Atlantis meddelar Jorden

1 visning

18 juli 2011 00:55:472011-07-18
till
Rymdfärjan Atlantis meddelar från rymdstationen ISS (International Space
Station) att rymdverksamhet är ett hela världens projekt och de
välkomnar Kina i rymden med deras nya rymdstation de bygger upp.

NASA lägger tills vidare ner bemannade rymdfärder med egna farkoster men
Atlantis lämnar en flagga på rymdstationen att avhämtas från det första
privata företag som kan hämta den.

http://english.cntv.cn/20110718/103014.shtml

Något jag funderade över där var att NASA vill ta fram en farkost som
kan gå utanför rymdstationens omloppsbana vilket de inte kan nu. Hmm,
har de inte påstått att de kunde det för 40 år sedan...?

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
18 juli 2011 01:07:212011-07-18
till
In swnet.politik Mikael Forsberg <mikaelf...@ymail.com> wrote:

> [...]

> kan gå utanför rymdstationens omloppsbana vilket de inte kan nu. Hmm,
> har de inte påstått att de kunde det för 40 år sedan...?

Nu är det ju uppenbart för envar att det var frågan om _återanvändbara_
farkoster...

--
Kaj

18 juli 2011 04:22:502011-07-18
till

På vilket sätt är det uppenbart att det handlar om återanvändbara
farkoster? Dessutom förklaras intet om varför nuvarande rymdskyttlar
inte skulle kunna gå längre ifrån Jorden än rymdstationens omloppsbana.

Skall vi tippa på att det inte går att gå igenom Van Allenbältet i en
aluminiumburk på grund utav strålningen...?

http://www.youtube.com/watch?v=BisS5JxeUW0

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
18 juli 2011 04:36:192011-07-18
till

> P� vilket s�tt �r det uppenbart att det handlar om �teranv�ndbara
> farkoster? Dessutom f�rklaras intet om varf�r nuvarande rymdskyttlar
> inte skulle kunna g� l�ngre ifr�n Jorden �n rymdstationens omloppsbana.

> Skall vi tippa p� att det inte g�r att g� igenom Van Allenb�ltet i en
> aluminiumburk p� grund utav str�lningen...?

Alternativt, skall vi tippa p� att en farkost som byggts f�r
l�gorbitalflygningar inte kan ta med sig tillr�ckligt med br�nsle f�r
att l�sgj�ra sig fr�n jordens dragningskraft?

--
Kaj

18 juli 2011 05:13:012011-07-18
till
On 2011-07-18 10:36, kaj.st...@helsinki.fi.invalid wrote:

> Alternativt, skall vi tippa på att en farkost som byggts för
> lågorbitalflygningar inte kan ta med sig tillräckligt med bränsle för
> att lösgjöra sig från jordens dragningskraft?

Väldigt dåligt tippat i sådana fall, eftersom farkosten redan gjort sig
fri från jordens dragningskraft mestadels och bara kan fortsätta bort
precis som Månen gör efter att den krockade med Jorden för drygt 4
miljarder år sedan.

Rymdskytteln hade dessutom med sig 5 ton förnödenheter till
rymdstationen så bränslet lär det inte hänga på för diverse manövrar.
Tanken och bärraketerna kopplas ju bort så de kan dimensioneras upp om
nödvändigt. Fast det är ju intressant att de inte förklarade varför den
inte kan gå längre bort.

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
18 juli 2011 05:43:392011-07-18
> [...]

> fri från jordens dragningskraft mestadels och bara kan fortsätta bort
> precis som Månen gör efter att den krockade med Jorden för drygt 4

Det högsta en rymdskyttel någonsin kommit verkar vara knappt 600
kilometer (sts-82). Det är _långt_ ifrån att frigjöra sig från jordens
dragningskraft, vilket sker någonstans vid 40 000 kilometer. Och innan
du kommenterar, nej, enligt NASA kommer skytteln aldrig upp i de 11,2
km/sek vilket skulle krävas.

> [...]
> Tanken och bärraketerna kopplas ju bort så de kan dimensioneras upp om
> nödvändigt. Fast det är ju intressant att de inte förklarade varför den

För att nå så högt den når använder skytteln 500 ton bränsle. Fem ton
till är en fis i öknen (liksom även 12 ton som är en korrektare siffra).
Men nu är ju bara NASA som säger detta, du vet tydligen bättre?

(Nu är det ju också så att _oberoende_ av ifall rymdskytteln kan lämna
jorden eller inte så säger det _ingenting_ om vad Apollo-raketerna
kunde. Precis som det att helikoptrar inte kan flyga över 10 km höjd
inte bevisar att flygplan inte kan det.)

--
Kaj

18 juli 2011 07:00:142011-07-18
till
On 2011-07-18 11:43, kaj.st...@helsinki.fi.invalid wrote:

> [...]
> dragningskraft, vilket sker någonstans vid 40 000 kilometer. Och innan
> du kommenterar, nej, enligt NASA kommer skytteln aldrig upp i de 11,2

Skulle Jordens dragningskraft öka ju längre bort man kommer, eller vad
menar du? Du har vissa problem med siffrorna där, men skytteln går upp i
närmare 30 000 km/t och vindmotståndet är betydande innan atmosfären
tunnas ut till närmast obetydligt. Du måste väl ändå inse att din den
där siffran 11.2 km/sek är totalt omöjlig, vart du nu fått den ifrån?

http://spaceflight.nasa.gov/shuttle/reference/basics/launch.html

> För att nå så högt den når använder skytteln 500 ton bränsle. Fem ton
> till är en fis i öknen (liksom även 12 ton som är en korrektare siffra).
> Men nu är ju bara NASA som säger detta, du vet tydligen bättre?

Jag avsåg manövreringsförmågan, farten har den redan. NASA säger då inte
som du. Dessutom drar den betydligt mycket mer bränsle än så, lite
beroende på hur man räknar. Men alltihopa väger >2 000 ton när det drar
iväg.

> [...]
> kunde. Precis som det att helikoptrar inte kan flyga över 10 km höjd
> inte bevisar att flygplan inte kan det.)

Kan inte rymdskytteln färdas till Månen bemannad så kunde inte Apollo
det heller, om de inte kan förklara vari skillnaden skulle ligga. Men
jag utesluter inte att det skulle kunna finnas en förklaring, även om
jag inte hittat någon än.

Björn Westling

oläst,
18 juli 2011 07:12:022011-07-18
till
On 18 Juli, 13:00, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> [...]
> tunnas ut till närmast obetydligt. Du måste väl ändå inse att din den
> där siffran 11.2 km/sek är totalt omöjlig, vart du nu fått den ifrån?

Han har fått den från elementär fysik:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flykthastighet

Flykthastigheten från jorden är 11,19 km/sek, vilket för övrigt är
betydligt mer än 30 000 km/t.

Visserligen gäller inte detta riktigt raketer, eftersom en raket med
oändlig mängd bränsle skulle kunna färdas i 2 km/tim och ändå lämna
jorden så småningom. Nu har dock inte raketer oändlig mängd bränsle.

> Kan inte rymdskytteln färdas till Månen bemannad så kunde inte Apollo
> det heller, om de inte kan förklara vari skillnaden skulle ligga.

Du kan ju ändå inte tillgodogöra dig fakta. Det visade ju inte minst
ditt påstående om att siffran 11,2 km/s skulle var omöjlig, trots att
den är mycket välkänd och enkel att räkna ut.

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
18 juli 2011 07:44:432011-07-18
> [...]

> menar du? Du har vissa problem med siffrorna där, men skytteln går upp i
> närmare 30 000 km/t och vindmotståndet är betydande innan atmosfären

Nu är ju gravitationskraft och friktion från atmosfären helt olika saker.
Det är inte alls svårt att peka på himlakroppar utan något luftmotstånd
som man ändå inte bara "hoppar" av.

> Du måste väl ändå inse att din den
> där siffran 11.2 km/sek är totalt omöjlig, vart du nu fått den ifrån?

Det är flykthastigheten från jordens _gravitationsfält_. Torde ha ingått i
gymnasiekurs redan på din tid.

> [...]
> det heller, om de inte kan förklara vari skillnaden skulle ligga. Men
> jag utesluter inte att det skulle kunna finnas en förklaring, även om

Du kan leta på skillnad i motorstyrka och bränslemängd så kommer du en
bit på vägen.

--
Kaj

18 juli 2011 08:46:052011-07-18
till
On 2011-07-18 13:44, kaj.st...@helsinki.fi.invalid wrote:

> Nu är ju gravitationskraft och friktion från atmosfären helt olika saker.
> Det är inte alls svårt att peka på himlakroppar utan något luftmotstånd
> som man ändå inte bara "hoppar" av.

Det är bara det att luftmotståndet i början är ett betydande
energikrävande hinder att övervinna.

> Det är flykthastigheten från jordens _gravitationsfält_. Torde ha ingått i
> gymnasiekurs redan på din tid.

Man behöver inte uppnå den hastigheten, det gjorde exempelvis inte
Apollo 8. Flykthastigheten gäller om du skjuter en projektil ut i rymden
och vill att den fortsätter för alltid. Men det går ändå att gå ur
gravitationsfältet. Fast dina 600 km (någonting?) vad är det?

> Du kan leta på skillnad i motorstyrka och bränslemängd så kommer du en
> bit på vägen.

Motorer och bränsletankar går att dimensionera upp. Det var ju lätt på
1960-talet att åka till månenen och köra rally med strandbilar. Nu
kommer vi bara några mil upp.

Kina bygger en rymdstation i omloppsbana och skickar ut folk i rymden,
har flera satelliter runt månen och eventuellt fortsätter en av dem
vidare ut i alltet någonstans eftersom den är klar med uppdraget men
mycket energi kvar så den kan riktas iväg någon annanstans.

Fast de tycks inte planera att gå utanför Van Allen bältet med
människor, konstigt.

18 juli 2011 09:07:002011-07-18
till
On 2011-07-18 13:12, Björn Westling wrote:

> Han har fått den från elementär fysik:
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Flykthastighet

Hur vet du vartifrån han fick den, den finns på varenda sida om
flykthastigheter? Jag är mer nyfiken på vad (sts-82) är för enhet?

> [...]
> oändlig mängd bränsle skulle kunna färdas i 2 km/tim och ändå lämna
> jorden så småningom. Nu har dock inte raketer oändlig mängd bränsle.

Apollo 8 nådde inte den hastigheten men skall ha lämnat ändå,
visserligen inte mycket under, men ändå. Utan bränsle till drift.

> Du kan ju ändå inte tillgodogöra dig fakta. Det visade ju inte minst
> ditt påstående om att siffran 11,2 km/s skulle var omöjlig, trots att
> den är mycket välkänd och enkel att räkna ut.

Ändå är det inte en absolut konstant så 'fakta' är bara under specifika
förhållanden.

Björn Westling

oläst,
18 juli 2011 10:45:542011-07-18
till
On 18 Juli, 15:07, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Hur vet du vartifrån han fick den, den finns på varenda sida om
> flykthastigheter?

Hur vet du att han inte har fått uppgiften från den elementära
fysiken?

Jag är mer nyfiken på vad (sts-82) är för enhet?

Det är ingen enhet!

> Apollo 8 nådde inte den hastigheten men skall ha lämnat ändå,
> visserligen inte mycket under, men ändå. Utan bränsle till drift.

Hur framfördes raketen utan bränsle, menar du?

Om du hade kunnat tillgodogöra dig fakta hade du sett det här:
"This speed was slightly less than the Earth's escape velocity of
36,747 feet per second (11,200 m/s), but put Apollo 8 into an
elongated elliptical Earth orbit, to a point where the Moon's gravity
would capture it.[21]"

> Ändå är det inte en absolut konstant så 'fakta' är bara under specifika
> förhållanden.

Vill du påstå att jordens flykthastighet _inte_ är 11,19 km/s?

Hur ställer du dig till frågan om vattnets kokpunkt? Om man kokar
vatten på Mount Everests topp är den ju annorlunda - är då det man lär
sig om ämnens kokpunkt felaktigt?
En triangel har vinkelsumman 180 babyloniska vinkelgrader. Fast bara i
ett euklidiskt rum. Är det därför felaktiga fakta att lära ut
triangelns vinkelsumma?

Du påstod att siffran 11,2 km/s var omöjlig - hur tänkte du då?

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
18 juli 2011 12:31:562011-07-18
till

> Hur vet du vartifrån han fick den, den finns på varenda sida om
> flykthastigheter? Jag är mer nyfiken på vad (sts-82) är för enhet?

Faktum är att jag lärde mig det medan jag gick i högstadiet. Gav mig 10
sekunder ära när saken kom upp i gymnasiet och jag visste det. Men visst
är det märkligt att grundläggande fysikaliska storheter är samma på (de
flesta) webbsaiter?

sts är beteckningen på NASAs skytteluppdrag. Kanske inte allmänbildning
men hur mycket googlande kunde ha krävts av någon med
ingenjörskompetens?

> Apollo 8 nådde inte den hastigheten men skall ha lämnat ändå,
> visserligen inte mycket under, men ändå. Utan bränsle till drift.

_Alla_ apolloraketer överskred nog just _den_ hastigheten, och med råge.
Det måste finnas tom. youtube-videon som visar det!

--
Kaj

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
18 juli 2011 12:49:352011-07-18
till

> Man behöver inte uppnå den hastigheten, det gjorde exempelvis inte
> Apollo 8.

Aha. Egen intuitiv kunskap, eller hittar du en länk där någon annan framför
samma åsikt?

> Flykthastigheten gäller om du skjuter en projektil ut i rymden
> och vill att den fortsätter för alltid. Men det går ändå att gå ur
> gravitationsfältet. Fast dina 600 km (någonting?) vad är det?

Maximihöjden över jordytan som någon skyttel nått, i detta fall under
uppdrag sts-82.

> Motorer och bränsletankar går att dimensionera upp. Det var ju lätt på
> 1960-talet att åka till månenen och köra rally med strandbilar. Nu
> kommer vi bara några mil upp.

Visst. Man kunde (väl, i princip) dimensionera upp en skyttels bränslemängd
och motorstyrka så att de blev som de en Apolloraket hade. Och _Då_ hade
skyttlarna samma kapacitet som en Apolloraket.
Men nu var det ju frågan om de _existerande_ skyttlarna. Och
_dessa_ har aldrig varit tänkta för annat än lågorbital, och kan _inte_
komma ifrån jordens _gravitationsfält_, även om de kommer gott och väl
utanför _atmosfären_.

> [...]
> mycket energi kvar så den kan riktas iväg någon annanstans.

> Fast de tycks inte planera att gå utanför Van Allen bältet med

De måste uppenbarligen ha kommit på ett sätt att "skicka ut folk i
rymden" utan gå utanför Van Allen-bältet?

--
Kaj

18 juli 2011 13:03:012011-07-18
till
On 2011-07-18 16:45, Björn Westling wrote:

> Hur vet du att han inte har fått uppgiften från den elementära
> fysiken?

Det var ditt påstående att han hade fått den uppgiften därifrån, svara
på frågan istället för att svamla strunt.

> Jag är mer nyfiken på vad (sts-82) är för enhet?

> Det är ingen enhet!

Hehe.

> Hur framfördes raketen utan bränsle, menar du?

Den hade redan farten från startens olika raketsteg, dock inte
flykthastighet.

> [...]
> 36,747 feet per second (11,200 m/s), but put Apollo 8 into an
> elongated elliptical Earth orbit, to a point where the Moon's gravity

Jag är mycket väl medveten om det där förhållandet.

.>> Ändå är det inte en absolut konstant så 'fakta' är bara under specifika

> Vill du påstå att jordens flykthastighet _inte_ är 11,19 km/s?

Ja, eftersom det finns andra faktorer som inverkar än enbart en
matematisk modell av en kropp relativt ett föremål.

> Hur ställer du dig till frågan om vattnets kokpunkt? Om man kokar
> vatten på Mount Everests topp är den ju annorlunda - är då det man lär
> sig om ämnens kokpunkt felaktigt?

Man måste påpeka under vilka omständigheter det gäller.

> En triangel har vinkelsumman 180 babyloniska vinkelgrader. Fast bara i
> ett euklidiskt rum. Är det därför felaktiga fakta att lära ut
> triangelns vinkelsumma?

Tja, jag skulle hellre säga att den är pi rad.

> Du påstod att siffran 11,2 km/s var omöjlig - hur tänkte du då?

Få fram sidan med den mystiska enheten.

18 juli 2011 13:19:292011-07-18
till
On 2011-07-18 18:31, kaj.st...@helsinki.fi.invalid wrote:

> [...]
> sekunder ära när saken kom upp i gymnasiet och jag visste det. Men visst
> är det märkligt att grundläggande fysikaliska storheter är samma på (de

Flykthastighet är ingen storhet.

> sts är beteckningen på NASAs skytteluppdrag. Kanske inte allmänbildning
> men hur mycket googlande kunde ha krävts av någon med
> ingenjörskompetens?

Du kanske missade något när du skrev det där då.

> _Alla_ apolloraketer överskred nog just _den_ hastigheten, och med råge.
> Det måste finnas tom. youtube-videon som visar det!

Nej, den gick elliptiskt till att dras ut av Månens gravitation. Det gör
att ett räkneexempel med bara en kropp som påverkar ett föremål inte
blir rätt om inte alla andra faktorer tas med.

18 juli 2011 14:09:102011-07-18
till
On 2011-07-18 18:49, kaj.st...@helsinki.fi.invalid wrote:

> Aha. Egen intuitiv kunskap, eller hittar du en länk där någon annan framför
> samma åsikt?

Det är ett faktum och det är nog svårt att hitta någon som hävdar något
annat även om jag nog skulle kunna krångla till det ännu mer om man ser
olika rörelser i rummet och vi dessutom inte vet vad gravitation är.

> Maximihöjden över jordytan som någon skyttel nått, i detta fall under
> uppdrag sts-82.

OK.

> [...]
> _dessa_ har aldrig varit tänkta för annat än lågorbital, och kan _inte_
> komma ifrån jordens _gravitationsfält_, även om de kommer gott och väl

Det går väl att knuffa på den utanför atmosfären och bränslet dras ju
merparten i atmosfären då atmosfären bromsar rejält.

> De måste uppenbarligen ha kommit på ett sätt att "skicka ut folk i
> rymden" utan gå utanför Van Allen-bältet?

Tekniskt sett är Kina garanterat långt före vad USA var för 40 år sedan.
Men även obemannade satelliter har problem när de går genom Van Allen
bältena då elektroniken krånglar och den är ändå mer inkapslad.

Björn Westling

oläst,
18 juli 2011 16:48:012011-07-18
till
On 18 Juli, 19:03, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Det var ditt påstående att han hade fått den uppgiften därifrån, svara
> på frågan istället för att svamla strunt.

Jag _antog_ att han precis som andra lärde sig det i fysiken i
skolan.
Och han har ju konfirmerat att han lärde sig det i skolan.

Det som är märkligt är ju att du ifrågasatte uppgiften trots att exakt
den uppgiften enligt dig själv finns på "varenda sida om
flykthastigheter".

> Hehe.

Det är ingen enhet, och det framgick också av sammanhanget att det
inte är en enhet. Hade du kunnat googla så hade du fått veta vad
sts-82 är.

> Den hade redan farten från startens olika raketsteg, dock inte
> flykthastighet.

> Jag är mycket väl medveten om det där förhållandet.

Nu ja, men uppenbarligen inte innan jag upplyste dig om det.

> .>> Ändå är det inte en absolut konstant så 'fakta' är bara under specifika

> Ja, eftersom det finns andra faktorer som inverkar än enbart en
> matematisk modell av en kropp relativt ett föremål.

Tyvärr för dig så är begreppet "flykthastighet" väl definierat.

> Man måste påpeka under vilka omständigheter det gäller.

Inte i vanligt dagligt tal. Inom fysiken så är det förvisso viktigt,
men då anges det också klart och tydligt.

> Tja, jag skulle hellre säga att den är pi rad.

Det är inga problem att konstruera en triangel med en vinkelsumma som
inte är pi radianer.

> Få fram sidan med den mystiska enheten.

Vilken "mystisk enhet"? 11,2 km/s är på intet sätt mystisk. Du kan
själv göra beräkningarna, eller be någon annan att göra dem åt dig.

18 juli 2011 17:59:182011-07-18
till
On 2011-07-18 22:48, Björn Westling wrote:

> Jag _antog_ att han precis som andra lärde sig det i fysiken i
> skolan.
> Och han har ju konfirmerat att han lärde sig det i skolan.

Det gjorde du inte eftersom du påstod att han fått den från din länkade
sida.

> Nu ja, men uppenbarligen inte innan jag upplyste dig om det.

Säkert. :)

> Tyvärr för dig så är begreppet "flykthastighet" väl definierat.

Definierat ja, men det påverkas av en mängd faktorer som gör den rent
matematiska modellen mer komplicerad. Precis som tyngdaccelerationen
ingalunda är någon konstant på 9.81 m/s^2 som det står på många web-sidor.

> Det är inga problem att konstruera en triangel med en vinkelsumma som
> inte är pi radianer.

Det är enklare att räkna med pi radianer.

Björn Westling

oläst,
18 juli 2011 18:29:182011-07-18
till

Fast läser man innantill så konstaterar man att jag skrev:

"Han har fått den från elementär fysik"

Du ljög alltså precis som vanligt.

> Säkert. :)

Med tanke på att du ansåg att 11,2 km/s var omöjligt som
flykthastighet så är det rimligt att utgå ifrån att du inte kände till
att 11,2 km/s är flykthastigheten.

> Definierat ja, men det påverkas av en mängd faktorer som gör den rent
> matematiska modellen mer komplicerad.

Nej, den påverkas inte av några faktorer överhuvudtaget.
"Flykthastigheten är den hastighet som ett föremål som befinner sig på
ett visst avstånd från en himlakropp måste ges för att det ska kunna
åka ifrån himlakroppen utan att dras tillbaka av himlakroppens
gravitation. Objekt med lägre hastighet faller tillbaka mot
himlakroppen, medan objekt med högre hastighet - teoretiskt sett - är
förmögna att fortsätta fram i det oändliga. Observera att detta dock
inte gäller objekt med aktivt drivmedel, såsom raketer"

Precis som tyngdaccelerationen
> ingalunda är någon konstant på 9.81 m/s^2 som det står på många web-sidor.

Ingen har någonsin hävdat att tyngdaccelerationen är identisk överallt
på hela jorden. Eftersom jorden inte är perfekt sfärisk så varierar
givetvis tyngdaccelerationen beroende på var man befinner sig.

Det kanske lär dig att du inte okritiskt skall tro på allt som står på
webbsidor.

> Det är enklare att räkna med pi radianer.

Det är fortfarande inga problem att konstruera en triangel med en

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
18 juli 2011 21:14:522011-07-18
> [...]

> annat även om jag nog skulle kunna krångla till det ännu mer om man ser
> olika rörelser i rummet och vi dessutom inte vet vad gravitation är.

Aha.
Det är nog bara alltför enkelt att hitta "någon" som hävdar annat än ditt
"faktum". Att hitta "någon" som påstår samma som du och vars åsikt du gillar
kan vara svårare. Och meningslöst.

"Lätt", "rally" och "strandbilar" är ett språkbruk som säger en hel del.
Men kanske inte vad du vill.

> Det går väl att knuffa på den utanför atmosfären och bränslet dras ju
> merparten i atmosfären då atmosfären bromsar rejält.

Visst, fyller man tankarna (som man kastade bort under uppstigningen)
utanför atmosfären kan säkert rymdskytteln nå rätt långt.

--
Kaj

18 juli 2011 23:00:242011-07-18
till
On 2011-07-19 03:14, kaj.st...@helsinki.fi.invalid wrote:

> [...]
> "faktum". Att hitta "någon" som påstår samma som du och vars åsikt du gillar

Försök du hitta någon som hävdar att Apollo 8 gick upp i flykthastighet. :)

> "Lätt", "rally" och "strandbilar" är ett språkbruk som säger en hel del.
> Men kanske inte vad du vill.

Precis vad jag vill, annars hade jag inte skrivit det. Men vad är det
som det säger dig så mycket?

Det var din 'smarta' lösning det ja....

18 juli 2011 23:12:502011-07-18
till
On 2011-07-19 00:29, Björn Westling wrote:

> [...]
> förmögna att fortsätta fram i det oändliga. Observera att detta dock
> inte gäller objekt med aktivt drivmedel, såsom raketer"

Flykthastigheten påverkas definitivt av en mängd faktorer, men det blir
väl överkurs.

> [...]
> givetvis tyngdaccelerationen beroende på var man befinner sig.
>
> Det kanske lär dig att du inte okritiskt skall tro på allt som står på

En sak är säker, det går inte att tro på vad du skriver.

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
19 juli 2011 05:39:232011-07-19
till

> Försök du hitta någon som hävdar att Apollo 8 gick upp i flykthastighet. :)

Varenda seriös källa om Apollo 8 kommer att säga dig att topphastigheten
översteg flykthastigheten. Oberoende av vad _du_ vill eller tror.

> Precis vad jag vill, annars hade jag inte skrivit det. Men vad är det
> som det säger dig så mycket?

Stilen man skriver med kan vara nog så informativ. Dina skriverier är
fyllda av ord som (hoppeligen) valts för att provocera eller "vara rolig".
För dina syften kontraproduktivt är bara att de lätt också förmedlar
bilden av ett onyanserat och naivt tänkande, möjligen drivet av en önskan
att väcka uppmärksamhet. I vilket fall som helst gör det det svårt att
ta dina skriverier på allvar, redan innan man försöker se om du
verkligen skulle ha haft något att säga.

--
Kaj

Björn Westling

oläst,
19 juli 2011 06:07:432011-07-19
till
On 19 Juli, 05:00, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Försök du hitta någon som hävdar att Apollo 8 gick upp i flykthastighet. :)

Försök du hitta någon som hävdar att raketer med eget drivmedel måste
upp i flykthastighet för att kunna lämna jordens gravitation!

Björn Westling

oläst,
19 juli 2011 06:10:182011-07-19
till
On 19 Juli, 05:12, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Flykthastigheten påverkas definitivt av en mängd faktorer, men det blir
> väl överkurs.

Nej, den påverkas inte av några sådana faktorer.
Att Apollo 8 kunde lämna jordens gravitationsfält utan att uppnå
flykthastigheten beror på att objekt med aktivt drivmedel inte behöver
uppnå flykthastigheten för att kunna lämna jordens gravitationsfält.

> En sak är säker, det går inte att tro på vad du skriver.

Du menar att det är fel att påstå att tyngdaccelerationen varierar
beroende på var på jorden man befinner sig?

19 juli 2011 08:20:312011-07-19
till
On 2011-07-19 11:39, kaj.st...@helsinki.fi.invalid wrote:

> Varenda seriös källa om Apollo 8 kommer att säga dig att topphastigheten
> översteg flykthastigheten. Oberoende av vad _du_ vill eller tror.

Försök hitta en till att börja med innan du är säker på den saken.

> [...]
> ta dina skriverier på allvar, redan innan man försöker se om du
> verkligen skulle ha haft något att säga.

Får man höra hur du beskriver att någon åker till Månen och kör rally
med strandbilar, så det låter övertygande i ditt tycke?

19 juli 2011 08:22:072011-07-19
till

Varför det?

19 juli 2011 08:35:052011-07-19
till
On 2011-07-19 12:10, Björn Westling wrote:

> [...]
> flykthastigheten beror på att objekt med aktivt drivmedel inte behöver
> uppnå flykthastigheten för att kunna lämna jordens gravitationsfält.

Apollo 8 hade inget aktivt drivmedel efter att den släppt raketstegen
och lämnat atmosfären, den gick långsammare ut ändå under
flykthastigheten. Påverkad av andra faktorer.

> Du menar att det är fel att påstå att tyngdaccelerationen varierar
> beroende på var på jorden man befinner sig?

Det handlar om helheten. Annars förändras tyngdaccelerationen för övrigt
rejält beroende på avståndet från Jorden. Det syns ganska tydligt när en
Astronaut befinner sig i närmast viktlöst tillstånd.

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
19 juli 2011 08:51:502011-07-19
till

Jag har för mig (orkar inte kolla) att Apollo 8 brände upp bränslet för
att nå den flykthastighet som krävdes för att lösgjöra sig utan (aktiv)
motorkraft.

--
Kaj

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
19 juli 2011 08:59:392011-07-19
till

> F�rs�k hitta en till att b�rja med innan du �r s�ker p� den saken.

Du kanske tom. har r�tt denna g�ng:
http://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_8
"...accelerating the 63,531 lb (28,817 kg) spacecraft from an orbital
velocity of 25,567 feet per second (7,793 m/s) to the injection velocity
of 35,505 ft/s (10,822 m/s)..."

Men nu var det ju s� att du tyckte att 11,2km/s var om�jligt, och
undrade varifr�n den siffran kom. 10.82 km/s �r allts� inte lika
"om�jligt"?

> F�r man h�ra hur du beskriver att n�gon �ker till M�nen och k�r rally
> med strandbilar, s� det l�ter �vertygande i ditt tycke?

"Efter den lyckade landningen p� m�nen l�sgjordes en batteridriven m�nvagn
som m�jliggjorde utforskning av den n�rmaste omgivningen".

--
Kaj

19 juli 2011 09:45:502011-07-19
till

Eftersom Apollo 8 använde dragningskraften från Månen, som banan var
lagd att utnyttja, så hade farkosten flykthastighet relativt Månen utan
att ha det relativt Jorden.

19 juli 2011 10:23:162011-07-19
till
On 2011-07-19 14:59, kaj.st...@helsinki.fi.invalid wrote:

> Du kanske tom. har rätt denna gång:

> http://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_8
> "...accelerating the 63,531 lb (28,817 kg) spacecraft from an orbital
> velocity of 25,567 feet per second (7,793 m/s) to the injection velocity
> of 35,505 ft/s (10,822 m/s)..."
>

> Men nu var det ju så att du tyckte att 11,2km/s var omöjligt, och
> undrade varifrån den siffran kom. 10.82 km/s är alltså inte lika
> "omöjligt"?

Jag ville bara locka fram sidan du gick efter, det är inte omöjligt med
högre hastigheter heller om jag ska vara ärlig.

> "Efter den lyckade landningen på månen lösgjordes en batteridriven månvagn
> som möjliggjorde utforskning av den närmaste omgivningen".

Ja, det utesluter ju heller inte att den var obemannad.

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

oläst,
19 juli 2011 10:26:532011-07-19
till

> Jag ville bara locka fram sidan du gick efter, det är inte omöjligt med
> högre hastigheter heller om jag ska vara ärlig.

Men som jag skrev när det begav sig, siffran 11,2 är allmänbildning. Det
var först nu jag tittade på wiki.

--
Kaj

Björn Westling

oläst,
19 juli 2011 15:27:372011-07-19
till

Eftersom du annars har fel vad gäller flykthastighet.

Björn Westling

oläst,
19 juli 2011 15:32:442011-07-19
till
On 19 Juli, 14:35, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Apollo 8 hade inget aktivt drivmedel efter att den släppt raketstegen
> och lämnat atmosfären

Och innan den släppt raketstegen hade den aktivt drivmedel!

, den gick långsammare ut ändå under
> flykthastigheten. Påverkad av andra faktorer.

Nej, påverkade av faktorn att den var en raket med aktivt drivmedel,
vilken inte behöver uppnå flykthastighet för att kunna lämna jordens
gravitationsfält! Vilket ju är precis enligt fysikens lagar.

> Det handlar om helheten. Annars förändras tyngdaccelerationen för övrigt
> rejält beroende på avståndet från Jorden

Vilket beror på att avståndet till jordens centrum ökar, vilket minkar
gravitationen. Och det är också därför som tyngdaccelerationen
varierar beroende på var på jorden man befinner sig. Jorden är inte
exakt sfärisk.
Helt enligt vad man lär sig.

. Det syns ganska tydligt när en
> Astronaut befinner sig i närmast viktlöst tillstånd.

Han befinner sig inte alls i viktlöst tillstånd!
Han befinner sig i tyngdlöst tillstånd.

Sov du på fysiklektionerna när de förklarade skillnaden mellan massa
och tyngd?

20 juli 2011 05:09:392011-07-20
till

Då lyckades jag med något av mina delmål med att få folk att läsa på
vetenskapliga sidor mer.

När man sedan räknar på tybgdaccelerationen så får man sfäriska
koordinater att leka med och ser då hur snabbt tyngdaccelerationen
närmast försvinner vid längre avstånd från Jorden och därför behövs inte
mycket kraft för att balansera om.

Eftersom tyngdaccelerationen är proportionell till den sfäriska ytan,
utanför den massa som ger upphov till kraften utgör, så sjunker
tyngdkraften med avståndet sfäriskt. Sfäriska koordinater är inte
krångligare än andra egentligen, de förklas ganska bra på den här
föreläsningen från MIT som om man bara har goda grundkunskaper i
matematik är en halvt sova sig igenom föreläsning.

http://academicearth.org/lectures/spherical-coordinates-surface-area

Vad gäller rymdfarkosten så räcker den skillnaden i tyngdkraft mellan de
båda himlakropparna att då balanseras över av farten rymdfarkosten redan
har trots att den inte självt räcker för att lämna jordens gravitation
för evigt.

20 juli 2011 06:12:522011-07-20
till
On 2011-07-19 21:32, Björn Westling wrote:
> [...]

> vilken inte behöver uppnå flykthastighet för att kunna lämna jordens
> gravitationsfält! Vilket ju är precis enligt fysikens lagar.

Du är är ju inte direkt något drömämne för en fysiklärare...

> [...]
> gravitationen. Och det är också därför som tyngdaccelerationen
> varierar beroende på var på jorden man befinner sig. Jorden är inte

Sedan återstår bara att förstå det också.

> [...]
> Han befinner sig i tyngdlöst tillstånd.
>
> Sov du på fysiklektionerna när de förklarade skillnaden mellan massa

Förklara du nu skillnade eftersom du var vaken på lektionerna.

Björn Westling

oläst,
20 juli 2011 06:02:172011-07-20
till
On 20 Juli, 11:09, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Då lyckades jag med något av mina delmål med att få folk att läsa på
> vetenskapliga sidor mer.

En person påstod att flykthastigheten är 11,2 km/s.
Du ansåg siffran var omöjlig.
Personen gick till den icke vetenskapliga sidan wikipedia och
konstaterade att flykthastigheten är 11,2 km/s.
Du påstår att du därmed fick "folk att läsa på vetenskapliga sidor
mer".
Tror du på dina egna amsagor?

20 juli 2011 13:25:412011-07-20
till

Jag fick ju till och med dig att läsa på lite, trots att du inte förstod
vad du läste, av dina efterföljande påståenden att döma.

20 juli 2011 13:31:492011-07-20
till
On 2011-07-19 21:27, Bj�rn Westling wrote:

> Eftersom du annars har fel vad g�ller flykthastighet.

Det var du som h�vdade att den hade eget drivmedel f�r att komma upp i
flykthastighet s� bevisb�rdan ligger p� dig.

Björn Westling

oläst,
20 juli 2011 17:13:142011-07-20
till
On 20 Juli, 12:12, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Du är är ju inte direkt något drömämne för en fysiklärare...

Jodå, jag är ett drömämna för varje fysiklärare. Främst för att jag
inte hittar på egna definitioner av saker!

> Sedan återstår bara att förstå det också.

Det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med mer än jag gjort.

> Förklara du nu skillnade eftersom du var vaken på lektionerna.

Du har exakt samma massa vare sig du befinner dig i rymden eller på
jorden. Däremot har du inte samma tyngd.
Massan är nämligen storheten för materiainnehåll.

"vikt" är en synonym till "massa". På månen har du samma vikt som på
jorden, men inte samma tyngd.

Björn Westling

oläst,
20 juli 2011 17:16:522011-07-20
till

Hur menar du att Apollo 8 kom upp i luften överhuvudtaget? Var det
någon som kastade den? Hoppade den självmant? Teleporterads den?
Bogserades den med bil? Eller användes kanske en Saturn V raket?

Björn Westling

oläst,
20 juli 2011 17:14:092011-07-20
till

Nej.

, trots att du inte förstod
> vad du läste

Jag förstod precis.

, av dina efterföljande påståenden att döma.

Du menar de korrekta påståenden som dessutom bekräftas av den sidan du
länkade till?

21 juli 2011 00:06:162011-07-21
till
On 2011-07-20 23:13, Björn Westling wrote:

> Jodå, jag är ett drömämna för varje fysiklärare. Främst för att jag
> inte hittar på egna definitioner av saker!

Du hävdar ju att inga andra faktorer inverkar, vilket gör det hela
motsägelsefullt när du skriver att den påverkades av faktorn aktivt
deivmedel, trots att det inte var den faktorn som gjorde att
flykthastighet från Jorden inte krävdes.

21 juli 2011 00:09:432011-07-21
till

Nej.

> , av dina efterföljande påståenden att döma.
>
> Du menar de korrekta påståenden som dessutom bekräftas av den sidan du
> länkade till?

Nej.

21 juli 2011 00:16:462011-07-21
till

Du kan inte bevisa att Apollo 8 gick upp i flykthastighet från Jorden på
11.2 km/s eftersom den aldrig gjorde det. För övrigt har jag förklarat
hur andra faktorer påverkade det hela och därmed möjliggjorde lämnande
av gravitationen från Jorden i flera andra inlägg här.

Björn Westling

oläst,
21 juli 2011 05:44:412011-07-21
till

Flykthastigheten 11,2 km/sek gäller inte för farkoster med aktivt
drivmedel. Oavsett hur mycket du gnäller!

Björn Westling

oläst,
21 juli 2011 05:47:292011-07-21
till
On 21 Juli, 06:16, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Du kan inte bevisa att Apollo 8 gick upp i flykthastighet från Jorden på
> 11.2 km/s eftersom den aldrig gjorde det.

Det var inte det jag frågade. Du hävdar att Apollo 8 inte hade några
aktiva drivmedel, och jag frågar dig därför om din teori för hur
Apollo 8 överhuvudtaget kom upp i luften.

För övrigt har jag förklarat
> hur andra faktorer påverkade det hela och därmed möjliggjorde lämnande
> av gravitationen från Jorden i flera andra inlägg här.

Nej, du har inte förklarat ett skit - det var jag som förklarade hur

Apollo 8 kunde lämna jordens gravitationsfält utan att uppnå

flykthastigheten. Och eftersom Apollo 8 hade aktivt drivmedel så
behövde den inte uppnå flykthastigheten, helt enligt vad man lär sig
om flykthastigheten.

21 juli 2011 05:57:372011-07-21
till
On 2011-07-21 11:44, Bj�rn Westling wrote:

> Flykthastigheten 11,2 km/sek g�ller inte f�r farkoster med aktivt
> drivmedel. Oavsett hur mycket du gn�ller!

Du p�stod ju att inga andra faktorer inverkar. Dessutom var det helt
andra faktorer som gjorde att Apollo 8 kunde l�mna Jordens
gravitationsf�lt. Inte aktivt drivmedel.

Björn Westling

oläst,
21 juli 2011 07:14:202011-07-21
till
On 21 Juli, 11:57, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Du p stod ju att inga andra faktorer inverkar.

Inte bara jag, utan hela vetenskapliga världen.

Dessutom var det helt
> andra faktorer som gjorde att Apollo 8 kunde l mna Jordens
> gravitationsf lt. Inte aktivt drivmedel.

Hur kom Apollo 8 överhuvudtaget upp i atmosfären utan aktivt
drivmedel?

21 juli 2011 10:15:002011-07-21
till

Trams.

21 juli 2011 10:17:332011-07-21
till
On 2011-07-21 13:14, Bj�rn Westling wrote:

> Inte bara jag, utan hela vetenskapliga v�rlden.

Din v�rld �r liten.

> Dessutom var det helt
>

> Hur kom Apollo 8 �verhuvudtaget upp i atmosf�ren utan aktivt
> drivmedel?

Jadu.

Björn Westling

oläst,
21 juli 2011 19:29:312011-07-21
till
On 21 Juli, 16:17, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Din v rld r liten.

Nej, den är precis lika stor som alla andras.

> Jadu.

Det är en enkel fråga - eftersom du hävdar att Apollo 8 inte hade
något aktivt drivmedel och därför måste uppnå flykthastigheten för att
lämna jordens gravitationsfält, och eftersom en lyckades med det utan
att uppnå flykthastigheten så är allt man lärt sig om flykthastighet
fel, och siffrorna är påhittade, så undrar jag helt enkelt hur du
anser att Apollo 8 kom upp i luften och uppnådde den hastigheten utan
något aktivt drivmedel.

När du svarar "Jasså.", "Ja" och "Jadu" talar du om att du inser att
du gjort bort dig, men vägrar acceptera det.

Björn Westling

oläst,
21 juli 2011 19:26:412011-07-21
till

Hur kom Apollo 8 upp i luften utan drivmedel?

21 juli 2011 22:57:142011-07-21
till

Jasså.

21 juli 2011 23:01:222011-07-21
till

Knappast.

Björn Westling

oläst,
22 juli 2011 07:27:332011-07-22
till
On 22 Juli, 05:01, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

> Knappast.

Jo, så är det.

x@y.z

oläst,
6 sep. 2011 04:19:162011-09-06
till
On Mon, 18 Jul 2011 06:55:47 +0200, Mikael Forsberg
<mikaelf...@ymail.com> wrote:

> [...]
>kan gå utanför rymdstationens omloppsbana vilket de inte kan nu. Hmm,
>har de inte påstått att de kunde det för 40 år sedan...?

http://www.youtube.com/watch?v=2sbNK7YTFFo

x@y.z

oläst,
6 sep. 2011 15:22:452011-09-06
till
On Mon, 18 Jul 2011 13:00:14 +0200, Mikael Forsberg
<mikaelf...@ymail.com> wrote:

>Kan inte rymdskytteln f�rdas till M�nen bemannad

Nej, det kan den inte. Landningsbanorna p� m�nen �r inte tillr�ckligt
l�nga.

6 sep. 2011 15:44:432011-09-06
till

Det finns inga tr�d i v�gen s� det g�r utm�rkt att landa och k�ra runt
med strandbilar i en studio i Nevada.

x@y.z

oläst,
6 sep. 2011 16:43:292011-09-06
till
On Tue, 06 Sep 2011 21:44:43 +0200, Mikael Forsberg
<mikaelf...@ymail.com> wrote:

>Det finns inga träd i vägen så det går utmärkt att landa och köra runt

>med strandbilar i en studio i Nevada.

Och vem har inbillat dig att Nevada ligger på månen? Det ligger strax
norr om Smygehuk!

6 sep. 2011 17:23:222011-09-06
till

Har jag misstänkt länge också. :)