Google Grupper har inte längre stöd för nya Usenet-inlägg eller -prenumerationer. Historiskt innehåll förblir synligt.

Globalisering och världen efter DSK

5 visningar
Hoppa till det första olästa meddelandet

- Kjelle

oläst,
2 juni 2011 11:53:452011-06-02
till
Bruno Hagelsten skrev:

Jag gör om. Startar en ny tråd.

> Det är mer komplicerat i dag. Efter kriget tog folk de jobb som de
> kunde utföra även om betalningen var knapp. Statsanställda sa att
> "Statens kaka är liten men säker". Löneläget kom snabbt att ändras och
> inflationen blev ett slag tvåsiffrig.
>
> I aktuell debatt diskuteras om ingångslönerna är för höga. Massor av
> unga dugliga människor kommer inte in på arbetsmarknaden för att de
> anses för dyra i förhållande till vad de kan förväntas utföra.
>
> Europa har samma problem. Arbetslönerna är höga och
> industriproduktionen överlåts till låglöneländer.

Ja det är ett förbannat stort problem, det är globaliseringens fel.
Tänk om Geely får för sig att bemanna Volvofabriken med i stort sett
bara kineser. Att sparka dyra svenska bilarbetare är inte såå dyrt.
Det blir nog billigare för Geely att göra så än att bygga nya
anläggningar hemma i Kina. Tanken förs fram av någon facklig
representant i det här repotaget från UG.

"På svenska rederijätten Stena Lines nya lyxfärjor har halva
besättningen vanliga löner - resten har arbetsvillkor få skulle
acceptera."
http://mcaf.ee/rcjga

I slutet av programmet (kanske de sista 20 minuterna) finns det några
intervjuer med bl a en 57-årig svenska långtradarchaufför och annat folk
i den branschen. Jag fann det mycket intressant, filmen ligger kvar till
22 juli.
--
Kjelle

Bruno Hagelsten

oläst,
2 juni 2011 13:57:322011-06-02
till
On Thu, 2 Jun 2011 17:53:45 +0200, "- Kjelle" <kje...@sverige.nu>
wrote:

>Bruno Hagelsten skrev:
>
>Jag gör om. Startar en ny tråd.

>Kjelle

>Ja det är ett förbannat stort problem, det är globaliseringens fel.

Eftersom det inte finns någon väg som leder oss tillbaks så får vi
försöka anpassa oss så bra vi kan.

> [...]
>anläggningar hemma i Kina. Tanken förs fram av någon facklig
>representant i det här repotaget från UG.

Att flytta en fungerande lina är inte så enkelt. Produktionskvaliteten
kan sjunka dramatiskt och Geelys kunder kan bli mycket tveksamma.
Industrialisering av en ny bilmodell är litet annorlunda, då byggs
allt från grunden. Men även det kommer kräva stor medverkan från
Sverige.

Bruno

Ken

oläst,
2 juni 2011 16:49:002011-06-02
till
On Thu, 02 Jun 2011 19:57:32 +0200, Bruno Hagelsten
<bruno.h...@compaqnet.se> wrote:

> Eftersom det inte finns någon väg som leder oss tillbaks så får vi
> försöka anpassa oss så bra vi kan.

Nej. Globaliseringen håller dessutom på att ta död på oss.

Hakvinius

oläst,
2 juni 2011 18:09:522011-06-02
till
- Kjelle skrev 2011-06-02 17:53:

> Ja det är ett förbannat stort problem, det är globaliseringens fel.

Globalisering är mer än politik. Den *är* helt enkelt. Vad jag vet har
vi importerat varor i hundratals år, och om en utländsk vara (trots
eventuella tullar) är billigare, så köper vi den!

Du får skylla "globaliseringen" på konsumenterna så länge svensken
väljer t ex japanska, polska, tjeckiska tyska (och snart kinesiska)
bilar. Vad kör du själv med?

Detsamma gäller givetvis för t ex konsumentelektronik. De få svenska
tillverkare som fanns var för dyra och de slogs ut när svensken valde
japanskt, kinesiskt och koreanskt. Jag kan nästan sätta en slant på att
din mobiltelefon (i den mån du har en) är tillverkad i Kina eller Korea.

Globaliseringens makt ligger helt enkelt i allas våra händer, men den
går inte att ducka för eller "besluta bort" (såvida man inte bosätter
sig i Nordkorea, men där svälter de å andra sidan...)

Bruno Hagelsten

oläst,
2 juni 2011 18:20:082011-06-02
till
>Ken
>
>Nej. Globaliseringen håller dessutom på att ta död på oss.

Det låter dramatatiskt. Men vad skulle alternativet vara?

Le Pen t ex vill stänga in Frankrike bakom protektionism och dumpa
EU-valutan. Det fungerar kanske till en tid, men efterhand skulle de
bli varse att de halkat efter. T ex allt färre utanför Frankrikes höga
tullmurar skulle ha råd att köpa en Renault.

Vi klarar oss Ken, EU är bra för oss och frihandel är ännu bättre.

Bruno

Ken

oläst,
2 juni 2011 21:20:322011-06-02
till
On Fri, 03 Jun 2011 00:20:08 +0200, Bruno Hagelsten
<bruno.h...@compaqnet.se> wrote:

> Det låter dramatatiskt. Men vad skulle alternativet vara?

Det som vi haft i miljontals år.

> [...]
> tullmurar skulle ha råd att köpa en Renault.
>
> Vi klarar oss Ken, EU är bra för oss och frihandel är ännu bättre.

Nej EU är inte alls bra.

- Kjelle

oläst,
3 juni 2011 02:03:462011-06-03
till
Ken wrote:

> Det som vi haft i miljontals år.

Vi saknar den Tarpeiska klippan ;)
--
Kjelle

Bruno Hagelsten

oläst,
3 juni 2011 06:42:212011-06-03
till

Vad har vi haft så länge?

>Kjelle

>Vi saknar den Tarpeiska klippan ;)

Vill du ta den i bruk igen? Kanske skulle testa med Ratko Mladic som
verkligen kvalificerat sig. (Om jag hade varit för dödsstraff är bäst
att tillägga.) Den Tarpeiska klippan är numera utrustad med trappor
och bänkar så att besökare kan njuta av utsikten över Rom.

Bruno

kjell

oläst,
3 juni 2011 09:15:362011-06-03
till
Bruno Hagelsten låtsades :

> Vad har vi haft så länge?

Befolkning.

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,

Hakvinius

oläst,
3 juni 2011 11:14:272011-06-03
till
kjell skrev 2011-06-03 15:15:
> Bruno Hagelsten låtsades :

> Befolkning.

Nej, homo Sapiens (människan) har bara funnits i ca 200 000 år, så du
ligger minst en tiopotens fel...

Handel över gränserna, dvs globalisering, har vi dock haft i flera tusen
år, även om t ex handelsförbundet Hansan är så ungt som från 1300-talet.

- Kjelle

oläst,
4 juni 2011 03:33:262011-06-04
till
Bruno Hagelsten wrote:

> Vad har vi haft så länge?

> Vill du ta den i bruk igen?

Jag skulle vilja påstå att klippan fortfarande finns, osynlig men
inbyggd i systemet. Få anar dock detta och kanske först när det är
försent. Och målgruppen är andra numera. De som drabbas är vanligt
småfolk, eller vad man nu ska kalla anonyma arbetslösa massor. Det kan
börja med en skuld på tusen spänn och vips, så är man på väg mot den där
klippan... Hör på radion idag:

" Fler greker blir arbetslösa med nya sparpaketet.
Många statsanställda i Grekland kommer att förlora sina jobb. Det är en
del av den nya överenskommelsen som ska kunna rädda Grekland undan
statsbankrutt de närmaste veckorna. Men i Grekland väntas i dag stora
demonstrationer mot det nya sparpaketet - som många ändå inte anser
kommer att räcka för att verkligen få ordning på Greklands ekonomi.
Stödet till Grekland är helt nödvändigt, enligt SEBs chefsekonom Robert
Bergqvist. Men han tror ändå att det krävs ytterligare åtgärder, som
nedskrivning av skulden. "
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4538977

*
Detta får mig att minnas en gammal läsarsång:
Om du vinner jordisk makt och ära.

" Om du vinner jordisk makt och ära,
vinner världens gunst och härlighet.
Men förlorar vad Guds nåd kan giva,
tomt blir livet mörk din evighet.

KÖR: Vad är vinst om du din själ förlorar
i en mörk och tidlös evighet?
Vad är lycka om dess glans förbleknar
inför dödens kalla verklighet.

Om i livets kamp du framgång vinner,
om det mål som hägrat här du når.
Men förgäter själens dolda smärta,
fattig du i livets afton står.

KÖR: Vad är vinst om du din själ förlorar
i en mörk och tidlös evighet?
Vad är lycka om dess glans förbleknar
inför dödens kalla verklighet. "

Finns på skiva, Bertha Svensson är en som har spelat in den.

Fast idag skulle jag nog hellre lyssna på nått med Mikis Theodorakis
(Μίκης Θεοδωράκης), och fylla mitt glas med Naoussa Boutari Grande
Reserve (nr 84071) men en billig Retsina kan också duga ;)
--
Kjelle

Bruno Hagelsten

oläst,
4 juni 2011 04:13:102011-06-04
till
> [...]

>Stödet till Grekland är helt nödvändigt, enligt SEBs chefsekonom Robert
>Bergqvist. Men han tror ändå att det krävs ytterligare åtgärder, som

Det är verkligen mycket illa och säkert är det så att grekerna under
lång tid har levt gott på lånade pengar. Men deras protester gör inte
läget bättre även om det är lätt att förstå deras besvikelse.

Vi kan bara hoppas på att de skall få ordning på sin ekonomi. Allt
annat kommer att skapa en verklig oreda. Även svenska banker har del i
beviljade lån till Grekland.

För att klara detta skulle varje grek behöva kavla upp ärmarna och
börja jobba med stor flit och redovisa sina inkomster för
skattemyndigheterna. All kreativitet och initiativlust skulle behövas
för att lyfta grekerna ur deras bekvämlighet. Skulden främst!

Men det är få som tror att det blir så.

Bruno

- Kjelle

oläst,
4 juni 2011 06:29:142011-06-04
till
Bruno Hagelsten skrev:

> Det är verkligen mycket illa och säkert är det så att grekerna under
> lång tid har levt gott på lånade pengar.

Och det gäller alla greker, eller?

> Men deras protester gör inte läget bättre även om det är lätt att
> förstå deras besvikelse.

Jo, och jag kan bara säga: Lycka till! Skulle de lyckas kan vi se ett
litet hopp för världens fattiga utan att Sir Bob Geldof sagt ett ord
eller ens sjungit en ton om detta och det känns verkligen skönt att
slippa höra honom.

> Vi kan bara hoppas på att de skall få ordning på sin ekonomi. Allt
> annat kommer att skapa en verklig oreda. Även svenska banker har
> del i beviljade lån till Grekland.

Ja, hur ligger det till med det egentligen? Är det Swedbank, Nordea
eller S-E banken som varit framme igen? Och nu ska vi skattebetalare
återigen, stå för det nöjet?

> För att klara detta skulle varje grek behöva kavla upp ärmarna och
> börja jobba med stor flit

Redan idag har man 14 procent av medborgarna som är arbetslösa och nu
blir det än fler. Säg mig, med vad skall de jobba? Behovet av att slimma
företagen är nog lika stort där som här. Och hur det ser ut med
utslagningen från vår arbetsmarknad det vet vi. Endast elittrupperna får
vara med. Jag trodde att ww2 handlade om att förgöra Hitler och hans
idéer om hur vi ska få en bättre värld. Ack, vad man kan bli bedragen.
Nå, det är trots allt tur att man inte råkade bli aborterad en höst för
53 år sen. Jag kan nog tacka 50-och 60-talets sossar och deras
fördelningspolitik för det ;)

Som svenskar kan vi välja grekiskt vin och grekiska oliver framför
turkiska men det hjälper nog knappast upp arbetslöshetsstatistiken.
Här finns diagram och sexiga kurvor:
http://mcaf.ee/uescb

> och redovisa sina inkomster för skattemyndigheterna.

Det vore önskvärt, javisst. Men med en sådan kris som den här, blir det
nog den informella ekonomin som räddar livhanken på fattigt men även
rikt folk.

Allt emedan de som kommer över den grekiska statens tillgångar gör
ett fantastiskt klipp!

Det är inte nödvändigt att starta krig för att komma över ett folks
tillgångar längre. Vi har själva en relativt stor utlandsskuld och kan
råka ut för detta som drabbar Grekland nu också inom snar framtid.

Låt oss hoppas och tro att vårt samhället slipper våldsamma
demonstrationer, blodiga kravaller, dödsoffer och molotovcocktails när
regimen "tvingas" dra ner än mer på transfereringarna till flyktingarna
från NATO:s krigsområden. Men om detta kan hända i vårt land, vilket
inte är omöjligt, får nog regimens försvarsminister äntligen kalla hem
grabbarna från Libyen och andra ställen och visa folk "vart skåpet ska
stå" och fortsätta surra om välfärdens kärna och demokrati som ett
mantra, ett opium för folk och sänka skatten med nån hundring igen för
dem som gör rätt för sig.

> All kreativitet och initiativlust skulle behövas för att lyfta
> grekerna ur deras bekvämlighet.

Du är full av fördomar, detta liknar nästan förtal!

> Skulden främst!

Skriv av skulden, låt staten behålla sina tillgångar och ge dem en ny
ärlig chans!
--
Kjelle

Bruno Hagelsten

oläst,
4 juni 2011 08:16:082011-06-04
till

>Kjelle

>Och det gäller alla greker, eller?

Det har varit god snurr på affärerna. Om någon kategori varit
missgynnad vet jag inte.

> [...]
>litet hopp för världens fattiga utan att Sir Bob Geldof sagt ett ord
>eller ens sjungit en ton om detta och det känns verkligen skönt att

Han är ok.

>Ja, hur ligger det till med det egentligen? Är det Swedbank, Nordea
>eller S-E banken som varit framme igen? Och nu ska vi skattebetalare
>återigen, stå för det nöjet?

Om Grekland väljer att inte göra vad som krävs så är risken stor att
även svenska banker drabbas. Men det är de nog inte så pigga på att
redovisa just för tillfället. Det är bankernas ägare som får ta den
smällen, aktierna förlorar i värde. Bankerna brukar vara bra på att
överkompensera sina dåliga affärer. Och bankledningen belönas förstås
med någott rejält bonus för att de varit duktiga!

>Redan idag har man 14 procent av medborgarna som är arbetslösa och nu
>blir det än fler. Säg mig, med vad skall de jobba?

Grekerna är inga stackare. De kan försörja sig på turism,
jordbruksprodukter, vin, rederiverksamhet och industriprodukter. Man
får förstås balansera importen mot exporten, som det nu är importerar
man dubbelt så mycket som man exporterar. Politikerna manipulerade
statsfinanserna, vilket pågick under mycket lång tid.

>Behovet av att slimma företagen är nog lika stort där som här. Och
>hur det ser ut med utslagningen från vår arbetsmarknad det vet vi.
>Endast elittrupperna får vara med.

Men det är inte så svårt att förstå. Vill vi ha det bästa av allt,
måste vi leverera det bästa. Kraven kanske har blivit för stora. Alla
klarar inte de högproduktiva jobben.

>Det vore önskvärt, javisst. Men med en sådan kris som den här, blir det
>nog den informella ekonomin som räddar livhanken på fattigt men även
>rikt folk.

Jag tror att det förhåller sig på rakt motsatt vis. Kan inte Grekland
betala så blir eländet rejält mycket värre. Man lämnar då det monetära
samarbetet för att kunna devalvera sin valuta mycket kraftigt. I ett
slag blir alla prylar man glatt och sorglöst importerar väldigt mycket
dyrare. Köpkraften kanske halveras. Turismen blomstrar, men grekerna
kommer att vara fattiga och titta avundsamt på turkarna som verkligen
vill komma framåt. Man skall bara klara upp några lik i garderoben
från första världskrigets dagar.

>Allt emedan de som kommer över den grekiska statens tillgångar gör
>ett fantastiskt klipp!

Är det så säkert?

>Det är inte nödvändigt att starta krig för att komma över ett folks
>tillgångar längre. Vi har själva en relativt stor utlandsskuld och kan
>råka ut för detta som drabbar Grekland nu också inom snar framtid.

Verkligen inte. Vår ekonomi sköts med mycket fast hand.

>Du är full av fördomar, detta liknar nästan förtal!

Inte alls.

>Skriv av skulden, låt staten behålla sina tillgångar och ge dem en ny
>ärlig chans!

Det kommer inte att hända. Vad skall de andra kraftigt skuldsatta
EU-staterna säga om vi börjar gulla med grekerna. Inte fan vill
långivarna betala grekernas fest. En del av skulderna kan likväl komma
att skrivas av, men för att det skall ske krävs rejäla motprestationer
från grekerna.

Bruno

Björn Lindberg

oläst,
7 juni 2011 05:33:412011-06-07
till
"- Kjelle" <kje...@sverige.nu> writes:

> Skriv av skulden, låt staten behålla sina tillgångar och ge dem en ny
> ärlig chans!

Skulden är ju främst till privata låninstitut. Vad skulle du svara om
din bank föreslog dig att taga dina sparpengar till att efterskänka
Greklands skuld?

Björn Lindberg

- Kjelle

oläst,
7 juni 2011 06:14:092011-06-07
till

Jag skulle nog inte säga nånting först utan gå ut i generalstrejk som de
flesta andra landsmännen ;)

Annars kanske jag skulle säga som "Scary Devil Monastery" sa i en
kommentar på Henrik Alexanderssons blogg:

"Det är onekligen ett problem att man under så lång tid anammat
Friedman's teorier om den fria marknaden.

Hans tankar var att den fria marknaden självreglerar - ohållbara
affärsmodeller slås ut. Tyvärr finns ingen stat i världen som tillåter
industrier eller finansinstitut av nämnvärd storlek att slås ut ifrån
marknaden, och där faller då hela teorin pladask i praktiken.

Vi har fostrat en affärskultur där man vet att stora finansinstitut
alltid kommer att räddas av skattebetalarna. Svaret borde ha varit en av
två alternativ:

1) Låt det som inte kan stå, falla.
(Friedman i praktiken).
2) Sträng statlig kontroll av vad finansinstitut må ta sig för eller
inte(Keynes).

Vi har under det senaste årtiondet kört med en ohelig hybrid byggd av
det sämsta av varje alternativ. Och nu har de första avbetalningarna på
den notan börjat dyka upp. "
http://henrikalexandersson.blogspot.com/2010/06/krisen-eu-och-bankerna.html

Björn Lindberg

oläst,
8 juni 2011 03:25:282011-06-08
till

> Jag skulle nog inte säga nånting först utan gå ut i generalstrejk som
> de flesta andra landsmännen ;)

Eftersom din bank sannolikt direkt eller indirekt är långivare till
Grekland är effekten av ditt förslag om att skriva av skulden att
bankens skuld till dig (dina insatta pengar) kanske också måste skrivas
av. Är du alltså beredd att skänka Grekland dina sparpengar, eller har
du inte tänkt igenom ditt förslag ordentligt?

Björn Lindberg

- Kjelle

oläst,
10 juni 2011 23:14:002011-06-10
till
Bruno Hagelsten wrote:

> [...]
> långivarna betala grekernas fest. En del av skulderna kan likväl komma
> att skrivas av, men för att det skall ske krävs rejäla motprestationer

Jag håller med ledaren i dagens DN:

" Grekland klarar inte sitt skuldberg på egen hand. I stället för att
låta krisen harva på i all oändlighet borde problemets kärna angripas.
Finansmarknader och ekonomer räknar redan med att skulderna måste
skrivas ned, förr eller senare. Det är bättre att göra det medan det
finns några privata investerare kvar att dela notan med. "
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/skriv-ned-skulderna
--
Kjelle

- Kjelle

oläst,
10 juni 2011 23:18:382011-06-10
till

Tänkt och tänkt... Läs gärna ledaren i dagens DN. Jag tycker den
skribenten tar upp problemen på ett utmärkt sätt.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/skriv-ned-skulderna
--
Kjelle

- Kjelle

oläst,
15 juni 2011 10:39:032011-06-15
till
"Bj�rn" Lindberg wrote:

> Eftersom din bank sannolikt direkt eller indirekt �r l�ngivare till
> Grekland �r effekten av ditt f�rslag om att skriva av skulden att
> bankens skuld till dig (dina insatta pengar) kanske ocks� m�ste
> skrivas av.

Den dagen den sorgen eller vad ska man s�ga. Vore jag fransman skulle
jag kunna s�ga "C�est la vie" kanske?

"Franska banker har de senaste �ren l�nat ut stora pengar till det
skuldtyngda Grekland. Nu kommer straffet: kreditinstitutet Moody's hotar
att nedgradera tre bankers kreditbetyg. "
http://www.svd.se/naringsliv/moodys-hotar-franska-banker_6246120.svd

Enl. samma artikel:
Att f� sitt kreditbetyg s�nkt �r en mardr�m f�r alla f�retag - men det
�r �nnu mer problematiskt f�r banker, som till stor del lever p�
vinstmarginalen n�r de ger krediter.

Rolligt at pratta p� dej ;)
--
Kjelle

Björn Lindberg

oläst,
15 juni 2011 11:17:182011-06-15
till

> T�nkt och t�nkt... L�s g�rna ledaren i dagens DN. Jag tycker den
> skribenten tar upp problemen p� ett utm�rkt s�tt.
> http://www.dn.se/ledare/huvudledare/skriv-ned-skulderna

Det ligger en del i den texten. Men den f�resl�r inte det du gjorde, som
jag kommenterade.

Bj�rn Lindberg

- Kjelle

oläst,
15 juni 2011 14:22:012011-06-15
till
"Bj�rn" Lindberg wrote:
> [...]
<klipp>

> Det ligger en del i den texten. Men den f�resl�r inte det du gjorde,
> som jag kommenterade.

Skulle den skribenten gjort det, kunde jag ev t�nka mig en
provprenumeration. En avskrivning �r gott nog, men i inf�r framtiden
m�ste nog regelverket ses �ver om vi i EU nu ska ha en euro.

Vill minnas att b�de Frankrike och Tyskland br�t mot konvergenslagen och
gjorde en del andra fel f�r n�gra �r sedan. De l�nderna �r inte lika
gener�sa mot pigs-l�nderna nu.
Nu har jag l�st tidningen igen ;)
http://www.dn.se/ekonomi/eu-pressat-att-losa-grekkrisen
http://www.svd.se/naringsliv/nu-aven-regeringskris-i-grekland_6245320.svd
http://www.svd.se/naringsliv/merkel-och-obama-pratade-finanskris_6222875.svd
F-n vet n�r den h�r stenen slutar rulla.
--
Kjelle

- Kjelle Govindasson

oläst,
17 juni 2011 05:09:232011-06-17
till
- Kjelle wrote:
> Jag g�r om. Startar en ny tr�d, det �r globaliseringens fel ;)

S�dan �r IMF-favoriten enl E24:

" Hon varvar sin tid mellan att f�rs�ka r�dda euron och sina f�rsummade
normandiska rosenbuskar. Frankrikes hyllade finansminister Christine
Lagarde �r stj�rnadvokaten som blev politiker och nu ryckt fram som
favorit till jobbet som ny IMF-chef.

Den svenske finansministern Anders Borg har flera g�nger uttryckt sin
beundran f�r sin franska kollega. Under den senaste veckans IMF-kris har
han n�stan bedrivit en regelr�tt kampanj f�r att g�ra henne till ny chef
f�r den m�ktiga valutafonden.

-Hon har varit en stark kraft i Ekofinr�det och mycket viktig i G
20-arbetet, hon har tyngd och erfarenhet, sade Borg h�romdagen i
Sveriges Radio och menade att det vore bra att f� in en kvinna p� den
viktiga posten.

-Halva jordens befolkning �r kvinnor s� d� kan man v�l t�nka sig att
�ven kvinnors kompetens och tyngd kan f� en roll i det h�r sammanhanget,
sade Borg. "

Mer h�r:
http://www.e24.se/makro/varlden/sadan-ar-imf-favoriten_2826431.e24

--
Kjelle

Björn Lindberg

oläst,
17 juni 2011 05:23:312011-06-17
till
"- Kjelle Govindasson" <kje...@sverige.nu> writes:

> [...]
>
> -Halva jordens befolkning �r kvinnor s� d� kan man v�l t�nka sig att
> �ven kvinnors kompetens och tyngd kan f� en roll i det h�r sammanhanget,

Om han nu verkligen tycker att hon vore b�st l�mpad f�r uppgiften, �r
det klumpigt att uttrycka sig s� att man ges intrycket att han bara vill
k�nskvotera henne till �mbetet.

Bj�rn Lindberg

Charlie R

oläst,
17 juni 2011 08:50:572011-06-17
till
Fri, 17 Jun 2011 11:23:31 +0200, Björn Lindberg ba:

> Om han nu verkligen tycker att hon vore bäst lämpad för uppgiften, är
> det klumpigt att uttrycka sig så att man ges intrycket att han bara vill
> könskvotera henne till ämbetet.

Antingen är det en genuspolitisk korrekthetsmarkör eller ett slags
brasklapp, eller en kombination av båda. Skulle man kunna motivera
ett förslag till en manlig kandidat med motsvarande argument?

Charlie.
--
The bureaucracy is expanding to meet the needs of an expanding
bureaucracy.

- Kjelle Govindasson

oläst,
17 juni 2011 09:16:382011-06-17
till
"Björn" Lindberg wrote:

> Om han nu verkligen tycker att hon vore bäst lämpad för uppgiften, är
> det klumpigt att uttrycka sig så att man ges intrycket att han bara
> vill könskvotera henne till ämbetet.

Jag skulle inte trivas med att bara vara omgiven av gubbar när man
diskuterar och beslutar om saker och ting, vecka in och ut. Tydligen är
Lagarde mycket kompetent så ditt snack om könskvotering tror jag inte på
den här gången.

Däremot är det lite oroande att finansminister Christine Lagarde är
anklagad för brott. DN skrev:

" En fransk affärsman har begärt att åklagare ska granska
finansminister Christine Lagardes roll i en affärsuppgörelse nyligen.
Hon är anklagad för att ha överträtt sina befogenheter när hon tillät
den statliga banken Caisse des Depots att köpa en 25-procentig andel i
ett gasbolag."
http://www.dn.se/nyheter/varlden/lagarde-kan-bli-granskad-pa-nytt

Sedan har vi den här Tapieaffären också.

"Datumet den 10 juni har stått inskrivet i journalisters, politikers och
andra samhällsintresserades medvetande av två skäl: det var dels då
nomineringstiden för chefsposten för den Internationella valutafonden
IMF gick ut, men även den dag en fransk domstol skulle meddela om man
inleder en särskild förundersökning mot finansminister Lagarde, för att
hon eventuellt har utnyttjat sin ställning i samband med statens
uppgörelse med finansmannen Bernard Tapie. Att det skulle bli besvärligt
för Christine Lagarde om en förundersökning inleddes var alla överens om
och - pouff! - så meddelade domstolen igår att beslutet i stället skjuts
upp till den 8 juli. En vecka efter att IMF:s medlemsländer röstat fram
en ny chef den 30 juni. "
http://www.e24.se/makro/varlden/lagarde-har-nu-tiden-pa-sin-sida_2865430.e24

Det blåser hårt på toppen.
--
Kjelle

Björn Lindberg

oläst,
17 juni 2011 10:00:472011-06-17
till

> Jag skulle inte trivas med att bara vara omgiven av gubbar n�r man
> diskuterar och beslutar om saker och ting, vecka in och ut. Tydligen �r
> Lagarde mycket kompetent s� ditt snack om k�nskvotering tror jag inte p�
> den h�r g�ngen.

Mitt snack? Det var finansminister Borg som talade om kvotering.

Bj�rn Lindberg

Björn Lindberg

oläst,
17 juni 2011 10:07:382011-06-17
till
Charlie R <spam_sp...@chroot.yi.org> writes:

> Fri, 17 Jun 2011 11:23:31 +0200, Bj�rn Lindberg ba:

> Antingen �r det en genuspolitisk korrekthetsmark�r eller ett slags
> brasklapp, eller en kombination av b�da. Skulle man kunna motivera
> ett f�rslag till en manlig kandidat med motsvarande argument?

Visst �r det s�kert s� att han vill visa sig genuspolitiskt
progressiv. Vad han tydligen inte begriper �r att han d�rigenom
f�rs�tligt nedv�rderar hennes �veriga meriter.

Vore hon verkligen den b�ste kandidaten ovasett k�n, funnes inget behov
av att p�peka att hon �r kvinna -- just den egenskapen framg�r n�mligen
alldeles av sig sj�lv.

Bj�rn Lindberg

Charlie R

oläst,
17 juni 2011 13:41:492011-06-17
till
Fri, 17 Jun 2011 16:07:38 +0200, Björn Lindberg ba:

> Visst är det säkert så att han vill visa sig genuspolitiskt
> progressiv. Vad han tydligen inte begriper är att han därigenom
> försåtligt nedvärderar hennes överiga meriter.

Eller också är korrekthetsmarkören samtidigt en brasklapp.

> Vore hon verkligen den bäste kandidaten ovasett kön, funnes inget behov
> av att påpeka att hon är kvinna -- just den egenskapen framgår nämligen
> alldeles av sig själv.

Vilket, förutsatt att finansministern inte har låtit orden flyga upp före
tanken, måste innebära att den uttalade genusformeln i själva verket
är en brasklapp, typ "x miljoner flugor kan inte ha fel".

- Kjelle

oläst,
19 juni 2011 05:37:142011-06-19
till

Har Borg snackat om k�nskvotering? L�s E24 igen:
http://www.e24.se/makro/varlden/sadan-ar-imf-favoriten_2826431.e24
--
Kjelle

Fredrik Östman

oläst,
20 juni 2011 03:15:362011-06-20
till
>-----< Björn Lindberg >
> Visst är det säkert så att han vill visa sig genuspolitiskt progressiv.

> Vad han tydligen inte begriper är att han därigenom försåtligt
> nedvärderar hennes överiga meriter.

Det kan hända att sensibiliteten inom den svenska politiska eliten på
detta område har trubbats av under Göran Perssons tid. Han tillsatte ju
regelmässigt inkompetenta låtsasministrar av kvinnligt kön. Det infördes
till och med låtsasprofessurer för kvinnor för att man utgår ifrån att
kvinnor är så inkompetenta att de inte klarar av att bli riktiga
professorer och ministrar. Den föreslagna kvoteringen bland
ägarrepresentanter i aktiebolag är inte bara ett direkt angrepp på
äganderätten, utan också ytterligare ett exempel på denna misstro mot
kvinnor.

De nya sossarna verkar inte ha för avsikt att avskaffa något av dessa
kvinnoförnedringssystem.

Kanske ligger något slags skev cynism bakom: man menar att chefen själv
bara är symbolisk och de riktiga (eller önskvärda) makthavarna finns i
lägre, mindre synliga skikt. Vad säger det i så fall om Anders Borg själv?

--
Fredrik Östman

Björn Lindberg

oläst,
20 juni 2011 04:16:072011-06-20
till
"- Kjelle" <kje...@sverige.nu> writes:

F�rs�k h�nga med nu. Borg antyder att det faktum att Christine Lagarde
�r kvinna �r bidragande till hans st�d. Detta �r att rekommendera
k�nskvotering -- en form av k�nsdiskriminering.

Bj�rn Lindberg

- Kjelle

oläst,
21 juni 2011 15:38:172011-06-21
till

Tyv�rr kan jag inte h�lla med.
Borg och jag (!) inser att halva jordens befolkning �r kvinnor.
Att man d� kan t�nka sig att �ven kvinnor med kompetens ska ha betydelse
i "kampem" om vem som ska bli IMF:s nye ordf, kan inte anses vara
k�nskvotering bara sunt f�rnuft. Fr�gan �r om Christine Lagarde passar
in politiskt f�r vad Bilderbergarna har t�nkt sig...

Har du sett "Inside job"? B�de Lagarde och DSK finns med i den filmen,
visserligen som bifigurer men �nd�, det de s�ger i filmen �r knappast
l�gner. De som d�remot borde st�llt upp p� intervjuer ville inte st�
till svars. Dessa var f � uteslutande m�n, i detta fallet ynkryggar
dessutom.
http://www.youtube.com/watch?v=FzrBurlJUNk
--
Kjelle

Ulf Sundin

oläst,
22 juni 2011 03:17:452011-06-22
till
On 21 Juni, 21:38, "- Kjelle" <kje...@sverige.nu> wrote:

> Tyvärr kan jag inte hålla med.
> Borg och jag (!) inser att halva jordens befolkning är kvinnor.
> Att man då kan tänka sig att även kvinnor med kompetens ska ha betydelse

> i "kampem" om vem som ska bli IMF:s nye ordf,  kan inte anses vara
> könskvotering bara sunt förnuft.

Inte alls!
Hur stor andel som en viss grupp utgör av befolkningen har inte
ett smack med huruvida personer som tillhör denna grupp bör
utses till uppdrag som borde baseras på kompetens, och
endast kompetens.

Hälften av befolkningen har en IQ som understiger 101,
men det är inget argument för att utse medelmåttigt begåvade
eller underbegåvade till ett uppdrag.

Den *mest lämpade* bör utses till uppdraget.
Kön, hårfärg, ålder eller längd har *ingenting* med kandidaternas
lämplighet.

/Ulf Sundin

Mikael Forsberg

oläst,
22 juni 2011 03:28:332011-06-22
till
Hakvinius skrev 2011-06-03 17:14:

> Nej, homo Sapiens (mᅵnniskan) har bara funnits i ca 200 000 ᅵr, sᅵ du

> ligger minst en tiopotens fel...
>
> Handel ï¿œver grï¿œnserna, dvs globalisering, har vi dock haft i flera tusen
> ᅵr, ᅵven om t ex handelsfᅵrbundet Hansan ᅵr sᅵ ungt som frᅵn 1300-talet.

Visserligen vill man gï¿œra avklipp som att plï¿œtsligt kan vi kalla oss
Homo Sapiens. trots att det inte stᅵmmer dᅵ det ᅵr en lᅵng evolution.

Miljontals ï¿œr ï¿œr inte fel att sï¿œga ï¿œven om vi inte hade samhï¿œllen av
denna storlek tidigare. Tidvis har mï¿œnniskan till och med varit nï¿œra
undergᅵng dᅵ vi varit decimerade till kanske bara 20 ooo individer.
Verktyg tillverkade utav mï¿œnniskor eller mï¿œnniskoliknade apor (apor ï¿œr
vi sjᅵlva ocksᅵ) har funnits i ᅵtminstone 400 000 ᅵr ᅵven om de
troligtvis ï¿œnnu ï¿œldre fï¿œrsvunnit eftersom de varit tillverkade utav
relativt snabbt nedbrytbara material. Homo Erectus spï¿œrar vi c:a 2
miljoner ï¿œr tillbaka.

Men egentligen ᅵr vi c:a 3.9 miljarder ᅵr allihopa djuren pᅵ planeten dᅵ
alla tycks vara beslï¿œktade.

Tittar man pᅵ den utveckling vi kᅵnner till om mᅵnniskan sᅵ ser man
stopp pᅵ olika arter trots att nᅵr det gᅵller Neandertalare sᅵ vet vi
numera att de korsats in med Homo Sapiens och troligtvis finns sï¿œdana
samband med andra arter tidigare ocksᅵ ᅵven om en del grenar klippts av
beroende pᅵ olika omstᅵndigheter. Men varje ᅵr gᅵr vi nya upptᅵckter sᅵ
ᅵven om den hᅵr listan bara backar 7 000 000 ᅵr bakᅵt sᅵ kommer den med
tiden och omfattande forskning att kunna fyllas ut nï¿œstan hur lï¿œngt som
helst rakt bakï¿œt.

http://humanorigins.si.edu/evidence/human-evolution-timeline-interactive

Men generellt ᅵr det ett jᅵttepussel som vi bara har nᅵgra fᅵ
pusselbitar till.

Hansan var inte ens pï¿œtï¿œnkt nï¿œr Kinas flottor fï¿œrdades runt i hela
Asien och Indien, Mellanï¿œstern och sannolikt Afrika sï¿œderï¿œver kanske
till och med upp till Medelhavet (ï¿œven om jag inte vet om det sista ï¿œr
bekrᅵftat) fᅵr ᅵver 1 000 ᅵr sedan, dᅵremot har det pᅵ 1800-talet seglat
en och annan Djonk till Europa. Det ï¿œr ganska imponerande fartyg.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Junk_in_China_Sea_-_LoC_3b37599u.jpg?uselang=sv

Fast utriggarkanoter anvï¿œndes fï¿œr ï¿œtminstone 5 200 ï¿œr sedan i Asien, de
var mycket sjï¿œdugliga men slogs ut av de dubbelskroviga kanoterna fï¿œr
sᅵdᅵr 2 800 ᅵr sedan. Mycket har utgᅵtt frᅵn Taiwan som ju ᅵr en ᅵ, men
ᅵven nᅵr de bᅵrjar fᅵrdas lᅵngre sᅵ ᅵr det redan befolkat pᅵ mᅵnga ᅵar.

Australien befolkades redan fï¿œr 50-60 000 ï¿œr sedan men de kan eventuellt
ha gᅵtt ᅵver dᅵ det lᅵr ha varit rejᅵlt lᅵnggrunt.

Sᅵ visst ᅵr globaliseringen 10 000-tals ᅵr, vad avser handelsutbytet,
dï¿œremot ï¿œr globalt maktutï¿œvande som bilderberggruppen efterstrï¿œvar nï¿œgot
som aldrig fï¿œrekommit, ï¿œven om flera fï¿œrsï¿œkt. Alexander den store,
Djingis Kahn och de olika kungahusen rent allmï¿œnt. Men nu ï¿œr det
bankirerna som fï¿œrsï¿œker skapa sig ett vï¿œrldsherravï¿œlde.

Mikael Forsberg

oläst,
22 juni 2011 03:48:152011-06-22
till
Bruno Hagelsten skrev 2011-06-04 10:13:

> [...]
> l�ng tid har levt gott p� l�nade pengar. Men deras protester g�r inte
> l�get b�ttre �ven om det �r l�tt att f�rst� deras besvikelse.
>
> Vi kan bara hoppas p� att de skall f� ordning p� sin ekonomi. Allt
> annat kommer att skapa en verklig oreda. �ven svenska banker har del i
> beviljade l�n till Grekland.
>
> F�r att klara detta skulle varje grek beh�va kavla upp �rmarna och
> b�rja jobba med stor flit och redovisa sina inkomster f�r
> skattemyndigheterna. All kreativitet och initiativlust skulle beh�vas
> f�r att lyfta grekerna ur deras bekv�mlighet. Skulden fr�mst!

Har man korrumperade ministrar som �r med i Bilderberggruppen s� �r
landet d�mt. Bilderbergarna hade m�te i Grekland, d�r �tminstone en utav
deras ministrar var med och genast hade Grekland en enorm kris och
bankirerna h�jde r�ntorna s� det verkligen blev kris. Det �r
bilderberggruppen och deras Euro som kvaddar ekonomin f�r snart alla
l�nder och syftet de har �r att deras FN och IMF skall ta �ver allting
med sina v�rdel�sa papperslappar som de skall ha r�nta p�.

Grekland m�ste g� ur Euron och sparka alla bilderbergare i riksdagen.
Annars g�r landet under, nya l�n l�ser ju ingenting, det bara f�rv�rrar.

- Kjelle

oläst,
22 juni 2011 03:57:212011-06-22
till
Ulf Sundin wrote:

> Inte alls!
> Hur stor andel som en viss grupp utg�r av befolkningen har inte
> ett smack med huruvida personer som tillh�r denna grupp b�r
> utses till uppdrag som borde baseras p� kompetens, och
> endast kompetens.
>
> H�lften av befolkningen har en IQ som understiger 101,
> men det �r inget argument f�r att utse medelm�ttigt beg�vade
> eller underbeg�vade till ett uppdrag.
>
> Den *mest l�mpade* b�r utses till uppdraget.
> K�n, h�rf�rg, �lder eller l�ngd har *ingenting* med kandidaternas
> l�mplighet.

Just det och Lagarde �r en av de mer l�mpade, antar jag. Men som jag
skrev: Fr�gan �r om Christine Lagarde passar in politiskt f�r det

Bilderbergarna har t�nkt sig...

--
Kjelle

Mikael Forsberg

oläst,
22 juni 2011 04:59:552011-06-22
till
Bruno Hagelsten skrev 2011-06-04 14:16:

> Om Grekland v�ljer att inte g�ra vad som kr�vs s� �r risken stor att
> �ven svenska banker drabbas. Men det �r de nog inte s� pigga p� att
> redovisa just f�r tillf�llet. Det �r bankernas �gare som f�r ta den
> sm�llen, aktierna f�rlorar i v�rde. Bankerna brukar vara bra p� att
> �verkompensera sina d�liga aff�rer. Och bankledningen bel�nas f�rst�s
> med n�gott rej�lt bonus f�r att de varit duktiga!

SEB �r en bilderberg-bank och de har varit med och planerat kuppen mot
Grekland s� de �r v�l f�rberedda, om inte annat s� kommer bilderbergarna
i riksdagen att l�ta svenska folket g� i borgen f�r eventuella l�n som
inte fungerar.

> Grekerna �r inga stackare. De kan f�rs�rja sig p� turism,

> jordbruksprodukter, vin, rederiverksamhet och industriprodukter. Man

> f�r f�rst�s balansera importen mot exporten, som det nu �r importerar
> man dubbelt s� mycket som man exporterar. Politikerna manipulerade
> statsfinanserna, vilket p�gick under mycket l�ng tid.

Det �r pricis politikernas korruption i bilderberggruppen som gjort
detta och enda l�sningen �r att sparka ut dem ur riksdagen och placera
in hederligt folk, annars kan folk arbeta hur mycket som helst men de
blir bankrutt �nd�.

> �r det s� s�kert?

Sj�lvklart, bankirerna tvingar Grekland att paniks�lja till underpris �t
bankirerna. Vilket j�ttebl�s.

> Verkligen inte. V�r ekonomi sk�ts med mycket fast hand.

Sverige har gjort borgens�taganden �t bilderberggruppen p� hundratals
miljarder. Carnegie, Volvo, SAAB med flera.

> Det kommer inte att h�nda. Vad skall de andra kraftigt skuldsatta
> EU-staterna s�ga om vi b�rjar gulla med grekerna. Inte fan vill
> l�ngivarna betala grekernas fest. En del av skulderna kan likv�l komma
> att skrivas av, men f�r att det skall ske kr�vs rej�la motprestationer
> fr�n grekerna.

�tala bankirerna f�r deras bedr�geri ist�llet.

Björn Westling

oläst,
22 juni 2011 07:29:322011-06-22
till
On Jun 22, 9:48 am, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:
> Har man korrumperade ministrar som är med i Bilderberggruppen så är
> landet dömt. Bilderbergarna hade möte i Grekland, där åtminstone en utav
> deras ministrar var med och genast hade Grekland en enorm kris [...]

Av det kan man sluta sig till att Schweiz kommer att drabbas av en
kraftig ekonomisk kris, eftersom dina älsklingar ju har ett möte där.

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
22 juni 2011 09:33:452011-06-22
till

Syftar du nu p� deras fr�ckhet att l�na ut pengar till beh�vande, att kr�va
r�nta p� l�nen eller �nskan att f� tillbaka pengarna de l�nade ut?

--
Kaj

Ulf Sundin

oläst,
22 juni 2011 10:57:442011-06-22
till
On 22 Juni, 09:57, "- Kjelle" <kje...@sverige.nu> wrote:

> Frågan är om Christine Lagarde passar in politiskt för det
> Bilderbergarna har tänkt sig...

Det kan du bluddra med Micke om...

/Ulf Sundin

Mikael Forsberg

oläst,
22 juni 2011 11:20:532011-06-22
till

Papperslapparna de l�nade ut har ju inget reellt v�rde �nd� s� varf�r
betala r�nta p� dem, n�r de lika g�rna kan trycka sina egna
papperslappar? Euron �r ett bedr�geri och misslyckande f�r alla l�nder
som har den. B�ttre att genast �terg� till sin gamla valuta och l�gga
ner EU-misslyckandet innan det bara blir �nnu v�rre.

L�na mer f�r att betala skulderna l�ser ju inget utan landet kollapsar
bara h�rdare ju l�ngre de drar ut p� det. Vad de m�ste g�ra �r att se
till att inga landsf�rr�dare som arbetar f�r gangstersyndikatet
bilderberggruppen kommer in p� n�gon ledande position.

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
22 juni 2011 11:44:432011-06-22
till
Mikael Forsberg <mikaelf...@ymail.com> wrote:

> Papperslapparna de l�nade ut har ju inget reellt v�rde �nd� s� varf�r
> betala r�nta p� dem, n�r de lika g�rna kan trycka sina egna
> papperslappar?

Om de euron man l�nade �r v�rdel�sa borde det inte vara alltf�r
betungande att betala r�ntorna med lika v�rdel�sa euron. D� skulle ju
alla vara n�jda.

--
Kaj

Hakvinius

oläst,
22 juni 2011 12:11:452011-06-22
till
Mikael Forsberg skrev 2011-06-22 17:20:

> Papperslapparna de l�nade ut har ju inget reellt v�rde �nd� s� varf�r
> betala r�nta p� dem, n�r de lika g�rna kan trycka sina egna
> papperslappar?

Papperslappar? N�r tror du att man senast vid ett nationsl�n anv�nde
sedlar f�r att �verf�ra l�net??

2010-12-31 fanns bara 105,4 miljarder kronor i kontanter (varav 99,9
miljarder i sedlar) i Sveriges penningsystem. Det �r en br�kdel av det
samlade penningv�rdet.

Björn Lindberg

oläst,
22 juni 2011 13:06:252011-06-22
> [...]

> Att man d� kan t�nka sig att �ven kvinnor med kompetens ska ha betydelse
> i "kampem" om vem som ska bli IMF:s nye ordf, kan inte anses vara

Varf�r betonar Borg och du d� just egenskapen att vara kvinna som viktig
f�r hennes kvalifikationer? Inser du inte att det mest hedrande Borg
hade kunnat g�ra, vore att f�rbeh�llsl�st f�rorda henne utan med ett ord
n�mna att hon �r kvinna? Detta sistn�mnda faktum kan ju vilken idiot som
helst se �nd�.

Borg antydde att k�nskvotering vore p� sin plats. Detta kan, som Charlie
�r inne p�, vara en brasklapp, ett s�tt att reservera sig. Det kan �ven
vara f�r att positionera sig som genusprogressiv, vilket dock
f�rmodligen bara fungerar i Sverige. Eller s� kan det vara f�r att han
helt enkelt inte begriper det diskvalificerande i att betona hennes
k�n. Det sistn�mnda verkar vara orsaken till din inst�llning, men jag
trodde att Borg �r klipskare �n s�.

Bj�rn Lindberg

Mikael Forsberg

oläst,
22 juni 2011 13:32:052011-06-22
till

Saken �r den att om de skall betala r�nta s� m�ste de l�na papperslappar
f�r att g�ra det och p� det viset �kar alltid skulden hela tiden, det �r
rena rama bedr�geriet.

Mikael Forsberg

oläst,
22 juni 2011 13:46:182011-06-22
till

Jag �r v�l medveten om det inte finns s� mycket papperslappar som de
s�gs ha eller vara skyldiga. Bankerna har ingenting att backa upp
papperslapparna med heller, det �r bara rika stater som har t�ckning f�r
sina papperslappar och de kan ju vara lockande att plundra, som Libyen
nu, av de som �r bankrutt men har vapen som USA/NATO/Sverige.

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
22 juni 2011 13:50:092011-06-22
till

I s� fall �r det bara att konstatera att du har en annan definition p�
ordet "bedr�geri" �n den g�ngse. Att det f�r tr�kiga f�ljder om man
inte sk�ter sina ekonomiska �ligganden skall inte vara en
�verraskning f�r n�gon som �r betrodd med att l�na.

--
Kaj

Mikael Forsberg

oläst,
22 juni 2011 14:30:132011-06-22
till

Betrodd? L�ttlurad nog att ta ett l�n skulle jag kalla det. Det finns
ett inbyggt garanterat konkurssystem i hela penninghanter

ingen om man tar ut r�nta eftersom det bara blir mer skuld hela tiden.
Enda s�ttet att komma ifr�n det �r att alla stater har en egen valuta s�
kan inte staten haverera p� dessa st�ndiga bankkrascher. Det �r de
l�nder som har egen valuta utanf�r bankkartellen som angrips i krig f�r
de vill kontrollera centralbanken d� det �r ett bedr�geri som de aldrig
kan f�rlora p�.

Centralbankerna �r minst lika viktiga som oljan n�r bilderbergarna �r
ute p� korst�g. Men det �r inte m�nga l�nder som inte bankkartellen
kontrollerar kvar nu. De skall invadera Syrien och Libanon ocks� innan
de ger sig p� Iran.

- Kjelle

oläst,
22 juni 2011 14:54:592011-06-22
till

Om Borg vore lika smart som du hade han r�stat p� p� den d�r fetknoppen
fr�n Mexico, manar du? N�, b�de Augustin Carstens och Christine
Lagardeska tr�ffa IMF:s styrelse i veckan. D� kan de j�mf�ra vem som har
st�rst byst ;) De ska visst �ven presentera sina visioner om hur fonden
ska hantera aktuella fr�gor, enligt ett uttalande fr�n IMF. Kul att h�ra
att n�gra toppar har visioner n�r de flesta n�jer sig med tre m�naders
perspektiv.
--
Kjelle

- Kjelle

oläst,
22 juni 2011 14:58:142011-06-22
till
Bj�rn Westling wrote:

> Av det kan man sluta sig till att Schweiz kommer att drabbas av en
> kraftig ekonomisk kris, eftersom dina �lsklingar ju har ett m�te d�r.

Hur man skapar en pseudodebatt det fattar du,
tyv�rr verkar det ocks� vara allt.

--
Kjelle

Bruno Hagelsten

oläst,
22 juni 2011 16:44:352011-06-22
till
>Mikael Forsberg

>Jag �r v�l medveten om det inte finns s� mycket papperslappar som de
>s�gs ha eller vara skyldiga.

Greklands ekonomi kom att hamna under lupp sedan det i februari 2010
framkom att landet hade friserat sin ekonomi och vilselett EU och
marknaden om hur stor statsskulden var. Kreditv�rderingsinstituten
s�nkte kreditbetygen i april. M�nga bed�mer det nu som att Grekland
inte kommer att kunna f� ordning p� sin ekonomi. N�gra g�ngbara
"papperslappar" har de inte som kan t�cka obalansen.

> [...]
>�r bara rika stater som har t�ckning f�r sina papperslappar och de kan
>ju vara lockande att plundra, som Libyen nu, av de som �r bankrutt

Du tycks f�rest�lla dig att kreditv�rderingsinstituten endast ser till
valutareserven. Den p�g�ende konflikten i Libyen har lamslagit landets
ekonomi. Libyens ekonomi dominerades helt av olje- och gassektorn, som
2006 svarade f�r 98 procent av exportinkomsterna och 79 procent av
bruttonationalprodukten (BNP). Du har fixerat ditt intresse till
"papperslappar" vars funktion du inte verkar f�rst�.

Bruno

Björn Westling

oläst,
22 juni 2011 17:10:042011-06-22
till
On Jun 22, 5:20 pm, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:
> Papperslapparna de lånade ut har ju inget reellt värde ändå så varför
> betala ränta på dem, när de lika gärna kan trycka sina egna
> papperslappar?

Tyskland provade din metod på tjugotalet, med resultat att pengarna i
Tyskland blev värdelösa papperslappar.

Björn Westling

oläst,
22 juni 2011 17:15:522011-06-22
till
On Jun 22, 8:30 pm, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> [...]
> Enda s ttet att komma ifr n det r att alla stater har en egen valuta s
> kan inte staten haverera p dessa st ndiga bankkrascher.

Hur förklarar du då bankkrisen som inträffade i början på 90-talet i
Sverige där vi ju hade egen valuta.

Och i Island kraschade en bank, trots att de ju har din mirakelmedicin
"egen valuta".

Det r de
> l nder som har egen valuta utanf r bankkartellen som angrips i krig f r
> de vill kontrollera centralbanken d det r ett bedr geri som de aldrig
> kan f rlora p .

Har Island och Norge angripits i krig?
Har Storbritannien angripits av det skälet?

> [...]
> ute p korst g. Men det r inte m nga l nder som inte bankkartellen
> kontrollerar kvar nu. De skall invadera Syrien och Libanon ocks innan

När skall detta ske, menar du? Om du skall göra det så har de väl en
klar plan, och du som ju kan _allt_ om världspolitik och vet _exakt_
vad som kommer att hända bör ju veta det.

Det är lite konstigt att du inte med ett ord berörde Bilderbergarnas
plan att invadera Libyen som ju varit planerad sedan 90-talet förrän
_efter_ oroligheterna började i Libyen. Det är ju alltid lättare att
förutspå saker efter att de skett.

Björn Westling

oläst,
22 juni 2011 17:18:262011-06-22
till

Hur man ser till att blanda sig i en diskussion utan att ha något
vettigt att komma med fattar du, men det är också allt.

Björn Westling

oläst,
22 juni 2011 17:11:502011-06-22
till
On Jun 22, 7:32 pm, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Saken r den att om de skall betala r nta s m ste de l na papperslappar
> f r att g ra det och p det viset kar alltid skulden hela tiden, det r
> rena rama bedr geriet.

Nejdå, det behövs inte överföras någon enda papperslapp.
Och varför tror du att det är fullständigt omöjligt för någon som tar
ett lån att kunna betala ränta på lånet utan att behöva låna?

- Kjelle

oläst,
22 juni 2011 17:28:452011-06-22
till
Bj�rn Westling wrote:

> Hur man ser till att blanda sig i en diskussion utan att ha n�got
> vettigt att komma med fattar du, men det �r ocks� allt.

Du gl�mde att ber�mma mig f�r att jag startade tr�den ;)

- Kjelle

oläst,
22 juni 2011 19:51:282011-06-22
till
Bj�rn Westling wrote:

> Hur f�rklarar du d� bankkrisen som intr�ffade i b�rjan p� 90-talet i
> Sverige d�r vi ju hade egen valuta.

Kolla den h�r filmen s� borde t o m du fatta...
http://www.youtube.com/watch?v=Z95xH9Svq3k

> Det �r ju alltid l�ttare att
> f�rutsp� saker efter att de skett.

;) En riktig Westlingare.

BTW: �r du sl�kt med Prins Daniel?
--
Kjelle

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
22 juni 2011 23:48:412011-06-22
till
Bj�rn Westling <bhmwe...@gmail.com> wrote:

> Av det kan man sluta sig till att Schweiz kommer att drabbas av en

> kraftig ekonomisk kris, eftersom dina �lsklingar ju har ett m�te d�r.

Genast efter att Bilderbergarnas m�te i St. Moritz drabbades mitt jobb
av en f�rkylningsepidemi!

--
Kaj

Björn Westling

oläst,
23 juni 2011 07:18:572011-06-23
till
On Jun 23, 1:51 am, "- Kjelle" <kje...@sverige.nu> wrote:

> Kolla den h r filmen s borde t o m du fatta...

Jag frågade inte dig!

> ;) En riktig Westlingare.

Nej, en allmän sanning. Domedagsprofeterna upptäcker alltid att de
spått fel i efterhand, märkligt nog upptäckte de inte de grova
räknefelen innan.

- Kjelle

oläst,
23 juni 2011 10:55:192011-06-23
till
Bj�rn Westling wrote:

> Jag fr�gade inte dig!

Oj, det var s� sant. Jag ber om urs�kt. Jag vill s� g�rna ge en
hj�lpande hand till de som trevande s�ker.... det vi i st�rsta
allm�nhet brukar kalla sanningen. N�, jag m�ste fr�ga:
Har du sett filmen jag l�nkade till?

Btw: Glad midsommar Bj�rn :)
--
Kjelle

Mikael Forsberg

oläst,
23 juni 2011 13:16:402011-06-23
till
Bj�rn Westling skrev 2011-06-22 23:10:

> Tyskland provade din metod p� tjugotalet, med resultat att pengarna i
> Tyskland blev v�rdel�sa papperslappar.

V�rdel�sa papperslappar hade de varit hela tiden. Men att man l�nar fler
papperslappar �r v�rre �n att trycka fler sj�lv, eftersom inflation och
devalvering i den egna valutan inte ligger kvar hos bedragarna som l�nat
ut papperslapparna. Kraschar Euron s� �r alla l�n i Euro betalda.

Mikael Forsberg

oläst,
23 juni 2011 14:03:552011-06-23
till
Mikael Forsberg skrev 2011-06-22 17:00:

utav

Nej, Schweiz har inte trampat i f�llan med Euro och EU, dessutom har de
direktdemokrati s� det g�r inte enkelt att f� en korrumperad regim som
Sverige har till Bilderbergarna. Nu har ju bilderbergarna i Sverige
lyckats ta ifr�n folket demokratin, s� Sverige �r inte en demokrati
l�ngre och det i grundlagen eftersom de spikat det genom tv�
mandatperioder.

EU-lag st�r numera �ver svensk lag.

Samtidigt �r det en olaglig statskupp s� den kan en ny
regim ogiltigf�rklara.

Herman van Rompoy som �r president i EU �r inte demokratiskt vald utav
folket, han �r en diktator placerad d�r av gangstersyndikatet
Bilderberggruppen.

Kan s�ga lite om hur det kommenteras i Asien. Bland annat tyckte de n�r
Rompoy var i Kina nyligen som EU-president, att EU �r inget land, det
finns ingen anledning att prata med Herman. N�r det g�ller Grekland s�
undrade de hur hela Europa kunde vara uppr�rda �ver att en liten
struntstat kvaddar sin ekonomi.

Björn Westling

oläst,
23 juni 2011 14:21:382011-06-23
till
On Jun 23, 4:55 pm, "- Kjelle" <kje...@sverige.nu> wrote:

> Oj, det var så sant. Jag ber om ursäkt. Jag vill så gärna ge en
> hjälpande hand till de som trevande söker.... det vi i största
> allmänhet brukar kalla sanningen. Nå, jag måste fråga:
> Har du sett filmen jag länkade till?

Nej, eftersom den inte innehåller något nytt.
Min fråga var inte en fråga där jag undrade hur det var, utan en fråga
riktad direkt till Mikael där jag presenterade ett exempel som stred
mot hans teori, och bad honom förklara hur det exemplet i själva
verket passar in i hans teori.

Det hade du förstått om du hade läst mellan raderna.

Mikael Forsberg

oläst,
23 juni 2011 14:26:132011-06-23
till
Ulf Sundin skrev 2011-06-22 16:57:

> Det kan du bluddra med Micke om...

Hehe, kan du hitta n�gon icke bilderbergare som f�tt bli chef f�r deras
internationella bankbl�s IMF (Internatiopnella Maffia F�reningen)?

Björn Westling

oläst,
23 juni 2011 14:28:472011-06-23
till
On Jun 23, 7:16 pm, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Värdelösa papperslappar hade de varit hela tiden.

Nej. De var inte värdelösa. Du kan enkelt konstatera det genom att
försöka handla för tidningspapper jämfört med att handla för
hundralappar!

Men att man lånar fler
> papperslappar är värre än att trycka fler själv, eftersom inflation och
> devalvering i den egna valutan inte ligger kvar hos bedragarna som lånat
> ut papperslapparna.

På vilket sätt är man en bedragare om man lånar ut pengar?

Och varför inbillar du dig att affärstransaktioner mellan stater sker
genom att sedlar är inblandade?

Bruno Hagelsten

oläst,
23 juni 2011 14:33:572011-06-23
till
> [...]

>devalvering i den egna valutan inte ligger kvar hos bedragarna som l�nat
>ut papperslapparna. Kraschar Euron s� �r alla l�n i Euro betalda.

Varf�r skulle valutan krascha? Grekland kan inte devalvera p� det s�tt
vi gjorde. Har de l�nat i � s� f�r de sj�lvklart betala tillbaks i �.

Alternativet �r att grekerna st�ller in sina betalningar. P� vilket
s�tt skulle det gynna grekerna l�ngsiktigt? Beh�ver grekerna inte
b�rja arbeta efter en statsbankrutt tror du?

Bruno

Björn Westling

oläst,
23 juni 2011 14:35:592011-06-23
till
On Jun 23, 8:03 pm, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:
> Herman van Rompoy som är president i EU är inte demokratiskt vald utav
> folket

Och?

, han är en diktator placerad där av gangstersyndikatet
> Bilderberggruppen.

På vilket sätt har han diktatorisk makt?

> Kan säga lite om hur det kommenteras i Asien. Bland annat tyckte de när
> Rompoy var i Kina nyligen som EU-president, att EU är inget land, det

> finns ingen anledning att prata med Herman.

Kinas ledare är inte demokratiskt valda.

När det gäller Grekland så
> undrade de hur hela Europa kunde vara upprörda över att en liten
> struntstat kvaddar sin ekonomi.

Vilket visar att de inte har någon som helst koll på europeisk
politik.

Det är mycket intressant att du hela tiden orerar om hur förträffligt
Kina är. Kina som inte är demokratiskt för fem öre. Hade du varit från
Kina och skrivit dina teorier om oegentlightwer i landets styre så
hade du säkerligern varit inspärrad sedan länge. Kina, ditt
demokratiska föredöme på jorden, tål inte att man kritiserar
regeringen.

Du kritiserar USA för att de lägger sig i andra staters
angelägenheter, men ditt paradis Kina är precis lika pigga på att
blanda sig i.

Mikael Forsberg

oläst,
23 juni 2011 14:55:442011-06-23
till
Bj�rn Westling skrev 2011-06-23 20:28:

> Nej. De var inte v�rdel�sa. Du kan enkelt konstatera det genom att
> f�rs�ka handla f�r tidningspapper j�mf�rt med att handla f�r
> hundralappar!

Det �r bara en fr�ga om tro, d� b�da delarna �r v�rdel�sa papperslappar.
Om du hamnade p� en �de �, skulle du f�redra att ha en container full
med f�rn�denheter eller en portf�lj full med hundralappar?

> Men att man l�nar fler

> P� vilket s�tt �r man en bedragare om man l�nar ut pengar?
>
> Och varf�r inbillar du dig att aff�rstransaktioner mellan stater sker
> genom att sedlar �r inblandade?

Ja.

Mikael Forsberg

oläst,
23 juni 2011 15:12:372011-06-23
till
Bruno Hagelsten skrev 2011-06-23 20:33:

> Varf�r skulle valutan krascha? Grekland kan inte devalvera p� det s�tt
> vi gjorde. Har de l�nat i � s� f�r de sj�lvklart betala tillbaks i �.

Euro �r ett misslyckande och det kommer att uppst� sidovalutor p� olika
vis �nd�. Om Euron krascha s� �r den v�rdel�s lika v�l som alla
fodringar i den valutan s� f�r Grekland vore det bara bra med ett haveri
av Euron och det g�ller fler l�nder f�r den delen, s� trots att m�nga
intressen k�mpar f�r att h�lla skutan flytande s� finns det m�nga som
vill att den s�nks ocks�.

> Alternativet �r att grekerna st�ller in sina betalningar. P� vilket
> s�tt skulle det gynna grekerna l�ngsiktigt? Beh�ver grekerna inte
> b�rja arbeta efter en statsbankrutt tror du?

Grekerna f�r forts�tta att arbeta som vanligt �nd�. Men avskaffar de
inte Euron och sl�nger ut alla bilderbergarna ur riksdagen s� forts�tter
de bara att bli mer skuldsatta tills de inte �ger sitt land l�ngre.

Mikael Forsberg

oläst,
23 juni 2011 15:48:352011-06-23
till
Bj�rn Westling skrev 2011-06-23 20:35:

> Och?

Du f�r be din handledare s�ka p� ordet 'Demokrati'.

> , han �r en diktator placerad d�r av gangstersyndikatet
>

> P� vilket s�tt har han diktatorisk makt?

Ja.

> Kinas ledare �r inte demokratiskt valda.

Men till skillnad mot EU s� �r Kina trots allt ett land.

> N�r det g�ller Grekland s�

> Vilket visar att de inte har n�gon som helst koll p� europeisk
> politik.

Du anar nog inte hur mycket koll de har p� sina intressen. Kina �ger
enorma m�ngder fodringar p� inte minst USA, men �ven Europa. Sammanlagt
handlar det inte om n�gra futtiga 100-talet miljarder, utan det handlar
om flera biljoner.

> Det �r mycket intressant att du hela tiden orerar om hur f�rtr�ffligt
> Kina �r. Kina som inte �r demokratiskt f�r fem �re. Hade du varit fr�n
> Kina och skrivit dina teorier om oegentlightwer i landets styre s�
> hade du s�kerligern varit insp�rrad sedan l�nge. Kina, ditt
> demokratiska f�red�me p� jorden, t�l inte att man kritiserar
> regeringen.

Att man kritiserar regeringen eller framf�r f�rslag p� f�r�ndringar �r
inte st�rre problem d�r �n h�r. D�remot kidnappar de inte barnen f�r
olikt�nkande som Sverige �r v�rst i v�rlden p�. En skillnad finns det
d�remot n�r det g�ller att �ndra statsskick och det �r precis lika illa
i alla l�nder med den saken. Fast det har nyligen blivit f�rbjudet att
hota politiker, det �r v�l n�got de plockat fr�n v�st.

> Du kritiserar USA f�r att de l�gger sig i andra staters
> angel�genheter, men ditt paradis Kina �r precis lika pigga p� att
> blanda sig i.

Struntprat. Du bara visar hur lite du vet om Asien.

Björn Westling

oläst,
23 juni 2011 16:23:582011-06-23
till
On Jun 23, 8:55 pm, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Det r bara en fr ga om tro, d b da delarna r v rdel sa papperslappar.
> Om du hamnade p en de , skulle du f redra att ha en container full
> med f rn denheter eller en portf lj full med hundralappar?

Förnödenheter förstås.
Och om jag fick välja att ta med ett harem med brudar eller en
portfölj full med hundralappar till en öde ö så skulle jag välja
haremet.

Men det betyder inte att pengar skulle vara värdelösa papperslappar.

Om du åker till London, vad skulle du då helst ha med dig - en
kappsäck fylld med makulatur eller en kappsäck fylld med pundsedlar?

> Ja.

Som vanligt blev du svarslös när du fick klart för dig att du blandar
ihop saker och ting.

Björn Westling

oläst,
23 juni 2011 16:33:492011-06-23
till
On Jun 23, 9:48 pm, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Du får be din handledare söka på ordet 'Demokrati'.

Menar du att "demokrati" inte betyder "folkstyre"?

Är det någon som påstått att Rompoy är demokratiskt vald?
Varför ger du dig bara på EU när mängder av överstatliga
organisationer har ledare som inte heller är demokratiskt valda.
Massor av länder har ledare som inte är demokratiskt valda.
Inte ens länder som har demokratiska val har ledare som är
demokratiskt valda. Det är till exempel inte ovanligt att presidenten
i USA fick färre röster än sin motståndare, men ändå vann valet.

> Ja.

Vad har du för bevis att Bilderbergruppen ligger bakom? De ligger ju
till exempel inte bakom att Carl XVI Gustaf är svensk kung - för att
ta ett annat exempel på en ledare som inte är demokratiskt vald.

> Men till skillnad mot EU så är Kina trots allt ett land.

Och då är det okej att ledarna inte är demokratiskt valda?

> Du anar nog inte hur mycket koll de har på sina intressen.

När USA har koll på sina intressen så exploderar du nästan av harm, så
varför är Kina så mycket bättre?

Kina äger
> enorma mängder fodringar på inte minst USA, men även Europa.

De är alltså bedragare som har lurat på oss värdelösa papperslappar.

Sammanlagt
> handlar det inte om några futtiga 100-talet miljarder, utan det handlar
> om flera biljoner.

Jämfört med hundratalet miljarder är inte flera biljoner inte extremt
mycket mera pengar. Sedan finns ju alltid risken att "billion"
översatts fel.

> Att man kritiserar regeringen eller framför förslag på förändringar är
> inte större problem där än här.

Säg det till fredspristagaren som får sitta i fängelse för att han
kritiserat regeringen.
Säg det till de som dog på Himmelska fridens torg 1989.

> Fast det har nyligen blivit förbjudet att
> hota politiker, det är väl något de plockat från väst.

Du ser, kinserserna kunde tydligen inte själva inse att det är fel att
hota politiker.

Bruno Hagelsten

oläst,
23 juni 2011 17:34:362011-06-23
till
>Mikael Forsberg
>
>Euro �r ett misslyckande och det kommer att uppst� sidovalutor p� olika
>vis �nd�.

Du m� bed�ma euro (�) som du gitter, men Bulgarien, Lettland, Litauen,
Polen, Rum�nien, Tjeckien och Ungern str�var alla efter att inf�ra
euron inom sinom tid.

>Om Euron krascha s� �r den v�rdel�s lika v�l som alla fodringar i den
>valutan

�ven Sverige kommer att byta sin valuta mot euro. Grekernas kris hade
inte varit mindre med drachmer.

>s� f�r Grekland vore det bara bra med ett haveri av Euron

Det �r bra naivt att tro att Greklands misshush�llning skall kunna
leda till ett europeiskt valutahaveri. En statsbankrutt kan f� trista
konsekvenser f�r en del banker i Grekland, f�r statsanst�lldas
villkor, f�r arbetsl�sheten och levnadsstandarden. Vad tror du en BMW
skulle kosta efter en statsbankrutt? Hur bra f�rest�ller du dig att
det kan vara?

>och det g�ller fler l�nder f�r den delen, s� trots att m�nga intressen
>k�mpar f�r att h�lla skutan flytande s� finns det m�nga som vill att
>den s�nks ocks�.

Vilka vill att "skutan s�nks"?

>Grekerna f�r forts�tta att arbeta som vanligt �nd�. Men avskaffar de
>inte Euron och sl�nger ut alla bilderbergarna ur riksdagen s� forts�tter
>de bara att bli mer skuldsatta tills de inte �ger sitt land l�ngre.

Det p�g�r givetvis ett spel fr�n grekernas sida om att komma s�
lindrigt ur krisen som de bara kan. Men det �r nog bara du som r�rs
till t�rar av s�dant prat. Grekerna kommer att bli mycket fattiga om
de inte tar sig samman och f�r ordning p� sina skulder och underskott.
�r de skickliga och visar vilja att komma ur sitt bryderi s� tror jag
att de kan p�r�kna hj�lp fr�n medlemsl�nderna.

Bruno

Mikael Forsberg

oläst,
23 juni 2011 18:27:412011-06-23
till
Bruno Hagelsten skrev 2011-06-23 23:34:

> Du må bedöma euro (€) som du gitter, men Bulgarien, Lettland, Litauen,
> Polen, Rumänien, Tjeckien och Ungern strävar alla efter att införa
> euron inom sinom tid.

Vi var många som ville införa Euron i Sverige innan också, fast
intresset är väldigt svalt numera.

> Även Sverige kommer att byta sin valuta mot euro. Grekernas kris hade

> inte varit mindre med drachmer.

Vi har inget att vinna på att införa Euron som redan är testad och ett
misslyckande. Klart att grekerna inte hade haft en kris i att behöva
fortsätta och låna upp pengar tills hela landet havererar för att de
skall betala räntor till utlandet för att de lånar värdelösa
papperslappar. De måste gå ur Euron även om det blir dyrt, men
alternativet blir ännu värre om de måste sälja ut allt de äger till
reapris åt bankerna.

> Det är bra naivt att tro att Greklands misshushållning skall kunna
> leda till ett europeiskt valutahaveri. En statsbankrutt kan få trista
> konsekvenser för en del banker i Grekland, för statsanställdas
> villkor, för arbetslösheten och levnadsstandarden. Vad tror du en BMW
> skulle kosta efter en statsbankrutt? Hur bra föreställer du dig att
> det kan vara?

Det finns inget alternativ till att skrota Euron för dem och alla
behöver inte åka BMW. Det går inte att fortsätta öka belåningen så de
skjuter bara upp en större vall framför sig om de inte slutar att öka
belåningen.

> Vilka vill att "skutan sänks"?

Alla som har stora skulder i Euro rimligtvis.

> Det pågår givetvis ett spel från grekernas sida om att komma så
> lindrigt ur krisen som de bara kan. Men det är nog bara du som rörs
> till tårar av sådant prat. Grekerna kommer att bli mycket fattiga om
> de inte tar sig samman och får ordning på sina skulder och underskott.
> Är de skickliga och visar vilja att komma ur sitt bryderi så tror jag
> att de kan påräkna hjälp från medlemsländerna.

Det är medlemsländerna som kommer att få tigga utav Kina. Men
bilderbergarnas fortsatta koloniserande av andra länder lär inte vara
något som uppskattas.

I Hong Kong tas nu stora obligationslån i såväl Rubel som Yuan. Det är
en stor faktor för valutakursen. Börjar fler storinvesterare växla
enorma obligationlån till andra valutor så kvaddar såväl USD som Euro.

Själv tycker jag Kina kan släppa på med Yuan men de tycks även vara på
väg ut på marknaden med RNB och det tvivlar jag på är det vettigaste.
Det har jag tagit upp i någon debatt där om RNB och bilderbergarnas
intresse för den, vilket är en allvarlig varningssignal, fast vad jag
skriver på nätet bestämmer knappast hur de agerar.

Bruno Hagelsten

oläst,
23 juni 2011 19:26:452011-06-23
till
>Mikael Forsberg
>
>Vi var m�nga som ville inf�ra Euron i Sverige innan ocks�, fast
>intresset �r v�ldigt svalt numera.

P� litet sikt �r vi likv�l med! Bland EU:s gamla medlemsl�nder �r det
bara Sverige, Danmark och Storbritannien som �nnu inte inf�rt euron.

>Vi har inget att vinna p� att inf�ra Euron som redan �r testad och ett
>misslyckande.

Du kan ju fr�ga de f�retag som �r beroende av att kunna importera och
exportera vad de anser om ditt konstiga omd�me.

>Klart att grekerna inte hade haft en kris i att beh�va forts�tta och
>l�na upp pengar tills hela landet havererar f�r att de skall betala
>r�ntor till utlandet f�r att de l�nar v�rdel�sa papperslappar.

L�s p� om hur Grekland hade det med sin ekonomi d� de till�ts ansluta
sig till valutasamarbetet! Felet var att att de till�ts komma med. De
bl�lj�g om sin ekonomi!

>De m�ste g� ur Euron �ven om det blir dyrt, men alternativet blir
>�nnu v�rre om de m�ste s�lja ut allt de �ger till reapris �t bankerna.

Ingen kommer att tycka synd om dem om de fegar ur. Du lever i tron att
de har n�got att vinna p� att f�rklara sig bankrutt!

>Det finns inget alternativ till att skrota Euron f�r dem

De kan �terinf�ra sin gamla valuta kraftigt devalverad. D� skulle
grekerna verkligen ha anledning att bli f�rbannade. Eller s� kan de ju
s�nka sina l�ner och h�ja sin skattemoral. Det �r ingen om�jlighet,
men de m�ste inse att det inte finns n�gon smitv�g ur krisen.

>och alla beh�ver inte �ka BMW.

Alla? Du �r allt en riktig sk�mtare!

>Det g�r inte att forts�tta �ka bel�ningen s� de skjuter bara upp en
>st�rre vall framf�r sig om de inte slutar att �ka bel�ningen.

Ekonomisk balans r�cker v�l? Det klarade vi i Sverige. Danmark har
haft sin kartoffelkur. Flera andra st�r p� tur. Varf�r skulle det
pl�tsligt vara om�jligt f�r greker att sk�ta sin ekonomi? �r de
handikappade p� n�got s�tt? Orkar de inte jobba l�ngre?

>Alla som har stora skulder i Euro rimligtvis.

Hur skulle det kunna hj�lpa n�gon? Det trasslar till ekonomin och
handeln inom EU och skulle leda till en l�ngvarig recession. Eller
skall vi �terinf�ra en massa protektionistiska skyddstullar och b�rja
dj�vlas med varandra igen. Var det inte det man ville slippa?

>Det �r medlemsl�nderna som kommer att f� tigga utav Kina.

Varf�r d� tigga? Kina tj�nar sj�lva p� att l�na ut. Kan de av n�gon
anledning inte l�na ut av sina stora �verskott blir det tv�rstopp i
ekonomin och det vill de verkligen inte!

Bruno

Mikael Forsberg

oläst,
23 juni 2011 19:29:002011-06-23
till
Bj�rn Westling skrev 2011-06-23 22:33:

> Menar du att "demokrati" inte betyder "folkstyre"?

S� din handledare fick fram det �tminstone...

> �r det n�gon som p�st�tt att Rompoy �r demokratiskt vald?
> Varf�r ger du dig bara p� EU n�r m�ngder av �verstatliga
> organisationer har ledare som inte heller �r demokratiskt valda.
> Massor av l�nder har ledare som inte �r demokratiskt valda.
> Inte ens l�nder som har demokratiska val har ledare som �r
> demokratiskt valda. Det �r till exempel inte ovanligt att presidenten
> i USA fick f�rre r�ster �n sin motst�ndare, men �nd� vann valet.

USA �r ingen demokrati eftersom de fyra som har chans till
presidentposten alltid �r lakejer �t bilderberggruppen. EU �r inget land
utan en organisation planerad av bilderberggruppen och tillika styrda
utav desamma.

> Vad har du f�r bevis att Bilderbergruppen ligger bakom? De ligger ju
> till exempel inte bakom att Carl XVI Gustaf �r svensk kung - f�r att
> ta ett annat exempel p� en ledare som inte �r demokratiskt vald.

Du f�r be din handledare s�ka p� det d�r.

> Och d� �r det okej att ledarna inte �r demokratiskt valda?

Kineser kan g� in i partiet och p�verka samtidigt som de lever i
samh�llet bland folket. EU �r en bilderberg-konstruktion av st�rda
personer som inte ens ser �t vanligt folk som de bara upplever som
hemska, de som �r valda �ver�ses med �renden de inte hinner l�sa innan
beslut fattas s� ingenting �r genomt�nkt och vad dumheter som helst kan
g� igenom. Vad som beh�vs �r suver�na nationalstater med direktdemokrati.

> N�r USA har koll p� sina intressen s� exploderar du n�stan av harm, s�
> varf�r �r Kina s� mycket b�ttre?

Libyen �r inte USA:s intressen de �r intresserade av att stj�la, m�rda
och plundra p� bilderbergarnas initiativ. Kina f�rlorade stora
investeringar n�r bilderberggruppen attackerade Libyen.

> Kina �ger
>

> De �r allts� bedragare som har lurat p� oss v�rdel�sa papperslappar.

Nej, det �r bilderberggruppen som lurat p� Kina sina fodringar och de
kommer de aldrig att kunna betala.

> Sammanlagt
>
> J�mf�rt med hundratalet miljarder �r inte flera biljoner inte extremt

> mycket mera pengar. Sedan finns ju alltid risken att "billion"

> �versatts fel.

Bara i USD har Kina sis�d�r 20 biljoner r�knat i SEK. Greklands l�n nu
p� 100 miljarder eller vad det blir �r bara 5% utav det. Men det �r inte
fel�versatt mellan trillion och billion till biljon och miljard i det
fallet. Kina har s� de kan fylla lastbilar med Euro ocks� om de valde
att ta ut dem kontant.

> Du ser, kinserserna kunde tydligen inte sj�lva inse att det �r fel att
> hota politiker.

Det �r v�l hotandet som kommit fr�n v�st.

Mikael Forsberg

oläst,
23 juni 2011 20:16:522011-06-23
till
Bruno Hagelsten skrev 2011-06-24 01:26:

> Ingen kommer att tycka synd om dem om de fegar ur. Du lever i tron att
> de har n�got att vinna p� att f�rklara sig bankrutt!

Du brukar spela Rysk Roulette f�rst�r jag.

> [...]
> s�nka sina l�ner och h�ja sin skattemoral. Det �r ingen om�jlighet,
> men de m�ste inse att det inte finns n�gon smitv�g ur krisen.

De m�ste inse vart problemet kommer ifr�n och det �r Euro som inte
fungerar. Varje land har helt olika f�ruts�ttningar och villkor, s� Eu
�r en helt om�jlighet att f� fungerande. L�gg ner hela lekstugan. Folk
b�r sluta arbeta och kr�va att alla bilderbergare l�mnar riksdagen samt
g�r ur deras Euro-bluff.

> Alla? Du �r allt en riktig sk�mtare!

Jag tycker b�ttre om Mercedes.

> [...]
> pl�tsligt vara om�jligt f�r greker att sk�ta sin ekonomi? �r de
> handikappade p� n�got s�tt? Orkar de inte jobba l�ngre?

Sverige �r inte i n�rheten av balans, bara de senaste �ren har
borgens�taganden till bilderberggruppen dragit iv�g med flera hundra
miljarder. Vi har inte sl�sat bort det utan det �r bankkartellen som
plundrar landet, liksom i Grekland och alla l�nder de kommer �t.

> [...]
> skall vi �terinf�ra en massa protektionistiska skyddstullar och b�rja
> dj�vlas med varandra igen. Var det inte det man ville slippa?

Det g�r inte att forts�tta l�na f�r att r�dda ett misslyckat experiment.
Det �r inte bara Euron det �r hela EU som beh�ver l�ggas ner, tanken var
god men inte till minsta nytta f�r folket.

> Varf�r d� tigga? Kina tj�nar sj�lva p� att l�na ut. Kan de av n�gon
> anledning inte l�na ut av sina stora �verskott blir det tv�rstopp i
> ekonomin och det vill de verkligen inte!

De beh�ver inte bry sig f�r de kan elda p� sin egna marknad lika g�rna
som att s�lja varor till v�st som �r bankrutt och inte kan betala.

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
23 juni 2011 22:16:302011-06-23
till
Mikael Forsberg <mikaelf...@ymail.com> wrote:

> Kraschar Euron s� �r alla l�n i Euro betalda.

Tyv�rr har du s� fel n�gon kan ha.

--
Kaj

Mikael Forsberg

oläst,
23 juni 2011 23:17:302011-06-23
till

Du beh�ver nog sova n�gra timmar nu.

Mikael Forsberg

oläst,
23 juni 2011 23:32:412011-06-23
till
Bj�rn Westling skrev 2011-06-22 23:11:

> Nejd�, det beh�vs inte �verf�ras n�gon enda papperslapp.
> Och varf�r tror du att det �r fullst�ndigt om�jligt f�r n�gon som tar
> ett l�n att kunna betala r�nta p� l�net utan att beh�va l�na?

Alla pengar �r l�nesedlar och om du skall betala r�nta s� m�ste du
betala med fler l�nesedlar som n�gon m�ste ha l�nat. . Det �r en evigt
�kande skuld till bankerna p� helt v�rdel�sa papperslappar och ett
bedr�geri utan like.

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
24 juni 2011 00:22:442011-06-24
> [...]

> betala med fler l�nesedlar som n�gon m�ste ha l�nat. . Det �r en evigt
> �kande skuld till bankerna p� helt v�rdel�sa papperslappar och ett

Jag r�kar ha en skuld, till en bank. R�ntesatsen �veresnknommen (n�jaa..).
liksom det fina ordet "amorterimg", skurkarna skall ha tillbaka sina
pengar?

B�rjar man betala l�ner�ntor med l�n beyder det nog att det �r kris.

--
Kaj

Fredrik Östman

oläst,
24 juni 2011 04:40:322011-06-24
till
>-----< Bruno Hagelsten >

> Grekernas kris hade inte varit mindre med drachmer.

Dumheter. De hade aldrig försatt sig i den aktuella situationen utan euro.

--
Fredrik Östman

Bruno Hagelsten

oläst,
24 juni 2011 05:35:572011-06-24
till
>Mikael Forsberg

>Du brukar spela Rysk Roulette f�rst�r jag.

O nej, jag lever inte �ver mina tillg�ngar och jag betalar mina
r�kningar och amorterar mina bankl�n. Hade grekerna gjort det s� hade
de inte f�rsatt sig i ekonomiska bryderier.

>De m�ste inse vart problemet kommer ifr�n och det �r Euro som inte
>fungerar.

Det tycks vara n�got av en ekonomiskt mysterium f�r dig att Greklands
kris inte har med valutan att g�ra. Misshush�llningen fanns redan
innan de ansl�t sig till euro-samarbetet. Men de fifflade med
bokf�ringen. Mycket bedr�gligt!

>Varje land har helt olika f�ruts�ttningar och villkor, s� Eu �r en helt
>om�jlighet att f� fungerande.

N�r alla medlemsl�nderna l�rt sig att inkomster och utgifter skall
vara i balans kommer det att fungera utm�rkt. F�r of�rutsedda utgifter
(som helst inte b�r vara sj�lvf�rv�llade) finns en buffert inom EU.

>L�gg ner hela lekstugan. Folk b�r sluta arbeta och kr�va att alla
>bilderbergare l�mnar riksdagen samt g�r ur deras Euro-bluff.

Och vad h�nder om t ex grekerna vore s� ofattbart korkade att de
f�ljde ditt r�d? Politikerna i Grekland f�rst�r vad som har g�tt
galet. Fr�gan �r om de �r �rliga nog att erk�nna misstagen och g�ra
vad som kr�vs.

Bruno

Björn Westling

oläst,
24 juni 2011 07:41:082011-06-24
till
On Jun 24, 12:27 am, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:
> I Hong Kong tas nu stora obligationslån i såväl Rubel som Yuan.

Vilka elaka personer som lurar i Hongkongborna att de skall låna
värdelösa papperslappar.

> [...]
>
> Själv tycker jag Kina kan släppa på med Yuan men de tycks även vara på
> väg ut på marknaden med RNB och det tvivlar jag på är det vettigaste.

Varför är kinesiska värdelösa papperslappar bättre än europeiska dito?

Björn Westling

oläst,
24 juni 2011 07:52:112011-06-24
till
On Jun 24, 1:29 am, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Så din handledare fick fram det åtminstone...

Varför tror du att andra har handledare bara för att du har det?

> USA är ingen demokrati eftersom de fyra som har chans till
> presidentposten alltid är lakejer åt bilderberggruppen.

Påstår vem?

EU är inget land

> utan en organisation planerad av bilderberggruppen och tillika styrda
> utav desamma.

Du tror inte det ens finns teoretiska möjligheter att Bilderbergruppen
_inte_ är inblandad i allt som sker i världen?

> Du får be din handledare söka på det där.

Varför tror du att andra har handledare bara för att du har det?

> Kineser kan gå in i partiet och påverka samtidigt som de lever i
> samhället bland folket.

Och om man inte sympatiserar med partiet?

EU är en bilderberg-konstruktion av störda
> personer som inte ens ser åt vanligt folk som de bara upplever som
> hemska, de som är valda överöses med ärenden de inte hinner läsa innan
> beslut fattas så ingenting är genomtänkt och vad dumheter som helst kan
> gå igenom.

Vilket inte skiljer sig från i stort sett vilken politisk samling som
helst.

> Vad som behövs är suveräna nationalstater med direktdemokrati.

Och du tror att det vanliga folket skulle ha mer tid att sätta sig in
i ärenden?

> Libyen är inte USA:s intressen de är intresserade av att stjäla, mörda
> och plundra på bilderbergarnas initiativ.

Varför är inte just Libyen i USA:s intresse?

Kina förlorade stora
> investeringar när bilderberggruppen attackerade Libyen.

Så Kina är irriterade för att de förlorar pengar?

> Nej, det är bilderberggruppen som lurat på Kina sina fodringar och de

> kommer de aldrig att kunna betala.

Vilka kommer aldrig att kunna betala?

> Bara i USD har Kina sisådär 20 biljoner räknat i SEK. Greklands lån nu
> på 100 miljarder eller vad det blir är bara 5% utav det.

Räkna sedan det per capita!

Men det är inte
> felöversatt mellan trillion och billion till biljon och miljard i det
> fallet.

Amerikanska "billion" betyder miljard.

Björn Westling

oläst,
24 juni 2011 07:54:522011-06-24
till
On Jun 24, 5:32 am, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Alla pengar är lånesedlar och om du skall betala ränta så måste du
> betala med fler lånesedlar som någon måste ha lånat. .

Konstigt, innan var det "värdelösa papperslappar" och nu är det
plötsligt fråga om "lånesedlar".

Och tydligen är det omöjligt att kunna betala ränta utan att behöva
låna till räntan.

Bruno Hagelsten

oläst,
24 juni 2011 11:07:282011-06-24
till

>Fredrik �stman
>
>Dumheter. De hade aldrig f�rsatt sig i den aktuella situationen utan euro.

Den 19 juni 2000 trodde Europeiska r�det av n�gon anledning att
Grekland uppfyllde konvergenskriterierna och accepterade att landet
skulle bli en del av euroomr�det fr�n och med den 1 januari 2001. Det
misstaget borde r�det undvikit.

"The roots of the fiscal crisis for Greece can be traced to the 1980s,
when government spending experienced a huge expansion without a
countervailing increase in government revenues. During the 1990s
recorded deficits fell considerably. However, despite moderate
deficits between the mid-1990s and the mid-2000s and fast growth in
nominal GDP, government debt increased relative to GDP."
Ref. http://www.voxeu.org/index.php?q=node/6242

Bruno

Mikael Forsberg

oläst,
24 juni 2011 11:25:202011-06-24
till
Bruno Hagelsten skrev 2011-06-24 11:35:

> O nej, jag lever inte �ver mina tillg�ngar och jag betalar mina
> r�kningar och amorterar mina bankl�n. Hade grekerna gjort det s� hade
> de inte f�rsatt sig i ekonomiska bryderier.

Det �r politikerna som skapat problemen i Grekland inte grekerna. Det �r
korruptionen bland politikerna fr�n banksters som ger dessa krascher.

> [...]
> kris inte har med valutan att g�ra. Misshush�llningen fanns redan
> innan de ansl�t sig till euro-samarbetet. Men de fifflade med

Det var inte folket som fifflade med bokf�ringen vid EU-ans�kan.
Bokf�ring �r bara ett bedr�geri som politiker missbrukar. F�rmodligen
har bokf�ring varit p�drivande i utvecklandet av s�v�l skrift som
r�kning, men det �r inte enbart av godo f�r maktambitioner hos vissa �r
s� skadliga att det �r inte bra om man l�ter s�dana kontrollera alla.

> N�r alla medlemsl�nderna l�rt sig att inkomster och utgifter skall
> vara i balans kommer det att fungera utm�rkt. F�r of�rutsedda utgifter
> (som helst inte b�r vara sj�lvf�rv�llade) finns en buffert inom EU.

Man skall aldrig satsa allt p� ett kort, det blir faller er en faller
alla, vilket �r fatalt.

> [...]
> f�ljde ditt r�d? Politikerna i Grekland f�rst�r vad som har g�tt
> galet. Fr�gan �r om de �r �rliga nog att erk�nna misstagen och g�ra

Vad som kr�vs �r att de g�r ur det misslyckade Euro-experimentet. Men
eftersom politikerna �r korrumperade och f�rs�ker r�dda en sjunkande
skuta som �r bortom r�ddning s� f�r folket tr�kigt nog lida v�rre �n
n�dv�ndigt.

Mikael Forsberg

oläst,
24 juni 2011 11:45:592011-06-24
till
Bj�rn Westling skrev 2011-06-24 13:41:

> Vilka elaka personer som lurar i Hongkongborna att de skall l�na
> v�rdel�sa papperslappar.

Yuan �r definitivt inte v�rdel�st och Rubel �r inte alls h�gt skuldsatt.
Stora obligationsl�n tas upp av diverse internationella akt�rer. K�per
man in sig i obligationsl�n s� l�nar man ut sina egna pengar till n�gon
som betalar r�nta p� dessa, s� l�ngt fungerar kapitalismen utm�rkt. Men
sedan har bankkartellerna kommit p� att de kan bara trycka v�rdel�sa
papperslappar och s�tta n�got som k�nns tryggt p� lapparna , USD d�r det
st�r United States of America och Federal Reserve, �ven Legal Tender,
trots att det bara �r v�rdel�sa papperslappar som banksters ger ut och
inte garanterar n�gonting f�r.

> Det �r

> Varf�r �r kinesiska v�rdel�sa papperslappar b�ttre �n europeiska dito?

Det �r en rik stat (Kina) som garanterar landets valuta, alla andra
l�nder, med n�gra f� undantag har bara banksters v�rdel�sa papperslappar
som de inte kan backa upp.

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
24 juni 2011 12:41:342011-06-24
till
Mikael Forsberg <mikaelf...@ymail.com> wrote:

> Yuan �r definitivt inte v�rdel�st och Rubel �r inte alls h�gt skuldsatt.

B�da �r v�l faktisk bara "papperslappar", eller k�r du med ny, alternativ,
definition f�r att det passar?

--
Kaj

Mikael Forsberg

oläst,
24 juni 2011 13:04:292011-06-24
till
Bj�rn Westling skrev 2011-06-24 13:52:

> Varf�r tror du att andra har handledare bara f�r att du har det?

Hehe...

> P�st�r vem?

Alla som satt sig in i saken.

> EU �r inget land

> Du tror inte det ens finns teoretiska m�jligheter att Bilderbergruppen
> _inte_ �r inblandad i allt som sker i v�rlden?

Jod�, men �r det n�got dj�vulskap p� g�ng s� �r de oftast inblandade p�
n�got vis.

> Varf�r tror du att andra har handledare bara f�r att du har det?

Du st�ller bara en massa dumma fr�gor s� man f�r utg� ifr�n att du inte
�r kapabel att ta fram n�got sj�lv.

> Och om man inte sympatiserar med partiet?

D� f�r man s�ga det.

> EU �r en bilderberg-konstruktion av st�rda

> Vilket inte skiljer sig fr�n i stort sett vilken politisk samling som
> helst.

Direktdemokrati skiljer sig ganska rej�lt fr�n EU-diktaturen.

> Och du tror att det vanliga folket skulle ha mer tid att s�tta sig in
> i �renden?

Ja, det beh�ver inte fattas m�ngder med beslut dagligen om vad andra
skall g�ra eller inte g�ra, det g�r folk sj�lva dagligen. Om jag vill
k�pa en krokig Gurka eller inte best�mmer jag v�l sj�lv, jag kanske vill
ha en krokig Gurka.

> Varf�r �r inte just Libyen i USA:s intresse?

USA �ger ingenting i Libyen, de �r bara d�r och m�rdar, plundrar och
f�rst�r landet.

> Kina f�rlorade stora
>

> S� Kina �r irriterade f�r att de f�rlorar pengar?

Det ocks�, men det �r folket de v�rnar mest s� d�rf�r st�ller de inte
upp p� det massmord FN/NATO/USA/Sverige sysslar med d�r. N�rmast l�jligt
n�r bilderbergarna skickar Angela Merkel till Kina f�r att lugna ner dem
och st�ller sig bakom deras krav p� en diplomatisk l�sning, trots att
hon sj�lv var med i S:t Moritz p� bilderbergarnas gangsterm�te som
�ndrade krav p� avg�ng f�r Gaddafi till beslutat mord p� densamme.
Dessutom att de vill bomba Syrien ocks�, vilket hon inte kan erk�nna f�r
det folk hon skall representera.

> Vilka kommer aldrig att kunna betala?

Bankirerna som ger ut de v�rdel�sa papperslapparna.

R�ttelse; Det skall allts� vara 0.5% d�r.

> R�kna sedan det per capita!

Det blir ungef�r 15 000 per capita i utl�ndsk valuta enbart. Landet �r
inte skuldsatt och till skillnad mot Sverige som har en statsskuld p�
ungef�r 100 000 per capita och mer �n det dubbla i borgens�taganden s�
�r Sverige rena rama fattigkolonin relativt Kina.

> Men det �r inte

> Amerikanska "billion" betyder miljard.

Ja, fast h�r handlar det om amerikanska Trillion som betyder Biljon p�
svenska och jag missade med att f� in ett procenttecken d�r ist�llet f�r
promilletecken som hade varit det riktiga.

S� h�r ser det ut:

Svenska Amerikanska

1 Miljon = 1 000 000 = 1 Million
1 Miljard = 1 000 000 000 = 1 Billion
1 Biljon = 1 000 000 000 000 = 1 Trillion

Mikael Forsberg

oläst,
24 juni 2011 13:50:272011-06-24
till

Yuan har till skillnad mot USD exempelvis en stat som ger ut
papperslapparna och garanterar ett visst v�rde av ansvar f�r
befolkningen. USD trycks utav Rothschilds bank 'Federal Reserve' och de
kan inte backa upp de d�r papperslapparna, eller har inte avgivit n�got
som helst l�fte om att g�ra det.

Bruno Hagelsten

oläst,
24 juni 2011 14:01:382011-06-24
till
>Mikael Forsberg

>Det �r politikerna som skapat problemen i Grekland inte grekerna.

Grekland �r en demokrati. F�r mig framst�r ditt f�rs�k att separera
det grekiska folket fr�n vad som �stadkoms i parlamentet som okunnigt.

>Det var inte folket som fifflade med bokf�ringen vid EU-ans�kan.

Men det gjorde deras valda f�retr�dare!

>Vad som kr�vs �r att de g�r ur det misslyckade Euro-experimentet.

Du verkar inte vilja begripa vad som h�nder med Greklands ekonomi i
ett s�dant l�ge.

Bruno

- Kjelle

oläst,
24 juni 2011 15:29:262011-06-24
till
Bruno Hagelsten wrote:

> Grekland �r en demokrati. F�r mig framst�r ditt f�rs�k att separera
> det grekiska folket fr�n vad som �stadkoms i parlamentet som okunnigt.

> Men det gjorde deras valda f�retr�dare!

Nej, det var Goldman Sachs som g�mde Greklands skuldberg

K�lla: E24 2010-02-15
The New York Times.
--
Kjelle

- Kjelle

oläst,
24 juni 2011 15:30:542011-06-24
till
Bj�rn Westling wrote:

> Och om man inte sympatiserar med partiet?

D� blir blir denne kines f�rf�ljd av en annan kines som
p� svenska troligtvis skulle heta Bj�rn N�n Ting Ling ;)
--
Kjelle

Bruno Hagelsten

oläst,
24 juni 2011 16:48:182011-06-24
till

>Kjelle

>Nej, det var Goldman Sachs som g�mde Greklands skuldberg
>
>K�lla: E24 2010-02-15
>The New York Times.

Goldman Sachs hj�lpte regeringen med den tj�nsten. Det kan man tycka
�r djupt oseri�st. Men anastiftarna var de ansvariga politikerna som
betalade Goldman Sachs 300 miljoner dollar f�r att de skulle d�lja
delar av sin stora skuld, enligt samma k�lla. Om regeringar vill
fuska, kan de fuska, s�ger Garry Schinasi p� Internationella
valutafondens �vervakningsenhet till The New York Times.

Bruno

Mikael Forsberg

oläst,
24 juni 2011 22:36:242011-06-24
till

Menar du att det �r b�ttre att de forts�tter att l�na tills banksters
�ger hela landet och allt de kan arbeta ihop tas ut i skatt f�r att
betala r�ntor till bakkartelen? Totalt f�rslavade utan egendom, m�ste
k�nnas bra n�r det egentligen �r banksters som skall f�ngslas ist�llet.

Jag tyckte Alex Jones uttryckte det bra n�r han sa att sl�pp ut alla
fredliga hasch-r�kare som sitter f�ngslade och sl�ng in de v�rsta
gangstrarna vi har ist�llet, banksters.

Mikael Forsberg

oläst,
24 juni 2011 23:08:552011-06-24
till
Bj�rn Westling skrev 2011-06-22 23:15:

> Hur f�rklarar du d� bankkrisen som intr�ffade i b�rjan p� 90-talet i
> Sverige d�r vi ju hade egen valuta.

Det �r alltid banksters bakom bankkrascherna och de i b�rjan p�
1990-talet i Sverige har jag f�rklarat flera g�nger h�r i gruppen och
det var gangstersyndikatet bilderberggruppen d�r med.

> Och i Island kraschade en bank, trots att de ju har din mirakelmedicin
> "egen valuta".

Se hur m�nga bilderbergare de har relativt befolkningsm�ngden.

> Det r de
>
> Har Island och Norge angripits i krig?
> Har Storbritannien angripits av det sk�let?

Jass�.

> N�r skall detta ske, menar du? Om du skall g�ra det s� har de v�l en
> klar plan, och du som ju kan _allt_ om v�rldspolitik och vet _exakt_
> vad som kommer att h�nda b�r ju veta det.
>
> Det �r lite konstigt att du inte med ett ord ber�rde Bilderbergarnas
> plan att invadera Libyen som ju varit planerad sedan 90-talet f�rr�n
> _efter_ oroligheterna b�rjade i Libyen. Det �r ju alltid l�ttare att
> f�rutsp� saker efter att de skett.

Inte ens gangstersyndikatet bilderberggruppen vet hur det sl�r ut
tillf�llen.

Bruno Hagelsten

oläst,
25 juni 2011 03:31:262011-06-25
till

>Mikael Forsberg

>Menar du att det �r b�ttre att de forts�tter att l�na tills banksters
>�ger hela landet och allt de kan arbeta ihop tas ut i skatt f�r att
>betala r�ntor till bakkartelen?

Det �r bara dumt att st�lla s�dana fr�gor. Vad alla kloka krafter
arbetar f�r �r att grekerna skall sanera sin ekonomi. Men medicinen �r
mycket besk och det kr�vs en ekonomisk reformering som inneb�r att
skattemoralen h�js och att m�nga statsanst�llda f�rlorar sina bekv�ma
jobb samt en insikt om att alternativet �r statsbankrutt.

Att strunta i alltsammans och l�ta l�ngivarna ta sm�llen l�ter ljuvt
tills konsekvenserna av en betalningsinst�llelse blir mer uppenbara.

Bruno

Den läser in fler meddelanden.
0 nya meddelanden