Google Grupper har inte längre stöd för nya Usenet-inlägg eller -prenumerationer. Historiskt innehåll förblir synligt.

SAAB och styrelsearvoden

6 visningar
Hoppa till det första olästa meddelandet

Ken

oläst,
18 aug. 2011 03:10:232011-08-18
till

I maj stod Saab-fabriken stilla. Då chockhöjdes styrelsearvodena
i moderbolaget innan alla utom ordföranden hoppade av.
Och nu kommer fogden.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3234921.ece
Höjningen av arvoden skedde i samband med den extrainkallade
bolagsstämman den 19 maj.
Mest höjdes ordförande Hans Hugenholtz arvode. Från 147 000 kronor
till 932 000 kronor, det vill säga med 633 procent.
Även i bolagets dotterbolag Saab Automobile har samtliga
styrelseledamöter hoppat av förutom dess ordförande, Victor Muller.
I går inledde Kronofogden processen med att utmäta tillgångar hos Saab.

kjell

oläst,
18 aug. 2011 04:35:482011-08-18
till
Ken framförde nästa ide :

Ett talande exempel på hur girigheten brer ut sig bland de
välbeställda.

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,

Bruno Hagelsten

oläst,
18 aug. 2011 05:26:452011-08-18
till
>kjell
>
>Ett talande exempel på hur girigheten brer ut sig bland de
>välbeställda.

Det var ett slentranmässigt svar. Nu råkar Hans Hugenholtz vara
ordförande i Swedish Automobile (Spyker Cars), vilket inte är detsamma
som Saab Automobile. Dessutom måste du väl inse att 147 tusen inte var
mycket till lön för en styrelseordförande. I och med köpet av Saab har
ordförandens ansvar ökat högst avsevärt.

Bruno

- Kjelle

oläst,
18 aug. 2011 06:15:482011-08-18
till
Bruno Hagelsten wrote:

> [...]
> som Saab Automobile. Dessutom måste du väl inse att 147 tusen inte var
> mycket till lön för en styrelseordförande.

Hur många timmars arbete Hugenholtz har utfört vet vi inget om.

> I och med köpet av Saab har ordförandens ansvar ökat högst avsevärt.

Jaha, så svenska staten kan utkräva ansvar av honom när SAAB går i
konkurs?

Styrelsemedlemmar hoppade av både i Swedish Automobile och Saab
Automobile så fort som de nya arvodena godkändes på mötet i maj.
En del kan undra varför - men inte jag.
--
Kjelle

Henrik Bengtsson

oläst,
18 aug. 2011 06:20:462011-08-18
till
"- Kjelle" <kje...@sverige.nu> skrev i meddelandet

> Jaha, så svenska staten kan utkräva ansvar av honom när SAAB går i
> konkurs?

Svenska staten är väl inte delägare i Saab varför skulle de utkräva ansvar?

Mvh
Henrik

kjell

oläst,
18 aug. 2011 06:26:292011-08-18
till
Bruno Hagelsten tänkte väldigt hårt :

> Det var ett slentranmässigt svar.

Kanske, men inte destor mindre lutar det åt att det är så.

> Nu råkar Hans Hugenholtz vara ordförande i Swedish Automobile (Spyker Cars),
> vilket inte är detsamma som Saab Automobile.

Vad han råkar vara skiter jag högaktningsfullt i, skor sig gör han i
varje fall.

> Dessutom måste du väl inse att 147 tusen inte var
> mycket till lön för en styrelseordförande.

Nää, det måste jag inte alls!

> I och med köpet av Saab har ordförandens ansvar ökat högst avsevärt.

Jaha! Det finns alltid krystade förklaringar till varför han skulle ha
denna makabra ökning.

> Bruno

Bruno Hagelsten

oläst,
18 aug. 2011 06:42:092011-08-18
till

>Kjelle

>Hur många timmars arbete Hugenholtz har utfört vet vi inget om.

Han har säkert lätt att fylla sina dagar med arbete för företaget.

>Jaha, så svenska staten kan utkräva ansvar av honom när SAAB går i
>konkurs?

Det finns en lagstiftning som styr bolagsstyrelsens ansvar.

>Styrelsemedlemmar hoppade av både i Swedish Automobile och Saab
>Automobile så fort som de nya arvodena godkändes på mötet i maj.
>En del kan undra varför - men inte jag.

Så, du har tydligen talat med avhopparna? Eller var det bara en
gissning?

Bruno

Bruno Hagelsten

oläst,
18 aug. 2011 06:57:402011-08-18
till

>kjell

>Vad han råkar vara skiter jag högaktningsfullt i, skor sig gör han i
>varje fall.

Hur skall du kunna ha någon mening om sådant som du högaktningsfullt
"skiter" i? Det vore bättre om du inte lät dig provoceras till
tokdumma kommentarer.

Bruno

Ulf Sundin

oläst,
18 aug. 2011 09:21:152011-08-18
till
On 18 Aug, 12:15, "- Kjelle" <kje...@sverige.nu> wrote:

> Styrelsemedlemmar hoppade av både i Swedish Automobile och Saab
> Automobile så fort som de nya arvodena godkändes på mötet i maj.
> En del kan undra varför - men inte jag.

Att de hoppade av berodde förmodligen på att de
insåg att det var en överhängande och akut konkursrisk.
Som styrelseledamöter kan de bli personligen ansvariga vid
en konkurs, t ex om det framkommer att företagets
drivits vidare trots att det varit konkursmässigt.
Kan väl tänka mig att t ex Unionens och Metalls
representanter inte vill vara de som får ersättningskrav
på sig från leverantörerna.

/Ulf Sundin

Ken

oläst,
18 aug. 2011 09:48:442011-08-18
till
On Thu, 18 Aug 2011 11:26:45 +0200, Bruno Hagelsten
<bruno.h...@compaqnet.se> wrote:

> [...]
> lön för en styrelseordförande. I och med köpet av Saab har
> ordförandens ansvar ökat högst avsevärt.

Bra! Då kan Hans Hugenholtz betala de SAAB-anställdas lön
i fortsättningen, han har ju det ansvaret.

Bruno Hagelsten

oläst,
18 aug. 2011 10:50:152011-08-18
till

>Ken

>Bra! Då kan Hans Hugenholtz betala de SAAB-anställdas lön
>i fortsättningen, han har ju det ansvaret.

Nej, det ansvaret har han inte, det är Saab Automobile som får se till
att fakturor blir betalda och att de anställda får ut sina löner.

Anser du att Hans Hugenholtz hade en hög lön med 147 tusen?

Bruno

Fredrik Östman

oläst,
18 aug. 2011 11:06:452011-08-18
till
>-----< Bruno Hagelsten >

> Anser du att Hans Hugenholtz hade en hög lön med 147 tusen?

"Hög standard. Vad fan är hög standard?"

--
Fredrik Östman

Mikael Forsberg

oläst,
18 aug. 2011 11:23:422011-08-18
till

Nej, det klart att någon som satts att administrera en avveckling utav
ett stort företag med tusentals drabbade måste ha 147 tusen minst i
månaden med tanke på riskerna han tar.

Ken

oläst,
18 aug. 2011 12:31:492011-08-18
till
On Thu, 18 Aug 2011 16:50:15 +0200, Bruno Hagelsten
<bruno.h...@compaqnet.se> wrote:

> Nej, det ansvaret har han inte, det är Saab Automobile som får se till
> att fakturor blir betalda och att de anställda får ut sina löner.

Som vanligt är de rika ansvariga helt oanvsvariga
och slipper lätt undan alla ansvar.

> Anser du att Hans Hugenholtz hade en hög lön med 147 tusen?

Ja.

Bruno Hagelsten

oläst,
18 aug. 2011 12:34:122011-08-18
till
>Mikael Forsberg

>Nej, det klart att någon som satts att administrera en avveckling utav
>ett stort företag med tusentals drabbade måste ha 147 tusen minst i
>månaden med tanke på riskerna han tar.

Hans Hugenholtz är ordförande i Swedish Automobile. Han skall inte
avveckla Saab Automobile.

Sedan står det i artikeln att det var Hans Hugenholtz styrelsearvode
som var 147 tusen, inte månadslönen.

Bruno

Björn Westling

oläst,
18 aug. 2011 12:43:232011-08-18
till
On 18 Aug, 16:50, Bruno Hagelsten <bruno.hagels...@compaqnet.se>
wrote:

> Anser du att Hans Hugenholtz hade en hög lön med 147 tusen?

Jag är övertygad om att alla här tycker att 147 000 är en hög lön.
Bättre vore att fråga om det är en _oskäligt_ hög lön för den typen av
arbete.

Bruno Hagelsten

oläst,
18 aug. 2011 12:46:372011-08-18
till

>Fredrik Östman

>"Hög standard. Vad fan är hög standard?"

Hans Hugenholtz Jr arvode höjdes till 932 000 kronor, det var det som
framkallade kjells ryggmärgsreflex om girigheten som brer ut sig bland
de välbeställda.

Hans Hugenholtz Jr goda standard ligger i att han får arbeta med
sådant han tycker mycket om, snabba bilar och Spyker Cars.

Bruno

Bruno Hagelsten

oläst,
18 aug. 2011 13:04:462011-08-18
till

>Björn Westling

>Jag är övertygad om att alla här tycker att 147 000 är en hög lön.
>Bättre vore att fråga om det är en _oskäligt_ hög lön för den typen av
>arbete.

Hans Hugenholtz arvode som styrelsens ordförande är inte
anmärkningsvärt eller oskäligt högt på något sätt.

Som jämförelse kan nämnas att Göran Persson, ordförande i Sveaskog AB,
fick 400 tusen i arvode enligt protokoll april 2010. Jag tror inte han
rodnar för nivån på det arvodet.

Bruno

Mikael Forsberg

oläst,
18 aug. 2011 13:08:132011-08-18
till
On 2011-08-18 18:34, Bruno Hagelsten wrote:

> Hans Hugenholtz är ordförande i Swedish Automobile. Han skall inte
> avveckla Saab Automobile.

Vill du hävda att han skall bygga upp det?

> Sedan står det i artikeln att det var Hans Hugenholtz styrelsearvode
> som var 147 tusen, inte månadslönen.

Det är väl inte ens vad tjänstebilen kostar i bensin.

Mikael Forsberg

oläst,
18 aug. 2011 13:36:512011-08-18
till

En korrupt bilderberggangster som Göran Persson rodnar självfallet inte
för vad han kan sno åt sig. Samtidigt är det väl ingen som inbillar sig
att han vet något om skog.

Bruno Hagelsten

oläst,
18 aug. 2011 13:41:282011-08-18
till

>Mikael Forsberg

>Vill du hävda att han skall bygga upp det?

Det är Victor Muller som är styrelseordförande för svenska Saab
Automobile.

>Det är väl inte ens vad tjänstebilen kostar i bensin.

Jag vet inte, det kan väl inte kosta speciellt mycket. Men han tycker
om att tävla med snabba bilar.

Bruno

Mikael Forsberg

oläst,
18 aug. 2011 13:46:412011-08-18
till
On 2011-08-18 19:41, Bruno Hagelsten wrote:

> Det är Victor Muller som är styrelseordförande för svenska Saab
> Automobile.

Det är en minst sagt suspekt bilskojare.

> Jag vet inte, det kan väl inte kosta speciellt mycket. Men han tycker
> om att tävla med snabba bilar.

Racerbilar kan kosta mer per varv än så.

Bruno Hagelsten

oläst,
18 aug. 2011 14:00:062011-08-18
till
On Thu, 18 Aug 2011 19:36:51 +0200, Mikael Forsberg
<mikaelf...@ymail.com> wrote:

>Mikael Forsberg

>En korrupt bilderberggangster som Göran Persson rodnar självfallet inte
>för vad han kan sno åt sig. Samtidigt är det väl ingen som inbillar sig
>att han vet något om skog.

Göran Person är inte exceptionell, jag bara nämnde honom som ett
exempel. Att kalla honom gangster är litet enfaldigt. Men jag tror
inte heller att han sitter och pluggar så mycket på vad det är som
växer på Sveaskogs ägor. Men bokslut kan han säkert läsa.

http://www.sveaskog.se/Documents/Om%20Sveaskog/Best%C3%A4ll%20informationsmaterial/%C3%85rs-%20och%20h%C3%A5llbarhetsredovisning%202010.pdf

Du lever i fel tid Mikael, du skulle ha passat betydligt bättre som
missionär i Kongo för sådär hundra år sedan. Då hade du kunnat predika
hela dagarna.

Bruno

- Kjelle

oläst,
19 aug. 2011 01:48:172011-08-19
till

Ja, så är det nog många som tänkt, även jag. Idag läser jag
i SvD att styrelsen i Swedish Automobile inte avgått:

" Enligt utdrag från holländska handelskammarens register,
som TT tagit del av, har det inte skett några avhopp från
styrelsen sedan bolagsstämman.
- Det har felaktigt beskrivits som att bara ordföranden är kvar,
men det är fel. Alla sitter kvar, säger Eric Geers. "
http://www.svd.se/naringsliv/nya-utmatningsarenden-mot-saab_6396971.svd

Enligt media har inga bilar tillverkats sedan april/maj - ändå valde
styrelsen att höja sina arvoden. Det kanske är dags för dem att visa att
de är värda pengarna. Bilarbetarna vill ha sin lön om en vecka men det
är högst osäkert att de får sina pengar den 26:e.
--

Kjelle

- Kjelle

oläst,
19 aug. 2011 01:55:272011-08-19
till

Nja, inte om man jämför med vad som i vintras avslöjades av SvD
Näringsliv; Investors nuvarande vd Börje Ekholm kunde kvittera ut 110
miljoner kronor, efter att ha satsat 5 miljoner i ett internt så kallat
parallellinvesteringsprogram. Detta motsvarar en ökning med 2 100
procent. Allting är reletivt, brukar man säga ibland. Vad Börje Ekholm
har i arvode/grundlön känner jag inte till.
http://www.e24.se/business/bank-och-finans/wallenbergare-med-tyngd_2839233.e24
--
Kjelle

- Kjelle

oläst,
19 aug. 2011 02:13:542011-08-19
till

Jonas Fröberg skriver idag på SvD Näringsliv:

" Att arvodena chockhöjdes i Swedish Automobiles styrelse mitt under
krisen är närmast häpnadsväckande.
Det handlar inte om ordföranden var värd en höjning eller inte. Det
handlar om att signalvärdet av detta riskerar att bokstavligen störta
Saab i fördärvet.

Saab är i en situation där de måste förhandla med leverantörerna om att
starta fabriken. Fabrikschefen Gunnar Brunius jobbar antagligen dag och
natt och köpslår om varje krona. Kämpar för att återfå förtroende.
Sliter för att Saabar åter ska kunna byggas.

Att då ledningen i moderbolaget kraftigt höjt sina egna arvoden mitt i
den galopperande krisen sticker i ögonen. Signalvärdet är nästan som om
ledningen för FN:s matprogram stängt in sig en helg för matorgier med
mat som FN:s fotfolk behöver för att stävja svält i Afrika. "

Inte svårt att instämma i det, inte för mig iaf. Vad tycker du, Bruno?

Källa: Förarlöst Saab plundras på pengar
http://www.svd.se/naringsliv/forarlost-saab-plundras-pa-pengar_6396319.svd
--
Kjelle

Bruno Hagelsten

oläst,
19 aug. 2011 02:28:392011-08-19
till
>Kjelle
>
>Nja, inte om man j�mf�r med vad som i vintras avsl�jades av SvD
>N�ringsliv; Investors nuvarande vd B�rje Ekholm kunde kvittera ut 110
>miljoner kronor, efter att ha satsat 5 miljoner i ett internt s� kallat
>parallellinvesteringsprogram. Detta motsvarar en �kning med 2?100
>procent. Allting �r reletivt, brukar man s�ga ibland. Vad B�rje Ekholm
>har i arvode/grundl�n k�nner jag inte till.
>http://www.e24.se/business/bank-och-finans/wallenbergare-med-tyngd_2839233.e24

B�rje Ekholm tillh�r de v�lbetalda VD:arna inom svenskt n�ringsliv,
2010 uppgick fast basl�n 7 milj, semesterl�n 102 tusen, aktierelaterad
l�n 8,05 milj, pensionspremier 2,515 milj, summa 17,667 milj.
Ref.
http://www.investorab.com/NR/rdonlyres/C395CF5D-8B4F-4237-9589-B8107F9EDAC4/0/vders%C3%A4ttning20052010.pdf

En del av f�rklaringen ligger i Investors oms�ttning som �r mycket
stor. Man kan bara hoppas att det finns aktie�gare som redovisar sina
synpunkter p� rimliga ers�ttningsniv�er till bolagsdirekt�rer. Men
vem, f�rutom �garna till ett (stort b�rsnoterat) aktiebolag, kan
redog�ra f�r vad som �r en rimlig ers�ttning till en dugande VD?

Bruno

Björn Lindberg

oläst,
19 aug. 2011 02:41:552011-08-19
till
"- Kjelle" <kje...@sverige.nu> writes:

> Att d� ledningen i moderbolaget kraftigt h�jt sina egna arvoden mitt i
> den galopperande krisen sticker i �gonen. Signalv�rdet �r n�stan som om
> ledningen f�r FN:s matprogram st�ngt in sig en helg f�r matorgier med
> mat som FN:s fotfolk beh�ver f�r att st�vja sv�lt i Afrika. "

Om du eller Jonas Fr�berg inbillar sig att ledningen f�r FN:s matprogram
bara k�kar ris, s� �terspeglar det en naivitet av n�rmast ofattbara
proportioner. Likas� om man tror att det skulle f�rb�ttra dennes
legitimitet om den gjorde det.

Bj�rn Lindberg

- Kjelle

oläst,
19 aug. 2011 02:55:292011-08-19
till
Bruno Hagelsten wrote:

> [...]
> lön 8,05 milj, pensionspremier 2,515 milj, summa 17,667 milj.
> Ref.
> http://www.investorab.com/NR/rdonlyres/C395CF5D-8B4F-4237-9589-B8107F9EDAC4/0/vders%C3%A4ttning20052010.pdf
>
> En del av förklaringen ligger i Investors omsättning som är mycket
> stor. Man kan bara hoppas att det finns aktieägare som redovisar sina
> synpunkter på rimliga ersättningsnivåer till bolagsdirektörer. Men
> vem, förutom ägarna till ett (stort börsnoterat) aktiebolag, kan
> redogöra för vad som är en rimlig ersättning till en dugande VD?

Fyra gånger en industriarbetarlön + prestationsrelaterad bonus?

102 000.- i semesterersättning! Det skulle vara nått att drömma om.
Då skulle jag kunna unna mig att köpa masken till fisketuren ;)

Din positiva attityd till dessa orimligt avlönade VD:ar... hmm, beror
denna på att du sålt många tavlor till dessa typer? Ber om ursäkt om du
anser frågan vara fräck och jag inte har nått med din verksamhet att
göra. Jag tycker frågan är något relevant för att kunna förstå din
"slicka uppåt" inställning du uppvisar i dina inlägg.
--
Kjelle

Bruno Hagelsten

oläst,
19 aug. 2011 03:01:112011-08-19
till
>Kjelle
>
>Jonas Fr�berg skriver idag p� SvD N�ringsliv:
>
>" Att arvodena chockh�jdes i Swedish Automobiles styrelse mitt under
>krisen �r n�rmast h�pnadsv�ckande.

Hans Hugenholtz Jr �r styrelseordf�rande i Swedish Automobile
(Spyker Cars), inte i Saab Automobile. S� Swedish Automobile kan
rimligen inte h�mta n�gra vinster fr�n produktionen av Saab-bilar.

>Det handlar inte om ordf�randen var v�rd en h�jning eller inte. Det
>handlar om att signalv�rdet av detta riskerar att bokstavligen st�rta
>Saab i f�rd�rvet.

Den uppr�rdheten borde falla �ver alla bolagsstyrelser som redovisar
negativa resultat.

>Saab �r i en situation d�r de m�ste f�rhandla med leverant�rerna om att

>starta fabriken. Fabrikschefen Gunnar Brunius jobbar antagligen dag och

>natt och k�psl�r om varje krona. K�mpar f�r att �terf� f�rtroende.
>Sliter f�r att Saabar �ter ska kunna byggas.

Det m�ste vara nuvarande �gares sak att f� in friskt kapital till
bolaget. Swedish Automobile har ett avtal med GEM (Global Yield Fund
Limited) sedan 2010 om att kunna s�lja aktier f�r 150 miljoner euro.
GEM k�per aktier f�r 90 procent av v�rdet och s�ljer dem sedan vidare.
Att ta hj�lp av fonden betraktas som ett dyrt s�tt f�r Saab att f�
pengar.

> [...]
>mat som FN:s fotfolk beh�ver f�r att st�vja sv�lt i Afrika. "
>

>Inte sv�rt att inst�mma i det, inte f�r mig iaf. Vad tycker du, Bruno?

Totalt sett har jag varit �gare till fyra olika Saab-bilar. Jag har
alltid trivts med dem. Artikeln �r inte riktigt i min smak.

Bruno

Bruno Hagelsten

oläst,
19 aug. 2011 03:29:072011-08-19
till
>Kjelle

>Din positiva attityd till dessa orimligt avlönade VD:ar... hmm, beror
>denna på att du sålt många tavlor till dessa typer?

VD:ar har inte tid att botanisera bland mindre kända konstnärer. De
har många gånger inte någon genuin kunskap om samtida konst. Men de
vill naturligtvis ha ett vackert hem, så de vill vara säkra på att de
köper tavlor av konstnärer som betalas bra på auktioner. De går till
något välrenommerat galleri på Strandvägen, Bukowskis eller köper
direkt från någon omskriven konstnär. Eller så överlåter de sådant
till någon heminredningsfirma. Det skall ju vara representativt.

> [...]
>med din verksamhet att göra. Jag tycker frågan är något relevant
>för att kunna förstå din "slicka uppåt" inställning du uppvisar i dina

Nej ditt påhopp är knappast relevant, bara fånigt.

Bruno

- Kjelle

oläst,
19 aug. 2011 07:28:392011-08-19
till
Bruno Hagelsten wrote:

> Hans Hugenholtz Jr är styrelseordförande i Swedish Automobile
> (Spyker Cars), inte i Saab Automobile. Så Swedish Automobile kan
> rimligen inte hämta några vinster från produktionen av Saab-bilar.

Spyker cars har fått 40 miljoner från SAAB. Transaktionen finns som en
not i Saab Automobiles årsredovisning. Det går att läsa mer om detta
här: " Saab Automobile fortsätter att mörka vilka som delat på de 40
miljoner kronor som betalats ut i "management fee" till personer inom
Spyker-sfären."
http://www.affarsvarlden.se/hem/fordon/article3216505.ece

Skulle inte förvåna mig om någon undersökande reporter eller att
revisionen hittar fler tvivelaktiga "överföringar" i framtiden.

> Den upprördheten borde falla över alla bolagsstyrelser som redovisar
> negativa resultat.

Javisst och i detta fallet riskerar SAAB att hamna helt av banan...
--
Kjelle

Bruno Hagelsten

oläst,
19 aug. 2011 09:41:192011-08-19
till

>Kjelle
>
>Spyker cars har f�tt 40 miljoner fr�n SAAB. Transaktionen finns som en
>not i Saab Automobiles �rsredovisning. Det g�r att l�sa mer om detta
>h�r: " Saab Automobile forts�tter att m�rka vilka som delat p� de 40

>miljoner kronor som betalats ut i "management fee" till personer inom

>Spyker-sf�ren."

Ja, det �r st�rande att Victor Muller inte kan ge en b�ttre
redovisning f�r vilka tj�nster som kostat 40 miljoner. Den "management
fee" som diskuteras kommer att ligga p� "relativt h�ga niv�er under
2011 eftersom Saab fortsatt �r i en omstruktureringsfas", skriver
Gunilla Gustavs p� Saabs informationsavdelning i ett mejl till di.se.
Mycket l�ngre �n s� kommer man inte.

De enda som formellt kan kr�va besked om vart pengarna g�tt �r Spyker,
numera Swedish Automobile - dit pengarna allts� uppges ha g�tt - samt
Saabs styrelse. Se vidare:

http://di.se/Templates/Public/Pages/ArticlePrint.aspx?pl=241351__ArticlePageProvider

Bruno

- Kjelle

oläst,
19 aug. 2011 12:07:432011-08-19
till
Bruno Hagelsten wrote:

> Ja, det är störande att Victor Muller inte kan ge en bättre
> redovisning för vilka tjänster som kostat 40 miljoner.

Varför skulle han vilja redovisa det? Fröberg på SvD skriver dock:
" i fjol betalade 40 miljoner kronor till moderbolaget Spyker i vad som
kallas "management fee"; pengar som ska ha gått till jurister,
konsulter, ledning och styrelse. Alltså samma styrelse som vi nu ser har
fått stora höjningar av arvoden. "

> Den "management fee" som diskuteras kommer att ligga på "relativt höga
> nivåer under 2011 eftersom Saab fortsatt är i en omstruktureringsfas",
> skriver Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning i ett mejl till
> di.se. Mycket längre än så kommer man inte.

Nej, knappast som alliansväljare och den flygande skottspolen, Jöran
Hägglund (c) har väl lagt av? Men Jonas Fröberg han kan han, citerar:

" Att Victor Muller och moderbolagets ordförande Hans Hugenholtz visat
dåligt omdöme är en extremt mild eufemism. Om arvodeshöjningen hade
varit en isolerad företeelse hade det också varit en sak. Men så är det
inte. [ ] Enligt Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning, som
di.se tidigare pratat med, fortsätter Saab - häpnadsväckande - att
betala "management fee" till sitt moderbolag även under 2011.
Samtidigt som Saab fullständigt pulvriseras.

Sedan slutet av mars har nära 1,5 miljarder kronor pumpats in i Saab. Nu
tycks allt vara borta. Naturligtvis har mycket har gått till
leverantörer och löneutbetalningar men frågan måste nu ställas - var har
alla pengar som hittills pumpats in i Saab gått? Att fyra miljoner
kronor betalades ut till Victor Mullers bolag Latin American Tug Holding
med säte på den karibiska ön Curacao där skatten är nästan noll får
betraktas som en kuriositet i sammanhanget. "

> De enda som formellt kan kräva besked om vart pengarna gått är Spyker,
> numera Swedish Automobile - dit pengarna alltså uppges ha gått - samt

Tyvärr får jag meddelandet:
" Error: Property Name is not set]"

Vore hög tid för vår regering att vakna. Stark kritik har riktats mot
SAAB styrelsens arvodeshöjningar bland annat från Aktiespararnas vd
Günther Mårder. Varför skulle inte regeringen kunna göra något?

IF Metallklubben på Saab har uttalat sig tidigare, det är bara att söka
på " Lövén IF Metall + SAAB.". I de flesta svaren kan man läsa att
regeringen tycks strunta iTrollhättan, SAAB och dess anställda.

Fortsätter att citera SvD:
"Likheterna med det brittiska bilbolaget som tömdes på pengar är nu
nämligen kusligt många. BMW köpte det anrika och urstarka varumärket
Rover 1994. Sex år och upp mot 50 miljarder kronor senare gav BMW upp.
Det gick inte att få fason på bolaget, trots nya modeller som 75 som
hade BMW-teknik. Nedläggning. Det ordet ekade länge solitärt. Hade inte
ens BMW som tycks göra allt rätt lyckats, vem skulle göra det?

Men folket i Birmingham, där 14 000 fabriksarbetarjobb stod på spel,
ville inte lyssna på det örat. Det blev folkstorm. Den brittiska
folksjälen tillät inte att ett anrikt märke bara lades ned.
Premiärminister Tony Blair ryckte ut med stöd till produktutveckling för
att dressa bruden inför ett köp.

Finansbolag med fantasifulla namn som Alchemy kom in. Men det blev
Phoenix som norpade åt sig Rover för 10 pund plus 500 miljoner pund från
BMW som slapp nedläggningskostnaden. "

Du och din regering kan läsa resten här:
http://www.svd.se/naringsliv/forarlost-saab-plundras-pa-pengar_6396319.svd

Inte konstigt att du inte tycker om artikeln - den påminner allt för
mycket om sanningen.
--

Kjelle

Henrik Bengtsson

oläst,
19 aug. 2011 12:56:182011-08-19

> IF Metallklubben på Saab har uttalat sig tidigare, det är bara att söka
> på " Lövén IF Metall + SAAB.". I de flesta svaren kan man läsa att
> regeringen tycks strunta iTrollhättan, SAAB och dess anställda.

Här är en intressant ledare från 2009. Varför köper inte IF Metall Saab
ifall de tror att Saab har en framtid, de driver ju redan idag andra företag
så varför inte en bilfrabrik?

http://www.expressen.se/ledare/1.1471030/facket-kan-kopa-saab

Mvh
Henrik

- Kjelle

oläst,
19 aug. 2011 13:53:372011-08-19
till
Henrik Bengtsson wrote:

> [...]

> Saab ifall de tror att Saab har en framtid, de driver ju redan idag
> andra f�retag s� varf�r inte en bilfrabrik?

Visst, det var en intressant ledare, f�r ett och ett halvt �r sen.
--
Kjelle

Bruno Hagelsten

oläst,
19 aug. 2011 13:56:052011-08-19
till
>Kjelle

>Inte konstigt att du inte tycker om artikeln - den påminner allt för
>mycket om sanningen.

Sanningen är väl att pengarna är slut. Omsättningen förra året var 6,3
miljarder kronor medan kostnaderna för att tillverka de sålda bilarna
var mer än 9 miljarder. Resultatet blev ett minus på drygt 3 miljarder
kronor.

"Om bolaget inte förmår ordna erforderlig finansiering, eller vid en
negativ utveckling för bolaget, blir förutsättningarna för fortsatt
drift osäker", skriver revisorerna från Ernst & Young.

Konjunkturen verkar dessutom mattas av nu så nu så det är väl tveksamt
om någon har pengar till fler emissioner.

Bruno

Henrik Bengtsson

oläst,
19 aug. 2011 15:08:382011-08-19

> Visst, det var en intressant ledare, f�r ett och ett halvt �r sen.

Menar du att de �r fattigare nu eller kanske att de inte l�ngre �ger f�retag
som riskkapitalf�retaget Metallica AB och lite annat?

Fast priset p� Saab har ju g�tt ner sen ledaren. Innan Spyker k�pte det s�
sa v�l GM att priset var runt 3.2 miljarder i b�rjan av �ret och n�n p�
Koenigsegg pratade ju om att de var erbjudna att k�pa Saab f�r en krona om
de kunde visa att de hade resurserna att sk�ta om f�retaget.

Fast det kanske �r l�ttare att kritisera andra f�r att de inte betalar �n
att sj�lv hala fram pl�nboken och riskera att bli sittandes en f�rlustaff�r
och en massa medlemmar som vill ha l�n.

Mvh
Henrik

Mikael Forsberg

oläst,
19 aug. 2011 17:34:452011-08-19
till
On 2011-08-19 19:56, Bruno Hagelsten wrote:

> [...]

> Konjunkturen verkar dessutom mattas av nu så nu så det är väl tveksamt
> om någon har pengar till fler emissioner.

Pengar är bara värdelösa papperslappar så det går att trycka hur mycket
som helst, liksom alla de andra värdepapperen såsom aktier, obligationer
eller vad som helst, det är bubblan som spricker.

Bruno Hagelsten

oläst,
19 aug. 2011 18:29:012011-08-19
till
> [...]

>som helst, liksom alla de andra värdepapperen såsom aktier, obligationer
>eller vad som helst, det är bubblan som spricker.

Det skall du givetvis tala om för Unionens klubbordförande Anette
Hellgren så att hon kan meddela sina medlemmar att pengar "är bara

värdelösa papperslappar så det går att trycka hur mycket

som helst". Hon kanske vill ha med dig till ett medlemsmöte så att du
själv kan redogöra för dina teorier om aktier och värdelösa
papperslappar.

Du får säkert fri transport från mötet. Medlemmarnas sinne för den
typen av skämt får förmodas vara begränsad.

Bruno

Mikael Forsberg

oläst,
19 aug. 2011 19:55:452011-08-19
till

Det är absolut inget skämt, men jag kan hålla med om att sanning kan
vara svår att ta emot.

Däremot lär ju medlemmarna se hur deras besparingar försvinner nu när
bubblan spricker och då är de ju bilderbergarna som blåst dem de bör ge
sig på och inte budbäraren.

Björn Westling

oläst,
19 aug. 2011 20:52:462011-08-19
till
On 19 Aug, 23:34, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Pengar är bara värdelösa papperslappar så det går att trycka hur mycket
> som helst

Om man trycker hur mycket som helst så blir de mycket riktigt
värdelösa papperslappar.
Om det hade funnits trettio miljoner exemplar av gula treskillingar så
hade det varit ett i princip värdelöst frimärke.

Mikael Forsberg

oläst,
19 aug. 2011 21:31:382011-08-19
till
On 2011-08-20 02:52, Bj�rn Westling wrote:

> Om man trycker hur mycket som helst s� blir de mycket riktigt
> v�rdel�sa papperslappar.
> Om det hade funnits trettio miljoner exemplar av gula treskillingar s�
> hade det varit ett i princip v�rdel�st frim�rke.

Nu finns det ju �tskilliga miljarder v�rdel�sa papperslappar som det
st�r allt m�jligt som USDollar p� och vad bilderbergarna nu �n hittar
p�, men v�rdel�sa papperslappar �r de likafullt.

F�r �vrigt �r ju ett ogiltigt frim�rke ocks� v�rdel�st.

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
20 aug. 2011 04:26:522011-08-20
till

> Det skall du givetvis tala om f�r Unionens klubbordf�rande Anette
> Hellgren s� att hon kan meddela sina medlemmar att pengar "�r bara
> v�rdel�sa papperslappar s� det g�r att trycka hur mycket
> som helst". Hon kanske vill ha med dig till ett medlemsm�te s� att du
> sj�lv kan redog�ra f�r dina teorier om aktier och v�rdel�sa
> papperslappar.

Saabs ledning kunde bli glada att h�ra att de kunde k�pa upp gamla GP,
klippa upp dem i sm� lappar och betala l�nerna med dessa. Enligt Mikaels
ekonomiska teorier borde arbetarna vara precis lika glada som om de fick
sedlar. (Ett merv�rde: GP-lapparna skulle ha varierande text, till
skillnad fr�n tr�kiga kronor).

--
Kaj

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
20 aug. 2011 04:29:512011-08-20
till

Men besparingarna själva består ju av dessa "värdelösa papperslappar" så
förlusten är helt imaginär. Bara att raida pappersinsamlingen och gå
med papperslappar till ICA för matinköp..

--
Kaj

Bruno Hagelsten

oläst,
20 aug. 2011 04:39:342011-08-20
till
>Mikael Forsberg

>F�r �vrigt �r ju ett ogiltigt frim�rke ocks� v�rdel�st.

Det �r inte mycket du f�rst�r om vad begreppet "v�rde" inneb�r. Den
gula treskillingen �r mycket omskrivet och de flesta har h�rt talas om
frim�rket. Det �r postst�mplat i Kopparberg den 13 juli 1857.

Om n�gon �r beredd att betala 2,5 milj Schweiziska Franc kan det ju
inte vara helt v�rdel�st. F�r den summan kan du k�pa mer �n 50 kg
guld.

Bruno

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
20 aug. 2011 04:45:222011-08-20
till
Mikael Forsberg <mikaelf...@ymail.com> wrote:

> Nu finns det ju åtskilliga miljarder värdelösa papperslappar som det
> står allt möjligt som USDollar på och vad bilderbergarna nu än hittar
> på, men värdelösa papperslappar är de likafullt.

Så länge som min "värdelösa papperslapp" som det står t.ex. USD på kan
bytas ut mot mat (eller guld för den delen) har "lappen" ett större
värde för mig än mången annan "papperslapp".

Men vi kunde ju testa om ens du själv på riktigt tror på ditt eget
dilleri:
Skaffa dig ett kg lappar som det stå "USD" på. Efter att det verifierats
att de tryckts av "bilderberg-rotschields" bank fed är jag beredd att ge
dig i utbyte _två_ kg papper (tryckta av bolaget Hufvudstadsbladet).
100 % vinst för dig! Jag är tom. beredd att på egen bekostnad resa över
till Sverige för att genomföra affären! (Ett enda villkor tillkommer:
dokumentation på att du lagligen uppfattas som tillräknelig och alltså
får gå med på dealen). Har vi en deal?

> För övrigt är ju ett ogiltigt frimärke också värdelöst.

Nej. Inte om det finns _någon_ som är beredd att betala något för det.

--
Kaj

Bruno Hagelsten

oläst,
20 aug. 2011 05:26:582011-08-20
till
>Kaj Stenberg
>
>Saabs ledning kunde bli glada att höra att de kunde köpa upp gamla GP,
>klippa upp dem i små lappar och betala lönerna med dessa. Enligt Mikaels

>ekonomiska teorier borde arbetarna vara precis lika glada som om de fick
>sedlar. (Ett mervärde: GP-lapparna skulle ha varierande text, till
>skillnad från tråkiga kronor).

Det kunde ju vara underhållande att åhöra Mikaels utläggning om sin
revolutionerande värdelära på Unionens medlemsmöte. Kanske skulle han
få ett erbjudande från Saabs lönekontor om att redan på måndag börja
klippa till papperslappar i lämpligt format och stoppa ner dem i
lönekuverten. Om någon skulle ställa sig tvivlande till detta
förfarande kan ju Mikael köra med sin sedvanliga litania om de hemska
bilderbergarna.

För den som vill veta något om värdet på kronan finns mycket av
intresse finns att läsa här:
Lars Jonung
Från guldmyntfot till inflationsmål – svensk stabiliseringspolitik
under det 20:e seklet

Ref. http://www2.ne.su.se/ed/pdf/28-1-lj.pdf

Bruno

Björn Westling

oläst,
20 aug. 2011 05:35:342011-08-20
till
On 20 Aug, 03:31, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:
> F r vrigt r ju ett ogiltigt frim rke ocks v rdel st.

Om du med värdelöst menar att man inte kan använda det som porto har
du rätt, men om du med värdelöst menar att det inte är värt något så
har du gruvligt fel!

kjell

oläst,
20 aug. 2011 05:55:472011-08-20
till
Bruno Hagelsten presenterade följande förklaring :

> Nej ditt påhopp är knappast relevant, bara fånigt.

Men inte desto mindre med sanningen överensstämmande! Så varför har du
en benägenhet att slicka uppåt och sparka nedåt? Jag har frågat dig ett
antal gånger om din naiva förtjusning för överhögheten, trivs du bra i
sällskapet?

--
[...]

20 aug. 2011 06:17:292011-08-20
till
> [...]

>en benägenhet att slicka uppåt och sparka nedåt? Jag har frågat dig ett
>antal gånger om din naiva förtjusning för överhögheten, trivs du bra i

Som vanligt föredrar du att bete dig som ett svin med dina infama
påhopp. Något i sak har du ju aldrig att komma med. Finns det sådant
som "överhöghet" i din värld, kjell?

Jag kan upplysa dig om att jag förnekar någon annan suveränitet än
individens egen.

Bruno

Mikael Forsberg

oläst,
20 aug. 2011 11:33:302011-08-20
till
On 2011-08-20 10:29, kaj.st...@helsinki.fi.invalid wrote:

> Men besparingarna sj�lva best�r ju av dessa "v�rdel�sa papperslappar" s�
> f�rlusten �r helt imagin�r. Bara att raida pappersinsamlingen och g�
> med papperslappar till ICA f�r matink�p..

Problem �r sv�rare �n s� eftersom vi har ett korrupt systemfel och det
g�r att det till och med kan bli ont om varor i den lokala butiken, i
v�rsta fall.

Mikael Forsberg

oläst,
20 aug. 2011 11:46:232011-08-20
till
On 2011-08-20 10:39, Bruno Hagelsten wrote:

> Det är inte mycket du förstår om vad begreppet "värde" innebär. Den
> gula treskillingen är mycket omskrivet och de flesta har hört talas om
> frimärket. Det är poststämplat i Kopparberg den 13 juli 1857.
>
> Om någon är beredd att betala 2,5 milj Schweiziska Franc kan det ju
> inte vara helt värdelöst. För den summan kan du köpa mer än 50 kg
> guld.

Frimärket är ju ogiltigt eftersom det är stämplat och var det redan från
början eftersom det är feltryckt. Det är folks fåfänga och tro det hela
baseras på, utan något reellt värde egentligen.

Jag hade ju hellre 50 kg guld (Au) än ett obrukbart frimärke.

Mikael Forsberg

oläst,
20 aug. 2011 12:03:162011-08-20
till
On 2011-08-20 10:45, kaj.st...@helsinki.fi.invalid wrote:

> [...]
> till Sverige för att genomföra affären! (Ett enda villkor tillkommer:
> dokumentation på att du lagligen uppfattas som tillräknelig och alltså

Varför skulle ett sådant dokumet vara giltigt?

> Nej. Inte om det finns _någon_ som är beredd att betala något för det.

Visst, men så ser ju det mesta ut, vi lever i en dröm och värde som
betyder något, vänner, familj med mera missar vi ofta då det tas för givet.

kjell

oläst,
20 aug. 2011 12:09:072011-08-20
till
Bruno Hagelsten uttryckte precis :

> Som vanligt föredrar du att bete dig som ett svin med dina infama
> påhopp. Något i sak har du ju aldrig att komma med. Finns det sådant
> som "överhöghet" i din värld, kjell?

Jasså!

> Jag kan upplysa dig om att jag förnekar någon annan suveränitet än
> individens egen.

Jasså!

Mikael Forsberg

oläst,
20 aug. 2011 12:16:392011-08-20
till
On 2011-08-20 11:26, Bruno Hagelsten wrote:

> [...]
> lönekuverten. Om någon skulle ställa sig tvivlande till detta
> förfarande kan ju Mikael köra med sin sedvanliga litania om de hemska

Det är Bilderbergarna som stoppar värdelösa papperslappar i folks
lönekuvert, blanda inte in mig i det bedrägeriet.

> [...]
> intresse finns att läsa här:
> Lars Jonung
> Från guldmyntfot till inflationsmål – svensk stabiliseringspolitik

Han gör en väldigt noggrann genomgång på många vis av svensk valuta,
även om hans frågetecken över kronans uppgång i Euro nog borde
förstärkts med osannolikt eller katastrofalt.

Bruno Hagelsten

oläst,
20 aug. 2011 12:24:052011-08-20
till

>kjell
>
>Jass�!

Det k�nns bra, kjell, n�r du inte f�rm�r att uttala mer �n ett 'jas�'.
Forts�tt s�!

Bruno

Björn Westling

oläst,
20 aug. 2011 12:20:282011-08-20
till
On 20 Aug, 17:46, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Frimärket är ju ogiltigt eftersom det är stämplat och var det redan från
> början eftersom det är feltryckt.

Nu finns det klara bevis för att det inte var ogiltigt. Det användes
för att skicka prover på mossor, och användes som ett 8 skilling-
märke, på grund av färgen. Det var inte fråga om något lurendrejeri av
den som skickade brevet.

Sedan är det så att feltryckta frimärken i allmänhet är mycket mer
värdefulla än vanliga märken, just eftersom de är sällsynta. Frimärken
med uppochnedvända bilder eller uppochnedvända påtryck eller med
gravyrfel eller liknande är ofta väldigt värdefulla.

Och begagnade frimärken kan i vissa fall vara mer värdefulla än
obegagnade.

Det är folks fåfänga och tro det hela
> baseras på, utan något reellt värde egentligen.

Frimärken är ju från början en typ av värdehandling. Deras värde är
mer reellt än till exempel autografer eller kläder som tillhört en
kändis eller annat som kan säljas för stora summor.

> Jag hade ju hellre 50 kg guld (Au) än ett obrukbart frimärke.

Jag hade hellre haft samma summa insatt på banken.

Bruno Hagelsten

oläst,
20 aug. 2011 12:33:492011-08-20
till
>Mikael Forsberg

>Det är Bilderbergarna som stoppar värdelösa papperslappar i folks
>lönekuvert, blanda inte in mig i det bedrägeriet.

Det var väl oundvikligt att dra in bilderbergarna i Saab-arbetarnas
lönekuvert. Men saken är den att det är du som menar att sedlar är
värdelösa. Där kan du inte skylla på att någon enda bilderbergare
skulle vara så till den grad förvirrad att han tror att det går lika
bra med värdelösa papperslappar. Där står du alldeles själv!

Bruno

Björn Westling

oläst,
20 aug. 2011 12:28:432011-08-20
till
On 20 Aug, 18:03, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:
> Visst, men så ser ju det mesta ut, vi lever i en dröm och värde som
> betyder något, vänner, familj med mera missar vi ofta då det tas för givet.

Du har svårt att förstå att värden på saker inte så mycket bottnar i
saken själv, utan på vad andra sätter för värde på det.

Som exempel kan vi ta en fotograf som brukade ta konstnärliga
fotografier av modeller.
Dessa foton, om än vackra, har inte så mycket värde i sig själva -
fotografier finns det massor av.
Nu föreställde de nakna unga kvinnor, vilket gör motivet intressant
för en del.
Förmodligen kan fotografen tänkas kunna sälja kopior av dessa för
några tior eller kanske hundralappar, just för att det finns en
marknad på bilder av nakna kvinnor, men det är ju inte några större
pengar. Det var ju inte några pornografiska bilder, utan bara
nakenstudier.

Nu hampade det sig som så att nämnde fotograf upptäckte att en kvinna
han fotograferat när hon var naken råkade vara en viss Madonna
Ciccone, och hon slog igenom stort som popstjärna.
Plötsligt blev hans bilder hårdvaluta, och han gjorde sig en riktigt
bra slant på att dels sälja dessa till tidningar, och dels ge ut en
bok med dessa foton - jäntan råkade ju bli en superstjärna!

Att du vägrar se pengar som något annat än värdelösa papperslappar och
att du pratar om att sällsynta frimärken är "värdelösa" visar att du
inte har något som helst sinne för ekonomiska realiteter!

Mikael Forsberg

oläst,
20 aug. 2011 12:48:472011-08-20
till
On 2011-08-20 18:20, Bj�rn Westling wrote:

> Jag hade hellre haft samma summa insatt p� banken.

Bankerna g�r inte att lita p� eftersom de korrumperar politiker att f�
stj�la tillg�ngarna, som vi ser tydliga exempel p� i Libyen, Syrien och
Syd-Amerika hela tiden numera.

Mikael Forsberg

oläst,
20 aug. 2011 12:53:242011-08-20
till
On 2011-08-20 18:33, Bruno Hagelsten wrote:

> Det var v�l oundvikligt att dra in bilderbergarna i Saab-arbetarnas
> l�nekuvert. Men saken �r den att det �r du som menar att sedlar �r
> v�rdel�sa. D�r kan du inte skylla p� att n�gon enda bilderbergare
> skulle vara s� till den grad f�rvirrad att han tror att det g�r lika
> bra med v�rdel�sa papperslappar. D�r st�r du alldeles sj�lv!

Det �r ju ett enda bedr�geri med papperslapparna och enbart s� l�nge
folk tror p� det s� g�r det hem, sedan rasar korthuset.

Bruno Hagelsten

oläst,
20 aug. 2011 13:04:502011-08-20
till
>Mikael Forsberg

>Frimärket är ju ogiltigt eftersom det är stämplat och var det redan från
>början eftersom det är feltryckt.

Det står tre skilling banco på frimärket och det var givetvis giltigt
att använda till en brevförsändelse.

>Det är folks fåfänga och tro det hela baseras på, utan något reellt
>värde egentligen.

Ja, för dig som inte äger en sådan raritet är det kanske det. Men det
finns faktiskt rika samlare som gärna skulle vilja införliva det i sin
samling av feltryck. Visst är det litet fåfängt, men är du verkligen
moraliskt upprörd över en sådan liten synd. Det ger säkert sin ägare
valuta för vad han eller hon investerat.

Jag tror det var Hemulen som var besatt av filateli. Han ägde bl a ett
frimärke som var helt upp och nervänt.

>Jag hade ju hellre 50 kg guld (Au) än ett obrukbart frimärke.

Och vad skall du göra med guldet? 50 kg motsvarar fyra guldtackor. Du
skulle ju kunna lägga upp tackorna på ett litet bord, så att du kunde
beundra dem från din plats bakom datorns bildskärm. Kom sen och tala
om att vara fåfäng!

Bruno

Mikael Forsberg

oläst,
20 aug. 2011 13:08:152011-08-20
till
On 2011-08-20 18:28, Björn Westling wrote:

> [...]
> marknad på bilder av nakna kvinnor, men det är ju inte några större
> pengar. Det var ju inte några pornografiska bilder, utan bara

I Sverige räcker det med att kvinnan ser ut att kunna vara yngre än
15-år för att fängslas för innehav av bilden och det räcker med att det
bara är en teckning till och med. Vem vågar köpa det i en så totalitär stat?

> [...]
> bra slant på att dels sälja dessa till tidningar, och dels ge ut en
> bok med dessa foton - jäntan råkade ju bli en superstjärna!

Konstigt att folk ens betalar för det som finns hur mycket som helst av
på nätet, helt gratis.

Bruno Hagelsten

oläst,
20 aug. 2011 13:29:112011-08-20
till
> [...]

>han fotograferat när hon var naken råkade vara en viss Madonna
>Ciccone, och hon slog igenom stort som popstjärna.

Jag antar att du menar Martin Schreibers foton på Madonna?

Bruno

Mikael Forsberg

oläst,
20 aug. 2011 13:28:592011-08-20
till
On 2011-08-20 19:04, Bruno Hagelsten wrote:

> Det står tre skilling banco på frimärket och det var givetvis giltigt
> att använda till en brevförsändelse.

Det behövs inga frimärken längre, posten går fram ändå.

> [...]
> valuta för vad han eller hon investerat.
>
> Jag tror det var Hemulen som var besatt av filateli. Han ägde bl a ett

Jag samlade frimärken under väldigt många år och kan väl berätta någon
händelse i samband med det. Bland annat var det ett tag 'inne' att ha
frimärken med Hitler på (jag hade flera) och det slutade till och med i
ett allmänt slagsmål på skolan eftersom en person som själv saknade
frimärkssamling stulit ett sådant frimärke utav någon.

> [...]
> skulle ju kunna lägga upp tackorna på ett litet bord, så att du kunde
> beundra dem från din plats bakom datorns bildskärm. Kom sen och tala

Guld går trots allt att använda i industritillämpningar och det är
mycket svårare att producera än papperslappar.

Bruno Hagelsten

oläst,
20 aug. 2011 13:44:442011-08-20
till
>Mikael Forsberg
>
>Det är ju ett enda bedrägeri med papperslapparna och enbart så länge
>folk tror på det så går det hem, sedan rasar korthuset.

Exakt vari ligger det bedrägliga? Vi kan ju komma överens om att det
är praktiskt att använda någon form av betalningsmedel för att
underlätta varuutbyte. Om du har en paranoid skräck för svenska kronor
eller amerikanska dollar, försök med någon annan valuta då.
Bilderbergarna skiter fullkomligt i din panikångest och skräck för
"papperslappar".

Bruno

Mikael Forsberg

oläst,
20 aug. 2011 14:16:102011-08-20
till

Vi kan använda papperslappar, men inte skall vi låta en
nazistorganisation som Bilderberggruppen ha total kontroll över dessa.
Bilderberggruppen skiter fullständigt i alla eftersom de är totala
psykopater.

Bruno Hagelsten

oläst,
20 aug. 2011 14:55:372011-08-20
till
> [...]

>nazistorganisation som Bilderberggruppen ha total kontroll över dessa.
>Bilderberggruppen skiter fullständigt i alla eftersom de är totala

Vad är då överlägset sedlar som betalningsmedel? Små USB-minnen med
någon världsvaluta och ett lösenordet som är en unik DNA-sekvens.

För min del litar jag tillräckligt mycket på sedlar och banktillgångar
för att använda dem utan större fruktan för att vara lurad. Att vissa
personer har bedrägliga avsikter drabbar numera rätt många. Kanske har
jag haft tur, eller så är det inte fullt så frekvent som man kan tro
av massmedias kriminalreportage.

Vad "bilderbergare" kontrollerar vet jag ingenting om. Enskilda
medlemmar har stor makt och kan styra över både kapitalströmmar och
investeringar. Men faktum är att det går att läsa de börsnoterade
företagens årsredovisningar, man behöver inte ens äga några aktier i
bolaget längre. Redovisningsreglerna är kontrollerade och det finns
revisorer som gör sina jobb. Skulle jag vara mycket missnöjd med det
land jag bor i så är det fullt möjligt att bosätta mig på annan plats.
Så jag ger inte mycket för dina teorier om bilderbergare.
Intellektuellt håller det inte ihop och det lilla du skriver är mest
etiketter som inte motsvarar innehållet. De etiketter (nazister,
gangsters o l) ger enbart uttryck för dina affekter som kan vara nog
så verkliga för dig. Men det du påstår har knappast visat sig vara
värt någon djupare studie. Det är myter i Dan Browns anda om "Änglar
och Demoner". Blandar man ihop sådant med verkligheten är det inte i
"papperslapparna" felet ligger utan i ett gigantiskt självbedrägeri.

Bruno

Mikael Forsberg

oläst,
20 aug. 2011 15:25:182011-08-20
till
On 2011-08-20 20:55, Bruno Hagelsten wrote:

> Vad �r d� �verl�gset sedlar som betalningsmedel? Sm� USB-minnen med
> n�gon v�rldsvaluta och ett l�senordet som �r en unik DNA-sekvens.

Problemet med elektroniska pengar �r att de �r alldeles f�r l�tta att ta
kontroll �ver och med den enorma korruptionen vi har bland politikerna
g�r att det inte heller g�r att anv�nda som betalningsmedel. Det d�r med
DNA-sekvens skall du nog verkligen fundera �ver vad psykopaterna kan
missbruka till f�r �vrigt.

> F�r min del litar jag tillr�ckligt mycket p� sedlar och banktillg�ngar
> f�r att anv�nda dem utan st�rre fruktan f�r att vara lurad. Att vissa
> personer har bedr�gliga avsikter drabbar numera r�tt m�nga. Kanske har
> jag haft tur, eller s� �r det inte fullt s� frekvent som man kan tro
> av massmedias kriminalreportage.

Du bestj�ls dagligen genom skatter och avgifter av alla de slag, eller
�r det bara n�got du inte m�rker?

> Vad "bilderbergare" kontrollerar vet jag ingenting om. Enskilda

> medlemmar har stor makt och kan styra �ver b�de kapitalstr�mmar och
> investeringar. Men faktum �r att det g�r att l�sa de b�rsnoterade
> f�retagens �rsredovisningar, man beh�ver inte ens �ga n�gra aktier i
> bolaget l�ngre. Redovisningsreglerna �r kontrollerade och det finns
> revisorer som g�r sina jobb. Skulle jag vara mycket missn�jd med det
> land jag bor i s� �r det fullt m�jligt att bos�tta mig p� annan plats.

Det d�r idiotargumentet om att passar inte politiken s� �r det bara att
flytta till ett annat land ser jag inte som det minsta seri�st i en
politisk debatt.

> S� jag ger inte mycket f�r dina teorier om bilderbergare.
> Intellektuellt h�ller det inte ihop och det lilla du skriver �r mest
> etiketter som inte motsvarar inneh�llet. De etiketter (nazister,
> gangsters o l) ger enbart uttryck f�r dina affekter som kan vara nog
> s� verkliga f�r dig. Men det du p�st�r har knappast visat sig vara
> v�rt n�gon djupare studie. Det �r myter i Dan Browns anda om "�nglar
> och Demoner". Blandar man ihop s�dant med verkligheten �r det inte i
> "papperslapparna" felet ligger utan i ett gigantiskt sj�lvbedr�geri.

Det �r du som lever med ett sj�lvbedr�geri, hoppas inte uppvaknandet
blir f�r h�rt.

Bruno Hagelsten

oläst,
20 aug. 2011 16:47:442011-08-20
till
>Mikael Forsberg
>
>Problemet med elektroniska pengar är att de är alldeles för lätta att ta
>kontroll över och med den enorma korruptionen vi har bland politikerna
>gör att det inte heller går att använda som betalningsmedel.

Då återstår ändå frågan om vad som är överlägset sedlar som
betalningsmedel?

>Du bestjäls dagligen genom skatter och avgifter av alla de slag, eller
>är det bara något du inte märker?

Men att betala skatt ger ju faktisk en motprestation i form av skolor,
sjukvård och en massa annat. Skattenivån är visserligen bland de
högsta. Men att kalla det stöld gör inte ens Robert Nozick i sin bok
Anarcy, State and Utopia (1974).

>Det där idiotargumentet om att passar inte politiken så är det bara att
>flytta till ett annat land ser jag inte som det minsta seriöst i en
>politisk debatt.

Varför inte, miljontals människor väljer varje år bort det land i
vilket de är födda. Exempelvis Tyskland på 30-talet. Du anser ju att
bilderbergare är nazister och gangsters som stjäl och plundrar.

>Det är du som lever med ett självbedrägeri, hoppas inte uppvaknandet
>blir för hårt.

Det skulle vara intressant om du någon gång gjorde ett försök att reda
ut varför allt du talar om hamnar så nära myter om Illuminati, hemliga
ordenssällskap och Dan Brown. Novus Ordo Seclorum

Bruno

Björn Westling

oläst,
20 aug. 2011 16:57:412011-08-20
till
On 20 Aug, 19:04, Bruno Hagelsten <bruno.hagels...@compaqnet.se>
wrote:

> Det står tre skilling banco på frimärket och det var givetvis giltigt
> att använda till en brevförsändelse.

Fast det användes som ett åttaskillingsmärke. Det var ju bara färgen
som var den iögonenfallande skillnaden mellan de olika skillingarna.

Björn Westling

oläst,
20 aug. 2011 17:03:052011-08-20
till
On 20 Aug, 19:29, Bruno Hagelsten <bruno.hagels...@compaqnet.se>
wrote:

Japp.

Björn Westling

oläst,
20 aug. 2011 17:02:442011-08-20
till
On 20 Aug, 19:08, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> I Sverige räcker det med att kvinnan ser ut att kunna vara yngre än
> 15-år för att fängslas för innehav av bilden och det räcker med att det
> bara är en teckning till och med. Vem vågar köpa det i en så totalitär stat?

Det rådde ingen tvekan om att kvinnan på bilden var över 15 år!

> Konstigt att folk ens betalar för det som finns hur mycket som helst av
> på nätet, helt gratis.

Tja, det hela skedde 1985.

Och även om det finns hur mycket porr som helst på nätet så säljs
fortfarande såväl porrtidningar som porrfilmer. Det finns flera skäl
till det. Det är till och med rätt vanligt med betalsajter på nätet
för de som är hugade.

Björn Westling

oläst,
20 aug. 2011 17:04:352011-08-20
till
On 20 Aug, 19:28, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> [...]
> händelse i samband med det. Bland annat var det ett tag 'inne' att ha
> frimärken med Hitler på (jag hade flera)

Varför tror du de var populära? De är ju inte särskilt ovanliga.

> Guld går trots allt att använda i industritillämpningar och det är
> mycket svårare att producera än papperslappar.

Hur ofta håller du på med industritillämpningar hemma?

Mikael Forsberg

oläst,
20 aug. 2011 17:26:162011-08-20
till
On 2011-08-20 22:47, Bruno Hagelsten wrote:

> Då återstår ändå frågan om vad som är överlägset sedlar som
> betalningsmedel?

Frågan är väl snarare hur vi blir av med korruptionen?

> [...]
> sjukvård och en massa annat. Skattenivån är visserligen bland de
> högsta. Men att kalla det stöld gör inte ens Robert Nozick i sin bok

Skatt stjäls med våldsmakt, det är ingen frivillig avgift för goda ändamål.

> Varför inte, miljontals människor väljer varje år bort det land i
> vilket de är födda. Exempelvis Tyskland på 30-talet. Du anser ju att
> bilderbergare är nazister och gangsters som stjäl och plundrar.

Ja, men varför skall folket i Libyen fly till Sverige för att
Bilderberggruppen plundrar deras hemland?

> Det skulle vara intressant om du någon gång gjorde ett försök att reda
> ut varför allt du talar om hamnar så nära myter om Illuminati, hemliga
> ordenssällskap och Dan Brown. Novus Ordo Seclorum

Har du inte förstått ett inlägg jag skrivit?

Mikael Forsberg

oläst,
20 aug. 2011 17:40:182011-08-20
till
On 2011-08-20 23:04, Bj�rn Westling wrote:

> Varf�r tror du de var popul�ra? De �r ju inte s�rskilt ovanliga.

Hur m�nga har du?

> Hur ofta h�ller du p� med industritill�mpningar hemma?

Jass�.

Bruno Hagelsten

oläst,
20 aug. 2011 18:05:592011-08-20
till
>Mikael Forsberg

>Frågan är väl snarare hur vi blir av med korruptionen?

Så frågorna blir av den utopiska arten? Korruption finns mer eller
mindre i alla stater. Du kan och bör kämpa emot den, men den
försvinner inte. Så något svar på vad som skulle vara bättre än sedlar
har du tydligen inget svar på.

>Skatt stjäls med våldsmakt, det är ingen frivillig avgift för goda ändamål.

Du framstår som helt omöjlig även vid sidan av Robert Nozick.

>Ja, men varför skall folket i Libyen fly till Sverige för att
>Bilderberggruppen plundrar deras hemland?

Ja, inte behöver de det. al-Khadaffis dagar som diktator är mycket
begränsade. Sverige motsvarar tämligen väl den bild du ger av Tyskland
på 30-talet.

>Har du inte förstått ett inlägg jag skrivit?

Jag redogör ständigt för hur jag uppfattar dina inlägg.

Bruno

Mikael Forsberg

oläst,
20 aug. 2011 18:24:222011-08-20
till
On 2011-08-21 00:05, Bruno Hagelsten wrote:

> [...]
> mindre i alla stater. Du kan och bör kämpa emot den, men den
> försvinner inte. Så något svar på vad som skulle vara bättre än sedlar

Har jag givit många förslag på. Såsom lokala valutor och mer guldbaserat
system istället för hejdlöst tryckande av papperslappar. Men du ivrar
för din tro på det korrumperade Bilderbergsällskapet och det får du ju
se vad bra det blir av det...

> Du framstår som helt omöjlig även vid sidan av Robert Nozick.

Vill du hävda att skatt är frivilligt, eller vad då?

> Ja, inte behöver de det. al-Khadaffis dagar som diktator är mycket
> begränsade. Sverige motsvarar tämligen väl den bild du ger av Tyskland
> på 30-talet.

Du försvarar alltså Bilderbergarnas massmord och plundringar i Libyen.

Bruno Hagelsten

oläst,
20 aug. 2011 19:14:372011-08-20
till
> [...]

>system istället för hejdlöst tryckande av papperslappar. Men du ivrar
>för din tro på det korrumperade Bilderbergsällskapet och det får du ju

Nej, jag är nog ingen ivrare för människor med mycket makt. Jag anser
bara att det största hotet mot valutans värde är inflationen. Numera
är den relativt låg. Sedlarna fungerar alltså ganska bra.

Om du följer diskussionerna om ekonomi så ser du att en kontrollerad
inflation är som olja i ett maskineri.

>Vill du hävda att skatt är frivilligt, eller vad då?

Ja, så måste man nog se det. Vi accepterar en viss skatt för att som
motprestation kunna erhålla ett skydd för människors liv och egendom.
Det är det mest grundläggande behovet. Sedan kan man alltid diskutera
hur mycket som skall byggas på. Några får aldrig nog, alldeles oavsett
om det leder till vad som är destruktivt. Restaurangmomsens halvering
får journalisterna att se mycket bekymrade ut då de ställer sina
frågar. De borde räkna ut hur många procent fyra miljarder är av
statsbudgeten?

>Du försvarar alltså Bilderbergarnas massmord och plundringar i Libyen.

Framför allt anser jag att al-Khadaffi gjort sitt. Det är mer än hög
tid att han avgår. Om han föredrar att fly blir han en ständigt jagad
man av rättvisan! Det är inget liv.

Bruno

Mikael Forsberg

oläst,
20 aug. 2011 20:01:272011-08-20
till
On 2011-08-21 01:14, Bruno Hagelsten wrote:

> [...]
> får journalisterna att se mycket bekymrade ut då de ställer sina
> frågar. De borde räkna ut hur många procent fyra miljarder är av

Om folk accepterade en viss skatt så fanns det naturligtvis inga
skattebrott. Vad gäller sänkningen av restaurangmomsen så är det ett bra
steg i rätt riktning. Men att samtidigt satsa 5 miljarder på Black Hawk
helikoptrar för att begå folkmord i andra länder åt Bilderberggruppen
överväger ju allt sådant till klart negativt totalt sett i vilket fall.

> Framför allt anser jag att al-Khadaffi gjort sitt. Det är mer än hög
> tid att han avgår. Om han föredrar att fly blir han en ständigt jagad
> man av rättvisan! Det är inget liv.

Skilj för tusan på rättvisa och gangstersyndikatet Bilderberggruppens
plundringar och massmord.

http://www.youtube.com/watch?v=zQfy_ait-6Q

Bruno Hagelsten

oläst,
20 aug. 2011 20:41:362011-08-20
till

>Mikael Forsberg

>Om folk accepterade en viss skatt så fanns det naturligtvis inga
>skattebrott.

Det finns naturligtvis de som gärna vill förse sig med fördelarna av
att leva i ett ordnat samhälle utan att vilja betala någonting för
det. De är inte så många och jag anser att samhället har rätt att
kräva av dem att de fullgör sin del av kontraktet.

Dessutom måste man inse att den skattekvot vi har kan fresta en del
att försöka smita från skatten.

Det motsäger inte alls att samhällets medborgare accepterar att bli
beskattade. Det har ju uppenbara fördelar att vi samarbetar i sådana
frågor som är viktiga för oss alla. Sverige är mycket välordnat och
mycket dyrt.

> [...]
>helikoptrar för att begå folkmord i andra länder åt Bilderberggruppen
>överväger ju allt sådant till klart negativt totalt sett i vilket fall.

Du använder begrepp som folkmord fel.

>Skilj för tusan på rättvisa och gangstersyndikatet Bilderberggruppens
>plundringar och massmord.

Det verkar vara för sent att tro på en vändning nu för al_Khadaffi.
Folk i Tripoli kommer att förena sig med rebellerna. Kanske väntar
honom en ganska omild behandling om han skall slåss tills rebellerna
står utanför hans dörr, kommer du ihåg Elena och Nicolae Ceausescu?
Han bör snarast ge upp och lägga ner vapnen på ett ordnat sätt för att
minimera fortsatta förluster och mänskligt lidande.

Bruno

Björn Westling

oläst,
20 aug. 2011 21:05:362011-08-20
till
On 21 Aug, 02:41, Bruno Hagelsten <bruno.hagels...@compaqnet.se>

En fördel med att skriva klockan halv tre en lördagsnatt är ju att
inte ens kjell kan tycka att man gör det på skattebetald arbetstid.

Mikael Forsberg

oläst,
20 aug. 2011 21:06:562011-08-20
till
On 2011-08-21 02:41, Bruno Hagelsten wrote:

> [...]
> det. De är inte så många och jag anser att samhället har rätt att
> kräva av dem att de fullgör sin del av kontraktet.

Vilket kontrakt?

> Dessutom måste man inse att den skattekvot vi har kan fresta en del
> att försöka smita från skatten.

Självfallet, ingen vettig människa vill väl betala lyxlivet för
korrumperade dårar.

> [...]
> beskattade. Det har ju uppenbara fördelar att vi samarbetar i sådana
> frågor som är viktiga för oss alla. Sverige är mycket välordnat och

Sverige förfaller allt mer då inte ens tågen går längre för korrumperade
politiker tycker krig runt om i världen gynnar deras personliga
intressen bättre.

> Du använder begrepp som folkmord fel.

Vill du använda ordet massmord i samband med plundringarna så förändrar
det inte att vi skall tvingas betala för eländet.

> [...]
> Han bör snarast ge upp och lägga ner vapnen på ett ordnat sätt för att
> minimera fortsatta förluster och mänskligt lidande.

Där delar vi inte uppfattning. Folket i Libyen bör kämpa mot
Bilderberggruppens invasion och återta kontrollen.

Bruno Hagelsten

oläst,
21 aug. 2011 00:30:332011-08-21
till
>Björn Westling

>En fördel med att skriva klockan halv tre en lördagsnatt är ju att
>inte ens kjell kan tycka att man gör det på skattebetald arbetstid.

Han rids säkert av nattens maror just nu. Socialdemokraternas tidigare
uppgång är bruten enligt SIFO. Partiet har tappat 2,4 procentenheter.
Och V ligger nära fyraprocentsspärren till riksdagen.

Bruno

Bruno Hagelsten

oläst,
21 aug. 2011 00:57:202011-08-21
till

>Mikael Forsberg
>
>Vilket kontrakt?

Samhällskontraktet som t ex John Locke skriver om i Two Treatises of
Government. Den stora och huvudsakliga orsaken till att människor
sluter sig samman och underkastar sig en regering är att deras egendom
bevaras.

>Självfallet, ingen vettig människa vill väl betala lyxlivet för
>korrumperade dårar.

Att vissa människor skyr skatter har inte så mycket med skatternas
ändamål att göra. De vill helt enkelt behålla pengarna själva.

>Sverige förfaller allt mer då inte ens tågen går längre för korrumperade
>politiker tycker krig runt om i världen gynnar deras personliga
>intressen bättre.

Du har ett elände tydligen. Vi andra som inte plågas lika svårt
uppskattar mycket av det som Sverige står för. Men det behöver ju inte
nödvändigtvis innebära att vi skall behöva toppa Europas skatteliga.

>Där delar vi inte uppfattning. Folket i Libyen bör kämpa mot
>Bilderberggruppens invasion och återta kontrollen.

Folket i Libyen är de som kör bort al-Khadaffi från hans positioner.
Slutstriden har börjat och den gamle tyrannens timmar vid makten är
räknade. Han trodde sig ha någon högre makts mandat att regera
tydligen, för det var längesedan han hade folkets.

Bruno

Björn Westling

oläst,
21 aug. 2011 05:23:412011-08-21
till
On 21 Aug, 03:06, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Vill du använda ordet massmord i samband med plundringarna så förändrar
> det inte att vi skall tvingas betala för eländet.

Det är inte massmord heller. Inte seriemord heller. Faktum är att det
inte är mord.

- Kjelle

oläst,
21 aug. 2011 05:30:272011-08-21
till
Henrik Bengtsson wrote:
> [...]
> företag som riskkapitalföretaget Metallica AB och lite annat?
>
> Fast priset på Saab har ju gått ner sen ledaren. Innan Spyker köpte
> det så sa väl GM att priset var runt 3.2 miljarder i början av året
> och nån på Koenigsegg pratade ju om att de var erbjudna att köpa Saab
> för en krona om de kunde visa att de hade resurserna att sköta om
> företaget.
> Fast det kanske är lättare att kritisera andra för att de inte
> betalar än att själv hala fram plånboken och riskera att bli
> sittandes en förlustaffär och en massa medlemmar som vill ha lön.

Ska det va´ fackets uppgift att bedriva företagande nu? Jag trodde en
sån som du hatade facket.

Nu är det dessutom så illa att SAAB saknar återförsäljare, iaf i
Sverige. Blir nog väldigt svårt att komma igen men sammarbetet med
Electroengine var ett mycket bra och intressant projekt .
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article693900.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article266330.ece
--
Kjelle

Henrik Bengtsson

oläst,
21 aug. 2011 06:16:252011-08-21

> Ska det va´ fackets uppgift att bedriva företagande nu?

Det är ju en av uppgifterna de har tagit på sig iom att de startat/köpt och
driver företag.

Ett köp av Saab av IF Metall hade varit väldigt intressant dels för att se
dem visa att de är mer än bara snack och dels för att i stor skala få se hur
utvecklingen för de anställda blir när facket inte längre behöver förhandla
med en extern arbetsgivare.

> Jag trodde en
> sån som du hatade facket.

Tror gör man i kyrkan.

Jag är emot delar av deras metoder och hur de köpt sig rättigheter som vida
överstiger de svenska medborgarnas. Det är långt ifrån att hata facken.

Mvh
Henrik

Roger Eriksson

oläst,
21 aug. 2011 11:33:102011-08-21
till
"- Kjelle" <kje...@sverige.nu> wrote in news:j2qj7k$prt$1
@news.albasani.net:

> Ska det va´ fackets uppgift att bedriva företagande nu? Jag trodde en
> sån som du hatade facket.

Facket kan väl ta sitt samhälleliga ansvar om nu SAAB är en så säker
affär som facket säger. Dessutom så handlar det enligt dem inte om ett
långsiktigt åtagande utan bara tills dess att de fått SAAB på fötter för
att sedan säljas så kan de väl använda de pengar de har för detta. Eller
tror de inte på vad de själva säger men tycker att andra, dvs
skattebetalarna i det här fallet, skall stå för fiolerna?

De som kan industrin i allmänhet och bilindustrin i synnerhet verkar ju
inte direkt tro på SAAB av kön av hugade spekulanter att dömma. Men
facket har tydligen andra uppgifter så då är det väl bara för dem att
satsa, egna pengar?

--
/RE

- Kjelle

oläst,
21 aug. 2011 12:05:372011-08-21
till

Redan för ett och ett halvt år sen skrev Metall ett pressmeddelande:

" - Regeringen bär inte ansvaret för en finansiell kris, men de har ett
ansvar för industriell utveckling och produktion och framför allt för
alla människor i industrin, [ ] Både Maud Olofsson och Fredrik Reinfeldt
har uttalat sig om att IF Metall bör investera sina konfliktpengar i
Saab. Något som kan tolkas som ytterligare ett uttryck för regeringens
vilja att försvaga fackets framtida styrka. "
http://www.ifmetall.se/ifmetall/home/content.nsf/aget?open&key=var_fjarde_medlem_kan_bli_arbetslos

Regeringen köper hellre amerikanska helikoptrar för våra pengar än
förhindrar den katastrof som drabbar trollhätteborna..
--
Kjelle

Bruno Hagelsten

oläst,
21 aug. 2011 12:26:082011-08-21
till
>Kjelle

>Regeringen köper hellre amerikanska helikoptrar för våra pengar än
>förhindrar den katastrof som drabbar trollhätteborna..

Jag tror inte att det är en konflikt mellan inköp av helikoptrar och
stöd till Saab Automobile. Regeringen är emot principen att staten
skall äga en bilfabrik. Om det är en god affär att bygga snygga
Saab-bilar så finns det också privat kapital.

Tråkigt nog är inte försäljningen sådan att det ger anledning till
någon större optimism. Det är förstås synd. Saab är en trevlig bil.
Det är bara det att det finns så många andra bilfabriker som kan satsa
stenhårt på marknadsföring och utveckling av nya modeller.

Bruno

- Kjelle

oläst,
21 aug. 2011 13:31:582011-08-21
till

Visst. En bil som man ska ha nu om man har pengar är en Fisker Karma
http://www.dagensps.se/artiklar/2011/08/19/21096707/index.xml
http://www.dagensps.se/slideshow.xml?article=/artiklar/2011/08/19/21096707/index.xml&picture=10&__toolbar=0

SAAB har ju varit inne och nosat på sådant med men men...Maud Olofsson
tycker att bilarbetarna i Trollhättan kan skruva ihop vindkraftverk
istället

Ang vår regering skriver IF Metall så här i ett pressmeddelande:

" En positiv signal från regeringen skulle naturligtvis betyda mycket.
Att som Reinfeldt hävda att regeringen inte kan göra något före EIB
fattat sitt beslut om Antonov tycks tyvärr bara vara ett sätt att
förhala processen och försöka undandra sig ansvar".

"Reinfeldt har ett gediget beslutsunderlag. Riksgälden har inte kunnat
hitta några bevis för att Antonov skulle vara olämplig som ägare i Saab.
Regeringen bör då antingen fatta ett snabbt och självständigt beslut,
eller med goda sakskäl motivera varför beslutet skjuts upp."

"Om regeringen vid sidan Riksgäldens prövning har hittills okända bevis
mot Antonov måste alla kort nu läggas på bordet. Det vore direkt
rättsvidrigt att fortsätta att säga nej till honom endast på grundval av
rykten och spekulationer."

"Särskilt viktig skulle en positiv svensk markering vara eftersom
turerna inom EIB har varit så utdragna och konstiga. Det är lätt att få
intryck om att det är frågan om ett politiskt spel snarare än en
professionell prövning av de justeringar i Saab-upplägget som är
aktuella."

Resten finns här:
" Märkligt av Reinfeldt om Saab och Antonov "
http://www4.facket.org/ifmetall/home/content.nsf/aget?open&key=markligt_av_reinfeldt_om_saab_och_antonov_1304164930320
"Vi fick bekräftat att han tycker det är viktigt att ha utveckling och
produktion på samma ställe", säger Stefan Löfven efter mötet med Saabs
tilltänkta finansiär, Vladimir Antonov.
http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/unid/A8E81129B2079C4BC12578BF005217E4?OpenDocument
--
Kjelle

Roger Eriksson

oläst,
21 aug. 2011 14:36:182011-08-21
till
"- Kjelle" <kje...@sverige.nu> wrote in

Det kan också tolkas som att facket inte vill riskera sina egna pengar
men inte har något emot att andra riskerar sina pengar. När nu facket är
så övertygade om att SAAB är en så bra affär så borde de väl inte vara
rädda för att satsa egna pengar?

> Regeringen köper hellre amerikanska helikoptrar för våra pengar än
> förhindrar den katastrof som drabbar trollhätteborna..

Regeringen kanske minns hur väl varvsstödet fungerade. Stålverk 80 och
tekoindustrin är också exempel på hur man kan använda skattepengar,
mycket skattepengar, för ge konstgjord andning åt något som ändå läggs
ner.

Men facket har tydligen andra uppgifter än regeringen och privata
investerare som måste riskera sina egna pengar. Det är enkelt att satsa
andras pengar.

--
/RE

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
21 aug. 2011 13:53:512011-08-21
till
Mikael Forsberg <mikaelf...@ymail.com> wrote:

> Det är ju ett enda bedrägeri med papperslapparna och enbart så länge
> folk tror på det så går det hem, sedan rasar korthuset.

Nu är du faktiskt nära den reella världen:

Vi är nog alla överens om att den fysiska sedelns värde är noll(*).

Sedelns värde (= bytesvärde mot andra saker) står och faller
med vad "folk tror". I dagens läge kan du köpa en kopp kaffe för 50kr.
Om alltför många människor börjar tvivla (enligt dig "förstå") på kronan
kan din kaffekopp kosta 500 kronor. Fortfarande inte "värdelös", men på
god väg.

Hyperinflation är i grunden just detta: Den som har kaffekoppen
vill inte ge den till dig ifall du inte hostar upp en j-la massa
"lappar" (eller hellre något med eget värde, t.ex. en tonfiskburk).

Ditt grundläggande tankefel är att du anser att något _måste_ ha ett
inneboende, och _konkret_, värde för att kunna representera (och
framför allt ha) ett värde. Så är det ingalunda.

xx

(*) just hemkommen från stugan (med uthus) kan jag tänka mig situationer
där en sedel av lämpligt material skulle ha ett materialvärde, momentant
övertsigande noll, för mig.

--
Kaj

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
21 aug. 2011 14:07:502011-08-21
till
Mikael Forsberg <mikaelf...@ymail.com> wrote:

> Bankerna går inte att lita på eftersom de korrumperar politiker att få
> stjäla tillgångarna, som vi ser tydliga exempel på i Libyen, Syrien och
> Syd-Amerika hela tiden numera.

Finge jag dessa tre val:
a) frimärket
b) guldet
c) pengarna

toge jag garanterat c) pengarna. Inom timmar skulle visserligen mitt
kontoinnehav minska, och naturligtvis skulle jag sedan äga guld också.
Oberoende av vad _du_ anser om om saken, och oberoende av om du
känner till någon "högre sanning", så går det faktiskt att få en hel del
saker i utyte mot summan, vare sig den är i "laapar" eller bittar.

--
Kaj

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
21 aug. 2011 14:38:502011-08-21
till
Mikael Forsberg <mikaelf...@ymail.com> wrote:

> Varför skulle ett sådant dokumet vara giltigt?

Ovan behövs faktiskt två dokument:
a) att de "värdelösa papperslapparna" du säljer accepteras av fed
b) att du är lagligen tillräknelig när vi genomför affären.

Nu är faktiskt dokument a) kanske inte så viktigt, ifall de ser bra ut i
mina ögon. Priset är fortfarande överkomligt. Dokument b) är tyvärr av
betydelse eftersom åtm. jag är lätt spårbar.

För giltighet räcker det att domstolen godkänner dem. Någon "högre
giltighet" begär jag inte.

--
Kaj

Mikael Forsberg

oläst,
21 aug. 2011 14:51:212011-08-21
till
On 2011-08-21 06:57, Bruno Hagelsten wrote:

> [...]
> Government. Den stora och huvudsakliga orsaken till att människor
> sluter sig samman och underkastar sig en regering är att deras egendom

Jag känner ingen som skrivit på ett sådant, det är ju tvångsanslutning
vid födseln till staten.

> Att vissa människor skyr skatter har inte så mycket med skatternas
> ändamål att göra. De vill helt enkelt behålla pengarna själva.

Det är uppenbart att politikerna också vill behålla pengarna själva, de
snor ju åt sig hejdlöst.

> Du har ett elände tydligen. Vi andra som inte plågas lika svårt
> uppskattar mycket av det som Sverige står för. Men det behöver ju inte
> nödvändigtvis innebära att vi skall behöva toppa Europas skatteliga.

Krig kostar ofantligt mycket och det har fällt många nationer, inget vi
bör satsa på.

> [...]
> räknade. Han trodde sig ha någon högre makts mandat att regera
> tydligen, för det var längesedan han hade folkets.

Det är väl helt uppenbart att det är Bilderberggruppen som bombar Libyen
dygnet runt och inte folket, det är ju för tusan folket som får bomberna
i huvudet.

Mikael Forsberg

oläst,
21 aug. 2011 15:09:362011-08-21
till
On 2011-08-21 11:30, - Kjelle wrote:

> [...]
> Sverige. Blir nog väldigt svårt att komma igen men sammarbetet med
> Electroengine var ett mycket bra och intressant projekt .

Man kan undra vad vi skall med elbilar till om kärnkraften skall läggas
ner? Förmodligen behöver vi satsa på elbilar på sikt i vilket fall för
att avlasta oljeförbrukningen om inte annat. Svårt att se omstart för
SAAB oavsett, eftersom det inte tycks finnas någon politisk vilja i den
riktningen.

Mikael Forsberg

oläst,
21 aug. 2011 15:44:512011-08-21
till

Fanns det intresse för krig så fanns det ju privat kapital till
helikoptrar också och behövde inte politiker mutas för att köpa in dem
för skattemedel.

Tråkigt nog för krigsindustrin så är intresset inte stort nog utan att
Bilderberggruppen arbetar för att skapa konflikthärdar och krig så
marknaden för deras produkter stimuleras. Mutor är ju väldigt effektiva
på politiker, se bara hur de lyckats få ett neutralt fredsarbetande land
som Sverige till att bli en aggressiv angriparstat som nu ligger i flera
krig.

Den läser in fler meddelanden.
0 nya meddelanden