Google Grupper har inte längre stöd för nya Usenet-inlägg eller -prenumerationer. Historiskt innehåll förblir synligt.

Statstjänstemannen Mehran Najafi är en maktmissbrukare, anser jag, se http://www.df.lth.se/~mikaelb/lut/intro.html.

212 visningar
Hoppa till det första olästa meddelandet

M.O.B. i L.

oläst,
25 maj 2011 12:45:172011-05-25
till
Efter att ha studerat dokument och även p.g.a. personlig erfarenhet så
anser jag att statstjänstemannen Mehran Najafi är en maktmissbrukare, se
http://www.df.lth.se/~mikaelb/lut/intro.html.

Om du också anser det eller litar på mitt omdöme och har Facebook så
skulle du kunna skicka ett meddelande till hans vänner på Facebook,
t.ex. "Din vän Mehran Najafi är en maktmissbrukare, anser jag, för bevis
se http://www.df.lth.se/~mikaelb/lut/intro.html." (utan citat tecken).

Här är hans Facebook-sida med vänner listade:
https://www.facebook.com/people/Mehran-Najafi/100001250173776
(Skulle länken upphöra att gälla så sök upp hans namn igen på Facebook.)

Hjälp hans vänner att få veta sanningen om honom. Det kostar inget för
dig men hjälper de svaga i samhället. Om du skickar meddelande till fler
än fem av Mehrans vänner så blir du blockerad från att skicka på samma
sätt i några timmar, men du får en captcha innan så sker.

Jag har redan skickat till:
Carina Friis
Katarina Björkman
Mattias Buvari
Maria Gehander-Hörman
Ellica Ericson

Så ni behöver ju inte skicka till dem igen.

Hakvinius

oläst,
25 maj 2011 13:30:022011-05-25
till
M.O.B. i L. skrev 2011-05-25 18:45:

> [...]
> skulle du kunna skicka ett meddelande till hans vänner på Facebook,
> t.ex. "Din vän Mehran Najafi är en maktmissbrukare, anser jag, för bevis

Ur juridisk synpunkt är det inget bra råd. Det kallas (grovt) "förtal".

Huruvida vederbörande *är* maktmissbrukare eller ej har jag inga
synpunkter på, och det har inte heller lagen vad gäller rubriceringen
"förtal".

M.O.B. i L.

oläst,
25 maj 2011 15:25:402011-05-25
till
Hakvinius wrote:

> Ur juridisk synpunkt är det inget bra råd. Det kallas (grovt) "förtal".

Du vet nog inte så mycket om lagar. Vi har faktiskt yttrandefrihet här i
landet. Man har rätt att skicka information till vem man vill.

> Huruvida vederbörande *är* maktmissbrukare eller ej har jag inga
> synpunkter på, och det har inte heller lagen vad gäller rubriceringen
> "förtal".

Hjälp till i stället för att klaga när någon tar ett initiativ till att
informera om maktmissbrukare.

Jag kan dock mildra det:
"Din vän Mehran Najafi har använt sin makt på ett felaktigt sätt, anser

Hakvinius

oläst,
25 maj 2011 16:13:222011-05-25
till
M.O.B. i L. skrev 2011-05-25 21:25:

> Du vet nog inte så mycket om lagar.

Jo!

> Vi har faktiskt yttrandefrihet här i
> landet. Man har rätt att skicka information till vem man vill.

Ja, så länge informationspaketet inte innehåller något brottsligt (som t
ex förtal)... Det finns vissa begränsningar i yttrandefriheten. Undantag
får göras med hänsyn till bland annat rikets säkerhet, enskilda
personers anseende, privatlivets helgd etc

Här kan du läsa mer om du har glömt:
http://www.prv.se/Periodisk-skrift/Varfor-utgivningsbevis/

Här är europakonventionens undantag:
* hänsyn till den nationella säkerheten,
* den territoriella integriteten eller den allmänna säkerheten,
* till förebyggande av oordning eller brott,
* till skydd för hälsa eller moral,
* till skydd för annans goda namn och rykte eller rättigheter,
* för att förhindra att förtroliga underrättelser sprids eller
* för att upprätthålla domstolarnas auktoritet och opartiskhet".

> Hjälp till i stället för att klaga när någon tar ett initiativ till att
> informera om maktmissbrukare.

Jag klagar inte. Jag ger i all välmening ett gott råd! Jag hjälper gärna
till i fall som intresserar mig, men jag väljer mina (legala) metoder.
Just maktmissbrukare har jag annars inte mycket till övers för.

> Jag kan dock mildra det:
> "Din vän Mehran Najafi har använt sin makt på ett felaktigt sätt, anser
> jag, för bevis se http://www.df.lth.se/~mikaelb/lut/intro.html."

Det låter förvisso bättre. När det gäller förtal fäster man dock (inom
rimliga gränser) stor vikt hur den omtalade *uppfattar* det sagda, och
inte hur det formulerades.

Bruno Hagelsten

oläst,
25 maj 2011 17:36:562011-05-25
till
>M.O.B. i L.

>Jag kan dock mildra det:
>"Din vän Mehran Najafi har använt sin makt på ett felaktigt sätt, anser
>jag, för bevis se [...]

Men hur lämpligt är det att utsätta Mehran Najafis Facebook-vänner för
denna litet svåråtkomliga historia? Syftet med förfarandet tycks ju
solklart, att skada en persons anseende hos andra. Det är säkert inte
ok att använda Facebook så.

Alternativt skriver du en novell utan att peka ut peroner med namn.
Kanske vore det litet mer spännande att även släppa in dina
motståndare i berättelsen. Och mer terapeutiskt att analysera
händelsen steg för steg.

Bruno

M.O.B. i L.

oläst,
26 maj 2011 02:33:542011-05-26
till

Jag har erbjudit alla inblandade att publicera genmälen på min hemsida
men ingen var intresserad.

M.O.B. i L.

oläst,
4 juni 2011 08:14:502011-06-04
till
M.O.B. i L. wrote:
> [...]
> skulle du kunna skicka ett meddelande till hans vänner på Facebook,
> t.ex. "Din vän Mehran Najafi är en maktmissbrukare, anser jag, för bevis

Numera skickar vi:
> [...]

> än fem av Mehrans vänner så blir du blockerad från att skicka på samma
> sätt i några timmar, men du får en captcha innan så sker.

Nu har jag även skickat till:
Elisabeth Tjernström
Malin Sahlin
Nima Skafi
Karin Rosenberg
Lasse Ericsson

> Så ni behöver ju inte skicka till dem igen.

Mehran Najafi i Lund har totalt 29 vänner på Facebook.

Anneli Halme

oläst,
4 juni 2011 08:25:422011-06-04
till
On 25 Maj, 18:45, "M.O.B. i L." <mika...@df.lth.se> wrote:
> [...]

> Maria Gehander-Hörman
> Ellica Ericson
>
> Så ni behöver ju inte skicka till dem igen.

Mikael Du gör dig själv en stor skada med det här. Jag hoppas o ber
att det enda som händer är att FB slänger ut dig, för du är väl klar
över vilka regler de har?

Det rent legala har ju Hakvinius redan redogjort för.

Anneli

M.O.B. i L.

oläst,
4 juni 2011 08:58:532011-06-04
till

Du inbillar dig lagar som inte gäller. Självklart har man rätt att
upplysa vänner till en person om vad man tycker om hans handlingar. Det
kallas yttrandefrihet. I detta fall är det större än så ty det handlar
om demokrati och att elever skall ha rätt till bästa möjliga utbildning.
Hade Mehran Najafi följt lagen om att respektera att avstängningen var
en nullitet så hade jag varit behörig lärare idag. Jag har rätt att
kontakta vem jag vill och meddela dem detta.

Henrik Bengtsson

oläst,
4 juni 2011 14:23:222011-06-04
till
"M.O.B. i L." <mik...@df.lth.se> skrev i meddelandet

> Numera skickar vi:
> "Din vän Mehran Najafi har använt sin makt på ett felaktigt sätt, anser
> jag, för bevis se http://www.df.lth.se/~mikaelb/lut/intro.html" (utan
> citattecken).

Bordet det inte vara ""Din vän Mehran Najafi har använt sin makt på ett
felaktigt sätt, anser Mikael Bonnier, för hans bevis se
http://www.df.lth.se/~mikaelb/lut/intro.html"?
(Ursäkta om jag stavade ditt namn fel)

Mvh
Henrik

M.O.B. i L.

oläst,
4 juni 2011 14:39:412011-06-04
till

Nej, ty man skall bara delta i kampanjen om man själv förstått att
Mehran Najafi gjort något fel. Det kan man förstå om man t.ex. läser
hans brev till mig med hänsyn tagen till vad jag skrivit till honom.

M.O.B. i L.

oläst,
1 maj 2015 06:52:462015-05-01
till
Den lördag 4 juni 2011 kl. 14:14:50 UTC+2 skrev M.O.B. i L.:

> Numera skickar vi:
> "Din vän Mehran Najafi har använt sin makt på ett felaktigt sätt, anser
> jag, för bevis se http://www.df.lth.se.orbin.se/~mikaelb/lut/intro.html" (utan
> citattecken).

> Nu har jag även skickat till:
> Elisabeth Tjernström
> Malin Sahlin
> Nima Skafi
> Karin Rosenberg
> Lasse Ericsson

> Mehran Najafi i Lund har totalt 29 vänner på Facebook.

Nu har Mehran Najafi spärrat sitt Facebook-konto så att utomstående ej kan se hans vänner.

Sedan jag fick lärarutbildningen återkallad igen efter resningen av Mehran Najafi har han uppmärksammats i en statlig tevekanal 2014 för sitt maktmissbruk i Arlöv och Staffanstorp http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/ljog-om-arbetslosa . Jag anser att eftersom besluten att stänga av mig från lärarutbildningen har fattats av personer som enligt staten är maktmissbrukare på Arbetsförmedlingen så borde de inte vara giltiga och jag borde få fortsätta lärarutbildningen där den slutade och bara behöva göra det som återstod då. Egentligen borde jag fått fortsätta utbildningen direkt efter resningen eftersom resning gör det ursprungliga avstängningsbeslutet till en nullitet. Jag fick dock ej detta för Mehran Najafi.

Citat om Mehran Najafi från Sydnytt, SvT:
"Men de [arbetsförmedlarna] vill vara helt anonyma av rädsla för myndighetens chefer."
"De kollegor som försökte påpeka att fusket var fel blev utfrysta, utmobbade och kritiserade, säger en annan arbetsförmedlare."
"Sjukskrivningarna beror enligt Karl Pettersson på chefen över de båda kontoren som han för första gången träffade vid ett personalmöte."

"Efter noga övervägande, väljer jag att lämna en incidentrapport gällande arbetssituation och det ledarskapet som jag fått uppleva på AF Arlöv.

De senaste 4 åren har jag arbetat på Af kontoret i Arlöv. Under dessa år har jag bevittnat och upplevt ett maktmissbruk som är svårt att förstå och ännu svårare att försvara. Arbetsförmedlingens chef NN och hans ledarskapasstil medförde att jag blev utsatt för mobbning, kränkningar och trakasserier av ingen annan än chefen själv. Att chefen kunde vara taskig och vid olika tillfällen haft beteende som inte var exemplariska kunde jag stå ut med, jag lärde mig att acceptera hans sätt. Vad jag dock inte kunde ställa upp på var de
oegentligheter som pågått på kontoret länge och som påverkade mitt dagliga arbete. Påpekande av dessa oegentligheter påverkade chefens attityd mot mig, jag blev stämplad som en negativ och illojal medarbetare. Situationen blev inte bättre när jag i maj 2012 samt i september 2012 skrev insändare i min fackliga tidning."

"Jag har dock frågor som jag hoppas att någon i organisationen kan besvara. Jag vill veta hur kan jag/vi som medarbetare kunna ha förtroende för en chef som tillåter oegentligheter på kontoret och bestraffar den som lyfter upp dessa? Hur kan det vara tillåtet att trakassera en medarbetare för att denne skriver insändare till sin fackliga tidning?"

"Vid handledning som nu erbjuds för alla på kontoret har handledaren från Previa sagt (här citerar jag) 'ni är ett kontor som blöder'. Det säger väl väldigt mycket!?"

"Han är fortfarande märkt av chefens ledarskap säger han.

- Han försökte utöva sin makt på ett speciellt sätt, säger arbetsförmedlaren. Det finns en tagg inom mig som kommer att sitta kvar livet ut.

De allra flesta som kontaktat oss vill vara anonyma, av rädsla för repressalier."

"Men efter en tid reagerade Anders Gustafsson på den dåliga arbetsmiljön, på de öppna trakasserierna och sa ifrån till chefen. Han fick då uppleva vad flera av hans kollegor redan varit med om.

- Mitt förhållande till chefen ändrades väldigt mycket då, säger Anders Gustafsson, före detta anställd. Jag fick felaktiga påhopp, falska anklagelser och jag kände att jag behöver inte detta. Så jag sa upp mig.

Anders Gustafsson sa upp sig i mars 2012 och slutade på Arbetsförmedlingen. Enligt Anders och de arbetsförmedlare som vi varit i kontakt med handlar det om kontorschefens ledarstil. Sedan han började för tio år sedan har personalen inte känt sig trygga.

- Det handlar helt klart om chefens ledarskap, säger Anders Gustafsson. De anställda är skrämda till tystnad."

"- Om du uttrycker din vilja eller ställer en fråga så blir det repressalier av olika slag, säger en arbetsförmedlare.

- Man blir utsatt för kränkningar och sarkasmer på personalmöten. När man hamnar i onåd öppet så börjar övrig personal undvika en för att de är rädda att hamna i samma onåd som jag, säger en annan arbetsförmedlare.

Vi har fått kontakt med ett antal arbetsförmedlare från kontoren i Arlöv och Staffanstorp. De berättar alla liknande historier om hot och trakasserier från chefen. Flera av dem har sagt ifrån, men då blivit utsatta för repressalier. Det har handlat om omplaceringar, att bli skickad till företagshälsovården eller ha hotats att bli utan referenser om de slutar. De av arbetsförmedlarna som valt att bli intervjuade vill vara helt anonyma av rädsla för den egna myndighetens chefer.

- Vi mår inte bra, många är sjukskrivna, säger en arbetsförmedlare."

"- Jag tycker det har gått för för långt och det har varat för länge. En fruktansvärd arbetsmiljö och en ledning som skyddar en chef som är totalt inkompetent, egentligen livsfarlig som chef, för han skadar människor, förstör för verksamheten, säger en arbetsförmedlare."

M.O.B. i L.

oläst,
11 juni 2017 10:29:502017-06-11
till
Nu kan man se vännerna igen. Har skickat till:
Susana Vuković
Suzana Simunovic
Maria Holgersson

> [...]
>
> "- Jag tycker det har gått för för långt och det har varat för länge. En fruktansvärd arbetsmiljö och en ledning som skyddar en chef som är totalt inkompetent, egentligen livsfarlig som chef, för han skadar människor, förstör för verksamheten, säger en arbetsförmedlare."

Filmer från Sydnytt om Mehran Najafi, makthavare på Arbetsförmedlingen, finns på YouTube:
https://youtu.be/yoh8Zezp0ao Att fusket stämmer det har jag själv sett
https://youtu.be/KbxUZdAt-04 Före detta anställd: Så går fusket till
0 nya meddelanden