme?

Det beror naturligtvis till en del på vilka valörer pengarna har. På
bingon fick vi ofta räkna uppemot femtio sextio tusen på en och en
halv timma. Fast då var ju förstås en hel del av pengarna redan
buntade och ordnade.

13 aug. 2011 15:35:172011-08-13
till
Charlie R förklarade :

> Sat, 13 Aug 2011 18:50:17 +0200, kjell ba:

> Nä, men jag kanske kan betala av på mina skulder, men dem skiter du i
> om jag kan räkna eller inte, din lille hypokrit.,,
>
> Charlie.

Skulder skall man väl inte skaffa sig om man inte har råd. Gå till
"socialen" och be om "socialbidrag", det trivsamma rådet som ni brukar
ge arbetslösa och sjuka. Seså ge dig iväg.

Björn Westling

oläst,
13 aug. 2011 16:19:182011-08-13
till
On 13 Aug, 21:35, kjell <pet...@yuyuy.se> wrote:
> Charlie R förklarade :

> Skulder skall man väl inte skaffa sig om man inte har råd.

Vad är det som säger att han inte hade råd då han skaffade sig
skulderna?

- Kjelle

oläst,
16 aug. 2011 12:48:532011-08-16
till
Hakvinius wrote:

> [...]
>
> Underhåll (reparation/utbyte) är en sak. Att snöröja,
> tjällossningsreparera etc, är åtgärder som behövs direkt.

Jahaja, märkligt att detta inte påverkade vinsten negativt; för det är
så att Arlandabanan gjorde rekordvinst förra året tack vare statliga
räntesubventioner. Men vinsterna stannar inte i Sverige utan hamnar i
skatteparadiset Luxemburg. Det vill Skatteverket ändra på. Jag med.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article3206185.ece

F ö har A-train AB har ensamrätt på banan; övriga tågoperatörer tvingas
betala avgift för att få använda banan.

Är det en bra avreglering?

Jag instämmer med Ken; när det blir dags för storrenovering säljs
Arlandabanan, kanske rent av till staten.

Carl Cederskjöld vill sälja redan nu men till vem som helst.
Citerar wiki:
" Regeringens utredare Carl Cederschöld[1] förespråkar att staten ska
lösa ut Arlandabanan från A-Train för att konkurrensutsätta trafiken.
Detta skulle leda till lägre priser, trafik från fler hållplatser och
minskade utsläpp av växthusgaser. Å andra sidan går det redan upp till 6
turer/timme/riktning och det är svårt att få plats med fler tåg på
banan. SL planerar dra pendeltåg via Arlanda till Uppsala. Det skulle
innebära direkta tåg från ett antal stationer till Arlanda med lägre
pris än A-Train."
--
Kjelle

Hakvinius

oläst,
16 aug. 2011 13:21:462011-08-16
till

Det där får länsrätten avgöra, dvs om ägaren (som för övrigt tog över
2004) har skattat riktigt.

Ken

oläst,
17 aug. 2011 00:28:262011-08-17
till
On Tue, 16 Aug 2011 18:48:53 +0200, "- Kjelle" <kje...@sverige.nu>
wrote:

> [...]
> lösa ut Arlandabanan från A-Train för att konkurrensutsätta trafiken.
> Detta skulle leda till lägre priser, trafik från fler hållplatser

Hahahahaha! Tro kan man göra i kyrkan istället.

Hakvinius

oläst,
17 aug. 2011 00:45:122011-08-17
till

Här är det inte någon som tror, här är det någon som förespråkar.

Ken

oläst,
17 aug. 2011 01:44:002011-08-17
till
On Wed, 17 Aug 2011 06:45:12 +0200, Hakvinius <hakv...@hotmail.com>
wrote:

> Här är det inte någon som tror, här är det någon som förespråkar.

Jaha? "Förespråkar" att konkurrensutsättning skulle leda till

lägre priser, trafik från fler hållplatser och minskade utsläpp

av växthusgaser" ?

Hakvinius

oläst,
17 aug. 2011 02:38:592011-08-17
till

Nej, "förespråkar" tillhör den första meningen. "Tror" är inte ens
uttalat, men till den andra meningen kan man säga "vet". Vad "tror" du
händer när t ex SL börjar köra till Arlanda? "Tror" du biljettpriset där
också kommer att vara 260:- enkel resa? Förvisso kommer SL aldrig att
kunna köra dit på 20 minuter, men det kan bli ett lågprisalternativ så
fler slipper bussen. Resten säger sig själv....

Hakvinius

oläst,
17 aug. 2011 02:57:142011-08-17
till
- Kjelle skrev 2011-08-16 18:48:

Här är ett klargörande:
http://www.arlandaexpress.se/files/docs/arlanda%20exress%20rail%20link%20pressinformation_sv.pdf

Tydligen är det villkoren i lånet från 2005 som åberopas. Då hade vi väl
en sosseregering? (frågan är retorisk...)

0 nya meddelanden