Icke akuta patienter som vägrar ECT får indragen F-kassa

M.O.B. i L.

oläst,
31 okt. 2011 10:53:092011-10-31
till
Jag fick ett e-brev som jag inte kan sprida p.g.a. sjukvårdssekretess
från någon vars syster har fått indragen F-kassa p.g.a. att hon inte
vill genomgå ECT (det heter då att alla rehabiliteringsinsatser inte har
uttömts). Systern har lidit av depression i tio år.

Det är snarare så att personer behöver rehabilitering p.g.a.
hjärnskadorna efter ECT.

Jag har nyligen upptäckt en artikel som är skriven av en läkare som
troligen är positiv till ECT men som understryker vilket hazardspel
behandlingsformen innebär:
http://njmanura.hubpages.com/hub/Use-preparation-side-effects-and-problems-of-ECT-Electroconvulsive-therapy
(Se t.ex. punkt 2 och 3 under rubriken "Side effects and problems of
ECT". Det handlar om permanent minnesförlust av vissa händelser och risk
för hjärnblödning.)

Här är en spellista som är negativ till ECT:
http://www.youtube.com/playlist?list=PL144F08EA657C0B74

Här är mitt svar:

Hej X,
jag tycker det är mycket illa att F-kassan försöker pressa deprimerade
att genomgå ECT bara för att det ännu inte provats, och att de så länge
ECT inte sker ej betalar ut F-kassa. Man skall inte behöva genomgå
behandlingar som orsakar minst minnesförlust för att få ersättning från
en obligatorisk sjukförsäkring. I så fall tycker jag det är bättre att
vi avskaffar den allmänna sjukförsäkringen och i stället tecknar egna
sjukförsäkringar med de villkor man själv föredrar. Jag skulle aldrig
teckna en sjukförsäkring som tvingar mig till ECT eller andra riskabla
behandlingsformer för att få sjukersättning i händelse av att jag
drabbas av någon sjukdom.

ECT innebär att man under en tid (0,5-4 sekunder) skickar en pulsad
likström på ca 0,8 A vid ca 450 V genom den mänskliga hjärnan. Strömmen
orsakar bl.a. epileptiska anfall.

Om ECT:s skadlighet för hjärnan finns det skrivet på svenska och
engelska Wikipedia och de refererar i sin tur till seriösa källor.

T.ex. enligt svenska Wikipedia: 'I en lärobok i neurofysiologi [5] nämns
ECT som ett exempel på något som orsakar minnesförlust. Detta ses där
som bevis för att långtidsminnet är lokaliserat till hjärnbarken,
eftersom ECT huvudsakligen påverkar hjärnbarken. I boken föreslås att
minnesförlusten kan bero på att hjärnceller stressas till döds
(excitotoxicitet).' http://sv.wikipedia.org/wiki/ECT . Boken som det
refereras till är så vitt jag vet en kursbok på läkarprogrammet (Purves
m.fl.: Neuroscience. 3. ed., Sunderland, Mass. 2004. Purves 2004, s 746
och kapitel 6, box D. Boken är dock ganska svårläst eftersom den riktar
sig till främst hjärnkirurger).

T.ex. enligt engelska Wikipedia: 'There are recent animal studies that
have documented significant brain damage after an electroshock series.
For example, in 2005, Russian researchers published a study entitled,
Electroconvulsive Shock Induces Neuron Death in the Mouse Hippocampus:
Correlation of Neurodegeneration with Convulsive Activity. In this
study, the researchers found that after an electroshock series, there
was a significant loss of neurons in parts of the brain and particularly
in defined parts of the hippocampus where up to 10% of neurons were
killed. The researchers conclude that "the main cause of neuron death is
convulsions evoked by electric shocks."[78]'
<http://en.wikipedia.org/wiki/Electroconvulsive_therapy#Adverse_effects>

Kurslitteratur och forskning kan F-kassan inte bara avfärda. F-kassans
mål måste vara att din syster skall kunna försörja sig själv eller
åtminstone kosta samhället mindre. Men så kommer inte bli fallet efter
ECT. P.g.a. de ECT-orsakade hjärnskadorna och minnesförlusten så kommer
hon att ha ännu mindre chans att kunna försörja sig själv. Det säger sig
själv att ECT hur som helst bara kan ha en tillfällig effekt. ECT
frisätter tillfälligt signalsubstanser men kan inte ändra hjärnan
varaktigt på något positivt sätt. När effekten avklingat så får
patienten leva med sin ursprungliga sjukdom och dessutom hjärnskadorna
p.g.a. ECT. Just att skada den delen av hjärnan som kallas hippocampus
borde vara extra allvarligt vid depression eftersom depression i vissa
fall kan bero på att hippocampus skadats tidigare p.g.a. t.ex. kvävning.
Att ECT-psykiatrerna åberopar att celldelning ökar i hippocampus efter
ECT är troligen bara ett sätt för kroppen att reparera skadorna.
Patienter som genomgått ECT rapporterar att de har tappat vissa minnen
permanent och det beror på celldöd, cellskador och att det neurala
nätverket raderas något vid varje ECT-behandling.

Det har varit reportage på TV (t.ex. Uppdrag granskning) där patienter
och läkare rapporterat att minnesskadorna är permanenta. Har man viktiga
kunskaper bör man absolut inte genomgå ECT. Visserligen finns det
personer som klarar sig efter ECT men de klarar sig sämre än om de
sluppit ECT. Jag har samlat diverse TV-program och jag skulle kunna
bränna och skicka en DVD (d.v.s. filmerna måste troligen spelas på
dator) gratis för privat bruk.

Normalt sett är psykiska sjukdomar stigmatiserande men jag tror inte det
gäller depression. Jag tror de flesta riksdagsmän och journalister inte
anser att deprimerade skall tvingas till en behandling (d.v.s. ECT) med
ekonomiska styrmedel. Du tycks säga att de som rekommenderar ECT ler
förhäxat. Det tyder på att F-kassans och sjukvårdens personal inblandade
i detta fall är sadistiska psykopater som inte är intresserade av att
din syster skall bli frisk.

Ni skulle kunna överväga om det finns alternativ. Visserligen kan din
syster inte jobba men hon skulle kunna anmäla sig som jobbsökande och
söka tillräckligt många tjänster i veckan för att räknas som aktivt
jobbsökande och därmed få a-kassa eller aktivitetsstöd från f-kassan.
Hon skulle kunna kräva att få personliga assistenter av kommunen som
skulle deltaga i t.ex. jobbsökningsaktiviteter och hjälpa till att få
dem utförda samt hjälpa till att organisera livet i allmänhet. Om
personliga assistenter inte provats så borde det provas innan ECT ty ECT
leder till minnesförlust och andra hjärnskador. Det har t.o.m. hänt att
ECT-patienter blivit blinda p.g.a. brustna blodkärl, se
http://dvwebb.mah.se/~lgs01066/mikaelb/med/ect/ect.html#blood .

Hon skulle kunna försöka skaffa sig en annan diagnos än depression,
t.ex. arbetsminnesproblem, ADD eller liknande som inte behandlas med
ECT. Då får man vända sig till allmänläkare och neurologer och undvika
psykiatrer. Det är kanske dessutom en sannare diagnos eftersom
depressionen pågått så länge (12 år) och det finns troligen någon
neurologisk orsak bakom.

Om jag hade varit i samma situation så skulle jag nog övervägt att
flytta utomlands och begära politisk asyl (t.ex. till Norge), ty inget
land, där mänskliga rättigheter råder, påtvingar människor stympning som
villkor för att få de socialförsäkringar man normalt har rätt till som
sjuk. ECT dödar enligt seriösa medicinska forskare hjärnceller och
innebär således stympning. Som sagt eftersom depression inte är så
stigmatiserande att lida av så kan man lika gärna kontakta pressen.
T.ex. Aftonbladet har nu en artikserie om psykiatrin och de är nog också
emot den överdrivna arbetslinjen som försöker få ut sjuka i arbete med
hot om hjärnskadlig behandling.
http://pillerpengarpsykvard.aftonbladet.se/. T.o.m. statsminister
Fredrik Reinfeldt är nog inte så hjärtlös att han vill orsaka
meningslösa minnesskador och andra hjärn-/ögonskador hos människor för
att få ut dem i arbete.

SVT visade ett program om en deprimerad man som begick självmord: "Ulf
hette Annelis man". Själv uppgav han i avskedsbrevet att det var p.g.a.
minnesförlusten efter ECT-behandlingarna. I den efterföljande chatten på
SVT:s webbplats så censurerades alla inlägg som påpekade detta faktum.
Jag anmälde censuren till Granskningsnämnden men de fällde inte
programmet eftersom det inte var i TV som den partiska censuren skedde.

Jag skulle kunna tänka mig att ringa till handläggaren på F-kassan och
mycket lugnt resonera med honom/henne och upplysa om riskerna för
hjärnskador vid ECT. Man bör inte pressa personer att spela rysk
roulette, vilket ECT innebär. Man borde utömma andra dyrare möjligheter
innan man ens funderar i banor om ECT. Jag har föreslagit personliga
assistenter och kan lägga till kognitiv beteendeterapi. Har man inte
provat detta så borde man göra det. ECT borde förpassas till
medicinhistoriens skräphög bland kvicksilverkurer, åderlåtning,
insulinchocker och annan vidskepelse.

Hör gärna av dig om hur det går!

Om tipsen på mat i följande artikel och föreläsning inte har provats så
prova gärna dem:
http://www.df.lth.se/~mikaelb/med/synapses/

Jag kan även rekommendera boken "Hjärnhälsa" som är skriven av två
svenska läkare. Den finns oftast att låna på bibliotek.
http://www.bokus.com/bok/9789185225842/hjarnhalsa-kost-och-motion-for-hjarnan/

Vänliga hälsningar,
// Mikael

31 okt. 2011 12:45:162011-10-31
till
M.O.B. i L. presenterade följande förklaring :
> [...]
> uttömts). Systern har lidit av depression i tio år.
>
> Det är snarare så att personer behöver rehabilitering p.g.a.

Jag beundrar ditt engagemang för de utsatta.

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,

Peter Larsson

oläst,
8 nov. 2011 08:11:382011-11-08
till
Bra initiativ och info!

Jag tycker att användningen av ECT har gått överstyr i Sverige.

Många människor har fått skador av elchocksbehandlingar. Se denna
sida: http://www.elchocker.se/

En oberoende kommission bör undersöka de långsiktiga verkningarna av
ECT.

8 nov. 2011 08:28:122011-11-08
till
Peter Larsson förklarade på 2011-11-08 :
Jag beundrar alla dessa personer som försöker belysa utsatta människors
problematik, det må gälla sjuka, handikappade, arbetslösa,
fattigpensionärer, missbruksprolem osv osv. Däremot blir jag väldigt
illa berörd när friska, välmående och priviligierade människor klagar
över sin egna situation och anser sig ha det svårt. På swnet.politik är
det helt uppenbart så att det stora flertalet spelar med i det senaste
laget.
0 nya meddelanden