Försäkringskassan ringer & hotar med att nolla min sjukpenningsgrundande inkomst (SGI) utan orsak

M.O.B. i L.

oläst,
12 juni 2011 06:31:332011-06-12
till
http://soundcloud.com/mob_i_l/forsakringskassan-hotar

En dag i slutet av maj blev min telefonsvarare uppringd av en
handläggare på Försäkringskassan som hotade med att jag riskerade att
bli nollad i sjukförsäkringen om jag inte snarast skickade in ett
anställningsbevis som jag fått för 1,5 år sedan. Jag hade ansökt om
endast 4 dagars sjukpenning i januari p.g.a. svår influensa och fyllt i
blanketterna som vanligt - sedan dess har jag inte varit så svårt sjuk
att jag har behövt att vara sjukskriven. Jag fick en anmodan om att
skicka in ett papper ca 1 vecka innan jag blev uppringd. Till saken hör
att jag dagen innan ringde till f-kassan och begärde längre tid att få
leta efter pappret eftersom jag hade mycket att göra med att rätta
nationella prov och inlämningsuppgifter inför betygssättningen i slutet
av terminen. Jag jobbar just nu som gymnasielärare i matematik,
datorkunskap och webbdesign (och tidigare i fysik, konstruktion och
multimedia), har betalat skatt varje månad i Sverige p.g.a. inkomst av
tjänst minst de senaste 20 åren. Dessa uppgifter är allmän handling hos
Skatteverket. Det är med tanke på detta fullständigt orimligt av
personal på F-kassan att hota att nolla mig i sjukpenningen. Det är ett
allvarligt hot ty om jag plötsligt skulle bli svårt sjuk eller skadad så
skulle jag inte få någon sjukersättning alls och ej kunna betala hyran
och drabbas av stora ekonomiska problem utöver min sjukdom eller skada.
Jag anser att denna handläggare är ond som ringer upp och hotar folk med
att nolla dem i sjukförsäkringen utan någon som helst grund. En
handläggare bör inte kunna nolla ens sjukpenning för att man inte snabbt
kan hitta ett 1,5 år gammalt papper. Man har ju ingen skyldighet att
lagra anställningsbevis. När det gäller arbetsgivarintyg så skickar man
in dem till a-kassan och de blir allmän handling där - det finns alltså
ingen anledning för F-kassan att kontakta mig för att handlägga ärendet.
Detta sadistiska maktmissbruk är troligen en vana för henne. Hennes chef
har inga invändningar. Hon borde alltså sägas upp från staten, åtalas
för tjänstefel, dömas, straffas och därefter utvisas på livstid. Det
finns nog många arbetslösa i Sverige som är bättre meriterade för hennes
jobb. Även hennes chef borde hanteras på samma sätt (men möjligen få
livstids fängelse för maktmissbruk och deporteras för gott till någon
fängelseö). Detta är troligen frågan om systematiskt maktmissbruk som
pågått i många år och därför är de hårda straffen väl motiverade.

- Kjelle

oläst,
12 juni 2011 07:55:492011-06-12
till
M.O.B. i L. wrote:
> [...]
> bli nollad i sjukförsäkringen om jag inte snarast skickade in ett
> anställningsbevis som jag fått för 1,5 år sedan.

<klipper ner, sorry>

> Dessa uppgifter är allmän handling hos Skatteverket. Det är med tanke
> på detta fullständigt orimligt av personal på F-kassan att hota att
> nolla mig i sjukpenningen.

Det verkar som om dessa allmöna handlingar enbart
används för att sätta dit folk för bidragsfusk.

> [...]
> gott till någon fängelseö). Detta är troligen frågan om systematiskt
> maktmissbruk som pågått i många år och därför är de hårda straffen

Instämmer. Våra myndigheter verkar jobba mot oss medborgare numera.
Tänk hur det kan bli.

Om nån vecka ska jag till ackis för ögonbottenröntgen. Det brukar
bli fantastiska bilder. Tyvärr kan jag inte få dem på en USB sticka.
Jag vet inte om det beror på onsdska eller... men det är ju bilder på
mina ögon och en kopia borde väl kunna ägas av mig? Som skattebetalare
har jag ju varit med och finansierat maskinen.
--
Kjelle

M.O.B. i L.

oläst,
12 juni 2011 08:32:452011-06-12
till
- Kjelle wrote:
> [...]
Man kan alltså där lyssna på det meddelandet f-kassan spelade in hos mig.

> [...]

> mina ögon och en kopia borde väl kunna ägas av mig? Som skattebetalare
> har jag ju varit med och finansierat maskinen.

Man har ju rätt att begära ut sina journaler både enligt
Tryckfrihetsförordningen och PUL (billigare). Varför skulle du inte
kunna få dem på ett USB-minne? Har de nekat dej? Du kanske vill ha
bilderna för en second opinion hos en annan läkare. Risken är dock att
din nuvarande läkare hämnas genom att "råka" lysa i dina ögon med grön
laser. Det är kanske bättre att begära ut bilderna efter att du varit där.

- Kjelle

oläst,
12 juni 2011 10:19:022011-06-12
till
M.O.B. i L. wrote:
> Man kan alltså där lyssna på det meddelandet f-kassan spelade in hos
> mig.

Aha, en bra sida.

Hur är det, det låter som om försäkringskassans tjänstekvinna är född i
Polen, kan det stämma eller är min hörförståelse när det gäller skånska
dialekter urkass?
--
Kjelle

M.O.B. i L.

oläst,
12 juni 2011 12:21:392011-06-12
till

Jag tror att detta är personen:
<https://www.facebook.com/people/Sanela-Elmir-Kvakic/>.
Sanela Kvakic är troligen från Bosnien eftersom hon gillar det bosniska
köket.

Jag har meddelat en del av hennes 75 vänner:
Zemira Hasic
Ingrid Benatti
Ingrid Eriksson
Patricia Hellqvist

- Kjelle

oläst,
12 juni 2011 14:04:382011-06-12
till

Jamen om du bara *tror*, varför gör du så?
--
Kjelle

Hakvinius

oläst,
12 juni 2011 16:01:482011-06-12
till
- Kjelle skrev 2011-06-12 13:55:

> [...]
> mina ögon och en kopia borde väl kunna ägas av mig? Som skattebetalare
> har jag ju varit med och finansierat maskinen.

Jag tror mer det handlar om praktiska skäl;

1) Sjukhuset har inga USB-minnen som ligger till försäljning.

2) Av säkerhetsskäl vill man nog inte stoppa ditt medtagna USB-minne i
sin röntgendator. Risken för virus i medicinsk utrustning är inte så
tilltalande (och inget antivirusprogram är heltäckande).

3) Röntgenbilder lagras i ett format som heter DICOM (man använder av
diagnosskäl aldrig det "förstörande" JPEG-formatet). Förutom att
bilderna är otympligt stora (hög upplösning), är det inte många som vet
hur man får ut något vettigt av en DICOM-fil.

Många sjukhus kan dock hjälpa till med att lämna ut bilder på en CD-
eller DVD. Det brukar kosta ca en hundring. Då är bilderna antingen
konverterade till JPG, eller så följer ett visningsprogram för DICOM med.

Jag tror inte att du får problem med att få ut bilderna, men kom för
allt i världen inte stickande med ditt eget USB-minne :)

M.O.B. i L.

oläst,
12 juni 2011 16:08:252011-06-12
till

Jag vet det med ganska hög säkerhet för det finns bara en person i
landet med det namnet (jag har ju tagit reda på namnet på handläggaren).
Dessutom är personen med det namnet skriven i Malmö och vännerna på
Facebook bor i stor utsträckning i Malmö. Även om det inte är rätt
person så spelar det ju ingen roll eftersom hennes vänner kan höra om
det är hon eller inte och jag vill ju hur som helst att så många som
möjligt skall höra inslaget där hotet framförs.

Hakvinius

oläst,
12 juni 2011 16:20:422011-06-12
till

Här kan du f ö läsa mer:
http://www.datainspektionen.se/Documents/faktabroschyr-vardregisterlagen.pdf

Tänk också på att det inte är läkaren eller övrig vårdpersonal som
lämnar ut/fattar beslut om utlämning, utan det är personuppgiftsombudet.

Henrik Bengtsson

oläst,
12 juni 2011 16:51:002011-06-12
till
"M.O.B. i L." <mik...@df.lth.se> skrev i meddelandet

Det är ju bra att det inte spelar så stor roll för dig men jag misstänker
att det dock gör en jävla skillnad för henne. Vad hade din reaktion varit
ifall någon stolle börjat skicka en massa beskyllningar om dig till dina FB
"vänner"?

Mvh
Henrik

M.O.B. i L.

oläst,
12 juni 2011 18:13:062011-06-12
till

Jag är så gott som säker nu och dessutom kan hennes vänner som sagt höra
om det är hon eller inte. Jag har inte skrivit så mycket i meddelandet
mer än typ "Hör här vad S K säger...". Det är inte falskt även om det
inte är den S K de känner.

Henrik Bengtsson

oläst,
12 juni 2011 18:37:102011-06-12

> [...]
> bli nollad i sjukförsäkringen om jag inte snarast skickade in ett
> anställningsbevis som jag fått för 1,5 år sedan.

Jag kunde inte låta bli att lyssna på det, tycker det låter som ett vanligt
konstaterande att skickar du inte in papprena så riskerar du att bli nollad,
knappast vad jag skulle kalla för ett hot. Verkar ju dock som om de missat
att uppdatera ditt ärende ifall du nu ringt till dem (som hon föreslår)
dagen innan.

> En
> handläggare bör inte kunna nolla ens sjukpenning för att man inte snabbt
> kan hitta ett 1,5 år gammalt papper.

Att skicka in de snabbt kan jag hålla med om är lite mycket begärt men att
de förväntar sig att folk skall ha tillräckligt ordning på sina "viktiga"
papper för att de skall kunna kopiera dem och skicka in dem inom rimligt tid
tycker jag inte är mycket begärt. Så komplicerat är det ju faktiskt inte att
ha ett par pärmar liggandes någonstans.

Mvh
Henrik

M.O.B. i L.

oläst,
12 juni 2011 19:07:202011-06-12
till
Henrik Bengtsson wrote:

> [...]
> vanligt konstaterande att skickar du inte in papprena så riskerar du att
> bli nollad, knappast vad jag skulle kalla för ett hot.

Det är ju inte rimligt att bli nollad baserat på frånvaron av ett icke
obligatoriskt papper när det finns Skatteverket och a-kassan som de kan
kontakta för samma information och dessa handlingar är allmänna där. De
borde ha ett upparbetat samarbete med övriga myndigheter när det inte
finns några hinder för detta. Man betalar ju in till sjukkassan med de
sociala avgifterna. Är dessa betalda så borde man inte kunna ha SGI=0.
Att dessa är betalda vet Skatteverket. De borde inte hota med nollning
lättvindigt.

> [...]

> inom rimligt tid tycker jag inte är mycket begärt. Så komplicerat är det
> ju faktiskt inte att ha ett par pärmar liggandes någonstans.

Men du missar att ett 1,5 år gammalt anställningbevis inte är ett
viktigt papper. Speciellt inte 1 år efter att man slutat anställningen.
Jag hittade det dock i utgående e-post eftersom jag hade skickat in
avtalet till facket för kontroll och jag har p.g.a. hotet skrivit ut det
och skickat till f-kassan. Man kan ju också drabbas av hårddiskkrasch
eller brand.

Henrik Bengtsson

oläst,
13 juni 2011 04:46:472011-06-13

> Det är ju inte rimligt att bli nollad baserat på frånvaron av ett icke
> obligatoriskt papper

Är det icke obligatoriskt eller icke obligatoriskt men du måste kunna visa
upp det på begäran? Det är ju viss skillnad mellan de två alternativen.

> De
> borde ha ett upparbetat samarbete med övriga myndigheter när det inte
> finns några hinder för detta.

Jag är rätt negativt inställd till onödig samkörning av register.

> Men du missar att ett 1,5 år gammalt anställningbevis inte är ett
> viktigt papper. Speciellt inte 1 år efter att man slutat anställningen.

Du och jag sköter kanske våra papper lite annorlunda, jag är t.ex. väldigt
dålig på att rensa ut papper som jag tror kan vara utdaterade vilket har den
tråkiga nackdelen att jag lätt skulle kunna redogöra för 99% av mitt hela
arbetsliv.

> Man kan ju också drabbas av hårddiskkrasch
> eller brand.

Jorden kan ju gå under också men det är ju bara ytterligare en dålig ursäkt
för att inte ordning på sina papper.

Var i stället glad för att du bara har Svensk byråkrati att ta hand om, så
här funkar det i Spanien:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=XXWZ3uAEKsw
(Tro det eller ej men bortsätt från duellen i slutet så ligger filmen tyvärr
närma sanningen.)

/Mvh
Henrik

M.O.B. i L.

oläst,
13 juni 2011 13:55:272011-06-13
till
Henrik Bengtsson wrote:

> "M.O.B. i L." <mik...@df.lth.se> skrev i meddelandet

> Är det icke obligatoriskt eller icke obligatoriskt men du måste kunna
> visa upp det på begäran?

Det har aldrig krävts tidigare under hela mitt långa yrkesliv. Varför
behövs det nu helt plötsligt? De har ju inte haft någon kampanj om att
man skall spara anställningsbevis för tidigare jobb tills man blir sjuk.

> Det är ju viss skillnad mellan de två
> alternativen.

> Jag är rätt negativt inställd till onödig samkörning av register.

Det gör väl inget om det ändå bara är allmänna och icke sekretessbelagda
handlingar. Skulle de vara sekretessbelagda så skulle man erbjudas att
fylla i en fullmakt redan när man först ansökte om sjukpenning.

> [...]
> väldigt dålig på att rensa ut papper som jag tror kan vara utdaterade
> vilket har den tråkiga nackdelen att jag lätt skulle kunna redogöra för

Jag har ju inte slängt det men har bara lagrat inkommande papper i en
stor hög som jag inte har haft tid att leta i.

> Jorden kan ju gå under också men det är ju bara ytterligare en dålig
> ursäkt för att inte ordning på sina papper.

Vi talar ju här om att man skulle bli nollad i sjukförsäkringen för att
man inte skulle hitta ett papper man inte är skyldig att inneha och som
ingen har sagt att man måste spara på.

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=XXWZ3uAEKsw
> (Tro det eller ej men bortsätt från duellen i slutet så ligger filmen

Tyvärr är det ju inte riktigt svensk byråkrati utan snarare bosnisk och
vi vet ju hur det gick där. Det är ju också otacksamt. Vi har tagit emot
denna familj som flyktingar i vårt land och nu börjar de trakassera
ursprungsbefolkningen.

Björn Westling

oläst,
13 juni 2011 19:48:332011-06-13
till
On Jun 13, 7:55 pm, "M.O.B. i L." <mika...@df.lth.se> wrote:
> Det har aldrig krävts tidigare under hela mitt långa yrkesliv. Varför
> behövs det nu helt plötsligt? De har ju inte haft någon kampanj om att
> man skall spara anställningsbevis för tidigare jobb tills man blir sjuk.

När jag jobbade i sammanlagt sju timmar på tre dagar under min
arbetslöshetstid så kom det ett brev att jag måste skicka in
arbetsgivarintyg eller bli av med arbetslöshetsersättningen. Och då
hade jag inte ens fått ett arbetsgivarintyg.

Men eftersom det bara var att ringa arbetsgivaren och få ett
arbetsgivarintyg (och hade jag fått ett innan så hade det bara varit
att leta upp det, kopiera och skicka) så var det inget större problem.
Och verkligen inget att sätta igång en hatkampanj på facebook för.

> Vi talar ju här om att man skulle bli nollad i sjukförsäkringen för att
> man inte skulle hitta ett papper man inte är skyldig att inneha och som
> ingen har sagt att man måste spara på.

Och mig handlade det om att jag kunde bli nollad på _inkomsten_ för
att jag var ärlig och inte stämplade under några dagar då jag uppbar
lön.

- Kjelle

oläst,
13 juni 2011 20:33:572011-06-13
till
M.O.B. i L. wrote:
> Tyv�rr �r det ju inte riktigt svensk byr�krati utan snarare bosnisk
> och vi vet ju hur det gick d�r.

Visst.

> Det �r ju ocks� otacksamt. Vi har tagit emot denna familj som
> flyktingar i v�rt land och nu b�rjar de trakassera
> ursprungsbefolkningen.

Hear, hear :(
S� d�r tror jag m�nga palestinier ocks� har anledning att k�nna.
--
Kjelle

Björn Lindberg

oläst,
14 juni 2011 03:52:132011-06-14
till
"M.O.B. i L." <mik...@df.lth.se> writes:

> [...]
> och vi vet ju hur det gick där. Det är ju också otacksamt. Vi har
> tagit emot denna familj som flyktingar i vårt land och nu börjar de

Det intryck man får när man följer de förehavanden med diverse
myndigheter och andra organisationer du redogör för här, är framför allt
din egen benägenhet att trakassera handläggare, chefer och
anställda. Att en rättshaveristisk inställning leder till att man
granskas hårdare eller behandlas mindre välvilligt förvånar nog ingen.

Björn Lindberg

Björn Westling

oläst,
14 juni 2011 06:11:042011-06-14
till
On Jun 14, 1:48 am, Björn Westling <bhmwestl...@gmail.com> wrote:

> När jag jobbade i sammanlagt sju timmar på tre dagar under min
> arbetslöshetstid

Korrigering: cirka fjorton timmar på tre dagar.

Henrik Bengtsson

oläst,
14 juni 2011 07:08:052011-06-14
till
""Björn" Lindberg" <bj...@runa.se> skrev i meddelandet

> [...]
> anställda. Att en rättshaveristisk inställning leder till att man
> granskas hårdare eller behandlas mindre välvilligt förvånar nog ingen.

Intrycket jag fått är att Mikael tycker att det är ok att han behandlar
dessa hur som helst men att det skulle vara djupt orättvist om hans beteende
fick konsekvenser.

Mvh
Henrik

- Kjelle

oläst,
14 juni 2011 08:25:322011-06-14
till

Nja, det kan lika gärna bero på en handläggares attityd. Både FK, AF
och kommunens socialförsörjningsenhet har fått "bättre verktyg" dvs
de tillåts att vara än mer på sin vakt när det gäller utbetalningar av
olika slag.

FK borde inte lämna såna här "n0llningsbesked" besked till en
telefonsvarare, lika lite som att en läkare meddelar ett cancer
besked till en telefonsvarare.

Ett "n0llningshot" kan, i tider som dessa uppfattas som ett hot men det
kanske just det som var meningen? FK:s handläggare skulle ha kunnat
uttryckt sig smidigare, tex sagt "hör av dig till oss, det är
brådskande. Det gäller din rätt till sjukpenning". FK:s handläggare
kunde t o m försökt ringa några gånger till.

--
Kjelle

14 juni 2011 09:09:052011-06-14
till
Björn Lindberg skrev på 2011-06-14 :
> Att en rättshaveristisk inställning leder till att man
> granskas hårdare eller behandlas mindre välvilligt förvånar nog ingen.

Du har säkert rätt... vi har ju numer en högerregering som med tvång
och ekonomiska hot skall verkställa besparingar. Att du tycker det är
rätthaveristiskt att ifrågasätta handläggare visar ju enbart var du
står politiskt.

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,

Fredrik Östman

oläst,
14 juni 2011 09:43:532011-06-14
till
>-----< kjell >

> Att du tycker det är
> rätthaveristiskt att ifrågasätta handläggare visar ju enbart

Det finns vägar att ifrågasätta handläggare som inte består av att man är
oförskämd mot denne. Alla beslut kan överklagas. Det finns inget som
tyder på att "högern" mer eller mindre än "vänstern" i väsentlig mening
vill avskaffa eller inskränka möjligheterna att överklaga.

Att ondgöra sig i publika fora över byråkratiska ärenden är däremot så
gott som alltid utslag av rättshaveri.

Vidare är meddelanden om beslut inte att betrakta som hot. Den rätt till
bidrag och liknande som en medborgare har regleras i lag och besluten
måste följa lagen. I annat fall skall ett överklagande vara
framgångsrikt. Man kan inte betrakta det som ett hot att påpeka följderna
av att lagens bestämmelser åtföljs. Det är ju löjeväckande.

--
Fredrik Östman

M.O.B. i L.

oläst,
14 juni 2011 15:38:512011-06-14
till
Bj�rn Westling wrote:

> N�r jag jobbade i sammanlagt sju timmar p� tre dagar under min
> arbetsl�shetstid s� kom det ett brev att jag m�ste skicka in
> arbetsgivarintyg eller bli av med arbetsl�shetsers�ttningen. Och d�
> hade jag inte ens f�tt ett arbetsgivarintyg.
>
> Men eftersom det bara var att ringa arbetsgivaren och f� ett
> arbetsgivarintyg (och hade jag f�tt ett innan s� hade det bara varit
> att leta upp det, kopiera och skicka) s� var det inget st�rre problem.
> Och verkligen inget att s�tta ig�ng en hatkampanj p� facebook f�r.

Man har r�tt att f� ett anst�llningsbevis & ett arbetsgivarintyg (men
bara ett av varje). Det �r allm�nt k�nt att man m�ste ha ett
arbetsgivarintyg f�r att f� a-kassa och de kr�ver in detta direkt och
inte flera �r efter�t om man inte redan har en p�b�rjad period. Det �r
en nyhet att man m�ste skicka in anst�llningsbevis till f-kassan flera
�r efter jobbet var.

> Och mig handlade det om att jag kunde bli nollad p� _inkomsten_ f�r
> att jag var �rlig och inte st�mplade under n�gra dagar d� jag uppbar
> l�n.

Det �r nog inte v�rre att aldrig f�tt n�gon inkomst. Dessutom beh�ver
arbetsgivarintygen inte vara p� plats f�rr�n den nuvarande
a-kasseperioden tar slut. Du hade kunnat f� a-kassa utan att beh�va
skicka in arbetsgivarintyget direkt med h�nvisning till att du t.ex.
f�rv�ntade dig att f� fler jobb fr�n arbetsgivaren och att du inte ville
besv�ra denna med hemst�llningar om arbetsgivarintyg f�r varje litet
vikariat. Jag har sj�lv jobbat som timvikarie s� jag vet hur det
fungerar. F�rs�k inte lura mig gosse.

Det �r nog v�rre att f� sin SGI nollad och d�refter drabbas av sv�r
sjukdom eller skada. D� tappar man ocks� hela sin inkomst men har ingen
m�jlighet att ta jobb eller fly.

M.O.B. i L.

oläst,
14 juni 2011 15:59:432011-06-14
till
- Kjelle wrote:

> Visst.

> Hear, hear :(
> Så där tror jag många palestinier också har anledning att känna.

Det är ju helt annorlunda eftersom någon invaderade Israel för länge
sedan och förslavade (snarare dhimmiserade) och drev bort delar av
befolkningen. Efter befrielsen av Israel angrep muslimska länder Israel
i flera krig, men Israel lyckades försvara sig och har viss koll på
återfallsangriparna för att hindra nya angrepp. Jag behöver inte dra
hela historien här men det liknar inte alls denna situation.

M.O.B. i L.

oläst,
14 juni 2011 16:01:432011-06-14
till

Jo, precis.

Björn Westling

oläst,
14 juni 2011 17:24:252011-06-14
till
On Jun 14, 9:38 pm, "M.O.B. i L." <mika...@df.lth.se> wrote:

> Man har r tt att f ett anst llningsbevis & ett arbetsgivarintyg (men
> bara ett av varje).

Ingen kräver att du skall skicka in originalet...
Och skulle du förlägga ditt bevis så går det att begära ut ett nytt.

Det r allm nt k nt att man m ste ha ett
> arbetsgivarintyg f r att f a-kassa och de kr ver in detta direkt och
> inte flera r efter t om man inte redan har en p b rjad period.

Jag fick skicka in tre arbetsgivarintyg när jag skulle få a-kassa,
detta för att jag haft tre olika arbetsgivare under de senaste åren.
Men inte skapade jag en tråd på nätet där jag beklagade mig, det var
mer konstruktivt att skicka in kopior.

Det r
> en nyhet att man m ste skicka in anst llningsbevis till f-kassan flera
> r efter jobbet var.

Är det deras fel att du inte känner till reglerna?

> Det r nog inte v rre att aldrig f tt n gon inkomst.

???

> [...]
> f rv ntade dig att f fler jobb fr n arbetsgivaren och att du inte ville
> besv ra denna med hemst llningar om arbetsgivarintyg f r varje litet

Det hade jag kunnat göra. Å andra sidan tog det två minuter att ringa
till arbetsgivaren och be denne skicka ett intyg.
Och förr eller senare så hade jag behövt skicka ett intyg i alla fall.

Jag har sj lv jobbat som timvikarie s jag vet hur det
> fungerar. F rs k inte lura mig gosse.

Det här var inget timvikariat.

> Det r nog v rre att f sin SGI nollad och d refter drabbas av sv r
> sjukdom eller skada.

Du tror inte det är värre att inte få någon inkomst alls vare sig man
är firsk eller sjuk?

M.O.B. i L.

oläst,
16 juni 2011 06:10:422011-06-16
till
Bj�rn Westling wrote:

> Ingen kr�ver att du skall skicka in originalet...
> Och skulle du f�rl�gga ditt bevis s� g�r det att beg�ra ut ett nytt.

Men det tar nog l�ngre tid �n den tiden jag fick p� mig. Dessutom kanske
inte organisationen finns kvar. Hur som helst har de ingen skyldighet
att utf�rda nya intyg. D�rf�r borde man heller ej kunna bli nollad bara
f�r att intyg ej finns. Det borde r�cka med att man betalat
f�rs�kringspremien.

> Det r allm nt k nt att man m ste ha ett
>

> Jag fick skicka in tre arbetsgivarintyg n�r jag skulle f� a-kassa,
> detta f�r att jag haft tre olika arbetsgivare under de senaste �ren.
> Men inte skapade jag en tr�d p� n�tet d�r jag beklagade mig, det var

> mer konstruktivt att skicka in kopior.

Men det �r v�l k�nt att man skall skaffa arbetsgivarintyg och man f�r
dessutom blankett om detta s� fort man meddelar att man avslutat ett
arbete eller s�ker a-kassa f�r f�rsta g�ngen.

> Det r
>

> �r det deras fel att du inte k�nner till reglerna?

Ja, de har inte haft n�gon kampanj om dessa nya regler. Jag har som sagt
anm�lt sjukdom vid arbetsl�shet flera g�nger tidigare men aldrig hotats
som nu.

> ???
>

> Dessutom beh ver
>

> Det hade jag kunnat g�ra. � andra sidan tog det tv� minuter att ringa

> till arbetsgivaren och be denne skicka ett intyg.

> Och f�rr eller senare s� hade jag beh�vt skicka ett intyg i alla fall.

> Jag har sj lv jobbat som timvikarie s jag vet hur det
>

> Det h�r var inget timvikariat.

> Du tror inte det �r v�rre att inte f� n�gon inkomst alls vare sig man
> �r firsk eller sjuk?

�r man frisk s� har man l�ttare att vidta olika �tg�rder. Om man f�r sin
SGI nollad och d�refter drabbas av sjukdom eller skada s� f�r man ingen
inkomst men har ingen m�jlighet att g�ra n�got �t det. Man kanske ligger
medvetsl�s p� sjukhus medan ens l�genhet s�ljs p� exekutiv auktion.
Fr�gan �r v�l ens om man f�r n�gon v�rd med SGI noll samtidigt som man
inte �r pappersl�s.

Björn Westling

oläst,
16 juni 2011 07:04:322011-06-16
till
On Jun 16, 12:10 pm, "M.O.B. i L." <mika...@df.lth.se> wrote:

> Men det tar nog längre tid än den tiden jag fick på mig.

Det betvivlar jag.

Dessutom kanske
> inte organisationen finns kvar.

Vet du inte om din gamla arbetsgivare finns kvar?

Hur som helst har de ingen skyldighet

> att utfärda nya intyg.

Då hade vi väl tur där vi snabbt fick alla intyg vi frågade efter från
samtliga arbetsgivare, oavsett vilket skäl vi hade.

Därför borde man heller ej kunna bli nollad bara
> för att intyg ej finns. Det borde räcka med att man betalat
> försäkringspremien.

Har du sparat alla papper där du betalat premien?
Alla gör inte det, men alla ser ju till att ha arbetsgivarintyg
någonstans där de kan hitta dem. Det är ju itne deras fel att du inte
har någon ordning på dina papper, elelr hur?

I min lägenhet var det superstökigt, men jag hade ändå koll på var
betyg och intyg och liknande finns.

> Men det är väl känt att man skall skaffa arbetsgivarintyg och man får
> dessutom blankett om detta så fort man meddelar att man avslutat ett
> arbete eller söker a-kassa för första gången.

Så varför beklagar du dig, det är ju väl känt att man skall skaffa
arbetsgivarintyg?
I vårt fall så rörde det sig inte om att vi slutade, utan
arbetsplatsen övergick till andra ägare två gånger, så det var inte
automatiskt att få arbetsgivarintyg direkt.

> Ja, de har inte haft någon kampanj om dessa nya regler. Jag har som sagt
> anmält sjukdom vid arbetslöshet flera gånger tidigare men aldrig hotats
> som nu.

Fast efter vad du skrev så kan det inte klassas som ett hot, utan som
en upplysning. Jag fick ett brev hem där det stod att jag måste skicka
in ett arbetsgivarintyg, annars nollas min arbetslöshetsersättning.
Det var inget hot, utan en upplysning om reglerna.

> Är man frisk så har man lättare att vidta olika åtgärder.

Du skulle alltså hellre välja att inte få någon inkomst överhuvudtaget
än att få inkomst?

Om man får sin
> SGI nollad och därefter drabbas av sjukdom eller skada så får man ingen
> inkomst men har ingen möjlighet att göra något åt det.

Om man inte får någon inkomst så får man ingen inkomst heller.

M.O.B. i L.

oläst,
16 juni 2011 14:33:432011-06-16
till
Bj�rn Westling wrote:

> Det betvivlar jag.
>

> Dessutom kanske
>
> Vet du inte om din gamla arbetsgivare finns kvar?
>

> Hur som helst har de ingen skyldighet
>
> D� hade vi v�l tur d�r vi snabbt fick alla intyg vi fr�gade efter fr�n
> samtliga arbetsgivare, oavsett vilket sk�l vi hade.

Skillnaden med a-kassa �r att f�rfr�gan sker i samband med att man
slutar och inte flera �r efter�t.

> D�rf�r borde man heller ej kunna bli nollad bara
>

> Har du sparat alla papper d�r du betalat premien?

De finns ju hos skatteverket i.o.m. att man haft inkomst av tj�nst s�
har de sociala avgifterna betalats och de sociala avgifterna �r
f�rs�kringspremien.

> Alla g�r inte det, men alla ser ju till att ha arbetsgivarintyg
> n�gonstans d�r de kan hitta dem. Det �r ju itne deras fel att du inte
> har n�gon ordning p� dina papper, elelr hur?

Jag har ingen skyldighet att ha dessa papper.

> I min l�genhet var det superst�kigt, men jag hade �nd� koll p� var

> betyg och intyg och liknande finns.

> S� varf�r beklagar du dig, det �r ju v�l k�nt att man skall skaffa
> arbetsgivarintyg?

H�r handlar det ju inte om arbetsgivarintyg utan om tj�nstg�ringsintyg.
Arbetsgivarintyget �r ju inskickat till myndigheterna redan f�r flera �r
sedan och �r allm�n handling d�r (d.v.s. hos a-kassans myndighetsgren).

> I v�rt fall s� r�rde det sig inte om att vi slutade, utan
> arbetsplatsen �vergick till andra �gare tv� g�nger, s� det var inte
> automatiskt att f� arbetsgivarintyg direkt.

> Fast efter vad du skrev s� kan det inte klassas som ett hot, utan som
> en upplysning. Jag fick ett brev hem d�r det stod att jag m�ste skicka
> in ett arbetsgivarintyg, annars nollas min arbetsl�shetsers�ttning.

> Det var inget hot, utan en upplysning om reglerna.

I det h�r fallet var ju hemst�llan on�dig eftersom myndigheterna redan
har all information och jag inte har skyldighet att ha den och ingen har
skyldighet att utf�rda de intyg de kr�ver. D�rf�r var det ett olaga hot.

> Du skulle allts� hellre v�lja att inte f� n�gon inkomst �verhuvudtaget
> �n att f� inkomst?

Nej, men heller frisk utan inkomst �n sjuk utan inkomst.

> Om man f�r sin
>

> Om man inte f�r n�gon inkomst s� f�r man ingen inkomst heller.

Fast �r man frisk kan man vidta �tg�rder.

Henrik Bengtsson

oläst,
16 juni 2011 14:56:332011-06-16

> Men det tar nog l�ngre tid �n den tiden jag fick p� mig.

Hur l�ng tid fick du p� dig innan de skulle "nolla" dig, ditt inspelade
samtal specificerade ju ingen tid alls?

Mvh
Henrik

M.O.B. i L.

oläst,
16 juni 2011 15:34:312011-06-16
till
Henrik Bengtsson wrote:
> "M.O.B. i L." <mik...@df.lth.se> skrev i meddelandet

> Hur lång tid fick du på dig innan de skulle "nolla" dig, ditt inspelade

> samtal specificerade ju ingen tid alls?

Hon ringde ca 1 v efter att jag fått brevet. Blanketten har jag dock
skickat tillbaka och jag minns ej om där stod någon tid. Som sagt
jobbade jag som gymnasielärare och hade fullt upp med att rätta bl.a.
nationella prov och inlämningsuppgifter inför betygssättning.

Henrik Bengtsson

oläst,
16 juni 2011 17:21:522011-06-16

> Hon ringde ca 1 v efter att jag fått brevet. Blanketten har jag dock
> skickat tillbaka och jag minns ej om där stod någon tid.

Henne samtal markerade ju inte på något sätt tidsgränsen utan det var ju
bara, som Björn skrev, en upplysning om reglerna. Om du vill kan du ju tänkt
på det som en personligt riktad kampanj som förtydligade en av deras regler.

> Som sagt
> jobbade jag som gymnasielärare och hade fullt upp med att rätta bl.a.
> nationella prov och inlämningsuppgifter inför betygssättning.

Jag misstänker att FSK delar min åsikt om att skylla på att man inte har tid
att leta igenom sin oordning bland papprena inte är en särskilt tungt
vägande ursäkt.

Mvh
Henrik

M.O.B. i L.

oläst,
16 juni 2011 17:43:372011-06-16
till

Jag fick senare ett nytt brev med en snäv tidsgräns. Det var ett olaga
hot eftersom de begär information de redan har tillgång till via andra
myndigheter och jag ej är skyldig att ha pappret de begär och ingen är
skyldig att skicka det till mig.

> Jag misstänker att FSK delar min åsikt om att skylla på att man inte har
> tid att leta igenom sin oordning bland papprena inte är en särskilt
> tungt vägande ursäkt.

Jag är ej skyldig att ha pappret och ingen är skyldig att skicka det
till mig på nytt flera år efter att det ställdes ut.

Henrik Bengtsson

oläst,
16 juni 2011 18:07:582011-06-16

> Jag fick senare ett nytt brev med en sn�v tidsgr�ns.

Minns du kanske vad det stod f�r tid p� det pappret d�?

> Jag �r ej skyldig att ha pappret och ingen �r skyldig att skicka det
> till mig p� nytt flera �r efter att det st�lldes ut.

Ville du inte bli nollad s� var du ju tydligen tvungen att ha pappret i alla
fall.

Jag �r nyfiken p� hur du t�nker n�r du s�ger att du inte �r skyldig att ha
pappret? �r det att det inte �r lag p� att du m�ste ha det eller �r det
n�gon annan definition du anv�nder?

Mvh
Henrik

M.O.B. i L.

oläst,
17 juni 2011 09:00:142011-06-17
till
Henrik Bengtsson wrote:

> "M.O.B. i L." <mik...@df.lth.se> skrev i meddelandet

> Minns du kanske vad det stod f�r tid p� det pappret d�?

Det var skickat 27/5 och ankom h�r efter n�gra dagar och det skulle vara
dem tillhanda senast 7/6.
I den blanketten stod det dock "Skicka g�rna med en kopia av
anst�llningsbeviset eller liknande."
D.v.s. hotet fanns i meddelandet p� telefonsvararen och inte i pappret.

> [...]
>
> Jag �r nyfiken p� hur du t�nker n�r du s�ger att du inte �r skyldig att
> ha pappret? �r det att det inte �r lag p� att du m�ste ha det eller �r

P� blanketten st�r det bara att man g�rna skall skicka med det -- d� kan
det inte vara s� att jag �r skyldig att skicka in det.

Björn Westling

oläst,
17 juni 2011 16:47:202011-06-17
till
On Jun 17, 3:00 pm, "M.O.B. i L." <mika...@df.lth.se> wrote:
> Det var skickat 27/5 och ankom här efter några dagar och det skulle vara
> dem tillhanda senast 7/6.

Vilket betyder att den "snäva tidsgränsen" var ungefär en vecka.

Fast det är klart - det var ju ett par helgdagar under den perioden,
men eftersom det gällde att leta fram ett papper hemma så är ju det
bara en fördel eftersom du ju inte måste vara på jobbet under
helgdagarna.
Fast om jag hade fått den tidsfristen hade det varit väldigt snävt,
eftersom jag var bortrest över långhelgen, men jag hade å andra sidan
inte haft några större problem att leta upp papperen ifråga.

Ett alternativ till att leta bland papperen var ju att ringa ett
telefonsamtal till arbetsgivare, vilket ju inte tar speciellt lång
tid.

Björn Westling

oläst,
17 juni 2011 16:36:392011-06-17
till

> Det var skickat 27/5 och ankom här efter några dagar och det skulle vara
> dem tillhanda senast 7/6.

> På blanketten står det bara att man gärna skall skicka med det -- då kan
> det inte vara så att jag är skyldig att skicka in det.

Hade det varit bättre om det stått typ "Skicka för helvete med en
kopia, ananrs kommer tråkiga saker att hända"?

M.O.B. i L.

oläst,
17 juni 2011 18:34:252011-06-17
till

Nej, men står det gärna så kan de inte muntligt hota med att det skulle
vara obligatoriskt. Om de hävdar att det är obligatoriskt så måste de
kunna åberopa något lagrum eller liknande.

0 nya meddelanden