Carema . Högern - Privatiseringar

1 visning

11 nov. 2011 13:30:392011-11-11
till
Vad ï¿œr det fï¿œr ett djï¿œvla land hï¿œgeralliansens skapat?
Hï¿œr har hï¿œgern skï¿œnkt bort massvis med miljarder till sin valboskap,
men rï¿œd att ha anstï¿œndig vï¿œrd av gamla har de inte. Fy fan vad vidrigt!

"Carema vï¿œger kissblï¿œjor i sparsyfte

Anstï¿œllda vid vï¿œrdfï¿œretaget Carema
har order att vï¿œga pensionï¿œrernas
blï¿œjor fï¿œr att se om de ï¿œr fulla
eller om de kan anvï¿œndas ett tag till.

Enligt personal som Dagens Nyheter
har talat med ï¿œr syftet att utnyttja
varje blᅵja sᅵ mycket som mᅵjligt och
dï¿œrmed spara pengar. Fï¿œljden blir att
vï¿œrdtagarna fï¿œr sitta i timmar i vï¿œta
blï¿œjor innan dessa byts.

Caremas informationschef Elisabeth
Frostell sï¿œger att projektet gï¿œr ut
pᅵ att prova ut rᅵtt inkontinensskydd.
-Utprovningen gï¿œrs fï¿œr att kunden ska
ha det sᅵ bra som mᅵjligt, sᅵger hon"

http://svt.se/svttext/tv/pages/106.html

--
Akademiker,hï¿œgutbildade, vï¿œlavlï¿œnade mï¿œnniskor hï¿œgt upp i
vï¿œlstï¿œndsligan har plï¿œtsligt blivit de som har det svï¿œrt i samhï¿œllet,

Björn Westling

oläst,
11 nov. 2011 13:59:582011-11-11
till
On 11 Nov, 19:30, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:
> Vad r det f r ett dj vla land h geralliansens skapat?
> H r har h gern sk nkt bort massvis med miljarder till sin valboskap,
> men r d att ha anst ndig v rd av gamla har de inte. Fy fan vad vidrigt!

Och detta skrivet av en person som började kalla en annan för "Gnäll-
Ulf".

x@y.z

oläst,
11 nov. 2011 14:04:342011-11-11
till
On Fri, 11 Nov 2011 19:30:39 +0100, kjell <videoko...@hotmail.com>
wrote:

>"Carema väger kissblöjor i sparsyfte

Tänk vilket problem det blir när de ska väga skiten. Då kommer Carema
att behöva ett dussin personer som springer till vågen i skytteltrafik
med all skit du har vräkt ur dig.

- Kjelle

oläst,
11 nov. 2011 14:08:542011-11-11
till
kjell wrote:
> Vad är det för ett djävla land högeralliansens skapat?
> Här har högern skänkt bort massvis med miljarder till sin valboskap,
> men råd att ha anständig vård av gamla har de inte. Fy fan vad
> [...]

Vadå vidrigt? Caremas informationschef Elisabeth Frostell brukar ju
sjunga "Bär ner mig till sjön" på helgerna, så vad begär du från
vårdpersonal av i dag?
http://visor.nu/bar-ner-mig-till-sjon-texten/
--
Kjelle

Bruno Hagelsten

oläst,
11 nov. 2011 14:14:342011-11-11
till
>kjell
>
>Här har högern skänkt bort massvis med miljarder till sin valboskap,
>men råd att ha anständig vård av gamla har de inte.

Menar du att Carema Care inte får betalt för att utföra en god vård,
eller att Carema Care får betalt för att utföra en god vård men likväl
uppvisar anmärkningsvärda brister i vården av de äldreboende på
Kopparggården?

Kanske har du missuppfattat mot vem kritiken har haft sin udd?

11 nov. 2011 14:28:522011-11-11
till
Bruno Hagelsten presenterade följande förklaring :
Finns inga missuppfattningar... den bystandersliknande politiken som
förs av högern är skulden tlll det vidriga klimat som vi har i Sverige,
här premieras privatiseringar, egoism och skötdigsjälvochskitiandra.
Detta som nu utspelas har vänstern varnat för i många år. Då väljer
hellre dina högervänner att gynna sådana som dig, i stället för att
satsa resurser på våren. Om det är dig obekant så fodrar god vård
mycket personal och sådant kostar om du nu inte vet det. Med andra ord
har många av din nyvunna slanter tagits från vården. Känner du dig nöjd
och belåten med det, du bystanders?

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,

Bruno Hagelsten

oläst,
11 nov. 2011 15:48:502011-11-11
till
> [...]
>förs av högern är skulden tlll det vidriga klimat som vi har i Sverige,
>här premieras privatiseringar, egoism och skötdigsjälvochskitiandra.

Jo det finns en grov missuppfattning i ditt sätt att inte svara på den
ställda frågan.

Antingen har Carema Care inte får betalt för att utföra en god vård,
eller så har Carema Care får betalt för att utföra en god vård men
likväl uppvisar anmärkningsvärda brister i vården av de äldreboende på
Kopparggården?

Politiken har gjort det möjligt för företag som Carema Care att
bedriva äldrevård. Nu hårdgranskas de och det visar sig då att det
finns en del förbättringar att vidta. Skulle de få fortsätta kommer de
att skärpa sig och skatteflykten som gjorde Borg förbannad och
bonussystemet som retat upp alla kan inte fortsätta.

Mer troligt är att de har bränt sina möjligheter att få förnyat
förtroende att driva äldreboendet vidare på Kopparggården.

Hakvinius

oläst,
12 nov. 2011 02:11:052011-11-12
till
kjell skrev 2011-11-11 19:30:
> [...]
> Här har högern skänkt bort massvis med miljarder till sin valboskap,
> men råd att ha anständig vård av gamla har de inte. Fy fan vad vidrigt!

Du ska inte tro på allt du läser:
http://svt.se/2.22620/1.2599828/over_150_anmalningar_mot_carema

- Kjelle

oläst,
12 nov. 2011 08:45:562011-11-12
till
Menar du att jag inte ska tro på vad jag läser på SVT sidan?
--
Kjelle

Hakvinius

oläst,
12 nov. 2011 09:34:462011-11-12
till
Jo, men väger man blöjor av besparingsskäl eller av andra skäl?:

"Däremot vägs blöjorna under de två första dygnen på boendet, säger hon:
-Det är ett vedertaget arbetssätt som rekommenderas av uroterapeuter för
att hitta bästa möjliga inkontinensskydd åt individen. Så att han eller
hon är torr under dygnets alla timmar."
(Ur artikeln)

12 nov. 2011 09:56:362011-11-12
till
Hakvinius låtsades :
Och det skulle man då inte spara pengar på?

--
[...]

12 nov. 2011 10:22:562011-11-12
till
Jo, men det är inte syftet. Syftet är att hitta det bästa skyddet.

Man sparar pengar på att stänga vattnet också, men det är inte
huvudsyftet (vilket är att undvika översvämning). Dina
vänsterjournalister gör allt för att förvränga, och du ekar ut deras
genomskinliga försök som en stor sirén...

12 nov. 2011 11:03:152011-11-12
till
Det hände Hakvinius formulerade :
Jaha och vem har då talat om detta? Informationschefen på Carema
möjligtvis. Varför litar du på detta företaget?

Hakvinius

oläst,
13 nov. 2011 03:16:472011-11-13
till
Om man nu skriver "Det är ett vedertaget arbetssätt som rekommenderas av
uroterapeuter" utan att det är sant, lär detta inte stå oemotsagt av
landets uroterapeuter.

Här finns f ö ett dokument som berättar hur utprovning av
inkontinensskydd för vuxna går till, och där bl a vägning av blöjan
ingår (sid. 15):

http://alturl.com/d6iow

Vad är det förresten som får dig att lita på "högerkontrollerade SVT"
denna gång?

- Kjelle

oläst,
13 nov. 2011 06:00:342011-11-13
till
Ja den studien visar att Carema är på rätt väg, de
kommunala slösar för mycket, ta bara en sån sak som blöjor eller hur?
Citerar några rader:

"Studiens resultat visade att endast 22 procent av de
inkontinenshjälpmedel som användes i kommunala särskilda boenden
var anpassade efter storleken på urinläckaget, medan 76 procent av
inkontinenshjälpmedlen var för stora i relation
till det faktiska urinläckaget."

Kritiken känns orättvis - Caremas syfte är ju gott. Deras försök att
hitta den optimala blöjan för varje vårdtagare borde premieras inte
kritiseras.

Det känns faktiskt för djäfligt - att sedan början av oktober har DN i
en serie artiklar berättat om upprörande larmrapporter från medicinskt
ansvariga, om anställda som fruktar repressalier, om bonussystem som
driver fram ovärdiga besparingar och om ägare som mest tycks
intresserade av att göra snabba cash och undvika att betala skatt i
Sverige. Vi borde säga upp våra prenumerationer, precis som Carema
gjorde och sluta rösta på kritiker som Borg et al ;)
--
Kjelle

Bruno Hagelsten

oläst,
13 nov. 2011 06:47:482011-11-13
till
>Kjelle
>
>Ja den studien visar att Carema är på rätt väg, de
>kommunala slösar för mycket, ta bara en sån sak som blöjor eller hur?

Det tycks oerhört tacksamt att göra sig lustig över de äldres blöjor.

13 nov. 2011 06:56:262011-11-13
till
Bruno Hagelsten presenterade följande förklaring :
Nu tror jag du grovt missförstått som vanligt. Ingen kritik från
högerhåll mot Carema, även det som vanligt. Hur är det egentlgen ställt
med din empati, är det endast för de som uppbär skattelättnaderna? De
facto är detta som nu utspelar sig inför öppen ridå något som du och
dina gelikar varit med och röstat fram. Kan du inte beskriva för alla
oss på swnet.politik hur det känns nu med dina nyvunna rikedomar?

Bruno Hagelsten

oläst,
13 nov. 2011 07:13:282011-11-13
till

>kjell
>
>Nu tror jag du grovt missförstått som vanligt. Ingen kritik från
>högerhåll mot Carema, även det som vanligt.

Att det är mycket illa beställt med din fattningsförmåga har många
fått erfara. Ditt helt besinningslösa temperament tar alltid
överhanden, (rhabdovirus?).

I denna tråd har jag tidigare skrivit:
"Mer troligt är att de [Carema Care] har bränt sina möjligheter att få

- Kjelle

oläst,
13 nov. 2011 07:22:282011-11-13
till
Nej du har fel, det är mycket olustigt.

Låt mig citera vad självaste Peter Wolodarski skrev i DN för en tid
sedan:

" Det senaste påfundet - att väga blöjor och placera in sensorer för att
avgöra om ett byte verkligen är nödvändigt (DN 11/11) - ringar in den
okultur som spritt sig ned i bolaget från ägarnivå: totalt fokus på att
minimera kostnader utan någon vidare hänsyn till kvalitet."

Efter DN:s avslöjande om Carema uppmanar nu Maria Larsson (kd)
kommunerna att skärpa sig.
"De måste ta ett mycket större ansvar för uppföljning,
jag tror att de tar för lättvindigt på detta i dag".
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kommunerna-maste-ta-ett-storre-ansvar

Jahaja, äldreministern tycker det är ok att skattebetalarna ska pröjsa
för att okulturen bland vissa privata vårdföretag inte sprider sig.

btw. LOV kanske låter bra på papperet men är bara skit- och pissdåligt.
Detta påfund kostar skattebetalarna en massa onödiga kronor. Känns det
verkligen bättre att få välja var man vill bli vanvårdad?
--
Kjelle

Hakvinius

oläst,
13 nov. 2011 08:10:322011-11-13
till
kjell skrev 2011-11-13 12:56:
> [...]
> dina gelikar varit med och röstat fram. Kan du inte beskriva för alla
> oss på swnet.politik hur det känns nu med dina nyvunna rikedomar?

Jodå, Carema förtjänar väldigt mycket kritik, men det missvisande
inlägget om blöjor var ju lite väl i fånigaste laget...

Som sagt, jag sjunger gärna med i kritiken mot Carema, men är inte så
desperat att jag hittar problem som inte finns.

Roger Eriksson

oläst,
13 nov. 2011 08:23:012011-11-13
till
"- Kjelle" <kje...@sverige.nu> wrote in news:j9o80m$bt3$1
@news.albasani.net:
Carema verkar vara ett skitföretag av stora mått och som man bör undvika
så långt det går. Det hindrar dock inte att de faktiskt kan göra något
rätt, eller hur?

Vari skulle poängen ligga i att väga blöjor om det inte vore för att
anpassa dem till bäraren? Det är bara ett fördyrande arbetsmoment som man
skulle undvika om målet var att komma billigt undan och istället köpa in
en stor otymplig standardstorlek. Carema har gjort tillräckligt med
dumheter ändå.

--
/RE

13 nov. 2011 08:23:272011-11-13
till
Bruno Hagelsten tänkte väldigt hårt :
Det uppfattar jag inte som *kritik* av vare sig Carema,
privatiseringarna eller de bakomliggade orsakerna, girighet och usel
företagskultur. Det du gör är att du *konstaterar* ett faktum och det
är något helt annat. Du berättade inte heller för oss hur du känner dig
med din nyvunna rikedom i högerpolitikens Sverige.

- Kjelle

oläst,
13 nov. 2011 08:44:492011-11-13
till
Inte mer rätt än kommunalanställda väl?

> [...]
> man skulle undvika om målet var att komma billigt undan och istället
> köpa in en stor otymplig standardstorlek.

Så här ligger det till:
"Utan riskkapital från Innovationsbron hade vi aldrig rott hem affären
med Carema Care. Det här visar hur viktigt det är med *statligt*
*riskkapital* i tidiga skeden där mycket få andra finansiärer finns, "
Här kan man läsa mer:
http://www.innovationsbron.se/Om-Innovationsbron/Nyheter/Tradlos-sensor-varnar-for-blota-blojor/?fromStart=0

> Carema har gjort tillräckligt med dumheter ändå.

Carema är smarta men vad gör riskkapitalet egentligen i äldrevården?
En folkpartist är kritisk men fösöker ge ett svar:
http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/vad-gor-riskkapitalet-egentligen-i-aldrevarden
--
Kjelle

13 nov. 2011 09:08:162011-11-13
till
On 2011-11-13 13:13, Bruno Hagelsten wrote:

> I denna tråd har jag tidigare skrivit:
> "Mer troligt är att de [Carema Care] har bränt sina möjligheter att få
> förnyat förtroende att driva äldreboendet vidare på Kopparggården."

I Bohemian Grove så bränner man varje år 'care' för att inte bry sig i
vad som måste göras hur många som än drabbas ungefär.

Faktum är att här har Juholt något att spela på och av vad jag hört så
har han redan varit inne på denna frågan, vilket nog är vettigare än att
träta med (SD) eller stå för det eviga pladdret om arbete som inte finns.

I den frågan står (SD) ganska nära vad gäller de äldre som de värnar och
det är bättre att utnyttja det man har gemensamt, strunt samma hur man
står i TV-studion när det är politiken som skall framföras.

Bruno Hagelsten

oläst,
13 nov. 2011 09:32:342011-11-13
till
>kjell
>
>Det uppfattar jag inte som *kritik* av vare sig Carema,
>privatiseringarna eller de bakomliggade orsakerna, girighet och usel
>företagskultur.

Jag påstod ju nyss att det är mycket illa beställt med din
fattningsförmåga. Jag hävdar ingen åsikt för att försvara Carema Care.

>Du berättade inte heller för oss hur du känner dig med din
>nyvunna rikedom i högerpolitikens Sverige.

Vad i all världen har min privatekonomi med detta ämne att göra? Dina
koleriska inlägg blir allt mer präglade av att du aldrig ger tänkandet
minsta chans.

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
13 nov. 2011 10:32:362011-11-13
till
Också barnfamiljer kan spara mycket i blöjinköp. Om man t.ex köper dem
märkta "15-20 kg" behöver man knappast byta ens varje månad!

--
Kaj

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
13 nov. 2011 10:36:182011-11-13
till
Hakvinius <hakv...@hotmail.com> wrote:

> [...]

> Som sagt, jag sjunger gärna med i kritiken mot Carema, men är inte så
> desperat att jag hittar problem som inte finns.

Analogi (javisst, H-kortet):
person 1: "Hitler var helt galen för att han hade syfilis"
person 2: "Det finns inget som helst belägg för att Hitler skulle ha
haft syfilis"
person 1: du försvarar alltså hitler, alltså gillar du hans handlande,
fy fan vilken nazist du är!"

--
Kaj

13 nov. 2011 11:46:482011-11-13
till
Hitler dog inte av syfilis, men det gjorde Lenin. Men de var judar båda två.

http://www.telegraph.co.uk/news/6406447/Vladimir-Lenin-died-from-syphilis-new-research-claims.html

13 nov. 2011 12:23:282011-11-13
till
Bruno Hagelsten presenterade fï¿œljande fï¿œrklaring :

> Jag pï¿œstod ju nyss att det ï¿œr mycket illa bestï¿œllt med din
> fattningsfï¿œrmï¿œga. Jag hï¿œvdar ingen ï¿œsikt fï¿œr att fï¿œrsvara Carema Care.

Du har alltsᅵ ingen *kritik* att framfᅵra!?

> Vad i all vï¿œrlden har min privatekonomi med detta ï¿œmne att gï¿œra? Dina
> koleriska inlï¿œgg blir allt mer prï¿œglade av att du aldrig ger tï¿œnkandet
> minsta chans.

Jo du Bruno, det ᅵr sᅵ att saker och ting hᅵnger ihop, skattepengar och
privatiseringar. Ju mindre pengar som lᅵggs pᅵ vᅵrden ju mer
skattelï¿œttnader. Var tror du dina skattepengar kommer ifrï¿œn? Trï¿œden?

--
[...]

13 nov. 2011 12:24:292011-11-13
till
kaj.st...@helsinki.fi.invalid anvï¿œnde sitt tangenbord fï¿œr att skriva
:

> Analogi (javisst, H-kortet):
> person 1: "Hitler var helt galen fï¿œr att han hade syfilis"
> person 2: "Det finns inget som helst belï¿œgg fï¿œr att Hitler skulle ha
> haft syfilis"
> person 1: du fᅵrsvarar alltsᅵ hitler, alltsᅵ gillar du hans handlande,
> fy fan vilken nazist du ï¿œr!"

Ingen kritik hï¿œr heller, bara semantiskt dravel.

--
[...]

13 nov. 2011 12:30:252011-11-13
till
On Sun, 13 Nov 2011 18:23:28 +0100, kjell <videoko...@hotmail.com>
wrote:

>Bruno Hagelsten presenterade följande förklaring :

>Du har alltså ingen *kritik* att framföra!?

Man behöver faktiskt inte avnvända invektiv för att framföra kritik.
En normalt funtad person vet det.

>Jo du Bruno, det är så att saker och ting hänger ihop, skattepengar och
>privatiseringar. Ju mindre pengar som läggs på vården ju mer
>skattelättnader. Var tror du dina skattepengar kommer ifrån? Träden?

Den största delen av pengarna är gjorda av papper. Vad gör man papper
av?

Bruno Hagelsten

oläst,
13 nov. 2011 12:41:512011-11-13
till
>Mikael Forsberg
>
>Hitler dog inte av syfilis, men det gjorde Lenin. Men de var judar båda två.

Det skulle varit intressant om du hade en Youtube-länk till Hitlers
Bar Mitzva och där han fick läsa ett avsnitt ur Torah, på hebreiska.

Eller varför inte en bild på Lenin och Krupskaja då de gifte sig
enligt judisk sed, kiddushin.

Du gör det enkelt för dig Mikael, är det all T-sprit som
totalhavererat de sista resterna av din förmåga att kritiskt granska
ett påstående? I detta fallet skulle det ju inte varit alltför
besvärligt eftersom det handlar om väl kända människor vars liv
följdes dag för dag.

Bruno Hagelsten

oläst,
13 nov. 2011 13:24:102011-11-13
till
>kjell
>
>Du har alltså ingen *kritik* att framföra!?

Jag vill ogärna upprepa vad jag redan svarat. Tjatighet är din
avdelning, kjell.

>Jo du Bruno, det är så att saker och ting hänger ihop, skattepengar och
>privatiseringar. Ju mindre pengar som läggs på vården ju mer
>skattelättnader. Var tror du dina skattepengar kommer ifrån? Träden?

Din analys av vad som "hänger ihop" är inte värd så mycket. Skall du
kunna bevisa din tes bör du studera om vårdkostnaderna har minskat
sedan Alliansen bildade regering. Mellan 2010 och 2035 beräknas
kostnaderna för vården stiga från 220 miljarder kronor till 339
miljarder kronor, enligt Claes Lönegård, Fokus, 27 maj 2011.

Pengar i form av sedlar är tryckta på bomullsbaserat papper. Vad
trodde du?

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
13 nov. 2011 14:42:252011-11-13
till
kjell <videoko...@hotmail.com> wrote:
> kaj.st...@helsinki.fi.invalid använde sitt tangenbord för att skriva
> :

> Ingen kritik här heller, bara semantiskt dravel.

Nja, naturligtvis tycker jag att de missförhållanden som uppdagas är
horribla och aldrig borde få inträffa, vare sig i privat eller kommunala
regi. Om det uppdagade inte är udda händelser (och det verkar inte så)
skall Carema ut.
Sedan är jag synnerligen skeptisk till att funktioner som vård,
skola och säkerhet överhuvudtaget privatiseras. Det borde vara möjligt
att på något sätt få kvalitet, servicebenägenhet och effektivitet inom
den offentliga sektorn. Ett snävt vinstintresse kopplat med
räknenissebedömningar av vilka parametrar skall ingå i
effektivitetsberäkningarna blir inte bra.

Men sidu Kjell, du har satt i system att berätta för folk vad de tänker
och hur de resonerar, utan att bry sig om folks faktiska inlägg. Därför
är det antagligen flera som inte längre bryr sig om att kommentera i
dina trådar.

--
Kaj

13 nov. 2011 15:00:422011-11-13
till
Bruno Hagelsten uttryckte precis :

> Jag vill ogärna upprepa vad jag redan svarat. Tjatighet är din
> avdelning, kjell.

Om du tycker jag är tjatig är det beroende på din bristande kritik.
Det är ju upp till dig och välja.

> Din analys av vad som "hänger ihop" är inte värd så mycket. Skall du
> kunna bevisa din tes bör du studera om vårdkostnaderna har minskat
> sedan Alliansen bildade regering.

Om vårdbehoven stiger och pengar inte tillförs i tillräcklig takt vad
är det då som försämras tror du?

> [...]
> kronor till 339 miljarder kronor, enligt Claes Lönegård, Fokus, 27 maj 2011.
>
> Pengar i form av sedlar är tryckta på bomullsbaserat papper. Vad

Du menar att vården redan nu är för dyr, eller det fattas resurser.
Det fattades inte resurser när det skulle delas ut massvis med
miljarder, slutsatsen att det handlar om priorieringar och ett led i
din högerregerings ideologiska omdaning av samhället. Säg mig Bruno,
vem tror du är vinnare när så sker, du eller en fattig stackare som
behöver "socialbidrag"?

--
[...]

13 nov. 2011 15:13:432011-11-13
till
Det hände kaj.st...@helsinki.fi.invalid formulerade :

> [...]
> Sedan är jag synnerligen skeptisk till att funktioner som vård,
> skola och säkerhet överhuvudtaget privatiseras.

Helt överens! Det finns mycket annat inom samhlet som inte borde ha
privatiserats eller sålts ut.

> Det borde vara möjligt att på något sätt få kvalitet, servicebenägenhet och
> effektivitet inom den offentliga sektorn.

Det var möjligt! Skälet till privatieringsivern var andra, ideologiska
och omfördelning av resurser. Ivrarna av privatiseringar, till största
delen högerröstande, börjar nu förstå att även de och deras släktingar
drabbas. Det hjälper kanske inte hur rik man är när man på ålderns höst
tvingas sitta i sina nerpinkade blöjor. När det gäller privatiseringar
tror jag folk börjar upptäcka vådan av att hellre satsa pengar på
medelklassen än på områden inom samhället.

> [...]

> och hur de resonerar, utan att bry sig om folks faktiska inlägg. Därför
> är det antagligen flera som inte längre bryr sig om att kommentera i

Det var en mycket enkelspårig slutsat du drog. Min erfarenhet är en
helt annan!

--
[...]

13 nov. 2011 15:55:492011-11-13
till
On Sun, 13 Nov 2011 21:00:42 +0100, kjell <videoko...@hotmail.com>
wrote:

>Det är ju upp till dig och välja.

ATT välja.

x@y.z

oläst,
13 nov. 2011 16:02:582011-11-13
till
On Sun, 13 Nov 2011 21:13:43 +0100, kjell <videoko...@hotmail.com>
wrote:
Jo, du tycker att alla som inte håller med dig är drägg, för att
använda ett av de invektiv du plägar nyttja. Du anser att din åsikt
ska vara allenarådande eftersom du är Guds budbärare, d.v.s. Juholts
profet. Sedan är "enkelspårig" ett ord du bör undvika eftersom det så
lätt faller tillbaka på dig själv.

Vilken valstuga satt du i under valrörelsen? Fick du alls vara med?

Bruno Hagelsten

oläst,
13 nov. 2011 16:13:512011-11-13
till
>kjell
>
>Om du tycker jag är tjatig är det beroende på din bristande kritik.
>Det är ju upp till dig och välja.

Skall jag kritisera mer? Varför då, för att övertyga dig om att jag är
tillräckligt kritisk?

>Om vårdbehoven stiger och pengar inte tillförs i tillräcklig takt vad
>är det då som försämras tror du?

Vi kan ju börja trycka sedlar i tillräcklig mängd. En sådan metod har
en del oönskade bieffekter. Kanske läste du i din ungdom om
inflationen i Sovjetunionen mellan 1921-1923? Det löser som bekant
inte problemen.

>Du menar att vården redan nu är för dyr, eller det fattas resurser.

För dyr för vad? Jag citerade Claes Lönegård som antog att
vårdkostnaderna skulle öka framöver. Vad tror du om det?

>Säg mig Bruno, vem tror du är vinnare när så sker, du eller en fattig
>stackare som behöver "socialbidrag"?

Kostnaderna måste ju fördelas på något sätt, och det blir de som har
inkomster av arbete och kapital som får betala. Det kommer antagligen
inte att räcka, så jag antar att efterhand måste vi fundera på vad som
är en tillräckligt god vård och om alla tillgängliga resurser alltid
skall sättas in i syfte att förlänga livet någon ytterligare tid,
dagar, veckor. Eller att den effektivaste medicinen i varje läge skall
skrivas ut, oavsett kostnaderna.

För övrigt anser jag att ditt ömmande för fattiga stackare som behöver
försörjningsstöd är beklämmande dålig. Du kan inte ständigt gräla på
att alla är giriga och snåla. Oftast är det tvärtom.

Min rekommendation är att du läser t ex John Rawls bok. Boken kan
lånas på biblioteket och har titeln En teori om rättvisa (1971). Det
kan vara en utgångspunkt. Andra i gruppen skulle kanske hellre läsa
Robert Nozicks verk Anarki, stat och utopi från 1974. Att läsa litet
filosofi om vad som avses med rättvisa vore i alla fall ett sätt för
dig att ta rätt på grunderna till varför folk tycker litet annorlunda
än du.

x@y.z

oläst,
13 nov. 2011 16:17:082011-11-13
till
On Sun, 13 Nov 2011 22:13:51 +0100, Bruno Hagelsten
<bruno.h...@compaqnet.se> wrote:

>Min rekommendation �r att du l�ser t ex John Rawls bok. Boken kan
>l�nas p� biblioteket och har titeln En teori om r�ttvisa (1971). Det
>kan vara en utg�ngspunkt. Andra i gruppen skulle kanske hellre l�sa
>Robert Nozicks verk Anarki, stat och utopi fr�n 1974. Att l�sa litet
>filosofi om vad som avses med r�ttvisa vore i alla fall ett s�tt f�r
>dig att ta r�tt p� grunderna till varf�r folk tycker litet annorlunda
>�n du.

Du kastar p�rlor f�r svin.

13 nov. 2011 16:19:462011-11-13
till
Det är så enkelt som jag skrev. Hittar du inte en bild på en person med
en surströmmingsburk framför sig så bevisar det att det inte kan vara en
norrlänning. Det är du som försöker göra det lätt för dig själv genom
att bara gå efter yttre attribut. Churchill och Stalin såväl som Marx
var också judar. Hittar du bättre attribut hos dem?

13 nov. 2011 16:30:322011-11-13
till
Bruno Hagelsten skrev :

> Skall jag kritisera mer?

Mer!? Du har ju inte framfört någon kritik alls.

> Varför då, för att övertyga dig om att jag är
> tillräckligt kritisk?

Nää, helt enkelt för att visa din trovärdighet.

> [...]
> en del oönskade bieffekter. Kanske läste du i din ungdom om
> inflationen i Sovjetunionen mellan 1921-1923? Det löser som bekant

Du svarade inte på min fråga!

> För dyr för vad? Jag citerade Claes Lönegård som antog att
> vårdkostnaderna skulle öka framöver. Vad tror du om det?

Till skillnad mot dig, så anser jag att resurser skall läggas där de
behövs och inte berika sådana som dig. Begriper du, eller det är för
svårt.

> Kostnaderna måste ju fördelas på något sätt, och det blir de som har
> inkomster av arbete och kapital som får betala.

Här undviker du som vanligt att svara, blir det du som är vinnaren
eller "socialbidragstagaren"? Här har omfördelats en helvete massa
miljarder till dig och dina gelikar, begriper du överhuvudtaget
någonting?

> [...]
> försörjningsstöd är beklämmande dålig. Du kan inte ständigt gräla på
> att alla är giriga och snåla. Oftast är det tvärtom.

Du menar på fullt allvar jag skall acceptera era ideer om att först
omfördela resurser och sedan skall ni klappas på ryggen för att ni är
generösa och skall kallas för givmilda.

> [...]
> filosofi om vad som avses med rättvisa vore i alla fall ett sätt för
> dig att ta rätt på grunderna till varför folk tycker litet annorlunda

Sådant kan du helt enkelt stoppa upp där plats finnes. Nu är det den
bistra verkligheten som gäller och inte dina skitteorier!

Bruno Hagelsten

oläst,
13 nov. 2011 16:51:382011-11-13
till
>Mikael Forsberg
>
>Det är så enkelt som jag skrev.

Utmärkt Mikael. Men jag tror dig inte på ditt ord.

>Hittar du inte en bild på en person med en surströmmingsburk
>framför sig så bevisar det att det inte kan vara en
>norrlänning.

Du har dubbla negationer här, kanske menar du att en person med en
burk surströmming är norrlänning? Hur som helst så är satslogiken fel
formulerad.

>Det är du som försöker göra det lätt för dig själv genom
>att bara gå efter yttre attribut. Churchill och Stalin såväl som Marx
>var också judar. Hittar du bättre attribut hos dem?

Varför vill du veta om dessa personer är judar? Om man inte lever som
en jude är man kanske på sin höjd sekulariserad jude, eller så har man
avsagt sig sin judiska tillhörighet. Stalin studerade på ett georgiskt
prästseminarium, men han tyckte det var mer spännande att råna banker
så han fick avstå prästämbetet. I det jag läst framstår han som föga
judisk.

Bruno Hagelsten

oläst,
13 nov. 2011 17:26:252011-11-13
till
>kjell
>
>Sådant kan du helt enkelt stoppa upp där plats finnes. Nu är det den
>bistra verkligheten som gäller och inte dina skitteorier!

Bra, då har du fått gräla en stund igen. Av ditt svar att döma
föredrog du att inte vilja förstå ett ord. Du verkar ha ungefär samma
tankeskärpa som Dingdong i François Rabelais berättelse.

13 nov. 2011 17:52:062011-11-13
till
On 2011-11-13 22:51, Bruno Hagelsten wrote:

> Utmärkt Mikael. Men jag tror dig inte på ditt ord.

Jag vet att du tycker annan åsikt automatiskt är att betrakta som lögn.

> Du har dubbla negationer här, kanske menar du att en person med en
> burk surströmming är norrlänning? Hur som helst så är satslogiken fel
> formulerad.

Jag menar att du är så ytlig att du tror inte att någon är norrlänning
om de inte kan visa upp en bild där de äter surströmming. Förstod du det
bättre?

> [...]
> prästseminarium, men han tyckte det var mer spännande att råna banker
> så han fick avstå prästämbetet. I det jag läst framstår han som föga

Jag tycker han platsar bra tillsammans med de andra nämnda personerna.

Bruno Hagelsten

oläst,
13 nov. 2011 18:41:412011-11-13
till
>Mikael Forsberg
>
>Jag vet att du tycker annan åsikt automatiskt är att betrakta som lögn.

En lögn är en oriktig utsaga som uttalas såsom varande sann, med
avsikt att få dem som tar del av utsagan att anta dess riktighet trots
att den som uttalar den vet att den är osann. Jag utgår från att du
ofta inser det uppenbart falska i dina utsagor. Att Hitler skulle vara
jude t ex.

>Jag tycker han platsar bra tillsammans med de andra nämnda personerna.

På vilka grunder då? Konverterade han? -Han gick som stipendierad elev
på det ortodoxa prästseminariet i Tiblisi. Stalins mor Ketevan Geladze
föddes i en familj som var ortodoxt kristna och livegna i Gambarauli,
Tsarryssland. Ursäktar du om jag anser att din ignorans för bättre
vetande starkt påminner om en lögn?

13 nov. 2011 21:37:572011-11-13
till
On 2011-11-14 00:41, Bruno Hagelsten wrote:

> [...]
> att den som uttalar den vet att den är osann. Jag utgår från att du
> ofta inser det uppenbart falska i dina utsagor. Att Hitler skulle vara

Jag har ju postat in det hur många gånger som helst, men din vana trogen
så är ju allt du inte vill höra, lögn. Men det är ju bara att inse att
han dessutom inte hade något Ariskt i sig. Däremot Afrikansk inblandning
bland annat.

http://www.youtube.com/watch?v=svExW7zjYSE

Hans DNA visar på delvis Ashkenazi jude.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ashkenazi_Jews

> [...]
> föddes i en familj som var ortodoxt kristna och livegna i Gambarauli,
> Tsarryssland. Ursäktar du om jag anser att din ignorans för bättre

Intressant att läsa om att hela högen hör till Illuminati och det är
ofta de förgör varandra i strävan efter världsherravälde som de alla
har. Det är folk från Illuminati i ledningen överallt. Stalin lär ha
varit förvånad när Hitler anföll Sovjet trots att de var med i samma
klubb och hade ett samarbete. Men de har inga skrupler så vänskapsband
bryts som ingenting.

http://www.henrymakow.com/was_stalin_complicit_in_hitler.html

Illuminati är en väldigt mäktig sammanslutning, men de är samtidigt
självdestruktiva i att de ofta mördar varandra om än allra mest andra
människor i miljontal.

http://en.wikipedia.org/wiki/Illuminati

Saddam Hussein hör hemma här bland annat, så de är inte snälla mot
varandra. Men sök på nätet så finns det massor om det här tidigare så
hemliga sällskap. Ahmadinejad i Iran är naturligtvis en Illuminati också
som de andra tydligen vill röja undan. De där står för alla krig i
världen och en del är Bilderberggruppen.

Roger Eriksson

oläst,
14 nov. 2011 01:11:172011-11-14
till
"- Kjelle" <kje...@sverige.nu> wrote in
Nu förstår jag inte riktigt vad du vill ha sagt med det där.

Carema är ett skitföretag men det innebär ju inte att kommunanställda
eller offentligt driven vård är felfri. Det betyder inte heller att all
privat driven vård är dålig, vilket också de flesta undersökningar visar.

> Så här ligger det till:

Nu har det du skrev inte något med det som nyss diskuterades att göra och
jag hoppas att du inte tycker att gamlingar skall gå med dåligt passande
inkontinensskydd när det finns möjligheter att välja sådana med bättre
passform utan att försämra funktionen?

> [...]
> med Carema Care. Det här visar hur viktigt det är med *statligt*
> *riskkapital* i tidiga skeden där mycket få andra finansiärer finns, "

Men vilken fantastisk uppfinning. Men du kanske tycker att det är bra att
rutinmässigt väcka folk mitt i natten i onödan?

> Carema är smarta men vad gör riskkapitalet egentligen i äldrevården?

Det spelar enligt mig ingen roll var pengarna kommer ifrån så länge
uppgiften sköts på rätt sätt. Vi har nog varit, och fortfarande är, lite
för blåögda och inser inte att det behövs både kontinuerlig tillsyn och
sanktionsmöjligheter när vårdgivare inte sköter sin uppgift. Flera
landsting riskerar ju t.ex. böter för överbeläggning och liknande så det
är inte bara den privat drivna vården som missköter sig.

--
/RE

Bruno Hagelsten

oläst,
14 nov. 2011 04:22:142011-11-14
till
>Mikael Forsberg
>
>Jag har ju postat in det hur många gånger som helst, men din vana trogen
>så är ju allt du inte vill höra, lögn.

Huruvida du vill göra Adolf Hitler till jude beror på hur intetsägande
du definierar etnisk religiös tillhörighet.

Ingen rabbin skulle acceptera Hitler som Ashkenazi, även om det skulle
gå att bevisa att det skulle finnas något DNA-spår till någon avlägsen
judisk anfader.

Mer viktigt är ju att Hitler själv inte på något sätt betraktade sig
som jude. Han bar ju knappast kippa, om han någon gång besökte
synagogan återstår det för historikerna att finna.

>Intressant att läsa om att hela högen hör till Illuminati [...]

Men att Stalin skulle varit jude ...

Björn Westling

oläst,
14 nov. 2011 04:53:202011-11-14
till
On Nov 14, 7:11 am, Roger Eriksson <roger.eri...@gmail.com> wrote:
> "- Kjelle" <kje...@sverige.nu> wrote innews:j9ohki$4tk$1...@news.albasani.net:
Konstigt nog tycker tidningarna inte det är intressant at skriva om
vårdhem där allt fungerar.
Ungefär som att de inte skriver om bilturer som inte slutar med att
någon krockar.
Eller alla de gamla som inte blivit överfallna.

14 nov. 2011 06:11:232011-11-14
till
On 2011-11-14 10:22, Bruno Hagelsten wrote:

> [...]
>
> Ingen rabbin skulle acceptera Hitler som Ashkenazi, även om det skulle
> gå att bevisa att det skulle finnas något DNA-spår till någon avlägsen

Banksters accepterade ju Hitler med glädje, hela Bilderberggruppen är ju
en samling som tjänade gigantiskt på krigen. De var ju bara glada ju
fler som dödades eftersom pengarna och guldet låg i deras banker och det
var ju ingen som gjorde anspråk på om hela släkten utplånades.

Rockefeller var ju vänlig nog att ge Hitler ett rasbiologiskt institut
och lån till vapen naturligtvis för han hade ju essentiella kemikalier
till bombtillverkningen (vilket jag skall lägga ner lite arbete på att
kartlägga noggrannare när jag får tid) men banksters älskar krig
eftersom stater skuldsätter sig då och själva tjänar de bara mer pengar.

> Mer viktigt är ju att Hitler själv inte på något sätt betraktade sig
> som jude. Han bar ju knappast kippa, om han någon gång besökte
> synagogan återstår det för historikerna att finna.

Nazisterna brände till och med ner synagogor, så besökte Hitler en sådan
någon gång lär det ha varit för att bränna ner den. Det finns
anekdotiska uppgifter om att Hitler var orolig för att han själv var
jude och mycket papper från Österrike tycks försvunna.

Nej.

> Men att Stalin skulle varit jude ...

Det kommer snart DNA-bevis på det också, han måste ju ha släktingar i
livet. Men han arbetade ju nästan bara med judar så det lutar kraftigt
åt det hållet onekligen.

Björn Westling

oläst,
14 nov. 2011 07:26:372011-11-14
till
On Nov 14, 12:11 pm, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com>
wrote:
> [...]
> anekdotiska uppgifter om att Hitler var orolig för att han själv var
> jude och mycket papper från Österrike tycks försvunna.

"anekdotiska uppgifter" minsann.
Angående försvunna papper så är det mer troligt att de försvann
eftersom de indikerade att det fanns anlag för sinnessjukdom i Hitlers
släkt.

Bruno Hagelsten

oläst,
14 nov. 2011 11:54:122011-11-14
till
>Mikael
>
>Det kommer snart DNA-bevis p� det ocks�, han [Josef Stalin] m�ste ju ha
>sl�ktingar i livet.

Judendom har inte med gener att g�ra. Till och med du skulle kunna
konvertera till judendomen. Allt som beh�vs �r att du f�rh�rs ang�ende
din uppriktighet och kunnande. Men du kanske st�der dig p� en mycket
ortodox uppfattning?

>Men han [Josef Stalin] arbetade ju n�stan bara med judar s� det lutar
>kraftigt �t det h�llet onekligen.

Att det fanns judar inom partiets topp p�verkade knappast Josef
Stalins f�rh�llande till judendomen. Stalins samarbetsproblem med
flera av partibyr�ns medlemmar �r mycket omskrivna, det g�llde inte
bara Lev Trotskij. Efterhand blev de offer f�r Stalins anspr�k p� mer
makt.

- Kjelle

oläst,
14 nov. 2011 15:07:062011-11-14
till
Bj�rn Westling wrote:
> Konstigt nog tycker tidningarna inte det �r intressant at skriva om
> v�rdhem d�r allt fungerar.

�r det s�kert? Kan du tipsa oss om n�got s�dant st�lle? Varf�r har inte
anst�llda inom den privata v�rdsektorn meddelarfrihet? �r det d�rf�r Lex
Maria anm�lningarna blivit f�rre de senaste �ren?
--
Kjelle

Björn Westling

oläst,
14 nov. 2011 16:43:092011-11-14
till
On 14 Nov, 21:07, "- Kjelle" <kje...@sverige.nu> wrote:

> r det s kert? Kan du tipsa oss om n got s dant st lle?

Tja, välj något det inte skrivits om...

14 nov. 2011 19:36:212011-11-14
till
Jag vill inte gå så långt som till att kalla Ashkenazi en medfödd
sinnessjukdom. Fast det gjorde väl Hitler och många nazister, därav
tanken att gasa bort ohyra som genetiska defekter.

Björn Westling

oläst,
14 nov. 2011 20:08:392011-11-14
till
On 15 Nov, 01:36, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Jag vill inte gå så långt som till att kalla Ashkenazi en medfödd
> sinnessjukdom.

Vad har Ashkenazi med sinnessjukdom att göra?

14 nov. 2011 22:03:032011-11-14
till
On 2011-11-14 17:54, Bruno Hagelsten wrote:

> Judendom har inte med gener att göra. Till och med du skulle kunna
> konvertera till judendomen. Allt som behövs är att du förhörs angående
> din uppriktighet och kunnande. Men du kanske stöder dig på en mycket
> ortodox uppfattning?

Judestaten Israel erkänner inte konvertiter som 'äkta' judar och de mer
extremt ortodoxa erkänner inte andra än födda av judisk moder som 'äkta'
judar. Israel är en extremt rasistisk religiös statsbildning med ett
förfärligt apartheid i hela regionen (de bygger ju ständigt ut på andra
länders mark). Men visst har det med gener att göra när man bygger ett
gravt rasistiskt samhälle.

> Att det fanns judar inom partiets topp påverkade knappast Josef
> Stalins förhållande till judendomen. Stalins samarbetsproblem med
> flera av partibyråns medlemmar är mycket omskrivna, det gällde inte
> bara Lev Trotskij. Efterhand blev de offer för Stalins anspråk på mer
> makt.

Det är typiskt för folk i Illuminati att de får storhetsvansinne och de
tror sig vara gudomliga med rätt att härska över liv och död. Även
syfilis lär ge sådant och vad gäller Lenin så uppfyllde han ju alla
tänkbara kriterier för att bli livsfarlig.

De har en Uggla som symbol och avgudar den för de tror att de är
intelligentare än alla andra undersåtar, de är starkt knytna till
frimurarna men ser sig som för mer än dessa. Behring Breivik var inget
undantag fast han hade inte nått maktposition nog att kunna mörda utan
påföljd, som Bush, Obama och Kissinger exempelvis, de är Illuminati av
högsta respektive näst högsta (Obama) rang i Illuminatis världskonspiration.

14 nov. 2011 22:12:012011-11-14
till
Alla av världens värsta massmördare har varit Ashkenazi.

Björn Westling

oläst,
15 nov. 2011 03:58:262011-11-15
till
Och vad har det med sinnessjukdom att göra?

15 nov. 2011 04:15:002011-11-15
till
Jag anser att det inte finns några sinnessjukdomar, tankar är inte
sjukdomar direk. Däremot så är massmördanden i miljontal något som en
person inte sysslar med om man inte är störd på något vis. Det kan där
inte vara en slump att nästan alla ledare som lyckats få fram de värsta
folkmorden genom tiderna är Ashkenazi och procentuellt av befolkningen
där de utgör 2 promille så gör det dem till otroligt överrepresenterade.

Björn Westling

oläst,
15 nov. 2011 04:36:272011-11-15
till
On Nov 15, 10:15 am, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Jag anser att det inte finns några sinnessjukdomar

Dessvärre är inte läkarvetenskapen överens med dig.

15 nov. 2011 06:57:072011-11-15
till
Jag anser att det inte finns några sinnessjukdomar, tankar är inte
sjukdomar direkt. Däremot så är massmördanden i miljontal något som en

Jodå.

- Kjelle

oläst,
16 nov. 2011 23:54:312011-11-16