Google Grupper har inte längre stöd för nya Usenet-inlägg eller -prenumerationer. Historiskt innehåll förblir synligt.

Afghaner största flyktinggruppen

2 visningar
Hoppa till det första olästa meddelandet

Mikael Forsberg

oläst,
13 nov. 2011 14:08:252011-11-13
till
Nu är människor från Afghanistan den största gruppen som kommer hit och
söker asyl. Det klart att vi har styrkor där nere som är mördare,
skadegörare och skapare av ett nytt samhälle. Så nu när vi förstört
deras land så är vi ju skyldiga dem vårat. Vi kan väl inte utvisa dem
till ett land vi varit med och förstört?

<citat>
Afghaner största flyktinggruppen

Afghaner har passerat somalier som den största gruppen asylsökande i
Sverige. Trenden väntas hålla i sig nästa år. En exceptionellt stor
andel asylsökande från Afghanistan är ensamkommande barn.

Publicerad 13 nov 2011 16:48
Uppdaterad Sun Nov 13 17:48:43 CET 2011
Dela på Facebook Skriv ut Tipsa en vän Öka textstorlek textstorlek
Minska textstorlek
Asylsökande från Afghanistan

1 905 personer ansökte om asyl i Sverige januari—oktober 2010. I år
ligger siffran för perioden på 3 314, en ökning med 74 procent.

Därmed är afghanska medborgare den största gruppen asylsökande i
Sverige. Enligt Migrationsverkets prognos blir det så även nästa år.

Allt fler av de asylsökande från Afghanistan får skydd i Sverige, 74
procent jämfört med 68 procent motsvarande period 2010.

Gruppen ensamkommande barn från Afghanistan har ökat från 878 till 1
323. Av dem får 96 procent skydd i Sverige, samma andel som i fjol.

Efter Afghanistan kommer Sveriges största asylgrupper från Somalia,
Eritrea och Irak.

- Incitamenten för folk att lämna landet är stora. Den primära orsaken
är det allt mer försämrade säkerhetsläget, säger landanalytiker Anders
Rydén på Migrationsverket till TT.

Afghaner är en relativt ny flyktinggrupp i Sverige. Under de senaste två
åren har ökningen tilltagit, men så sent som i somras låg Somalia
fortfarande i topp.

Enligt nya siffror som TT tagit del av ansökte över 3 300 afghaner om
asyl i Sverige mellan januari och oktober, en ökning med 74 procent
jämfört med i fjol.
Får skydd

Fyra av tio i den afghanska gruppen var ensamkommande barn.

- Det kommer fler barn från Afghanistan än från alla andra länder
sammantaget, konstaterar Anders Rydén.

I princip alla dessa barn (96 procent) får skydd i Sverige.

Bland barngruppen verkar en stor andel vara hazarer, en shiamuslimsk
minoritet som utgör cirka tio procent av Afghanistans befolkning.

- Förmodligen samlar man ihop pengar inom släkten och klanen, men man
sätter sig även i skuld till människosmugglare, säger Anders Rydén.

Flest afghanska flyktingar finns naturligtvis i Pakistan och Iran, men
en stor del hamnar i Västeuropa också. Och då ofta via skrupellösa
smugglarligor som ingår i kriminella nätverk.
Ökat tryck

Eftersom praktiskt taget alla internationella stridande förband kommer
att ha lämnat Afghanistan 2014, sprider sig osäkerheten i landet;
fruktan råder att talibanerna återerövrar makten.

- Många tror att de afghanska säkerhetsstyrkorna inte kommer att klara
av att upprätthålla säkerheten, säger Anders Rydén.

Migrationsverket räknar med att afghaner även nästa år blir den största
gruppen.

- Det finns inga indikationer på att trycket på att lämna landet kommer
att minska. Min personliga uppfattning är väl att det rentav kommer att
öka de närmaste åren, säger Anders Rydén.
Lars Pedersen/TT
</citat>

x@y.z

oläst,
13 nov. 2011 16:13:352011-11-13
till
On Sun, 13 Nov 2011 20:08:25 +0100, Mikael Forsberg
<mikaelf...@ymail.com> wrote:

>Nu är människor från Afghanistan den största gruppen som kommer hit

Så bra! Jag har hört att afghaner smakar utmärkt med tandorikryddning.
Under vilken tid pågår jakten? Jag antar att det inte är tillåtet att
skjuta dem när de är dräktiga?

kjell

oläst,
13 nov. 2011 16:16:542011-11-13
till
Mikael Forsberg förklarade på 2011-11-13 :
> [...]
> skyldiga dem vårat. Vi kan väl inte utvisa dem till ett land vi varit med och

Högern har alltid haft en benägenhet att först rasera något som de
tycker är förkastligt och sedan bygga upp efter sina egna ideologier.
Det raseras inte för att det är dåligt. Vi sera precis samma fenomen i
Sverige, den allmänna vården och välfärden raseras och
privatiseringarna
påskyndas. Överallt i samhället samma raseringsiver till fromma för de
priviligierade och välbeställda.

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,

x@y.z

oläst,
13 nov. 2011 17:05:062011-11-13
till
On Sun, 13 Nov 2011 22:16:54 +0100, kjell <videoko...@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>privatiseringarna
>påskyndas. Överallt i samhället samma raseringsiver till fromma för de

Vad gjorde du under valrörelsen, kjell? Hade du blivit utnämnd till
att skriva på usenet, och enbart hålla dig där?

Mikael Forsberg

oläst,
13 nov. 2011 17:18:332011-11-13
till
Man får inte skjuta människor från Afghanistan i Sverige, men som svensk
soldat under USA befäl i Afghanistan så får man mörda bäst man vill utan
att ens ha blivit anfallen. I solidaritetens namn bör Afghanska
medborgare ha samma rätt i Sverige som svenskar har i Afghanistan, så de
bör fritt få mörda svenskar i Sverige.

x@y.z

oläst,
13 nov. 2011 17:22:512011-11-13
till
On Sun, 13 Nov 2011 23:18:33 +0100, Mikael Forsberg
Dumheter! Så får inte älgarna göra i Sverige och då ska naturligtvis
inga andra bytesdjur få göra så heller!

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
13 nov. 2011 17:25:122011-11-13
till
kjell <videoko...@hotmail.com> wrote:
> Mikael Forsberg förklarade på 2011-11-13 :

> Högern har alltid haft en benägenhet att först rasera något som de
> tycker är förkastligt och sedan bygga upp efter sina egna ideologier.

Jag var inte medveten om att revolutioner inte skett från vänsterhåll...

--
Kaj

Mikael Forsberg

oläst,
13 nov. 2011 18:31:022011-11-13
till
Det kan så tyckas, men nu är det så att vi måste tillåta alla kulturer
och om de ser svenskar som ett smakligt villebråd så måste de
naturligtvis få ha deras kultur med sig och det blir ju ett ömsesidigt
kulturutbyte. Vi måste ha en bytesbalans som är gynnsam för båda parter.
Däremot måste jakten regleras så att det inte blir inavel bland de
svenska rovdjuren. Svenska människor finns det flera miljoner av och är
därför inte någon utrotningshotad art, så en relativt omfattande jakt
kan tillåtas.

x@y.z

oläst,
14 nov. 2011 01:51:372011-11-14
till
On Mon, 14 Nov 2011 00:31:02 +0100, Mikael Forsberg
Icke alls. Svenskarna jagar med den starkes rätt. Afghanerna är bara
ett sämre slags hippies.

Mikael Forsberg

oläst,
14 nov. 2011 03:25:362011-11-14
till
Nu är förstås Afghanistan produktionsland för ett utav världens bästa
kvaliteter Hasch och därför blir nog köttet extra väl kryddat på köpet
så att säga. Men historiskt sett härstammar nog många afghaner från
assasinerna och har ju givit namn åt engelskans lönnmord, det gör att
deras taktik kostade korsfararna ganska stora förluster en gång i tiden
trots att vi hade den starkes rätt. Därför bör vi eftersträva en balans
som så att om de skjuter en svensk i Sverige så skjuter vi en afghan i
Afghanistan, det blir rättvist och alla kan äta sig mätta, så länge det
nu håller...

x@y.z

oläst,
14 nov. 2011 06:50:382011-11-14
till
On Mon, 14 Nov 2011 09:25:36 +0100, Mikael Forsberg
Nix. Svenskar skjuter afghaner och äter dessa. Så har det varit sedan
tidernas begynnelse och skall så vara till tidernas slut.

Mikael Forsberg

oläst,
14 nov. 2011 19:23:222011-11-14
till
Jag tycker att det är lite orättvist, eftersom de bör ha samma
rättigheter som svenskarna har. Får svenskar mörda afghaner i
Afghanistan så skall afghaner få mörda svenskar i Sverige.

Det är en fråga om jämställdhet och det är vi svenskar traditionellt
måna om.

x@y.z

oläst,
15 nov. 2011 01:25:342011-11-15
till
On Tue, 15 Nov 2011 01:23:22 +0100, Mikael Forsberg
Visst. Sedan blir väl ditt nästa steg att ge hararna vapen också...

Mikael Forsberg

oläst,
15 nov. 2011 02:08:382011-11-15
till
Nej, harar hyllar vi som kineserna gör (det är kaninens år i Kina nu för
övrigt) de äter upp dem, mycket gott och så länge det är en favoriträtt
kommer människan att säkra ett stort antal uppfödare.

x@y.z

oläst,
15 nov. 2011 02:50:432011-11-15
till
On Tue, 15 Nov 2011 08:08:38 +0100, Mikael Forsberg
Dåså! Afghanerna får precis samma rättigheter som hararna. Vi äter upp
dem!

Mikael Forsberg

oläst,
15 nov. 2011 07:09:312011-11-15
till
I Afghanistan ja, men i Sverige får afghanerna äta svenskar, harar äter
vi i alla länder.

x@y.z

oläst,
17 nov. 2011 15:16:052011-11-17
till
Nix. Afghanerna är bara dumma bytesdjur, i klass med nopplissarna.
Fast noplissarna är väl beniga.

Mikael Forsberg

oläst,
17 nov. 2011 23:47:412011-11-17
till
Vad tusan är en nopplissa?

x@y.z

oläst,
18 nov. 2011 14:49:052011-11-18
till
On Fri, 18 Nov 2011 05:47:41 +0100, Mikael Forsberg
<mikaelf...@ymail.com> wrote:

>Vad tusan är en nopplissa?

När jag var i Afrika och jagade så var det en massa bruna saker somm
sprang iväg och skrek "Nopp liss sör" så jag gissar att de kallas
nopplissar.

Mikael Forsberg

oläst,
19 nov. 2011 09:27:292011-11-19
till
Lyssnar inte herrn tycker jag det låter som. Försökte du föreslå något
oanständigt?

0 nya meddelanden