Ryssland

Avos

oläst,
17 nov. 2011 15:59:392011-11-17
till
Har gjort årets vända till ryssland. Mycket positivt. Igelkottsförvaltningen har tvingats bort från vägarna, nästan alla tillhåll för GIBDD/DPS är stängda, de avskydda mutkolvarna till trafikpoliser har tvingats att börja ägna sig åt vad de egentligen ska syssla med.

Vad värre är att igelkottförvaltningens närvaro dyker upp på andra ställen,där man minst väntar dem. I Rysslad trodde jag ingen skulle våga angripa familjens starka ställning, men i tvprogrammet 'låt dem säga det själv' släpps pöbeln fri att angripa svaga individer som inte kan försvara sig själva. Programledaren vrålar värst när han leder attackerna av ca 200 skrikande åhörare som täpper till munnen på dagens försvarslösa offer. Jag kallar programmet ' Är detta verkligen er sak', och några gränser såg man verkligen inte. Skulle inte förvåna mig om de drabbade tar livet av sig efter en sådan social avrättning. Exempelvis en psykossjuk mamma utan dagisplats som bor ihop med en narkoman. de minderåriga barnen hade skitit på golvet medans hon jobbade som toalettstäderska. Alla bara skrek att barnen borde tas från henne, hon förklarades för att vara ett sinnessjukt monster, ingen ville visa medkänsla, bara hat.

Annet ljud blev det i pöbelns skälla när en uteliggare skulle nedsablas. Allt gick snett för pöbeln. Han var känd fd skådespelare som supit ned sig. EN TALANG . När fähunden som var programledare försökte starta skrikorkestern genom att börja fråga ut honom om han kände något ansvar för sina barns framtid gick allt åt helvete för fascisterna. Hans barn var framgångsrika skådespelare! Ur publiken kom en känd regissör fram och omfamnade honom! En kvinna ställde sig upp och sade att det hade varit hennes dröm att få vara gift med honom, som idag var en tandlös uteliggare.

Allt slutade i medkänsla istället för hat. Han behärskade mediet med stor vana, och svinet till programledare vågade inte skrika åt honm. Istället kom det sig att han mot sin vilja kom att ställa frågor han aldrig velat ställa 'hur kom det sig att du hamnafe i OLYCKAN att börja dricka och bli uteliggare?'

Olyckan ja, ja han kunde ju försvara sig med bravur, han hade bildning och fint sätt kvar. i finalen stod den tandlösa uteliggaren och kyste damerna pä hand och konverserade vant.

Men när dessa skoningslösa monster släpps lös på försvarslösa barn,och deras psykossjuka föräldrars rättigheter så kallas det inte för att någpn drabbats av olyckan.

--
Android Usenet Reader
http://android.newsgroupstats.hk

17 nov. 2011 23:48:572011-11-17
till
On 2011-11-17 21:59, Avos wrote:
> [...]
> toalettstäderska. Alla bara skrek att barnen borde tas från henne, hon
> förklarades för att vara ett sinnessjukt monster, ingen ville visa

Som i Sverige ungefär, Gorbatjov såg ju upp till den svenska medelvägen
en gång i tiden när vi var inne på det spåret för han tyckte det var bra
hur vi mobbade ut alkoholkonsumenter bland de mindre välbeställda. Skall
de ta efter Sverige så är det inte förtrycket som är det man skall följa.

> [...]
> och omfamnade honom! En kvinna ställde sig upp och sade att det hade
> varit hennes dröm att få vara gift med honom, som idag var en tandlös

I Sverige behandlas uteliggare som skit och rånas, sparkas på, förnedras
och körs iväg av myndigheterna överallt.

> [...]
> Men när dessa skoningslösa monster släpps lös på försvarslösa barn,och
> deras psykossjuka föräldrars rättigheter så kallas det inte för att

Olyckan är ofta myndigheternas fruktansvärda förföljelse och övergrepp
som slår ut folk. Ta bara hur de drar in körkorten i Sverige, helt utan
att det ens har med trafiken att göra så dras körkorten in för
uteliggare eftersom de har synts på allmän plats berusade, de har ju
inget hem att sitta och dricka i så det är ren terrorism mot dessa
människor och de rånas av polisen när de tar en öl så de kan inte spara
något utan måste snabbt dricka ur allt.

Sedan tycker de att vi måste ha fler trafikpoliser som kontrollerar
kroppskemin på folk i trafiken, men de som aldrig har kört berusade men
är uteliggare som inte får ha körkort fängslas ändå för att de inte har
körkort och heller inte kan få något. Barn får de naturligtvis inte
heller ha.

I Kina får man köra rattfull tre gånger per år och risken att det
upptäcks är minimal eftersom de inte satsar på att trakassera folk
dagligen som här. Däremot satsar de på att stoppa korruptionen, till
skillnad mot Sverige där partitoppen tycker korruption och mutor är
någonting bra, vilket man förstår att de själva tycker. Barn
tvångsomhändertas inte i närheten av vad som är fallet i det extrema
Sverige, vilket beror på att vi har byggt upp en tvångsindustri som
lobbar kraftigt för sina privilegier.

Ta det där med att de säger att man måste satsa på att gripa ungdomar
tidigt om de testat Hasch som de anser öka, vilket inte betyder att det
skulle vara något problem om det inte vore så att myndigheterna gick in
och krossade familjen på grund utav det.

Avos

oläst,
18 nov. 2011 10:00:332011-11-18
till
http://1000-tv.ru/peredacha/per-prosm.php?id=4073

Kikade på det här förbaskade programmet igen. Här handlar det om en enbent ensamstående far. Det hetsas om att ta barnen från honom etc. Liknar djurhetsningarna på Colloseum i rom under antiken.Vem sjutton har något att göra med honom och hans barn !?

Avos

oläst,
18 nov. 2011 10:03:312011-11-18
till
http://1000-tv.ru/peredacha/per-prosm.php?id=4073

Här handlar det om hets mot en ensamstående enbent far. Mobben vill ta barnen från honom. Vem sjutton har något att göra med honom och hans barn ?!

18 nov. 2011 11:43:482011-11-18
till
Har tyvärr inte web just nu, men kikar på den imorgon, fast eftersom jag
inte kan låta bli att använda det stukade systemet så kommenterar jag ändå.

Det är tråkigt om Ryssland tar efter Sverige när det gäller barnarov för
finns det något Sverige är urusla med så är det att med våld röva bort
barn från deras föräldrar, tror nog vi är värst i världen med kommunal
trafficking och det ger livslånga skador.

Däremot såg jag på Text-TV att DN skrivit på debattsidorna att manlig
omskärelse bör förbjudas och även om jag är emot alla förbud generellt
så tycker jag inte någon form utav könsstympning av barn skall tillåtas
och det vore bra om de fattade att drogprovtagning också hör hemma bland
fysiska övergrepp mot barn.

Dessutom pratade jag med en jude häromdagen som inte är omskuren fast
starkt funderar på att göra det nu i vuxen ålder, vilket jag tycker är
helt OK när en vuxen människa själv fattar ett sådant beslut. Annars
finns det ju delar i världen där Eunucker anses vara ett bra
försörjningssätt och det utsätter barn för direkt kastrering som jag
definitivt anser inte skall vara tillåtet på barn även om de blir
ovanligt storvuxna i övrigt av den behandlingen.

Avos

oläst,
18 nov. 2011 12:01:102011-11-18
till
Tror inte att detta kan få fäste i ryska folket. Det är alltför grovt. Inte ens svenskar skulle låta sig övertalas till att delta i sådana folkdomstolar. En sådan otrolig uselhet! Men man vet ju hur det skulle ha låtit om en rik människa suttit där: 'jag är alkoholist, har våldtagit en 12åring, jag äger fyra villor, har helikopter, 12miljoner på banken, vad ville ni?'

Då skulle det nog bli tyst av dold beundran. Pöbeln saknar moral,de angriper VÄRNLÖSA offer!

x@y.z

oläst,
18 nov. 2011 15:10:132011-11-18
till
Hur mycket vodka fick du med dig?

Avos

oläst,
18 nov. 2011 16:20:312011-11-18
till
frugan tog med sig två liter, dvs min och hennes kvot. Hon ska göra tranbärslikör. Vodkan kostar 20kr flaskan, tidigare var den billigare än mjölken. Finns troligen bara en person i gruppen som tycker den prissättningen är vettig. Ryssland ska snart gå över till det svenska systemet med systembolag och alkoholskatter.

18 nov. 2011 20:21:012011-11-18
till
Du kan väl inte avse mig där? Men självklart är det en vettig
prissättning även om Vodka inte behöver vara så dyr, eftersom det kostar
ganska lite att tillverka. Mycket tragiskt om de drabbar folket med
svensk alkoholpolitik när det istället borde vara vi som följde Ryssland
i den frågan. Men Ryssland lär få en revolution om de inför svenska
skatter rakt av, här har de ju höjts hela tiden sakta men säkert.

Avos

oläst,
18 nov. 2011 23:39:182011-11-18
till
Ett exempel på idiotisk prissättning var när mjölken kostade 8skr litern och vodkan kostade 6 skr flaskan. Därtill såldes giftig 96% sprit öppet i litersflaskor utan tillsatser förstås. Allting kostar, och sjukvården för superiet betalas infe fullt ut ens i sverige. Däremot tror jag ingen regering funderar på att inte betala den sjukvården alls. Någon 'revolution' mot höjda spritskatter blir det inte. Spritskatterna är smarta. På vin och öl blir det skit och ingenting. På konjak och likör blir det heller inte mycket, eftersom sådant inte dricks i stora mängder. Det är just drickandet av vodka som spritskatterna slår mot.

19 nov. 2011 01:51:562011-11-19
till
Politiker är enbart ute efter att sno pengar av folket och eftersom
vodka är så efterfrågat i Ryssland så är det lätt att sno mycket pengar
på spritskatter, trots att det ger utslagning och misär när man förstör
ekonomin för folket. Sjukvården betalas många gånger om med de extrema
spriskatter Sverige har. Jämför med vad sjukvården kostar för exempelvis
fotbollsmatcher som dessutom ofta subventioneras.

En alkoholist är billig för samhället då man lever kortare tid och
därför inte kostar lika mycket i pension och åldringsvård där de som
blir sådär 100 år är en riktig belastning, förutom att de får en usel
ålderdom neddrogad på någon slutförvaringsstation.

En betydande andel i riksdagen är alkoholister, vilket är förväntat då
de inte har några som helst krav på arbetsinsats, enorm lön och gratis
sprit på arbetstid. Men att de sedan sitter och klubbar igenom
begränsningar för folket i möjligheten att konsumera alkohol är ett
hyckleri, dubbelmoral och fruktansvärt ohederligt mot folket.

Avos

oläst,
19 nov. 2011 03:06:222011-11-19
till
Andelen av svenska folket som tycker det är rimligt med sprirpriser nära självkostnad är liten. Andelen medborgare som tycker att skatt är stöld är också liten. Andelen medborgare som tycker att det ska betalas skatt, anser säkert att det är bättre att skatten betalas in via alkohol, än att skatten höjs på annat för att tas bort på alkohol. Nästan ingen tycker att det är rimligt att det blir billigare om alkoholister dör tidigare, eller blir utan sjukvård.

Bruno Hagelsten

oläst,
19 nov. 2011 03:10:242011-11-19
till
>Avos
>
>Allting kostar, och sjukvården för superiet betalas infe fullt ut ens i sverige.

Våra dryckesvanor kunde bli åtskilligt mer sansade. Men tyvärr
motarbetas all vettig alkoholinformation av helt hysteriska politiker
som i folkhälsans namn gärna gynnar ren kriminalitet. Alkoholskatten
är extrem i Sverige, skatt tas ut med 501,41 kronor per liter ren
alkohol. Alkoholskatten ger staten 12 miljarder kr (2010).

Alkoholrapporteringen i media domineras av att smugglingen och
langningen är på tilltagande. BRÅ visar att langningen ökat med 500
procent sedan millennieskiftet. Sven Andréasson vid Statens
Folkhälsoinstitut säger att ”det som verkligen har ökat är den
kriminella delen där man systematiskt säljer vidare alkohol som förs
in från utlandet.” Myndigheterna tycks älska kriminalitet? Mer än
femtusen personer sitter inlåsta.

Samhällets direkta kostnader för alkohol och narkotika har av
Socialstyrelsen beräknats till knappt 30 miljarder kronor 2003.

Avos

oläst,
19 nov. 2011 03:11:402011-11-19
till
Om inte din ståndpunkt vore så långsökt och orimlig, skulle fler än de som tycker att man bör dricka av ideologiska orsaker kunna omfattas av en mer liberaliserad syn på alkohol.

Avos

oläst,
19 nov. 2011 03:18:072011-11-19
till
Om kostnaden då är 30miljarder och staten tar in 12 miljarder bygger ju systemet redan på en liberaliserad syn på alkohol. Någon moralisk katastrof för samhället kommer aldrig smugglingen att bli. Efter att restriktionerna lättades super nu svenskarna mer än på 160 år då statistik började föras. Det må vara, men värre än så här behöver man inte göra det.

Henrik Bengtsson

oläst,
19 nov. 2011 03:28:312011-11-19
till

"Avos" skrev i meddelandet news:ja6i6u$3j9$1...@dont-email.me...

frugan tog med sig två liter, dvs min och hennes kvot. Hon ska göra
tranbärslikör. Vodkan kostar 20kr flaskan, tidigare var den billigare än
mjölken.
---

Hur är den vodkan då? Är det bara en skabbvodka som knappt duger att rengöra
motorer med, något som faktiskt är riktigt gott eller något mitt emellan?

Mvh
Henrik

Bruno Hagelsten

oläst,
19 nov. 2011 04:05:412011-11-19
till
>Avos
>
>Om kostnaden då är 30miljarder och staten tar in 12 miljarder bygger
>ju systemet redan på en liberaliserad syn på alkohol.

Narkotika står för övervägande delen av kostnaderna.

>Någon moralisk katastrof för samhället kommer aldrig smugglingen
>att bli.

Det är det redan.

>Efter att restriktionerna lättades super nu svenskarna mer än på 160
>år då statistik började föras.

Var har du hittat den statistiken? Se här.

http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0101_2004I05_BR_LE114SA0701.pdf

Avos

oläst,
19 nov. 2011 04:22:002011-11-19
till
forsberg brukar skriva om skattepengar som betalas in och slösas bort via spritakatterna. Än värre är den kriminella alkoholindustrin, vi lyckligtvis ännu inte har i landet. De som tror att man i detta land ska kunna framställa alkoholdrycker och bli rik kanglömma det. Först ska skatten till maffian betalas. Trodde ni något annat? Ingen ska tillåta så groteska vinster få bli orörda.

Avos

oläst,
19 nov. 2011 04:26:112011-11-19
till
Det är nog bra vodka, vi köpte den på 'femman' en livsmedelskedja med mycket bra kvalitet och sortiment. Vodka kostar faktiskt bara 20-25kr flaskan i rysslsnd, inget fel på den.

Avos

oläst,
19 nov. 2011 04:31:412011-11-19
till

Avos

oläst,
19 nov. 2011 04:54:012011-11-19
till
Jag har väldigt lite tid, du skickade en länk till en fil på 85 sidor.
Vilken info var viktig där ?

Bruno Hagelsten

oläst,
19 nov. 2011 06:05:012011-11-19
till
>Avos
>
>Jag har väldigt lite tid, du skickade en länk till en fil på 85 sidor.
>Vilken info var viktig där ?

Som du vet Avos, så är tiden mycket jämlikt fördelad över
populationen. Informationen om alkohol upptar ca 10 sidor. Där
framkommer att det intensiva drickandet minskar. Jag tror att
box-vinerna har gjort att vi tar ett glas vin till maten mer frekvent
numera än på 90-talet. Men jag uppskattade de härtappade
årgångsvinerna från den tiden. Boxvinerna är knappast spännande och
allergiska personer (metabisulfit) känner av den industriellt
framställda lågprisprodukten.

När det gäller olika alkoholdryckers andel av försäljningen har
betydande förändringar skett. Under perioden 1957–2005 har
spritförsäljningen minskat betydligt.

Men nykterhetsfanatikerna bryr sig inte om sådant. Om konsumtionen ren
alkohol ökar några procent skrivs det en massa stolliga motioner om
ökade punktskatter. De kriminella jublar, folkhälsostollarna är deras
bästa vänner. Den illegala spriten flödar in, fråga ungdomar! Folk
åker fast och får sitta i fängelse.

Varför inte sansa sig. Man kunde inom folkbildningen lära ut hur man
gör goda cocktails. Tänk dig en ABF-kurs där folk får lära sig använda
en muddlerstav, en bostonshaker, olika typer av cocktailglas etc.
Vinprovarträffar arrangerar ju redan Systembolaget.

Allt detta är givetvis bättre än att folk super sig fulla på
smuggelsprit, är ute och stökar till det, lever huliganliv på
fotbollsmatcher etc. Men nykterhetspatrasket ser hellre att skatten
höjs, alkohol skall göras otillgänglig, man skall varna överallt för
hur farligt det är att dricka en öl och så vidare. Och några heltokiga
kärringar gapar om mäns djuriska våldsamheter. Det blir mycket
motsägelsefullt för i slutändan räknas inte att kriminalitet och bus
ökar. En sundare alkoholpolitik krävs. Folk skall inte behöva bränna
hemma, köpa av skumma langare eller, än värre, dricka det där
acetonstinkande skiten T-röd.

19 nov. 2011 05:46:342011-11-19
till
Andelen av svenska folket som anser att dagens alkoholpriser är rimliga
och då inte minst bland konsumenterna lär vara försvinnande liten. Det
är dessutom närmast äckligt med de som förringar alkoholister och tycker
att de helst borde hängas i närmsta träd, sådana hatiska människor kan
lätt förledas in på ett annat hatobjekt eller gruppering att förfölja.
Det är de som inte använder alkohol som inte vill vara med och betala
för samhället och tycker det skall andra göra och sedan själva sitta och
se hederliga ut, absolutisterna är ena jäkla skattesmitare.

Nu hetsade jag upp mig så mycket att jag måste ta mig en hederlig grogg.

19 nov. 2011 06:00:542011-11-19
till
Jag har en väldigt liberal syn på alkohol, så jag är redan räddad och
förhoppningsvis blir fler det.

Skål!

Avos

oläst,
19 nov. 2011 07:01:212011-11-19
till
Man behöver inte tycka att just de här alkoholskatterna är de rätta, men du förklarar ju själv de orimliga alternativen med att folk måste dö i förtid. Maffian kommer dessutom att förtulla spritindustrins övervinster.

Avos

oläst,
19 nov. 2011 07:05:592011-11-19
till
nej, jag dricker inte.

Avos

oläst,
19 nov. 2011 07:12:512011-11-19
till
Din text bestod tyvärr till 90% av propaganda.Vsrför behöver du? I sak så anser jag att om alkoholkonsumtionen minskar kan restriktionerna minskas.

19 nov. 2011 06:18:572011-11-19
till
Kostnaderna ligger ju i att de försöker hindra andra att leva sitt liv
som de behagar och då blir det kostnader när de för krig mot folket.
Staten drar in massor på alkoholen och det handlar inte bara om
alkoholskatter utan alla som är sysselsatta i branschen såväl direkt som
indirekt.

Repressionsindustrin som kostar enorma miljardbelopp och förstörda liv,
kan inte motivera sina kostnader.

19 nov. 2011 06:31:262011-11-19
till
On 2011-11-19 10:22, Avos wrote:

> [...]
> kunna framställa alkoholdrycker och bli rik kanglömma det. Först ska
> skatten till maffian betalas. Trodde ni något annat? Ingen ska tillåta

Maffian är staten och det skattesystem de utnyttjar sitt monopol till är
en kriminell verksamhet i att det är förtryck och utsugning av folket.

Bruno Hagelsten

oläst,
19 nov. 2011 07:33:572011-11-19
till
>Avos
>
>Din text bestod tyvärr till 90% av propaganda. Vsrför behöver du?
>I sak så anser jag att om alkoholkonsumtionen minskar kan
>restriktionerna minskas.

Varför skulle alkoholkonsumtionen minska med den politik som förs i
dag menar du? Får staten in sina punktskatter så skiter man i resten.
Man överlåter åt nykterhetskamarillan att tjata och klistra etiketter
om att spriten orsakar cancer och elände. Det är en rest av det gamla
förmyndarsamhället.

Tänk dig i stället att kyrkans ungdom kunde samlas runt damejeannerna
för att lära sig att göra eget nattvardsvin. Eller mer historiskt
inriktat. Vin som på Jesu tid, spontanjästa druvor i öppna kärl. -Jag
skojar litet. Här där jag bor har man ett neurotiskt förhållande till
alkohol. Det går hand i hand med frikyrkan.

19 nov. 2011 07:10:162011-11-19
till
On 2011-11-19 10:31, Avos wrote:

> www.pyaterochka.ru

$11 miljarder i årsomsättning på Rysslans största butikskedja, vilket
fick mig att tänka på USA och deras statsskuld som motsvarar all
försäljning i X5 kedjans alla butiker och varuhus under långt mer än ett
millenium. Samtidigt kan Kina med sin valutareserv betala allt som säljs
i dessa butiker under 3 sekel. Säger kanske något om hur den ekonomiska
situationen ser ut i världen.

Payterochka är visst ekonomibutikerna nära (gångavstånd) bostadsområdena
och öppet 9-23 alla dagar i veckan. Är det i stil med ICA MAXI eller mer
som Ö&B?

Får göra ett besök om jag någon gång åker till Ryssland igen, har aldrig
varit där sedan Sovjet.

19 nov. 2011 08:30:112011-11-19
till
Ett stort skäl till att folk dör i förtid är samhällets övergrepp mot
dem. De plundras in på bara skinnet och långt in innanför det också för
den delen, de berövas merparten av de få rättigheter som finns inom
apartheidsystemet så de har naturligtvis inget som helst intresse av att
bygga på ett sådant samhälle som är så smutsigt mot medborgarna, de som
är i majoritet för tillfället vill säga.

Vi behöver varandra och om politikerna inte vore så korrumperade av
hemliga nazistsällskap hade vi kunnat bygga ett samhälle tillsammans.
Men när Bildt kommer hem från sina arbetsgivare i Bilderberggruppen och
säger att det behövs attackhelikoptrar för fem miljarder från USA (med
sedvanliga mutor) så de kan använda svensk militär till nästa land de
skall invadera ,plundra och mörda regimen i för ren vinst åt dem självas
skull och på bekostnad av Sverige som skuldsätts för detta och får offra
medborgare som dödas av de som försvarar sitt land.

Men det har Carl Bildt klart uttryckt att det spelar ingen roll hur
många svenskar som dör. Nähä, varför skall vi ha honom anställd och
skydda honom för alla skumraskaffärer med diplomatisk immunitet då? Han
jobbar ju inte för oss, han jobbar för ett hemligt gangstersyndikat som
vi skall dö för utan att vi har att göra med varför, eftersom det talar
de inte om.

Vakna upp svenskar!

19 nov. 2011 08:33:202011-11-19
till
Tycker du att de som dricker har skyldighet att försörja dig för att de
dricker men inte du?

Avos

oläst,
19 nov. 2011 10:38:032011-11-19
till
om maffian är staten, vsd är då staten? Det är verklighet att maffian bygger sin verksamhet på spritpengar.

19 nov. 2011 09:47:552011-11-19
till
Hmm, menar du att maffian kan bygga sin verksamhet på 'spritpengar'
eller vad? Den maffia som kallar sig staten och den som är rebeller är
bara konkurrenter om samma marknad, att stjäla utav folket trots att de
själva är oförmögna att göra något vettigt.

Avos

oläst,
19 nov. 2011 10:53:572011-11-19
till
Jag väntade på statistik som visar att akoholkonsumtionen sjunker eller i alla fall inte ökar. Då tar du fram hysteriska tongångar, och resonerar om att undomar borde framställa nattvardsvin!! Sanslöst!! På nattvarden dricker man en matsked vin, vad trodde du?

Det verkar som att ni inte kan resonera lugnt och sansat om dessa frågor. Jag ser att man i tråden blir hysteriska för att det finns folk som inte dricker,folk som inte dricker tillskrivs diverse egenskaper etc.

Kan ni leva ett liv som inte focuseras på alkohol?
Jag dricker inte, men jag bryr mig inte.Anser att restriktionerna kan lättas om alkoholkonsumtionen sjunker. Vad är konstigt? Vad har svamlet om att ungdomar bör framställa eget nattvardsvin med saken att göra? Tror du att de kommer på nattvarden med var sin flaska? Syftar ditt resonemang till att visa hur förledande somliga kan resonera?

Avos

oläst,
19 nov. 2011 10:55:552011-11-19
till
Jsg har redan skrivit flera gånger om detta. Maffisn finns där det finns stora vinster.

Avos

oläst,
19 nov. 2011 11:06:092011-11-19
till
Femman är en succe. deras kvalite och sortiment är bättre än i finland, och finland trodde jag inte kunde överträffas. Billigt är det också. Lastade en shoppingvagn av största sort full med delikatesser 3000rubel, dvs 700 kr!!

Eftersom jag är vegetarian så är det en höjdare att åka till ryssland och köpa havssallad. På Femman har de minst sju sorter. Prova även Baltimore sortiment av såser och ketchup.

Ett annat ställe vi brukar testa är Magnit

Avos

oläst,
19 nov. 2011 11:11:322011-11-19
till

Avos

oläst,
19 nov. 2011 11:19:332011-11-19
till
Verkar vara så att man bara kan köpa kvarg i finland och i ryssland. Svenskar vet vanligen inte vad kvarg är. Den använs till fyllning i kakor i sverige men säljs inte i butik i sverige. I Ryssland och finland äts kvarg som efterrätt, den är vanligen blandad med rom och russin eller annat.

Naturligtvis köpte vi massor av kvass. Den säljs under märket 'Nikola' dvs 'ej Cola'.

Avos

oläst,
19 nov. 2011 11:26:222011-11-19
till
Jag tror inte att jag hamnar i skuld till dem:-)

19 nov. 2011 10:43:092011-11-19
till
Det konstiga är att du tror dig ha rätt i att styra andras liv och
leverna trots att du inte har ett dugg med att göra vad andra dricker
eller inte dricker så länge de inte gör dig illa. För om du tror dig ha
någon sådan rätt i att lägga dig i andras liv så måste du accaptera att
andra gör det i ditt liv oavsett vad de nu fått för sig.

19 nov. 2011 10:45:222011-11-19
till
Så sant.

Henrik Bengtsson

oläst,
19 nov. 2011 12:23:562011-11-19
till

"Avos" skrev i meddelandet news:ja86g2$c0f$1...@dont-email.me...
Jag kan inte svara för Bruno men vad jag vill ha i förändrings väg är
möjligheten att gå ut att sätta mig och ta en öl eller två efter jobbet utan
att behöva lägga in det i min månadsbudget eller gå och köpa öl, vin och
sprit i butiken samtidigt som jag handlar min vanliga mat.

Alkoholkonsumtion är inte per automatik negativt för samhällsinvånarna,
tvärtom anser jag att det finns stora vinster för vårt samhälle i att gynna
en sund och trevlig bar och café kultur.

Mängder av andra länder behandlar sina vuxna som just vuxna när det kommer
till alkohol så varför skulle det inte fungera i Sverige?

Mvh
Henrik

19 nov. 2011 12:24:552011-11-19
till
On 2011-11-19 17:06, Avos wrote:

> [...]
> och finland trodde jag inte kunde överträffas. Billigt är det också.
> Lastade en shoppingvagn av största sort full med delikatesser 3000rubel,

Jag var och handlade på ICA MAXI under dagen, det gick sammanlagt lös på
över 2 000 spänn öch sedan var jag och fyllde på lite från Ö&B som
stannade runt 400 kronor, fast betydligt mycket mindre varor förstås.
Får du ett lass av finaste delikatesser för 700 kronor så är det billigt.

> [...]
> Baltimore sortiment av såser och ketchup.
>
> Ett annat ställe vi brukar testa är Magnit

Själv vill jag ha kött och går om möjligt än närmare en närmast helt
köttbestående konsumtionsvana.

Avos

oläst,
19 nov. 2011 14:12:432011-11-19
till
Än märkligare vore det om jag ingenstans hade rätt att 'lägga mig i' den förda politiken. Förövrigt så finns restriktionerna mig föutan.

Avos

oläst,
19 nov. 2011 14:22:472011-11-19
till
Du vill ha möjlighet att dricka alkohol, inte bara vid vissa tilldragelser, utan varje dag. Men den möjligheten har du ju redan. Vad gäller kostnaden för vin och öl är inte spritskatten problemet. Att du kommer att anses som alkoholist av din omgivning om du dricker varje dag antar jag redan är en konsekvens du räknat med, och inte en 'kontinental levnadsvana'

Avos

oläst,
19 nov. 2011 14:27:202011-11-19
till
vad jag menar är att vegetariskt+delikatess hade blivit dyrare än genomsnittet, så det är rejält billigt att leva i ryssland alltså.

Avos

oläst,
19 nov. 2011 14:32:072011-11-19
till
Knappast kommer samhällets konsumtionsmönster att tillrättaläggas efter en så hög nivå av alkoholkonsumtion. Det är få människor som sitter på barer varje dag. Men behöver inte hög tillgänglighet för alkohol om man inte använder den varje dag.

Bruno Hagelsten

oläst,
19 nov. 2011 17:53:042011-11-19
till
>Avos
>
>Jag väntade på statistik som visar att akoholkonsumtionen sjunker eller i
>alla fall inte ökar.

Jag har bl a redovisat att under perioden 1957–2005 har
spritförsäljningen minskat betydligt.

>Då tar du fram hysteriska tongångar, och resonerar om att undomar borde framställa nattvardsvin!

Nämnde jag inte att det var ett skämt? "Jag skojar litet."

Vin är något som ingår naturligt i den judiska och kristna historien.
Ex vis i sedermåltiden, den måltid som inleder Pesach, dricks fyra
bägare vin (helgelsens, lidandets, försoningens och tacksägelsens
bägare). Synoptikerna tar ju upp temat, men måltiden avbryts vid den
tredje bägaren.

>Det verkar som att ni inte kan resonera lugnt och sansat om dessa frågor.

Visst kan jag det.

Henrik Bengtsson

oläst,
19 nov. 2011 20:52:072011-11-19
till
"Avos" skrev i meddelandet news:ja8vm6$4ss$1...@dont-email.me...
---

Jag funderar på att göra lite tacos i morgon. Då hade det varit gott med en
flaska Corona, Sol eller Brahma till det. Tyvärr har mitt lokala systembolag
stängt...

Och alkohollagstiftningen(Eller heter den nåt annat?) har inget som helst
att göra med att baren jag satt på för runt två timmar sen och hade ett
trevligt samtal med mitt sällskap och bordsgrannarna på stängde klockan
01:00?

Vad gäller kostnaden för vin och öl är inte spritskatten problemet.
---
När bara spritskatten kan stå för nästan halva priset av en helt vanlig burk
öl så hävdar jag att det faktiskt är ett "problem".

[...]
Efter runt 4 år på kontinenten så är jag den första att säga att jag har
kontinentala levnadsvanor. Underhållningsvärdet är dock högt när man går ut
Sverige och tar en öl och ser en blandad kompott ordentligt berusade vingla
runt, lustigt nog var det ingen av dessa fyllon någon av vår grupp på fyra
stycken med 'kontinental levnadsvana'...

Mvh
Henrik

19 nov. 2011 20:38:002011-11-19
till
> http://mirtesen.ru/places/shops?igp=60021729807&top=1

Magnit hör väl också till X5 eller missade jag något där?

19 nov. 2011 20:51:142011-11-19
till
On 2011-11-19 17:19, Avos wrote:

> [...]
> kakor i sverige men säljs inte i butik i sverige. I Ryssland och finland
> äts kvarg som efterrätt, den är vanligen blandad med rom och russin

Kvarg säljs i Sverige av Arla under namnet 'Kesella' som är färskost
gjord på surmjölk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvarg

> Naturligtvis köpte vi massor av kvass. Den säljs under märket 'Nikola'
> dvs 'ej Cola'.

Kvass tycks vara en form utav lättöl, även om det kanske görs hemma i
Ryssland mer än här.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kvass

19 nov. 2011 20:53:412011-11-19
till
Vem är det du hamnar i skuld hos då?

19 nov. 2011 22:21:052011-11-19
till
On 2011-11-19 20:12, Avos wrote:

> Än märkligare vore det om jag ingenstans hade rätt att 'lägga mig i' den
> förda politiken. Förövrigt så finns restriktionerna mig föutan.

Men det är de som stödjer restriktioner mot andra som gör dem möjliga
att genomföra.

19 nov. 2011 22:35:012011-11-19
till
Sverige straffbeskattar ju mat kraftigt eftersom det anses skadligt att
äta så man vill att folket skall svälta, men naturligtvis arbeta mer för
att betala skatt till politikernas lyxliv i hemliga nazi-grundade
sällskap som planerar invasioner och massmord under konstant intagande
av Champagne och rysk kaviar.

Vilket för övrigt får mig att tänka på hur mycket kostar äkta Beluga
stör rom i Ryssland, vet du det?

Avos

oläst,
20 nov. 2011 04:20:002011-11-20
till
När man inte gjort något, har man inte hamnat i skuld.Det är fult att döma andra efter sig själv.:-)

Avos

oläst,
20 nov. 2011 04:23:592011-11-20
till
Då är heller vaken du eller jag undantag.Du ville ju ha förbud mot omskärelse?

20 nov. 2011 06:05:262011-11-20
till
On 2011-11-20 10:20, Avos wrote:

> När man inte gjort något, har man inte hamnat i skuld.Det är fult att
> döma andra efter sig själv.:-)

Men om man menar på att en annan grupp skall betala mer skatt än man
själv, så missaktar man den gruppen människor. När de dessutom är ibland
fattigsare än en själv så blir det ett apartheidtänkande.

Alkoholister eller folk som bara tycker det är gott att dricka lite
alkoholhaltiga drycker ibland, är utsedda till något slags fredlösa som
går att bete sig hur illa som helst emot. Det är något alla behöver
förstå är skadligt för hela samhället, vi måste acceptera folk som de är
även om de inte gör som vi anser vara det riktiga för tillfället.

Så länge man inte skadar någon annan så har man rätt att leva sitt liv
som man vill. Drar man det lite längre så har folk rätt att sitta och
dricka ihjäl sig om de så önskar, det är ju deras liv. Sedan att alla
droger är nästan gratis att tillverka men ohyggligt dyra på grund utav
det eviga drogkriget vissa bedriver gör att de skapar en stor
brottslighet, men det är drogkrigarna som skapar brottsligheten bland
deras offer och inte drogerna eller droganvändningen.

Det går utmärkt att lära sig dricka med måtta och även mycket utan att
för den delen ställa till med något som skadar andra, men eftersom alla
inte är miljonärer så slår de extrema alkohollagarna och skatterna
oerhört hårt mot de mindre ekonomiskt bemedlade.

.

20 nov. 2011 06:14:412011-11-20
till
On 2011-11-20 10:23, Avos wrote:

> Då är heller vaken du eller jag undantag.Du ville ju ha förbud mot
> omskärelse?

Skillnaden där är att könsstympning drabbar någon annan och inkräktar på
den enskilda individens rätt att leva sitt liv som den individen
behagar, men vad man gör mot sig själv är var och ens egen ensak.

Om någon inte tycker sig kunna hantera alkohol så skall den personen
bara låta bli, men inte kräva av andra att de skall leva efter den
personens problem.

Avos

oläst,
20 nov. 2011 09:18:082011-11-20
till
Jag tycker inte att det är något problem att förstå att det finns olika grupper som betalar eller använder skattemedel olika. Sedan gruppen 'medborgare med kontinentala dryckevanor', dvs alkoholisterna har behov som de själva inte kan bekosta, vilken nivå det än handlar om. Förmågan till självbedrägeri hos den gruppen är välkänd. Men det går inte att lura en icke-alkoholist, att han har behov och tänker som en alkoholist, så kan inte alkoholisten FÖRSTÅ att tricket aldrig kan lyckas ! Exempelvis smakar alkohol piss dagen efter för mig och andra icke-alkoholister, det vore meningslöst att försöka förklara det för gruppen med 'kontinentala dryckesvanor' som vill bygga om samhället för att det ska passa för de som dricker varje dag.

Avos

oläst,
20 nov. 2011 09:21:382011-11-20
till
Ingen förordar heller motbok. Notera ordet 'nyanser'. spritskatt och avrättning är olika saker.

Avos

oläst,
20 nov. 2011 09:29:072011-11-20
till
Nej, jag tror att ni alkohol-lobbar på fyllan. Man kan faktiskt inte förorda ett samhälle med normen att dricka varje dag utan att vara alkoholist. efter jobbet går man HEM, iaf om man är gift och har barn. De som i det fallet menar sig ha 'kontinentala dryckesvanor' är alkoholisterna, som istället för hemmet går till baren. Nu vill du säkret indignerat utropa att jag lider av nattsvarta fördomar och okunnighet. Men sådant tar jag med stor vana.

Avos

oläst,
20 nov. 2011 09:51:282011-11-20
till
Jag lider ingalunda av någon lidelse att du bör botas från din alkoholism. Men det här samhället är inte alkoholisternas samhälle, och det borde på något sätt märkas. Exempelvis när du kommer hem från baren kl två på natten och vill ha tag på några vinare för att kunna fortsätta fram till morgonen, så står själva tanken mig upp i halsen. Du tycker förstås att det bara är trevligt när man dricker utan uppehåll, men jag är inte alkoholist, och alkohol smakar ILLA för mig dagen efter, medan alkohol är nödvändig för dig dagen efter.

Vår skillnad i åsikter är alltså rent kemisk. För dig är det nödvändigt att kunna få tag i alkohol dygnet runt så billigt att pengarna alltid räcker, för mig vore det en dröm att få tag i en bilmekaniker dygnet runt så att frugan kan åka på jobbet i morgon. Kan hon inte åka, kostar det mer än att betala bilmekanikern. Men sådant kan vi inte ens DRÖMMA om!!

Att du ens kan drömma om att icke-alkoholister skulle anse dina speciella behov(avser mängderna) viktiga, är typiska självbedrägerier för gruppen med 'kontinentala dryckesvanor'

20 nov. 2011 08:54:252011-11-20
till
Det är helt fel att försöka få det till att en alkoholist inte har råd
med sina dryckesvanor när alkohol inte kostar mer än mjölk att
tillverka. Det är helt igenom alkoholkrigarna som förstör ekonomin för
de som njuter alkoholens väldigt positiva influenser. Saken är sedan den
att det är inte de med kontinentala dryckesvanor som försöker tvinga de
som har problem med alkohol att dricka utan det är de som inte klarar av
alkohol som försöker få de som klarar av att dricka till att låta bli.

Henrik Bengtsson

oläst,
20 nov. 2011 09:55:362011-11-20
till

"Avos" skrev i meddelandet news:jab2rh$2ei$1...@dont-email.me...

Bruno Hagelsten<bruno.h...@compaqnet.se> wrote:

> [...]

ett samhälle med normen att dricka varje dag utan att vara alkoholist.
Kul att en åsikt räcker för att bestämma ett beroende. =)

Det kan ju kanske bero på hur man dricker, hinkar du i dig 5 fem öl bara för
att du råkar vara på en bar och det råkar vara billigt så är det såklart
alkisvarning på dig.

Jag tror du sätter någon typ av likhetstecken mellan svenskt
drickande/dagligen med det du kallar för kontinentala dryckesvanor vilket
IMO är fel då dessa är två väldigt skilda företeelser.

efter jobbet går man HEM, iaf om man är gift och har barn. De som i det
fallet menar sig ha 'kontinentala dryckesvanor' är alkoholisterna, som
istället för hemmet går till baren.
---
Det är ju en smaksak, själv tycker jag det är ganska trevligt att möta upp
fru, barn, flickvänner, grannar, svärföräldrar och farmor på den lokala
baren/cafét och ta en öl/kaffe/vin och småprata lite efter jobbet innan man
går hem och lagar middag. Det är ju en del av en annan "kontinental vana"
som går ut på att man inte per automatik går direkt hem och låser dörren om
sig bara för att det är vardag utan att man kan socialisera även fast det är
arbetsdag dagen efter.

En annan trevlig effekt av det är att atmosfären i samhället blir väldigt
mycket trevligare med hela familjer ute och rör sig på kvällarna jämfört med
endast tonåringar som drar runt i sin jakt efter något att fylla tomrummet
skapat av bristen på fritidsgårdar.

Mvh
Henrik

Avos

oläst,
20 nov. 2011 10:00:272011-11-20
till
Nej Magnit är ett helt annat bolag, de har inte lika många butiker, de har bara varuhus.

Avos

oläst,
20 nov. 2011 10:04:462011-11-20
till
Det mesta av vad du påstår om alkohol är så våldsamt överdrivеt, att man slipper kommentera det. Inte ens om du torgförde potatis i stället för alkohol, skulle folk vilja ha potatis som grundläggande princip och mening i sitt liv.

20 nov. 2011 09:05:022011-11-20
till
Spritskatt i kombination med Sveriges förtryck utav alkoholkonsumenter
är dödsstraff för väldigt många som inte klarar av allt de utsätts för.

Avos

oläst,
20 nov. 2011 10:16:152011-11-20
till
Ingen livstil du säljer till familjer. Här, liksom på kontinenten bor familjerna hemma. De använder inte baren till vardags rum som i din alkoholiserade skönmålning. Det kan för dig verka mysigt om de vuxna konverserar vinsorter, farmor dricker sherry, lillebror leker med grogglas under bordet, alla har gjort baren till sitt hem. Men den världen finns inte. Det är alkoholistens förljugna värld. Att du ens kan tänka dig att försöka torgföra tanken är häpnadsväckande. Tror du verkligen någon icke-alkoholist skulle längta efter sådant?

Avos

oläst,
20 nov. 2011 10:20:452011-11-20
till
kesella smakar inte på samma sätt. Kvarg skiljer sig myckrt från kesella.

Avos

oläst,
20 nov. 2011 10:23:242011-11-20
till
titta på femmans hemsida som jag lade ut, där såldes röd kaviar för 220rubel eller så

Avos

oläst,
20 nov. 2011 10:24:112011-11-20
till
120rubel tror jag det var.

20 nov. 2011 10:54:242011-11-20
till
Potatis går bra att tillverka sprit utav och det är sedan ett antal
hundra år alltmer grundläggande i mening för matförsörjning. Mening i
livet finns inte som jag ser det mer än att vi är en slumpartad produkt
utav evolutionen som vi under vår relativt korta livslängd får försöka
njuta bäst vi vill och efter förmåga. Vad vi alla bör försöka göra är
att låta andra leva sitt liv som de vill också och därför inte komma med
några som helst krav på att andra skall leva på något visst vis om deras
sätt inte direkt inkräktar på andras rätt till sitt liv.

All reglering av alkoholhandel och bruk är i grunden fel.

Avos

oläst,
20 nov. 2011 12:14:042011-11-20
till
Den icke-alkoholiserade majoritetens åsikt är logikt sett densamma inverterade ståndpunkten: det finns ingen orsak att ändra status quo för alkoholisternas skull. Drickandet är allså undantag och inte norm.

Henrik Bengtsson

oläst,
20 nov. 2011 12:13:292011-11-20
till
"Avos" skrev i meddelandet news:jab5jt$iur$1...@dont-email.me...
---
Jag säljer inget, jag har istället köpt den kontinentala livsstilen du
kritiserar.

Här, liksom på kontinenten bor familjerna hemma. De använder inte baren till
vardags rum som i din alkoholiserade skönmålning.
---
Våra erfarenheter verkar skilja sig åt här. Mina baseras på runt 4 år på
kontinenten boendes i vanliga normala bostadskvarter. Vad baserar du dina
på, en vecka på Mallorca -01 och barerna utanför hotellet?

Mvh
Henrik

Henrik Bengtsson

oläst,
20 nov. 2011 12:16:232011-11-20
till
"Avos" skrev i meddelandet news:jab45f$a3e$1...@dont-email.me...

[...]
Jag misstänker att tankefelet du gör är att likställa dina dryckesvanor med
mina. Jag dricker väldigt sällan så mycket att alla alkoholens effekter inte
är borta efter som mest en natts sömn. Lider du av alkoholen dagen efter
(och känner att du ändå vill ha mer) så bör du kanske se över ditt drickande
och överväga om du inte hade mått bättre med lite mer återhållsamhet?

Mvh
Henrik

20 nov. 2011 11:16:542011-11-20
till
Men för tusan Ola du måste väl ändå veta att Beluga stör rom är svart.

20 nov. 2011 11:56:502011-11-20
till
Drickande är norm för majoriteten av befolkningen så absolutism är ett
avvikande beteende, men alla måste få leva sina liv så som de vill så
länge de inte skadar någon annan, däför får vi acceptera absolutisterna
också även om det är ena konstiga typer. Däremot skall de låta bli vår
sprit, det är vår egendom och vi har rätt att försvara äganderätten med
alla medel.

Avos

oläst,
20 nov. 2011 13:55:592011-11-20
till
Inga problem. drick! Men någon norm med alkoholism som norm i samhället blir det ändå inte.

Avos

oläst,
20 nov. 2011 14:05:422011-11-20
till
Jag behöver inte åka någonstans för att förvissa mig om att majoriteten av befolkningen i vilket land som helst inte är alkoholister, focuserar på alkohol som livstil, sitter på barer varje dag, samtalar om alkohol varje dag etc. Du berättar sagor för oss, du, precis som forsberg och alla andra alkoholister. Ni kan bara inte få in i era skallar att vi som inte är alkoholister inte sitter på barer varje dag. Då försöker du påstå att man gör det i sinkiang, grönland, dnepropetrovsk. Nej, dina sagor handlar om livet på alkohol-planeten.

20 nov. 2011 13:13:182011-11-20
till
Norm att dricka är det och du konsumerar också alkohol med din kvass.
Däremot sätter jag inte exakt likhetstecken mellan kontinentalt
drickande och alkoholism. Själv dricker jag bara ett par gånger om året
mellan de få dagar jag gör uppehåll av någon anledning.

20 nov. 2011 13:23:152011-11-20
till
On 2011-11-20 20:05, Avos wrote:

> [...]
> påstå att man gör det i sinkiang, grönland, dnepropetrovsk. Nej, dina
> sagor handlar om livet på alkohol-planeten.

Det är bara alkoholister som har problem med alkohol, vi andra kan njuta
av det dagligen.

Avos

oläst,
20 nov. 2011 14:25:182011-11-20
till
Att dina resonemang kan sluta så här efter allt ditt förhärligande av det vackra livet med alkohol. Du börjar med att berätta att du sitter på barer varje dag, och kräver att det livet ska bli norm i sverige. Berättar sedan att sedan du suttit till kl två på natten vore det bra med några vinare att avrunda med.Tyvärr verkar det inte att gå att få tag i överallt då berättar du är ditt problem.

Nu fick du kalla fötter och skriver att du aldrig dricker mer än att följderna är borta dagen efter, samt att du moraliserar över att jag som inte alls dricker kan tänkas vara alkoholist. från att du varit stolt medborgare på alkoholplaneten, liknar du nu en moralistisk nykterhetspredikant, med din egen sak som fiende.

Avos

oläst,
20 nov. 2011 14:30:522011-11-20
till
Det finns ingen alkohol i den kvass jag köper i livsmedelsaffärer.Förr var det 1% alkohol i kvass.
Firar du alla helgdagar i världen?

20 nov. 2011 13:37:032011-11-20
till
On 2011-11-20 20:30, Avos wrote:

> Det finns ingen alkohol i den kvass jag köper i livsmedelsaffärer.Förr
> var det 1% alkohol i kvass. Firar du alla helgdagar i världen?

Jag firar inte med alkohol direkt, det är ett naturligt och nyttigt
livsmedel.

Avos

oläst,
20 nov. 2011 14:37:332011-11-20
till
Jag märker att alkoholister njuter av alkohol. Vi vet vad alkoholister är, än bättre vet vi vad vi själva är. vi sitter inte på barer varje dag, vi sitter hemma, vi bränner inte hembränt,eftersom vi ändå alldrig skulle dricka upp det, vi reser inte utomlands för alkoholprisernas skull etc.

Avos

oläst,
20 nov. 2011 14:40:472011-11-20
till
Aj då, det är till att hymla nu.

Avos

oläst,
20 nov. 2011 14:50:142011-11-20
till
Jo jag vet det. men svart rom är mer sällsynt nu, och det är mycket fusk med den. Varnar dig för att köpa den av skumma typer. Den röda kan du köpa i livsmedelsaffäret. Om du köper iransk rom får du äkta vara.

20 nov. 2011 14:03:022011-11-20
till
On 2011-11-20 20:37, Avos wrote:

> [...]
> dag, vi sitter hemma, vi bränner inte hembränt,eftersom vi ändå alldrig
> skulle dricka upp det, vi reser inte utomlands för alkoholprisernas

Jag lider med er, men ni behöver inte propagera för att förstöra livet
för oss andra som kan avnjuta alkohol på ett naturligt sätt. Vore det
inte för er absolutisters propaganda så skulle det hembrända smaka
bättre och folk skulle få enormt mycket bättre ekonomi utan de
exempellöst höga alkoholskatterna och regleringarna i övrigt.

20 nov. 2011 14:10:032011-11-20
till
Tycker jag inte, alkohol har människan alltid fått i sig eftersom det är
naturligt förekommande i livsmedel generellt och eftersom socker är vad
hela vårat maskineri går på så kommer vi alltid att lockas av söta
produkter precis som jästsvamparna som ger oss alkohol i symbios.

Henrik Bengtsson

oläst,
20 nov. 2011 15:19:312011-11-20
till

"Avos" skrev i meddelandet news:jabk6r$lb4$1...@dont-email.me...

Henrik Bengtsson<rekla...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Henrik
Att dina resonemang kan sluta så här efter allt ditt förhärligande av det

Satt och läste lite om alkoholism iom. vår diskussion här och båda de
testerna som refererades till (CAGE och AUDIT) tog upp dina illasmakande
"återställare". Enligt Cage (och enligt wikipedia) så var det extra
allvarligt om man svarade Ja på frågan "4.Har du nånsin druckit alkohol det
första du har gjort för att komma över en baksmälla?".

Är du nyfiken på hur du ligger till kan du ju testa att själv göra AUDIT
testet som finns tillgängligt hos Stockholms läns landsting.
http://www.slso.sll.se/upload/Affektiva/Audit%20ny.pdf

Potentiell riskbrukare är du vid 8 poäng om jag minns rätt.

Mvh
Henrik

Henrik Bengtsson

oläst,
20 nov. 2011 15:25:412011-11-20
till
"Avos" skrev i meddelandet news:jabj24$dnj$1...@dont-email.me...
---
Det är det ju vad jag sett ingen som påstått heller även fast en del av dina
slutsatser tidigare ligger närma.

Vi kan nog i alla fall tryggt utgå från av ditt svar att du inte har någon
(större/överhuvudtaget) erfarenhet av det du kritiserar.

Mvh
Henrik

Henrik Bengtsson

oläst,
20 nov. 2011 15:35:132011-11-20
till

"Mikael Forsberg" skrev i meddelandet
---

Så får du inte säga, vet du inte att man _måste_ dricka alkoholhaltiga
drycker för alkoholens skull. Det kan absolut inte vara för att man
uppskattar smaken hos en dryck som även innehåller alkohol. =)

Mvh
Henrik

20 nov. 2011 14:44:142011-11-20
till
On 2011-11-20 20:50, Avos wrote:

> Jo jag vet det. men svart rom är mer sällsynt nu, och det är mycket fusk
> med den. Varnar dig för att köpa den av skumma typer. Den röda kan du
> köpa i livsmedelsaffäret. Om du köper iransk rom får du äkta vara.

Det är samma stör i Iran för den delen men fusk går enkelt att se på
storleken kornen har, tror inte det finns så mycket helfejkat
egentligen. Vi köpte sådär drygt ett kilo en gång i Polen av en
taxichaufför och det var efter svenska priser väldigt billigt med någon
hundralapp i svenska kronor under kommunisttiden när man fick 2 000
Zloty för en svensk hundralapp vid svartväxling. Skumma typer gör man
antingen fantastiskt bra affärer med eller raka motsatsen och det är
svårt att veta hur man skall bete sig alla gånger.

Avos

oläst,
20 nov. 2011 16:48:362011-11-20
till
Att du är både alkoholist och satkärring förmildrar knappast omständigheterna.

20 nov. 2011 15:56:502011-11-20
till
On 2011-11-20 21:35, Henrik Bengtsson wrote:

> [...]

> drycker för alkoholens skull. Det kan absolut inte vara för att man
> uppskattar smaken hos en dryck som även innehåller alkohol. =)

Tja, det går väl inte att helt förneka att ett visst alkoholinnehåll gör
drycken mer intressant då det ger en viss eufori dessutom. Fast det har
liksom ingen annan med att göra så länge man inte går ut och misshandlar
folk eller något sådant.

Avos

oläst,
20 nov. 2011 16:57:132011-11-20
till
Falsk kaviar tillverkas genom att en preparerad olja droppas ned i ett kokande bad och bildar 'romkorn'. Ibland kan du få visserligen äkta kaviar, men så gammal att den klistrat.

Avos

oläst,
20 nov. 2011 17:00:262011-11-20
till
Nej det räcker absolut med att jag vet att folk som har familj sitter hemma och inte på barer. Dina historier är bara komiska.

Henrik Bengtsson

oläst,
20 nov. 2011 17:48:102011-11-20
till