Google Grupper har inte längre stöd för nya Usenet-inlägg eller -prenumerationer. Historiskt innehåll förblir synligt.

respekten för pengars värde.

0 visningar
Hoppa till det första olästa meddelandet

Avos

oläst,
17 sep. 2011 18:41:522011-09-17
till
Såg ett videklipp med en rysk busschaufför som trängde sig fram i en kö, där han skadade 6-7bilar. Såg ganska roligt ut. Sedan började jag fundera på vad den verkliga orsaken kan ha varit. Troligen låg det en döende människa i bussen, och chauffören låg på signalhornet. Hur ska man se på detta? Gissar att han drabbas av enorma skadestånd, då skadan, låt säga 80000, kan sägas vara större än nyttan att den sjuke överlever. I samhället är pengar mer värda än människor. Detta går ju att göra en regel av. Inför blintarmsoperstionen frågar kirurgen patienten om han verkligen seröst anser att 5 minuters blindarmsoperation a' 80000 kr är rimligt att betala för hans hälsa. I grunden har människan inte ett unikt värde, verkar det som, isf måste man bygga om hela samhället.

--
Android Usenet Reader
http://android.newsgroupstats.hk

Hakvinius

oläst,
18 sep. 2011 04:34:412011-09-18
till
Alkohol är en mer sannolik orsak än att en rysk bussförare skulle bry
sig om att han hade en döende ombord...

En blindtarmsoperation i Sverige kostar f ö ca 30.000:-, och då är det
inte bara själva operationen som kostar, utan t ex även vårdplatsen (3
dagar) och sjukhusets utslagna fasta kostnader.

Avos

oläst,
18 sep. 2011 07:40:352011-09-18
till
älgjakten har börjat.

Avos

oläst,
18 sep. 2011 07:47:382011-09-18
till
Hur många stöd till kulturtidningar får man för en inbesparad blindtarmsoperation? Borde inte denne 60 årige person i en utsliten kavaj istället tänka på att han redan lever i livets broms-sträcka? Tänk vad mycket leksaker barnen på daghemmen skulle kunna få, tänk bara vad många roliga bussresor pensionärerna skulle kunna åka på, bara för att ta några av hundratals anspråkslösa förslag.

Avos

oläst,
18 sep. 2011 07:51:242011-09-18
till
Är det egentligen inte bara egoismen hos den sjuke som gör att han framhärdar i sitt inskränkta perspektiv, och låter flertalet stå tillbaka?

Hakvinius

oläst,
18 sep. 2011 10:01:362011-09-18
till
Avos skrev 2011-09-18 13:40:

> älgjakten har börjat.

Den har väl pågått ett tag nu?

Då vet du att du inte ska springa ut i en brun kostym, älgmössa på
skallen och ropa "mroahh"...

Mikael Forsberg

oläst,
18 sep. 2011 11:29:112011-09-18
till
Nu har ju jakten på oljetillgångarna i Libyen pågått i månader och långt
mer är 50 000 människor har mördats utan att mer än egentligen råka bo i
ett land med olja. Det nazistgrundade sällskapet Bilderberggruppen som
helt kontrollerar Sveriges Riksdag skickar konstant JAS-plan till detta
fullt pågående folkmord och grova brott mot mänskligheten och den
genomkorrumperade regimen i Sverige har beslutat att satsa ytterligare 5
miljarder (förutom de 30 miljarder man redan troligen satsat på
folkmord) på att låna av gangstersyndikatet Bilderberggruppen för att
köpa fler helikoptrar att fortsätta mörda civila, barn med mera i
krigsförbrytelserna bland annat Bildt/Reinfeldt inte tycker svenska
folket har att göra med, bara betala.

Fast det klart att tillräckligt med bomber mot folk och sjukhus gör ju
att alla dör så då kan sådant som vård helt avskaffas.

Avos

oläst,
18 sep. 2011 12:29:022011-09-18
till

Jag körde sönder potatisupptagaren

Avos

oläst,
18 sep. 2011 12:30:562011-09-18
till
Idag är det judy garlands födelsedag

Avos

oläst,
18 sep. 2011 12:40:582011-09-18
till
Hur skulle livet te sig om det gick inflation i blindtarmsoperationer, som är i stort sett gratis, eller om bussförare utan riktiga orsaker får köra sönder bilar? Återhållsamhet är all morals grund.

Hakvinius

oläst,
18 sep. 2011 12:48:452011-09-18
till
Jag är ledsen, men det var den 10/6. Däremot är det Greta Garbos
födelsedag. Dessutom är det årsdagen för tyskarnas avrättning av 116
påstådda kommunistspioner i Paris.

Hakvinius

oläst,
18 sep. 2011 12:50:032011-09-18
till

Då får du väl bränna på vete istället?!

Avos

oläst,
18 sep. 2011 12:59:422011-09-18
till
Nu for det visst en bil förbi på vägen.

Avos

oläst,
18 sep. 2011 13:03:112011-09-18
till
Nu var det dags att lägga i kaminen

Mikael Forsberg

oläst,
18 sep. 2011 13:37:222011-09-18
till
Är inte hon död?

Avos

oläst,
18 sep. 2011 15:02:102011-09-18
till
Jag vet inte, men de har visst begravt henne.

Hakvinius

oläst,
18 sep. 2011 15:23:082011-09-18
till
Mikael Forsberg skrev 2011-09-18 19:37:

> Är inte hon död?

Oavsett vilket tillstånd hon befinner sig i - det är fortfarande hennes
födelsedag. Men hon lär inte kunna blåsa ut ljusen...

Mikael Forsberg

oläst,
18 sep. 2011 15:23:242011-09-18
till

Skulle förvisso vara bästa lösningen för hela planeten om alla människor
begravdes omedelbums, fast då är frågan vilken annan art som skulle få
det uppdraget.

M.O.B. i L.

oläst,
18 sep. 2011 16:31:452011-09-18
till
I dessa fasta kostnaderna ingår troligen kostnaderna för
samhällsmedicinarna som bara befinner sig aningen över läkarkårens
absoluta bottenskrap: psykiatrerna.

Hakvinius

oläst,
18 sep. 2011 18:18:552011-09-18
till
M.O.B. i L. skrev 2011-09-18 22:31:

> I dessa fasta kostnaderna ingår troligen kostnaderna för
> samhällsmedicinarna som bara befinner sig aningen över läkarkårens
> absoluta bottenskrap: psykiatrerna.

När man gör denna typ av beräkningar, brukar man göra det på kliniknivå.
Kostnaden härrör m a o från en kirurgisk klinik och en postoperativ
vårdavdelning.

Sedan redovisar kostnaden för vårdplatser inom psykiatrin för sig (vill
minas att en vårdplats där är väldigt dyr), baserat på deras verkliga
kostnader.

Avos

oläst,
19 sep. 2011 16:23:252011-09-19