Google Grupper har inte längre stöd för nya Usenet-inlägg eller -prenumerationer. Historiskt innehåll förblir synligt.

Mera Carema

0 visningar
Hoppa till det första olästa meddelandet

x@y.z

oläst,
13 nov. 2011 13:38:342011-11-13
till
Ytterligare en artikel om Carema. Här berättas om en dödssjuk som
säges ha lämnats framför en tv. Carema riskerar att uteslutas ur
branschföreningen Vårdföretagarna.

Man får nog anta att Carema verkligen har dabbat sig vid ett flertal
tillfällen och kanske inte bör få fortsätta sin verksamhet, men jag
undrar också hur mycket som kommer från personer som inte vill ha
privat vård och därför försöker att svärta ner Carema.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13928330.ab

Bruno Hagelsten

oläst,
13 nov. 2011 13:52:012011-11-13
till
>x.y.z
>
>Ytterligare en artikel om Carema. Här berättas om en dödssjuk som
>säges ha lämnats framför en tv. Carema riskerar att uteslutas ur
>branschföreningen Vårdföretagarna.

"Enligt uppgifter från en praktikant ska en dement man med dödsångest
ha lämnats ensam att dö framför en påslagen tv." Aftonbladet

Är uppgifterna riktiga har Carema Care anställt personer utan förnuft.
Saknas rutiner för att ta hand om personer som är döende skall de
naturligtvis inte ha med äldreboende att göra.

Ken

oläst,
13 nov. 2011 14:02:082011-11-13
till
Ja det är de höga cheferna som måste bytas ut.

Bruno Hagelsten

oläst,
13 nov. 2011 14:16:222011-11-13
till

>Ken
>
>Ja det är de höga cheferna som måste bytas ut.

Personalen måste ha utbildning så de kan bedöma då de skall kalla in
mer kvalificerad personal. Det är givetvis ett managementproblem att
kunna bedriva verksamheten med tillräckligt utbildad personal och
fungerande rutiner. Om Carema Care anser att det överstiger deras
förmåga bör ju någon mer lämpad få chansen.

Ken

oläst,
13 nov. 2011 15:31:192011-11-13
till
Ja det är de höga cheferna som behöver utbildning.
Grundläggande utbildning.

x@y.z

oläst,
13 nov. 2011 16:11:422011-11-13
till
Jag skrev också följande: "men jag
undrar också hur mycket som kommer från personer som inte vill ha
privat vård och därför försöker att svärta ner Carema."

Det var lite klumpigt uttryckt ser jag nu. Vad jag menade var
naturligtvis att det finns personer som inte vill se en privatisering.
Jag tycker att det är en ganska viktig fråga, just detta med att det
finns de som kan tänkas svärta ner en företagare av ideologiska skäl.
(Vi har ju en här i gruppen som jag, mycket väl, skulle kunna skänka
en misstanke om slikt.)

Jag ser inte, trots att jag står mer åt vänster än höger, något
problem med privatisering av vissa branscher. Dock ser jag också
problemen när det gäller inte bara att få vinst, utan att få maximal
vinst, när det gäller områden som åldringsvård, skola m.m.

Min åsikt är att ett företag inte bör tillåtas att starta en
verksamhet av dessa slag på mer är ett ställe så att man kan se att
företaget i fråga verkligen sköter sina åligganden innan det tillåts
ta på sig mera. Och ja, jag ser också att det kan bli lite vanskligt
att genomdriva, men säg det till de som redan har närstående som
vanvårdas.

Bruno Hagelsten

oläst,
13 nov. 2011 16:29:082011-11-13
till
> [...]
>ta på sig mera. Och ja, jag ser också att det kan bli lite vanskligt
>att genomdriva, men säg det till de som redan har närstående som

Kanske har de som köper upp vårdtjänster inte kunnande nog att sätta
upp en kravspecifikation. Viktas kraven rätt går det att välja det
företag som bäst uppfyller kraven. Om det finns krav som inget av
företagen kan uppnå, kan det skrivas med i kontraktet om hur och när
ett sådant krav kan tillgodoses.

kjell

oläst,
13 nov. 2011 16:40:482011-11-13
till
Bruno Hagelsten tänkte väldigt hårt :
Du har fanemej inte begripit ett endaste dugg om vad det handlar!
Det är inga varor det gäller utan *MÄNNISKOR*. Du kasta dina ekonomiska
floskler på sophögen där de hör hemma. Jag börjar ana vad ni
högerröstande har emot den usla vården, ni tycker inte ni får full
valuta för era nya resurser, inte om vården i sig. Jag tror att ni är
besvikna över att det inte privatiserats tillräckligt så att du kan
köpa den vården du själv vill och få nytta av dina nya slantar. Så
fortfarande gäller frågan.... är det du eller "socialbidragstagaren"
som ligger sämst till och är den stora förloraren?

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,

gluden

oläst,
13 nov. 2011 16:54:442011-11-13
till
kjell skrev 2011-11-13 22:40:
> [...]
> fortfarande gäller frågan.... är det du eller "socialbidragstagaren" som
> ligger sämst till och är den stora förloraren?

Man kan väl inte strunta i kravspecifikationen bara för att det är
*MÄNNISKOR* det gäller!?

GLUDEN

Bruno Hagelsten

oläst,
13 nov. 2011 16:57:382011-11-13
till
>kjell
>
>Det är inga varor det gäller utan *MÄNNISKOR*.

Då är det väl speciellt viktigt att de som köper en tjänst vet vad det
handlar om och kan formulera vad kommunen förväntar sig av företaget.

>Så fortfarande gäller frågan.... är det du eller "socialbidragstagaren"
>som ligger sämst till och är den stora förloraren?

På vilket sätt är den frågan relevant?

x@y.z

oläst,
13 nov. 2011 16:57:162011-11-13
till
Alldeles riktigt. Det krävs en korrekt kravspecifikation. Dock måste
ju också vårdgivaren begripa att man inte kan bete sig hur som helst.
Exemplet med den person som sattes framför en tv (om det nu var sant,
naturligtvis) är ett skrämmande bra exempel på hur det inte får gå
till, även om det inte står i kravspecifikationen att "en döende får
inte lämnas ensam framför en tv".

x@y.z

oläst,
13 nov. 2011 17:02:002011-11-13
till
On Sun, 13 Nov 2011 22:40:48 +0100, kjell <videoko...@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>fortfarande gäller frågan.... är det du eller "socialbidragstagaren"
>som ligger sämst till och är den stora förloraren?

Fel, kjell, du är den som inte har begripit någonting. Det bästa för
vänstersidan vore om du bara höll käften eller skrev i swnet.humor
eller liknande. Säg mig, förresten, vems Sancho Panza är du
egentligen? Namnet passar dig som handen i handsken.

Vilken valstuga satt du i under valrörelsen? Om du nu alls tilläts
vara med...

gluden

oläst,
13 nov. 2011 17:04:582011-11-13
till
Jag tror att de just nu får den utbilding som de har lätt att ta till
sig, d.v.s. i form av utebliven bonus. Det är bra att media övervakar
detta så att saker och ting kan rättas till. Det är just så här den fria
marknadsekonomin skall fungera, om man gör fel så skall man straffas för
det med t.ex. ekonomiska medel, så att man inser att det lönar sig att
göra rätt i fortsättningen. Det är ju bara väldigt tråkigt för alla som
drabbats på grund av att uppköparna inte har tillräcklig kompetens att
se till att det blivit rätt från början.

GLUDEN

gluden

oläst,
13 nov. 2011 17:11:452011-11-13
till
Kan man skriva in "sunt förnuft" i en kravspecifikation?

GLUDEN

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
13 nov. 2011 17:18:402011-11-13
till
kjell <videoko...@hotmail.com> wrote:
> Bruno Hagelsten tänkte väldigt hårt :

> Du har fanemej inte begripit ett endaste dugg om vad det handlar!
> Det är inga varor det gäller utan *MÄNNISKOR*.

Menar du att kravspecifikkationerna skall gälla mängden och arten av
blöjor, men inte hur eller när de används, eller för vem? De senare är
nämligen just _människor_, och kravspecifikationen fick ju inte gälla
sådana?

--
Kaj

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
13 nov. 2011 17:23:112011-11-13
till
Problemet med "effektivitetsräknande" (både privat, kommunal och
statlig) är att alltför lätt har man 10 människor att heltid göra 10
människors heltidsjobb. Ser bra och effektivt ut på pappret. Men då blir
det genast problem om organisationen råkar ut för "totalt oförutsägbara"
omständigheter, som att någon blir sjuk/behöver moderskapsvikarie osv.

--
Kaj

x@y.z

oläst,
13 nov. 2011 17:27:322011-11-13
till
On Sun, 13 Nov 2011 23:11:45 +0100, gluden <glu...@nospam.spray.se>
wrote:
Om det ändå ginge. Problemet är att sunt förnuft är ett så subjektivt
begrepp. Skulle t.ex. försäkringskassan och skattemyndigheten använda
sig av vanligt sunt förnuft skulle Sverige vara helt annorlunda idag.

Jag skulle vilja tänka så här; Låt Caremas (i just detta fall)
lednings föräldrar och nära släktingar vårdas av Caremas personal på
samma villkor som alla andra. Vad skulle hända då? Jo, sunt förnuft
skulle omvärderas omedelbart!

Henrik Bengtsson

oläst,
13 nov. 2011 17:52:552011-11-13
till
"gluden" skrev i meddelandet news:j9pfa5$p7i$2...@dont-email.me...

> [...]
> inte lämnas ensam framför en tv".

Kan man skriva in "sunt förnuft" i en kravspecifikation?
---

Det borde ju inte vara omöjligt att skriva in att vid låg kund- och
beställarnöjdhet utgår vite, samtliga kontrakt förloras, utestängning från
framtida kontrakt och verksamheten tvångsförvaltas (på företagets bekostnad)
fram tills ny upphandling utförts. Det borde vara en någorlunda motivation
till sunt förnuft.

Mvh
Henrik

Fredrik Östman

oläst,
14 nov. 2011 05:28:572011-11-14
till
>-----< gluden >
> Kan man skriva in "sunt förnuft" i en kravspecifikation?

I privata organisationer går det nog bättre att ha informella
kravspecifikationer än i offentliga, som måste följa mer detaljerade lagar
och förordningar.

--
Fredrik Östman

Fredrik Östman

oläst,
16 nov. 2011 02:52:412011-11-16
till
>-----< Henrik Bengtsson >
> Kan man skriva in "sunt förnuft" i en kravspecifikation?

Det kan man säkert, men man bör låta bli eftersom resultatet inte är
mätbart.

--
Fredrik Östman

Bruno Hagelsten

oläst,
16 nov. 2011 03:52:472011-11-16
till

>Fredrik Östman
>
>Det kan man säkert, men man bör låta bli eftersom resultatet inte är
>mätbart.

Men indirekt går "sunt förnuft" att följa som ett mått på
måluppfyllelse. Det borde vara möjligt att mäta hur tillgängliga
resurser använts och i vilken grad uppställda mål kunnat nås.

Fredrik Östman

oläst,
16 nov. 2011 04:14:492011-11-16
till
> [...]
> måluppfyllelse. Det borde vara möjligt att mäta hur tillgängliga
> resurser använts och i vilken grad uppställda mål kunnat nås.

Sunt förnuft kan bedömas av omdömesgilla människor. Man låter alltså för
uppgiften lämpade personer göra en personlig bedömning. Det kan vara en
enkel tjänsteman, en domare, målsman, ett plenum eller alla som har rätt
att rösta.

--
Fredrik Östman

Bruno Hagelsten

oläst,
16 nov. 2011 04:37:332011-11-16
till

> [...]
>uppgiften lämpade personer göra en personlig bedömning. Det kan vara en
>enkel tjänsteman, en domare, målsman, ett plenum eller alla som har rätt

Det finns många som gör anspråk på att vara omdömesgilla. När omdömet
brister ser vi det i verksamhetens resultat på olika sätt, som i
fallet med Carema Care. Hur skulle man kunna ha förekommit det? Bättre
styrmedel förstås, men de måste ju ha en dokumenterad grund.

Fredrik Östman

oläst,
16 nov. 2011 09:29:032011-11-16
till
>-----< Bruno Hagelsten >
> Det finns många som gör anspråk på att vara omdömesgilla.

Av denna orsak har vi speciella metoder för att välja ut människor till
s.k. förtroendeposter. Och för att bli av med dem i vissa fall.

> [...]
> med Carema Care. Hur skulle man kunna ha förekommit det? Bättre
> styrmedel förstås, men de måste ju ha en dokumenterad grund.

I fall som detta finns i första hand patienterna själva och deras
anhöriga. Tyvärr förnekas de genom det socialdemokratiska rådande
systemet att styra över sina egna liv.

Detta är det egentliga problemet.

--
Fredrik Östman

Bruno Hagelsten

oläst,
16 nov. 2011 13:01:142011-11-16
till
> [...]
>
>I fall som detta finns i första hand patienterna själva och deras
>anhöriga. Tyvärr förnekas de genom det socialdemokratiska rådande

Om det finns en fungerande konkurrens mellan olika vårdföretag så
skulle situationen se litet bättre ut. För om ett företag som Carema
Care sluter sig och i första hand intresserar sig för
motivationsprogram som inriktar sig på avkastning så är risken stor
att omvårdnad och trivsel för de mänskliga klienterna grumlas.

Återstår att finna former för att kunna bedriva kostnadseffektiv vård
som är tillräckligt god utifrån de äldres situation.

Carema Care är ett helägt dotterbolag till Ambea AB. Ambea ägs av
bolagets ledning samt riskkapitalbolagen KKR (Kohlberg Kravis Roberts
& Co) och Triton. KKR är baserat i USA och Triton i Jersey.

Fredrik Östman

oläst,
17 nov. 2011 07:59:192011-11-17
till
>-----< Bruno Hagelsten >
> Om det finns en fungerande konkurrens mellan olika vårdföretag så skulle
> situationen se litet bättre ut.

Bättre konkurrens än vi redan har kan man knappast förvänta sig i ett
system med stora offentliga upphandlingar.

> För om ett företag som Carema Care
> sluter sig och i första hand intresserar sig för motivationsprogram som
> inriktar sig på avkastning så är risken stor att omvårdnad och trivsel
> för de mänskliga klienterna grumlas.

Skiter väl upphandlarna och partipamparna i.

> Återstår att finna former för att kunna bedriva kostnadseffektiv vård
> som är tillräckligt god utifrån de äldres situation.

Mitt förslag är att tillåta de gamla att själva yttra sig om saken och
rösta med fötterna. Ge alla en äldrevårdspeng! Avskaffa alla
upphandlingar för de gamlas räkning! Privatisera de kommunala ättestuporna
och utsätt alla för öppen konkurrens.

> Carema Care är ett helägt dotterbolag till Ambea AB. Ambea ägs av
> bolagets ledning samt riskkapitalbolagen KKR (Kohlberg Kravis Roberts &
> Co) och Triton. KKR är baserat i USA och Triton i Jersey.

Fullkomligt ointressant.

--
Fredrik Östman
0 nya meddelanden