Moderaternas misslyckande - utanförskapet

11 nov. 2011 01:51:442011-11-11
till
Det totala misslyckandet - utanförskapet av de unga. I moderaternas
Sverige ökar utanförskapet, särskilt då bland unga. Moderaterna
kritiserade (gapade och manipulerade) vänsterns politik och myntade
ordet utanförskap, detta ord som nu fastnat i käftar. Nu talas det inte
längre omnågot utanförskap... av helt förståliga skäl. Ännu ett totalt
misslyckande inom arbetsmarknadspolitiken och en direkt följd av deras
brist på agerande och fjäskandet för sin valboskap. Cynism inom
"arbetsmarknadspolitiken" och socialförsäkringarna är helt makaber! Men
det visste vi ju som inte har samma opportunistiska böjelser som de
bystanders den högerröstande valboskapen består av. Det är allt en
falsk och manipulerande högerregering ni valt. Är mycket förvånad över
varför inte vänstern inte drar fram deras misslyckande, men det kanske
de gör men får inte gehör i de av högern köpta media. Ser även att
högern även bestämmer över Sveriges Radio TV. Nu är så gått som all
media i händerna på högern, precis som i diktaturer. Demokratin styrs
numer av de stora mediakoncernerna.

"När Fredrik Reinfeldt för sex år sedan ­kritiserade den
socialdemokratiska ­regeringen fanns ett begrepp han ­ständigt
upprepade, utanförskapet. Många kände igen sig, och till en del
handlade det om ungdomar som pensioneras ­innan de ens kommit in på
arbetsmarknaden.

I går kom ett slags utvärdering. På åtta år har antalet unga svenska
förtids­pensionärer – mellan 20 och 24 år – ökat med 79 procent. 2008
fick nästan var ­tionde svensk mellan 20 och 29 år som ­inte gått
igenom gymnasiet pension – e­ller som det egentligen heter,
aktivitetsersättning.

Allt som allt handlade det i februari 2011 om 28 683 unga vuxna."

http://www.aftonbladet.se/ledare/article13917887.ab

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,

Hakvinius

oläst,
11 nov. 2011 02:07:032011-11-11
till
kjell skrev 2011-11-11 07:51:

> Ser även att högern även
> bestämmer över Sveriges Radio TV.

Nej! Äntligen bestämmer Radio & TV själva över hur de producerar sina
program. Detta efter att ha gått i sossarnas ledband sedan slutet på
50-talet.

11 nov. 2011 02:23:162011-11-11
till
Hakvinius lï¿œtsades :

> Nej! ï¿œntligen bestï¿œmmer Radio & TV sjï¿œlva ï¿œver hur de producerar sina
> program. Detta efter att ha gᅵtt i sossarnas ledband sedan slutet pᅵ
> 50-talet.

Nix, det ï¿œr helt uppenbart att dina hï¿œgerkollegor ï¿œven tagit makten
ï¿œver Sveriges Rdio TV, med hjï¿œlp av pengar. Sverige ï¿œr precis som ditt
fï¿œrlovade land USA ett land som styrs med hjï¿œlp av kapitalet. Ju mer
pengar ju mer av din vulgï¿œra och manipulerande propaganda.

--
Akademiker,hï¿œgutbildade, vï¿œlavlï¿œnade mï¿œnniskor hï¿œgt upp i
vï¿œlstï¿œndsligan har plï¿œtsligt blivit de som har det svï¿œrt i samhï¿œllet,

Hakvinius

oläst,
11 nov. 2011 02:37:202011-11-11
till
kjell skrev 2011-11-11 08:23:
> Hakvinius låtsades :

> Nix, det är helt uppenbart att dina högerkollegor även tagit makten över
> Sveriges Rdio TV, med hjälp av pengar. Sverige är precis som ditt
> förlovade land USA ett land som styrs med hjälp av kapitalet. Ju mer
> pengar ju mer av din vulgära och manipulerande propaganda.

Men nu är det så att statens anslag till SVT har *minskats* sedan
sossarna satt vid makten. Dessutom sitter det en sosse (Lars Engqvist)
som styrelseordförande i SVT. Hur får du ihop det?

11 nov. 2011 03:03:502011-11-11
till
Hakvinius förklarade :
Har ingen betydelse att *anslagen* från staten minskat, det är
*styrningen* av medarbetarna det gäller. De precis som du har fått
stora skattelättnader och sådant förpliktar i kapitalismens värld. Nu
förväntar sig din högerregering få valuta för pengarna, och börjar
uppenbarligen få det. Det är ju så det fungerar i din värld med pengars
makt. Men det vet du och alla andra som är välbeställda och
priviligierade.. med pengar går allt att köpa.

--
[...]

Henrik Bengtsson

oläst,
11 nov. 2011 03:46:592011-11-11
till
"kjell" skrev i meddelandet news:j9iksr$poc$1...@ubuntu1.ipbo.se...

> [...]

stora skattelättnader och sådant förpliktar i kapitalismens värld. Nu
förväntar sig din högerregering få valuta för pengarna,
---

Exempelvis att de vill detaljstyra vissa program annars hotar de med att
använda sig av en annan kanal?

Mvh
Henrik

11 nov. 2011 04:00:062011-11-11
till
Henrik Bengtsson låtsades :
Din dubbelmoral är slående! Ni högerröstande brukar ju framhäva
människors rätt att välja. Nu åberopar Juholt den rätten, och då är det
genast fel. Men det visste vi sedan tidigare att ni har två olika
moraler, beroende på vänster eller höger.
Säg mig, du som tillhör de priviligierade, välmående och nu även
bystander, vad förväntar du dig av din nyvunna rikedom? Mer makt har du
fått på köpet, men det visste du säkert!

> Mvh
> Henrik

Henrik Bengtsson

oläst,
11 nov. 2011 04:21:202011-11-11
till
"kjell" skrev i meddelandet news:j9io6c$qt6$1...@ubuntu1.ipbo.se...

> [...]
> använda sig av en annan kanal?

Din dubbelmoral är slående! Ni högerröstande brukar ju framhäva
Får se nu, du hävdar alltså att om högern vill styra så är det någon typ av
maktmissbruk som bör kritiseras fullt ut men om vänstern vill styra så
handlar det om människors rätt att välja? Vad var det du skrev om slående
dubbelmoral nu igen?

Men det visste vi sedan tidigare att ni har två olika
moraler, beroende på vänster eller höger.
---
Det är ju _du_ som hävdar två olika moraler beroende på vänster eller höger.
_Jag_ anser att det är ett jävla tramsbeteende oavsett partitillhörighet.

Säg mig, du som tillhör de priviligierade, välmående och nu även
bystander, vad förväntar du dig av din nyvunna rikedom? Mer makt har du
fått på köpet, men det visste du säkert!
---
Jag ser att du sparkar vilt på dem som är arbetslösa, utan inkomst, utan
försörjning från staten och utan fast boende. Höginkomsttagare som du med
din otrevliga syn på de utsatta i samhället förtjänar att sparka lilltån i
ett bordsben på vägen till ett nattligt dassbesök.

Mvh
Henrik

11 nov. 2011 04:55:582011-11-11
till
Henrik Bengtsson tänkte väldigt hårt :
Visst använder man sin makt som utgår från pengar som fråntagits
(omfördelats) från sjuka, arbetslösa och handikappade så det ett
vidrigt maktmissruk. Du har förstått det rätt.

> [...]
> _Jag_ anser att det är ett jävla tramsbeteende oavsett partitillhörighet.

Na, jag hävdar Juholts rätt att både yttra sig och välja.

> [...]
> Jag ser att du sparkar vilt på dem som är arbetslösa, utan inkomst, utan
> försörjning från staten och utan fast boende.

Som vanligt ser du fel. Bystander har en viss benägenhet att blunda för
vad som sker! Det är däremot något som är utmärkande för de som inte
har kurage att kritisera bl.a. FAS 3!
Säg mig, du bystander, har du räknat din nyvunna rikedom, kanske du
även har bestämt dig för var du skall investera så att de växer. Känns
det då inte lite egendomligt när du tänker på hur andra skall försakas
samma rättigheter? Nää visst så tänker ju inte en borgerligt röstande.

Henrik Bengtsson

oläst,
11 nov. 2011 05:20:132011-11-11
till
"kjell" skrev i meddelandet news:j9irf4$rso$1...@ubuntu1.ipbo.se...

> [...]

det då inte lite egendomligt när du tänker på hur andra skall försakas
samma rättigheter? Nää visst så tänker ju inte en borgerligt röstande.

Har du räknat dina pengar och putsat cylinderhatten idag Kjell?

Mvh
Henrik

Ulf Sundin

oläst,
11 nov. 2011 05:27:442011-11-11
till
On 11 Nov, 07:51, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:

Saxat ur AB

> I går kom ett slags utvärdering. På åtta år har antalet unga svenska
> förtids­pensionärer – mellan 20 och 24 år – ökat med 79 procent.

Jo, det här är ett misslyckande.
Det verkar dock inte vara så lätt att hitta bra lösningar,
och angivna orsaker/förklaringar till ökningen är lite knepiga.
T ex anges att ca 3/4 av dessa unga har psykiska diagnoser.
Rapporteringen (i alla fall i de "högermedia" som jag läser)
har inte gått närmare in på detta, men lite oroas jag över
"psykologiseringen" av vissa problem.

/Ulf Sundin

11 nov. 2011 05:33:262011-11-11
till
Henrik Bengtsson placerade detta på skärmen :
Har inga pengar att räkna, det har din högerregering sett till!
Vi som är satta på undantag skall vara glada om det går jämt ut i
månaden. Frågan är väl närmast jag får spara in på yttrandefriheten.

> Mvh
> Henrik

11 nov. 2011 05:38:382011-11-11
till
Ulf Sundin har framfört detta till oss :
> On 11 Nov, 07:51, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:
>
> Saxat ur AB

> Jo, det här är ett misslyckande.
> Det verkar dock inte vara så lätt att hitta bra lösningar,

Precis, det var lika svårt när vi hade vänsterregering, men din
högerregering gick till val på att detta var lätt att fixa. Nu har
utanförskapet ökat och då helt plötsligt blir det svårt.
Tillika har din högerregering genomfört försämringar för de arbetslösa
ovanpå allt annat elände. Men du skall inte misströsta, du har väl fått
det betydligt bättre, eller?

> /Ulf Sundin

Henrik Bengtsson

oläst,
11 nov. 2011 05:39:522011-11-11
till
"kjell" skrev i meddelandet news:j9itlb$sje$1...@ubuntu1.ipbo.se...

> [...]
>
> Har du räknat dina pengar och putsat cylinderhatten idag Kjell?

Har inga pengar att räkna, det har din högerregering sett till!

Det mesta är väl småpengar för höginkomsttagare som dig. Har du spottat på
någon arbetslös som är utanför det sociala skyddsnätet idag?

Mvh
Henrik

Ulf Sundin

oläst,
11 nov. 2011 07:06:332011-11-11
till
On 11 Nov, 11:38, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:
> Ulf Sundin har framfört detta till oss :

> Precis, det var lika svårt när vi hade vänsterregering, men din
> högerregering gick till val på att detta var lätt att fixa.

Man har genomfört en del förbättringar, skulle jag påstå,
men den här gruppen är knepig att komma åt.

Om nu 3/4 av de unga som fått aktivitetsbidrag en
en psykisk diagnos (som man får anta innebär att
de inte klarar av vanligt arbete), så är det inte så
lätt att lösa.
Jag kan ju gissa vilket ylande det skulle bli om t ex FK skulle
bli "hårdare" i bedömningen av dessa aktivitetsbidrag.
Då skulle de hamna i samma situation som med de
långtidssjuka som vägras aktivitetsbidrag.

/Ulf Sundin

11 nov. 2011 07:27:282011-11-11
till
Ulf Sundin presenterade följande förklaring :

> Man har genomfört en del förbättringar, skulle jag påstå,
> men den här gruppen är knepig att komma åt.

Förbättringar? För vem? Vilket resultat?
Det var lika knepigt för tidigare regeringar! Är det svårare för en
högerregering? Ett stort problem är din högerregerings trovärdighet.
De räknade fel när de försämrade, de hade som vanligt räknat med att de
unga skulle tvingas ta de lågbetalda och okvalificerade jobben, i
stället för att utbilda folk. Utslagning har blivit följden av din
högerregerings utpräglade näringslivsanpassade politik.

Björn Westling

oläst,
11 nov. 2011 07:27:242011-11-11
till
On 11 Nov, 11:33, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:
> Henrik Bengtsson placerade detta p sk rmen :

> Har inga pengar att r kna, det har din h gerregering sett till!
> Vi som r satta p undantag skall vara glada om det g r j mt ut i
> m naden. Fr gan r v l n rmast jag f r spara in p yttrandefriheten.

Jag hade varit GLAD om det gått jämnt ut i månaden för mig!

Ulf Sundin

oläst,
11 nov. 2011 07:45:502011-11-11
till
On 11 Nov, 13:27, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:
> Ulf Sundin presenterade följande förklaring :

> Förbättringar? För vem? Vilket resultat?

T ex att man inte ger förtidspensionering /aktivitetsbidrag
pga arbetsmarknadspolitiska skäl. Resultatet är t ex att det
inte duger med att vara boende på fel ort för att bli
förtidspensionerad. Det är ett exempel på ett steg framåt.

> Det var lika knepigt för tidigare regeringar!

Problemet då var ju att man *ville* få fler att bli
förtidspensionerade, för det förbättrade
arbetslöshetsstatistiken. Nu är åtminstone
målsättningen rätt, men det brister i genomförande.

Men om de skulle lyckas, så vet vi ju att det
skulle ylas om att sjuka tvingas söka arbete.

/Ulf Sundin

Fredrik Östman

oläst,
11 nov. 2011 07:47:592011-11-11
till
>-----< Ulf Sundin >
> Om nu 3/4 av de unga som fått aktivitetsbidrag en en psykisk diagnos
> (som man får anta innebär att de inte klarar av vanligt arbete), så är
> det inte så lätt att lösa.

Man måste starta en kampanj för att "bota" och understödja dessa "sjuka"
personer så att det framstår som en framgång när de flesta av dem får en
möjlighet att komma in på arbetsmarkaden och i framtiden rösta på de nya
sossarna.

Man måste också undersöka hur det kan komma sig dels att antalet
diagnoser ökat så kraftigt, dels att de bedöms så allvarligt när det i
själva verket inte alls rör sig om diagnoser som utesluter förvärvsarbete.

Förkylning och mensvärk är också diagnoser, men de läggs i allmänhet inte
till grund för förtidspensionering.

--
Fredrik Östman

11 nov. 2011 07:56:312011-11-11
till
Ulf Sundin sände denna ide :

> T ex att man inte ger förtidspensionering /aktivitetsbidrag
> pga arbetsmarknadspolitiska skäl.

Och detta skule vara förbättringar för vem?

> Resultatet är t ex att det inte duger med att vara boende på fel ort för att
> bli förtidspensionerad. Det är ett exempel på ett steg framåt.

Förbättring för vem?

> Problemet då var ju att man *ville* få fler att bli
> förtidspensionerade,

Skitprat! Det var ekonomisk omsorg av de drabbade.

> för det förbättrade arbetslöshetsstatistiken.

> Nu är åtminstone målsättningen rätt, men det brister i genomförande.

Jasså! Vilken är din högerregerings målsättning?

> Men om de skulle lyckas, så vet vi ju att det
> skulle ylas om att sjuka tvingas söka arbete.

Helt klart är att kan man inte jobba på grund av sjukdom skall man inte
medelst tvång, dålig lön och övriga sämre villkor tvingas. Varför har
din regering gjort stora besparingar inom olika utbidningar? Jo för att
det passar in i deras ideoligiska tankesätt! Ett tankesätt som många
gånger tidigare visat sig vara fel och upprepas, mindre skatt och
omfördelningar har inte givit några nya jobb, men det var väl ingen som
egentligen gick på den grova lögnen.

JKv

oläst,
11 nov. 2011 08:07:512011-11-11
till
On Nov 11, 7:06 am, Ulf Sundin <sundin...@gmail.com> wrote:

> [...]
> bli "hårdare" i bedömningen av dessa aktivitetsbidrag.
> Då skulle de hamna i samma situation som med de
> långtidssjuka som vägras aktivitetsbidrag.

Psykisk diagnos kan vara manga saker. Vissa psykiska sjukdomar ar
gravt handikappande oberoende av vad situationen ar.
Men manga former av psykiska ohalsa beror pa personens situation och
omgivning. Svarigheter att fa ett jobb, lyckas med en utbildning etc,
leder till okad ohalsa, vilket i sin tur leder till ytterligare
svarigheter. En sjalvforstarkande cykel bildas.

John K

Hakvinius

oläst,
11 nov. 2011 08:59:292011-11-11
till
kjell skrev 2011-11-11 09:03:
> [...]
> makt. Men det vet du och alla andra som är välbeställda och
> priviligierade.. med pengar går allt att köpa.

...så om man ger mer pengar till arbetslösa (i form av bidrag), så
förväntar sig regeringen motprestationer?? Nu är du lite väl långsökt...

Eller vill du att man undantar journalister från jobbskatteavdraget?

11 nov. 2011 09:11:532011-11-11
till
Hakvinius använde sitt tangenbord för att skriva :
Det heter socialförsäkringarm, ditt ord associerar till något negativt.

> så förväntar sig regeringen motprestationer?? Nu är du lite väl långsökt...

Det är väl så det fungerar när någon har makten över både media och
politiken. Demokratin blir lidande allt eftersom pengarna tar över mer
och mer.

> Eller vill du att man undantar journalister från jobbskatteavdraget?

Nää, jag visar på det enkla faktum att pengar och makt över media går
hand i hand.

Hakvinius

oläst,
11 nov. 2011 09:21:232011-11-11
till
kjell skrev 2011-11-11 15:11:
.

> Det heter socialförsäkringarm, ditt ord associerar till något negativt.

De associerar till vad de är! Sedan tror jag det heter
"arbetslöshetsförsäkringarna" om man nu vill krångla till det.

> Det är väl så det fungerar när någon har makten över både media och
> politiken. Demokratin blir lidande allt eftersom pengarna tar över mer
> och mer.

Media är tämligen självständiga. Kommer du ihåg drevet mot Littorin före
valet? Var det också "borgerliga krafter"? Fler som utsatts för drev:
Billström, Stegö-Chiló, Borelius, Bildt etc... Pressen är inte så
lättstyrd som du tycks inbilla dig.

> Nää, jag visar på det enkla faktum att pengar och makt över media går
> hand i hand.

LO är ju feta & rika! Varför startar de ingen tidning? De kan ju t o m
starta en TV-kanal. Försöker de ösa ut propaganda (som Arbetet gjorde),
lär de dock inte klara sig så länge. Folk är inte dumma.

Björn Westling

oläst,
11 nov. 2011 10:11:122011-11-11
till
Bättre han kallar det för "arbeit macht frei" för det har hävdats att
de orden inte associerar till något negativt!

x@y.z

oläst,
11 nov. 2011 12:09:222011-11-11
till
Ursäkta min nyfikenhet, Ulf, men är du gift?

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
11 nov. 2011 15:15:172011-11-11
till
kjell <videoko...@hotmail.com> wrote:
> Ulf Sundin presenterade följande förklaring :

> Förbättringar? För vem? Vilket resultat?
> Det var lika knepigt för tidigare regeringar!

Sverige är _inte_ en ö. Sverige hade ett försprång som var lätt
att utnyttja fram till 1970-talet.

Efter det har omvärlden hunnit ifatt, och oberoenda av om det varit en
"bra" (vänster) eller "diabolisk" (höger) regering har det tvingat fram
en anpassning till denna rrealitet.

--
Kaj

12 nov. 2011 01:23:472011-11-12
till
Det hände kaj.st...@helsinki.fi.invalid formulerade :
Vilka var förbättringarna? Och för vem?

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
12 nov. 2011 03:31:472011-11-12
till
kjell <videoko...@hotmail.com> wrote:
> Det hände kaj.st...@helsinki.fi.invalid formulerade :

> Vilka var förbättringarna? Och för vem?

_Alla_, utom de allra rikaste, fick det stadigt bättre 1900-1980. Efter
det har endel fått det sämre än det var 1980. _Alla_ har det fortfarande
mycket bättre än t.ex. 1910.
Mig veterligen har _ingen_ politiker talat om en återgång till
tiden före sjukförsäkring, betald semester, avtalsenliga
arbetsförhållanden osv. '
Även om man hittar på själv är det ett tecken på fullständig brist
på perspektiv och sinne för proportioner att (ens för att provocera)
t.ex. ens nämna nazisterna och svenska nutidspolitiker i samma
sammanhang.

--
Kaj

12 nov. 2011 03:40:152011-11-12
till
när 2011-11-12, kaj.st...@helsinki.fi.invalid förmodade :

> _Alla_, utom de allra rikaste, fick det stadigt bättre 1900-1980.

Vad svamlar du om!?
Svara på vad frågorna gällde! Klarar du det?

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
12 nov. 2011 03:43:472011-11-12
till
kjell <videoko...@hotmail.com> wrote:
> när 2011-11-12, kaj.st...@helsinki.fi.invalid förmodade :

> Vad svamlar du om!?
> Svara på vad frågorna gällde! Klarar du det?

Varför klippte du bort texten där jag skrev om vad och vem?

--
Kaj

12 nov. 2011 03:50:202011-11-12
till
kaj.st...@helsinki.fi.invalid sände denna ide :
Eftersom du ju inte svarade på de frågorna som jag ställde gnäll-Ulf!
Klipp för helvete inte ut de två frågorna ur sitt sammanhang. Är det
den tekniken du nu tänker använda så betackar jag mig. Läs och följ
tråden från början, djävla manipulerare!

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
12 nov. 2011 03:56:242011-11-12
till
kjell <videoko...@hotmail.com> wrote:
> kaj.st...@helsinki.fi.invalid sände denna ide :

> Eftersom du ju inte svarade på de frågorna som jag ställde gnäll-Ulf!

Nej, jag svarade på frågan du ställde mig.

--
Kaj

Ulf Sundin

oläst,
14 nov. 2011 03:07:552011-11-14
till
On 11 Nov, 18:09, x...@y.z wrote:
> On Fri, 11 Nov 2011 04:45:50 -0800 (PST), Ulf Sundin

> Ursäkta min nyfikenhet, Ulf, men är du gift?

Inte för att jag begriper vad det har med tråden att göra,
men det är jag.

/Ulf Sundin

Ulf Sundin

oläst,
14 nov. 2011 03:28:042011-11-14
till
On 11 Nov, 13:56, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:
> Ulf Sundin sände denna ide :

> Och detta skule vara förbättringar för vem?

För dem som slipper bli förtidspensionerade och
därmed tvingas dra sig fram på låg ersättning och
utsätta sig för risker (det är väl belagt att förtidspension
är en av de största riskfaktorerna för överdödlighet
och psykisk ohälsa).

> Förbättring för vem?

Se ovan!

> Skitprat! Det var ekonomisk omsorg av de drabbade.

Vilken omsorg är det att döma folk till att leva på
80% av sjukpenningsnivån och dessutom utsättas
för överhängande risk för både psykisk och fysisk
ohälsa?

> Jasså! Vilken är din högerregerings målsättning?

Att förtidspensionerna ska minskas, såklart.

/Ulf Sundin

14 nov. 2011 03:47:092011-11-14
till
Ulf Sundin förklarade på 2011-11-14 :
Nää, det är en förbättring för *samhället* och det är en djävla
skillnad. Hade det handlat om förtidspensioärers ekonomi hade det gått
att förbättra och inte som nu, försämra. Först skall det försämras
sedan skall de tvingas ta jobb, så ser det ut med din högerregerings
politik.

> [...]
> 80% av sjukpenningsnivån och dessutom utsättas
> för överhängande risk för både psykisk och fysisk

Vilken omsorg är det att tvingas jobba för usla löner, sämre villkor
överlag? Vet du egentligen något om verkligheten för dessa utsatta
personer? Mer än vad dina högerkollegor säger sig ha som mål?

> Att förtidspensionerna ska minskas, såklart.

Nää, det primära är att förbättra för *samhället* så att du och dina
gelikar kan berikas med mer s´kattelättnader. *Det* är alltid det
primära hos högern, pengar - pengar -pengar.

Ulf Sundin

oläst,
14 nov. 2011 04:03:402011-11-14
till
Inte alls.
Det är bättre att arbeta om man kan än att gå i förtidspension.
I synnerhet om grunden för förtidspensioneringen är
arbetsmarknadspolitisk.

> Hade det handlat om förtidspensioärers ekonomi hade det gått
> att förbättra och inte som nu, försämra.

Men nu handlade det inte om att förbättra deras ekonomi,
utan att minska "utanförskapet".
Det är en förbättring, både för den enskilde individen och
samhället i stort, om förtidspensionering kan undvikas.

> Vilken omsorg är det att tvingas jobba för usla löner, sämre villkor
> överlag?

Det behöver förvisso inte vara usla, eller ens dåliga, löner.
Statistiken talar sitt tydliga språk: förtidspension leder
i stor omfattning till psykisk och fysisk ohälsa och
en tidig död.

> Vet du egentligen något om verkligheten för dessa utsatta
> personer?

Jodå!
Jag har ett antal släktingar och bekanta som varit
i förtidspensionsträsket. Och de har nu tagit sig ur det.
De mår, så vitt jag kan se, mycket bättre.
Och har, så vitt jag förstår, en mycket bättre ekonomi.

/Ulf Sundin

14 nov. 2011 04:30:052011-11-14
till
Oh jo! En klar förbättring för *samhället*, det vet alla utom ni
högerröstande som säger er måna om i detta fallet förtidspensionerade.
Ni månar om *ekonomi* inte människors väl och ve!

> Det är bättre att arbeta om man kan än att gå i förtidspension.
> I synnerhet om grunden för förtidspensioneringen är
> arbetsmarknadspolitisk.

Återigen, en fördel för *samhället*, det kan du aldrig förneka.

> Men nu handlade det inte om att förbättra deras ekonomi,

Jo det om valet står mellan att försämra genom tvång.

> utan att minska "utanförskapet".

Dina högerkollegors myntande av utanförskap köper jag inte.

> Det är en förbättring, både för den enskilde individen och
> samhället i stort, om förtidspensionering kan undvikas.

Nu börjar du svänga dig i rätt riktning, det är *samhället* som står
som vinnare. Vilka som ingår i dit tsamhälle är alltför tydligt, de 2/3
som kommer i åtnjutande av förbättringar i form av skattesänkningar
bl.a.

> Det behöver förvisso inte vara usla, eller ens dåliga, löner.

Vad har en sjuk person som jobbar med jobb nederst på stegen?
Kan du berätta för oss som du anser vara fel informerade.

> Statistiken talar sitt tydliga språk: förtidspension leder
> i stor omfattning till psykisk och fysisk ohälsa och
> en tidig död.

Det beror ju på att samhället inte stöttar dessa på olika sätt, det
finns ju andra aktiviteter för att motarbeta psykisk ohälsa, med detta
har ju din högerregering också försummat med hjälp av de stora
skattesänkningarna. Du har ju själv tagit del av dessa miljarder nsom
nu undanållits behövande. Hur knns det egentligen.

> [...]
> De mår, så vitt jag kan se, mycket bättre.
> Och har, så vitt jag förstår, en mycket bättre ekonomi.

Jasså, så vitt du förstår!!!??? Och det skall vi andra lita på tycker
du?

Björn Westling

oläst,
14 nov. 2011 04:57:442011-11-14
till
On Nov 14, 10:30 am, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:

> Jasså, så vitt du förstår!!!??? Och det skall vi andra lita på tycker
> du?

Du menar att vi hellre skall tro att de fått sämre eller oförändrad
ekonomi?

Ulf Sundin

oläst,
14 nov. 2011 05:39:522011-11-14
till
Skulle du inte kunna ta och sluta yla om sånt du inget vet?

> Återigen, en fördel för *samhället*, det kan du aldrig förneka.

Jodå, det förnekar jag.
Den främsta fördelen får den som slipper hanka sig fram
på förtidspension, och som tack vare detta dessutom
slipper drabbas av psyko-socila problem, medicinska
problem och slutligen slipper dö i förtid.

> Jo det om valet står mellan att försämra genom tvång.

Om du läser igen från början i denna tråd (det finns tillräckligt
mycke citerat i detta inlägg för att du ska slippa läsa alla de
tidigare inläggen) så ser du att vad de förbättringar jag
refererade till var just att man *undviker* att förtidspensionera
friska personer som råkar bo på "fel" ställe (eller ha "fel"
kompetens).
I ett sådant fall står valet mellan att förtidspensionera en
frisk person, eller att inte göra det. Försämring av villkoren
av att *vara* förtidspensionär har således inte med saken att
göra.

Vad tycker du är så bra med att förtidspensionera
friska personer kjell? Varför är det bra att de som kan
arbeta och försörja sig själv i stället ska hanka sig fram
på förtidspension?

Som jag skrev i mitt första svar i denna tråd, så tycker
jag uppriktigt att det är ett misslyckande att antalet
förtidspensionerade unga *är* ett misslyckande, och
jag tycker att stor möda borde läggas på att försöka
lyckas bättre. Det verkade som om du också tyckte att
det va ett misslyckande, men nu verkar det snarare som
att det är *bra* att unga vuxna förtidspensioneras (även
om de borde få högre bidrag), eftersom det skyddar dem
från att bli utnyttjade som arbetskraft.

Hur vill du ha det kjell?
Borde unga förtidspensioneras i *högre* grad,
eller bör vi sträva efter att fler av dem kan försörja
sig själva?

> Vad har en sjuk person som jobbar med jobb nederst på stegen?

Du har glömt bort att den förbättring jag speciellt framhävde
var att man slutat förtidspensionera *friska* men arbetslösa?

Och även de som förtidspensioneras pga av sjukdom kan
ofta utföra arbete. En av de jag känner som varit
förtidspensionerad blev så i väldigt unga år (ca 25 år) för
ryggproblem. Hon har fortfarande ryggproblem (även om
de blivit bättre) men hon har nu studerat och är ute
förtidspensionsträsket.

> Kan du berätta för oss som du anser vara fel informerade.

Det är ju att bara för att man har problem med ryggen,
så innebär det inte att man behöver ta jobb "längst ner på stegen".
Och dessutom, de där jobben "längst ner på stegen" befinner
sig klart högre upp än förtidspensionsnivån.

> Det beror ju på att samhället inte stöttar dessa på olika sätt,

Nu är ju förtidspension just ett sätt att stötta dem som
inte har arbetsförmåga.

> det
> finns ju andra aktiviteter för att motarbeta psykisk ohälsa,

Arbete och social gemenskap är faktiskt ett av de
bästa sätten. Genom förtidspension berövar man
människor den enkla glädjen av att utföra något av
värde, att få försörja sig själv och den gemenskap
det innebär att arbeta tillsammans med andra.

> Jasså, så vitt du förstår!!!???

Jo förstår du kjell, jag *antar* att den som har ett fast jobb
har bättre ekonomi än den som är förtidspensionär.
Vidare så *antar* jag att den som nu försörjer sig som
företagare (i liten skala) har bättre ekonomi än en
förtidspensionär. Jag har inte frågat dem hur mycket bättre
deras ekonomi är, däremot har jag observerat att de
helt uppenbart mår mycket bättre.

/Ulf Sundin

x@y.z

oläst,
14 nov. 2011 06:48:362011-11-14
till
I sådana fall antar jag att du sitter till vänster om din fru eftersom
kjell hela tiden gafflar om "din" högerregering :-)

14 nov. 2011 07:43:222011-11-14
till
Ulf Sundin uttryckte precis :
Vet?! Hehhehehehhe, de allra flesta att 2/3 har fått förbättringar och
de resterande har blivit utan eller fått försämringar.

> [...]
> på förtidspension, och som tack vare detta dessutom
> slipper drabbas av psyko-socila problem, medicinska
> problem och slutligen slipper dö i förtid.

Den främsta fördelen är att *samhället* får skatteinkomster från de
sjuka tvångsarbetande, detta i sin tur genererar mer skattelättnader
till er välbeställda och priviligierade. Det är ju där som FAS3 och
Arbeit Macht Frei kommer in i bilden.

> [...]
> kompetens).
> I ett sådant fall står valet mellan att förtidspensionera

Ordet var frisk!!! Hehehhhe, i er nya värld finns ju inte sjuka längre,
så behändigt när du talar om "friska" personer.

> en frisk person, eller att inte göra det. Försämring av villkoren
> av att *vara* förtidspensionär har således inte med saken att
> göra.

Åjo, det har det alltid!

> Vad tycker du är så bra med att förtidspensionera
> friska personer kjell?

Hur vet du att de var friska? Är det dina högerkolegor som berätat
detta för dig?

> Varför är det bra att de som kan
> arbeta och försörja sig själv i stället ska hanka sig fram
> på förtidspension?

Jag vill påstå att de inom bl.a. FAS3, Arbeit Macht Frei, hankar sig
från och står enbart til förfogande till dig och diina kollegor inom
näringslivet.

> [...]
> om de borde få högre bidrag), eftersom det skyddar dem
> från att bli utnyttjade som arbetskraft.

Jag vill att sjuka skal behandlas som sjuka och få så mycket ekonomisk
stöd att de får en livskvalite värd namnet.

> Borde unga förtidspensioneras i *högre* grad,
> eller bör vi sträva efter att fler av dem kan försörja
> sig själva?

Beror på om de anses sjuka eller ej!

> Du har glömt bort att den förbättring jag speciellt framhävde
> var att man slutat förtidspensionera *friska* men arbetslösa?

Det finns ju inga sjuka längre i din förstockade värld. Den
beteckningen har din högerregering tagit bort.

> Och även de som förtidspensioneras pga av sjukdom kan
> ofta utföra arbete.

Visst, ännu en förtjänst för *samhället*

> [...]
> ryggproblem. Hon har fortfarande ryggproblem (även om
> de blivit bättre) men hon har nu studerat och är ute

Det säger ju inte något annat än att hon bidrar till *samhället*.
Det står inget om vad hon gör och till vilken lön eller övriga
arbetsvillkor. Vill hon frivilligt ha sämre villkor än när hon slutade
sitt ordinarie arbete är det ju upp till henne. Men lik förbannat är
det en vinst för *samhället*.

> [...]
> Och dessutom, de där jobben "längst ner på stegen" befinner
> sig klart högre upp än förtidspensionsnivån.

Jasså du säger så!

> Nu är ju förtidspension just ett sätt att stötta dem som
> inte har arbetsförmåga.

Inte med tvångsarbete till usel lön.

> [...]
>
> Jo förstår du kjell, jag *antar* att den som har ett fast jobb
> har bättre ekonomi än den som är förtidspensionär.

Dina antaganden är ju bara *antaganden*. Inget annat! Nu hör det till
saken att bara för att du heter Ulf Sundin så skall man förutsätta att
du vet saker och ting, så enkelt är det nu inte.

> Vidare så *antar* jag att den som nu försörjer sig som
> företagare (i liten skala) har bättre ekonomi än en
> förtidspensionär.

Återigen endaste ett antagande!

> Jag har inte frågat dem hur mycket bättre
> deras ekonomi är, däremot har jag observerat att de
> helt uppenbart mår mycket bättre.

Självklart vet du inget, bara antagaden återigen.
Så mycket skitsnack från dig när jag frågat hur du vet allt detta om
ekonomi och vem som är vinnaren. Du har gjort generella påståenden om
att de skulle få det bättre ekonomist. Det var alltså en ren lögn.

Ulf Sundin

oläst,
14 nov. 2011 08:10:292011-11-14
till
On 14 Nov, 13:43, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:
> Ulf Sundin uttryckte precis :

> Dina antaganden är ju bara *antaganden*. Inget annat!

Hörnu, din lille skit, det är inte *bara* ett antagande.
Vad tror du att oddsen är för att en heltidslön skulle
vara på samma nivå som förtidspension för en person
på 30 år? Chansen för det är försumbar, kjell.

> Återigen endaste ett antagande!

Vad tror du chansen är att hon skulle driva
sin verksamhet om resultatet vore lägre än förtidspension?

> Självklart vet du inget, bara antagaden återigen.

Inte alls, däremot har jag inte haft något behov
av att veta vad de faktiskt tjänar.

> Så mycket skitsnack från dig

I den här tråden är det återigen du som excellerar
i skitsnack. Om du inte har något konstruktivt att
komma med är det meningslöst att diskutera med dig.

/Ulf Sundin

14 nov. 2011 08:32:062011-11-14
till
Ulf Sundin formulerade frågan :

> Hörnu, din lille skit,

Säger du det!

> det är inte *bara* ett antagande.

Det är ett *antagande*, inget annat.

> Vad tror du att oddsen är för att en heltidslön skulle
> vara på samma nivå som förtidspension för en person
> på 30 år? Chansen för det är försumbar, kjell.

Exemplet som du tog, rörde sig om en person med ryggskada!
Ditt *antagande* om att dina närinslivskompisar skulle betala henne en
lön som ger samma livskvalitet än innan hon blev ryggskadad får du allt
visa med siffror. Att gå efer dina *antaganden* är främmande för mig.

> Vad tror du chansen är att hon skulle driva
> sin verksamhet om resultatet vore lägre än förtidspension?

Ingen aning, det är väl du som skall visa det med dina påståenden.

> Inte alls, däremot har jag inte haft något behov
> av att veta vad de faktiskt tjänar.

Du *vet* med andra ord inte. Jösses och ndå kommer dumed påståenden.

> I den här tråden är det återigen du som excellerar
> i skitsnack. Om du inte har något konstruktivt att
> komma med är det meningslöst att diskutera med dig.

Visst, men likväl är det *samhället* som är vinnaren när en sjuk eller
förtidspensionerad tvingas arbeta. Kom igen när du har något som
styrker dina många *antaganden*. Du kom ingen vart mitt lögnande om att
du visste att en förtidspensionerad skulle få det bättre ekonomiskt med
att tvingas jobba. Men fortsätter din högeregering med ännu fler
försämringar så är det ju klart att viket skitjobb som helst skulle
vara mer betalt. Men då uppstår ju frågan om personen kan leva på lönen
och få en livskvalitet värd namnet.

Björn Westling

oläst,
14 nov. 2011 08:35:052011-11-14
till
On Nov 14, 1:43 pm, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:

> Vet?! Hehhehehehhe, de allra flesta att 2/3 har fått förbättringar och
> de resterande har blivit utan eller fått försämringar.

Antagande!

> Den främsta fördelen är att *samhället* får skatteinkomster från de
> sjuka tvångsarbetande

Och alla de som inte är sjuka?

> Ordet var frisk!!! Hehehhhe, i er nya värld finns ju inte sjuka längre,
> så behändigt när du talar om "friska" personer.

Vad ska han då skriva när han syftar på friska personer (= personer
som inte är sjuka)?

> Hur vet du att de var friska?

Hur vet du att de inte var friska?

> Jag vill påstå att de inom bl.a. FAS3, Arbeit Macht Frei, hankar sig
> från och står enbart til förfogande till dig och diina kollegor inom
> näringslivet.

Okej, du tycker alltså att de som kan arbeta och försörja sig själva
istället ska hanka sig fram på förtidspension!

> Beror på om de anses sjuka eller ej!

Och vem skall bestämma om de är sjuka? Tydligen inte regeringen (om
den är höger).

> Det finns ju inga sjuka längre i din förstockade värld. Den
> beteckningen har din högerregering tagit bort.

Vilket ord skall Ulf och alla andra skriva om han syftar på friska (=
de som inte är sjuka)?

Märkligt nog lyckades jag bli sjukskriven ett par veckor när jag bröt
nyckelbenet, trots att högerregeringen tydligen tagit bort begreppet
"sjuka". En annan f.d. arbetskamrat var helt sjukskriven i stort sett
hela de två sista åren, trots att högerregeringen ju tagit bort
benämningen sjuk.

Det verkar som att kjells påstående om regeringen inte riktigt stämde
med verkligheten. Fast det är klart, jag var ju ute i arbetslivet och
inte pensionär, så jag har väl sämre koll på hur det är ute i
arbetslivet nuförtiden.

> Visst, ännu en förtjänst för *samhället*

Förklara varför det är bättre att vara förtidspensionerad än att
arbeta!

> Det säger ju inte något annat än att hon bidrar till *samhället*.
> Det står inget om vad hon gör och till vilken lön eller övriga
> arbetsvillkor.

Så om du skall kritisera det så får du alltså hitta på fakta?

Vill hon frivilligt ha sämre villkor än när hon slutade
> sitt ordinarie arbete är det ju upp till henne.

Vad konstigt, när jag blev uppsagd så ville jag ju inte ha sämre
villkor. Och folk som blir sjukskrivna vill nog inte heller ha sämre
villkor.
Men du hävdar alltså att när den här personen blev förtidspensionerad
så ville hon frivilligt ha sämre villkor.
Och hur du tänkt dig att hon skulle fått exakt samma villkor som
förtidspensionerad som hon hade när hon arbetade, och sedan avsiktligt
tagit ett jobb där hon fick sämre än när hon var förtidspensionerad
vet ingen.

Det märkligaste är att du anser att du vet mer om hennes situation än
den som känner henne!

> Jasså du säger så!

Visa att han har fel, istället för att komma med förklenande
intetsägande kommentarer!

> Inte med tvångsarbete till usel lön.

Så om man förtidspensioneras sätts man i tvångsarbete? Konstig
pensionering...

> Dina antaganden är ju bara *antaganden*. Inget annat!

Det är förvisso riktigt, men de är rimliga antaganden.
Ditt antagande om att den som har fast jobb inte har bättre ekonomi än
en förtidspensionär är också ett antagande.

Nu hör det till
> saken att bara för att du heter Ulf Sundin så skall man förutsätta att
> du vet saker och ting, så enkelt är det nu inte.

Är det så enkelt att bara för att du heter kjell så skall man
förutsätta att du vet saker och ting?

> Återigen endaste ett antagande!

Ja, men ett rimligt antagande.
Till skillnad mot ditt antagande att den som försörjer sig som
företagare inte har bättre ekonomi än en förtidspensionär.

> Självklart vet du inget, bara antagaden återigen.

Har du träffat de här personerna, kjell?
Om du inte har det, hur kan du då vara så säker på att Ulf inte kan
bedöma att de mår mycket bättre än innan?

> Så mycket skitsnack från dig när jag frågat hur du vet allt detta om
> ekonomi och vem som är vinnaren. Du har gjort generella påståenden om
> att de skulle få det bättre ekonomist. Det var alltså en ren lögn.

Nja, att du påstår att något är en lögn gör det inte till en lögn.

Inte ett enda av dina angrepp var baserade på verkligheten!

Ulf Sundin

oläst,
14 nov. 2011 10:38:522011-11-14
till
On 14 Nov, 14:32, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:
> Ulf Sundin formulerade frågan :

> Säger du det!

> Det är ett *antagande*, inget annat.

> Exemplet som du tog, rörde sig om en person med ryggskada!

Skada?
Vad gör du nu för antagande, kjell?
Hon hade ryggproblem, någon skada har jag inte alls talat om.

> Ditt *antagande* om att dina närinslivskompisar skulle betala henne en
> lön som ger samma livskvalitet än innan hon blev ryggskadad får du allt
> visa med siffror.

Ryggproblem hade hon redan innan hon fyllt 25.
Mycket till lön *innan* ryggproblemen fanns inte alls.
Hon hankade sig fram på påhugg och A-kassa i några
år, sedan fick någon den idiotiska idén att föreslå
förtidspension. Tack och lov insåg hon själv att detta
inte var rätt väg.
Och tack och lov är ryggproblem inte något större
problem i de flesta yrken. Så hon valde en annan
karriär än vad hon först tänkt sig. Så vitt jag kan
bedöma går det utmärkt.

Om du tror att jag tänker intervjua henne om hennes
nuvarande lön, begära in utdrag från hennes självdeklaration
från 2005 och presentera resultatet här bara för att
du tycker att det vore på sin plats kan du *glömma*.
Vi vet iofs att du inte vet hur man beter sig mot sina
medmänniskor, men vi andra behöver inte sjunka till
din nivå.

> Visst, men likväl är det *samhället* som är vinnaren när en sjuk eller
> förtidspensionerad tvingas arbeta.

Trams.
Bortsett från att "sjuk" täcker in en massa tillstånd
som inte på minsta sätt påverkar ens arbetsförmåga,
så diskuterar jag i denna tråd huvudsakligen fenomenet
att förtidspensionera *friska* personer av arbetsmarknadsskäl.
Att en arbetsförmögen person arbetar är *främst* en
framgång för denna person. Det ger bättre ekonomi,
det ger bättre hälsa, och risken att dö i förtid minskar.

Eftersom du vägrar att diskutera det ämne som
du själv tog upp i dena tråd, anser jag att det är
meningslöst att diskutera vidare med dig.

Du kan väl yla på om att *fler* borde få rätten
att bli försörjda genom bidrag, och fler borde
bli "räddade" från att bli utsugna genom arbete.
Om jag ska vara ärlig, så hoppas jag att du
och socialdemokraterna gör detta till den
STORA VALFRÅGAN. Ett säkrare sätt att
bli en totalt irrelevant politisk rörelse finns knappt.
Lycka till!

/Ulf Sundin

PS
Var du och träffade Tjohultarn när han var i
Landskrona och bad om förlåtelse?
Kanske gav du honom rådet att satsa på
"rätten att slippa försörja sig själv" som
en fråga att driva?

Ulf Sundin

oläst,
14 nov. 2011 10:52:352011-11-14
till
On 11 Nov, 14:07, JKv <john_kvarnstr...@lycos.com> wrote:

> [...]
> gravt handikappande oberoende av vad situationen ar.
> Men manga former av psykiska ohalsa beror pa personens situation och

Visst är det så.
Jag anser att det är ett reellt problem att många
vardagliga motgångar och besvär numera så lätt
psykologiseras blir till diagnoser. För ett par år sedan
läste jag David Eberhards bok "I trygghetsnarkomanernas land",
och där finns gott om exempel på detta.

>Svarigheter att fa ett jobb, lyckas med en utbildning etc,
> leder till okad ohalsa, vilket i sin tur leder till ytterligare
> svarigheter. En sjalvforstarkande cykel bildas.

Ja, så kan det vara.
Motgångar i kombination med en föreställning
om att om något oväntat eller oönskat händer
så måste det vara något fel någonstans, kan
vara mycket destruktivt.
Att få en diagnos kan förstås vara en lättnad
(få ett namn och förklaring till detta oönskade/besvärliga),
men det kan också vara en början på en spiral av
nya diagnoser...

/Ulf Sundin

Ulf Sundin

oläst,
14 nov. 2011 10:55:552011-11-14
till
On 11 Nov, 13:47, Fredrik Östman <Fredrik_Oest...@work.invalid> wrote:

> [...]
> personer så att det framstår som en framgång när de flesta av dem får en
> möjlighet att komma in på arbetsmarkaden och i framtiden rösta på de nya

Jo, men detta måste ske utan att det blir för mycket
skällande (kjellande) i medierna om hur dessa "sjuka"
tvingas söka arbete fast de har skenande tvångssyndrom.

> [...]
>
> Förkylning och mensvärk är också diagnoser, men de läggs i allmänhet inte

Jo.

/Ulf Sundin

14 nov. 2011 11:19:252011-11-14
till
Ulf Sundin skrev pᅵ 2011-11-14 :

> [...]
> inte var rï¿œtt vï¿œg.
> Och tack och lov ï¿œr ryggproblem inte nï¿œgot stï¿œrre
> problem i de flesta yrken. Sᅵ hon valde en annan
> karriᅵr ᅵn vad hon fᅵrst tᅵnkt sig. Sᅵ vitt jag kan
> bedï¿œma gï¿œr det utmï¿œrkt.
>
> Om du tror att jag tï¿œnker intervjua henne om hennes
> nuvarande lï¿œn, begï¿œra in utdrag frï¿œn hennes sjï¿œlvdeklaration
> frï¿œn 2005 och presentera resultatet hï¿œr bara fï¿œr att
> du tycker att det vore pᅵ sin plats kan du *glᅵmma*.
> Vi vet iofs att du inte vet hur man beter sig mot sina
> medmï¿œnniskor, men vi andra behï¿œver inte sjunka till

Trots din okunskap om hennes ekonomiska fï¿œrhï¿œllanden kunde du sï¿œga att
hon skulle ha det bï¿œttre ekonomiskt. Vad anvï¿œnder du nï¿œr du spï¿œr.. sump
kula eller?

> [...]
> Bortsett frï¿œn att "sjuk" tï¿œcker in en massa tillstï¿œnd
> som inte pᅵ minsta sᅵtt pᅵverkar ens arbetsfᅵrmᅵga,
> sᅵ diskuterar jag i denna trᅵd huvudsakligen fenomenet
> att fï¿œrtidspensionera *friska* personer av arbetsmarknadsskï¿œl.
> Att en arbetsfï¿œrmï¿œgen person arbetar ï¿œr *frï¿œmst* en
> framgï¿œng fï¿œr denna person. Det ger bï¿œttre ekonomi,
> det ger bᅵttre hᅵlsa, och risken att dᅵ i fᅵrtid minskar.
>
> Eftersom du vï¿œgrar att diskutera det ï¿œmne som
> du sjï¿œlv tog upp i dena trï¿œd, anser jag att det ï¿œr
> meningslï¿œst att diskutera vidare med dig.

Gᅵr du sᅵ gnᅵll-Ulf, det blir bra!

> Du kan vᅵl yla pᅵ om att *fler* borde fᅵ rᅵtten
> att bli fï¿œrsï¿œrjda genom bidrag, och fler borde
> bli "rï¿œddade" frï¿œn att bli utsugna genom arbete.
> Om jag ska vara ï¿œrlig,

Pï¿œstï¿œr du dig vara ï¿œrlig, du har komit med en grov lï¿œgn i trï¿œden.

> sᅵ hoppas jag att du
> och socialdemokraterna gï¿œr detta till den
> STORA VALFRï¿œGAN. Ett sï¿œkrare sï¿œtt att
> bli en totalt irrelevant politisk rï¿œrelse finns knappt.
> Lycka till!

Det ï¿œr igen nyhet vad du ï¿œnskar socialdemokraterna. Det har du visat i
snart sex ï¿œr.

> /Ulf Sundin
>
> PS
> Var du och trï¿œffade Tjohultarn nï¿œr han var i
> Landskrona och bad om fï¿œrlï¿œtelse?
> Kanske gav du honom rᅵdet att satsa pᅵ
> "rï¿œtten att slippa fï¿œrsï¿œrja sig sjï¿œlv" som
> en frï¿œga att driva?

Du har ljugit fï¿œrdigt fï¿œr denna gï¿œngen?
Konstaterar att ditt inlï¿œgg var bara en massa antaganden av dig
gnᅵll-Ulf. Finns ingen som helst anledning att dᅵ ta dig pᅵ allvar.
Adjï¿œss och goodbye fï¿œr denna gï¿œngen, det kommer sï¿œkert fler tillfï¿œlle
nï¿œr jag kan ta upp samma frï¿œgestï¿œllning. Men nog har du blivit
fï¿œrmï¿œgnare nu nï¿œr du bevakar din position i 2/3-samhï¿œllet. Mï¿œste vara
tryggt fï¿œr dig att veta att du har en massa likasinnade empatifattiga
opportunister som klappar dig pᅵ ryggen.

--
[...]

14 nov. 2011 11:25:242011-11-14
till
Ulf Sundin låtsades :
Har du blivit läkare nu också? Psykiatriker t.o.m. det må jag säga!
Det är ingen gräns för ditt "kunnande"! Kanske du rent av föreslår ECT
som botemedel, eller du är inte på din linjen!?

--
[...]

14 nov. 2011 11:28:152011-11-14
till
On Nov 14, 2:32 pm, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Ditt *antagande* om att dina närinslivskompisar skulle betala henne en
> lön som ger samma livskvalitet än innan hon blev ryggskadad får du allt

Problemet är att han inte gjort det antagandet!
Däremot har han gjort antagandet att hennes lön nu är högre än vad hon
fick ut som förtidspensionerad.

Bruno Hagelsten

oläst,
14 nov. 2011 12:02:362011-11-14
till
>kjell
>
>Kanske du [Ulf Sundin] rent av föreslår ECT som botemedel, eller
>du är inte på din linjen!?

Du får höra med M.O.B. i L. om han tror att det skulle ha någon
effekt.

Björn Westling

oläst,
14 nov. 2011 11:34:062011-11-14
till
On Nov 14, 5:19 pm, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:

> Trots din okunskap om hennes ekonomiska f rh llanden kunde du s ga att
> hon skulle ha det b ttre ekonomiskt.

Och trots din okunskap om hennes ekonomiska förhållanden kan du säga
att hon inte skulle ha det bättre ekonomiskt!

Vad anv nder du n r du sp r.. sump
> kula eller?

Han kanske har tagit reda på vad man typiskt får ut som
förtidspensionerad, jämfört med vad man typiskt får ut när man jobbar
som det hon obbar som.

> P st r du dig vara rlig, du har komit med en grov l gn i tr den.

Du är inte rätt person att kritisera andra för att ljuga.

> Konstaterar att ditt inl gg var bara en massa antaganden av dig
> gn ll-Ulf.

Betydligt bättre antaganden än dina antaganden.

Finns ingen som helst anledning att d ta dig p allvar.

Än mindre anledning finns att ta dig på allvar, efter dina antaganden
och pådyvlande av åsikter för att sedan gnägga om att du "avslöjat en
lögn".

x@y.z

oläst,
14 nov. 2011 13:06:202011-11-14
till
ECT har näppeligen någon effekt på kjell. Det krävs att man har en
hjärna för att något ska hända.

JKv

oläst,
14 nov. 2011 14:36:572011-11-14
till
On Nov 14, 10:52 am, Ulf Sundin <sundin...@gmail.com> wrote:

> Att få en diagnos kan förstås vara en lättnad
> (få ett namn och förklaring till detta oönskade/besvärliga),
> men det kan också vara en början på en spiral av
> nya diagnoser...

Det beror på hur diagnosen tas emot. Om den bara blir en ursäkt för
misslyckande så är det till liten nytta.
Men om det tas emot på rätt sätt, så kan det också ge insikter i
varför man har svårigheter och vad man kan göra för att komma över
dessa.
Framgång i behandling av psykisk ohälsa kräver nästan alltid att
patienten har en önskan och drivkraft i att bli bättre.

Att det finns en "diverse-svåra-diffusa-problem-lösning" i form av
förtidspensionering är inte bra. Det tar bort incitament för den sjuka
att bli bättre och det är en genväg för byråkraterna i försäkrings
kassan att bli av med svåra fall.

John

Henrik Bengtsson

oläst,
14 nov. 2011 17:04:222011-11-14
till
"kjell" skrev i meddelandet news:j9r581$n1m$1...@ubuntu1.ipbo.se...

> [...]

lï¿œn som ger samma livskvalitet ï¿œn innan hon blev ryggskadad fï¿œr du allt
visa med siffror. Att gᅵ efer dina *antaganden* ᅵr frᅵmmande fᅵr mig.
----

Varfï¿œr i hela friden skulle en ryggskada pï¿œverka lï¿œnen hos en person som kan
utfï¿œra sina arbetsuppgifter?

Eller menar du att personen med ryggskadan fï¿œrtjï¿œnar en hï¿œgre lï¿œn fï¿œr att
kunna ha samma livskvalitet som sina kollegor utan skador?

Mvh
Henrik

Ulf Sundin

oläst,
14 nov. 2011 17:24:432011-11-14
till
On Mon, 14 Nov 2011 17:19:25 +0100, kjell <videoko...@hotmail.com>
wrote:

>Du har ljugit färdigt för denna gången?

Hur menar du att mina två *frågor* skulle
kunna vara lögner?

/Ulf Sundin

Björn Westling

oläst,
14 nov. 2011 18:18:272011-11-14
till
On 14 Nov, 23:04, "Henrik Bengtsson" <reklamfe...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Eller menar du att personen med ryggskadan f rtj nar en h gre l n f r att
> kunna ha samma livskvalitet som sina kollegor utan skador?

Inte för att jag tror att kjell tänkt på det, men kanske behöver en
person med ryggskada köpa mer värktabletter eller liknande än andra.

Å andra sidan kanske andra har högre hyra, hon kanske har en partner,
vilket inte alla har. Vissa har bil, vissa måste åka kollektivt medan
andra kan gå...

15 nov. 2011 01:36:582011-11-15
till
Ulf Sundin tänkte väldigt hårt :
Ditt påstående "Och har, så vitt jag förstår, en mycket bättre
ekonomi."
Det är en ren lögn eftersom du ju inte vet och endast bygger på dina
*antaganden*. Varför gör du påståenden som är rena lögner?

--
[...]

15 nov. 2011 01:57:592011-11-15
till
On Tue, 15 Nov 2011 07:36:58 +0100, kjell <videoko...@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Det är en ren lögn eftersom du ju inte vet och endast bygger på dina
>*antaganden*. Varför gör du påståenden som är rena lögner?

Milde tid, kjell, kan du inte svenska längre?

Ulf Sundin

oläst,
15 nov. 2011 03:38:392011-11-15
till
On 15 Nov, 07:36, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> ekonomi."
> Det är en ren lögn eftersom du ju inte vet och endast bygger på dina

Du vet uppenbarligen inte vad en lögn är för något.

Men hur var det, kjell.
Var du och lyssnade när Tjohultarn sade förlåt
till partifolket i Landskrona, eller var du det inte?
De kanske inte släppte in dig?

/Ulf Sundin

Ulf Sundin

oläst,
15 nov. 2011 04:49:112011-11-15
till
On 14 Nov, 17:25, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:

> Har du blivit läkare nu också? Psykiatriker t.o.m. det må jag säga!

Nej, men jag läser böcker.

Det kanske vore något för dig också?

/Ulf Sundin

Ulf Sundin

oläst,
15 nov. 2011 04:46:272011-11-15
till
Det har ju genom tiderna funnits olika "populära" diagnoser,
som är så pass vaga och svåra att belägga att de lätt blir
överutnyttjade av dem som gärna vill slippa arbetslivet.
De psykiska diagnoserna låg i topp för ca 5 år sedan, och
det var främst nedstämdhet/depression och oro/stress som
var användes. (Det var en intressant artikel i dagens SvD som
tog upp detta, men jag hann bara skumma igenom delar
under frukosten). Det här var vid tiden när var och varannan
var "utbränd". Nu tycks ångest vara på väg upp.
Före det så har vi haft fibriomyalgi (diffusa smärtor),
elöverkänslighet, diffusa ryggproblem, whip-lash skador,
mm mm.

/Ulf Sundin

15 nov. 2011 05:03:162011-11-15
till
Ulf Sundin presenterade följande förklaring :

> Nej, men jag läser böcker.

Jag förstår! När man läst böcker kan man ställa psykiatriska
diagnoser!!
Som vanligt överskattar du din förmåga.

> Det kanske vore något för dig också?

Jag läser med måtta, har du inte hört om talesättet "Han är förläst"

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,
de som tidigare hade det sämst har i detta borgerliga egoistiska

15 nov. 2011 05:05:022011-11-15
till
Ulf Sundin presenterade följande förklaring :
Vi vet sedan gammalt att du lobbar för högerregeringen och dess politik
att via ord avskaffa sjukdomar.

Ulf Sundin

oläst,
15 nov. 2011 05:26:462011-11-15
till
On 15 Nov, 11:03, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:
> Ulf Sundin presenterade följande förklaring :

> Jag förstår! När man läst böcker kan man ställa psykiatriska
> diagnoser!!

Har jag ställt någon diagnos, menar du?
Din oförmåga att förstå skriven text når
nya höjder!

> Jag läser med måtta, har du inte hört om talesättet "Han är förläst"

Jo, det är sånt som de anti-intellektuella patrasket
gärna tar till. Föraktet för kunskap är utbrett,
i synnerhet bland sossar och sverigedemokrater.

Jag tar tillbaka mitt råd, ety du synes vara obildbar.

/Ulf Sundin

Hakvinius

oläst,
15 nov. 2011 07:25:032011-11-15
till
kjell skrev 2011-11-15 11:03:

> Jag läser med måtta, har du inte hört om talesättet "Han är förläst"

Det du läser; Är det sådant du får färglägga själv, eller är det redan
färglagt?

15 nov. 2011 07:58:072011-11-15
till
Ulf Sundin uttryckte precis :

> Har jag ställt någon diagnos, menar du?

Javisst!

> Din oförmåga att förstå skriven text når
> nya höjder!

Jasså!

> Jo, det är sånt som de anti-intellektuella patrasket
> gärna tar till. Föraktet för kunskap är utbrett,
> i synnerhet bland sossar och sverigedemokrater.

Det akademiska slöddret stå för "verkligheten" (teorierna), den falska
verkligheten som du ständigt finner i dina böcker. Jag står för fakta
om vad som händer och sker, bl.a. detta som nu utspelas bland dina
högervänner. Jag är övertgad om att när du nu tar fram en bok om exvis
åldringsvård så finns det inte något nämnt av den skit som du varit med
och röstat fram. Ditt djävla teoriserande kan du ta med dina
likasinnade "bildbara". Du är endast en stor skit som gömmer dig bakom
din stora hög av böcker. Verkligheten i det av din högerregering styrda
Sverige ser helt annorlunda ut. Att vara "bildad" och inte se hur
samhället ser jag som ett intellektuellt handikapp! Stackars dig du
gnäll-Ulf, budbäraren av 2/3-samhället.

Björn Westling

oläst,
15 nov. 2011 08:22:312011-11-15
till
On Nov 15, 1:58 pm, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> verkligheten som du ständigt finner i dina böcker. Jag står för fakta
> om vad som händer och sker, bl.a. detta som nu utspelas bland dina

Precis som Mikael Forsberg, m.a.o.

Ulf Sundin

oläst,
15 nov. 2011 08:32:472011-11-15
till
On 15 Nov, 13:58, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:
> Ulf Sundin uttryckte precis :

> Javisst!

Nu får du nog förklara hur du tänkt.
Vilken diagnos har jag ställt på vem?

/Ulf Sundin

x@y.z

oläst,
15 nov. 2011 08:56:082011-11-15
till
On Tue, 15 Nov 2011 13:58:07 +0100, kjell <videoko...@hotmail.com>
wrote:
Jag undrar en sak; Vad gör du för att förbättra världen egentligen?
Skriker, svär och kastar invektiv över folk på gatan?

15 nov. 2011 10:14:472011-11-15
till
Vad är det för precist med det menar du?

Ulf Sundin

oläst,
15 nov. 2011 10:28:172011-11-15
till
On 15 Nov, 13:58, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:
> Ulf Sundin uttryckte precis :

> Javisst!

Vilken diagnos har jag då ställt på vem, kjell?

/Ulf Sundin

15 nov. 2011 11:05:052011-11-15
till
Ulf Sundin tänkte väldigt hårt :
På alla dessa som är verkligt sjuka har du ställt diagnoserna att de
skulle på något sätt inbilla sig. Men det är den vanliga moderata
retoriken, sjuka är simulanter och kan jobba, det är bara inbillning!
Dina inlägg uppfattar jag i ditt led att att alla skall stå till ditt
och dina gelikars förfogande. Jag får åter anledning att ta upp det där
med FAS3 (Arbeit Macht Frei), det är samma bakomliggande tankar. Du må
vara frisk och kry, men ge fan i att diagnostisera andras sjukdomar.
Det har jag läst!!!!! Djävla tönt!

> /Ulf Sundin

x@y.z

oläst,
15 nov. 2011 11:50:482011-11-15
till
On Tue, 15 Nov 2011 17:05:05 +0100, kjell <videoko...@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>med FAS3 (Arbeit Macht Frei), det är samma bakomliggande tankar. Du må
>vara frisk och kry, men ge fan i att diagnostisera andras sjukdomar.

Nog märks det på kjell att sossarna bara har 24,7% nu. Tänk vad som
hade hänt om han hade tillåtits att vara ute och propagera. Snacka om
ras.

15 nov. 2011 13:07:052011-11-15
till
Ulf Sundin formulerade frågan :
Du med din inställning till sjuka människor skulle vara en klippa hos
FK som förtroendeläkare. Jag menar, nu där du läst så mycket om olika
diagnoser borde du passa som hand i handske när det gäller att tvinga
sjuka i arbete till FAS3 (Arbeit Macht Frei). De behöver personer med
ett något udda förhållande till sjuka människor.

Ulf Sundin

oläst,
15 nov. 2011 16:33:122011-11-15
wrote:

>Ulf Sundin tänkte väldigt hårt :

>På alla dessa som är verkligt sjuka har du ställt diagnoserna att de
>skulle på något sätt inbilla sig.

Nu inbillar du dig, alldeles bestämt.
Eller menar du att jag i inlägget som fick dig
att yla om att jag ställer diagnoser fanns något
som ens var i närheten av en diagnos.
Och dessutom, en diagnos ställs på en person.
Vilken *person* är det jag skulle ha ställt en diagnos på
(jag nämner ju inte ens någon person i inlägget).

Eller så är det så att du inte inbillar dig.
Du är helt enkelt bara så otroligt okunnig.
Det anses kanske vara en dygd bland dem som yrar om
att andra är "förlästa"?

/Ulf Sundin
0 nya meddelanden