Högerextreme Breiviks kopplingar till högerextrema grupper.

26 juli 2011 11:15:152011-07-26
till
Det framkommer nu fler uppgifter om den massmï¿œrdande hï¿œgerextreme
Breiviks kopplingar till andra hï¿œgerextrema grupper.

""Breivik lika hypnotisk som Hitler"

Anders Behring Breivik har haft om-
fattande kontakter med hï¿œgerextremis-
tiska English Defence League(EDL),
skriver tidningen The Telegraph.

Flera EDL-medlemmar har mï¿œtt Breivik.
En av dem beskriver honom som intelli-
gent, sï¿œllskaplig och bra att sï¿œtta
ord pᅵ saker. -Det ᅵr som med Hitler.
Han var hypnotisk, sï¿œger medlemmen.

Breivik var medlem i EDL:s norska mot-
svarighet, NDL, men han blev utkastad
dᅵrifrᅵn pᅵ grund av alltfᅵr extrema
ï¿œsikter, uppger Lena Andreasson, fd
ordfï¿œrande i NDL."

http://svt.se/svttext/tv/pages/138.html

--
Akademiker,hï¿œgutbildade, vï¿œlavlï¿œnade mï¿œnniskor hï¿œgt upp i
vï¿œlstï¿œndsligan har plï¿œtsligt blivit de som har det svï¿œrt i samhï¿œllet,

Henrik Bengtsson

oläst,
26 juli 2011 11:28:322011-07-26
till

"kjell" <pet...@yuyuy.se> skrev i meddelandet

> Det framkommer nu fler uppgifter om den massmï¿œrdande hï¿œgerextreme Breiviks
> kopplingar till andra hï¿œgerextrema grupper.

> [...]

Kanske hoppades han pᅵ stᅵrre tur med att fᅵ tag i vapen hos likasinnade ᅵn
han hade i vilket ï¿œstland det nu var han ï¿œkte till. Nï¿œgon som vet nï¿œgot om
hur vï¿œldsinriktade EDL ï¿œr?

Mvh
Henrik

Bruno Hagelsten

oläst,
26 juli 2011 11:36:572011-07-26
till
>kjell
>
>Det framkommer nu fler uppgifter om den massmördande högerextreme
>Breiviks kopplingar till andra högerextrema grupper.

Jag postade dett i går som en kommentar på ett meddelande signerat av
dig (25 juli kl 21:44).

Breivik kom att sympatisera med EDL, English Defence League till en
del, men han eftersträvade en mer omstörtande lösning mot
mångkulturalismen. Frågan är om det vid något tillfälle fanns någon
som sade sig vara beredd att följa honom i handling. Det blir som
politisk idé alltför orealistiskt och skruvat. Det utgör hans inre
ledbild att vara den kristne riddaren som bekämpar islam och dess
inblandning i den kristna kultursfären.

Bruno

Avos

oläst,
26 juli 2011 11:40:042011-07-26
till
2011-07-26 17:15, kjell skrev:
> Det framkommer nu fler uppgifter om den massmördande högerextreme
> Breiviks kopplingar till andra högerextrema grupper.

> [...]

Ok.. Utkastad från motsvarande VAM för extremism. Trevlig, intelligent,
sällskaplig , bildad, bra att sätta ord på saker,vacker. Varför
"misslyckas" massmedia totalt att tala vad som var fel ?

Bruno Hagelsten

oläst,
26 juli 2011 12:08:502011-07-26
till
>Avos
>
>Ok.. Utkastad fr�n motsvarande VAM f�r extremism. Trevlig, intelligent,
>s�llskaplig , bildad, bra att s�tta ord p� saker,vacker. Varf�r
>"misslyckas" massmedia totalt att tala vad som var fel ?

Hur menar du d�? Kan du "tala vad som var fel"?

Vad fanns politiskt utanf�r EDL/NDL annat �n en ensam tillvaro f�r en
"tempelriddare" med politiska metoder som ingen ville k�nnas vid?

Bruno

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
26 juli 2011 12:35:552011-07-26
till
Avos <avo...@yahoo.se> wrote:

> Ok.. Utkastad från motsvarande VAM för extremism. Trevlig, intelligent,
> sällskaplig , bildad, bra att sätta ord på saker,vacker. Varför
> "misslyckas" massmedia totalt att tala vad som var fel ?

Här skulle det vara lätt att kommentera den nuvarande journalistikens,
och journalisternas, nivå (som naturligtvis beror på läsarnas ovilja att
betala för seriös journalistik). Jag avstår.

Efter synnerligen kursorisk läsning har jag dock tyckt mig märka att
åtminstone någon fått sin tidslinje kopplad från "svarta Venedigadeln
på 1300-talet" till tempelriddarna. Axiomet "Konspiration" är alltså
bevisligen 200 år äldre än någon(?) tidigare påstått!

--
Kaj

Björn Westling

oläst,
26 juli 2011 12:41:502011-07-26
till
On 26 Juli, 17:15, kjell <pet...@yuyuy.se> wrote:
> Det framkommer nu fler uppgifter om den massm rdande h gerextreme
> Breiviks kopplingar till andra h gerextrema grupper.

Och vari ligger det sensationella att en person med vissa åsikter har
kontakter med andra personer med liknande åsikter?

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
26 juli 2011 12:50:202011-07-26
till
Bruno Hagelsten <bruno.h...@compaqnet.se> wrote:

> Hur menar du då? Kan du "tala vad som var fel"?

> Vad fanns politiskt utanför EDL/NDL annat än en ensam tillvaro för en
> "tempelriddare" med politiska metoder som ingen ville kännas vid?

Jag tror att Avos menade att adverben beskriver grundtypen för en
psykopat.

Det har gjorts studier som helt klart visar att seriemördare är inte
bara psykopatiska (och amoraliska), men också högintelligenta. Problemet
med studierna är naturligtvis att skälva serien förutsätter att man inte
blir fast redan efter det första..

ABB är inte en seriemördare. Men det skrämmande (i mitt tycke) är
planläggningen och kompetensen i utförandet. Jag har levt i tron (hoppas
fortfarande) att när det börjar flippa totalt så går även kompetensen.

(OM ABB nu var höger/vänster, muslim/kristen osv tror jag är irrelevant.
En sådan personlighetstyp kan dyka upp varsomhelst).

--
Kaj

M.O.B. i L.

oläst,
26 juli 2011 13:06:382011-07-26
till

"som Hitler" är väl vad som är fel.

Avos

oläst,
26 juli 2011 13:12:162011-07-26
> [...]
> Vad fanns politiskt utanför EDL/NDL annat än en ensam tillvaro för en
> "tempelriddare" med politiska metoder som ingen ville kännas vid?

Jag får intrycket att diskusionen inte handlar om VAD han gjorde, snarare hur. Att moralen lyser med sin frånvaro i massmedia,såväl som här, förvånar mig inte.
--
Android Usenet Reader
http://android.newsgroupstats.hk

26 juli 2011 14:14:532011-07-26
till
Avos låtsades :

Inte mig heller.

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,

26 juli 2011 14:26:522011-07-26
till
On 2011-07-26 18:50, kaj.st...@helsinki.fi.invalid wrote:

> [...]
> planläggningen och kompetensen i utförandet. Jag har levt i tron (hoppas
> fortfarande) att när det börjar flippa totalt så går även kompetensen.

Vi vet inte om det är det enda korståg massmördare Ander Behring Breivik
varit ute på som spårade ut rejält i fredags, men seriemord är på sätt
och vis även det. Kompetensen behöver inte alls försämras om personen
ifråga bara sluter sig mer i det psykopatiska tillståndet och alltmer
fixerar sig vid vad mål personen nu upplever som överstående precis allt
annat, då ren fixering vid ett enda mål, hur obskyrt som helst, vilket
gör just det området väldigt kompetent.

> (OM ABB nu var höger/vänster, muslim/kristen osv tror jag är irrelevant.
> En sådan personlighetstyp kan dyka upp varsomhelst).

Så är det nog, även om det är svårare om någon har nära relationer i
omgivningen som reagerar på allvarligare avvikelser.

26 juli 2011 14:45:382011-07-26
till
On 2011-07-26 18:35, kaj.st...@helsinki.fi.invalid wrote:

> [...]
> på 1300-talet" till tempelriddarna. Axiomet "Konspiration" är alltså
> bevisligen 200 år äldre än någon(?) tidigare påstått!

Visserligen borde jag vara nöjd när Anders Behring Beivik faktiskt
avslöjar denna jättekonspiration då ingen kan avfärda det faktum att
detta korståg kommit dem in på sin egen bakgård. Tempelriddarna är ingen
konspirationsteori och de har utvecklats mitt ibland oss i många hundra
år, även om det är i den svarta adeln i Venedig på 1300-talet som deras
bankkarteller och liknande börjar synas mer påtagligt.

De driver ju korståg fortfarande i mellanöstern och det är kontrollerat
av Bilderberggruppen vars inköpta politiker tar över olika länders
stridskrafter och brukar i deras syften. Det är vad de sysslar med så
deras banker kan plundra bankkonton från många med stora tillgångar. Det
är utan tvekan världens genom tiderna största gangstersyndikat.

Avos

oläst,
26 juli 2011 16:14:492011-07-26
till

Ja, adolf var ordet. Det handlar alltså om interaktion, där massmedia sätter startpunkten för en ny trend eller rörelse. Nog var väl hitlerfrllan högsta mode en gång? Den nazistisk regeringen var ju så ung att de flesta var ju under 40 år. Unga män beredda att ta risker,trendskapare som sätter en startpunkt för början på en tragedi.

M.O.B. i L.

oläst,
26 juli 2011 17:24:502011-07-26
till
kjell wrote:
> Det framkommer nu fler uppgifter om den massmördande högerextreme
> Breiviks kopplingar till andra högerextrema grupper.

> http://svt.se/svttext/tv/pages/138.html

En normal högerperson är för jobbskatteavdrag (d.v.s. att flytta pengar
från sjuka, arbetslösa & pensionärer till dem som har turen att kunna ha
ett jobb och har det). Var ABB för jobbskatteavdrag? I annat fall tycker
jag inte man kan kalla honom högerextrem även om jag känner till att det
är ett normalt talessätt. Nu försöker man ju få det till att de som är
för jobbskatteavdrag även är för massmord på barn och ungdomar och det
tycker jag är lite överdrivet även om jag är emot jobbskatteavdrag. I
och för sig leder jobbskatteavdrag till ett långsamt folkmord på t.ex.
dem som inte får arbete p.g.a. att de är diskriminerade.

Björn Westling

oläst,
26 juli 2011 18:06:022011-07-26
till
On 26 Juli, 19:12, "Avos" <avo...@yahoo.se> wrote:
> Jag får intrycket att diskusionen inte handlar om VAD han gjorde, snarare hur.

Med tanke på att alla vet VAD han gjorde så är det inte mycket att
diskutera, eller hur?

Man kan undra av vilket skäl du tycker det är ointressant att försöka
hitta förklaringar till _varför_ han gjorde det?

Björn Westling

oläst,
26 juli 2011 18:11:352011-07-26
till
On 26 Juli, 20:26, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Vi vet inte om det är det enda korståg massmördare Ander Behring Breivik
> varit ute på som spårade ut rejält i fredags, men seriemord är på sätt
> och vis även det.

Nix. Breivik är inte seriemördare. Han är massmördare.

En massmördare är en person som dödar flera människor vid ett och
samma tillfälle, exempel Mattias Flink.
En seriemördare är en person som mördar flera personer, vid olika
avgränsade tillfällen, exempel Ted Bundy eller Jeffrey Dahmer.

26 juli 2011 18:43:412011-07-26
till

Trams.

Bruno Hagelsten

oläst,
26 juli 2011 18:57:442011-07-26
till
>M.O.B. i L.

>En normal högerperson är för jobbskatteavdrag (d.v.s. att flytta pengar
>från sjuka, arbetslösa & pensionärer till dem som har turen att kunna ha
>ett jobb och har det).

Menar du att statens skatteintäkter minskat? Jämfört med 2005 har de
totala skatteintäkterna ökat med 156 miljarder kronor mätt i löpande
priser. Ref. Ekonomifakta

>Var ABB för jobbskatteavdrag? I annat fall tycker jag inte man kan
>kalla honom högerextrem även om jag känner till att det är ett
>normalt talessätt.

ABB struntade säkert i vad vi anser om jobbskatteavdrag. Det berörde
inte hans ekonomi. Han hade säkert en del gammalliberala idéer och
önskade inget hellre än att samhället skulle förbli vid det
traditionella. Hotbilden om en okontrollerad invandring fick honom
dock att försöka ändra en sådan utveckling.

Bruno

Björn Westling

oläst,
26 juli 2011 19:48:222011-07-26
till
On 27 Juli, 00:43, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Trams.

Det är inget trams. Definitionerna är precis sådana!

Avos

oläst,
26 juli 2011 20:18:262011-07-26
till

Det är ju kunskap vettja :-)

Avos

oläst,
26 juli 2011 20:20:102011-07-26
till

Det ligger en överkörd igelkott nere på vägen.

Avos

oläst,
26 juli 2011 20:26:522011-07-26
till

Den förbaskade flugan låter mig inte vara i fred !

Avos

oläst,
26 juli 2011 20:28:582011-07-26
till

Du hittar alltid pseudoklimax.

26 juli 2011 21:57:112011-07-26
till

Ja, för lågstadiet ungefär. ;)

Fredrik Östman

oläst,
27 juli 2011 03:20:142011-07-27
till
>-----< kjell >

> Breivik var medlem i EDL:s norska mot- svarighet, NDL, men han blev
> utkastad därifrån på grund av alltför extrema åsikter, uppger Lena

> Andreasson, fd
> ordförande i NDL."

Här har norska Säpo uppenbarligen missat något som de borde ha fått tag
på.

--
Fredrik Östman

N.Chimpsky

oläst,
27 juli 2011 04:24:272011-07-27
till
Våldsromantiken är ju den samma som vänstern själva propagerat för och
vältrat sig i sedan tidigt 1900tal. Bruk av våld, terror och mord
riktat mot civila barn, kvinnor & män via hänvisning till deras sociala
ursprung/ställning.

Så vad gråterman över?

Att det nu plötsligt drabbar dem själva?

Trams!
--
N.Chimpsky

Avos

oläst,
27 juli 2011 04:27:412011-07-27
till
och vem trollar idag då?

Björn Westling

oläst,
27 juli 2011 04:31:582011-07-27
till
On 27 Juli, 02:28, "Avos" <avo...@yahoo.se> wrote:

> Du hittar alltid pseudoklimax.

Snarare pekar ja på att kjells "sensationella" uppgifter i själva
verket är fullständigt självklara och inte kan vara förvånande för
någon med lite vett i skallen.

Kan du förresten förklara syftet med att förfölja mig här? Du skrev
tre fullständigt irrelevanta svar, som inte på något vis har med
diskussionen att göra.

Är det för att ni inom vänstern inte kan föra en debatt på civiliserat
vis?

Björn Westling

oläst,
27 juli 2011 04:33:472011-07-27
till

Och ändå hade du ingen aning om att det var så!

Jag kan ju inte hjälpa att du inte vet vad en seriemördare är, eller
hur?

27 juli 2011 05:09:542011-07-27
till
On 2011-07-27 10:33, Bj�rn Westling wrote:

> Och �nd� hade du ingen aning om att det var s�!
>
> Jag kan ju inte hj�lpa att du inte vet vad en seriem�rdare �r, eller
> hur?

Jag kan inte hj�lpa dig ur din hj�lpl�shet.

27 juli 2011 05:16:342011-07-27
till
On 2011-07-27 10:31, Bj�rn Westling wrote:

> Snarare pekar ja p� att kjells "sensationella" uppgifter i sj�lva
> verket �r fullst�ndigt sj�lvklara och inte kan vara f�rv�nande f�r
> n�gon med lite vett i skallen.
>
> Kan du f�rresten f�rklara syftet med att f�rf�lja mig h�r? Du skrev
> tre fullst�ndigt irrelevanta svar, som inte p� n�got vis har med
> diskussionen att g�ra.
>
> �r det f�r att ni inom v�nstern inte kan f�ra en debatt p� civiliserat
> vis?

Men det bevisar inte att han har en moped.

27 juli 2011 05:36:072011-07-27
till
On 2011-07-27 00:57, Bruno Hagelsten wrote:

> ABB struntade s�kert i vad vi anser om jobbskatteavdrag. Det ber�rde
> inte hans ekonomi. Han hade s�kert en del gammalliberala id�er och
> �nskade inget hellre �n att samh�llet skulle f�rbli vid det

> traditionella. Hotbilden om en okontrollerad invandring fick honom

> dock att f�rs�ka �ndra en s�dan utveckling.

Massm�rdaren Anders Behring Beiving har �tminstone gynnat media �ver
hela v�rlden och m�ngder med andra olika personer har f�tt fullt upp. P�
n�got vis blir det den enes d�d den andres br�d, hur illa det �n �r.

27 juli 2011 05:40:002011-07-27
till
Mikael Forsberg formulerade pᅵ onsdag :

Men kanske en trehjuling?

--
[...]

27 juli 2011 06:27:182011-07-27
till
On 2011-07-27 11:40, kjell wrote:
> Mikael Forsberg formulerade pᅵ onsdag :

> Men kanske en trehjuling?

Kanske en sï¿œdan hï¿œr?

http://www.alibaba.com/product-gs/282711703/EEC_250cc_Motor_Tricycle.html

Björn Westling

oläst,
27 juli 2011 07:42:222011-07-27
till
On 27 Juli, 11:09, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Jag kan inte hjälpa dig ur din hjälplöshet.

Försök nu sluta med personangreppen och istället inse att det helt
enkelt är så att du inte visste vad en seriemördare är!

27 juli 2011 07:46:392011-07-27
till
On 2011-07-27 13:42, Bj�rn Westling wrote:

> F�rs�k nu sluta med personangreppen och ist�llet inse att det helt
> enkelt �r s� att du inte visste vad en seriem�rdare �r!

Bevisa det.

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
27 juli 2011 07:50:282011-07-27
till
Bj�rn Westling <bhmwe...@gmail.com> wrote:

> F�rs�k nu sluta med personangreppen och ist�llet inse att det helt
> enkelt �r s� att du inte visste vad en seriem�rdare �r!

Mikaels �terkommande m�rkliga ordval kunde f� passera som bristande
stil- och spr�kk�nsla, alternativt slarv eller en svaghet f�r dramatik,
om det inte vore f�r den f�rklaringskarusell han st�ndigt ger sig in i
f�r att visa att han minsann hade r�tt. Den karusellen v�cker n�rmast
misstanken att konstigheterna finns n�gon annanstans �n i
spr�kbehandlingen.

--
Kaj

Avos

oläst,
27 juli 2011 08:11:072011-07-27
till

Det var värst vad ogräset växer i potatisen.

Björn Westling

oläst,
27 juli 2011 07:43:062011-07-27
till
On 27 Juli, 11:36, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Massmördaren Anders Behring Beiving har åtminstone gynnat media över
> hela världen och mängder med andra olika personer har fått fullt upp.

Ja, till exempel sådana som måste försöka flytta över skulden från
Breivik till Bilderberggruppen.

27 juli 2011 08:55:522011-07-27
till

L�t h�ra, vart d�?

27 juli 2011 09:05:292011-07-27
till
On 2011-07-27 13:43, Bj�rn Westling wrote:

> Ja, till exempel s�dana som m�ste f�rs�ka flytta �ver skulden fr�n
> Breivik till Bilderberggruppen.

Den skulden var det Behring som ledde sp�ret till dem f�r. Men det �r
planerat under m�nga �r s� nu vet vi inte riktigt vad d�rskap som f�ljer.

Bruno Hagelsten

oläst,
27 juli 2011 09:51:472011-07-27
till

>Mikael Forsberg

>L�t h�ra, vart d�?

Ang�ende skr�kfr�gor s� anges l�ge med "var", riktning anges med
"vart". S� du f�r gissa p� var n�gonstans konstigheterna finns.

Men det kan v�l inte vara s� sv�rt?

Bruno

Björn Westling

oläst,
27 juli 2011 10:06:462011-07-27
till
On 27 Juli, 13:46, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Bevisa det.

Du kallade dådet i Utöya för "seriemord". Det är bara att läsa i den
här tråden innan så ser man det.

Dessutom hävdade du att det var "trams" när jag förklarade skillnaden
mellan seriemördare och massmördare.

Avos

oläst,
27 juli 2011 10:26:172011-07-27
till
Hur tror du att det går för Leksand i serien? De ligger väl ganska illa till?

27 juli 2011 12:56:402011-07-27
till

Det �r v�l den som tror s�dana finns som skall de f�rest�llningarna
f�rklara.

27 juli 2011 12:58:372011-07-27
till
On 2011-07-27 16:06, Bj�rn Westling wrote:

> Du kallade d�det i Ut�ya f�r "seriemord". Det �r bara att l�sa i den
> h�r tr�den innan s� ser man det.
>
> Dessutom h�vdade du att det var "trams" n�r jag f�rklarade skillnaden
> mellan seriem�rdare och massm�rdare.

Flera mord i en serie och sammantaget massmord, vad �r det du inte f�rst�r?

27 juli 2011 13:08:502011-07-27
till
Mikael Forsberg framfï¿œrde nï¿œsta ide :

Jag avsï¿œg en enklare variant:

http://activecare.se/index.php?pageId=48

Avos

oläst,
27 juli 2011 13:35:312011-07-27
till
Mikael Forsberg<mikaelf...@ymail.com> wrote:

> Flera mord i en serie och sammantaget massmord, vad är det du inte förstår?

Han menar mus-mördare,därför menar han att det är en helt annan sak.

Avos

oläst,
27 juli 2011 13:43:552011-07-27
till
kjell<pet...@yuyuy.se> wrote:
> Mikael Forsberg framförde nästa ide :

> Jag avsåg en enklare variant:
> http://activecare.se/index.php?pageId=48

Tror ni björn har körkort på den då?

> [...]
> samhälle
> blivit de som har det gott ställt och vara de som skall göra ekonomiska

27 juli 2011 15:59:242011-07-27
till

Det klart att det är ju skillnad på mus och mus, eller något sådant.

27 juli 2011 16:24:202011-07-27
till
On 2011-07-27 19:08, kjell wrote:
> Mikael Forsberg framfï¿œrde nï¿œsta ide :

> Jag avsï¿œg en enklare variant:
>
> http://activecare.se/index.php?pageId=48

Fast den klarar ju MAX 30 kg och dᅵ kommer ju enbart barnen ifrᅵga. Vi
tempelriddare mï¿œste ju ha stabilare saker.

http://i.ebayimg.com/06/!Bp-B%29fQBWk~$%28KGrHqYH-CwEu,,HpWDyBLtqyzPL9Q~~_3.JPG

Björn Westling

oläst,
27 juli 2011 17:20:262011-07-27
till

Det var inte flera mord i en serie, det var flera mord vid ett
avgränsat tillfälle - vilket är definitionen av massmord.

Så här definieras seriemördare: "A serial killer, as typically
defined, is an individual who has murdered three or more people[1][2]
over a period of more than a month, with down time (a "cooling off
period") between the murders"

"Mass murder is the act of murdering a large number of people (four or
more), typically at the same time or over a relatively short period of
time.[1] According to the FBI, mass murder is defined as four or more
murders occurring during a particular event with no cooling-off period
between the murders. "

Så det är inget att diskutera!

Björn Westling

oläst,
27 juli 2011 17:22:412011-07-27
till
On 27 Juli, 19:35, "Avos" <avo...@yahoo.se> wrote:

> Han menar mus-mördare

Ännu ett infantilt inlägg från Avos. Vi andra diskuterar politik, men
han är inte en avos.

27 juli 2011 20:01:362011-07-27
till
On 2011-07-27 23:22, Bj�rn Westling wrote:

> �nnu ett infantilt inl�gg fr�n Avos. Vi andra diskuterar politik, men
> han �r inte en avos.

Du diskuterar ingenting.

27 juli 2011 20:04:162011-07-27
till
On 2011-07-27 23:20, Bj�rn Westling wrote:

> [...]

> time.[1] According to the FBI, mass murder is defined as four or more
> murders occurring during a particular event with no cooling-off period

Alla dogmer �r diskutabla, tro inte annat.

Avos

oläst,
28 juli 2011 00:38:242011-07-28
till

Varför är inte jag avos ? Avis är ett gammalt ryskt fraktskepp.

Avos

oläst,
28 juli 2011 00:40:232011-07-28
till
Mikael Forsberg<mikaelf...@ymail.com> wrote:
> Du diskuterar ingenting.
Han diskuterar ett gammalt ryskt fraktskepp

Avos

oläst,
28 juli 2011 00:43:462011-07-28
till

jag får inte ens skriva av*os för rättstavningsprogrammet. Överallt där fler än två samlas är kommittén alltid närvarande.

Avos

oläst,
28 juli 2011 00:49:312011-07-28
till
Mikael Forsberg<mikaelf...@ymail.com> wrote:

> Flera mord i en serie och sammantaget massmord, vad är det du inte förstår?

Björn måste sluta ta dessa serietidningar på ett sånt allvar. Det finns ju så mycket annat man göra: kasta ved exempelvis.

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
28 juli 2011 01:21:382011-07-28
till
Avos <avo...@yahoo.se> wrote:

> Han menar mus-m�rdare,d�rf�r menar han att det �r en helt annan sak.

Ingen har v�l h�r f�rsvarat kvinnlig k�nsstympning?

--
Kaj

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
28 juli 2011 02:31:352011-07-28
till
Mikael Forsberg <mikaelf...@ymail.com> wrote:

[8<-->8]

> Alla dogmer �r diskutabla, tro inte annat.

Vill man f�ra en meningsfull diskussion �r det dock klokt att anv�nda
vedertagna begrepp p� vedertaget s�tt. Vill man p� ett vettigt s�tt
"diskutera dogmer" borde man g�ra det p� annat s�tt.

Tillspetsat exempel:
Skribent 1: "amerikanska f-14 motorcyklar landade p� hangarfartyget.
Skribent 2: "Vafalls"? (ev. undran om skribenten ovan tappat
skruvmejseln, n�got verkar vara l�st).

Skribent 1 kan nu forts�tta t.ex. p� tv� s�tt:
1) "�sch, fick hj�rnsl�pp, jaktplan menade jag". (Skribent 2 gl�mmer
saken).
eller
2) "Jaktplan landar med motor och tv� hjul, motorcykeln har motor och tv�
hjul, det �r allts� nog samma sak, t�nk lite utanf�r boxen, jag har
r�tt, r�tt, r�tt". (Skribent 2 drar slutsatsen att enbart en skruvmejsel
nog inte mera hj�lper, beh�vs nya skruvar ocks�).

--
Kaj

28 juli 2011 06:29:192011-07-28
till

S�dant d�r trams �r meningsl�st. S�ger man att det landade n�gra
motorcyklar p� ett hangarfartyg s� kan de flesta m�nniskor ur
sammanhanget dra slutsatsen att det var flygplan, fast den som uttrycker
det hela vill markera n�got annat underf�rst�tt samtidigt.

28 juli 2011 06:35:112011-07-28
till
On 2011-07-28 06:40, Avos wrote:

> Han diskuterar ett gammalt ryskt fraktskepp

Kul att få veta det, jag har faktiskt funderat en aning över det där,
bra att få klarhet.

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
28 juli 2011 08:02:132011-07-28
till

Jovisst. Och de flesta m�nniskorna t�nkte nog att du tidigare bara i
hastigheten blandade ihop massm�rdare och seriem�rdare. Det var dina
f�rklaringar och din (efterkonstruktion?) om att "morden, trots att de
var i en g�rning, nog var ett seriemord ocks� d�rf�r att de skedde i
f�ljd", som kanske fick folk att misst�nka att det inte var ett misstag
fr�n b�rjan, utan �kta begreppsf�rvirring.

--
Kaj

28 juli 2011 09:02:312011-07-28
till
On 2011-07-28 14:02, kaj.st...@helsinki.fi.invalid wrote:

> [...]
> f�ljd", som kanske fick folk att misst�nka att det inte var ett misstag
> fr�n b�rjan, utan �kta begreppsf�rvirring.

Nej, de flesta inser att det �r seriemord och massmord, bara de som vill
r�ttf�rdiga d�rskapet f�rs�ker hitta semantiskt trams i fr�gan.

Det �r tr�kigt att ni �r tv� personer h�r som vill f�rs�ka f�rringa
allvaret i att n�gon beg�r fruktansv�rda brott p� ett ungdomsl�ger med
seriemord p� m�ngder utav ungdomar.

Vilken olanet kommer ni ifr�n????

Avos

oläst,
28 juli 2011 09:12:242011-07-28
till
kaj.st...@helsinki.fi.invalid<> wrote:

> Jovisst. Och de flesta människorna tänkte nog att du tidigare bara i
> hastigheten blandade ihop massmördare och seriemördare. Det var dina
> förklaringar och din (efterkonstruktion?) om att "morden, trots att de
> var i en gärning, nog var ett seriemord också därför att de skedde i
> följd", som kanske fick folk att misstänka att det inte var ett misstag
> från början, utan äkta begreppsförvirring.
> --
> Kaj
Nu har haren trampat ned lökblasten i grönsakslandet!

Hakvinius

oläst,
28 juli 2011 09:51:042011-07-28
till
Mikael Forsberg skrev 2011-07-28 15:02:

> Vilken olanet kommer ni ifr�n????

Vilken Olanet? Finns det fler �n en??
http://starwars.wikia.com/wiki/Olanet

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
28 juli 2011 10:10:342011-07-28
till
Mikael Forsberg <mikaelf...@ymail.com> wrote:

> Nej, de flesta inser att det �r seriemord och massmord, bara de som vill
> r�ttf�rdiga d�rskapet f�rs�ker hitta semantiskt trams i fr�gan.

Du har helt enklt fel.

> Det �r tr�kigt att ni �r tv� personer h�r som vill f�rs�ka f�rringa
> allvaret i att n�gon beg�r fruktansv�rda brott p� ett ungdomsl�ger med
> seriemord p� m�ngder utav ungdomar.

P� vilket underligt s�tt f�r du till det att preciseringen att det r�r
sig om massmord, men _inte_ seriemord skulle vara att f�rringa d�det??
Om jag s�ger att det inte heller r�r sig om v�ldt�kt, tidelag,
rattfylla (med f�rbeh�ll f�r drogerna) osv, "f�rringar" jag d� d�det
ytterligare? Det �r ju _fortfarande_ fr�gan om massmord.

--
Kaj

28 juli 2011 10:24:252011-07-28
till

Kul l�nk du hittade d�r, fast det var egentligen bara ett stavfel och
jag k�r just nu p� en amerikansk version av Thunderbird s�
stavningskontrollen fungerar inte p� svenska och d� blir n�rmast allt
r�dmarkerat p� vad som f�ljer med. Samtidigt �r man ju van att l�sa
blandningar av spr�k, diverse teckenupps�ttningar och stavfel hela tiden
s� det blir ju till att inte alltid se allt bokstavligt utan att f�rs�ka
bed�ma helheten.

Annars gillar jag Star Wars s� helt ologiskt hade det inte varit att
l�gga in. Det �r egentligen helt passande i sammanhanget.

28 juli 2011 10:29:582011-07-28
till
kaj.st...@helsinki.fi.invalid placerade detta pᅵ skᅵrmen :

> Du har helt enklt fel.

Kan tï¿œnka mig hur han resonerar, eftersom morden (massmorden) skedde
under en viss tid (i serie) kallar han det fï¿œr bï¿œde seriemord och
massmord. Han bara tï¿œnker lite annorlunda ï¿œn vad du gï¿œr. Ni
bokstavstrogna mï¿œste inse att det gï¿œr att resonera och fundera i andra
baner ï¿œn era strikta efter regelboken. Ni akademiker ha svï¿œrt att sï¿œtta
er in i det mer vardagsnï¿œra sprï¿œket som skiljer sig frï¿œn ert men som
oftast betyder detsamma. Jag brukar uttrycka det som sᅵ, kom ner pᅵ
jorden dï¿œr vi alla hï¿œr hemma.

--
[...]

28 juli 2011 10:45:042011-07-28
till
Hakvinius<hakv...@hotmail.com> wrote:

> Vilken Olanet? Finns det fler än en??
> http://starwars.wikia.com/wiki/Olanet

Se upp för kraftens mörka sida!

Avos

oläst,
28 juli 2011 10:46:462011-07-28
> [...]
> Kul länk du hittade där, fast det var egentligen bara ett stavfel och
> jag kör just nu på en amerikansk version av Thunderbird så
> stavningskontrollen fungerar inte på svenska och då blir närmast allt
> rödmarkerat på vad som följer med. Samtidigt är man ju van att läsa
> blandningar av språk, diverse teckenuppsättningar och stavfel hela tiden
> så det blir ju till att inte alltid se allt bokstavligt utan att försöka
> bedöma helheten.
> Annars gillar jag Star Wars så helt ologiskt hade det inte varit att
> lägga in. Det är egentligen helt passande i sammanhanget.

Bildebergarna har redan slagit till mot min surfplatta.

Björn Lindberg

oläst,
28 juli 2011 11:53:582011-07-28
till
kjell <pet...@yuyuy.se> writes:

> Kan t�nka mig hur han resonerar, eftersom morden (massmorden) skedde
> under en viss tid (i serie) kallar han det f�r b�de seriemord och
> massmord. Han bara t�nker lite annorlunda �n vad du g�r. Ni
> bokstavstrogna m�ste inse att det g�r att resonera och fundera i andra
> baner �n era strikta efter regelboken. Ni akademiker ha sv�rt att
> s�tta er in i det mer vardagsn�ra spr�ket som skiljer sig fr�n ert men
> som oftast betyder detsamma. Jag brukar uttrycka det som s�, kom ner
> p� jorden d�r vi alla h�r hemma.

F�r att kunna f�ra en fruktbar diskussion kr�vs en viss precision i
uttryckss�tt. Det �r inte pedanteri, utan syftar till att parterna har
samma f�rst�else av anv�nda begrepp. �ven om det oftast underl�ttar att
anv�nda uttryck i deras g�ngse betydelse, beh�ver man inte g�ra det s�
l�nge man �r �verens om den inneb�rd man l�gger i dem.

Problemet med Mikaels m�nga hemmasnickrade definitioner p� ord och
uttryck �r att de �r: oprecisa, flummiga & egna. Mikael anv�nder
avsiktligt begrepp med en egen, hemlig inneb�rd. I s� motto bidrager de
h�gst till f�rvirring och frustration, men f�r ingen diskussion
vidare. Det handlar n�ppeligen om att "t�nka annorlunda", d�remot kanske
om att r�dda ansiktet efter att ha hamnat i underl�ge.

Bj�rn Lindberg

28 juli 2011 12:36:582011-07-28
till
Bjï¿œrn Lindberg framfï¿œrde nï¿œsta ide :

> Fï¿œr att kunna fï¿œra en fruktbar diskussion krï¿œvs en viss precision i
> uttryckssï¿œtt.

Det fï¿œr du tycka, men det ï¿œr en betydande brist hos er bokstavstroga
siffernissar att ni inte fï¿œrstr vanligt folk. Det har jag pï¿œpekat fï¿œr
er ett stort antal gï¿œnger genom att frï¿œga var ni fï¿œr er information och
erfarenhete frï¿œn.

> Det ï¿œr inte pedanteri, utan syftar till att parterna har
> samma fï¿œrstï¿œelse av anvï¿œnda begrepp.

Ok, men vad ï¿œr det som sï¿œger att just era kriterier skall gï¿œlla, det
gᅵr lika bra att ni frᅵgar vederbᅵrande vad han menar sᅵ ᅵr ju frᅵgan
lï¿œst.

> ï¿œven om det oftast underlï¿œttar att anvï¿œnda uttryck i deras gï¿œngse betydelse,
> behᅵver man inte gᅵra det sᅵ lᅵnge man ᅵr ᅵverens om den innebᅵrd man lᅵgger
> i dem.

Just.

> Problemet med Mikaels mᅵnga hemmasnickrade definitioner pᅵ ord och
> uttryck ï¿œr att de ï¿œr: oprecisa, flummiga & egna. Mikael anvï¿œnder
> avsiktligt begrepp med en egen, hemlig innebï¿œrd.

Nja, efter att lï¿œst hans mï¿œnga inlï¿œgg har i varje fall jag bï¿œrjat
fᅵrstᅵ innebᅵrden och vad han menar. Men det gᅵr tydligen inte ni s.k.
vï¿œlutbildade. Men jag ï¿œr inte alls fï¿œrvï¿œnad, ni har cementerar er i
rollen som ovanbetraktare. Det ï¿œr precis som med era politiska ï¿œsikter.

28 juli 2011 13:26:122011-07-28
till
On 2011-07-28 16:10, kaj.st...@helsinki.fi.invalid wrote:

> Du har helt enklt fel.

M�rker du inte sj�lv vad du sysslar med.

Semantiskt dravel.

28 juli 2011 13:32:472011-07-28
till
On 2011-07-28 17:53, Bj�rn Lindberg wrote:

> [...]

> vidare. Det handlar n�ppeligen om att "t�nka annorlunda", d�remot kanske
> om att r�dda ansiktet efter att ha hamnat i underl�ge.

Jag eldar debatter med att anv�nda spr�ket som mig behagar, jag �r
svensk s� mitt spr�k �r svenska. D�remot s� kan dogmatiska personer f�
problem att t�nka sj�lva n�r debatten g�r utanf�r boken.

28 juli 2011 13:36:592011-07-28
till

> Nu har haren trampat ned lökblasten i grönsakslandet.

Vad har du för sorters lök? Själv är jag förtjust i Purjo, fast där är
ju blasten godast.

Avos

oläst,
28 juli 2011 13:50:332011-07-28
till
kjell<pet...@yuyuy.se> wrote:
> [...]
> förstå innebörden och vad han menar. Men det gör tydligen inte ni s.k.
> välutbildade. Men jag är inte alls förvånad, ni har cementerar er i
> rollen som ovanbetraktare. Det är precis som med era politiska åsikter.

> --
> Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
> välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,
> de som tidigare hade det sämst har i detta borgerliga egoistiska
> samhälle
> blivit de som har det gott ställt och vara de som skall göra ekonomiska

Deras motdrag mot en politiskt opassande diskussion är att filibustra.Skitpratet är vad de vill fylla igen det stora hålet som uppstått i det ideologiska seglet.

Avos

oläst,
28 juli 2011 13:55:412011-07-28
till
Mikael Forsberg<mikaelf...@ymail.com> wrote:

> Jag eldar debatter med att använda språket som mig behagar, jag är
> svensk så mitt språk är svenska. Däremot så kan dogmatiska personer få
> problem att tänka själva när debatten går utanför boken.

De fyller ut tiden med skitprat. Genom att ta nollan B.W i försvar, inte för vad han sagt,utan för vilka ord han använt (trots allt:BW använder iaf ord ), så kan de skitprata bort tiden i en diskussion som de vet inte går i deras favör.

Avos

oläst,
28 juli 2011 13:59:522011-07-28
till

Vanlig lökblast och rödbetsblast avänder vi i sallader och lite av varje dagligen. Provade med svinmållan också, ganska gott och praktiskt om folk äter upp ogräset.

Avos

oläst,
28 juli 2011 14:02:062011-07-28
till
kaj.st...@helsinki.fi.invalid<> wrote:

> Mikaels återkommande märkliga ordval kunde få passera som bristande
> stil- och språkkänsla, alternativt slarv eller en svaghet för dramatik,
> om det inte vore för den förklaringskarusell han ständigt ger sig in i
> för att visa att han minsann hade rätt. Den karusellen väcker närmast
> misstanken att konstigheterna finns någon annanstans än i
> språkbehandlingen.
> --
> Kaj
Ska du inte börja diskutera istället för att musicera som rövblåsare?

Hakvinius

oläst,
28 juli 2011 17:05:122011-07-28
till
Avos skrev 2011-07-28 19:50:

> Deras motdrag mot en politiskt opassande diskussion är att
> filibustra.Skitpratet är vad de vill fylla igen det stora hålet som
> uppstått i det ideologiska seglet.

Ett hål i ett segel är inte på långa vägar så illa som det felvända
baktryck du uppenbarligen råkat ut för på latrinen...

Björn Lindberg

oläst,
29 juli 2011 02:59:242011-07-29
till
kjell <pet...@yuyuy.se> writes:

> Bj�rn Lindberg framf�rde n�sta ide :

> Det f�r du tycka, men det �r en betydande brist hos er bokstavstroga
> siffernissar att ni inte f�rstr vanligt folk.

Det finns m�nga s�tt att definiera det begreppet, men inget jag k�nner
till d�r du och Mikael Forsberg skulle klassificeras som "vanligt folk"
och jag inte.

> Ok, men vad �r det som s�ger att just era kriterier skall g�lla, det
> g�r lika bra att ni fr�gar vederb�rande vad han menar s� �r ju fr�gan
> l�st.

De g�nger begreppsf�rvirring uppst�tt kring Mikael F.s innovationer har
det inte handlat om deras eller v�ra kriterier, utan om uttrycks
etablerade inneb�rd. Att alla som g�tt ut grundskolan vet att spindlar
inte �r insekter inneb�r inte att det �r "deras" tolkning; det �r den
etablerade betydelsen. Det hj�lper heller inte att fr�ga, d� (a) nya
excentriska interpretationer st�ndigt dyker upp, s�rskilt i tr�ngda
l�gen, och (b) betydelseglidningarna i allm�nhet �r sammanblandande. Om
vi accepterar att mass- och seriemord �r samma sak, kan vi inte l�ngre
tala om dem som separata f�reteelser, men det �r just f�r att de visat
sig vara v�senskilda som man givit dem separata beteckningar. Likas�
vinner vi ingenting p� att l�tsas att spindlar �r insekter �r
dinosaurier �r f�glar �r vi alla.

Bj�rn Lindberg

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
29 juli 2011 03:25:052011-07-29

Jass�

--
Kaj

Kaj Stenberg, Ph. D
Department of Biosciences tel. +358-9-191 59682
Division of Biochemistry fax +358-9-191 59068
P. O. Box 56, Viikinkaari 5 e-mail: kaj.st...@helsinki.fi
FIN-00014 University of Helsinki
Finland

This message is environmentally friendly: every bit was created using
100% recycled electrons.

29 juli 2011 03:42:102011-07-29
till
kaj.st...@helsinki.fi.invalid uttryckte precis :

> Jassᅵ
>
> --
> Kaj

Stï¿œtlig signatur du har! Vilka tankegï¿œngar har du nï¿œr du pulicerar
detta? ï¿œr det fï¿œr att visa hur hï¿œgt utbildad du ï¿œr, eller vad?

--
[...]

29 juli 2011 03:55:052011-07-29
till
kjell <pet...@yuyuy.se> wrote:

> St�tlig signatur du har! Vilka tankeg�ngar har du n�r du pulicerar
> detta? �r det f�r att visa hur h�gt utbildad du �r, eller vad?

FUCK!
Nej, det var ett rent misstag. _Alla_ mina inl�gg f�r automatiskt dend�r
signaturen, och jag m�ste alltid minnas att manuellt ta bort den. Nu
gl�mde jag tydligen. Bra att du p�pekade, jag tar bort automatiken med
en g�ng. (Jag anv�nder signaturen enbart n�r jag skriver i yrkesrelaterade
grupper).

--
Kaj

29 juli 2011 04:10:022011-07-29
till
kaj.st...@helsinki.fi.invalid placerade detta pᅵ skᅵrmen :

> FUCK!
> Nej, det var ett rent misstag. _Alla_ mina inlï¿œgg fï¿œr automatiskt dendï¿œr
> signaturen, och jag mï¿œste alltid minnas att manuellt ta bort den. Nu
> glï¿œmde jag tydligen. Bra att du pï¿œpekade, jag tar bort automatiken med
> en gï¿œng. (Jag anvï¿œnder signaturen enbart nï¿œr jag skriver i yrkesrelaterade
> grupper).

Din signatur sken sᅵ jag kunde inte lᅵta bli att kommentera!
Jag har ocksᅵ min signatur automatiskt, men den tar jag ju inte bort,
den ger ju en mycket talande bild om hur verkligheten ser ut i
hï¿œgeralliansens Sverige. Men det tycker troligen inte du.
Kan du inte specifiera vilka olika signatuerer du vill ha i olika
grupper? Det kan jag med MesNews.

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
29 juli 2011 04:14:472011-07-29
till
kjell <pet...@yuyuy.se> wrote:

> Kan du inte specifiera vilka olika signatuerer du vill ha i olika
> grupper? Det kan jag med MesNews.

_Jag_ kan inte. Sannolikt �r det nog m�jligt. Men nu �r automatiska
signaturen satt till "off".

--
Kaj

29 juli 2011 04:33:172011-07-29
till
kaj.st...@helsinki.fi.invalid har framfï¿œrt detta till oss :

> _Jag_ kan inte. Sannolikt ï¿œr det nog mï¿œjligt. Men nu ï¿œr automatiska
> signaturen satt till "off".

Ok, ser att du anvï¿œnder Tin 1.8.3 i ett UNIX-system (Sun).
Om jag ᅵr helt rᅵtt pᅵ det sᅵ ᅵr det textbaserat, kanske inte helt lᅵtt
att konfigurera.

29 juli 2011 07:48:382011-07-29
till

Sj�lvklart vinner vi p� att avskaffa gamla floskler som att tro p�
m�nniskan som n�got annat �n djur i evolution bland alla de andra.
Religionerna har givit s� m�nga konstigheter legitimitet att det inte
f�r f�rv�xlas med vetenskap och n�r vetenskapen blir ifr�nsprungen av
sig sj�lv s� m�ste den st�ndigt adoptera nya visioner.

Etablerade betydelser �r inga sanningar i realiteten utom f�r de som
tror p� dem.

Samtidigt �r det f�rnedrande mot offren att g�ra en semantisk
dravelfr�ga av en seriem�rdares massmord.

Björn Lindberg

oläst,
29 juli 2011 08:43:352011-07-29
till
Mikael Forsberg <mikaelf...@ymail.com> writes:

> [...]
> det inte f�r f�rv�xlas med vetenskap och n�r vetenskapen blir
> ifr�nsprungen av sig sj�lv s� m�ste den st�ndigt adoptera nya

Vilket vetenskapen ocks� g�r. Medan du med dina hittep�-begrepp tydligt
visar att du inte har ett vetenskapligt f�rh�llningss�tt.

> Etablerade betydelser �r inga sanningar i realiteten utom f�r de som
> tror p� dem.

Icke-etablerat, egenp�hittat dravel utg�r ingen sanning.

> Samtidigt �r det f�rnedrande mot offren att g�ra en semantisk
> dravelfr�ga av en seriem�rdares massmord.

Det �r f�rnedrande mot allas v�ra intellekt att p�st� att n�gon skulle
ha gjort det.

Bj�rn Lindberg

Bruno Hagelsten

oläst,
29 juli 2011 08:55:352011-07-29
till
>Mikael Forsberg

>Samtidigt �r det f�rnedrande mot offren att g�ra en semantisk
>dravelfr�ga av en seriem�rdares massmord.

Jag tror inte n�gon enda person h�ller med dig (bortsett fr�n kjell,
men han r�knas inte). Som s� m�nga g�nger tidigare har du k�rt in i en
�terv�ndsgr�nd. Det �r inte alls en "semantiska dravelfr�ga".

Ta g�rna del av engelska Wikipedias definition av seriem�rdare:

A serial killer, as typically defined, is an individual who has
murdered three or more people over a period of more than a month, with
down time (a "cooling off period") between the murders, and whose
motivation for killing is largely based on psychological
gratification.

Bruno

Björn Westling

oläst,
29 juli 2011 08:56:062011-07-29
till
On 28 Juli, 02:04, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Alla dogmer är diskutabla, tro inte annat.

Du är inte rätt person att börja prata om dogmer, så dogmatisk som du
är.

Det här är ingen "dogm", det är helt enkelt en enkel definition. Förr
i tiden avändes begreppet "massmördare" om såväl massmördare som
seriemördare. Men eftersom det är rätt olika psykologiska aspeketer
rörande genomförandet av massmord och seriemord så fanns det goda skäl
att separera dem.

Och om du skall slippa stå där med snorren på huggkubben så borde du
ta reda på vad de ord du använder egentligen betyder, för om du
skriver att spindlar är insekter så kommer alla som vet vad insekter
är att helt lugnt konstatera att du har fel.

Om du skulle påstå att koppar är en ädelgas så kommer du att beslås
med fel, även om du hävdar att du tycker att man borde hänföra koppar
till ädelgaserna.

Björn Westling

oläst,
29 juli 2011 08:59:182011-07-29
till
On 28 Juli, 15:02, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Nej, de flesta inser att det är seriemord och massmord, bara de som vill
> rättfärdiga dårskapet försöker hitta semantiskt trams i frågan.

De flesta inser skillnaden mellan seriemord och massmord. Inte minst
genom att dessa två saker har helt olika förklaringar. Det som driver
en seriemördare är något helt annat än det som driver en massmördare.

> Det är tråkigt att ni är två personer här som vill försöka förringa
> allvaret i att någon begår fruktansvärda brott på ett ungdomsläger med
> seriemord på mängder utav ungdomar.

Var skedde det seriemordet? Eller menade du det massmordet som skedde
på Utöya?

Björn Westling

oläst,
29 juli 2011 09:17:202011-07-29
till
On 29 Juli, 13:48, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Självklart vinner vi på att avskaffa gamla floskler som att tro på
> människan som något annat än djur i evolution bland alla de andra.

Den floskeln är avskaffad sedan många år tillbaka. Människan tillhör
klassen primater och är ett däggdjur.

> Samtidigt är det förnedrande mot offren att göra en semantisk
> dravelfråga av en seriemördares massmord.

Nej, det är inte förnedrande för offren.

Björn Westling

oläst,
29 juli 2011 09:11:252011-07-29
till
On 28 Juli, 18:36, kjell <pet...@yuyuy.se> wrote:
> Ok, men vad är det som säger att just era kriterier skall gälla, det
> går lika bra att ni frågar vederbörande vad han menar så är ju frågan
> löst.

Om någon säger "Jag åkte iväg med bil i dag." vad är då rimligast
1) Att anta att han åkte iväg med bil?
2) Att anta att han åkte iväg med motorcykel?
3) Att fråga vad han menar med "bil" för att undanröja risken att han
definierar "bil" som något annat (och att han alltså menade
skateboard)

Naturligtvis är det alternativ 1.

Om du kallar någon för "konservativ" och menar "kommunist" så får du
helt enkelt acceptera att den som du kallar för "konservativ" utgår
ifrån att du menar "konservativ". Skall han fråga dig vad du menar med
"konservativ"?

29 juli 2011 09:35:052011-07-29
till
On 2011-07-29 14:43, Bj�rn Lindberg wrote:

> Vilket vetenskapen ocks� g�r. Medan du med dina hittep�-begrepp tydligt
> visar att du inte har ett vetenskapligt f�rh�llningss�tt.

Vetenskapen utvecklas konstant ju mer vi l�r och d� �r det alltid sv�rt
med f�r�ndringar av gamla inl�rda 'sanningar'.

> Icke-etablerat, egenp�hittat dravel utg�r ingen sanning.

Nej, kom inte med s�dant d�.

> Det �r f�rnedrande mot allas v�ra intellekt att p�st� att n�gon skulle
> ha gjort det.

�nnu mer f�rnedrande f�r de som inte sett det.

29 juli 2011 09:41:112011-07-29
till
On 2011-07-29 14:55, Bruno Hagelsten wrote:

> Jag tror inte n�gon enda person h�ller med dig (bortsett fr�n kjell,
> men han r�knas inte). Som s� m�nga g�nger tidigare har du k�rt in i en
> �terv�ndsgr�nd. Det �r inte alls en "semantiska dravelfr�ga".

Visst �r det en semantisk dravelfr�ga som bara �r �mnad att f�rringa
h�ndelsen och d�rmed samtidigt f�rnedra offren.

> [...]
> down time (a "cooling off period") between the murders, and whose
> motivation for killing is largely based on psychological

Vad vill du ha sagt med det?

N�gon tycker att den personen har r�tt att tycka vad som skall kallas
seriem�rdare, men det �r ju ingen m�nniska som beh�ver bry sig om vad
den personen anser att vi skall tycka i fr�gan, folket avg�r betydelsen
av orden oavsett.

29 juli 2011 09:48:322011-07-29
till
On 2011-07-29 14:56, Björn Westling wrote:

> Du är inte rätt person att börja prata om dogmer, så dogmatisk som du
> är.

Jasså.

> [...]
> seriemördare. Men eftersom det är rätt olika psykologiska aspeketer
> rörande genomförandet av massmord och seriemord så fanns det goda skäl

Ser inte så stor vits i det och definitivt inte något försvar i
handlandet oavsett.

> [...]

> Om du skulle påstå att koppar är en ädelgas så kommer du att beslås
> med fel, även om du hävdar att du tycker att man borde hänföra koppar

Varför skulle jag göra det? Jag vet vad ädelgaser är och varför de
kallas så, trots att det skulle gå att modifiera det periodiska systemet
också för den delen.

Den läser in fler meddelanden.
0 nya meddelanden