Inflationsindikator

24 aug. 2011 23:45:222011-08-24
till
En bra inflationsindikator är Guld (Au) eftersom det visar på hur värdet
av pengar sjunker, det är egentligen inte värdet på guldet som stiger.
Eftersom det bara finns en viss begränsad mängd guld och det inte är hur
lätt som helst att massproducera mer så har det på sikt ett stabilt
inflationsskydd. Jämför man med kontanter i vare sig sedlar eller
elektroner i datorn som kan produceras precis hur mycket som helst av,
så är tillgången på guld alltid begränsad.

Peter Schiff utvecklar det där en aning här, som kan vara intressant.

http://www.youtube.com/watch?v=O9-ry75n-ec&feature=player_embedded

Bruno Hagelsten

oläst,
25 aug. 2011 02:07:202011-08-25
till
>Mikael Forsberg

>En bra inflationsindikator är Guld (Au) eftersom det visar på hur värdet
>av pengar sjunker, det är egentligen inte värdet på guldet som stiger.

Priset på guld styrs inte endast av penningmängden i samhället, utan
även av att efterfrågan på guld ökar i tider av oro för att
inflationen skall ta fart. Om penningmängden inte ökar mer än den
årliga tillväxten så kommer det att bidra till prisstabilitet.

Bruno

Fredrik Östman

oläst,
25 aug. 2011 02:45:452011-08-25
till
> [...]

> skall ta fart. Om penningmängden inte ökar mer än den årliga tillväxten
> så kommer det att bidra till prisstabilitet.

Politikerna har tagit upp så stora lån att de måste sätta igång
inflationen för att inte gå i konkurs. Därav förväntningen att
inflationen skall öka.

--
Fredrik Östman

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
25 aug. 2011 03:20:552011-08-25
till
In swnet.politik Mikael Forsberg <mikaelf...@ymail.com> wrote:
> En bra inflationsindikator är Guld (Au) eftersom det visar på hur värdet
> av pengar sjunker, det är egentligen inte värdet på guldet som stiger.

Men du har ju hela tiden hävdat att pengar är "värdelösa papperslappar".
Hur kan något värdelöst ha ett sjunkande värde?

--
Kaj

Bruno Hagelsten

oläst,
25 aug. 2011 03:36:262011-08-25
till
>Fredrik Östman

>Politikerna har tagit upp så stora lån att de måste sätta igång
>inflationen för att inte gå i konkurs. Därav förväntningen att
>inflationen skall öka.

Höjda skatter och bantning av de offentliga utgifterna blir nödvändigt
i flera länder. Den politiska beredskapen för sådana åtgärder är inte
så stor. Kortsiktigt kan det fungera med att öka underskott och
penningmängd.

Anders Borg talar om att utrymmet för reformer är begränsat. Och flera
andra länder tycks börja nyktra till och inom näringslivet skjuts
investeringar på framtiden. Om alltför många samtidigt kommer på att
sanera sin ekonomi så bäddar man för en recession, oron har redan
börjat märkas.

Bruno

25 aug. 2011 03:45:142011-08-25
till

Värdet ligger bara i tro på papperslapparna eftersom det inte finns
något substansiellt i det till skillnad mot exempelvis råvaror och annan
egendom av något slag.

Bruno Hagelsten

oläst,
25 aug. 2011 04:09:042011-08-25
till
>Mikael Forsberg

>Värdet ligger bara i tro på papperslapparna eftersom det inte finns
>något substansiellt i det till skillnad mot exempelvis råvaror och annan
>egendom av något slag.

Det är en berättigad tro att "papperslapparna" fungerar som
betalningsmedel. Det finns inte någon som föreställer sig att värdet
på Riksbankens sedlar kan jämställas med papperslappar. Det är bara
tokar som bränner upp sedlar, t ex Gudrun Schyman. Vill du göra henne
sällskap? Kontrollera bara att det inte står några mentavårdare
beredda med en mycket långärmad tröja i närheten!

Bruno

25 aug. 2011 05:49:202011-08-25
till

Inse då fördelen med Guld (Au) som brinner 'ganska' dåligt i en lägerbrasa.

Bruno Hagelsten

oläst,
25 aug. 2011 06:41:212011-08-25
till

>Mikael Forsberg

>Inse då fördelen med Guld (Au) som brinner 'ganska' dåligt i en lägerbrasa.

Att du som vanligt har fel visar din egen praktik var gång du handlar
något!

Som kuriosa kan jag ju nämna att Yves Kleins kunder fick betala för
inköpta konstverk "Zone de Sensibilité Picturale Immatérielle" med
guld nere vid Seine-kajen. Hälften av guldet offrades i floden.

Bruno

25 aug. 2011 08:17:542011-08-25
till
On 2011-08-25 12:41, Bruno Hagelsten wrote:

> Att du som vanligt har fel visar din egen praktik var gång du handlar
> något!

Jag handlar närmast aldrig med sedlar och korten kan lika gärna belasta
ett guldförråd någonstans i världen.

> Som kuriosa kan jag ju nämna att Yves Kleins kunder fick betala för
> inköpta konstverk "Zone de Sensibilité Picturale Immatérielle" med
> guld nere vid Seine-kajen. Hälften av guldet offrades i floden.

För att fortsätta med kuriosa på ämnet så har det utvunnits cirka 3.3
miljarder ounce guld i världen sammanlagt under historiens gång. Det lär
samtidigt finnas 25 miljarder ounce guld upplöst i havens vatten.

http://goldfever.com/gold_sea.htm

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
25 aug. 2011 12:37:112011-08-25
till

> Värdet ligger bara i tro på papperslapparna eftersom det inte finns
> något substansiellt i det till skillnad mot exempelvis råvaror och annan
> egendom av något slag.

Aha. Så när du ideligen pratat om "värdelösa papperslappar" har du inte
egentligen menat riktigt så, utan det har varit din debatteknik för att
få oss fåkunniga att komma till insikt att en sedel inte har just något
eget råvaruvärde?

--
Kaj

25 aug. 2011 14:25:552011-08-25
till
On 2011-08-25 18:37, kaj.st...@helsinki.fi.invalid wrote:

> [...]
> egentligen menat riktigt så, utan det har varit din debatteknik för att
> få oss fåkunniga att komma till insikt att en sedel inte har just något

Det är en bit på vägen, alltid något. Men papperspengar är en skuldsedel
och har den då inget garanterat värde i form av något jag garanterat kan
få för den så är det bara en värdelös papperslapp och så är det med
sedlar, bankerna kan inte backa upp dem om alla vill ta ut något för dem
samtidigt.

0 nya meddelanden